eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
—— هرروزکه یاوه گفته شود، حال شب گرفته میشود و دیگر نمیشود سحر داشت. علامه حسن زاده آملی(ره) 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
* »     قدر شب را بدان که بزرگترین نزول،و شریفترین عروج در شب بوده است.اما نزول: « إنّا أنزلناه فی لیله القدر»، و اما عروج « سبحان الذی أسری بعبده لیلاً مِن المسجد الحرام إلی المسجد الأقصی الذی بارکنا حوله» .     در روز مشغله و آمد و شد و اسباب انصراف انسان بسیار است،بخلاف شب که هنگام آرامش،قوله سبحانه: «إنّا سنُلقی علیک قولاً ثقیلاً * إنّ ناشئهَ اللیل هی أشدُّ وطئاً و أقومُ قیلاً * إنّ لک فی النهار سبحاً طویلاً ».لذا اذکار و اوراد و خلوت را در شب تأثیری خاص است که در روز نیست،به خصوص در ثلث آخر لیل که هوا تصفیه شده و با روح بخاری مزاج انسان مسانخ است،و بدن هم از خستگی بدر آمده است و انتقالات و تمثلات و مکاشفات زودتر و بهتر و قوی تر روی می آورند، «و مِن اللیل فتهجّد به نافله لک عسی أن یبعثک ربّک مقاماً محموداً ». 📗 علامه حسن زاده آملی(ره) 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی به امروز و فردا، نه کار امروز رسیده شد نه فردا؛ چه کنیم با (کُلُّهُم آتیهِ یوم القیمةِ فرداً) فراز ۱۸۰ @shakhehtoba
4_381897131771823550.mp3
13.39M
🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨▫️ ▫️ 📗 🔸علم پله ی اول: بداند که نمی داند. علم پله ی دوم: بداند که می داند که نمی داند تا در این پله ی دوم به جهل بی نهایت برسد که تازه ابتدای علم می شود، این حال به همه دست می دهد و یک دفعه در وادی سوفسطی گری قدم می گذارد و می گوید: نکند چیزی واقعیت نداشته باشد! @sjakhehtoba ** دریافتیم که یک قوه و حقیقت در ما هست که به واسطه آن بین موجودات عالم تمیز می دهیم و موجودات را به مراتبی تقسیم می کنیم آن گاه بین مراتب موجودات، تحقیقات کرده و آثار و افعال شان را بررسی می کنیم. مرتبه نازله این قوه در حیوانات هم داریم. اگر این قوه تمیز دهنده را به اسم های گوناگونی نام می برند به جهت شءون گوناگونی است که آن قوه، آن شءون را داراست. آقا می فرمایند ما در اسم گذاری دعوا نداریم: قوه ممیزه، عاقله، نفس ناطقه، خرد، روان و ... . @shakhehtoba 🔸اگر کسی بشناسد خودش را ذاتش را که این خود هرگز قابل شناخت نیست (من عرف نفسه فقد عرف ربه)پس میفهمد که هرگز خداوند را هم نمی توان شناخت ،انسان سر از اینجا در می آورد که این همه تحقیقات در مورد خودمان می کنیم می رسیم به اینجا که به کُنه ذات خود که به آن علم شهودی هم داریم از آن اگاهیم،بعدمی بینیم آنچنان غیب شدیم که اصلا نا پیدایم هیچ از خود خبر نداریم 🔸جناب ابن عربی می فرماید که کسی که از شناخت خود عاجز هست چگونه می تواند از شناخت غیر خود اگاه باشد حالا غیر که همه از خود دورتر است ،انسان در مقام تحقیقات که به این نقطه رو می آورد حالی به او دست می دهد ، هر که به سوی حقیقتی راه افتاد اولین پله ای که برای او پیش می آید تفکر سوفسطی گری است. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨▫️ ▫️ 🔸حقیقت را باید از راه سکوت بگیری، از راه گفت و شنود نمی شود، چون هر چه تحقیق کنی بدست نمی آوری و دورتر می شوی. این به آن معنی نیست که آدم محقق نشود. یک وقت خطا پیش نیاید، انسان باید تحقیقش را هم بکند. این است که حضرت آقا در الهی نامه می فرمایند: « الهی حاصل یک عمر درس و بحثم این شد که جاهلم بر جهلم بیفزای» این جهل اتفاقا" بهترین علم است. اگر آدم علم می خواهد باید این طوری بخواهد که هر چه جلوتر می روم در خودم به مجهول بیشتری می رسم و می فهمم که جاهل ترم. این با جهل مرکب فرق دارد. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
