eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15.1هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
2هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
💢یکی از علتهای واجب شدن روزه ✅میتوان در ماه مبارک رمضان دور از چشم دیگران، غذا خورد و اظهار به روزه داری کرد، اما روزه از عبادتهایی است که اخلاص را بالا میبرد، یعنی تو میتوانی در تنهایی غذا میل کنی اما چون خدا را ناظر میدانی، امتناع میکنی ✍امام علی(ع): خداوند روزه را واجب كرد تا به وسيله آن اخلاص خلق را بيازمايد. 📚غررالحکم و دررالکلم ص۱۷۶ ‌‌ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 @shakhehtoba
✍امام محمد باقر (ع) فرمودند: اى جابر!هر كس ماه رمضان را دريابد و روزهاى آن را روزه بگيرد و پاسى از شب هاى اين ماه را به دعا بپردازد، و دامن و زبان خود را از آلودگى به حرام نگهدارد، و چشمش را از هر چه حرام الهى است بپوشاند، و از آزار ديگران بپرهيزد، مانند روزى كه از مادر زاده شده است از گناهان پاك مى‌شود. 💥مى‌گويد:عرض كردم:فدايت گردم! اين چه حديث نيكويى است، حضرت فرمود:و اين چه شرط‌ سختى است... 📚ثواب الاعمال/ص۱۷۸ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 @shakhehtoba
حضرت علامه حسن زاده؛جهد کن که در همه حال سِرّت با یاربُوَد نه در کوچه و بازار. به خصوص در هنگام نماز که مناجات بین دو کس است بنگرتا با که نجوا داری؟./ ص217 🌹کانال شاخه طوبی🌹 @shakhehtoba
حضرت علامه حسن زاده(روحی فداه) در نامه ای برای کسی که برای سلوک در ماه رمضان دستوری خواسته بود اینچنین نوشت: ( این نامه در کتاب تازیانه سلوک/ص۹ آمده است)  متن نامه به این شرح است :  تن به دنیا دار و دل به مولا  «ربّ أدخلنی مُدخَل صدق و أخرجنی مُخرج صدق و اجعل لی من لدنک سلطانا نصیرا» «الإسراء.۸۰»  ربّ أنزلنی منزلا مبارکا و أنت خیر المنزلین «المؤمنون.۲۹» کتب الله تعالی علیکم الرحمة  آقا در چه حال است؟ آیا چون «رجال لا تلهیهم تجارة و لا بیع عن ذکر الله» النور.۳۷؛  از زرق و برق دنیا رهایی یافته است واز ما سوا روی بر تافته است و یا چون صبیان خاکبازی می کند که : التراب ربیع الصبیان(خاکبازی بهار کودکان است) آیا در حضور است یا دور است؟ حضوری گر همی خواهی ازو غایب مشو حافظ متی ما تلق مَن تهوی دع الدنیا و أهملها  «حضوری»را علایم است،رأس آنها الأدب مع الله است [یعنی متأدب به آداب الهیه بودن ودرهمه حال خودرادرمحضرحق دیدن وجانب حق رارعایت نمودن (( الذین یذکرون الله قیاما و قعودا و علی جنوبهم«آل عمران.۱۹۱»  از خــدا جویـیم توفیــق ادب بی ادب محروم گشت از لطف رب، در سورة «والنجم»از اوصاف رسول الله(صلی الله علیه و آله) است که :«و ما ینطق عن الهوی إن هو إلا وحی یوحی»  از آن بزرگوار باید سر مشق گرفت که میزان قسط[اعتدال]است  «لقد کان لکم فی رسول الله أسوة حسنة» احزاب/۲۱ که زبان اگر یله و رها شود از مار گزنده تر است ، در زیان زبان داستانها گفته اند.  آقای عزیز  هیچ موهبتی از نعمت ترک علایق دنیوی بزرگتر نیست که همة مفاسد به این علاقه متعلق است. غلام همت آنم که زیر چرخ کبود زهر چه رنگ تعلق پذیرد آزاد است  اگر دستور العمل می خواهی مگر این آیه را تلاوت نکرده ای ؟  «ومن اللیل فتهجد به نافلة لک عسی أن یبعثک ربک مقاما محمودا» أسراء/۷۹ ، و مگر نشنیده ای؟ دوش وقت سحر از غضه نجاتم دادند وندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند و مگر برایت نخونده ام؟ در خلوت شبهای تارت می توانی آری بکف سرچشمة آب بقا را خلاصه مرد سحر باش که : صمت و جوع و سحر و خلوت و ذکر به دوام نا تمامان جهان را کند این پنج تمام و دست از دامن دوست بر مدار. بــه واللّـه و بــه بـالله و تــاللـه بـه حق آیة نصـــرٌ من الله که مو از دامنت دست بر ندیرُم اگر کشته شوم الحکم لله اگر در شب نگرفتی در روز بگیر،و اگر روز را به رایگان از دست دادی شب را دریاب. این راه و رسم گدایی را خود جناب دوست به ما یاد داده است که فرمود: «وَهُوَ الّذی جعل اللیل و النهار خلفةً لمن اراد اَن یذّکّر او اراد شکورا»الفرقان/۶۲٫  سرّش این است که جواد است و جود ،گدا می خواهد. بانگ می آیــد که ای طـالب بیــا جـود محـتاج گـدایان چون گـدا جود محتاج است و خواهد طالبی همچــنانکـه توبه خواهـــد تائبی جود می جویـــد گدایان و ضعاف همچو خوبان کآینه جویند صاف روی خوبـــــان زآینـه زیبــا شــود روی احســان از گدا پیـــدا شود چون گـــدا آیینۀجــود است هــان دَم بـود بــــر روی آیینــه زبـــان پس از این فرمود حـق در والضّحی بانگ کـم زن ای محمـــّد بر گدا (مثنوی ملّای رومی)  وچون جناب معشوق فرماید:«وامّا السائلَ فلا تنهر »والضّحی/۱۰ ،   خود با سائل چگونه بود؟ عارف رومی نثراً و نظماً چه خوش گفت؟! نظمش آن بود و نثرش این: «چنان که گدا عاشقِ کریم است، کریم هم عاشقِ گدا است.اگر گدا را صبر بیش بود کریم بر در او آید، و اگر کریم را صبر بیش بود گدا بر در او آید،امّا صبر،کمال گداست و نقص کریم.»  این بنده اگر چه هنوز در خواب خرگوشی است ولی به ظاهر در بدو بیداریش می گفت:   «الهی اگر چه درویشم ولی داراتر از من کیست که تو دارای منی».  و پس از مدتی می گفت:«الهی تو را دارم چه کم دارم پس چه غم دارم.»  تا پس از چندی می گفت”«الهی شکرت که از شرق تا غرب عالم به حسن خدمت می کنند.» این نیز بگذشت و تا اینکه می گفت: «الهی تاکنون می گفتم جهان را برای ما آفریدی ولی الان فهمیدم که خودت هم برای مایی.»  این هم بسر آمد و اینک می گوید:«الهی داراتر از من کیست که تو دارایی منی.» غرض اینکه: خدا آنِ تو و تو مانده عاجز                زتو بیچاره تر کس دید هرگز (گلشن راز شبستری) خوشا به طیور أولی أجنحه که با جناح عشق و همّت از دامگاه علایق برجسته اند.. ألا یا أیهـا العنقـا ألا یا نفحـة الرحمــان أیا یا جنة المأوی ألا یا نفحة الرضوان تذکَّر عُشَّک العرشی و اطلع ذلک المطلع و أهمل هذه الأوکار للأبوام و الغرابان (دیوان حضرت آقا) امید است که در حال حضور تامّ و توجّه کامل ،شکارهای خوبی نصیب آقا بشود..به قول عارف رومی: آن خیــالاتـی کـه دام اولی عکس مه رویان بستان خداست آری عکس مه رویان بوستان خدای متعالی خیالات روحانی اولیاء الله است که آنان را به سوی دوست می کشانند که می نمایـند و می ربـایند،نه خیالات بـوالهوسان دنیاوی کـه چنان آنـان رادر غواسق طبـیعت پـابند کرده اند که در یک عمر یک آن
از خود سفر نکرده اند و گامیاز خودکامی برنداشته اند.آن خیالاتی که دام وپابند اولیاء الله است و آنان را الهی کرده است،تجلیّات و مکاشفاتی اند که از بطنان وممکن غیب خزنه «کن فیکون» بر سر سالک شیدا افاضه می شوند،و رؤیت صوربی مادّه روحانیان وتشرّف در حضور انبیا و ائمّه و وسایط فیض الهی است که مه رویان بوستان خدایند.صور این مه رویان ازماورای طبـیعت کـه عالَم مثال و خیـال است در صـفحـه نورانی قـلب عـارف منعکس می شونـدخیالات اولیاءالله علّیّینی اند،خیالات بوالهوسان سِجّینی.آن خیالات فرشتگانند و انها دیوان.آنها سماوی اند واینها ارضی.آنها نورانی اندو اینها ظلمانی.آنها به خدا کشانندو اینها به دنیا.صاحبان آن ملائکۀاولی اجنحه اند اینها بهائم و سباع. آه آه اگر وقتی بیدار شویم که کاروان رفته اند و خبردار شویم که این نبود که ما می پنداشتیم و بدان دلخوش بودیم.   @shakhehtoba
