eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15.1هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
2هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
23.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
انواع در بیان حاج آقا عبدالله حسن زاده آملی، فرزند ارشد حضرت علامه حسن زاده آملی ره 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
کانال شاخه طوبی
حضرت مسلم علیه‌السلام #پست_شماره_۳ زن بار سیم گفت: سبحان الله. ای بنده خد برخ
حضرت مسلم‌ علیه‌السلام با ابن اشعث سیصد مرد فرستاد. و سوی آن خانه آمدند که مسلم بن عقیل بدانجا بود. و در کامل بهایی است؛ چون مسلم شیهه‌ی اسبان بشنید، آن دعا که می‌خواند: بشتاب، تمام کرد. آن‌گاه زره پوشید و طوعه را گفت نیکی و احسان خود را به جای آوردی و بهره‌ی خویش از شفاعت رسول خدا سید انس و جان (صلی الله علیه وآله و سلّم) دریافتی. آنگاه گفت دوش ( دیشب ) عمّ خود؛امیرالمؤمنین را در خواب دیدم، گفت: تو فردا با مایی. و در بعضی کتب مقاتل است که چون فجر طالع شد، طوعه برای مسلم آب آورد تا وضو بسازد. گفت: ای مولای من دیشب نخفتی. گفت: بدان که اندکی خفتم، در خواب عمّ خود امیرالمؤمنین را دیدم. می‌گفت: الوَحا الوَحا العجل العجل زود زود بشتاب بشتاب. وگمان دارم امروز روز آخر من باشد. و در کامل بهایی است که در این وقت لشکر دشمن به در سرای طوعه رسیدند و مسلم ترسید خانه را بسوزانند، بیرون آمد و ۴۲ تن از آنها را بکُشت (لا‌اله‌الا‌الله، لا‌اله‌الا‌الله). 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
بسم الله الرحمن الرحیم تلاش برای انتخاب رئیس جمهور جدید را،منحصرا در کند و کاش،بحث و جدل و زد و بندهای معمول تعریف کردن فاصله گرفتن از روح حقیقت انقلاب اسلامی است. از آنجا که احساس می شود وقایعی که پشت سر گذاشتیم نتیجه ی کفران نعمت هایی بود که تر و خشک با هم در آن سوختند،توجه داشته باشیم حفظ جریان حق احتیاج به توسل جمعی و استغفار بسیار و ایجاد زمینه ی حقیقت اخلاص در ما دارد. نا امید نیستیم اما بیش از آن که از قرآن های بر نیزه نگران باشیم،خائف از قلب های زنگ زده ی خودمان و تادیب الهی که منجر به تاخیر در اصل ظهور و فرسایشی شدن اصلاح امور را در پی دارد،هستیم. سپهر باطنی ایران مدت هاست در تلاطمی از کشش های نوارانی وامیال شهوانی دو سمت جبهه ی عقل و جهل به سر می برده است، لکن آنجا که عقل ها تحت برق مطامع از هویت الهی خویش رو به زیاده خواهی ناسوتی کردند باید منتظر چوب جلال و عقوبت کفران نعمت بود. آنجا که مولی الموحدین امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود: أكثر مصارع العقول تحت بروق المطامع! ما در صورتی قوم برگزیده ی خدا خواهیم بود که بنده بودن محمل خویش را در تمام کیان وجودمان پیدا کرده باشد وگرنه اقوامی در تاریخ که گرد وجود ولیّ جمع آمدند و قدر نداستند و خاسر گشتند کم نبوده اند. به قول آن ولی خدا میفرمود قوم برگزیده بودن را به ما پیش فروش نکرده اند. شکستگی و استغفار جمعی و تبیین مواضع کفران نعمت و عزم جزم بر عدم رجوع به آن کورسوی امیدی برای آینده ی پیش روست‌. خداوند همیشه پشتیبان اهل حق خواهد بود. مهم این است که از دایره ی مفاهیم ذهنی و تصور اینکه ما اهل حق هستیم خارج شده و در عمل اهل حق باشیم تا شاهد نتیجه ی آن که نصرت الهی است باشیم. ♦️المکتوبات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
