eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🔹بسم الله الرحمن الرحیم🔹 🏴در «خصائص فاطمیه» در فضیلت سخاوت گوید : «این صفت از بس که محمود است،حضرت ختمی مرتبت از جهت عدی بن حاتم ردای مبارک را فرش می کند که او بر رداء مبارک می نشیند.» خدای سبحان در ازای جود و سخای حضرت خدیجه کبری «علیها السلام» که آنچنان دارایی کلانش را به تمام و کمال و بی دریغ در راه اعلاء و نشر معارف کتاب الله قرآن خاتم الأنبیاء مبذول داشته است،دختری صاحب عصمت،مصداق و مظهر أتم لیلة القدر که یازده کلام الله ناطق از این لیلة القدراند و شجرۂ طیبۂ طوبایی که «اصلها ثابت و فرعها فی السماء تؤتی أكلها کل حین بإذن ربها» که همۂ علوم و معارف و حقایق قرآنی که شرق و غرب عالَم فرا گرفته است،همۂ ثمرۂ این شجره طوبی اند به او مرحمت فرموده است. 📖 /ص۳۵۵ حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹
کلمه 275 اين كلمه رساله‏اى است بدين موضوع: «سيده نساء عالمين حضرت فاطمه سلام الله عليها ليلة القدر و يوم الله است». بسم الله الرّحمن الرّحيم‏ من عرف فاطمة حقّ معرفتها فقد أدرك ليلة القدر (تفسير فرات كوفى از امام صادق عليه السلام) نظر عمده ما در اين رساله اين است كه حضرت سيده نساء عالمين فاطمه زهراء عليها السلام ليلة القدر و يوم الله است؛ و نيز آشنايى به مقام رفيع ليلة القدر و يوم الله و پى بردن به عظمت سعه وجودى انسان و شرح صدر اوست كه آخذ و حامل قرآنست. و در آن مبرهن مى‏گردد كه قرآن و عرفان و برهان از هم جدايى ندارند و انسان بالفعل همان قرآن و عرفان و برهان است. ليلة القدر و يوم الله را مراتب و مظاهر بسيار است چنانكه همه حقايق نظام هستى بدين منوال‏اند كه نسبت دانى به عالى نسبت فرع به اصل و ظل به ذى ظل است. از دانى تعبير به آيت و صنم و عكس و ظل و رقيقت و نظاير آنها مى‏كنند. هزار و يك كلمه، ج‏2، ص: 368 قرآن كريم فرموده است: وَ لَقَدْ عَلِمْتُمُ النَّشْأَةَ الْأُولى‏ فَلَوْ لا تَذَكَّرُونَ‏ (واقعه 63) و از امام سيّد الساجدين عليه السلام است كه: العجب كلّ العجب لمن أنكر النشأة الأخرى و هو يرى النشأة الأولى. و از امام ثامن الحجج عليهم السلام است كه: «قد علم أولو الألباب أنّ ما هنالك لا يعلم إلّا بما هيهنا». براى تقريب به مقصود بصورت تنظير گوييم: هريك از جنت و نار را در همه عوالم از حضرت علميه تا عالم شهادت مطلقه مظاهر است. و هريك از مظاهر، مظهر اسمى از اسماء الله است. و نيز هريك از اين مظاهر را در هر عالمى صورى و لوازمى است كه لايق به همان عالمند. اسماى حق سبحانه جمالى و جلالى‏اند، جنت مظهر جمالى و نار مظهر جلالى است. و همچنين قبر را در اين نشأه افراد متشابه است، و در آن نشأه قبرى روضة من رياض الجنة است و قبرى حفرة من حفر النار كه وزان قبر در اين نشأه و آن نشأه وزان انسان در نشأتين است يعنى چنانكه انسان در اين نشأه نوع و در تحت او افراد متشابه و متماثل‏اند و در آن نشأه جنس است و در تحت او انواع كه اشخاص به حسب علوم و افعال و ملكاتشان به صور مختلفه‏اند، قبرهاى اين نشأه نيز افراد متشابه‏اند، اما قبرهاى آخرت قبرى روضه‏اى از رياض جنّت و قبرى حفرى از حفره‏هاى نار است. پس قبرها خود انسانهايند. اين دو مطلب را به عنوان مثال ذكر كرده‏ايم كه يك شى‏ء را عوالم و مظاهر و مراتب بسيار است و در هر موطن حكمى خاص دارد؛ و در عين حال از غيب تا عين، وحدت هويّت او محفوظ است. برهمين منوال زمان را نيز در بعض عوالمش حيات و شعور است‏ وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ‏ (عنكبوت 65). در نيل به مراتب ليلة القدر در اين حديث شريف و مانند آن‏كه در جوامع روائى مروى است تدبّر بسزا شود: در كافى به اسنادش از زرارة روايت كرده است كه قال ابو عبد الله عليه السلام: التقدير فى