*⭕ انتظار حقیقی*
✅ - از آیه شریفه - «ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلى قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ»(انفال:53) مى توان اطمينان پيدا كرد که : انتظارات به شكل انتظاراتى كه ما داريم - دفع بلاها و جلب رحمت الهی بدون تحولات درونی و انجام مسئولیت های فردی و اجتماعی - بيهوده است؟
نصّ قرآن است، با نصّ قرآن نمى توان كارى كرد.
✅ - بر اساس آیه مذکور - ملت ، بايد «يُغَيِّرُوا» باشد، بايد ابتكار و فكر و نقشه داشته باشد، بايد خودش شخصاً براى خود تصميم بگيرد و انتخاب كند.
✅ هر وقت ملتى رسيد به جايى كه خودش براى خودش تصميم گرفت و خودش راه خود را انتخاب كرد و خودش در كار خود ابتكار به خرج داد، چنين ملتى مى تواند انتظار رحمت و تأييد الهى را داشته باشد، انتظار آن چيزهايى كه قرآن نام مى برد :
فيضهاى الهى، اعانتهاى الهى، نصرتهاى الهى.
✅ آيه «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» - نیز - آب بسيار صاف و پاكى است كه بر سر منتظرها، آنهايى كه به انتظار هستند كه هميشه خدا از يك راه غير عادى كارها را درست كند، مى ريزد. انتظار بيهوده نكشيد :
✅ تحقق و واقعيت اين است كه هرگز خداوند اوضاع و احوال را به سود مردم عوض نمىكند «حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» مگر وقتى كه خود آن مردم آنچه مربوط به خودشان است، آنچه كه در خودشان هست: اخلاق، روحيه، ملكات، جهت، نيات و بالأخره خودشان را عوض كنند.
✅ آيا شما مى توانيد صريحتر از اين، مسئوليت پيدا كنيد؟ آن هم مسئوليت در برابر يك اجتماع، يعنى اجتماع را براى مسئوليت مخاطب قرار بدهد.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهری ، ج17، ص:225 -222- با تلخیص و ویرایش کانال شجره طیبه 🌷
@shajare_tayebe
*❇️ ادب عبودیت*
✅ درسى كه اميرالمؤمنين على عليه السلام - در شیوه دعا کردن بما - مى دهد اين است که :
✅هيچ وقت چيزى را بر خدا حتم نكنيد،
يعنى نگوييد خدايا فلان چيز را به هر حال من مى خواهم، من كار ندارم حكمت اقتضا مى كند يا نه، مصلحت است يا مصلحت نيست.
✅ ادب عبوديت اقتضا مىكند كه انسان از خدا بخواهد.
آن شخصی كه از خدا چيز نمى خواهد او در مقابل خدا انانيّت به خرج مى دهد.
✅ عبوديت اقتضا مى كند كه انسان هميشه از خداوند چيز بخواهد.
و وقتى كه انسان از خدا چيز مى خواهد اول اين را بايد بخواهد:
✅ خدايا اين قلب من را هدايت كن كه از تو آن چيزى را بخواهد كه حكمت و مصلحت است و الّا من خيلى اوقات گمراه مى شوم، چيزهايى براى خود مى خواهم كه نبايد بخواهم و چه دعاى بزرگى است!
✅در نهج البلاغه امام علیه السلام مىفرمايد:
«اللَّهُمَّ ...وَ خُذْ بِقَلْبى الى مَراشِدى، فَلَيْسَ ذلِكَ بِنُكْرٍ مِنْ هِداياتِكَ، وَ لا بِبِدْعٍ مِنْ كِفاياتِكَ»
✅يعنى خدايا اين قلب من را بگير و به سوى رشدش و آنچه كه صلاح و هدايت و راهش است راهنمايى بفرما. از كرم تو و از لطف عميم تو اينها عجيب و چيز تازه اى نيست؛
✅ يعنى تو چقدر لطف دارى كه بسيارى از اوقات اصلًا قلب من را خودت هدايت كرده اى كه من چه از تو بخواهم، اينها هم جزء لطف هاى توست.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج27، ص: 683-با تلخیص و ویرایش جزئی-
کانال شجره طیبه 🌷
@shajare_tayebe
*⏺ اندیشه « وحدت اسلامي » (2)* 🔽 مخالفين اتحاد مسلمين براى اينكه از وحدت اسلامى مفهومى غير منطقى و غير عملى بسازند، آن را به نام «وحدت مذهبى» توجيه مى كنند تا در قدم اول با شكست مواجه گردد.
