#پست_شماره_۵۳: ✨✨🌷
👈هر چند رسول خاتم (ص) را معجزات قولی و فعلی بسیار است ولی بزرگترین معجزه باقیه آن حضرت الی یوم القیامه که در حقیقت صورت کتبیه آن حضرت است، قرآن است که به تنهایی ناطق به صواب و فصل خطاب است که آن جناب خاتم النبیین است.
📗#کتاب_هزار_ویک_نکته_نکته ۴۷۶
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
کانال شاخه طوبی
بسم الله الرحمن الرحیم #پیرامون_علم_اخلاق_قرآنی_و_عرفانی بیانات عرشی حضرت علامه حسن زاده آملی (رض
بسم الله الرحمن الرحیم
#پیرامون_علم_اخلاق_قرآنی_و_عرفانی
بیانات عرشی حضرت علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه)
#قسمت_هشتم
یک جملهای دارد جناب شیخ اجل ابن سینا، در یکی از کتابهایش میفرماید که این عالم کیانی ، این دار وجود ، این نشئه را که مشاهده میکنید ، این همه گردش و حرکت و آمد و رفت و طلوع و غروب و چه و چه و.. غایتی دارد ، سرانجامی دارد ، جهتی دارد، برای چیزی است ، آنی که برای او میگردد آن اصل است ،حرکت میکند ، میگردد ، که به کمال برسد ، انسان کامل غایت اوست . چون حاصل زحمت اوست، انسان کامل.
از این چرخ گردنده بپرسی چه نتیجهای عایدت شده میگوید: من یک چنین میوهای دارم ، آن میوه انسان کامل است و این غایت اوست سرانجام اوست، نتیجه اوست ، میوه اوست ، دیگران البته هستند ، باید باشند . اگر استعدادها همه یکسان بود ، نظام عالم به هم میخورد . مثلاً اعضا و قوا و جوارح که هرجا که میبینید ، اگر استعداد همه یکی بود دیگر یکی چشم نمیشد ، یکی گوش نمیشد ، انسان نمیشد . این که انسان است ، هر قوهای را استعداد خاصی است و مزاج خاصی است. هر عضوی را همینطور که کثرت پیش آمد و انسان شد صاحب قوا شده ، صاحب اعضا و جوارح شد . هیکل دار وجود همینطور است . اگر زمین هم به مزاج آفتاب بود ، آفتاب به مزاج استعداد دریا بود ، دریا به مزاج استعداد هوا بود.اگر همه را یک استعداد و يک قابلیت بود نمیشد، نظام متحقق نمیشد.
اگر اعضا و جوارح و قوای تو همه به استعداد قوه چشم باصره بودند تو نمیشدی، انسان تنها یک چشم نیست.
غرض، آنی که اصل است،عمده است آن انسان کامل است که میوه شجره وجود است.
شیخ به اشارهای بس لطیف، بسیار بلند میخواهد بفرماید: هیچگاه در این چرخِ گردنده نیست که انسان کامل نباشد. چون این حرکت لغو نمیشود، چرخ بیجا نمیگردد، و او را غایت و سرانجامی است.
همیشه حجتی، کاملی که سرمشق، اصل همه، غایت این حرکت است آن اصل، آن انسان، آن حجة الله هست وگرنه این همه برای چه می گردند؟ نباید به کمال برسند؟ کمال نمی خواهند؟ می خواهند.
کمالشان انسان کامل است.
آن حجت است، آن امام است.
آن قطب است.قطب عالم امکان است.
چه از این چرخ و فلک سوال کنی،
از این زمین و زمان بپرسی
اثر حرکت شما چی هست؟
نتیجه این همه آمد و شد چی هست؟
چی دارید؟ می گوید: من می کوشم برای رساندن و رسیدن این حرکت به غایتی، به کمالی و همیشه این غایت و این کمال را دارا است. نمیشود که عمل او، این چرخ به این عظمت، کارخانه وجود به غایتش نرسد. عبث باشد، اگرنه عبث است و عبث نیست، به عبث آفریده نشد.