ليلة تسع عشرة، و الابرام فى ليلة احدى و عشرين، و الامضاء فى ليلة ثلاث و عشرين (وافى فيض- ط رحلى- ج 7 ص 57). بدانكه دهر روح زمان و علّت آنست و نسبت دهر به زمان نسبت روح به جسد هزار و يك كلمه، ج‏2، ص: 369 است. و به عبارت اخرى موجودات عالم دهر، مبادى و علل وجودات زمان و زمانى هستند كما اينكه سرمدى علّت دهرى است؛ و چنانكه روح علّت جسد و مرتبه كمال آنست و جسد مرتبه ضعيف علت و معلول آنست، همچنين است زمان و زمانيات نسبت به دهر. خلاصه سرمد روح دهر است و دهر روح زمان. مثل دهر به زمان، مثل صورت كليه معقوله زمان ذهنى با زمان متدرج خارجى است كه در حقيقت براساس رصين حركت جوهريه، مقدار سيلان طبيعت است جز اين‏كه اين صورت معقوله با زمان خارجى معيت وجوديه ندارد و علّت آن نيست، اما آن صورت عقليه‏اى كه جوهر مفارق در طول زمان و علّت اوست يعنى همان روح زمان، معيّت وجوديه دارد. غرض از اين تنظير ثبات مطلق صورت معقوله و تجدد زمان خارجى است. حال كه دانسته‏اى دهر روح زمان و علت آنست، و حقيقتى عقلى مفارق از طبيعت است، بنابراين در بسيارى از مواردى كه از زبان اهل بيت عصمت و وحى به زمان مانند مخاطبه با ذوى العقول خطاب مى‏شود، بايد به لحاظ خطاب به اصل و مبدأ زمان بوده باشد كه از مفارقات نوريه و دار آخرت است و دار آخرت حيات و شعور است‏ وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ. از باب مثال دعاى چهل و پنجم صحيفه سجاديه در وداع شهر رمضان، امام سجاد عليه السلام خطاب به ماه مبارك رمضان مى‏كند و چندين بار وى را سلام مى‏كند و مى‏فرمايد: السلام عليك يا شهر اللّه الأكبر و يا عيد أوليائه، السلام عليك يا أكرم مصحوب من الأوقات و يا خير شهر فى الأيام و الساعات. و به تقرير و تعبير ديگر گوييم: اگر در وداع زمان و سلام بدان برايت اشكال پيش آيد كه زمان از قبيل موجود زنده با شعور قابل صحبت و توديع و سلام نيست، جوابش اينكه:
زمان و مكان و ساير اشياى بيجان اگرچه در اين عالمشان و به اين صورشان شاعر نيستند ولى همه آنها را در بعض عوالم عاليه حيات و شعور و نطق و بيان و هزار و يك كلمه، ج‏2، ص: 370 حبّ و بغض است چنانكه اخبار بسيارى كه در احوال عوالم برزخ و قيامت آمده است و همچنين مكاشفات اهل كشف كاشف اين مطلب است زيرا آنچه در اين عالم وجود مى‏يابد آنها را در عوالم ديگرى كه بحسب وجود سابق بر اين عالمند وجودى است و موجودات را در هر عالمى صور و احكام مخصوص به آن عالم است كه با صور و احكام اين عالم اختلاف دارد، يعنى اختلاف به حسب ظل و ذى ظل و حقيقت و رقيقت دارد. و از احكام بعض عوالم عاليه اين است كه هر چه در آنها موجود است داراى حيات و شعور است زيرا كه آن در، دار حيات است و زنده است چنانكه اخبار بر آن دلالت دارد و قول خداوند متعال‏ وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ‏ بدان اشارت دارد. و از اخبارى كه دلالت بر حيات موجودات عالم آخرت مى‏كند اخبارى است كه در آنها آمده است فواكه بهشت تكلم دارند و سرير بهشتى به تكيه كردن مؤمن بر آن شادى و استبشار مى‏نمايد بلكه برخى از اين اخبار دلالت بر تكلمات ارض با مؤمن و كافر دارند و اين امور به اين عالم حسى گويا نيستند لذا اهل اين عالم تكلّمات آنها را نمى‏شنوند بلكه به ملكوتشان در تكلم و فرح و استبشارند. و از اين قبيل است تكلم حصا در دست رسول الله (ص) كه نطق و تكلم سنگ‏ريزه به ملكوت اوست و اعجاز رسول الله (ص) اين بود كه نطق لسان ملكوت آنها را به أسماع دنيوى إسماع كرده است بلكه آنچه را كه نبى يا ولى معجزه كرده است از قبيل انطاق جماد و احياى آن همه از اين بابند چه اين‏كه عصاى موسى و طير عيسى، حياتشان به ملكوتشان بوده است و ملكوت از اهل اين عالم غائب است مگر اين‏كه خداوند بنا برحكمتى براى ايشان اظهار بدارد. پس زمان