eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
: ✨✨🌷 ✍️‌ رسول خاتم (ص) فرمود: شرّالعَمی ، عمی القلب ، یعنی بدترین کوری ، کوری دل است ، چه کور چشم از مشاهده خلق محروم است و کور چشمِ دل، از مشاهده حق . 📗 ۳۴۱ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
حضرت مسلم علیه‌السلام زن بار سیم گفت: سبحان الله. ای بنده خد برخیز خدا تو را عافیت دهد، نزد اهل خود رو که شایسته نیست تو را بر در سرای من نشینی و این کار را بر تو حلال نمی‌کنم. مسلم برخاست و گفت: یا امة الله! مرا در این شهر خانه و عشیرتی نیست! آیا می توانی کار نیکی کنی و اجری ببری؟ شاید من تو را بعد از این پاداشی دهم. گفت: ای بنده‌ی خدا چه کنم؟ گفت: من مسلم بن عقیل‌ام، این قوم به من دروغ گفتند و مرا فریب دادند و از مأمن خود بیرون آوردند. زن گفت: تو مسلم بن عقیلی!؟ گفت: آری آری. گفت: درآی! پس مسلم به سرایی درآمد در خانه؛ یعنی اتاقی غیر اتاق آن زن [سفره] گسترد و خوراک شام بر او عرضه کرد. مسلم، طعام نخواست. اما پسر زن زود بیامد، مادر را دید بسیار در آن خانه رفت و آمد می‌کند. او را گفت: در این اتاق چه کار داری؟ و هرچه پرسید، زن او را خبر نداد. پسر الحاح کرد. زن خبر بگفت؛ گفت: این راز را پوشیده دار و او را سوگندها داد. پسر خاموش شد. و در حبیبُ السیر گوید: با ابن اشعث سیصد مرد فرستاد و سوی آن خانه آمدند که مسلم‌بن عقیل بدانجا بود. 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
❁﷽❁ : 🔅بنام یکتای همه، خدا🔅 علیہ السلام فرمودند: " آن زمان کہ دنیا غرق شد خداوند را بالا برد و در جاۍ خود از غرق (غرق ) محفوظ ماند، و لذا او را نامیدند؛ زیرا او از غرق جہالت آزاد شده بود؛ چرا کہ او را بہ آسمان چہارم بردند، کہ از درجات انسان است و بہ آن راه ندارد؛ تا بہ درجہ ۍ سرّ اللہ و دَنۍٰ فَتَدَلّۍٰ کہ مقام حضرت است برسد کہ همہ ۍ انبیا آمدند بگویند: " اۍ انسان، یک قدم بہ پیش." و هرچہ انسان جلوتر رفت، بیشتر بہ او مۍدهند. آراء و مردم، ظواهر را غرق کرد، ولی باطن محفوظ ماند و غرق نشد؛ کہ امر خداوند ( ) براۍ همیشہ باقۍ و محفوظ است. ده ها بار ظاهرش را خراب کردند، ولۍ قلب ها از گوشہ و کنار عالم متوجہ آن بود و بہ زیارت خانہ ۍ خدا مۍآمدند. ================== 📕 🕋 @Shakhehtoba 🕋 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
‍ 💠زیارت تو‌ِ،حج تو،مکه تو و کربلای تو فقط بذری است که می افشانی از آن به بعد اوست که باید سبزش کند ما چه می دانیم؟ شاید به صلاح ما نباشد که این بذر الآن سبز شود و باید رویش عقب بیفتد. اگر دستت رسید از شاخه آن درخت میوه بچینی بچین. ♦️نوش جانت و اگر دستت نرسید ناراحت نباش. انسان باید آن تسلم ولایت را پیدا کند و بداند همین هست و بس،نباید به اینکه چه می دهند و چه نمی دهند کاری داشت. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