إلهی، از نماز و روزه ام توبه کردم، به حق اهل نماز و روزه ات، توبه این نا اهل را بپذیر! فراز ۳۳ @shakhehtoba
کانال شاخه طوبی
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ 🔵 کتاب هایی که از علما درباره خارق عادات نوشته شده ما را به آماده خوری سوق می دهد چون ما را به طرف تحصیل معارف نمی برد. 🔵 حضرت علامه می فرمایند :براساس عین ثابتم از محضر مبارک امام هشتم (ع) علم خواستم. این مطلب به ما این درس را می آموزد که عین ثابت ایشان در صقع ذات ربوبی علم ذاتی حق مساوق با علم است، علم با تمام مراتبش. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ 🔵 با این که در رساله "انسان در عرف عرفان" ۲۳ واقعه از خودشان را در فصل سوم بیان فرمودند در دو فصل قبلش حقیقت انسان و حقیقت توحید صمدی را پیاده کرده که نتیجه اش القاءات سبوحی شده که در فصل سوم آورده شده و در فصل چهارم تمام این ها را به ضوابط و اصول در آوردن است که توقف نکند. 🔵 عظمت رساله "انسان در عرف عرفان" در عین حالی که مربوط فصل سوم یعنی القاءات سبوحی است زیر سر فصل دوم و چهارم است که اصول و امهات باز شود که انسان دنبال علم باشد. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ 🔵 اگر تشنگی باشد آب هست. تشنه به سوی آب می رود، تشنه، تشنه آب است،آب از تشنه، تشنه تر است. 🔵 فیض در مرتبه ظاهر بخواهد ریزش کند باید طبق نشأه ظاهر عمل شود. 🔵 حضرت علامه در مقام صدور، دل شان می خواهد مظهر فیضان حق باشند ما قابلیت نداریم، یا اگر داشته باشیم به فعلیت نرسیده ایم. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ 🔵 در منطق الطیر یکی از لطایفش این است:بعد از این که مسیر طی شد تا عنقا را ببینند به این ها گفته شد تطهیرتان کنیم چون عنقا خودش است. معلوم است هنوز به خودش دست نیاقته و بینا نشده و دچار غبار آلودگی بودند. 🔵 مراد از نی در مثنوی، نفس انسانی است که شش دفتر مثنوی شرح این نی و نفس ناطقه انسان است. #علامه_حسن_زاده_آملی 🌹کانال شاخه طوبی🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢مارا در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
کانال شاخه طوبی
حضرت مسلم‌ علیه‌السلام #پست_شماره_۴ با ابن اشعث سیصد مرد فرستاد. و سوی آن خانه آمدند که مسلم
حضرت مسلم علیه‌السلام یک تاریخ دیگر؛ مسعودی در "مروج الذهب" صریحا گفته است که مسلم پیش از ورود به خانه‌ی طُوعه سوار بود و اسب با او بود. گوید: از اسب پیاده‌ شد، سرگردان در کوچه‌های کوفه راه می‌رفت و نمی‌دانست روی به‌کدام جانب آورد،. تا به خانه‌ی زنی از موالی یعنی بستگان اشعث قیس رسید و از او آب خواست. او را آب داد واز حال او پرسید. مسلم سرگذشت خویش بگفت. پس زن رقّت کرد و او را منزل داد و ابو فرج گفت: چون آواز سمّ اسبان و صدای مردان بشنید، دانست برای او آمده‌اند. پس دست به شمشیر بیرون آمد و آنها به خانه درآمدند. بر آنها حمله کرد چون این‌چنین دیدند بربام‌ها برآمدند و سنگ باریدن گرفتند و آتش در دسته‌های نی زدند و از بام‌ها بر او انداختند. چون مسلم چنین دید گفت: ای همه، این همه شورش برای کشتن پسر عقیل است؟ ای نفس! سِوای مرگ که چاره‌ای از آن نیست بیرون رو. پس باشمشیر آخته به کوچه آمد و با آن‌ها کارزار کرد. مسعودی گفت: میان او و بُکَیربن حمران احمری دو ضربت ردوبدل شد. بُکَیر دهان مسلم را به شمشیر زد و لب بالای او را ببُرید و به لب زیرین رسید. و مسلم ضربتی بر سر او زد و ضربتی دیگر بر شانه که آن را بشکافت، نزدیک بود به اندرون شکم او رسد. پس، از آن‌ها چهل ویک نفر را بکشت. 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
