کانال شاخه طوبی
اسراری از طایفه اجنه و حکایات و دستوراتی عرشی از ارتباط با جن در بیان حضرت علامه حسن زاده آملی
@shakhehtoba
#ايام_فاطميه
#آخرين_تنز_ل_حقيقت_فاطمه(س)
#بقية_الله_الاعظم
💠امام صادق (ع) می فرماید: می خواهید راجع به ما با کسی به مباهله بروید، با سوره ی قدر و دُخان بروید. با سوره ی انّا انزَلناهُ فی لیله القَدر به تقابل پنجه علمی با دشمنان ما بروید.
💠می خواهید با هر کسی بحث علمی کنید، با سوره ما با سوره ی مبارکه ی انّا انزَلناهُ فی لیله القَدر و سوره ی مبارکه ی دُخـان بحث کنید. اگر هم احیاناً می خواهید مباهـله کنید، با این سوره ها با
آن ها مباهله کنید.
💠چون این دو سوره، سوره های ولایت است. مال ماست. به خصوص سوره ی مبارکه ی انّا انزَلناهُ فی لیله القَدر و لذا دائماً فاطمه در فاطمه تنزّل پیدا می کند. یعنی فاطمه در نسل فاطمه، تنزّل پیدا می کند. فاطمه در امام حسن، فاطمه در امام حسین، فاطمه در حضرت امام زین العابدین. اجازه بفرمایید زبان ما به این انوار مطهره مترنم بشود. فاطمه در امام باقر، فاطمه در امام صادق، فاطمه در امام کاظم، فاطمه در امام جواد، فاطمه در امام نقی، فاطمه در امام عسگری و فامه در مهدی همین جور نازل است.
@shakhehtoba
💠الان شبانه روز او در حضرت بقیه الله هی تنزّل تا کی حتی یخرج المهدی حتی یخرج القائم.
♦️تا این که آقا قیام کند، وقتی که قیام کرد، یعنی آقا ایشان آخرین تنزّل حقیقت فاطمیه است. دیگر ما بعد از او به غیر از این دوازده نفر کسی را نداریم که بتوانند فاطمه را تحمل کنند. معلوم می شود که فقط این دوازده تا فاطمه شناسند که فاطمه در این ها نازل می شود، فقط به این دوازده اند که می توانند به کنه فاطمه برسند. و لذا اینهایند که
♦️من عرف فاطمه الحق مَعرِفَتها فَقَد ادراک لیله القَدر
#ايام_فاطميه 90
استاد #صمدي_آملي
🌹كانال شاخه طوبي 🌹
@shakhehtoba
.
🔹بسم الله الرحمن الرحیم🔹
#شرح_فص_فاطمیه
◾️کسی ادعا نکرده است که غیر از پیغمبر و وصی او امام امیرالمؤمنین علی و حضرت فاطمه کفو امام علی و دو فرزندش حسن و حسین،دیگری در روز مباهله داخل در اصحاب کساء بوده است و با آنان شرکت داشته است و اگر کسی ادعا کند بدون هیچ شک و پیکار،بر خدا و رسولش دروغ بسته است و افتراء زده است.
▪️حمد خدای را که ما را از متمسكين به ولایت اصحاب کساء قرار داده است.
◾️مفسران قرآن در تفسیر آیۂ مباهله،از عایشه روایت کرده اند که گفت : رسول خدا در روز مباهله برای مباهله از خانه خارج شده است و عبای مشکین نشانه دار از موی سیاه بر دوش گرفته بود،پس حسن آمد و او را داخل در عباء فرمود و پس از آن حسین آمد و او را داخلدر عباء فرمود و پس از آن فاطمه و سپس على،آنگاه گفت :
« انما یریدالله ليذهب عنكم الرجس أهل البيت و يطهركم تطهيرا ...»
