⭕️شكستن حريم «توحيد»
🔻برخى عقايد كه توده مردم ما در مسائل مذهبى پيدا مى كنند ريشه در جهالت مردم دارد.
🔻فرض كنيد جانماز درست مى كند،
فكر مى كند كه اين جانماز را قشنگ تر كند،
عكس يك گنبد و بارگاهى روى آن، همان جا كه مى خواهند سجده كنند مى كشد.
يا روى مُهرى كه مردم مى خواهند سجده كنند
مى آيد عكس گنبد و بارگاه مى كشد
يا «اللَّه، محمد، على، فاطمه، حسن و حسين» مى نويسد،
يعنى حريم هايى را كه خود اسلام براى توحيد قائل شده
براى اينكه مردم نلغزند حفظ نمى كنند.
باید گفت : گرچه خود اين نوع کارها شرك نيست
اما حريم توحيد را شكستن است.
♦️چرا اسلام مى گويد كه وقتى مى خواهى به نماز بايستى
اگر چراغ يا آتشى جلويت باشد اين امر مكروه است؟
چراغ يا آتش جلو من باشد يا نباشد [چه تأثيرى دارد؟]
🔻مى گويد براى اينكه وقتى چراغ يا آتش جلويت است
عمل تو اندكى شباهت پيدا مى كند به عمل كسى كه دارد آتش را تقديس مى كند.
براى اينكه آن حريم محفوظ بماند،
همين صورت ظاهر- كه تو در مخيله ات هم تقديس آتش خطور نمى كند-
مكروه است و بهتر است نباشد.
🔻يا اگر انسانى در قبله تو نشسته است مكروه است كه آنطور نماز بخوانى.
اگر عكسى مقابل روى تو هست، روى آن را بپوشان.
اينها مسائلى است كه خودش فى حد ذاته شرك نيست
ولى حريم توحيد را مى شكند.
🔻توحيد يك مقدار حريم دارد.
وقتى كه حريم توحيد شكسته شود
كم كم مردم ندانسته وارد خود شرك مى شوند.
به تدريج [به آن شىء] اصالت مى دهند.
🔻وقتى مدتى گذشت و عكسى در قبله بود،
مى گويند حالا كه عكسى اينجا هست
چه بهتر كه عكس پيغمبر جلو نمازمان باشد، نمازمان بهتر مى شود،
🔻يا عكس «على» جلو نمازمان باشد كم كم [معتقد مى شوند كه] عكس «على» را از جلو نماز نبايد برداشت.
به تدريج ديگر خدا فراموش مى گردد و فقط «على» مى شود. آن شرك است.
اين يك مكانيسم خيلى عادى و ساده روانشناسى دارد
🔻لذا افرادى مثل مرحوم آقاى بروجردى شديداً اشكال مى كردند
[كه چنين كارهايى انجام شود.
زمانى كه] به مشهد رفته بودند،
به وعاظ مشهد خيلى صريح دستور مى دادند،
آنها هم بالاى منبر مى گفتند كه آقا چنين دستور داده اند.
🔻 خيلى تصريح و تأكيد مى كرد كه كسانى كه به حرم مى روند
اگر مى خواهند آن عَتَبه را ببوسند ببوسند
ولى پيشانىشان را روى عتبه يا ضريح نگذارند،
🔻با اينكه اگر انسان پاى ضريح برود و صورت يا پيشانى اش را به ضريح بچسباند قصد سجده كردن ندارد،
ولى چون يك شباهتى به سجده پيدا مى كند [گفته اند اين كار را نكنيد.]
چون سجده برای خدا، گذاشتن اين پيشانى است بر روى خاك و زمين،
يك عملى كه كوچكترين شباهتى هم به آن دارد صورت نگيرد،
يعنى اين حريم محفوظ بماند.
🔻وقتى كه اين حريمها محفوظ نماند كم كم منجر به شرك مى شود.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (فلسفه تاريخ(1 - 4))، ج15، ص: 945-944- با تلخیص و ویرایش-
🌺🌸🌼
🌸🌼
🌼
فرهیختگان فرهنگی و انقلابی *صالحانه*
لینک گروه:
https://eitaa.com/joinchat/3401449483Ce82e5011da
🟢امام صادق (ع) ، نماد وحدت اسلامی
✅تمام امام هاى اهل تسنن يا بلاواسطه و يا مع الواسطه شاگرد امام بوده و نزد امام شاگردى كرده اند.