:🌷✨ ✍️دو گام تا بر دوست : سنایی می گوید : از در دوست تا به کعبه دل عاشقان را هزار و یک منزل و به قول حافظ: گر چه راهی است پر از بیم ز ما تا بر دوست رفتن آسان بود ار واقف منزل باشی ✨آری خوب است کسی باشد که آدم را از خواسته های نفسانی و واردات شیطانی آگاه سازد و متنبّه نماید تا پخته شود ، و خودش معیار صحیح و یقین را به دست بیاورد ، ولی افتاد مشکل‌ها. این بزرگان درباره منازل چنین فرمودند ، بعضی ها هم فرمودند که منزل دوتاست و بیش از دوتا نیست . اینها هم درست فرمودند ، دو مقام و منزل است : یک منزل قدم بر سر نفس نهادن و یکی قدم بر کوی دوست گذاردن . 📗 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، عقل گوید «الحَذَر الحَذَر!» عشق گوید «العَجَل العَجَل!» ضعیفِ ظَلوم و جهول کجا، و واحد قهّار کجا. فراز۳۵ @shakhehtoba
کانال شاخه طوبی
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ 🔵 از راه علم به سه موجود مجرد پی می بریم که گرچه در ظاهر و ابتدای امر، لفظ سه تا مطرح می شود که یکی علم، که صورت کلی مرسل و مجرد است، دیگری وعاء علم که نفس ناطقه انسان است و دیگری دهنده علم و معطی آن است که این سه را ماورای طبیعت می یابیم که منتهی به اتحاد علم و عالم و معلوم می شود. 🔵 در بحث حرکت، از راه حرکت به یک موجود ماورای طبیعت به نام "محرک" می رسیم که محرک قریب، طبیعت است و محرک بعید ماورای طبیعت که به موجود مجرد دست می یابیم. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ 🔵 در حرکت، همیشه حرکت، از نقص به سوی کمال است که اگر مادی باشد در محدوده حرکت نباتات و حیوانات است و اگر غیر مادی باشد نفس انسان است که به سوی کمال مجرد در حرکت است. 🔵 طبیعیات فلسفه، دید جهان بینی به ما می دهد و در بینش، تفکر الهی انسان را تقویت می کند. 🔵 تفکر، انسان را در فهم نظام تکوین تقویت می کند. 🔵 طبیعیات فلسفه، سرپل رسیدن به الهیات فلسفه است. 🔵 حضرت علامه نفس را صفحه آفاقی اصطرلاب می نامند. اسطرلاب دوازده صفحه دارد که هر صفحه برای بیان گوشه ای از آن چه در آسمان ظاهری به سر می برد هست که در بین این ۱۲ صفحه، صفحه آفاقی جامع تمام صفحات است. 🔵 باید هر کسی که علوم جدید می خواند شب بنشیند و در این صفحه آفاقی، آن خوانده ها را رصد کند که ببیند در خود ایشان چه پیش می آید. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ 🔵 هر کجا پای تعقل در کار است، پای متافیزیک و ماورای طبیعت هم هست. 🔵 همه جا علم، امام انسان است و انسان بماهو انسان باید الگویش کسی باشد که به آن چه در عالم است علم احاطی داشته باشد لذا غیر از معصوم نمی تواند الگوی او باشد مگر کسانی که در طریق عصمت قدم گذاشته اند. 🔵 هر چه در طبیعت می بینیم از لقاح علم با ذات حق تعالی حاصل شده، یعنی خلقت از لقاح علم با ذات پیش می آید. لذا ذات که می خواهد خودش را نشان دهد این همه آثار و نشانی می شود. #علامه_حسن_زاده_آملی 🌹کانال شاخه طوبی🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢مارا در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
