إلهی
ناتوانم و در راهم و گردنههای سخت در پیش است و رهزنهای بسیار در کمین و بارِ گران بر دوش. یا هادی (إهدنا الصراط المستقیم* صراط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لا الضّالین!)
فراز۱۶
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
#پست_شماره_۸۹ : ✨✨🌷🌷
✍️ هر کس زرع و زارع و مزرعهٔ خود است و هر بذری که ملَکاتِ افعال است در این مزرعه کاشته شد ، همان را درو خواهی کرد که « انّما هی اعمالکم تردّ علیکم» ، و فرموده رسول الله که « الدنیا مزرعة الاخره»
که دنیا مزرعه آخرت است.
📗#کتاب_هزار_ویک_نکته_نکته ۹۵۵
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
4_5855225006493008512.mp3
19.5M
🔳 شکار، نتیجه عرفان عملی و فهم مفاهیم نتیجه عرفان نظری است. که انسان تور شکارش را در عالم بگستراند و هر چه را که در نظام وجود که کمال و علم و حقیقت است را به دست بیاورد.
🔳 همان طور که خداوند فرمود عالم ظاهر را بخوانید و خبردار شوید، انسان دوست دارد که عالم باطن را هم بخواند و در هر دو خواندن، هدفش این است که توحید در او پیاده شود، شکار ها کار می رسد.
🔳 انسان در تعقل نیازمند ماده نیست و هر چه قدر بتواند ماده نداشته باشد برایش بهتر است ولی به دلیل ضعف نفس، یک وسیله ای می خواهد، مثلا مغز وسیله ای برای تفکر او می شود.
🔳 تجرد برزخی یعنی موجودی که ذاتش مجرد از ماده و احکام ماده است ولی هر کاری که می خواهد انجام دهد نیازمند ماده نیست ولی برخی از احکام ماده را داراست.
🔳 یک وقتی صورتی در ذهن تصور می شود و یک وقت، معنا، در معنا نه ماده هست و نه احکام ماده، لذا هرجا پای فهم و ادراک مفاهیم در میان آمده، چه مفاهیم جزئی یا مفاهیم کلی، مسئله تجرد تام عقلی است و هر جا پای شکل و صورت به میان آمده، آن تجرد خیال است.
🔳 سرشت و جبلی قوه خیال این است که حکایت از اشکال و صور می کند.
🔳 نقاشی کردن زیر سر صورت خیالیه در ذهن است که صرف دیدن قوه باصره از ناحیه چشم، دست نمی تواند آن صورت را در خارج ترسیم و نقاشی کند.
#شرح_دروس_معرفت_نفس
🔉 #جلسه_ی_صد_و_نودوهفت۱۹۷
#از_کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
پیغمبر هر عصر و زمانی بر اساس قابلیت و استعداد و قوت اهل آن عصر است. الان ما در عصر خاتم محمدی (ص) هستیم، قوت و استعداد طوری است که "حلال محمد ﷺ حلال الی یوم القیامة و حرامه حرام الی یوم القیامه"، زیرا عصر، عصر محمدی (ص) است و در این عصرِ خاتم ولایت مطلقه، همه مردم از مؤمن و غیر آن، از شیعه و سنی، و از مسلمان و کافر، رعیت حضرت بقیة الله قائم آل محمد(ص) هستند، چه بخواهند و بدانند و چه نخواهند و ندانند. لذا عصر قابلیت و ترقی انسان است.
📗#دروس_شرح_فصوص_الحکم_قیصری، ج۱، ص ۴۰، حضرت علامه حسن زاده آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
#پست_شماره_۹۰ : ✨✨🌷🌷
✍️ یقین بسیار بالا :
ابان بن تغلب گوید : زنی دیدم پسرش مُرد ، برخاست چشمش را بست و او را پوشاند و گفت جزع و گریه چه فایده دارد، آنچه پدرت چشید تو هم چشیدی و مادرت بعد از تو خواهد چشید ، بزرگترین راحتها برای انسان خواب است و خواب برادر مرگ است ، چه فرق میکند در رختخواب بخوابی یا جای دیگر،
اگر اهل بهشت باشی مرگ به حال تو ضرر ندارد و اگر اهلِ ناری ، زندگی به حال تو فایده ندارد،
اگر مرگ بهترین چیزها نبود خداوند پیغمبرش را نمی میراند و ابلیس را زنده نمی گذاشت .