در رأس ائمه اهل تسنن ، ابو حنيفه است،
✅نوشته اند ابو حنيفه دو سال شاگرد امام بوده و اين جمله را ما در كتابهاى خود آنها مى خوانيم كه گفته اند او گفت:
«لَوْ لَا السَّنَتانِ لَهَلَكَ نُعْمانُ»
: اگر آن دو سال نبود نعمان از بين رفته بود. (نعمان ، اسم ابو حنيفه است)
✅مالك بن انس كه امام ديگر اهل تسنن است نيز معاصر امام صادق است.
او هم نزد امام مى آمد و به شاگردى امام افتخار مى كرد.
✅همين مالك مى گويد: «ما رَأَتْ عَيْنٌ وَ لا سَمِعَتْ اذُنٌ وَ لا خَطَرَ عَلى قَلْبِ بَشَرٍ افْضَلُ مِنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ»
: چشمى نديده و گوشى نشنيده و به قلب بشر خطور نكرده مردى بافضيلت تر از جعفر بن محمد.
✅شافعى در دوره بعد بوده ولى او شاگردى كرده شاگردان ابو حنيفه را و خود مالك بن انس را.
✅احمد حنبل نيز سلسله نسبش در شاگردى در يك جهت به امام مى رسد. و همينطور ديگران.
✅امروز خيلى از علما در دنيا هستند كه با اينكه با مذهب تشيع فوق العاده دشمن و مخالفند ولى براى شخص امام صادق كه اين مذهب به او منتسب است احترام قائلند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (سيرى در سيره ائمه اطهار عليهم السلام)، ج18، ص: 75-73- با تلخیص و ویرایش جزئی -
🌺🌸🌼
🌸🌼
🌼
فرهیختگان فرهنگی و انقلابی *صالحانه*
لینک گروه:
https://eitaa.com/joinchat/3401449483Ce82e5011da
🟢سیره وحدوی امام علی علیه السلام
🔻...علی(ع) در برابرربایندگان حقش قیام نکرد و قیام نکردنش اضطراری نبود، بلکه کاری حسابشده و انتخاب شده بود .
🔻او از مرگ بيم نداشت، چرا قيام نكرد؟ حد اكثر اين بود كه كشته شود. كشته شدن در راه خدا منتهاى آرزوى او بود.
او همواره در آرزوى شهادت بود و با آن از كودك به پستان مادر مأنوس تر بود.
🔻على در محاسبه صحيحش بدين نكته رسيده بود كه مصلحت اسلام در آن شرايط، ترك قيام و بلكه همگامى و همكارى است.
خود كراراً به اين مطلب تصريح مى كند.
🔻در يكى از نامه هاى خود به مالك اشتر (نامه 62 نهج البلاغه) مى نويسد:
فَأمْسَكْتُ يَدى حَتّى رَأيْتُ راجِعَةَ النّاسِ قَدْ رَجَعَتْ عَنِ الْاسْلامِ، يَدْعونَ الى مَحْقِ دينِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ،
فَخَشيتُ انْ لَمْ انْصُرِ الْاسْلامَ وَ اهْلَهُ انْ ارى فيهِ ثَلْماً اوْ هَدْماً تَكونُ الْمُصِيْبَةُ بِهِ عَلَىَّ اعْظَمَ مِنْ فَوْتِ وِلايَتِكُمُ الَّتى انَّما هِىَ مَتاعُ ايّامٍ قَلائِلَ
🔻: من اول دست خود را - از بیعت نمودن - پس كشيدم، تا ديدم گروهى از مردم از اسلام بازگشتند و مردم را به نابودى دين محمد صلى الله عليه و آله دعوت مى كنند.
🔻پس ترسيدم كه اگر به يارى اسلام و مسلمين برنخيزم شكاف يا انهدامى در اسلام خواهم ديد كه مصيبت آن از فوت خلافت چندروزه بسى بيشتر است.
