eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15.1هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
2هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
روزنامه رسالت؛ ۱۳۷۵/۰۹/۱۳ مصاحبه با علامه حسن زاده آملی؛ 🔴سؤال؛ شنیده ایم حضرتعالی به زبان فرانسه نیز مسلط هستید لطفا" در این مورد توضیح دهید. 🔵جواب حضرت علامه؛ اگر برایم مقدور بود تمامی زبانهای دنیا را فرا می گرفتم. ما روی عشق و علاقه به زبان زمانمان که فرانسه بود و در آن موقع بسیار رایج بود به فراگیری آن پرداختیم. استادمان علامه شعرانی (رحمةالله‌علیه) زبان فرانسه اش بسیار قوی بود و کتب طبی را که پیش ایشان می خواندیم، از جمله تشریح به زبان فرانسه بود. همین کتب طبی و ریاضیات و.... باعث شد که ما زبان فرانسه را دنبال کنیم و کتبی ارزشمند به زبان فرانسه دارم و آنها را مطالعه می کنم. اگر دستم می رسید و با هزاران اگر دیگر مایل و علاقه مند بودم که دیگر زبانها را نیز فرا بگیرم، و از هیچ علمی و زبانی انزجار ندارم. 🌹 کانال شاخه طوبی .🌹 @shakhehtoba
💠 ای "به"، تو بهی یا من بهم؟! 🔹علامه حسن زاده آملی: 🔸در حیاط خانه درخت بهی داریم، در این سال میوه فراوان داد که شاخه های آن چون خوشه های انگور رو به زمین آوردند. این درخت بسیار مرا به خود جلب کرد. 🔸وقتی کمر خمیده اش را مشاهده می کردم و شاخه های آن را به سوی زمین فرو هشته دیدم، گفتم ای درخت با من حرف بزن تا از کار تو آگاه شوم. 🔹سر تعظیم در مقابل چه کسی فرود آورده ای؟ 🔹آیا به من میگویی که این خدمت من که میوه آوردم، در طبق اخلاص نهادم، در حضورت تقدیم داشته ام، (چه کند بینوا همین دارد)، این کار من، تو چه کرده ای و چه میکنی؟ 🔹من در راه خودم و به برنامه های خودم رفتار میکنم، به فصل معین برگ میدهم، میوه میدهم، دارای دین قویم وصراط مستقیم ام که سر سوزنی از آن تجاوز نمیکنم، تسلیم توام، خیانت نمیکنم. 🔹این راه و روش من، این رسم و آیین من، تو چه آیینی داری؟ برنامه تو چیست؟ میوه درخت، بود تو چیست؟ 🔹هان حسنا! چه میکنی و چه میگویی، تو انسانی و من بهم، تو بهی یا من بهم؟ 🔸گفتم تو بهی... منبع: دروس معرفت نفس، صفحه 36، علامه حسن زاده آملی. @shakhehtoba
4_424144478794678479.mp3
2.09M
🔸سخنرانی دوم: 🔹روایت شیخ کلینی درباره پیامبر. 🔸پخش از رادیو قرآن. @shakhehtoba
علامه حسن زاده آملی: تا با اصل خود انس نگرفته‏ اى و به خوى او در نيامده‏ اى انسان نيستى. *** نکته 407 هزار و یک نکته. @shakhehtoba
💠 برکات در دل تاریکی شب 💠 🔹قسمت اول🔹 🔸1. به آب حیات انسانی که علم و ادراک حقایق آن سویی است دسترسی پیدا می شود. 🔸2. در شب می شود با قرآن حشر خاص پیدا شود تا این حقیقت غیرمتناهی ، مطابق شأنیت هر خواننده ای خود را به او نشان دهد و بر او متجلّی گردد . 🔸3. در شب می توان سیر صعودی انسانی نمود که بر قدم ابراهیم قرار گرفته و از رویت کواکب و قمرو شمس به رویت ملکوت سماوات و ارض راه یافت که «و إذ نری ابراهیم ملکوت السماوات و الارض» . 🔸4. با تهجد شبانه می توان به مقام شامخ محمود راه یافت که «و من اللیل فتهجد به نافلة لک عسی أن یبعثک ربک مقام محمودا». 