حال که به عبث آفریده نشد,
هیچگاه از کمال مطلق خالی نیست.
آن کمال مطلق امام است،
انسان کامل است،
قطب عالم امکان است،
محور است.
#ادامه_دارد
#برگرفته_فایل_صوتی
#علامه_حسن_زاده_آملی
#کاری_از_گروه_شاخه_طوبی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
إلهی، جز تو از انسان بزرگتر کیست و در پیشگاهت از من کوچکتر کیست؟
فراز ۴۱۱
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
کانال شاخه طوبی
بسم الله الرحمن الرحیم #پیرامون_علم_اخلاق_قرآنی_و_عرفانی بیانات عرشی حضرت علامه حسن زاده آملی (رض
#پیرامون_علم_اخلاق_قرآنی_و_عرفانی
بیانات عرشی حضرت علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه)
#قسمت_نهم
از بزرگی پرسیدند: روشنتر از آفتاب چیست؟ او در حد خود و به فراخور قابلیت و استعداد مخاطب جواب فرمود: روشنتر از آفتاب، معرفت است.
از آفتاب روشنتر!
روشنتر از آفتاب ! معرفت!
جان بیعلم چشم بی نور است.
معرفت از آفتاب روشنتر!
این وسایلِ کار، دامها ،کمندها، مشاعر ظاهره به ما داده شد تا معارف این نشئه را، حقایقِ عالم را کسب کنیم.
لا تَعْلَمُونَ شَيْئاً وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ
هیچ چیز نمیدانستید به شما سرمایه کسب داد به نام چشم و گوش و جان. با اینها کسب کنید، کاسب باشید.
کاسب حبیب الله است.این الفاظ را تنها به امور مادی منحصر نکنید.
این کاسب حبیب الله است.
آن دانشجو هم حبیب الله است.
آن محصل هم حبیب الله است.
آن جلسه درس و بحث، افراد آن جلسه درس و بحث،حبیب الله هستند.
همه را منحصر نکنید،
این حقایق را که میشنوید،
معانی را که میشنوید،
انحصارش و اختصاصش ندهید به جمع آوری کالای بیجان.
یکی از القاب و اوصاف خاتم انبیاء حبیب الله است.
چه کسی حبیب الله میشود؟
حبیب الله کیست؟
یحبّهم و یحبّونه
او دوست دارد و اینها دوست دارند.
دوستی از طرفین است.
اول او دوست دارد یحبّهم،
از این طرف یحبّونهم.
چه کسی باید حبیب الله باشد؟
اگر به جمع آوری کالای بی جان باشد میبایستی که قارون در این صفت خاتم همه احباء الله و اولیاالله باشد.
اگر این ملاک است، میخواست قارون سرآمد همه باشد. خاتمِ جمیع اولیاالله باشد، جمیع احباءلله باشد.
آن کسی حبیب الله است که:
اسمای الهی،
صفات حق،
کلمات اولیائش،
اسرار این عالم یکی پس از دیگری،
تجلیات حق،
ترشحات دریای جود الهی،
دم به دم بر کشتزار دل و جان،
نسیم بهشتی بر مزرعه جان ( وارد شود)
اینها وقتی پیش آمده، یافته در خویشتن پیاده کرد و یافت، این آقا پله پله در دوستیاش پیش میرود.
#ادامه_دارد
#برگرفته_فایل_صوتی
#علامه_حسن_زاده_آملی
#کاری_از_گروه_شاخه_طوبی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
نیارم بگویم چه ویرانه ای
چه پرسوک جایی و غمخانه ای
ستم ها که برآل احمد(ص) گذشت
دران تنگ ویرانه از حد گذشت
نه فرشی دران خانه نه بستری
نه سقفی دران مانده و نه دری
نبود اندر آن خانه جز درد و داغ
نه نان و نه آب و نه فرش و چراغ
رقیه درآن غم فزا خانه مرد
به سوی پدر از جهان رخت برد
شعر از الهامی کرمانشاهی
شهادت مظلومانه حضرت رقیه (ع) تسلیت و تعزیت باد.
