eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15.6هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
2.1هزار ویدیو
61 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 شفاعت پارتی بازی نیست. 🔅علامه حسن زاده آملی: 🔸کتابی در شفاعت دیدم خیلی قطور ، آن را مطالعه اجمالی کردم دیدم که چه چیزهای بی مبنایی نوشته است، مثل اینکه پدری فرزندش را بزند و او قهر کند و عموی او دست بچه را بگیرد و نزد پدرش بیاورد که این یک بار را به من ببخش که دیگر اشتباه نمیکند، پس شفاعت نوعی پارتی بازی شده است... و از این گونه امور و مطالب که به نام اسلام نازنین به فکر مردم تزریق میکنند. ظواهر اینجا را اصل قرار میدهند و حقایق آن سویی را با این ظواهر می سنجند. شفاعت را باید از اینجا با خود برد. *** منبع: دروس شرح فصوص الحکم ج1 ص61. @shakhehtoba
💠 اهمیت سلامتی کودک: * علامه حسن زاده آملی: وَ سَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَ يَوْمَ يَمُوتُ وَ يَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا وَ السَّلامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَ يَوْمَ أَمُوتُ وَ يَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا (سوره مریم) سلام بودن مولود به يك معنى اين است كه سالم و تندرست به دنيا آيد چه سلامتى بدن براى مولود سرمايه تحصيل سعادت اوست كه بدن آلت ارتباط او با سايه حقائق- أعنى عالم طبيعت- است و بدين معارفه با احوال طبيعت جسته جسته تواند به باطن آنها سفر كند، و بر اصول و مخازن آنها دست بيابد، بسان جوجه‏اى كه بال‏و پر درآورد و به هر جا خواهد پرواز كند. انسان آنگاه به فعليت گرايد كه پرواز گيرد و از مجاز به حقيقت رسد و از ظاهر به باطن پى برد. به گفته عارف نامور سنائى غزنوى در حديقه: عالم طبع و وهم و حس و خيال‏ همه بازيچه‏اند و ما اطفال‏ تيغ چوبين از آن دهند بدست‏ غازيان طفل خويش را پيوست‏ تا چو آن طفل مرد كار شود تيغ چو بينش ذوالفقار شود در احوال امام سجاد عليه السّلام آمده است كه چون خداى منان بدو فرزند عطا مى‏فرمود نمى‏پرسيد كه دختر يا پسر است، فقط مى‏پرسيد مولود سالم است؟ و به نعمت سلامتى آن شكر خداى را بجاى مى‏آورد. از اهمّيت‏ اين موضوع اعنى سلامتى مولود است كه شيخ اجل ابن سينا در قانون چهار فصل در تربيت طفل آورده است كه هر فصل به‏ ويژه فصل دوم آن در موضوع خود اهميت‏ بسزا دارد: فصل نخست در تدبير مولود است، فصل دوم در تدبير رضاى طفل شيرخوار است، فصل سوم در علاج امراضى كه عارض كودكان مى‏شوند، فصل چهارم در تدبير اطفال تا به سنّ صباوت آنانست. در فصل دوم در اوصاف مرضع يعنى شيردهنده‏ بحث كرده است. خوى شير دهنده و روى وى (ظاهر و باطن)، چه مادر و چه دايه از شير در كودك اثر مى‏گذارد زيرا كه بنيتش از آن شير است. بلكه خوى والدين و حتى احوال آنها در اوقات و نيات آنها بلكه احوال نفس اوقات درگاه انعقاد نطفه و غذاى مادر در زمان حمل چون ديگر اوصاف روانى و جسمانى او همه را تأثيرى خاص در مزاج طفل است. و حق سبحانه از مجراى وجود والدين نفخ روح مى‏كند كه كأنّ هر سه نافخ روحند، و روح از اين مجارى رنگ مى‏گيرد چون آب باران از واديها. *** منبع: ده رساله فارسى، صفحه 369 ، رساله طب و طبيب، علامه حسن زاده آملی. @shakhehtoba
