کانال شاخه طوبی
#قرآن_ص_۶۰۴ جزء #سی_ام #سوره_توحید #سوره_الفلق #سوره_الناس ختم قرآن @shakhehtoba
صَدَقَ اللهُ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ وَ صَدَقَ رَسُولُهُ النَّبِیُّ الْاَمِینُ الْکَرِیمُ وَ نَحْنُ عَلی ذَالِکَ
مِنَ لشَّاهِدِینَ وَلشَّاکِرینَ وَ لْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ لْعَالَمِینَ رَبَّـنَا تَقَـبَّلْ مِنَّـآ اِنَّـکَ اَنْتَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ
وَا هْـدِ نَا اِلَلْحَقِّ وَ اِلی طَرِیقِ مُّسْتَقِیمْ بِبَرَکَتِ خَتْمِ الْقُرْآنِ لْعَظِیمُ وَاعْفُ عَنَّا یَا کَرَیمُ
وَاغْـفِرْلَـنَا ذُنُوبَـنَا بِفَضْـلِکَ وَ جُودِکَ وَ کَرَمِکَ یَا اَکْرَمَ لْاَ کْرَمِینَ وَ یَا اَرْحَمَ لرَّاحِمِینَ
اَللَّهُمَّ نَوِّرْ قُلُو بَنَا بِالْقُرْآنِ وَ زَیِّنْ اَخْلا قَنَا بِا لْقُرْآنِ وَ نَجِّنَا مِنَ لنَّارِ بِالْقُرْآنِ
وَ اَدْخِلْنَا فِی لْجَنَّتِ بِالْقُرْ آنِ اَللَّـهُمَّ عَجِّلْ فِی فَرَجِ مَوْلا نَاصَـاحِبَ لْعَـصْرِ وَ لـزَّمَـانِ بِـالْقُرْآنِ
اَللَّـهُم مَّشْـفِ مَرْضَـا نـَا بِـالْـقُـرْآنِ وَ الـرْحَمْ مَوْ تَا نَـا بِا لْقُرْآنِ وَ سَلِّمْ مُسَافِرِ ینَنَا بِالْقُرْآنِ
اَللَّهُمَّ جْعَلِ الْقُرْآنَ لْنَا فِی لدُّ نْیَا قَرِینَا وَ فِـی لْـقَبْـرِ مُو نِـساً وَ اَنِیـساً
وَ فِـی لْقِـیَامَتِ شَافِـعاً وَ شَفِیـعاً وَ اِلَلْـخَیْـرَاتِ کُـلِّـهَا دَلِیـلا اَللَّـهُمَّ فْـتَحْ لَنَا بَا لْخَیْرِ،
وَاخْتِمْ لََنَا بِالْخَیْرِ ، وَاجْعَلْ عَوَاقِبَ اُمُورِنَا وَ اُمُورِالْمُؤْمِنِینَ لْحَاضِرِینَ خَیْراً
* بِحَقِّ سُورَه لْمُبَارَ کَهِ الْفَاتِحَه مَعَ الصَّلَوَاتْ
@shakhehtoba
هدایت شده از کانال شاخه طوبی
ahd-farahmand.mp3
1.82M
«#دعای_عهد»
#امام_زمان عج
#چله
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
کانال شاخه طوبی
نامهها بر نامهها ۱۷ قسمت ۷ وگرنه، اگر یوسف نعوذبالله با صرف نظر از مقام توحید و حضور و مراقبتش، ی
نامهها بر نامهها ۱۷
قسمت ۸
پس زن و مرد هم اگر زوجاند، به خاطر اینکه فرزند پیدا میکنند، زوج میشوند؛ یعنی زوجیتشان به یک تعبیری مقدمه است برای فرزندشان، باید فرزنددار بشوند، این ارزش یک ازدواج است.
تا زن و مردی ازدواج کردند بچهدار نشوند، باز هم فردند. درست است یک چهار روزي با هماند، اما خدای ناکرده اگر از دنیا رفتند، هم این آقا تک، هم آن خانم تنها!
رب لاتذرنی فردا من را تنها نکن.
از مادر به دنیا آمدم تک، هیچ بقا ندارم، دنباله ندارم، نسل ندارم، تکام نکن!
گرچه؛ آنجا نگفت که ای خدایی که فرد هستی، من را تنها و فرد نکن.
اگر میگفت: وَ انتَ الفرد، بچهدار نمیشد؛ چون خدایی که فرد است، اگر آدم بخواهد به اسم فرد او را بخواند، اسم فرد که آدم را زوج نمیکند.