🔸5. شب ، وقتی تجلّی آیات الهی است که هر بیدار دلی را به تفکر و تعقل وا می دارد که فکر و ذکر را در آن ظهوری تام است «الذین یذکرون الله قیاما و قعودا و علی جنوبهم و یتفکرون فی خلق السماوات و الارض ربنا ما خلقت هذا باطلا سبحانک فقتا عذاب النار» . 🔸6. شب برای آرامش و سکونت است «الله الذی جعل اللیل لتسکنوا فیه» و آن را که سکونت است صعود است . 🔸7. شب وقت شناگری در دریای بیکران وجود است که «و من اللیل فسبحه و إدبار السجود» صاحبان سجده های طولانی را در دل شب پروازهاست که در ابیات طبری مولایم آمده است : نصف شو که پُرسُمه، گیرمه وضو خمّه نماز کمه چی پروازها با اینکه بی پر هسمُه 🔸8. شب است که اهل الله را اویس قرنی مشهد می سازد که گاهی در سجده اند و گاهی در رکوع ؛ و گاهی در قعود و گویند ایکاش از اول تا آخر عالم یک شب بود و ما آن شب را در سجده بودیم «أمن هو قانت آناء اللیل ساجداً و قائماً یحذر الآخرة» . *** منبع: شرح دفتر دل علامه حسن زاده /ج 2/ص 85، استاد صمدی آملی. @shakhehtoba
💠 برکات در دل تاریکی شب 💠 🔹قسمت دوم🔹 🔸9. شب را زمان معراج زمان قرار داده اند که تا عبد در عوالم وجودی بی انتها به سیر و سفر بپردازد که «سبحان الذی أسری بعبده لیلاً من المسجد الحرام إلی المسجد الأقصی» در این سیرش به هر آنچه که مقصود وی است بدان دست یابد . 🔸10. شب وقت مواعده ی با کلیمی مشربان است که «و إذ واعدنا أربعین لیلاً»  در میقات شب ، عاشقان ، لباس احرام بر تن کنند و لبیک گویان «ربّ أرنی انظر إلیک» را نغمه ی شباهنگ خویش قرار دهند و با دو بال علم و عمل تا بر در دوست پرواز کنند . 🔸11. شب سکوت آورد که سکوت از سفره ی رحمت رحیمیّه ی حق محسوب می گردد . 🔸12. شب تنزل ملائکه الله و بلکه قرآن را در پی دارد که «إنا أنزلناه فی لیلة القدر» . 🔸13. شب ، درد صاحبان دل را ظهور می دهد و آنان را به نعمت عظمای اسم اعظم «آه آه آه» مترنم می کند که آنان را جز آه در بساط نیست ، لذا گویند : الهی از من آهی و از تو نگاهی . 🔸14. در شب درهای رحمت الهی را باز می کنند و همگان را به ارتزاق از نعمت حضور و مجالست با ربّ ودود دعوت نمایند. 🔸بالاخره آن که انسانیت است دست طلب بر دامن شب است تا خویش را ببیند و به تماشای آنچه که در خود کاشته است بپردازد . 🔸و شب بود که پسر عامری را مجنون کرد ، و نجم آملی را عاشق لیلی آفرین قرار داد. فتدبر . 🔸15. شب «أنا ربکم الأعلی» را به «إنی أنا الله رب العالمین» تبدیل می کند و موسوی مشهدان را به وادی ایمن و مقدس طوری وارد می کند تا در دل شب به مشاهدات نوریه وصول پبدا کند . *** منبع: شرح دفتر دل علامه حسن زاده، ج2، ص 85، استاد صمدی آملی. @shakhehtoba
akhlag-34.mp3
9.13M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )  توسط مهذب نفوس جلسه ۳۴ @shakhehtoba