📗#کتاب_هزار_ویک_نکته_نکته ۹۷۶
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
دستور العمل انسان فقط و فقط قرآن کریم و سنت رسول خاتم و آل او - عليهم السلام - است و جز آن هوا و هوس است . اگر ما را گفتاری بود همان حقایق است که به قالب الفاظ دگر به فراخور فهم و بینش ما درآید .
📗#هزار_و_یک_کلمه، کلمه ۱۵۰، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
4_298278026938941577.mp3
19.75M
🔻بیانات عرشی حضرت علامه ره پیرامون #نماز
#توصيه
🔹هرنماز بايدنماز وداع باشه
امروز و فردا نكنيد
🔹مسلمان عاقل باشيد در دينداري تون عاقل بوده باشيد
🔹حرفها رو بو بكشيد نيتها را بو بكشيد
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
هر اسمی از اسماء الهیه مظهری از موجودات است
بدان هر اسمی از اسماء الهیه را مظهری است از موجودات، به اعتبار غلبهی ظهور صفتی که آن اسم مشتمل است بر آن صفت در آن مظهر و آن مظهر اسم الله است به اعتبار دلالتش بر الله از جهت اتصافش به آن صفت. به این بیان که الله، همان خالق و مدبر هر نوعی از انواع خلایق است به اسمی از اسمائش و آن اسم ربّ آن نوع است و الله سبحانه ربّ ارباب است و به این معنی کلام اهل بیت در ادعیهشان اشاره دارد که فرمودند: بالاسم الذي خلقت به العرش و بالاسم الذي خلقت به الكرسى و بالاسم الذي خلقت به الأرواح و غيرها. و از امام صادق(ع) است که فرمود: «قسم به خدا ماییم اسماء حسنی که از بندگان عبادتی قبول نمیشود مگر به معرفت ما». زیرا ائمه(ع) وسایل معرفت ذات حقّ و وسایط ظهور صفات او و ارباب انواع مخلوقاتش هستند و علم به همهی اسماء حاصل نمیشود مگر برای کسی که مظهر همهی اسماء باشد و مظهر همهی اسماء نیست مگر آن کسی که در جبلّت و سرشت او استعداد قبول همهی آن اسماء باشد و آن کس نیست مگر آدم (انسان کامل)، و عَلَّمَ آدَمَ الأسماء کُلَّها .
📗#تفسیر_سدره_المنتهی،ج ۱، ص ۱۴۵، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
AUD-20220329-WA0042.
2.07M
#دعای_عهد
📝 آخرش...!
یك نفر از راه میرسد،
کـہ بـودنش 🌱
جبرآن تمام نـبودنهاست.
امام زمان عج
🎤استاد #فرهمند
@shakhehtoba
🔸🌸🔸🌸🔸🌸🔸
▪️#نهجالولایة - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه السّلام
#جلسه_یازدهم
▪️ در عصر غیبت، حضورِ ما باید نسبت به محضر مبارک انسان کامل بیشتر باشد زیرا یکی از توفیقات در عصر غیبت این است که انسان کامل به صورت عادت درنمیآید.
▪️ و گرنه جناب رسولالله هم برای بسیاری از کسانی که در محضر ایشان بودند، عادی شدند. به تعبیری پیغمبر (ص)، هم برای زنانشان به غیر از حضرت خدیجه و تا حدّی هم جناب امّ سلمه، و هم برای بسیاری از صحابه عادی شدند به طوری که اینها دیگر لذّتی از دیدن پیغمبر نداشتند.
▪️ در زمان ائمه (ع) هم همینطور بود. چه این که همرزمان امیرالمومنین که در زمان جناب رسول الله در پای رکاب ایشان با همدیگر علیه دشمن میجنگیدند، خودشان را تقریباً همسنگ با امیرالمومنین میدانستند تا چه رسد به این که به ایشان به دید امامت نگاه کنند.