🔰 👈 { فأینما تُوَلّوا فَثَمَّ وجه الله ) خداوند به این بیانش قلوب عارفان را آگاه كرد تا اشتغال به اين دنيا ايشان را از ذات حقّ و وجوه اسماء و صفاتش باز ندارد كه در همه حال با وى باشند. چه اينكه بنده نمى‌داند در چه نَفَسى قبض مى‌شود. پس شايد در وقتى قبض شود كه در غفلت بوده پس وى با كسى كه بر حضور، قبض شد يكسان نيست. (زيرا قبض شده‌ى بر حضور محشور مى‌شود در حالى‌كه متوجّه الى الله است و مقبوض بر غفلت، محشور مى‌شود در حالى‌كه وجه او به غير است كه مستحق بُعد و طرد است). ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
إلهی بَدان بر ما حق بسیار دارند تا چه رسد به خوبان‌. فراز ۱۸۱ @shakhehtoba
4_381897131771823554.mp3
13.96M
🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨▫️ ▫️ 🌸 🔸جماعت سوفسطی به واسطه ی تبحر در فنون گوناگون به سوفیسط به معنای دانشور معروف شدند که هم به عنوان عالم معرفی شده و هم موضع سیاسی داشتند، ایشان برای رسیدن به پست و مقام، مسائل سیاسی و علمی را به هم خلط کردند. جریان سیاسی در آن زمان به گونه ای بود که هر کسی از لحاظ مقام علمی می توانست بر خصم غلبه یابد، امور کشور و مردم را به دست می گرفت. 🔸در بین سوفسطایی ها، مردمان دانشمند نیز وجود داشتند از جمله افرودیقوس که از حکمای بدبین بود و بهره ی انسان را از دنیا درد و رنج می دانست... ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ @shakhehtoba 🔸سوفسطایی تا حدی در مسائل آمدن بعد در مسائل بالا تر ماندن نتوانستن واقعیت ها را آنگونه که بود بگویند الفاظی از انها در مقام جدل مناظره آمد ،و استدلال انها این است که میگویند معیار همه چیز انسان است 🔸باید در علم اول اصول وکلیات را بگیرد بعد در مسیر علمی قدم برداشت،ما باید واقعیت را از طریق حواس خود بفهمیم راه یافتن حقایق از طریق حواس می باشد ،و راه ادراک ما به واقع از طریق حواس است و حواسم خیلی جاها اشتباه میکند . ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ @shakhehtoba 🔸هر کجا پای دعوای علمی پیش بیاید حق پنهان می شود. اصلا" علم طوری است که دعواپذیری ندارد، مگر این که جدال احسن باشد. نحوه جدال احسن را خود قرآن آموزش می دهد. آن جائی که اصلا" نباید کینه و عناد و این روش ها باشد می بینید یک مشاجره بین حوزویان و دانشگاهیان چقدر اذهان را خراب می کند. به جرأت می توان گفت با این مشاجرات علمی هر چه جلوتر بروند جز این که حقیقت مخفی شود چیز دیگری عایدشان نمی شود. راهش این است که باید کلیات و اصول اخذ شود و بعد جزئیات را یا کلیات منطبق کند. 🔸طبق روایتی که جناب سید بن طاووس نقل می کند ارسطو و افلاطون از انبیاء بودند. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