در بعضى عوالمش حىّ است و مراو را شعور است بنابراين باكى نيست كه زمان به حسب همان عالم خود كه حىّ و شاعر است طرف خطاب و توديع قرار گيرد. زمان را به بيان مذكور اصلى مفارق است كه علّت اين زمان و روح آن است و با وى معيت وجودى طولى دارد. و در لغت لاتين و گرك براى زمان، رب النوع بنام ساتورن‏)Saturne( قائل‏اند و شايد اشارت به همين مطلب سامى بوده باشد. هزار و يك كلمه، ج‏2، ص: 371 از آنچه كه در بيان ليلة القدر تذكر داده‏ايم دانسته مى‏شود كه ليلة القدر را به حسب نشأه عنصرى زمانى، افراد متشابه و متماثل، در يك سال و يا در يك ماه بوده باشد مثلا در يك ماه مبارك رمضان بحسب اختلاف آفاق شرقيه مثلا هند شبى بيست و سوم ماه مبارك رمضان باشد كه بحسب روايات اهل بيت عصمت و طهارت ليلة القدر است، و حال اين‏كه شب قبل آن در يكى از آفاق غربيه آن مثلا ايران شب بيست و سوم ماه مبارك بوده است كه در آفاق ايران رؤيت هلال ماه مبارك يك شب قبل از هند به وقوع پيوسته است كه هر دو شب ليلة القدر است و بحسب آفاق متعدد است به تعدد ظلى و زمانى، چنانكه هريك از انواع عالم ماده و مدت را وجود متفرد عقلانى است كه باذن الله مدير و مدبّر افراد متكثر عنصرى نوع خود است و همه آنها را در حضانت خود دارد و در شرع مقدس از آن تعبير به ملك موكّل شده است: لَهُ مُعَقِّباتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ‏ (رعد، 12). و بدان كه مراتب نظام هستى را بر تثليث فرموده‏اند كه عقل كل و نفس كل و عالم طبيعت بوده باشد و از اين سه عالم به عبارات گوناگون تعبير نموده‏اند، صاحب اسفار در چندين موضع آن بر اين مبنى سخن گفته است و همچنين صاحب فصوص و فتوحات و ديگر از اعاظم علماء و ما در اين مقام به نقل حديثى شريف كه از غرر احاديث مروى از صادق آل محمد صلوات الله عليهم است تبرك مى‏جوييم و آن اينكه عزيز نسفى در انسان كامل گويد: اين سخن جعفر صادق است عليه السلام: إنّ الله تعالى خلق الملك على مثال ملكوته، و أسّس ملكوته على مثال جبروته ليستدلّ بملكه على ملكوته و بملكوته على جبروته (ص 180 و ص 375). پس بدانكه هر مرتبه نازل نظام هستى، مثال و آئينه مرتبه عالى آنست و هر صغير و كبير از خزانه‏اش به وفق اقتضاى هر عالم بدون تجافى تنزل نموده است تا به نشأه شهادت مطلقه رسيده است: يُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ يَعْرُجُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ‏ (سجده 6) و ليلة القدر را هم بر اين منوال بدان چنانكه يوم الله را، فتدبّر. @shakhehtoba
🔹بسم الله الرحمن الرحیم🔹 💠 ▪️بدون هيچ دغدغه و وسوسه ، حضرت فاطمه دختر پيغمبر صلي الله عليه و آله داراي عصمت بوده است ▪️علماي بزرگي مثل شيخ مفيد و علم الهدي سيّد مرتضي به آيات و روايات نصّ بر عصمت آن جناب فرمودند حق با آنان است ▪️آن جناب صلوات عليها گوهري قدسي در تعّين وصورت انسي بوده است پس آن حضرت انسيه حوراء و عصمت كبراي الهي است . @shakhehtoba ▪️و حقيقت عصمت نيرويي نوري و ملكوتي است كه دارنده اش را از هر چه كه موجب عيب و زشتي انسان است از قبيل پليدي گناهان وآلودگيها و سهو و نسيان و ديگر رذائل نفساني _ عاصم و حافظ است و آن كسي كه صاحب عصمت است و در جميع شئون عبادي و خَلقي و خٌلقي وروحاني و جز آنها از اوّل امر محفوظ است . 📖 /ص۳۵۵ حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀‌بسم الله الرحمن الرحیم‌‌ 📖آیات ۶۹ و۷۰~ سوره۴(نساء)‌ 🎙قاری؛عبدالباسط ‌‌