▪️ افرادی همچون ابوذر و سلمان هم که به حضرت به دید امامت نگاه میکردند، بسیار اندک بودند البته امیرالمومنین برای همیشه در چشم چنین افرادی، بلند جلوه میکرد.
▪️ در زمان تک تک اهل بیت (ع) هم همین طور شد. نه تنها ائمه برای افراد عادی میشدند بلکه حتی دوستان و همرزمهایشان هم دشمن ایشان میشدند.
▪️ به عنوان مثال عمر سعد، پسر همان سعد ابی وقّاصی است که همراه با امیرالمومنین و طلحه و زبیر و افراد دیگر، جزو رزمندههای طراز اول پای رکاب جناب رسولالله بودند که بعدها خود را کنار کشید.
▪️ همچنین سعد بن عباده که بعد از جناب رسولالله اولین کسی بود که آتش فتنه را روشن کرد و انصار را در سقیفه بنی ساعده جمع کرد تا برای پیغمبر جانشین تعیین کنند، از بهترین اصحاب جناب رسول الله بود و زمانی که این خبر به عمر و ابوبکر و اینها رسید، بلافاصله خود را به جلسه سقیفه رساندند و صحنه را به نفع خود برگرداندند.
▪️ چرا اینها نتوانستند در پیشگاه امیرالمومنین، آن تواضع لازم و وظیفه اطاعت را داشته باشند؟ به دلیل این که علی (ع) برای آنها عادی شده بود!
▪️ یکی از اسرار و برکات غیبت این است که هیچگاه امامِ صاحب عالَم، صاحب امر، صاحب مقام انشائی و ایجادی کُن در خلقت نظام هستی، صاحب الزّمان و صاحب السّیف برای انسان به صورت عادت درنیاید.
▪️ منتها یکی از خطرات غیبت، غفلت است و خطر غفلت هم، کمتر از خطر عادت نیست.
▪️ کسانی که واقعاً شیعه امام زمان (عج) هستند و در دلشان به حقیقت به آقا روی آوردهاند، قطعاً در زمان غیبت، حضرت برایشان به صورت عادت درنمیآید بلکه حقیقتِ انسان کامل برای صاحبانِ چنین اعتقادی، همیشه تازگی دارد تا جایی که بیصبرانه منتظر ظهورند.
▪️ و چون یکی از علائم ظهور، مثل علائم قیام ساعت، "طلوعُ الشَّمسِ مِن مَغرِبِها" است، لذا
مشتاقین حضرت بقیّةالله، از بیتابی برای تشرّف به محضر ایشان، هیچگاه هیچ سحری را در خواب نمیمانند.
▪️ بنابراین اگر کسی میخواهد بداند که تا چه اندازه به امام زمان عشق دارد، ببیند آیا هنگام سحر و بین الطّلوعین بیدار است یا نه؟ زیرا یکی از علائم ظهور را "طُلوعُ الشَّمسِ مِن مَغرِبِها" فرمودند یعنی آفتاب از مغربش طلوع میکند.
▪️ طبق آمار به دست آمده، معمولاً آفتاب از چندین هزار سال تا الان، از مشرق طلوع میکند و در مغرب غروب میکند اما در زمان قیامِ حضرت و قیامِ ساعت، اینگونه نیست.
▪️ قیام ساعت در حقیقت، ظهور تامّ انسان کامل و ظهور تامّ دین الهی است به نحوی که حتّی چیزکی از حق مخفی نماند چرا که الان حقایق بیشماری در پشت پرده است که هنوز ظهوری نکرده است.
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نیاز انسان به استاد
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
إلهی، اگر مُذنب نباشد غفّار کیست، و اگر قبیح نباشد ستّار کیست؟
فراز ۴۷۱
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
کانال شاخه طوبی
🔹️ ادراک حواس پنج گانه، حین ادراک هست وقتی ارتباط تمام شد
دیگه حواس پنج گانه ادراک ندارد، به محض ادراک حسی، قوه خیال آن صورت را در خود انشا کرده و دارد. لذا حشر قوه خیال نوعا با حواس پنج گانه هست.