💠بندگان خاص خدا 🔸بندگان خاص خود چنين كساني اند : 🔹1- با تواضع در زمين حركت مي كنند؛ 🔸2- آن گاه كه جاهلان اينان را به عتاب خطاب مي كنند يا سلامت نفس و زبان خوش جواب مي دهند؛ 🔹3- شب ها را به عشق خدا و براي رضايت او به سجده و قيام سپري مي كنند؛ 🔸 4- دايم با دعا و تضرع مي گويند : پروردگارا ! عذاب جهنم را از ما دور كن كه بد عذابي است و جهنم بد منزل و بد سرانجامي است ؛ 🔹 5- در انفاق كردن اسراف نمي كنند و ميانه روي را پيشه خود مي سازند؛ 🔸 6- براي خدا شريك قائل نمي شويد و فقط خداي را مي خوانند؛ 🔹 7- از قتل و جنايت كه خدا آن را حرام كرده است ، پرهيز كنند؛ 🔸8- هرگز گرد عمل زشت زنا نمي گردند كه هر كس مرتكب اين عمل زشت شود ، كيفر جاودانه اش را خواهد ديد و در قيامت عذابش دو چندان خواهد شد ، مگر كساني كه توبه كنند و اعمال نيكي انجام دهند كه در اين صورت ، خداوند گناهان آنان را به ثواب مبدل خواهد كرد و هر كس توبه كند؛ البته خداوند توبه اش را مي پذيرد؛ 🔹9- به ناحق شهادت نمي دهند؛ 🔸10- هرگاه به كار بيهوده و زشتي از مردم هرزه بگذرند ، بزرگوارانه از آن در گذرند؛ 🔹11- هرگاه متذكر آيات الهي شوند ، همچون كوران و كران از كنار آن نمي گذرند؛ بلكه با دلي آگاه و چشمي بينا آن را مشاهده كرده و در آن تاءمل مي كنند تا به مقام معرفت و ايمان شان افزوده شود . 🔸12- به هنگام دعا با خداي خود مي گويند : پروردگارا ! از همسران و فرزندان ما كساني را قرار ده كه مايه روشني چشم ما شوند و ما را سر خيل پاكان جهان و پيشواي پرهيزگاران قرار بده ! پاداش صبر چنين بندگاني قصرهاي بهشتي خواهد بود كه در آن جا با سلام و درود و شادماني با يكديگر ملاقات مي كنند و در بهشت زيباي براي ابديت و هميشه (جاودان ) خواهند بود . اي پيامبر ! به امت بگو : اگر دعا و ناله و زاري تان نبود ، خدا به شما هيچ توجه و اعتنايي نداشت ؛ زيرا شما در گذشته آيات خدا و پيامبران الهي را تكذيب كرده ايد و اين تكذيب ، دامان شما را خواهد گرفت و از شما جدا نخواهد شد (پس با دعا آن را جدا كنيد . ) 🔸پندهای حکیمانه علامه حسن زاده آملی @sHakhehtoba
🔸الهی! در شگفتم از آنکه کوه را می شکافد تا به معدن جواهر دست یابد، و خویش را نمی کاود تا به مخزن حقائق برسد... 🔹الهی نامه علامه حسن زاده آملی. @shakhehtoba
💠 شفاعت پارتی بازی نیست. 🔅علامه حسن زاده آملی: 🔸کتابی در شفاعت دیدم خیلی قطور ، آن را مطالعه اجمالی کردم دیدم که چه چیزهای بی مبنایی نوشته است، مثل اینکه پدری فرزندش را بزند و او قهر کند و عموی او دست بچه را بگیرد و نزد پدرش بیاورد که این یک بار را به من ببخش که دیگر اشتباه نمیکند، پس شفاعت نوعی پارتی بازی شده است... و از این گونه امور و مطالب که به نام اسلام نازنین به فکر مردم تزریق میکنند. ظواهر اینجا را اصل قرار میدهند و حقایق آن سویی را با این ظواهر می سنجند. شفاعت را باید از اینجا با خود برد. *** منبع: دروس شرح فصوص الحکم ج1 ص61. @shakhehtoba
💠 اهمیت سلامتی کودک: * علامه حسن زاده آملی: وَ سَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَ يَوْمَ يَمُوتُ وَ يَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا وَ السَّلامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَ يَوْمَ أَمُوتُ وَ يَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا (سوره مریم) سلام بودن مولود به يك معنى اين است كه سالم و تندرست به دنيا آيد چه سلامتى بدن براى مولود سرمايه تحصيل سعادت اوست كه بدن آلت ارتباط او با سايه حقائق- أعنى عالم طبيعت- است و بدين معارفه با احوال طبيعت جسته جسته تواند