🔽 بديهى است كه منظور علماى روشنفكر اسلامى از وحدت اسلامى، حصر مذاهب به يك مذهب و يا اخذ مشتركات مذاهب و طرد مفترقات آنها- كه نه معقول و منطقى است و نه مطلوب و عملى- نيست.
منظور اين دانشمندان متشكل شدن مسلمين است در يك صف در برابر دشمنان مشتركشان.
🔽 معتقدين به انديشه وحدت اسلامي مي گويند : هیچ ضرورتی ایجاب نمیکند که مسلمین به خاطر اتحاد اسلامی، صلح و مصالحه و گذشتی در مورد اصول یا فروع مذهبی خود بنمایند،
همچنان که ایجاب نمیکند که مسلمین درباره اصول و فروع اختلافی فیمابین بحث و استدلال نکنند و کتاب ننویسند.
🔽 تنها چیزی که وحدت اسلامی از این نظر، ایجاب میکند، این است که مسلمین برای اینکه احساسات کینهتوزی در میانشان پیدا نشود یا شعلهور نگردد، متانت را حفظ کنند، یکدیگر را سبّ و شتم ننمایند، به یکدیگر تهمت نزنند و دروغ نبندند، منطق یکدیگر را مسخره نکنند، و بالاخره عواطف یکدیگر را مجروح نسازند، و از حدود منطق و استدلال خارج نشوند، و در حقیقت ـ لااقل ـ حدودی را که اسلام در دعوت غیرمسلمان به اسلام لازم دانسته است، درباره خودشان رعایت کنند:
اُدعُ الی سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنة و جادلهُم بالتی هی احسنُ(نحل/۱۲۵).
🔽 - نتیجه نکه - منظور علمای روشنفکر اسلامی از وحدت اسلامی ، حصر مذاهب به یک مذهب و یا اخذ مشترکات مذاهب و طرد مفترقات آنها و ایجاد مذهبی جدید که نه معقول و منطقی است و نه مطلوب و عملی ـ نیست.
⏺ منظور از وحدت اسلامی متشکل شدن مسلمین است در یک صف در برابر دشمنان مشترکشان. *(ادامه دارد)*
▪️مجموعه اثار شهيد مطهري(«الغدير» و وحدت اسلامى(شش مقاله)) ج 25ص26-27-با تلخیص و ویرایش جزئی -
کانال شجره طیبه 🌷
@shajare_tayebe
*⭕️ تغذیه باطل از نیروی حق* 🔻- نكته ای که از ایه 17سوره رعد (أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ...) - استفاده مىشود اين است كه باطل به طفيل (تبع ) حق پيدا مىشود و با نيروى حق حركت مى كند؛ يعنى نيرو مال خودش نيست، نيرو اصالتاً مال حقّ است و باطل با نيروى حق حركت مى كند.
🔻كفى كه روى آب هست، نيروى كف نيست كه او را حركت مىدهد، اين نيروى آب است كه او را حركت مى دهد.
🔻معاويه اگر پيدا مىشود و آن همه كارهاى باطل مىكند، آن نيروى اجتماعى را معاويه به وجود نياورده و ماهيّت واقعى آن نيرو «معاويه اى» نيست و جامعه در بطن خودش ماهيّت «معاويه اى» ندارد! باز هم پيغمبر است، باز هم ايمان است، باز هم معنويّت است، ولى معاويه بر روى اين نيرو سوار شده است.
🔻قرآن مى گويد : وقتى كه سيل جريان پيدا كرد، آنكه حركت مى كند و نيرو دارد و هر چه را در برابرش قرار گيرد مى برد، آب است، امّا شما كف را مى بينيد كه حركت مى كند.
اگر آب نبود كف يك قدم هم نمى توانست برود، ولى به علّت اينكه آب هست، روى آب سوار مى شود و از نيروى آب استفاده مى كند.
🔻باطل حق را با شمشير خود حق مى زند، پس باطل نيروى حق را به خدمت گرفته است. اين همان نيروى حقّ است كه او از آن استفاده مى كند،
مانند انگل كه از بدن و خون انسان تغذيه مىكند، ممكن است خيلى هم تغذيه بكند و خيلى هم چاق بشود، ولى انسان روز به روز لاغرتر و رنگش زردتر مى شود، حالت چشمهايش عوض مىگردد و كم قوّه مى شود.
🔻در دنيا،همیشه باطل- جهت رسیدن به اهدافش - از نيروى حق استفاده مى كند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نبرد حق و باطل، فطرت، توحيد)، ج3، ص:437- 438-با تلخیص ویرایش جزئی -
کانال شجره طیبه 🌷
@shajare_tayebe