akhlag-35.mp3
14.18M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )  توسط مهذب نفوس جلسه ۳۵ @shakhehtoba
💠 تفاوت معجزات قولی و فعلی. 🔸علامه حسن زاده آملی: 🔅معجزات سفراى الهى بر دو قسمت است: قولى و فعلى‏ 🔹معجزات فعلى، تصرف در كائنات و تسخير آنها و تاثير در آنها، به قوت ولايت تكوينى انسانى باذن الله است، همچون شق‏ القمر و شق الارض و شق البحر و شق الجبل‏ و شق الشجر و ابراى اكمه و ابرص و احياى موتى، و غيرها... 🔸ابراى اكمه و ابرص و احياى موتى از حضرت مسيح بود كه فرمود: "وَ أُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ وَ أُحْيِ الْمَوْتى‏ بِإِذْنِ اللَّه"ِ‏ (آل عمران 50). 🔸شق الجبل از صالح پيغمبر عليه السلام، به تفاسير قرآن كريم ضمن كريمه‏ "فَقالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ ناقَةَ اللَّهِ وَ سُقْياها" (شمس، 13)، و به باب سيزدهم نبوت بحار (7) رجوع شود. 🔸و شق الارض و شق البحر از موسى كليم عليه السلام كه اولى را در هلاك قارون، و دومى را در هلاك فرعون، اعجاز فرمود. 🔸و شق القمر و شق الشجر از خاتم الانبياء صلى الله عليه و آله. 🔸واقعه شق الشجر در "خطبه قاصعه" نهج البلاغه آمده است كه امير عليه السلام فرمود، درخت به امر رسول الله (ص) از جاى خود كنده شد و مانند مرغى بال زنان به سوى پيغمبر اكرم شتافت تا در نزد آن جناب ايستاد. 🔸قلع درب قلعه خيبر به دست يدالله اميرالمؤمنين امام على عليه السلام از معجزات فعلى و قدرت ولايت تكوينى آن جناب است. 🔸عالم جليل عمادالدين طبرى كه از اعلام قرن ششم هجرى است در كتاب بشاره المصطفى لشيعه المرتضى باسنادش روايت كرده است كه امير (ع) فرمود: "والله ما قلعت باب خيبر و قذفت به اربعين ذرا عالم تحسن به اعضائى بقوه جسديه و لا حركه غذائيه ولكن ايدت بقوه ملكوتيه و نفس بنور بها مستضيئه‏" و همين حديث شريف را جناب صدوق در مجلس هفتاد و هفتم امالى (9) خود با اندك اختلافى در متن آن به اسنادش روايت كرده است‏. 🔹معجزات قولى علوم و معارف و حقائقى است كه به تعبير حضرت وصى عليه السلام در خطبه اشباح نهج البلاغه از ملائكه اهل امانت وحى از حظائر قدس ملكوت بر مرسلين نازل شده است. 🔸سر سلسله معجزات قولى، قرآن مجيد است و معارف صادر از اهل بيت عصمت و وحى و منطق صواب و فصل خطاب، چون نهج البلاغه و صحيفه سجاديه و جوامع روائى، تالى آن و مرتبه نازله آنند هر چند كه بيانگر اسرار و بطون و تاويلات قرآنند. 🔅معجزات فعلى موقت و محدود به زمان و مكان و خلق الساعه و زود گذرند، و بعد از وقوع فقط عنوان تاريخى و سمت خبرى دارند، به خلاف معجزات قولى كه در همه اعصار معجزه ‏اند و براى هميشه باقى و برقرار. 