🎾 📘 14)📘 💠گوش انسان دهان جان ارست ، از اين دهان ميتوانيم اين كتاب (قرآن ) را تحصيل كنيم و اين قول ثقيل را حمل نماييم و به اسرار آن برسيم 💠به هر جا رسيده ايد اين كتاب شما را بالا ميبرد . يك آيه براي يك شخص روزنه اي است ، همان آيه براي شخص ديگر دروازه اي است . و براي ديگري جهاتي و براي ديگري جهانهايي ، تا بينش و قابليت و قوه ي هاضمه كساني كه در اين سفره نشسته اند چه اندازه باشد . سفره پهن است و قابليت و استعداد هم به انسان داده اند كه اسباب جمع داري و شما را دعوت هم فرموده اند و دست رد به سينه ي كسي نمي زنند، و كبر و ناز و حاجب و در بان در اين در گاه نيست بلكه ناز شما را هم ميكشند . ♦️به قول كمال اصفهاني 🍃بر ضيافت خانه فيض نوالت منع نيست 🍃در گشاده ست و صلا در داده خوان انداخته 💠اين ضيافت خانه خدا نوالش همواره و قف عام است سفره انداخته اند و صلا هم در داده اند ، چه كسي از روي صدق گفت آمدم به مقصد نرسيد . 🍃به مجاز اين سخن نمي گويم 🍃به حقيقت نگفته اي الله 📘 حضرت آملي ره 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
🔰 🔰 👈 در روز بدر جبرئيل عليه السلام به رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم گفت: يك مشت خاك برگير و آنرا بر كافران بينداز، و چون دو فرقه با هم برابر شدند رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم به اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: يك مشت از سنگ‌ريزه‌هاى وادى به من ده، امير عليه السلام يك كف از سنگ‌ريزه‌ى آميخته به خاك به رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم داد. رسول الله آن را در روى كافران بينداخت و گفت: شاهت الوجوه، پس آن قوم شكست خوردند. و به نقل ديگر سه عدد سنگ ريزه گرفت يكى بر ميمنه‌ى كافران انداخت، و يكى بر ميسره‌ى آنان، و يكى بر پشت آنان و گفت: شاهت الوجوه، پس آن قوم شكست خوردند. در اين آيه‌ى كريمه با اينكه مؤمنان كافران را كشته‌اند، خداوند مى‌فرمايد: خدا آنان را كشته است. و با اينكه رسول الله صلى الله عليه و آله حَصباء را انداخت، فرمود: آنچه را كه تو انداختى تو نينداختى خدا انداخت. گرچه تير از كمان همى گذرد از كماندار بيند اهل خرد اين نه جبر اين معنى جبّارى است. ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
إلهی، جهان زندان رندان است، و جهانبان بهشت آنان؛ ما را با رندان بدار! فراز ۱۸۲ @shakhehtoba
🔰 🔰 👈 هيچ پيغمبرى براى آدم‌كشى نيامده است و هيچ پيغمبر و امامى افتتاح به جنگ نكرده است. و در هيچ كتابى سراغ نداريد كه پيغمبرى و وصىّ پيغمبرى در غزوه‌اى افتتاح به جنگ كرده باشد. آنها كه سر جنگ با مردم ندارند، آنها كه براى احياى نفوس بشر آمده‌اند، آنها فرموده‌اند: مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسٰادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمٰا قَتَلَ النّٰاسَ جَمِيعاً أميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: انبياء براى روشن كردن چراغ عقول مردم آمدند. اين، دنيازده‌هاى بى‌عقل‌اند كه دارند با منطق انبياء مى‌جنگند. هرچند، سوداى خامى است كه در سر مى‌پزند، و هرگز به آرزويشان نمى‌رسند، كَتَبَ اللّٰهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَ رُسُلِي إِنَّ اللّٰهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ . ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