▪️مجموعه آثار استاد شهید مطهرى («الغدیر» و وحدت اسلامى(شش مقاله))، ج25، ص: 28-27 ؛ با تلخیص و ویرایش -
🌺🌸🌼
🌸🌼
🌼
فرهیختگان فرهنگی و انقلابی *صالحانه*
لینک گروه:
https://eitaa.com/joinchat/3401449483Ce82e5011da
20.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 نطفه حرام رژیم غاصب صهیونیستی اینگونه بسته شد؛ تاریخچهای که هر مسلمانی باید بداند
🔹 بخشی از سخنرانی حماسی شهید آیتالله مطهری در حسینیه ارشاد، سال ۱۳۴۸
فرهیختگان فرهنگی و انقلابی *صالحانه*
لینک گروه:
https://eitaa.com/joinchat/3401449483Ce82e5011da
⭕️كارنامه بسیار بسیار ضعیف مسلمانان در مساله فلسطین
🔻كارنامه ما در زمينه همبستگى، همدردى و تعاون اسلامى، ...كارنامه بسيار بسيار ضعيفى است،
اگر نگويم تاريك و ننگين است.
🔻به خدا خجالت دارد ما خودمان را مسلمان بدانيم، خودمان را شيعه على بن أبي طالب بخوانيم.
🔻اصلًا من بايد بگويم بعد از اين، داستانى را كه ما از على بن أبي طالب نقل مى كنيم، حرام است كه ديگر در منابر نقل كنيم كه روزى على بن أبي طالب شنيد دشمن به كشور اسلامى حمله كرده است: «وَ هذا أخو غامِدٍ وَ قَدْ وَرَدَتْ خَيْلُهُ الْانْبارَ».
بعد فرمود:
شنيده ام زينت يك زن مسلمان را يا زنى كه در حمايت مسلمانان است گرفته اند؛
شنيده ام دشمنْ سرزمين مسلمين را غارت كرده است، مردانشان را كشته يا اسير كرده است، متعرّض زنان آنها شده است، زيورها را از گوش و دست زنها جدا كرده است.
🔸 بعد همين على بن أبي طالب- كه ما اظهار تشيع او را مى كنيم و نسبت به او حساسيت هاى بى معنى و دروغين نشان مى دهيم- گفت:
فَلَوْ انَّ امْرَأً مُسْلِماً ماتَ مِنْ بَعْدِ هذا اسَفاً ما كانَ بِهِ مَلوماً بَلْ كانَ بِهِ عِنْدى جَديراً
اگر يك مرد مسلمان با شنيدن اين خبر دق كند و بميرد، سزاوار است و مورد ملامت نيست.
🔻آيا ما وظيفه نداريم كه كمك مالى به آنها بكنيم؟
آيا اينها مسلمان نيستند، عزيزان ندارند؟
آيا اينها براى حق مشروع بشرى قيام نمى كنند؟
كيست كه امروز منكر شود كه فلسطيني هاى آواره حق بازگشت به وطن خود را ندارند؟
🔻اولين سؤالى كه بعد از مردن از ما مى كنند همين است كه در زمينه همبستگى اسلامى چه كرديد؟
پيغمبر فرمود:
«مَنْ سَمِعَ مُسْلِماً يُنادى يا لَلْمُسْلِمينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ»:
هركس بشنود صداى مسلمانى را كه فرياد مى كند: «يا لَلْمُسْلِمينَ» مسلمانان به فرياد من برسيد، و او را كمك نكند، ديگر مسلمان نيست،
من او را مسلمان نمى دانم.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 293-283- با تلخیص و ویرایش -
فرهیختگان فرهنگی و انقلابی *صالحانه*
لینک گروه:
https://eitaa.com/joinchat/3401449483Ce82e5011da
🟢 دعای مستجاب نشده هم به نوعی مستجاب شده است
🔹 داستانی را مولوی ذکر میکند که البته تمثیل است.
میگوید مردی بود که همیشه با خدای خودش راز و نیاز میکرد و داد «الله، الله» داشت.
یک وقت شیطان بر او ظاهر شد و او را وسوسه کرد و کاری کرد که این مرد برای همیشه خاموش شد.
🔸 به او گفت: ای مرد!
این همه که تو «الله، الله» میگویی و سحرها با این سوز و درد خدا را میخوانی، آخر یک دفعه هم شد که تو لبیک بشنوی؟
تو اگر به در هر خانهای رفته بودی و این همه فریاد کرده بودی، لااقل یک دفعه در جواب تو لبیک میگفتند.