: ✨✨🌷 ✍️‌ اگر از خواب غفلت بیدار شدی و دریافتی که مسافری و مقصد تو « اِنّ الی ربّک المنتهی» است ، مسافر از مقصد غافل نمی گردد . 📗 ۳۴۳ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
کانال شاخه طوبی
؛﷽؛ ؛┄┄┅┅┅┅┄┄ 💠 💠 💠 ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 🕋 پس از حلق رأس در همان روز دهم به مكّه مراجعت مى ‏كند، و طواف زيارت حج مانند طواف عمره كه گفته شده است بجا مى ‏آورد، و بدين گونه مثلا نيّت مى ‏كند كه: «هفت دور طواف كعبه مى ‏كنم جهت حجّ تمتّع واجب قربة الى اللّه تعالى». در اصطلاح شرع اين طواف به طواف زيارت ناميده مى ‏شود. و بعد از طواف حج، دو ركعت نماز در پشت مقام ابراهيم عليه السلام، چنانكه در عمره گفته شده است مى ‏خواند. و بدين گونه نيّت مى ‏كند كه: «نماز طواف جهت حج تمتّع واجب مى ‏گزارم قربة الى الله تعالى». بعد از نماز طواف، سعى بين صفا و مروه مى ‏كند به همان ترتيبى كه در عمره گفته ‏ايم و نيت مى ‏كند كه: «سعى صفا و مروه جهت حج تمتّع واجب مى ‏كنم قربة الى الله تعالى». و چون سعى تمام شد حالا بوى خوش بر او حلال مى ‏شود. و بعد از اين عمل، طواف نساء بجا مى ‏آورد مثل طواف عمره و طواف حج تمتّع. و بدين گونه مثلا نيت مى ‏كند كه: «طواف نساء بجا مى ‏آورم جهت حج تمتع واجب قربة الى الله تعالى». و بعد از آن دو ركعت نماز در پشت مقام ابراهيم عليه السلام مى ‏خواند و بدين گونه نيّت مى ‏كند كه: «نماز طواف نساء بجا مى ‏آورم قربة الى اللّه تعالى»، و حالا زن بر او حلال مى ‏شود، و لكن لازم نيست كه طواف نساء بلافاصله بعد از طواف زيارت حج باشد. و بدانكه تا از طواف زيارت حج فارغ نشده پوشيدن لباس دوخته كراهت دارد، چنان‏كه تا از طواف نساء فارغ نشده استعمال بوى خوش كراهت دارد، و طواف زيارت گفته آمد. و نيز بدانكه در روز دهم مراجعت به مكّه براى آنكه حجّ تمتّع بر او واجب است افضل است. و مى ‏تواند در روز يازدهم به مكه برود، ولى فعلا وسائل رفتن به مكه در روز دهم به آسانى فراهم است؛ بهتر اين است كه از روز دهم تأخير نيندازد، و اگر تأخير انداخته حج او صحيح است. و بعد از آنكه از اعمال مزبور در روز عيد در مكّه فارغ شده است به منى مراجعت مى ‏كند كه شب يازدهم را بايد در منى باشد. و شبهاى يازدهم و دوازدهم و سيزدهم بيتوته در منى به عمل مى ‏آورد. و رمى جمرات سه ‏گانه «جمره اولى، و وسطى، و عقبه» به ترتيب- همان گونه كه در رمى جمره عقبه در ضمن وظائف روز عيد قربان گفته شده است- در روزهاى 11 و 12 و 13، در منى انجام مى ‏دهد. و مستحب است كه در اين سه روز حتى به جهت طواف مستحب هم باشد از منى بيرون نرود. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
کانال شاخه طوبی
حضرت مسلم علیه‌السلام #پست_شماره_۵ یک تاریخ دیگر؛ مسعودی در "مروج الذهب" صریحا گفته است که مسلم پی