🔅معجزات فعلى براى عوام است كه با محسوسات آشنايند و با آنها الفت گرفته‏ اند و خو كرده‏ اند و پاى بند نشات طبيعت‏ اند و به ماوراى آن سفرى نكرده ‏اند، اين فريق بايد با حواس ادراك كنند و به خصوص بايد با چشم به بينند تا باورشان آيد اينان از نيل به بهجت و وصول به لذت روحى و سير در ديار فسيح معقولات و مرسلات بى بهره ‏اند و حتى عبادات را به اميد حور و قصور خيال قاصرشان انجام مى‏ دهند و از ذوق عبادت احرار و عشاق ناكام ‏اند و بالاخره عوام ‏اند خواه در صنايع و حرف مادى ورزيده باشند و خواه نباشند امير (ع) فرمود: "ان قوما عبدوا الله رغبه فتلك عباده التجار، و ان قوما عبدوا الله رهبه فتلك عباده العبيد، و ان قوما عبدوا الله شكرا فتلك عباده الاحرار" خواص را كه قوه عاقله و متفكره پيكر مدينه فاضله انسانى‏اند علوم و معارف بكار آيد اين طايفه، معجزات قولى را كه مائده هاى آسمانى و مادبه هاى روحانى ‏اند طلب كنند، نكته سنج و زبان فهم و گوهر شناسند و مى ‏دانند كه كالاى علم كجائى و چگونه كالائى است. *** منبع: رساله وحدت از دیدگاه حکیم و عارف، صفحه 17، علامه حسن زاده آملی. @shakhehtoba
💠 علامه حسن زاده آملی: 🔸كم كم برايت بخوبى روشن مى گردد كه هر كس از اين گردنه گذشت، يعنى در معرفت نفس راسخ شد و خويشتن را بخوبى شناخت، بسيارى از مسائل را حل كرده است. 🔹دروس معرفت نفس، ج2، ص 258. @shakhehtoba
4_424144478794678480.mp3
1.57M
🔸سخنرانی سوم: 🔹ویژگیهای پیامبر اسلام. 🔸پخش از رادیو قرآن. @shakhehtoba
20.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حقیقت عبادت استاد صمدی آملی @shakhehtoba
🌘🌖🌙☀️ حق سبحانه در چند جای قرآن کریم، خود را به علم شریف "حساب" وصف فرموده است؛ (و هو أسرع الحاسبین. انعام ۶۳/ زودتر از هر محاسبی به حساب خلق رسیدگی خواهد کرد) (و إن کان مثقال حبه من خردل أتینا بها و کفی بنا حاسبین. انبیاء ۴۷/ و اگر عملی به قدر دانه خردلی باشد، در حساب آوریم و تنها علم ما به همه حسابگران کفایت خواهد کرد) و آیات چند دیگر... و در تحریص و ترغیب به فرا گرفتن عدد و حساب فرمود؛ (هو ألذی جعل الشمس ضیاء و القمر نورا و قدره منازل لتعلموا عدد السنین و الحساب. یونس آیه ۶/ اوست که آفتاب را رخشان و ماه را تابان فرمود و سیر ماه را در منازلی معین کرد تا بدین واسطه رقم سال ها و حساب ایام را بدانید)... و نیز فرمود؛ (و جعلنا اللیل و النهار آیتین فمحونا آیه اللیل و جعلنا آیه النهار مبصره لتبتغوا فضلا" من ربکم و لتعلموا عدد السنین و الحساب و کل شیء فصلناه تفصیلا. اسراء ۱۴/ و ما شب و روز را دو نشانه قدرت خود قرار دادیم آنگاه از نشانه شب کاستیم و نشانه روز را تابان ساختیم تا شما در روز، روزی حلال از فضل خدا طلب کنید و شمار سالها و روزهای زمان و حساب اوقات را عموما" بدانید و ما برای پند و صلاح بندگان، هر چیزی را مفصل بیان کردیم). 💠 علامه حسن زاده آملی 🔹هزار و یک نکته؛ نکته ۵۸۳. ص ۳۳۰ (ترجمه فارسی اضافه شد). 🆔 @amol6 @shakhehtoba
14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⬆️⬆️🎥(فیلم) پخش شده از شبکه دو برنامه زنده باد زندگی سال 1392. 💠بیانات بسیار زیبای استاد صمدی آملی (تفاوت دو صحابی پیامبر در لحظه رحلت ایشان): رفتار دو صحابی پیامبر در شرف وفات ایشان را ببینید.  که یکی میگوید ایشان هذیان می گوید و دیگری می گوید در همین لحظه که شما می گویید ایشان هذیان میگوید در همین لحظه، من هزار باب علم از ایشان گرفتم که از هر باب هزار باب علم برایم باز شد. 🔸و الامر الیکم... @shakhehtoba