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
#پست_شماره_۵۴ : ✨✨🌷
هر یک از اخلاق فاسده ، شاخه ای از درختهای دوزخ است و هر کس متصل به شاخه ای از آن شاخه ها باشد ، او را به دوزخ می کشاند.
از این جهت که آن خُلق ، مَلَکه و رنگِ ثابت او شده است، بلکه در ذاتش فرو رفته، بلکه با وی یکی گردیده است .
پس ذاتش فرعی و شاخه ای از دوزخ است که منتهی به آن خواهد شد.
📗#کتاب_هزار_ویک_نکته_نکته ۴۷۸
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
26.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کجاست عارف بالله؟
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
الهی، این چه وادیی است که تا بخواهم سر مُویی نزدیک شوم فرسنگها دور میشوم.
فراز ۴۱۴
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ببین چگونه خودت را میسازی؟
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
#پست_شماره_۳۵ :🌷✨
✍️ ریاضت برای تحقق سه هدف است: هدف اول این است که مادون الحق را دور کند ، و خدابین باشد . این همان است که در دعاها میخوانیم « اللهم اجعَل هَمّی همّاً واحِداً» این کار نیاز به همّ واحد دارد و با پراکندگی نمی شود.
این علوم و کتاب ها که میخوانید همه زمینه ساز آنند ، که هَمّ واحد داشته باشید، تا ببینید همین که شما یک قدم برداشتید، خدا یک گام می آید. شما یک گام بردارید ، او دوان دوان می آید.
✨آنگاه می بینید در اثرِ همان تزکیه و ذکر و خلوت و اُنسِ با خدا و قُدس و پاکی، روزنه ای برایتان باز می شود و جرقه ها و جذبه ها و مددهای غیبی برایتان رخ میدهد.
مطالبی که درباره بزرگان میخوانید شاید خیال کنید افسانه است ، خیر واقعیت است، همین علامه حلّی سه بار نمازِ عمرش را قضا کرده است، با این همه علوم و معلومات، این جور هم عمل میکرد .
📗#نمط_نهم_مقامات_عارفین_ص۱۳۹
#شرح_اشارات_و_تنبیهات
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
کانال شاخه طوبی
#پیرامون_علم_اخلاق_قرآنی_و_عرفانی بیانات عرشی حضرت علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه) #قسم
#پیرامون_علم_اخلاق_قرآنی_و_عرفانی
بیانات عرشی حضرت علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه)
#قسمت_دهم
اگر میخواهی با ملائکه همنشین باشی با آنها پرواز کنی در دیار علم قدم برداری به باطن این عالم سیر کنی، هیچ چاره نداری مگر بال و پر آنجایی فراهمکنی.
این ابزار و آلاتی که برای اینجا مشاهده میفرمایید، از یک تلّی پرواز میکنند میروند به تلّ دیگر، به تپهی دیگر، از جایی به جای دیگر، هر دو جا جسمانی است، گیرم که از زمین به ماه رفتهاند، از جسمی برخاستند رفتند کنار جسمی، از دامنهی کوه صعود کردند پرواز کردند رفتند بر قلهی کوه، اما با این ابزار و آلات جسمانی نمیشود در جان عالم سیر کرد، به باطن عالم سیر کرد.
خدای متعال این سرمایه را به ما داد به نام جان، که اصلا آنجایی است و اوست که میتواند در ماوراء طبیعت سیر کند، پرواز کند.
اما این پرندههای اینجا را میبینید؟ این پرندهها مثالی هستند، نموداری هستند از پرندههای ارواح ما، جانهای روح ما، این پرندهها نمونهای هستند، نموداری هستند، اینجاییها را خدای متعال به ما نشان داده ببینید از اینها و منتقل بشوید، ببینید اینها را مستقر کنید، ببینید که این پرندگان چهطور پرواز میکنند، با بالشان؟ خدای متعال، ملائکه را هم مطابق این مرغها پرندهها که اینجا انس داری با آنها، میفرماید ملائکه اولیاجنحه هستند.