حضرت مسلم علیه‌السلام چون مسلم از ایشان گروه بسیار به قتل رسانید، خبر به عبیدالله رسید. کسی نزد محمد فرستاد، پیغام داد که ما تو را سوی یک تن فرستادیم تا او را بیاوری، چنان در یاران تو رخنه‌ی بزرگ پدید آورد پس اگر تو را سوی غیر او فرستیم چه خواهد شد؟ ابن اشعث پاسخ داد: ای امیر پنداری مرا سوی بقالی از بقالان کوفه یا یکی از جرامقه‌ی حَیَره فرستاده‌ای؟ ندانی که مرا سوی شیری سهم‌گین و شمشیری بُرنده در دست، دلاوری بزرگ فرستاده‌ای؟ از خاندان بهترین مردم؟ لااله الاالله. و سید در ملهوف گفته است: مسلم صدای سم اسبان شنید، زره بپوشید و بر اسب سوار شد و با اصحاب عبیدالله جنگیدن گرفت تا گروهی بکشت. پس محمد اشعث بانگ زد و گفت: ای مسلم! تو را امان است، گفت به امان؟ به امان خیانت‌کاران فاسق جه اعتبار؟ و روی بدان‌ها آورده، کارزار می‌کرد و رجز حمران بن مالک خزعمی را در روز قبل می‌خواند. با تیر و سنگ چندان بر پیکر او زدند که مانده و کوفته شد و بر دیواری تکیه داد و گفت: چون است که بر من سنگ می‌افکنید مانند کفار، با این‌که من از اهل بیت پیامبران ابرارم. چرا مراعات حق رسول خدا را درباره‌ی ذریة او نمی‌کنید؟ ابن اشعث گفت: خویشتن را به کشتن مده تو در زنهار منی. مسلم گفت: آیا با این‌که توانایی دارم، اسیر گردم، لا والله (چنین نخواهد شد). و بر ابن اشعث حمله کرد، او بگریخت. مسلم گفت: بارخدایا تشنگی مرا می‌کشد. پس از هر سوی بر وی حمله کردند، و بُکیربن حمران احمری لب بالای او را با شمشیر بخست. و مسلم بر او شمشیری زد که در اندرون او برفت و او بکشت و کسی از پشت نیزه‌ای بر مسلم فرو برد، که از اسب بیفتاد و دستگیر شد. مسلم، خسته‌ی زخم‌ها شده. و از قتال فروماند پس به کناری جست و پشت به خانه‌ی هم‌سایه داد. آوردند بالای دارالاماره. قبل از او دیدند، حضرت مسلم سلام‌الله علیه، گریه می‌کند.گریه چرا می‌کنی؟ مسلم گفت: به خدا سوگند که من برای خود گریه نمی‌کنم و از کشتن خود جزع ندارم. اگرچه هرگز مرگ خود را هم دوست نداشته‌ام. ولکن برای خویشان و خاندان خود که روی به این‌جانب دارند، و برای حسین علیه‌السلام و آل او گریه می‌کنند...(گریه‌ی استاد) لا حول و لا قوة الا بالله 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، این روزگار، طوفانیتر از طوفان نوح است و قرآن، کشتی نجات. خوشا به حال اصحاب السفینه! فراز ۳۸۸ @shakhehtoba
:🌷✨ ✍️مقام وصول: این آقا که حالا مستبصر شده است ، می بینید یک وقتی برای او نسیمی از عالم قدس می وزد و آن جذبه که ناگاه می رسد ، او را بیتاب می کند و دردش گُل میکند و بقول خواجه عبدالله انصاری در منازل السائرین به منزل یَقظَه قدم می‌گذارد ، حالا بیدار می شود و می‌گوید: من کیستم ؟ و دنبال من کیستم را می گیرد تا به فرمایش شیخ « لَینالَ مِن روح الاتصال» تا به مقام وصول نائل آید . این مقام وصول آن است که امام صادق می فرمود « اِنّ روح المومن لاشدّ اتصالا بروح الله مِن اتصالِ شعاعِ الشّمسِ بها» ، « المومن مراة المومن » اسم حضرت حق نیز مومن است ، تو مرات حق می شوی . این را مقام وصول می نامند یا می گویند این آقا واصل شده است. 📗 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐 ۱۵ ذی‌الحجه سالروز ولادت بزرگ مفسّر قرآن، هدایت‌گر اسوه تقوا؛ حضرت امام علیه‌السلام بر همه مسلمانان و آزادگان جهان تبریک و تهنیت باد. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
إلهی، آزمودم تا شکم دائر است، دل بایر است. "یا مَن یحیی الأرض المیته" دلِ دائرم ده! فراز۲۲ @shakhehtoba