eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا این نطفه ها نمي گویند که من ڪیستم، چرا بفکر خود نمي افتند چراپیش اهلش نمي روند که کتاب وجودیشان رابرایشان فهمیده ورق بزنند @shakhehtoba
وضو از چشمه عشق وضو كه از چشمه عشق گرفته شود زنگار را مى زدايد. از اينكه وضوء به چهار عضو سر و رو و دست و پا اختصاص يافت اين است كه ايزد تعالى چون نماز را واجب كرد نخواست كه بندگان وى آلوده به خدمت  آيند، ايشان را فرمود وضوء كنند و با اين چهار عضو مخصوص كرد زيرا كه آدم اول روى به درخت گندم كرد و به پاى برفت و به دست از درخت گندم باز كرد و بر سر نهاد و بر حوا آورد، ايزد عز اسمه بفرمود اين چهار عضو گناه كار را به گاه خدمت بشستن و مسح كردن تطهير كنند. اين داستان بيان حال آدم و آدمى زاد است و همانند آن در آيات و روايات بسيار است الحمدلله كه مولاى مكرم خود اهل اشارت  است. نكته اى كه در اين بيت بايد بدان اهميت داد اين است كه گفت: من هماندم كه از چشمه عشق وضو ساختم، يكسره بر هر چه كه هست چار تكبير زدم. يعنى از چشمه عشق وضو ساختن همان و چار تكبير زدن همان. نظير بيت ديگرش: عاشق آندم كه بدام سر زلف  تو فتاد گفت  كز بند غم و غصه نجاتم دادند يعنى به دام سر زلف افتادن همان و از بند غم و غصه نجات يافتن همان. پس ديده بصيرت  آدمى را حجابى جز غبار كدورت نفس نيست و همين كه در چشمه عشق پاك شد ديده بر آن پاك  انداخت اعنى تا اين را ببرد آن را بديد. 📗منبع: 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a @shakhehtoba
🖼💕کلید حل مشکلات جوانان 💢استاد صمدی آملی: ✍جوانان عزیز، نوردیدگانم که به این حقیر مراجعه و برای رفع مشکلات راه حل می‌خواهید بفرمایید این شما و این دهان باهرالنور صاحب عصمت امام حسن عسکری، که فرمودند: 《اِنَّ الوُصُولَ اِلَي اللهِ عَزَّوَجَلَّ سَفَرٌ لا يُدرَكُ اِلّا : وصال به خداوند عزوجل سفری است که جز با مرکب راهوار شب‌زنده‌‌‌داری در سحر به دست نمی‌آید.》 اهل معرفت همچون حافظ که این راه حل را آزمودند گفتند 《دوش وقت از غصه دادند》 شما برای حل مشکلات و طلب رزق باید در خلوت سحر به محضر خداوند بروید وقتی توانستید با دعا ملکوت عالم را به حرکت درآورید آنگاه امور اینسویی شما حل می‌شود خداوند هم در قرآن به دفعات از این مفتاح و کلید حل مشکلات یاد نموده : ♦️ در سحر انها را نجات دادیم (قمر/۳۴) ♦️وَالْمُسْتَغْفِرِينَ (آل‌عمران/۱۷) ♦️كانُوا قَلِيلًا مِنَ : برنامه‌شان اين بود كه از را مى‌خوابيدند.(ذاریات/۱۷) ♦️وَ هُمْ @shakhehtoba
🌸 علامه : 🔹بعضی‌ها می‌گويند ما تشنه‌ايم، ولی تنها حرفش را ميزنند، و الاّ تشنه به سوی آب ميرود... ♦ کسی که دارد، به سوی درمان و می‌رود... @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علامه حسن زاده آملی ره : عارف، حسرت از دست رفتن چیزی جز یادِخدا را نمی خورد؛ زیرا جز خدا را نمی بیند؛ وبرای امور دیگر که فانی اند، متأسّف نمی شود : کُلُّ شَیْءٍ هَالِکٌ إلَّا وَجْهَهُ . 🆔 @shakhehtoba
❖ علامه حسن زاده آملی: وقتی به حضور شریف علامه طباطبایی رحمه الله علیه تشرف حاصل کرده بودم و عرض حاجت نمودم، فرمود: "آقا دعای سحر حضرت امام باقر علیه السلام را فراموش مکن که در آن جمال و جلال و عظمت و نور و رحمت و علم و شرف است و حرفی از حور و غلمان نیست." اگر بهشت شیرین است، بهشت آفرین شیرین تر است. • تصویر بازسازی شده علامه طباطبایی روی پل حجتیه و رودخانه قم در نزدیکی حرم حضرت معصومه سلام الله علیها @shakhehtoba 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