به باطن آنها سفر كند، و بر اصول و مخازن آنها دست بيابد، بسان جوجه‏اى كه بال‏و پر درآورد و به هر جا خواهد پرواز كند. انسان آنگاه به فعليت گرايد كه پرواز گيرد و از مجاز به حقيقت رسد و از ظاهر به باطن پى برد. به گفته عارف نامور سنائى غزنوى در حديقه: عالم طبع و وهم و حس و خيال‏ همه بازيچه‏اند و ما اطفال‏ تيغ چوبين از آن دهند بدست‏ غازيان طفل خويش را پيوست‏ تا چو آن طفل مرد كار شود تيغ چو بينش ذوالفقار شود در احوال امام سجاد عليه السّلام آمده است كه چون خداى منان بدو فرزند عطا مى‏فرمود نمى‏پرسيد كه دختر يا پسر است، فقط مى‏پرسيد مولود سالم است؟ و به نعمت سلامتى آن شكر خداى را بجاى مى‏آورد. از اهمّيت‏ اين موضوع اعنى سلامتى مولود است كه شيخ اجل ابن سينا در قانون چهار فصل در تربيت طفل آورده است كه هر فصل به‏ ويژه فصل دوم آن در موضوع خود اهميت‏ بسزا دارد: فصل نخست در تدبير مولود است، فصل دوم در تدبير رضاى طفل شيرخوار است، فصل سوم در علاج امراضى كه عارض كودكان مى‏شوند، فصل چهارم در تدبير اطفال تا به سنّ صباوت آنانست. در فصل دوم در اوصاف مرضع يعنى شيردهنده‏ بحث كرده است. خوى شير دهنده و روى وى (ظاهر و باطن)، چه مادر و چه دايه از شير در كودك اثر مى‏گذارد زيرا كه بنيتش از آن شير است. بلكه خوى والدين و حتى احوال آنها در اوقات و نيات آنها بلكه احوال نفس اوقات درگاه انعقاد نطفه و غذاى مادر در زمان حمل چون ديگر اوصاف روانى و جسمانى او همه را تأثيرى خاص در مزاج طفل است. و حق سبحانه از مجراى وجود والدين نفخ روح مى‏كند كه كأنّ هر سه نافخ روحند، و روح از اين مجارى رنگ مى‏گيرد چون آب باران از واديها. *** منبع: ده رساله فارسى، صفحه 369 ، رساله طب و طبيب، علامه حسن زاده آملی. @shakhehtoba
akhlag-35.mp3
14.18M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )  توسط مهذب نفوس جلسه ۳۵ @shakhehtoba
💠 تفاوت معجزات قولی و فعلی. 🔸علامه حسن زاده آملی: 🔅معجزات سفراى الهى بر دو قسمت است: قولى و فعلى‏ 🔹معجزات فعلى، تصرف در كائنات و تسخير آنها و تاثير در آنها، به قوت ولايت تكوينى انسانى باذن الله است، همچون شق‏ القمر و شق الارض و شق البحر و شق الجبل‏ و شق الشجر و ابراى اكمه و ابرص و احياى موتى، و غيرها... 🔸ابراى اكمه و ابرص و احياى موتى از حضرت مسيح بود كه فرمود: "وَ أُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ وَ أُحْيِ الْمَوْتى‏ بِإِذْنِ اللَّه"ِ‏ (آل عمران 50). 🔸شق الجبل از صالح پيغمبر عليه السلام، به تفاسير قرآن كريم ضمن كريمه‏ "فَقالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ ناقَةَ اللَّهِ وَ سُقْياها" (شمس، 13)، و به باب سيزدهم نبوت بحار (7) رجوع شود. 🔸و شق الارض و شق البحر از موسى كليم عليه السلام كه اولى را در هلاك قارون، و دومى را در هلاك فرعون، اعجاز فرمود. 🔸و شق القمر و شق الشجر از خاتم الانبياء صلى الله عليه و آله. 🔸واقعه شق الشجر در "خطبه قاصعه" نهج البلاغه آمده است كه امير عليه السلام فرمود، درخت به امر رسول الله (ص) از جاى خود كنده شد و مانند مرغى بال زنان به سوى پيغمبر اكرم شتافت تا در نزد آن جناب ايستاد. 