؛﷽؛ ؛┄┄┅┅┅┅┄┄ 💠 💠 💠 ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 🕋 از مشعر بعد از طلوع شمس به منى رهسپار مى ‏شوى، و در اين روز كه روز عيد است سه امر واجب است: اول رمى جمره عقبه، دوم قربانى، سوم حلق رأس. ☄️ جمره عقبه را مى ‏شناسید. رمى آن بايد با هفت عدد سنگريزه كه جمار نباشند- يعنى اين هفت عدد سنگريزه اَبكار باشند، و مقصود از بكر بودن سنگريزه ‏ها اين است كه زده ديگران نباشند. و چنانكه گفتيم اگر اين سنگريزه ‏ها در مشعر جمع شود چه بهتر، و اگرنه از هر كجاى حرم باشد صحيح است. مگر اينكه جناب كلينى رضوان الله عليه در كافى از امام صادق عليه السلام روايت كرده است كه سنگريزه را از جميع حرم مى ‏توان گرفت غير از مسجد الحرام و مسجد خيف. در روايت ديگر از آن حضرت نقل كرده است كه از سنگريزه خارج حرم، و از سنگريزه جمار- يعنى سنگ ‏زده ديگران- نبايد باشند. خلاصه اينكه جمره عقبه هفت بار بايد با سنگريزه ابكار مأخوذ از حرم رمى شود. و نيّت مى ‏كند مثلا بدين گونه: «هفت ريگ به اين جمره مى ‏زنم- و يا: رمى جمره عقبه مى ‏نمايم- قربة إلى اللّه تعالى». مستحبّ است كه در هنگام رمى حصات (يعنى رمى سنگريزه ‏ها) با طهارت و رو به قبله و پياده و دعا در هر انداختن، و بين رامى تا جمره از ده تا پانزده ذرع فاصله بودن. بايد رامى در هنگام رمى جمره در سطح زمين مواجه ستونى كه آن را رمى مى ‏كنند بوده باشد و غير اين صورت مُجزى نيست. و ديگر اينكه رمى جمرات در شب جايز نيست، بايد از ما بين طلوع شمس تا غروب آن باشد. 🐑 دوم قربانى: بعد از آنكه رمى جمره عقبه كرد به قربانگاه در منى براى قربانى مى ‏رود. و حيوان قربانى بايد فقط از گوسفند و گاو و شتر باشد. و بايد حيوان قربانى بى ‏نقص و عيب باشد حتى شاخ شكسته و گوش بريده نباشد، و همچنين خصيّ نباشد، و مريض و لاغر نباشد، و مستحب است كه چاق باشد. و اگر گوش او بريده نباشد ولى سوراخ و شكافته باشد گفته شده است كه اشكال ندارد، ولى بهتر ترك آن است؛ و اگر در خلقت، بى ‏شاخ و دم است هم اجتناب شود. و يك قربانى براى چند نفر كافى نيست. و چون قربانى شما گوسفند است احتياط اين است كه اگر ميش است داخل سال دوم باشد، و اگر بز است داخل سال سوم‏ باشد، و ذكور و انثى در اين جهت يكسان ‏اند. قربانى عبادت است لذا در آن نيّت معتبر است. مثلا بدين گونه نيّت مى ‏كند: «قربانى واجب مى ‏كنم از جهت حج تمتّع حجّة الاسلام قربة الى اللّه تعالى». 🕋 يكى از آداب قربانى كه مطابق احتياط است اين است كه گوشت قربانى تثليث شود بدين معنى كه قسمتى از آن را براى خودش بگيرد و مقدارى از آن را بخورد، و قسمتى را كه كمتر از ثلث آن نباشد به فقراء مسلمان بدهد، و قسمتى را به مؤمنين هديه نمايد. و بدان كه لازم نيست حاجى به دست خود حيوان را ذبح كند بلكه مى ‏تواند نائب بگيرد ولى بهتر اين است وقتى نائب كارد- مثلا- بر گلوى قربانى مى ‏كشد، حاجى هم دست خود را بر روى دست نائب نهد كه كأنّ او دارد قربانى مى ‏كند. 🪒 سوم: حلق رأس است كه پس از قربانى انجام مى ‏شود، و آن‏چنان است كه بايد همه سر حلق شود نه اينكه يك گوشه ‏اى از سر زير مو تراشيده شود. و مثلا بدين گونه نيّت مى ‏كند: «حلق رأس مى ‏كنم جهت حجّ تمتع واجب قربة الى اللّه تعالى». پس از حلق رأس آنچه كه در احرام برايش حرام بود حلال مى ‏شود مگر زن و بوى خوش و شكار صحرائى. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