متن رساله علم و دین: این کلمه حاوى هشت سؤال در علم و دین و جواب آنها به تفصیل ذیل است: باسمه تعالى‏ حضرت آیة الله حسن‏ زاده آملى (دامت افاضاته) با عرض سلام و تحیّات خاطر شریف را مستحضر مى ‏دارد: به علّت مطرح بودن بعضى شبهات در اذهان طبقات مختلف جوامع اسلامى، خصوصا جوانان، در مورد رابطه علم و دین، تعدادى سؤال تهیه شده و براى بعضى از دانشمندان علوم تجربى، فلاسفه و متکلّمین مسلمان و مسیحى داخل و خارج ارسال شده است. در اینجا به دلیل سهولت بحث، علم به مفهوم علوم تجربى بکار رفته است. پاسخها قرار است به صورت کتاب به زبانهاى فارسى و انگلیسى منتشر شود. شرکت حضرتعالى در پاسخگویى به این سؤالات موجب امتنان خواهد بود و در انتشار دیدگاههاى اندیشمندان مسلمان در سطح جهان تأثیر بسزائى خواهد داشت. با تشکر و آرزوى مزید توفیقات براى حضرتعالى‏ دکتر مهدى گلشنى- رئیس پژوهشگاه علم انسانى و مطالعات فرهنگى‏ 6/ 8/ 75 8 سؤال درباره رابطه علم و دین‏: 1- تعریف حضرتعالى از علم و دین چیست؟ 2- آیا جنابعالى تعارضى بین این دو تعریف مى‏بینید یا خیر؟ 3- در کجا (یا در چه صورت) ممکن است بین علم و دین تعارض پیدا شود؟ 4- در گذشته زمینه ‏هاى پیدایش تعارض بین این دو چه بوده است؟ 5- نقش دین در رونق گرفتن علم در تمدن درخشان اسلامى و در غرب چه بوده است؟ 6- آیا «علم دینى» امکان دارد؟ 7- آیا علم مى ‏تواند از دین به کلّى مستغنى باشد؟ 8- آیا مى ‏توان حوزه‏ هاى علم و دین را به کلّى از یکدیگر تفکیک کرد؟ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
رساله علم ودین.pdf
562.4K
دانلود رساله علامه حسن زاده آملی (pdf) 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
Scienc01(2).mp3
5.62M
دروس شرح صوتی کتاب "" جلسه اول 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
در دیوان حضرت مولی روحی فداه چنین آمده است: ای خوش آن کودکی کز آغازش         طیب و طاهر است زهدانا بعد از آن مهد ناز او باشد                همچو زهدان پاک دامانا ز غذای حلال می نوشد                 پاک و پاکیزه شیر پستانا خوی مادر ز شیر پستانش              می نشیند به طفل آسانا مادر است صغری و پدر کبری           خود نتیجه است طفل ایشانا شرط انتاج این مقدمتین                 اندرین امر هست ایمانا رنگ گیرد از این مقدمتین               نفخ روح خدای خلقانا یا که هر یک دمندة روح است         گفتۀ بعضی از بزرگانا دامن مادر است پرورده است         عیسی و موسی بن عمرانا ز آمنه مادر و ز عبدالله  پدر است خاتم رسولانا @shakhehtoba
بسم اللّه الرحمن الرّحیم الحمد لله رب العالمین حضور انور استاد بسیار گرانقدر، رئیس بزرگوار پژوهشگاه علوم انسانى و مطالعات فرهنگى جناب آقاى دکتر مهدى گلشنى (أیّده اللّه سبحانه بإلقاءاته السبّوحیّة). با سلام و دعاى خالصانه و ارائه ارادت بى ‏پیرایه، همواره صحّت و عزّت آن وجود شریف و توفیقات به دوام آن عزیز گرانمایه را در راه إعلاء و اعتلاى معارف حقّه إلیه و خدمت فرهنگى به کشور جمهورى اسلامى ایران گرامى از خداوند متعال مسألت دارم. در امتثال امر مبارک، مطابق هر یک از سؤالهاى هشتگانه‏اى که طرح فرموده‏اید، پاسخهایى با رعایت ایجاز و اختصار و تجدید ذکر سؤال به همان عبارت متین و استوار سرکار به ترتیب عرض مى ‏شود: 8 سؤال در رابطه علم و دین: 1- تعریف حضرت عالى از علم و دین چیست؟ علم معرفت واقعى به مصنّف کتاب نظام هستى و کلمات وجودى آن به قدر طاقت بشرى است. علم وجود نورى و فعلیّت مجرد از مادّه است، و انسان به یافتن فعلیتهاى وجودى نورى استکمال مى ‏یابد و ترقى وجودى مى ‏کند و فعلیت‏ بر فعلیت مى ‏افزاید و از نقص به کمال مى‏ رود. به گفته شیوا و شیرین منوچهرى دامغانى: به کردار چراغ نیم مرده‏  که هر ساعت فزون گرددش روغن‏  و چون علم و عمل دو جوهر انسان سازند، و عالم و عامل را اتحاد وجودى بدانهاست در حکمت الهى فرموده ‏اند- و چه نیکو فرموده ‏اند- که: «انسان به فراگرفتن حکمت- که همان تحصیل علم و عمل است- عالم عقلى مشابه با عالم عینى مى ‏گردد». و چون علم، چشم ذات نفس ناطقه انسانى مى ‏شود، و انسان به نور علم، حق را از باطل تمیز مى‏ دهد، و مدینه فاضله بدست مى ‏آورد، و سعادت جاویدانى خود را کسب