🔸قلع درب قلعه خيبر به دست يدالله اميرالمؤمنين امام على عليه السلام از معجزات فعلى و قدرت ولايت تكوينى آن جناب است. 🔸عالم جليل عمادالدين طبرى كه از اعلام قرن ششم هجرى است در كتاب بشاره المصطفى لشيعه المرتضى باسنادش روايت كرده است كه امير (ع) فرمود: "والله ما قلعت باب خيبر و قذفت به اربعين ذرا عالم تحسن به اعضائى بقوه جسديه و لا حركه غذائيه ولكن ايدت بقوه ملكوتيه و نفس بنور بها مستضيئه‏" و همين حديث شريف را جناب صدوق در مجلس هفتاد و هفتم امالى (9) خود با اندك اختلافى در متن آن به اسنادش روايت كرده است‏. 🔹معجزات قولى علوم و معارف و حقائقى است كه به تعبير حضرت وصى عليه السلام در خطبه اشباح نهج البلاغه از ملائكه اهل امانت وحى از حظائر قدس ملكوت بر مرسلين نازل شده است. 🔸سر سلسله معجزات قولى، قرآن مجيد است و معارف صادر از اهل بيت عصمت و وحى و منطق صواب و فصل خطاب، چون نهج البلاغه و صحيفه سجاديه و جوامع روائى، تالى آن و مرتبه نازله آنند هر چند كه بيانگر اسرار و بطون و تاويلات قرآنند. 🔅معجزات فعلى موقت و محدود به زمان و مكان و خلق الساعه و زود گذرند، و بعد از وقوع فقط عنوان تاريخى و سمت خبرى دارند، به خلاف معجزات قولى كه در همه اعصار معجزه ‏اند و براى هميشه باقى و برقرار. 🔅معجزات فعلى براى عوام است كه با محسوسات آشنايند و با آنها الفت گرفته‏ اند و خو كرده‏ اند و پاى بند نشات طبيعت‏ اند و به ماوراى آن سفرى نكرده ‏اند، اين فريق بايد با حواس ادراك كنند و به خصوص بايد با چشم به بينند تا باورشان آيد اينان از نيل به بهجت و وصول به لذت روحى و سير در ديار فسيح معقولات و مرسلات بى بهره ‏اند و حتى عبادات را به اميد حور و قصور خيال قاصرشان انجام مى‏ دهند و از ذوق عبادت احرار و عشاق ناكام ‏اند و بالاخره عوام ‏اند خواه در صنايع و حرف مادى ورزيده باشند و خواه نباشند امير (ع) فرمود: "ان قوما عبدوا الله رغبه فتلك عباده التجار، و ان قوما عبدوا الله رهبه فتلك عباده العبيد، و ان قوما عبدوا الله شكرا فتلك عباده الاحرار" خواص را كه قوه عاقله و متفكره پيكر مدينه فاضله انسانى‏اند علوم و معارف بكار آيد اين طايفه، معجزات قولى را كه مائده هاى آسمانى و مادبه هاى روحانى ‏اند طلب كنند، نكته سنج و زبان فهم و گوهر شناسند و مى ‏دانند كه كالاى علم كجائى و چگونه كالائى است. *** منبع: رساله وحدت از دیدگاه حکیم و عارف، صفحه 17، علامه حسن زاده آملی. @shakhehtoba
💠 علامه حسن زاده آملی: 🔸كم كم برايت بخوبى روشن مى گردد كه هر كس از اين گردنه گذشت، يعنى در معرفت نفس راسخ شد و خويشتن را بخوبى شناخت، بسيارى از مسائل را حل كرده است. 🔹دروس معرفت نفس، ج2، ص 258. @shakhehtoba
4_424144478794678480.mp3
1.57M
🔸سخنرانی سوم: 🔹ویژگیهای پیامبر اسلام. 🔸پخش از رادیو قرآن. @shakhehtoba
20.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حقیقت عبادت استاد صمدی آملی @shakhehtoba