إلهی، گاهی در انواع مخلوقات گوناگون تو ماتم و گاهی در افراد لونالون آنها، و بیش از همه در اطوار جورواجور خودم؛ «ربِّ زِدنی فیکَ تَحَیُّراً!» فراز ۳۸۹ @shakhehtoba
4_5958655472612409553.mp3
14.46M
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ 🔵 سلول های مغزی از صوت منفعل می شوند ولی نمی توانند معنا و مفهوم را در خود جاسازی کنند چه معانی کلی مرسل و چه مفاهیم جزیی. 🔵 در واقع قوه وهم و عقل یکی هستند ولی به دو جهت کار انجام می دهند یعنی کار این یک قوه، به نوع و کیفیت ادراک برمی گردد. اگر مفهوم را به صورت کلی و بدون قید و حد ادراک بفرماید این را ادراک عقلی و قوه را در این مقام عقل گوییم و اگر همین قوه مفهوم را به صورت جزیی ادراک بفرماید وهم گوییم. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ 🔵 اگر کسی علم را مستقیما از دهنده حقیقی بگیرد بدون این که به وسایل نیاز داشته باشد، این نفس مکتفی و خودکفاست و صاحب علم لدنی است. 🔵 در حقیقت هم علم ما و هم علم اهل بیت لدنی است یعنی نفس من و شما هم هرچه که فهمید از دهنده حقیقی گرفته، تمام این علم ها لدنی است. منتهی در فهم، ما به کمک از خارج و معدات نیاز داریم و قدرت نداریم که بی واسطه علم لدنی را بگیریم. 🔵 شخص انسان هم علم دارد و هم شعور به علم. علم اول می شود علم بسیط و شعور به علم می شود علم مرکب، می داند و می فهمد که می داند. 🔵 در طی حالت غشوه، بیهوشی و خواب علم دارد ولی نسبت به علم خودش توجه ندارد. 🔵 وقتی انسان به سرحد تجرد رسید اصل ادراک و شعور از نفس انسان اصلا انفکاک پیدا نمی کند. نفس و ادراک از هم منفک شدنی نیستند. قدما به انسان جوهر دراک گفته اند. #علامه_حسن_زاده_آملی 🌹کانال شاخه طوبی🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢مارا در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
: ✨✨🌷 ✍️‌ رسول خاتم (ص) فرمود: شرّالعَمی ، عمی القلب ، یعنی بدترین کوری ، کوری دل است ، چه کور چشم از مشاهده خلق محروم است و کور چشمِ دل، از مشاهده حق . 📗 ۳۴۱ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انواع در بیان حاج آقا عبدالله حسن زاده آملی، فرزند ارشد حضرت علامه حسن زاده آملی ره 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
حضرت مسلم‌ علیه‌السلام با ابن اشعث سیصد مرد فرستاد. و سوی آن خانه آمدند که مسلم بن عقیل بدانجا بود. و در کامل بهایی است؛ چون مسلم شیهه‌ی اسبان بشنید، آن دعا که می‌خواند: بشتاب، تمام کرد. آن‌گاه زره پوشید و طوعه را گفت نیکی و احسان خود را به جای آوردی و بهره‌ی خویش از شفاعت رسول خدا سید انس و جان (صلی الله علیه وآله و سلّم) دریافتی. آنگاه گفت دوش ( دیشب ) عمّ خود؛امیرالمؤمنین را در خواب دیدم، گفت: تو فردا با مایی. و در بعضی کتب مقاتل است که چون فجر طالع شد، طوعه برای مسلم آب آورد تا وضو بسازد. گفت: ای مولای من دیشب نخفتی. گفت: بدان که اندکی خفتم، در خواب عمّ خود امیرالمؤمنین را دیدم. می‌گفت: الوَحا الوَحا العجل العجل زود زود بشتاب بشتاب. وگمان دارم امروز روز آخر من باشد. و در کامل بهایی است که در این وقت لشکر دشمن به در سرای طوعه رسیدند و مسلم ترسید خانه را بسوزانند، بیرون آمد و ۴۲ تن از آنها را بکُشت (لا‌اله‌الا‌الله، لا‌اله‌الا‌الله). 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