درجوامع روایی و کتب علمی ما، معصوم فرمود، امام فرمود، پیغمبر فرمود: طالب علم در آن مجلسی که نشسته، دارد تحصیل علم میکند، حرف میشنود که جانش غذا بگیرد، پیغمبر، سفیر الهی که هیچ گزاف نمیگویند، لغو و یاوهگویی ندارند، ژاژخایی ندارند، فرمایشاتشان عین واقع است، متن است، صرف حق است، به هیچ نحوه مشوب به باطل نیست، واقعیت صرف هست، سفیر الهی میفرماید: آن مجلسی که در آن مجلس بحث و مذاکرهی علمی میشود، این دانشجویان، این طلاب، این اشخاص و افرادی که در مجلس علم نشستهاند، روی بال ملائکه نشستهاند.
میدانید این معنا از کجا پیاده شد تا به این صورت آمده است؟! و به چه زبان با ما صحبت میفرمایند تا بتوانیم از این روازن از این روزنهها سیر ملکوتی کنیم؟!
آن کسی که در محفل علم نشسته است، روی بال ملک نشسته است.
الان بنده و جنابعالی روی بال ملائکه نشستهایم، بفرمایید: کو؟ کجا روی بال ملائکه؟
ای خدا رحمتات کند! اگر میخواهی جان تو بال و پر در بیاورد، به سوی عالم اله طیران کنی، به اصل خود برسی، به نعمت جنة اللقاء، لقاءالله متنعم بشوی، متصف به اوصاف الهی بگردی، باید بال و پر پیدا کنی، اولیاجنحه بشوی.
اونی که بال و پرت میدهد، جان را بال و پرت میدهد، اوجات میدهد، عروجات میدهد، کیست؟ علم است، کمال است، معرفت است، بحث است، کتاب خواندن است، در حضور استاد زانو زدن است، خذ العلم من افواه الرجال است، به در خانهی اهل علم رفتن است، از سفرای الهی پرسیدن است، تشنه بودن است، طلب کمال کردن است.
طیران مرغ دیدی تو ز پایبند شهوت به در آی
تا ببینی طیران آدمیت، این معارف و علوم همه هستند بالها
میشود که انسان هزاران بال داشته باشد.
#ادامه_دارد
#برگرفته_فایل_صوتی
#علامه_حسن_زاده_آملی
#کاری_از_گروه_شاخه_طوبی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
الهی،
خاطر ما را از خطور خطیئه نگه دار!
فراز ۴۱۵
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
🌹خوش اخلاقی:🌹
رسول اکرم (ص) فرمود:
« همانا بنده با خوش اخلاقی ، به مقام روزه دارِ شب زنده دار میرسد.»
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
کانال شاخه طوبی
#پیرامون_علم_اخلاق_قرآنی_و_عرفانی بیانات عرشی حضرت علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه) #قسم
پیرامون_علم_اخلاق_قرآنی_و_عرفانی
بیانات عرشی حضرت علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه)
#قسمت_یازدهم
خودتان را مواظب باشید و مراقب.
کشیک نفس بکشید.
جناب عالی، جهانی هستید الهی، و خدای متعال ذات مارا، صفات مارا، افعال ما را، یعنی ما را ذاتاً و صفتاً و فعلاً مانند خویش آفرید.
اقتداری که، قدرتی که به جناب انسان داد، به هیچ موجودی نداد.
حضرت عالی! صدر اعظم اویی.
نخست وزیر حقی!
خلیفة الهی!
مجمع أسماء و صفات او هستی!
وقتی که قلم صنع او، نقش انسانی را ترسیم فرمود، به اینجا که رسید، فتبارک الله احسن الخالقین، جناب آدم را که آفرید و همینطور دم به دم آدم میآفریند و عالَم کارخانه آدم آفرین است، آدم میآفریند و تحویل عالم دیگر میدهد، کل یوم هو فی شأن.
این حقیقت که فعلیت محض است و کمال صرف است، نمیتواند خویشتن را نگه بدارد و امساک فیض کند، بخل به حق نمیشود نسبت داد، امساک فیض غلط است، نمیتواند پوشیده باشد، تاب مستوری ندارد، کل یوم هو فی شأن.