فرد، فرد است، هر اسمی اثر وجودی خودش را دارد.
گفت: بارالها رب لا تذرنی فردا،
چرا؟
برای اینکه؛ و انت خیرُ الوارثین،
لا اله الا الله!
ببینید آدم باید حرف زدن را از انسانهای کامل یاد بگیرد!
وگرنه اگر خودمان بودیم، میگفتیم: خدایا! تو که فرد هستی، حالا چون تو خدایی، فردی، یکی هستی، من را یکی نکن!
خب معلوم میشود، خدایی که بخواهی او را به یکی صدا بزنی، تو را یکی میکند! بچه نمیدهد که!
اما یکی از اسماءالله را فرمود؛ خیر الوارثین
من وارثانی دارم؛ حالا وارثین، اینجا یعنی چه؟ خدا وارث دارد، یعنی چه؟
باید در جای خودش، در تفسیر و غیر تفسیر بحث شود.
فرمود: چون تو خیر وارث هستی، بهترین وارثان هستی، لطف بفرما من را تنها نکن، یک وارث هم به من بده!
و لذا خدای متعال به ایشان وارث داد، گفت: بفرما! این حضرت یحیی مال تو!
این وارث تو!
از خیر الوارثین، به انسان، وارث داده میشود، اما اگر میگفت: و انت الفرد، دیگر بچهدار نمیشد.
این هم یکی از لطایف است؛
اینکه انسان میخواهد متصف به اسم خیر الوارثین حقمتعال بشود
که این هم از اسماء فعلیه است.
حالا بحث اسماء در جای خودش بحثهای علمیست، آنها را کار ندارم.
و انت خیر الوارثین
ازدواج زن و مرد برای این است که میخواهند وارث بسازند، اما همانطوری که خدا خیر الوارثین است، انشاءالله انسان هم به جایی برسد که وارث او هم خیر الوارثین باشد.
و لذا حضرت یحیی به ایشان عطا شد، حضرت یحیایی که میگفت: وَالسَّلَامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَيَوْمَ أَمُوتُ وَيَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا ظاهرا این آیه باید مال حضرت یحیی باشد، چون دو تا آیه هست؛ یکی مال حضرت عیسی، یکی مال حضرت یحیی (اگر اشتباه نکرده باشم)
اینجوریست.
برگردیم به محضر مبارک حضرت خدیجه (س):
بذولترین فرد بود. حتي از حاتم طایی هم بذلش بیشتر بود!
حضرت خدیجه.
حاتم طایی که در اصل به تعبیر طلبگی ما اسم فاعل است؛ حاتِم.
حاتِم؛ یعنی بخشنده.
حاتَم اسم فاعلی نیست، حالا معروف شد به حاتَم؛ مثل اینکه خاتِمالانبیاء میگوییم: خاتَمالانبیاء
اینها بعضی از اصطلاحات بین ما رواج پیدا کرده.
حضرت حاتَم، حاتم طایی؛ گفتهاند که یک مهمانخانهای داشت چهل تا در داشت! مهمانخانهاش اینقدر بزرگ بود در مدینه، چهل در داشت؛ که مهمانها وقتی از هر جایی میخواهند بیایند برای این مهمانخانه، دیگر دور نزنند تا ببینند راه ورودی هتل آقا کجاست؟ چند طبقه بروند؟
نه همینجا پایین، سطح زمین، هرکسی دور در دور این هتل مهمانسرای جناب حاتم میخواهد وارد بشود، از هر دری دلش میخواهد وارد بشود.
مهمانها برایشان سخت نگذرد،
حالا یک لقمه نان میخواهی بدهی، جان مردم را به لب نیاور، بگذار راحت باشند.
یا نده یا خیلی راحت بده.
چهل در!
آنقدر هم عجیب بود که گفتهاند وقتی او از دنیا رفت، جوانمرگ شده تقریبا، یعنی زودتر از مادرش از دنیا رفته، مادرش خیلی گریه میکرد، ناآرام!
یک برادری هم داشت؛ برادر حاتم از حاتم سرمایهدارتر بود. منتها به اسم حاتم معروف نشده،
او هم اینجور بخشنده نبود.
مادر گریه میکرد،
آن برادرش آمد پیش مادرش؛
گفت: مادر جان چرا اینقدر گریه میکنی؟! گفت: حالا از اینکه حاتم از دست رفت و منِ مادرم، درست. اما یکی از ناراحتیهای شدید دیگر من این است که؛ آن مهمانخانه تعطیل میشود!
گفت: مادر چرا تعطیل میشود؟ من برادرش هستم، اینهمه اموال دارم، خودش هم اموال باقی گذاشته، ادارهاش میکنیم، نگران نباش!