🔹️ قوه خیال مُدرکات عقلیه را هم به صور و اشکال در می آورد، منتهی بهره اش از ظاهر بیش تر است تا از ادراکات عقلی.
🔹️ قوه خیال تا موقعی که مشغول حواس پنج گانه است از ادراکات عقلی بهره ندارد.
🔹️ قوه خیال ادراکات عقلی را هم که یا به صورت معناست و یا ذوات مجرد عقلی، هر دو را صورتگری می کند.
🔹️ قوه خیال معانی کلی مرسل را به صورت عبارت، نوشتار، یا شنیدن در می آورد و ذوات مجردات عقلیه را به صورت انسان انشا می کند.
🔹️ قوه خیال، برزخ بین حواس پنج گانه و قوه عاقله هست.
حواس پنج گانه این سویی محض
و قوه عاقله آن سویی محض است،
لذا قوه خیال به هر طرف مشغول شود با همان حشر و خو پیدا می کند.
🔹️ صور عالم مثال، نسبت به عالم ماده وزانت وجودی دارد و خیلی سنگین هستند.
🔹️ تمام صور مثالیه، ادراکات نفس است در صقع ذات خود.
🔹️ در صور برزخیه مثالیه، گاهی درشت ها کوچک، یا کوچک ها درشت می شود.
🔹️ صور برزخیه چون در صقع ذات نفس ادراک می شوند قرب و بعد ندارند چون بیرون از ذات نیست که دور باشند.
🔹️ خواب مطلقا یک نحوه از ادراکات ماست. آن چه شخص در خواب یا تمثلات می بیند همه ادراکات ماست.
🔹️ اگر کسی اتحاد عاقل و معقول را درست هضم نکند مسائل قیامت درست برایش حل نمی شود.
🔹️ در توحید صمدی گرچه همه وجودیم ولی در تجلی از همدیگر متمایزیم.
🔹️ اگر نفس ناطقه مجرد نباشد باید تمام صور خیالیه را در موطن بدن و جسم و سلول های مغزی داشته باشیم ولی این طور نیست چون در سلول های مغزی جا نمی گیرد، پس وعای صور خیالیه، موجودی است ورای ماده.
#شرح_دروس_معرفت_نفس
🔉 #جلسه_ی_صد_و_نودوهشت۱۹۸
#از_کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
جناب استاد علامه شعرانی ( قدس سرّه) در کتاب راه سعادت گوید: "در قرآن کریم آمده است که چون فرشتگان نزد ابراهیم آمدند تا بشارت به اسحق دهند، ابراهیم گوساله بریان برای آنها آورد و دید دست آنها به گوساله نمیرسد، او را ناپسندیده آمد و بترسید، اما در تورات آمده است که فرشتگان از آن گوساله خوردند. و صحیح همان است که قرآن گوید چون فرشتگان از طعام دنیا نمیخورند، و حکایات قرآن اگر از تورات گرفته بود مانند تورات بود، اما وحی الهی است از جانب پروردگار، که میداند فرشته غذا نمیخورد و آن که درس نخوانده و از رموز حکمت آگاه نیست و از عالم مجردات خبر ندارد، این گونه امور را نمیداند مگر مزید باشد از جانب خدای تعالی"
📗#انسان_و_قرآن، ص ۶۳، ابوالفضائل حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
رستگاری با این ذکر.mp3
13.8M
بگویید ذکر تهلیل را که تمام ۱۲۴۰۰۰ پیامبر ما این ذکر شریف را ذاکر بوده اند و جهت اِنکشاف بخش اعظمی از استعدادهای نهانی درونی شان که از جانب خداوند منان به ودیعه نهادینه شده فلاحت حاصل شد،ان شاءالله خودشکوفایی درونی و مانا برای شما نیز اِنفطار شود، الهی آمین.
#استاد_صمدی_آملی
🌹کانال شاخه طوبی🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