وقتی جناب آدم را آفرید و میآفریند به او فرمود و میفرماید همه را مسخّر تو مردم. همه را. این همه را یک مرحله ما چشم باز میکنیم این جا خوب راست است؛
این مائیم که دل زمین را میشکافیم.
این مائیم که دل کوه را میشکافیم.
این آدم است که در قعر دریا غواصی میکند. این انسان است که چه که چه که چه، بر این جسم و جسمانیات مسلط و قاهر و محیط. این اقتدار را برای انسان نسبت به امور این نشئه مشاهده میفرمائید؟ حالا یک سفری بفرمایید، یک قدم به باطن عالم بردارید، تا ملکوت او را و عظمت او را در ماورای طبیعت مشاهده بفرمایید.
#ادامه_دارد
#برگرفته_فایل_صوتی
#علامه_حسن_زاده_آملی
#کاری_از_گروه_شاخه_طوبی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
#پست_شماره_۵۵ : ✨✨🌷
موت اختیاری، حیات حقیقی است، مَن لَم یَذُق لم یَدرِ: تا نچشی، ندانی.
📗#کتاب_هزار_ویک_نکته_نکته ۴۸۰
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
◼️ امام حسن سلام الله علیه:
مَن عَبدَ اللّه َ عَبّدَ اللّه ُ لَهُ كُلَّ شَيءٍ
هر كه خدا را بندگى كند خداوند همه اشياء را بنده او گرداند
◼️ شهادت امام حسن مجتبی (بنا بر روایتی) تسلیت باد
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
در شبانه روز در کتاب وجودی خودت فرو برو. چشم سر فرو ببند و چشم باطن باز کن، آن وقت عالم را طور دیگر میبینی.
به آسمان بنگر، نگاه به آسمان طریق انکشافی است.
از این طریق بهتر، این است که در خود و در چهره خودت غرق شوی.خودت را تصویر کن.
دست از غیر بردار، تا وقتی با غیر هستی مکنون وجود تو مکشوف نمیشود. اشتغال به غیر باعث میشود درون مخفیتر و لایههای درون پنهانتر شود.
از همه اغیار دست بکشی راحتتری.
از افاضات جناب استاد صمدی آملی در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان ۱۴۰۳، امامزاده شاهزاده حسین (ع) ساری
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
بیدلی اندر دل شب دیدۀ بیدار داشت
آرزوی دیدن رُخسارۀ دلدار داشت
گاه از پندار فصلش میخراشیدی رُخش
گاه در امید وصلش گونۀ گلنار داشت
گاه از برق تجلّی میخروشیدی چو رعد
گاه از شوق تدلّی شورش بسیار داشت
گاه ورقای فؤادش گرم در تغرید عشق
زمزمه موسیچه سان و نغمه موسیقار داشت
گاه در تکبیر و در تهلیل حیّ لایموت
گاه در تسبیح سبحان سبحۀ اذکار داشت
گاه از فیض شهودی محو استرجاع بود
گاه از قبض شروق جلوه استغفار داشت
گاه آه آتشین از کورۀ دل می کشید
گاه بر سندان سینه مشت چکش وار داشت
گردباد جذبه اش پیچید همچو برگ کاه
گر چه در اطوار خود طومارها اسرار داشت
تا بخود آمد که دلدارست آنسلطان حُسن
با جمالش در میان آینه بازار داشت
یار با او عشق میورزید و او دنبال یار
یار اندر دیده اش، او انتظار یار داشت
بیدل بیچاره بودی بیخبر از ماجرا
کو ست عشق و عاشق و معشوق را یکبار داشت
واقف آمد بر وقوف اهل دل در این مقام
آنکه فرق و نفض و ترک و رفض را در کار داشت
نجم اندر احتراق جذبه ای بی چند و چون
پرتوی از جلوۀ جانانه را اظهار داشت
دیوان حضرت علامه حسن زاده آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