4_5958285985165870219.mp3
25.22M
🔸سخنرانی استاد صمدی آملی رمضان 98 تهران - مسجد جامع حضرت قاسم بن الحسن(ع) ✅ جلسه سوم 🔸 18 اردیبهشت 98 ⌛️ زمان: 69:34 دقیقه
4_5958285985165870220.mp3
27.36M
🔸سخنرانی استاد صمدی آملی رمضان 98 تهران - مسجد جامع حضرت قاسم بن الحسن(ع) ✅ جلسه چهارم 🔸 19 اردیبهشت 98 📥 حجم: 23 مگابایت ⌛️ زمان: 75:31 دقیقه
4_5958285985165870213.mp3
24.44M
🔸سخنرانی استاد صمدی آملی رمضان 98 تهران - مسجد جامع حضرت قاسم بن الحسن(ع) ✅ جلسه اول 🔸 16 اردیبهشت 98 📥 حجم: 23 مگابایت ⌛️ زمان: 67:24
4_5958285985165870215.mp3
24.32M
🔸سخنرانی استاد صمدی آملی رمضان 98 تهران - مسجد جامع حضرت قاسم بن الحسن(ع) ✅ جلسه دوم 🔸 17 اردیبهشت 98 ⌛️ زمان: 67:04 دقیقه
✨﷽✨ ✍امام سجاد (ع) می‌فرمایند: ‌ ✅گناهانى كه از استجابت دعا جلوگيرى مى كنند عبارت اند از: ❌ بد نيّتى، ❌ بدی و خباثتِ باطن، ❌ دو رويى و نِفاق با برادران، ❌ باور نداشتن به اجابت دعا، ❌ به تأخير انداختن نمازهاى واجب تا آن كه وقتشان بگذرد، ❌ تقرّب نجستن به خداى عزّوجلّ با نیکوکاری و صدقه، ❌ بد زبانى و زشتگويى. ‌ 📚معانى الأخبار، ص ۲۷۱ ✍پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: صدقه، بلا را دفع مى كند و مؤثرترين داروست؛ صدقه، قضاى حتمى را دفع مى كند و چيزى جز دعاء و صدقه درد و بيماری‌ها را از بين نمی‌برد! ‌ 📚بحار الأنوار: 96/137/71 ‌‌ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 @shakhehtoba
با ادعیه و قرآن حشر داشته باشید، چون شما کمال و معرفت ميخواهید و قرب الی اللہ نیاز دارید و حشر با ادعیه و قرآن شما را اوج می دهد. منبع:شرح فصوص @shakhehtoba
4_5958285985165870222.mp3
14.66M
🔸سخنرانی استاد صمدی آملی رمضان 98 تهران - مسجد جامع قلهک ✅ جلسه اول 💠 17 اردیبهشت 98 ⌛️ زمان: 40:14 دقیقه
03-Ramazan Masjed Jame Gholhak 98-2-19 @samadi_amoli.mp3
24M
🔸 سخنرانی استاد صمدی آملی رمضان 98 تهران - مسجد جامع قلهک ✅ جلسه سوم 💠 19 اردیبهشت 98 ⌛️ زمان: 66:11 دقیقه
02-Ramazan Masjed Jame Gholhak 98-2-18 @samadi_amoli.mp3
18.23M
🔸 سخنرانی استاد صمدی آملی رمضان 98 تهران - مسجد جامع قلهک ✅ جلسه دوم 💠 18 اردیبهشت 98 ⌛️ زمان: 50:10 دقیقه
31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یک اشتباهی است که در شماره گذاری قرآن حضرات امامیه اشتباهی دارند ، و آن اشتباه این است که ما شیعه اثنی عشری در مذهب جعفری این حرف را به صورت مسلم و قطع و یقین معتقدیم که با هر سوره ای از سور صد و چهارده گانه ی قرآن به استثناء سوره ی مبارکه ی توبه بسم الله الرحمن الرحیم با هر سوره ای نازل شد یعنی صد و سیزده بار بسم الله الرحمن الرحیم نازل شد و در سوره مبارکه نمل، دوبار.که یکی نامه جناب سلیمان پیغمبر که اول نامه بسم الله الرحمن الرحیم است و یکی هم ابتدای سوره نمل است.و بسم الله الرحمن الرحیم جز هر سوره و آیه ای از آیات قرآن است. برادران اهل تسنن ما، بعضی مانند ما قائل هستند همین طور که ما می گوییم مثلا شیخ اکبر محی الدین در فتوحاتش تصریح می کند درباره همین مسئله که بسم الله جزء آیه ای است در هر سوره، پس از اینکه اقوالی را نقل کرده است، حرفش این است که علمای به حق قائل به این مطلب هستند که در هر سوره بسم الله ،آیه است. و همینطور آن آقایان اختلاف دارند و قرآنی در مصر چاپ کردند که بسم الله به استثنای سوره فاتحة الکتاب در ۱۱۲ سوره دیگر جزء سوره نیست. لذا در ان ۱۱۲ سوره که بسم الله دارد اینها بسم الله را جزء سوره نمی دانند و در شماره گذاری آیات هم او را به حساب نیاوردند و آقایان ناشرین ما بر مبنای آن کتاب بسم الله را حساب نکردند، بنده این موضوع را برخی از این آقایان گوشزد کردم . 