🔹 این مرد به نظرش آمد که این حرف، منطقی است. دهانش بسته شد و دیگر «الله، الله» نگفت.
در عالم رؤیا هاتفی به او گفت: چرا مناجات خدا را ترک کردی؟
گفت: من میبینم این همه که دارم مناجات میکنم و با این همه درد و سوزی که دارم یک بار هم نشد در جواب، به من لبیک گفته شود.
🔸 هاتف به او گفت:
ولی من مأمورم از طرف خدا جواب را به تو بگویم:
آن الله تو لبیک ماست
نی که آن الله تو لبیک ماست
آن نیاز و سوز و دردت پیک ماست
تو نمیدانی که همین درد و سوز و همین عشق و شوقی که ما در دل تو قرار دادیم، خودش لبیک ماست.
🔹 چرا علی علیه السلام در دعای کمیل میفرماید: «اللهُمَّ اغْفِرْ لِی الذُّنوبَ الَّتی تَحْبِسُ الدُّعاء»؟
(خدایا آن گناهانی را که سبب میشود دعا کردن من حبس شود و درد دعا کردن و مناجات کردن از من گرفته شود بیامرز).
🔸 این است که میگویند دعا برای انسان، هم مطلوب است و هم وسیله،
یعنی دعا همیشه برای استجابت نیست؛اگر استجابت هم نشود، استجابت شده است.
دعا خودش مطلوب است.
📗 استاد مطهری، انسان کامل، ص۶۸
فرهیختگان فرهنگی و انقلابی *صالحانه*
لینک گروه:
https://eitaa.com/joinchat/3401449483Ce82e5011da
🔹عبادت از نوع تفکر و اندیشه
🔸مكرر شنيده ايد احاديث زيادى را كه به اين عبارت است:
تَفَكُّرُ ساعَةٍ خَيْرٌ مِنْ عِبادَةِ سَنَةً،
تَفَكُّرُ ساعَةٍ خَيْرٌ مِنْ عِبادَةِ سِتّينَ سَنَةً،
تَفَكُّرُ ساعَةٍ خَيْرٌ مِنْ عِبادَةِ سَبْعينَ سَنَةً
یعنی : يك ساعت فكر كردن از يك سال عبادت كردن افضل است،
از شصت سال عبادت كردن افضل است،
از هفتاد سال عبادت كردن افضل است.
🔹اين تغيير تعبيرات- همان طور كه بسيارى از علما گفته اند- به واسطه اين است كه نوع و موضوع تفكرها فرق مى كند:
يك تفكر است كه انسان را به اندازه يك سال عبادت جلو مى برد،
يك تفكر است كه او را به اندازه شصت سال عبادت جلو مى برد،
يك تفكر است كه او را به اندازه هفتاد سال عبادت جلو مى برد.
🔸در احاديث ما وارد شده است: كانَ اكْثَرُ عِبادَةِ ابى ذَرٍّ التَّفَكُّرَ؛
اكثر عبادت ابوذر فكر كردن بود.
يعنى ابوذرى كه شما او را تالى(رتبه بعد از) سلمان مى شماريد و بلكه شايد بشود او را همرديف سلمان شمرد (يعنى تقريبا مى توان گفت بعد از معصومين، مردى نظير اينها در درجه ايمان نيامده است)
خيلى خدا را عبادت مى كرده است
ولى بيشترين عبادت ابوذر فكر كردن بود.
🔹عاقبت تفكر ابوذر اين بود كه قهرمان امر به معروف و نهى از منكر شد و جان خود را بالاخره در همين راه داد.
🔸ابوذر يكى از متفكّرين و حكماى اصحاب پيامبر به شمار مى رود.
▪️مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى، ج24، ص371- 370-و يادداشتهاى استاد مطهرى ؛ ج6 ؛ ص413-با تلخیص و ویرایش جزئی-
فرهیختگان فرهنگی و انقلابی *صالحانه*
لینک گروه:
https://eitaa.com/joinchat/3401449483Ce82e5011da
🔴 مرجع شهید آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری (اعلی الله مقامه الشریف):
راهپیمایی اربعین حضرت سیدالشهداء علیه السلام با تمامی درستیاش اگر با شناخت از فلسفه عاشورا و برائت از ظالمین همراه نباشد، فاقد اثر بخشی لازم برای تحول فردی و اجتماعی است. لذا پیروان واقعی سیدالشهداء(ع) قبل از اقدام به چنین حرکت مهمی، بینشهای فکری خود را تکامل بخشند که حسینی بودن به حسینی شدن است، حسینی شدن به حسینی زیستن است و حسینی زیستن، به حسینی فکر کردن است.