🌘🌖🌙☀️ حق سبحانه در چند جای قرآن کریم، خود را به علم شریف "حساب" وصف فرموده است؛ (و هو أسرع الحاسبین. انعام ۶۳/ زودتر از هر محاسبی به حساب خلق رسیدگی خواهد کرد) (و إن کان مثقال حبه من خردل أتینا بها و کفی بنا حاسبین. انبیاء ۴۷/ و اگر عملی به قدر دانه خردلی باشد، در حساب آوریم و تنها علم ما به همه حسابگران کفایت خواهد کرد) و آیات چند دیگر... و در تحریص و ترغیب به فرا گرفتن عدد و حساب فرمود؛ (هو ألذی جعل الشمس ضیاء و القمر نورا و قدره منازل لتعلموا عدد السنین و الحساب. یونس آیه ۶/ اوست که آفتاب را رخشان و ماه را تابان فرمود و سیر ماه را در منازلی معین کرد تا بدین واسطه رقم سال ها و حساب ایام را بدانید)... و نیز فرمود؛ (و جعلنا اللیل و النهار آیتین فمحونا آیه اللیل و جعلنا آیه النهار مبصره لتبتغوا فضلا" من ربکم و لتعلموا عدد السنین و الحساب و کل شیء فصلناه تفصیلا. اسراء ۱۴/ و ما شب و روز را دو نشانه قدرت خود قرار دادیم آنگاه از نشانه شب کاستیم و نشانه روز را تابان ساختیم تا شما در روز، روزی حلال از فضل خدا طلب کنید و شمار سالها و روزهای زمان و حساب اوقات را عموما" بدانید و ما برای پند و صلاح بندگان، هر چیزی را مفصل بیان کردیم). 💠 علامه حسن زاده آملی 🔹هزار و یک نکته؛ نکته ۵۸۳. ص ۳۳۰ (ترجمه فارسی اضافه شد). 🆔 @amol6 @shakhehtoba
14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⬆️⬆️🎥(فیلم) پخش شده از شبکه دو برنامه زنده باد زندگی سال 1392. 💠بیانات بسیار زیبای استاد صمدی آملی (تفاوت دو صحابی پیامبر در لحظه رحلت ایشان): رفتار دو صحابی پیامبر در شرف وفات ایشان را ببینید.  که یکی میگوید ایشان هذیان می گوید و دیگری می گوید در همین لحظه که شما می گویید ایشان هذیان میگوید در همین لحظه، من هزار باب علم از ایشان گرفتم که از هر باب هزار باب علم برایم باز شد. 🔸و الامر الیکم... @shakhehtoba
💠 آیا کم یا زیاد کردن تعداد ذکر، اثر آن را از بین می برد؟ 🔸معمولا همه ی ما روزانه اذکاری را به تعداد معین به زبان جاری می کنیم مانند تسبیحات حضرت فاطمه زهرا. 🔸اما سوالی که در اینجا پیش می آید این است که اگر این اذکار را کمتر یا بیشتر از حد معین بگوییم، چه می شود؟ در این باب حکایتی مضحک نقل شده است: 🔹"عالمی به مسجد وارد شد. دید یک نفر می گوید (لا سبحان الله لا سبحان الله)! عالم از او پرسید: این چگونه ذکری است؟ گفت: من می خواستم سی و سه مرتبه بگویم سبحان الله، اما اشتباها چهل مرتبه گفتم. اکنون آن هفت مرتبه زیادی را برمی گردانم!" 🔸حال سوال اینجاست، زیاد و یا کم گفتن ذکری با عدد معین اشکال دارد یا خیر؟ و آیا به اثر آن ذکر لطمه می زند؟ 🔅پاسخ: 🔸حروف اذکار مانند یک شبح اند اما حقیقت و روح ذکر تعداد آن است که (الحروف اشباح و الاعداد ارواح). برای روشن شدن موضوع نکته ای بسیار مهم از کتاب هزار و یک نکته حضرت علامه حسن زاده می خوانیم: 🔹" باید بدانی که الاعداد ارواح و الحروف اشباح و العدد کاشنان المفتاح، اذا نقصت او زادت لا یفتح الباب و الزیاده علی العدد المطلوب اسراف و النقص منه اخلال" (معنی: اعداد ارواح و حروف اشباح هستند، و تعداد هر ذکر مانند دندانه های یک کلید است، اگر آن دندانه ها کم یا زیاد شوند در باز نمی شود، و زیادی بر تعداد ذکر اسراف و کم کردن از تعداد ذکر اخلال است.) 🔹یکی از مشایخ روایت می کرد که: در سوره یس اسمی هست که بر طرف می شود به برکت آن کوری مادر زاد و پیسی. او را گفتند که آیا اگر کسی تمام سوره را بخواند نفعی از این مقوله که می گویی به او خواهد رسید؟ جواب داد: هر گاه حکیم یک دوا را برای مرضی مقرر کرده باشد و آن دوا در دکان عطاری باشد و مریض برود تمام ادویه ی دکان او را بخورد، آیا نفعی به او خواهد رسید؟" (1) 🔸با توجه به نکاتی که در بالا آمد مشخص می شود که اذکار بدون اعداد مقرر شده، کالبدی بی روح هستند و تصدیق می کند آن که بی روح است نمی تواند زنده کند و اثری بگذارد. پس نتیجه می گیریم باید اذکار به همان تعدادی که دستور آن داده شده است، گفته شوند، بدون یک عدد زیادی یا کم، مثلا تسبیخات حضرت فاطمه زهرا باید به همان تعداد وارد شده در روایت (34 الله اکبر، 33 الحمدلله، 33 سبحان الله) گفته شود. 🔸نکته مهم این است که مبادا دقت در رعایت کردن تعداد اذکار سبب وسواس یا مانع حضور قلب شود. *** پی نوشت: 1. هزار و یک نکته، نکته 170 @shakhehtoba
akhlag-36.mp3
12.79M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )  توسط مهذب نفوس جلسه 36 @shakhehtoba
‍ ‍ 💠عالم علم انباشته روى هم است و من و تو را براى ابد آفريده اند که از اين سفره بى انتها لقمه ها گيريم و خود را براى حيات انسانى در عوالمى که هيچ پا يانى ندارد آماده سازيم.💠 💠پس دائما ملازم با طهارت باش و درحفظ سلامت قابليت و ظرفيت خود براى ادراک علوم و حقايق, نهايت سعى وتلاش را بکن که در اين طريق, هر چه عمر نازنينت را صرف کنى و هر چه رنج, سختى, مشقت, مصائب و بلايا ببينى رواست و چيزى را از دست نداده اى, بلکه سعادتى ابدى را براى خود رقم زده اى.💠 از الباغه املي شارح استاد صمدي آملي 🌹كانال شاخه طوبي🌹 @shakhehtoba
💠 استفاده از عمر. 🔅علامه حسن زاده آملی: 🔸از اتلاف سرمايه گرانبهاى عمر بر حذر باشيد كه براى انسان حسرتى بزرگتر از آن پيش نمى آيد. وقت را مغتنم بدانيد و عزم راسخ بيابيد تا در همه احوال , خود را فراموش نكنيد و از كسب گوهر معرفت باز نمانيد. 🔸نكته اى از پير دانايم جناب استاد علامه شعرانى جانم به فدايش حلقه گوش خاطرم است: 🔸در مدرسه مروى تهران حجره داشتم و از آنجا به سه راه سيروس كه اكنون چهار راه سيروس است براى درس به منزل آن حضرت كه دانشگاه دانش پژوهان بوده تشرف مى يافتم. روزى از روزهاى زمستان كه برف سنگين و سهمگين تماشائى آن كوى و برزن را هموار كرده بود كه گوئى شاعر در وصف باريدن آن برف گفته: در لحاف فلك افتاده شكاف پنبه مى بارد از اين كهنه لحاف براى حضور در مجلس درس، دو دل بودم، هم به لحاظ مراعات حال استاد و منزل آن جناب، و هم به لحاظ كسوت و وضع طلبگى خودم كه كوس [عاشقان كوى تو الفقر فخرى] مى زدم، بالاخره روى شوق فطرى و ذوق جبلى به راه افتادم و برهه اى از زمان بر در سرايش مكث كردم و با انفعال حلقه بر در زدم. چون به حضورش مشرف شدم عذر خواهى كردم كه در چنين سرماى سوزان مزاحم شدم. فرمودند: از مدرسه تا بدينجا آمده اى، آيا گدايان روزهاى پيش كه در كنار خيابانها و كوچه ها مى نشستند و گدائى مى كردند امروز را تعطيل كردند؟ عرض كردم : بازار كسب و كار آنان در چنين روزهاى سرد، گرم است. فرمودند: گداها دست از كارشان نكشيدند، ما چرا تعطيل كنيم و گدائى نكنيم. *** دروس معرفت نفس، علامه حسن زاده آملی، ج2، ص233. @shakhehtoba