🔸حضرت علامه حسن زاده آملی 🌹کانال شاخه طوبی @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ تصویری فرمایشات حضرت آیت‌الله بهجت: «خواندن ختم سوره‌ واقعه؛ حتی در غیر دوشنبه اول ماه، جهت ازدیاد روزی» 🔸 سؤال: [دستورالعملی برای] ازدیاد روزی [بفرمایید]! 🔹آقا: بله! گفته‌اند، تجربه کرده‌اند همین ختم واقعه را در غیر دوشنبه اول ماه به جا آورده‌اند، دیده‌اند همان آثار را دارد. 🔸سؤال:[منظورتان از] واقعه همان[ختم] شب شنبه است؟ ختم واقعه‌ای که شب شنبه میخوانند؟ 🔹آقا:[خیر!]ختم دوشنبه[منظور است]! [به‌طوریکه] اگر اول ماه قمری[روز] دوشنبه شد، درآنجا وارد شده است؛ اما تجربه کرده‌اند که نه‌خیر![چنین شرایطی ضروری نیست]، اصلاً ۱۴ روز هم لازم نیست، ‌عوض دوشنبه،‌ شنبه خواندن هم لازم نیست! [حتی]در یک مجلس جمع شده‌اند و این عدد (یعنی تعداد مجموع سوره‌ها در چهارده روز) را خوانده‌اند و دیده‌اند مؤثر است. 🔸سؤال: آقا عددش چه تعداد است؟ 🔹آقا: [مجموع] عدد تا چهارده[روز] چقدر می‌شود؟[جمع] اعداد از یک تا چهارده روز [یعنی ١٠۵ سوره واقعه]. 📚درس خارج فقه، کتاب حج، ٢۶ آذر ١٣٨۶ 🔶توضیح بیشتر: ✅دستورالعمل این ختم، آنچنانکه در روایات وارد شده، بدین‌صورت استکه: چون اول ماه، دوشنبه باشد؛ شروع کند به خواندن این سورۀ مبارکه، با طهارت و رو به قبله. روز اول یک مرتبه، روز دوم دو مرتبه، و همچنین تا چهاردهم، چهارده مرتبه بخواند. همچنین هرروز بعد از اتمام تلاوت سوره‌های مبارکه آن‌روز، دعایی هست که باید قرائت نماید. 📚 ، ص٣۶٢ـ٣۶۴
◀️ نکته مهم در این فیلم آن‌استکه طبق فرمایشات حضرت آیت‌الله بهجت، به قدری این ختم مهم هست که می‌توان آن‌را حتی در غیر از شرایط ذکر شده به جای آورد؛ به طوریکه حتی می‌توان در یک نوبت با تلاوت مجموع سوره‌ها (١٠۵ بار) و خواندن دعاهای آن بجا آورده شود.
شیخ کلینى و غیر او از حضرت صادق علیه السّلام روایت کرده اند: این دعا را تعلیم زراره فرمود: که در زمان غیبت و امتحان شیعه بخوانند: اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَکَ لَمْ اَعْرِف نَبِیَّکَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَکَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَکَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دینى خدایا خود را به من بشناسان، زیرا اگر خود را به من نشناسانى فرستاده ات را نشناخته ام، خدایا فرستاده ات را به من بشناسان، زیرا اگر فرستاده ات را به من نشناسانى حجّتت را نشناخته ام، خدایا حجّتت را به من بشناسان، زیرا اگر حجّتت را به من نشناسانى، از دین خود گمراه می شوم @shakhehtoba
☘ واقعا روزه هستیم ☘ ✅ حضرت محمد صلی الله علیه و آله، زنی را مشاهده کردند که در حالی که بود، به کنیز خود می‌داد. رسول الله، غذایی طلبیدند و به آن فرمودند: «از این غذا بخور!» زنی که فحاشی کرده بود عرض کرد: «من روزه هستم!» حضرت محمد صلی الله علیه وآله فرمودند: «چگونه روزه هستی در حالی که به کنیزت دشنام داده‌ای؟! چه اندک هستند روزه داران حقیقی و چه بسیارند گرسنگی کشندگان! روزه داری فقط خودداری از خوردن و نیست!» 📚وسائل الشیعه ، ج ۱۰ ، ص ۱۶۷ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 @shakhehtoba