🌸🍂🍃🍂🍃🍂 🍂🍃🍂🍃 🍂🍃🍂 🍂🍃 🍂 ┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄ه 🔰اَشهد اَنّ فاطمه بنت رسول‌الله(ص) عصمةالله الکبری و حُجّةُالله علی الحُجَج🔰 💢حضرت آیت الله صمدی آملی حفظه‌الله: ✍قال الامام العسکری(ع): 《نحن حُجّج‌الله علی خَلقه و جَدَّتُنا فاطمه حُجّه‌ُالله علینا》 حضرت فاطمه‌ی زهرا(س) "لیلهُ‌القدر" الهی، بقیّه‌ی روح سادس بیضاء محمدی (ص)، کفو سِرُّالانبیاءعلوی(ع)، اَحسن منازلِ قرآنی، وعاء لامُعطّل تلقی سبع‌المثانی، خزانه‌دار عصمت ربّانی، حجّت بالغه بر حُجَج الهی، مصداق ۱۶۴ آیه به‌نص روایی، فاطمهُ‌اللهِ قدرِ قرآنی، مهبط نزول و تجلیگاه ظهور یازده قرآن ناطق صاحب عصمت ولوی است. گرچه به‌رغم این اوصاف عرشی باز هم به نص جلیّ مقام صادر اول حقیقت محمدی(ص) : " لِاَنَّ الخَلق فَطموا عن کُنه معرفتها" امروز به برکت استثاری عصر حسنی (ادام الله ظله) - در ظل مقام عصر اطلاقی مهدوی(عج) - این "فاطمه‌َاللهِ"فاطر مِنَ الحق با جلوه در ماذنه‌های اذان محمدی(ص) به سنگر و خاکریزی مستحکم برای دفع هجوم دشمنان غدّاره‌بند امامت، که قصد شوم حذف ذکر شهادت به ولایت علوی(ع) را داشتند، تبدیل شده است و ذکر شهادت به عصمت فاطمی(س) در ماذنه‌ها و اقامه نماز "فاطمِ فاطمیّون" و کهف عکوف اهل ولاء در عصر حسنی (روحی فداه) شده است. الیوم به توفیق الهیه و لیاقت فرزند فاطمه(س)، حضرت آیت‌الله معظم امام خامنه‌ای(ادام‌الله ظله علی رئوس‌ الاحرار) و به برکت خون شهدای دفاع مقدس و مدافعین حرم و شهادت مظلومانه حاج قاسم سلیمانی، ایران ولایی به عنوان اُم‌ُّالقرای جبهه مقاومت بعد از ۱۴۰۰ سال مفتخر است که در اذان و اقامه مُترنّم به ذکر《اَشهد اَنّ فاطمه بنت رسول‌الله(ص) عصمةالله الکبری و حُجّةُالله علی الحُجَج》شود. این اُمِّ ایّامُ الله‌الاعظم یعنی نفس کلّ فاطمی(س) به التقاط با بحر وجودی عقل کلّ علوی(ع) و به برزخیّت جامع نفس نفیس " حقیقت محمدی(ص)" مویّد به تجلی لولو حسنی (ع) و ظهور مرجان حسینی(ع) در دولت کریمه "بنیه حقیقت فاطمی(س)" شده است. "بنیه حقیقت فاطمیّه" یعنی مقام جمعی ظرفیت تلقی و حمل "حقیقت محمدیّه" و التقاط آن با بحر وجودی "حقیقت علویه" و قابلیت لاشریک جسمانی- روحانی انفاذ و سریان این مقام سنگین جمعی حقیقت محمدی و علوی در جهت بقاء و قیام ابدی "شجره طیبه خلافت الهیه" در عالم در قالب ظهور یازده حجت الهی صاحب عصمت است که به تبع آن حفظ دوام ابدی نظام احسن کیانی ربانی را موجب خواهد شد چرا که فرمودند" لولا الحُجّه لساخت الارض بِاَهلها" و این معنا به وضوح مبین نص حدیث قدسی " یااحمد، لو لا فاطمه لما خلقتکما" می‌باشد. به نص صریح روایات "بنیه حقیقت فاطمی(س)" همان علت ایجادی ازلی عالم و موجب بقای ابدی نظام آفرینش و مانع اَبتریّت نبوت ختمی و رادع عُقم ولایت علوی به حفظ "سرّ مستودع" در متن نظام وجود است. به نص صریح قرآنی در آیه "سلام هی حتی مطلع الفجر" و به وعده حتم الهی "تجلی اعظم" این سرّ مستودع و مستسر مستاثر در مقام جمعی در "بنیه حقیقت فاطمی(س)"، بلاشک و به قطع یقین الیوم همان بقیه‌ُالله الاعظم حضرت م ح م د ابن العسکری مهدی فاطمی علوی هاشمی(عج) که خاتم الاولیاء علی الاطلاق، قائم آل محمد، مستضعف غریب، عدلِ مُنتظَر اُمَم، و امید امیدواران طریق اَمَم می‌باشد. اللهم ایِّدنا بِادراک ظهور مطلع الفجر الفاطمی(س) بعد طلوع الشمس من مغربها @shakhehtoba 🍂 🍂🍃 🍂🍃🍂🍃 🌸🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
🔹بسم الله الرحمن الرحیم🔹 ▪️حضرت صدیقۂ طاهره،فاطمۂ معصومه «علیها السلام» را به «بقية النبوة» ستوده ایم،چرا که در زیارت جامعه است : «السلام علی الائمة الدعاة و السادة الولاة والذادة الحماة و أهل الذكر و أولى الأمر و بقية الله و خیرته ...» بديهي است که بقيۂ هرچیز همان چیز است و اوصاف و آثار و خواص او را دارد و أهل بیت پیغمبر «علیهم السلام» را که بقية الله و بقية النبوة مي گویند،تعظيم و تجلیل از آنان بدین لحاظ است که چون وسائط فیض الهی هستند و متخلق به اخلاق الله می باشند و سبب هدایت خلق اند و باذن الله کار خدایی می کنند و مانند رسول خدا «صلی الله علیه و آله» نشر حقایق و معارف قرآنی می نمایند و کار پیغمبری انجام می دهند.کأن آن بزرگواران بقية الله و بقية النبوة مي باشند،فتَبصّر. 📖 ۱۵۷ حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹
معراج این که برای حضرت سه نوع معراج بیان می کنند،چون این نسبت به مراتب انسانی است ،اول از مکه تا مسجد الاقصی زمینی و سیر افقی است. و دوحرکت دیگر از مسجدالاقصی شروع شد و عروج کرده وسیرآسمانی نموده اما در عالم مثال.آسمان اول و دوم وسوم به معنای شرع ، نه این آسمانی که ابر دارد ،باران می بارد.  آسمان قرآنی ،آسمان باطن خودش هم «مثل لی النبیون » فرمود مُثل ،این برای دسته  دوم افرادقوی تر و شریف تر که بالا می روند .برای معراج اولی افراد  تااندازه ی زیادی هستند، سیر دارند ولی افقی.اما سیر عروجی زحمت بیشتری می خواهد. بعد از آن مرحله از ملک ومثال که ،  گفت جبریلا بیا تو ازپی ام            گفت رو رو من حریف تو نی ام  باز گفت او را بیا ای پرده سوز     من به اوج خود نرفتستم هنوز  گفت بیرون زین حد ای خوش فر من   گر زنم پری بسوزد پر من این دیگر مال اوحدی افراد است مرحوم استاد علامه شعرانی می فرمودند این سه نحو عروج را در معراج باید در نظر داشت ،چنانچه حضرت رفت و برگشت و آنچه دید برای ما فرمود سفرنامه خود را بیان می دارد.واین سفرنامه در حقیقت بیان حالات ماست در این نشئه و آن نشئه که این ملکاتی که با خود می برند آنجا چه تبعاتی دارد و به چه صوری متمثل می شوند. اشاره صدوچهارم-کتاب صد وده اشاره @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀‌بسم الله الرحمن الرحیم‌‌ 📖آیات ۶۷ و ۶۸ سوره ۴۳(زخرف)‌ 🎙قاری؛عبدالباسط
🔹بسم الله الرحمن الرحیم🔹 ▪️نفس انسانی،خواه مرد و خواه زن،همین که از کدورات مادی به در آمد و بذرهای معارف در آن پرورده شده است و محاسبت را تأکید و مراقبت را تشدید کرده است،صور ملکی و ملکوتی در آن تمثل می یابد و با موجودات آن سویی همدهن و هم سخن می شود. ▪️بیانی از حضرت وصی امام امیر المؤمنین علی «علیه السلام» به این مفاد است : «انسان از این نشئه به در رفته است ازل و ابد او یکی می شود.» این کلام کامل عرشی اختصاص به موت طبیعی ندارد،بلکه موت اخباری را نیز شامل است. 🏴رسول الله «صلی الله علیه و آله» فرمود : «موتوا قبل ان تموتوا» 📖 ۳۵۲ حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹
🍂 : @shakhehtoba 🍀گويند اول كسى كه ماشين جوجه‏ كشى اختراع كرد، فلاحى (کشاورزی) به او گفت: «مرغ هر 24 ساعت تخم‏ها را زير و رو مى‏ كند.» او گفت : «براى تعديل حرارت است تا آن قسمت كه به زمين چسبيده بقدر بالا گرم شود، اما ماشين ما حرارتش به يك اندازه است. » از قضا هيچ چیز از ماشين بيرون نيامد. بار ديگر زير و رو كرد و درآمد، گفت : «براى آنست كه مواد همه به يك طرف فشار مى‏ آورد و يك عضو قوى‏ تر از ديگرى مي شود.» 🌺 @Shakhehtoba
🌸🍂🍃🍂🍃🍂 🍂🍃🍂🍃 🍂🍃🍂 🍂🍃 🍂 ┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄ه 🔰نورانیّت اذان موذن در ملکوت عالم🔰 💢حضرت آیت‌‌الله صمدی آملی حفظه‌الله: ✍اذان صرفا《ظهور》 معتقدات نیست بلکه قیام به 《اظهار》 معتقدات بنیادین اسلام اعم از توحید، رسالت و ولایت است لذا به ☆صوت اعلی☆ بایست قرائت شود، شخص نباید به صرف پخش اذان از رسانه صوتی و تصویری اکتفاء نماید بلکه بنابر قول امام صادق(ع) وقتی شخص به قرائت اذان قیام کند صفی از ملائکه در نماز به او اقتداء نمایند که یک طرفش در مشرق و طرف دیگرش در مغرب عالم می‌باشد. در جوامع روایی ما بر اهمیت به گفتن اذان توسط نمازگزار تاکید شده است. از برکات و آثار اظهار اذان نیز روایات ماثوره بدین امر تاکید داشته از جمله: 🔶محمد بن راشد از قول هشام بن ابراهیم گوید: من از بیماری و اینکه صاحب فرزند نمی‌گردم به امام رضا(ع) شِکوه کردم. امام رضا(ع) فرمود: ☆《در منزل- با صدای بلند- اذان بگو.》