بسم الله الرحمن الرحیم تلاش برای انتخاب رئیس جمهور جدید را،منحصرا در کند و کاش،بحث و جدل و زد و بندهای معمول تعریف کردن فاصله گرفتن از روح حقیقت انقلاب اسلامی است. از آنجا که احساس می شود وقایعی که پشت سر گذاشتیم نتیجه ی کفران نعمت هایی بود که تر و خشک با هم در آن سوختند،توجه داشته باشیم حفظ جریان حق احتیاج به توسل جمعی و استغفار بسیار و ایجاد زمینه ی حقیقت اخلاص در ما دارد. نا امید نیستیم اما بیش از آن که از قرآن های بر نیزه نگران باشیم،خائف از قلب های زنگ زده ی خودمان و تادیب الهی که منجر به تاخیر در اصل ظهور و فرسایشی شدن اصلاح امور را در پی دارد،هستیم. سپهر باطنی ایران مدت هاست در تلاطمی از کشش های نوارانی وامیال شهوانی دو سمت جبهه ی عقل و جهل به سر می برده است، لکن آنجا که عقل ها تحت برق مطامع از هویت الهی خویش رو به زیاده خواهی ناسوتی کردند باید منتظر چوب جلال و عقوبت کفران نعمت بود. آنجا که مولی الموحدین امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود: أكثر مصارع العقول تحت بروق المطامع! ما در صورتی قوم برگزیده ی خدا خواهیم بود که بنده بودن محمل خویش را در تمام کیان وجودمان پیدا کرده باشد وگرنه اقوامی در تاریخ که گرد وجود ولیّ جمع آمدند و قدر نداستند و خاسر گشتند کم نبوده اند. به قول آن ولی خدا میفرمود قوم برگزیده بودن را به ما پیش فروش نکرده اند. شکستگی و استغفار جمعی و تبیین مواضع کفران نعمت و عزم جزم بر عدم رجوع به آن کورسوی امیدی برای آینده ی پیش روست‌. خداوند همیشه پشتیبان اهل حق خواهد بود. مهم این است که از دایره ی مفاهیم ذهنی و تصور اینکه ما اهل حق هستیم خارج شده و در عمل اهل حق باشیم تا شاهد نتیجه ی آن که نصرت الهی است باشیم. ♦️المکتوبات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
إلهی، از نماز و روزه ام توبه کردم، به حق اهل نماز و روزه ات، توبه این نا اهل را بپذیر! فراز ۳۳ @shakhehtoba
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ 🔵 کتاب هایی که از علما درباره خارق عادات نوشته شده ما را به آماده خوری سوق می دهد چون ما را به طرف تحصیل معارف نمی برد. 🔵 حضرت علامه می فرمایند :براساس عین ثابتم از محضر مبارک امام هشتم (ع) علم خواستم. این مطلب به ما این درس را می آموزد که عین ثابت ایشان در صقع ذات ربوبی علم ذاتی حق مساوق با علم است، علم با تمام مراتبش. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ 🔵 با این که در رساله "انسان در عرف عرفان" ۲۳ واقعه از خودشان را در فصل سوم بیان فرمودند در دو فصل قبلش حقیقت انسان و حقیقت توحید صمدی را پیاده کرده که نتیجه اش القاءات سبوحی شده که در فصل سوم آورده شده و در فصل چهارم تمام این ها را به ضوابط و اصول در آوردن است که توقف نکند. 🔵 عظمت رساله "انسان در عرف عرفان" در عین حالی که مربوط فصل سوم یعنی القاءات سبوحی است زیر سر فصل دوم و چهارم است که اصول و امهات باز شود که انسان دنبال علم باشد. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ 🔵 اگر تشنگی باشد آب هست. تشنه به سوی آب می رود، تشنه، تشنه آب است،آب از تشنه، تشنه تر است. 🔵 فیض در مرتبه ظاهر بخواهد ریزش کند باید طبق نشأه ظاهر عمل شود. 🔵 حضرت علامه در مقام صدور، دل شان می خواهد مظهر فیضان حق باشند ما قابلیت نداریم، یا اگر داشته باشیم به فعلیت نرسیده ایم. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ 🔵 در منطق الطیر یکی از لطایفش این است:بعد از این که مسیر طی شد تا عنقا را ببینند به این ها گفته شد تطهیرتان کنیم چون عنقا خودش است. معلوم است هنوز به خودش دست نیاقته و بینا نشده و دچار غبار آلودگی بودند. 🔵 مراد از نی در مثنوی، نفس انسانی است که شش دفتر مثنوی شرح این نی و نفس ناطقه انسان است. #علامه_حسن_زاده_آملی 🌹کانال شاخه طوبی🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢مارا در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
حضرت مسلم علیه‌السلام یک تاریخ دیگر؛ مسعودی در "مروج الذهب" صریحا گفته است که مسلم پیش از ورود به خانه‌ی طُوعه سوار بود و اسب با او بود. گوید: از اسب پیاده‌ شد، سرگردان در کوچه‌های کوفه راه می‌رفت و نمی‌دانست روی به‌کدام جانب آورد،. تا به خانه‌ی زنی از موالی یعنی بستگان اشعث قیس رسید و از او آب خواست. او را آب داد واز حال او پرسید. مسلم سرگذشت خویش بگفت. پس زن رقّت کرد و او را منزل داد و ابو فرج گفت: چون آواز سمّ اسبان و صدای مردان بشنید، دانست برای او آمده‌اند. پس دست به شمشیر بیرون آمد و آنها به خانه درآمدند. بر آنها حمله کرد چون این‌چنین دیدند بربام‌ها برآمدند و سنگ باریدن گرفتند و آتش در دسته‌های نی زدند و از بام‌ها بر او انداختند. چون مسلم چنین دید گفت: ای همه، این همه شورش برای کشتن پسر عقیل است؟ ای نفس! سِوای مرگ که چاره‌ای از آن نیست بیرون رو. پس باشمشیر آخته به کوچه آمد و با آن‌ها کارزار کرد. مسعودی گفت: میان او و بُکَیربن حمران احمری دو ضربت ردوبدل شد. بُکَیر دهان مسلم را به شمشیر زد و لب بالای او را ببُرید و به لب زیرین رسید. و مسلم ضربتی بر سر او زد و ضربتی دیگر بر شانه که آن را بشکافت، نزدیک بود به اندرون شکم او رسد. پس، از آن‌ها چهل ویک نفر را بکشت. 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
:🌷✨ ✍️دو گام تا بر دوست : سنایی می گوید : از در دوست تا به کعبه دل عاشقان را هزار و یک منزل و به قول حافظ: گر چه راهی است پر از بیم ز ما تا بر دوست رفتن آسان بود ار واقف منزل باشی ✨آری خوب است کسی باشد که آدم را از خواسته های نفسانی و واردات شیطانی آگاه سازد و متنبّه نماید تا پخته شود ، و خودش معیار صحیح و یقین را به دست بیاورد ، ولی افتاد مشکل‌ها. این بزرگان درباره منازل چنین فرمودند ، بعضی ها هم فرمودند که منزل دوتاست و بیش از دوتا نیست . اینها هم درست فرمودند ، دو مقام و منزل است : یک منزل قدم بر سر نفس نهادن و یکی قدم بر کوی دوست گذاردن . 📗 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، عقل گوید «الحَذَر الحَذَر!» عشق گوید «العَجَل العَجَل!» ضعیفِ ظَلوم و جهول کجا، و واحد قهّار کجا. فراز۳۵ @shakhehtoba