مى ‏کند، حضرت خاتم انبیاء محمّد مصطفى (صلوات اللّه علیه) فرموده است: «العلم إمام العمل». و اما تعریف دین: دین عبارت از برنامه حقیقى و دستور واقعى نگاهدار حدّ انسان و تحصیل سعادت ابدى آن است. و همه آداب و متون آن محض علم و عین صواب است. لاجرم تدوین و تنظیم این چنین برنامه از کسى به جز آفریدگار انسان ساخته نیست- یعنى آن دست و قلمى که کتاب تکوینى نظام هستى عالم و آدم را بدین زیبایى نگاشته است که زیباتر از آن تصوّر شدنى نیست، و هر یک از کلمات وجودى آنها را دین و آیینى داده است که به قدر یک میکرون اعوجاج و اختلاف و نارسایى و ناروایى در آنها راه ندارد، همان قلم براى جمیع شئون این صنع عظیمش به نام انسان دستورى که محض حکمت است نهاده است تا این دستور در متن آن چنان صنع پیاده شود و او را به هدف نهایى و کمال غایى او برساند. مناسب است که علق نفیس را از رسول اللّه صاحب قرآن فرقان اهدا کنیم، و آن این که: «إنّ هذا القرآن مأدبة اللّه فتعلّموا مأدبته ما استطعتم ...». مأدبه- به فتح و ضم دال- طعام مهمانى است. یعنى قرآن سفره خداست، و تا مى ‏توانید از این سفره بهره ببرید. و نیز مأدبه- به فتح دال- ادب و دستور است. قرآن براى ادب و تقویم انسان است. ادب نگاهداشت حدّ هر چیز است. و تقویم راست و درست ایستاندن است. این وجه با «تعلّموا» مناسبتر است. یعنى قرآن ادب و دستور الهى است، پس از آن ادب فرابگیرید و حدّ انسانى خود را حفظ کنید و نگاه بدارید، و بدین دستور، خود را راست و درست به بار آورید و به فعلیت برسانید، چنان که هم آن حضرت فرموده است: «أدّبنى ربّى فأحسن تأدیبى»، و نیز فرموده است: «أدّبنى ربّى بمکارم الأخلاق». 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
Scienc02.mp3
6.37M
دروس شرح صوتی کتاب "" جلسه دوم 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
2- آیا جنابعالى تعارضى بین این دو تعریف مى‏ بینید یا خیر؟ گوهر علم نورى است که عین حقیقت عالم و چراغ فرا راه او مى ‏گردد. و اصلا علم عالم است و عالم علم است. و به عبارت پیغمبر خاتم (صلوات اللّه علیه): «علم، نفس عقل، و فهم، روح آن است». دین همواره انسان را ترغیب به تحصیل این نور مى‏کند، و پایه معارج انسان را به اندازه مدارج علم او مى‏ داند. آن که عالم است به اسرار احکام دین آگاه است، چه این که هیچ دستور دینى بدون حکمت و مصلحت براى مدینه فاضله انسانى و تعالى و تکامل و سعادت آدمى متصور نیست. بسیارى از عالمان دین صحف و رسائلى در اسرار احکام دین از قبیل اسرار صلات و اسرار صوم و اسرار حجّ و غیرها نوشته ‏اند. قرآن کریم که خاتم کتب آسمانى است مى ‏فرماید: وَ تِلْکَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ وَ ما یَعْقِلُها إِلَّا الْعالِمُونَ. در تعبیر به ناس و عالمون باید دقّت بسزا کرد که عالمون را در مقابل ناس قرار داده است. ناس مردم عادى ‏اند، و عالمون انسانهاى به معارج علمى رسیده ‏اند که ارباب عقل و اهل تعقّل‏ اند. یعنى أمثال را قشرى و لبّى است، قشر آنها که پوست است براى ناس است که ورزش فکرى و علمى نکرده ‏اند و توان ادراک اسرار امثال را ندارند، و لبّ آنها که مغز است براى انسانهاى زحمت علمى کشیده است. عارف رومى در دفتر دوم مثنوى ناظر به کریمه یاد شده است که گوید: اى برادر قصّه چون پیمانه است‏  معنى اندر وى بسان دانه است‏ دانه معنى بگیرد مرد عقل‏  ننگرد پیمانه را گر گشت نقل‏  رسول خاتم (صلوات اللّه علیه) حکمت را بهشت دانسته است، و فرموده است: «أنا مدینة الحکمة و هی الجنّة و انت یا علىّ بابها ...» یعنى اى على من شهر حکمتم و حکمت بهشت است و تو باب آنى. غرض این که: دین و علم این که معارض یکدیگر نیستند بلکه معاضد یکدیگرند. @shakhehtoba 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
Scienc03.mp3
6.9M
دروس شرح صوتی کتاب "" جلسه سوم 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