گفت: نمیتوانی، میدانم!
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها۱۷
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
#فایل_صوتی۱۷
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹#حسن_حسن ۹۹🌹
🌷#ملائکه و #روح بر چه #جانهایی نازل میشوند؟
کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
🕋موسسه آوای توحید برگزار می کند :
📚دوره مجازی و آنلاین شرح صدکلمه در معرفت نفس مرحوم علامه حسن زاده
👤با تدریس :
دکتر سعیده حسن زاده آملی
فرزند مرحوم علامه حسن زاده(ره)
ویژه خواهران
📲زمان ثبت نام :
۴ اسفند الی ۱۱ اسفند
📞نحوه ثبت نام :👇👇👇
https://eitaa.com/ava1234
موسسه آوای توحید
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
إلهی، حسن را با عروس اقلیدس چه کار، با عروس قرآنش بدار!
فراز ۵۴۰
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
هدایت شده از کانال شاخه طوبی
ahd-farahmand.mp3
1.82M
«#دعای_عهد»
#امام_زمان عج
#چله
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
کانال شاخه طوبی
نامهها بر نامهها ۱۷ قسمت ۸ پس زن و مرد هم اگر زوجاند، به خاطر اینکه فرزند پیدا میکنند، زوج میش
نامهها بر نامهها ۱۷
قسمت ۹
[گفت:] چطور مادر؟!
گفت: آن موقعی که این خردسال بود و کودک بود و تو کودک بودی هر دوی شما را من دیدهام!
چون مادرشان هم در ایام ولادت فرزندانش خیلی پرشیر بود. و در زن.های عرب هم رسم بود؛ که اگر زنی شیر نداشت بچهاش را میآورد پیش یک زنی که شیرده بود (پیش همسایه) آن مادر برایش شیردهی میکرد.
حالا الان شیر خشک میدهند، چیزهای دیگر میدهند، آن موقع این کار را میکردند.
گفت که؛ آن موقعی که ایشان به دنیا آمد برای من بچههایی از همسایهها که شیر نداشتند میآوردند شیر بدهم. وقتی بچه را میآوردند من بغل میگذاشتم، حاتم خودش دست میآورد پستان من را میگرفت به دهان آن بچه میداد!
اما وقتی تو بچه بودی بچهای میآوردند، نه تنها یک پستان را مال تو میدادم (آن را نه) یکی دیگر را هم میگرفتی که آن بچه نخورد! تو نمیتوانی بذول بشوی.
من غصهام این هست که آن مهمانخانه تعطیل بشود. و شد! دیگر بعد از حاتم همه چیز از بین رفت!
غرض؛
آن حاتمی که (اسمش حاتم نبود، اسمش الان یادم نیست) از بس که بخشنده بود معروف شد به حاتم!
اما گفتند؛ خديجهی کبری از حاتم طایی بخشندهتر است. هم سرمایهی خدیجه بیش از حاتم هست، هم اینکه حاتم بالاخره زندگی را هم داشت، مقداری خرج مهمانخانهها میکرد.
اما قربان حضرت خدیجه!
بیشتر از حاتم مال داشت و همه را همینجور یکسره آورد تقدیم کرد، شد فقير!
حاتم با بخشش آبروی اجتماعی گرفت،
اما خديجه با شوهر کردن به پیغمبر، با آمدن به منزل آقا، با بخشیدن کل اموال در خدمت آقا _که در راه دین خدا خرج کن_ فقیر شد، بیآبرو شد در بين طایفهاش!
تمام طایفهی او آمدند به او گفتند:
یا به این يتيم مکه بله نگو، یا اگر بله گفتی همه تو را ترک میکنيم، آبروی ما را داری میبری!
یک يتيم مکه بیاید شوهر دختری از طایفهی ما بشود، که این دختر؛ سرمایهدارترین فرد مکه هست؟! آبروی ما را داری میبری، آبروی خانوادگی ما، دودمان ما!
همه ترکاش کردند!
فرمود: من این آقا را دوست دارم، میروم.
بعد تمام اموال را هم یکسره بخشید، دچار شعب ابیطالب شد!
دو سال تمام در شعب ابیطالب، همین خديجه گرسنه خورده، و در آخر در همین شعب ابیطالب از دنیا رفت!
ای بهبه!
این را نباید خدا بهش فاطمه میداد؟!
حقش نبود؟!
گفتهاند؛ هیچ کسی در اسلام بخشندگی و جودش به جود خدیجهی کبری نرسید!