☆ هشام گوید: من پس از آنکه این کار را انجام دادم. خدای متعال مرا از بیماری شفا داده و فرزندان زیادی به من کرامت فرمود. سپس محمّد بن راشد گوید: من نیز همیشه درگیر بیماری و مریضی بودم. و کسانی که با من در خانه زندگی می‌کردند نیز بیمار و مریض بودند. بگونه‌ای که من تنها می‌ماندم و شخصی نبود که به من خدمت کند. هنگامی‌که این حدیث را از هشام شنیدم. به کاری که امام علیه السلام فرموده بود پرداختم. پس آنگاه خداوند عزّوجلّ بیماریها را ازمن وخانواده‌ام دور ساخت(الكافي ج 3 ص 308 و الكافي ج 6 ص 10) ♦️امام رضا(ع): 《در منزل خود اذان بگو. زیرا این کار شیطان را فراری می‌دهد》(الكافي، ج 3، ص 308) 🔰 مردی از فقر و نداری خود به امام صادق(ع) شِکوه نمود. امام صادق(ع) به او فرمود: هنگامی که صدای اذان را می‌شنوی. اذان بگو(مكارم الأخلاق، ج 2، ص 150). ⭕️پیامبر(ص)فرمود: بدرستی‌که خدای متعال نسیمی را مأمور کرده که صدای اذان را به آسمان ببرد. هنگامی که ملائکه صدای اذان را از اهل زمین می‌شنوند می‌گویند: این صدای امّت محمّد(ص) است که به یگانگی خدا اقرار می‌کنند. و آن ملائکه تا پایان آن نماز برای افراد این امّت استغفار می‌کنند(الكافي، ج3، ص307 ؛ المحاسن، ج1، ص 120؛ من لايحضره الفقيه ج 1 ص 186). 🕌رسول اكرم(ص): 《هركس براي رضاي خداوند متعال اذان بگويد خدايش پاداش چهل هزار شهيد و چهل هزار صديق ارزاني مي‌دارد و چهل هزار تن از گنهكاران امت مرا با شفاعت او به بهشت مي‌برد.》 گرچه صدها جلسه علمی نیاز است تا جهت تبیین مبانی علمی نهفته در روایات فوق به اقامه برهان پرداخت و این از مطالبات بحق جوانان عزیز از ما روحانیت می‌باشد. 🔰جناب شیخ اکبر ابن‌عربی در کتاب شریف 《وصایا》در مورد سفارش به اذان و اقامه می‌فرمایند: 《علیک بالأذان لکل صلاه أو تقول ما یقول الموذن إذا أذن . و اذا اذنت فارفع صوتک فإن الموذن یشهد له یوم القیامه مدی صوته من رطب و یابس . و لو علم الإنسان ما فی الأذان ما ترکه . و أذنت یوما فکلما ذکرته کلمه من الاذان کشف الله عن بصری فرأیت ما لها مد البصر من الخیر . فعاینت خیرا عظیما لو رآه الناس العقلاء لذهلوا کل کلمه . و قیل لی هذا الذی رأیت ثواب الأذان : بر تو باد به اذان گفتن برای هر نمازی و یا اینکه (اگر شخصی در حال اذان گفتن است) آنچه که موذن می‌گوید را تکرار نما. و اذان را با صدای بلند بگو چرا که در روز قیامت هر تر و خشکی که صدای موذن در هنگام اذان گفتن به آنها می‌رسیده به نفع او شهادت می‌دهند . اگر مردم می‌دانستند که در اذان گفتن چه چیزهایی وجود دارد آن را ترک نمی‌کردند. سپس جناب شیخ اکبر ابن عربی(ره) مکاشفه‌ای را از خود نقل می‌فرمایند: روزی در هنگام اذان گفتن در هنگام به ازای هر حرفی از اذان پرده ای از مقابل چشمانم برداشته می شد و خیرات و برکات آن کلمه را می‌دیدم که تا جایی که چشم کار می‌کند بود. پس خیر عظیمی را دیدم که اگر عقلای ار مردم می‌دیدند غافل می‌گشتند و هر سخنی را از یاد می‌بردند . در آن هنگام به من گفته شد: این چیزی که دیدی ثواب اذان است.》 🍂 🍂🍃 🍂🍃🍂🍃 🌸🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حواست جمع باشه! ببینید به سوی کدام سفره دست دراز می کنید؟ مبادا به سوی سفره های هرزه دست دراز کنید! (ای بسا ابلیس آدم روی هست/ پس به هر دستی نباید داد دست) شما در دو تا رحم پرورانده می شوید یکی رحم مادر عزیز است که به این نشئه می آیید و الآن هم که در این نشئه هستید حواستون جمع باشه که در رحم هستید. شما در دو تا رحم تربیت می شوید الآن هم ما در رحم طبیعتیم، در رحم دنیاییم، هیچ کس طبیعت را نکوهش نکرد، هیچکس دانشمند طبیعی را به لحاظ دانشش نکوهش نکرد. هیچ کس نمی گوید طبیعت بد است. نمیگه زمین بد است، آفتاب بد است، ستاره ها بد هستند، کهکشان ها بد هستند. ما در این رحمیم داریم تربیت می شویم. اینکه دنیا را نکوهش کرده اند: (چیست دنیا؟ از خدا غافل شدن / نی لباس و نقره و فرزند و زن) لباس و نقره و فرزند و زن ضروریه! (منظور از) دنیا، غفلت است، (منظور از) دنیا، حرام است، (منظور از) دنیا، گناه است. نه (اینکه) دنیا یعنی زمین و آسمان. اگر می بینید یه دانشمند الهی در قلمش، کتابش یه دانشمند طبیعی را نکوهش می کند، نمی گوید علمت بد است. می گوید چرا در این حدّ توقف کردی؟ بیا بالاترها خبرهاییه. علم تو غلط نیست. علم، تشریح آناتومی دار هستیه. بالاتر بیا! کسی نگفت که علم غلطه. و ما داریم در این رحم دنیا ساخته می شویم، ببینید خودتون را چگونه می سازید؟ این دبیرستان ها، این مدارس، این حوزه ها همه برای ایفای این حقیقتند که مردم را آگاهی بدهند. پسران و دختران اجتماع را، نفوس مستعده را آمادگی بدهند که برای ابد خودشون را درست بسازند. * گلچینی از بیانات حضرت علامه حسن زاده آملی (حفظه الله) / افتتاحیه دبیرستان اهلم
. 🔹بسم الله الرحمن الرحیم🔹 ▪️انسان کامل اگر مرد باشد مظهر و صورت عقل کل و اگر زن باشد مظهر و صورت نفس کل است،بنابراین سید اوصیاء و سرِّ أنبياء و مرسلین،علی عالی أعلى صورت عقل کل و مظهر او بر وجه أتمّ است و همچنین حقیقت ام الکتاب سيدة نساء عالمین،فاطمۂ بتول زهراء صورت نفس کل بر وجه أتمّ است. ▪️«دو دریا را روان ساخت و به هم آمیخت،در حالیکه به همدیگر می رسند و سطوح آن دو با هم تلاقی می کنند.در میان این دو دریا برخی است،یعنی حاجز و مانع و پرده ای است که از حد خود تجاوز نمی کنند و به در نمی روند.از آن دو،لؤلؤ و مرجان بیرون می آید.» ▪️امین الالسلام طبرسی روایت نقل کرده است که آن دو دریا علی و فاطمه اند و برزخ،محمد «صلی الله علیه و آله» است و لؤلؤ و مرجان،حسن و حسین اند. 📖 ۱۲۱ حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹
🌸🍂🍃🍂🍃🍂 🍂🍃🍂🍃 🍂🍃🍂 🍂🍃 🍂 🔰جایگاه شهادت رابعه در هندسه توحیدی اذان محمدی(ص)🔰💥شماره(۱) ♦️واژگان‌کلیدی: خمسه طیبه قرآنی /جزء اذان/ ذکر رکنی اذان/ ذکر محبوبی اذان/ سلسله طولیّه جداناپذیر شهادت به توحید، رسالت، امامت و عصمت/ توحید اَکمل (توحید اقرار توامان به الوهیت، رسالت و ولایت)، شهادت ثالثه (اقرار به ولایت حضرت علی و اولاد معصومینش)/ شهادت رابعه (اقرار به عصمت حضرت فاطمه) 💢حضرت آیت‌الله صمدی آملی حفظه‌الله: ✍در جوامع روایی فریقین(شیعه و سنی) مجموعه روایاتی مندرج است که انبیاء سلف و اوصیای آنان هر گاه در معارج، شهودات و مکاشفات رحمانی کلمه طیبه توحید را مس و ادراک می‌نمودند هم‌زمان "انوار"، "اشباح" و "اسماء" نوریّه ذوات مقدس ☆خمسه طیبه☆ را نیز شهود نمودند. حتی انبیاء و اولیای هَنود نیز در مکاشفات هیچگاه 《توحید اَبتر》را شهود ننمودند بلکه مویّد به تلقی شهادت به《توحیداَکمل》(توحیدالوهی، رسالت محمدی، امامت علوی و عصمت‌فاطمی) شدند. امام صادق(ع) فرمودند:《إنَّ وِلايَتَنا وَلايَةُ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ الَّتِي لَمْ يُبْعَثْ نَبِيٌّ قَطُّ إلّا بِها : همانا ولايت ما ولايت خدا است، ولايتي که هيچ پيامبري جز با آن مبعوث نگشته است》(امالي مفيد، ص 142) چنان چه در مجموعه روایاتی بنام‌های 《ساق عرش》، 《انشقاق》،《اشباح نوریّه》،《انفطار》، 《انوار طیبه خمسه》《سلسله‌الذَهب》و ... بلافاصله در سلسله طولیّه پس از شهادت به توحید به تلقی و اقرار به رسالت محمد، وصایت علی، عصمت فاطمه و ولایت حسنین (علیهم السلام) موید می‌شدند. چنانچه این شهودات و اقرار رحمانی برای چهارده معصوم نیز حادث شده است. 