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
❌ یک نکته:
وقتی که ما قرار است بصورت سنگین وارد نبرد با صهیونیسم شویم اما در داخل رسانه ها جو ترس از حضور اتباع افغان در کشور به راه می اندازند و افغانی ستیزی را در کشور ترویج میدهند عجیب است.
اینکه افغانی ها اولین کشوری بودند که آمریکاییها را بصورت رسمی از خاکشان اخراج کردند و سیاست ما را در منطقه مبنی بر اخراج آمریکاییها به نتیجه رساندند به کنار ،اما اینکه حکومت فعلی افغانستان بصورت رسمی اعلام کرد در جنگ علیه اسرائیل به ایران کمک خواهد کرد واقعا ارزش دارد که نسبت به این همسایه که بخشی از تمدن ما هم بوده نگاه مثبت تری داشته باشیم....
حیف که رسانه ما در دست ما نیست ....
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
🔴میبینید چه غیرتی روی تمدن غربی دارد؟
◾️جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا مدعی شد فرهنگ اسلامی کاملاً با تمدن اروپایی سازگار نیست و هیچ جایی برای اسلام در اروپا وجود ندارد .
▪️اول اینکه این اظهارت نخست وزیر ایتالیا را ببینید و کشک هر نوع آزادی بیان، حقوق شهروندی و زندگی زنان را بدهید مدعیان آزادی در غرب بسابند؛ و دوم این صحبتها را به یک عده مسئولین نشان دهید و بگویید مسئول کشور اسلامی باید اینگونه مدافع تمدن خود و بیزار از تمدن لبیرال که هیچ سازگاری با اسلام ندارد باشد.
◀️با صادقانهترین زبان بدن میگوید تمدن اسلامی و تمدن غربی مخالف هم هستند و در غرب جایی برای تمدن ناسازگار با تمدن ما وجود ندارد اما در اینجا یک عده خجالت میکشند واژه توسعه(مدل تمدن غربی) را حذف و پیشرفت(مدل رشد اسلامی) استفاده کنند.
✍️عالیه سادات
9.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴من سنی هستم، اما میگویم که ما سنیها، مثل ...😳
🔹آیا صهیونیستها جرات دارند، شیعیان را مثل مردم سنی غزه، سر نماز بکشند؟ نه، هرگز!
🔹چون، خون ما سنیها ارزان است، چون شاه ما ارزان است؛ و خون شیعه، گران است، چون شاه آنها گرانقیمت است!!
🔹در سوریه، وقتی سنیها را میکشتند، ما چه کردیم؟ همه سنیها به اروپا و جای دیگر فرار کردند، اما شیعه از سنیها، دفاع کرد!
🔹وقتی در غزه سنیها را قتل عام میکنند، ما برای صهیونیستها، کمک فرستادیم، اما شیعیان راه تدارکی آنها را بستند!!
🔹در حادثه مجدل الشمس، فقط ۱۰ درزی کشته شدند، آن همه سرو صدا شد، مگر خود شما سنیها، باصهیونیستها، همراهی نکردید؟ این برای کمک نبود، بلکه برای این بود که خون درزی ها گران است، چون فرماندهای شجاع دارند، اما ما نداریم.
🔹پیامبر میگوید: از ۷۲ فرقه، یک فرقه حق است، آن هم شیعه است، چون همیشه حامی مظلوم است.
🔹یک میلیارد و هشتصد میلیون مسلمان سنّی، تلفن بدست، منتظریم تا شیعیان انتقام ما را بگیرند، اگر انتقام نگرفتند، مسخرهشان میکنیم!
🔹خون شهید هنیه، خون سنی بود، چرا منتظر انتقام شیعیاناید؟ ما باید انتقام بگیریم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هشدار | خطر بزرگ برای ایران
دکتر ساروخانی - پدر جامعهشناسی ارتباطات