پیامبر اکرم هم به او احترام کرد؛ چکار کنم من این خدیجه را؟! این همه لطف!!
سختیهای زندگی من قبل از بعثت،
گرفتاریهای زندگی بعد از بعثت،
تمام فحشهایی که به من دادند خدیجه با من شریک است!
چه زن خوبی بود، چه بزرگوار بود!
این زن به این خوبی، من این خوبیهایش را چهجوری باید جبران کنم؟!
نسبت به من پیغمبر اکرم، کسی هست که خدای متعال جبران کرد زحمات خدیجهی کبری را.
به پیغمبر در سوره ی ضحی فرمود که؛ تو فقیر بودی، خدای متعال تو را با مال خدیجه سرمایهدار کرد، تو را غنی کرد، بی نیاز کرد.
این آیه را برای حضرت خدیجه در قرآن آورد، که یک منتی هست بر پیغمبر اکرم. (درست؟)
خب! جناب رسولالله، ارباب جناب رسولالله به حضرت خدیجه هدیهاش را داده! یک آیهی قرآن را مربوط به او کرد، به پیغمبرش منت گذاشت؛ وَ اَمَّا السّائِلَ فَلا تَنهَر
قبل از این دارد که تو؛ وَ وَجَدَكَ عَائِلًا فَأَغْنَىٰ
تو را خداوند با مال خديجه غنی کرد.
این احترام خدا به خدیجه!
حالا پیغمبر چه احترامی میکند؟ ایشان چهجوری از عهدهی خدمات خدیجه بر بیاید؟ پیغمبر آمد اسم دخترش را که زهرا هست فاطمه هست، گذاشته. این دختر را که دیگر در نظام هستی بدیل ندارد!
میتوانست اسم او را به اسم مادرخودش آمنه بگذارد، آمد به احترام حضرت خدیجه، اسم دخترش فاطمهی زهرا را گذاشت فاطمه؛ چون مادر حضرت خدیجه فاطمه بود.
این مال تو!
تو نیکی میکن و در دجله انداز،
حالا دجله؛ آن شاعر حتما نزدیک دجله بود یا دجله ضربالمثل بود!
در هر حال هر کجا میخواهی بینداز؛
در بازار انداز، در کوچه انداز، در خانه انداز، در خانواده انداز، در دوست انداز، بین فامیلها بینداز، در بین کفار بینداز!
تو نیکی میکن، هرکجا دلت میخواهد این نیکی را برای رضای خدا بینداز، کار نداشته باش!
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها۱۷
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
#فایل_صوتی۱۷
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
انسان دارای دو معاد است
در سرح العیون فی شرح العیون، عین ۵۹، ص ۸۶۵ و ۸۶۶ آمده است:
از آن عیون تابناک اینکه انسان دارای دو معاد است. به این معنی که انسان در آخرت همان انسانی است که در دنیا میباشد، پس همانگونه که در دنیا دارای لذّتهای حسی و لذایذ دیگر عقلی است، وی در آخرت نیز چنین است. آیات قرآنی و اصول برهانی و امّهات عرفانی متفقند بر این که حقیقت، جمع بین معاد روحانی و جسمانی است، چه اینکه حقیقت آنست که شیئیت شیء به صورت آنست و صورت انسان دو تاست:
اوّل صورت باطنی یعنی آنچه که به آن شیء بالفعل میشود و آن نفس است.
دوم صورت ظاهری انسان، و هر دو در آخرت باقی اند، و هویّت و شخصیت وی باقی است. برای اعتلا به این خطابِ فصل به کاملی در علوم الهیه نیازمندی که لباب امر را در این مطلب بلند و مبحث رفیع بر تو تلقین کند تا تو را بفهماند و به فکر اندازد.
و حقّ در مقام همانست که صدرالمتألهین در فصل سوم باب یازدهم نفس اسفار به اجمال گفته است که:
باب وصول به معرفت معاد جسمانی بسته است مگر بر کسی که منهج ما را سلوک کند و بر طریقهی ما گام بردارد، و آن روش اهل الله و راسخان در علم و ایمان و جمعکنندگان بین کشف و برهان است که نور حکمت را از مشکاة نبوت اقتباس می کنند، والله ذو الفضل العظيم.
📗#تفسیر_سدره_المنتهی،ج ۱، ص ۱۹۴_۱۹۳، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
#مناجات_شعبانیه 🌱🌹🌱
فرازهایی از مناجات شعبانیه ۱۱ :
🌱«معبودا عمرم را در در غفلت و بیخبری از تو گذراندم و جوانی ام را در مستی و دوری از تو فرسوده کردم .»🌱
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