🔶در روایت 《ساق عرش》، امام رضا(ع)، فرمود: وقتی که خداوند آدم را بوسیله سجده نمودن ملائکه بر او و داخل کردن او به بهشت کرامت بخشید، آدم با خود گفت: آیا خداوند بشری را بهتر و افضل تر از من خلق کرده است؟ لذا خداوند بر او وحی کرد: ای آدم، سرت را بلند کن به ☆ساق عرش☆ نظر بیفکن. پس آدم سرش را بلند کرده به پایه عرش نگاه کرد، دید در آن نوشته شده: 《لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ، مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ، علی بن ابی طالب امیر مؤمنان و زنش فاطمه سرور زنان عالم و دو فرزندش حسن و حسین، سید جوانان اهل بهشت هستند....》( الجواهر السنیة فی الأحادیث القدسیة،ص 498) ♦️روایت 《اشباح نوریه》از امام باقر(ع) خطاب به جابر فرمودند: "يَا جَابِرُ إِنَّ اللَّهَ أَوَّلَ مَا خَلَقَ خَلَقَ مُحَمَّداً(ص) وَ عِتْرَتَهُ الْهُدَاةَ الْمُهْتَدِينَ فَكَانُوا ☆أَشْبَاحَ نُورٍ☆ بَيْنَ يَدَيِ اَللَّهِ. قُلْتُ: وَ مَا الْأَشْبَاحُ؟ قَالَ: ظِلُّ النُّورِ، أَبْدَانٌ نُورَانِيَّةٌ بِلاَ أَرْوَاحٍ": ای جابر، همانا نخستین چیزی که خداوند آفرید، محمد(ص) و عترت هدایت‌گر و هدایت‌شده او بود. آنها ☆اشباحی نورانی☆ نزد خداوند بودند. گفتم: اشباح چیست؟ فرمود: سایه‌های نور، بدن‌های نورانی بدون روح".(الکافی، کلینی، ج۱، ص۴۴۲) ♦️این سلسله روایات نشان می‌دهد که دین با اقرار به‌ توحید و رسالت《آغاز》شده، اما《اکمال》دین و اتمام نعمت و اسلام مَرضیّ خدا در همراهی شهادت به وصایت علی، عصمت فاطمه و ولایت ائمه(ع) منوط و محبوب و مشروط است. چنانچه دهان باهرالنور حضرت رضای آل محمد(ع) در حدیث《سلسله‌ُالذَّهب》فرمودند: 《سَمِعْتُ اللَّه عزّوجلّ یقول: لا إلهَ إلّا اللَّه حِصْنى، فَمَن دَخَلَ حِصْنى أمِنَ مِن عَذابى. بِشُرُوطِهِا و ☆أنا مِن شُرُوطِها☆》(امالی، صدوق،ص۳۰۶) نکته اینست که بر اساس روایات مذکور موذّن مُجاز است در طول شهادت به توحید و رسالت -- بعنوان جزء و《ذکرِ رُکنی اذان》__ می‌تواند ذکر شهادت ثالثه (ولایت امام علی) و شهادت رابعه (عصمت حضرت فاطمه) را قرائت نماید. البته نه از باب 《ذکر جزء اذان》 بلکه از باب تبرکا و بعنوان 《ذکر محبوبی اذان》 ذکری که محبوب شهود و مبروک لسان همه اولیای الهی قرار گرفت. که این《شهادت اربعه لاینفک》 یا 《انوار و اشباح خمسه طیبه قرآنی》مورد شهود واحد همه انبیاء و اوصیای سلف بوده است. چنان‌چه در ذکر 《صلوات》در مذاهب اربعه اهل سنت در صلوات ابتر و ناقص قعود و توقف نمودند. اما 《صلوات قرآنی》شیعیان نجات‌بخش اهل یقین است. چرا که بر اساس امر الهی در آیه 《«إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیما : خدا و ملائکه بر نبی(ص) صلوات می‌فرستند. ای اهل ایمان شما هم بر نبی صلوات بفرستید اما در نحوه فرستادن این صلوات خودتان را تسلیم اوامر تعلیمی پیامبر نمائید》 ولذا شیعیان در ادای ذکر صلوات خویشتن را تسلیم تعالیم و اوامر نبوی(ص) نموده و بجهت همین فهم اَدق و تبعیت اکمل از اوامر الهی متنعم به 《صلوات توحیدی اکمل》 هستند که گویند: اللهم(الوهیت) صل علی محمد(رسالت) و آل محمد (امامت و عصمت) @shakhehtoba
. بسم الله الرحمن الرحیم ▪️در روایت آمده است که پیغمبر «صلی الله علیه و آله» فاطمه را دوست می داشت و او را «اُمّ أبیها» یعنی مادر پدرش،کنیه داده بود و من می گویم : چون عقل کل پدر است و نفس کل مادر و همۂ موجودات از آن دو ظهور یافته اند و مادر أنوار و فضائل فاطمۂ عقیله رسالت،مظهر نفس کلّ بر وجه أتمّ است.پس بنابراین تفسیر انفسیِ أقوم، آن جناب مادر پدرش حضرت خاتم انبیاء است،پس بفهم! ▪️و در این مقام،در گفتار حق سبحانه که فرمود : ⚜الرجال قوّامون علی النساء بما فضَّل الله بعضهم علی بعض ...⚜و فرمود : ⚜ولِلرِّجال عليهنَّ درجه⚜ و همچنین در روایات به مفاد نظیر این دو آیة تدبر بنما. ۱۲۱ @shakhehtoba