📖 #شرح_فص_حکمة_عصمتیه
#فی_کلمه_فاطمیة
حضرت علامه حسن زاده آملي
🌹كانال شاخه طوبي 🌹
@shakhehtoba
اعمال روز #مباهله
♦️روز بیست وچهارم ذیحجه بنابر مشهور روزی است که مباهله حضرت رسول با مسیحیان نجران در آن اتفاق افتاده است و نیز در این روز بود که حضرت امیرالمؤمنین در حال رکوع انگشتر خود را به سائل داد و آیه «انما ولیّکم الله» در شأن او نازل شد.
♦️در این روز چند عمل وارد شده است:
1⃣اول: غسل؛
2⃣دوم: روزه؛
3⃣سوم: دو رکعت نماز و آن مثل روز عید غدیر است در وقت و کیفیت و ثواب؛
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
@shakhehtoba
4⃣چهارم: خواندن دعای مباهله که شبیه به دعای سحر ماه رمضان است؛
5⃣پنجم: بخواند دعایی را که شیخ و سید روایت کرده اند بعد از دو رکعت نماز و هفتاد مرتبه استغفار و اول آن «الحمدلله رب العالمین» است و شایسته است
💠در این روز تصدق بر فقرا به جهت تأسی به مولا امیرالمؤمنین و زیارت کردن او و بهتر از همه زیارت ها در این باب #زیارت_جامعه است.[5]
[5]. برگرفته از: شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان.
#شاخه_طوبي
@shakhehtoba
منقبت و فضيلت اصحاب عباء كه اصحاب كسايند بدين عنوان، از آيه مباركه مباهله است كه متن قرآنست و انكار آن انكار آن است.
كلماتى چند از فريقين در اين موضوع باختصار نقل مىكنم:
آيه مباهله اين است: إِنَّ مَثَلَ عِيسى عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلا تَكُنْ مِنَ الْمُمْتَرِينَ فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ (آل عمران آيه 62).
زمخشرى در تفسير كشاف در ذيل همين آيه آورده است كه: و عن عائشة رضى الله عنها ان رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم خرج و عليه مرط مرحل من شعر أسود فجاء الحسن فأدخله، ثم جاء الحسين فأدخله ثم فاطمة ثم على ثم قال انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت.
...
اين كلام زمخشرى كه تصريح و تنصيص به اصحاب كساء در ذيل آيه مباهله است، از نص حديث عائشه مستفاد است.
....
و ملاحظه مى فرماييد كه امر كساء و اصحاب آن در يوم مباهله تا بدان حد اهميت آن چشمگير بود كه عائشه با اين كه خود از اصحاب كساء نبود و پدرش و خويشانش هم از جمله آنان نبودند تمام خصوصيات كساء و نحوه ورود و ترتيب اصحاب كساء را اظهار داشت و ارباب سير و اصحاب خبرت و بصيرت مي دانند كه شهادت و اظهار مثل عائشه تا بدان حد دقت چه اهميت به سزائى دارد.
...
من از جوامع روائى و تفاسير فريقين اگر بخواهم روايات و كلمات مفسرين را درباره اصحاب كساء عليهم السلام نقل كنم كه اصل فضيلت و منقبت اصحاب كساء بدين وصف أعنى به وصف اصحاب كساء و اصحاب عباء راجع به آيه كريمه مباهله است كتابى خواهد شد كه با دفتر نكات مناسب نيست بلكه به تنهايى موضوعى است كه منتهى به تأليف يك كتاب در پيرامون آن مى شود.
حال بدانكه اگر در خبرى آمده است كه واقعه اصحاب كساء در امر ديگرى بطور عادى و متعارف پيش آمد چنانكه در بعضى از روايات آمده است و نقل آنها بطول مى انجامد، ربطى به فضيلت اصحاب كساء در امر مباهله ندارد، مطلب عمده و كلام مهم اين است كه بدانى شيعه اماميه كه در فضيلت اصحاب كساء سخن مى گويد منشأ آن آيه مباهله قرآنست كه متن قرآن و ضرورى دين و اجماع قاطبه مسلمين است.
#مباهله
هزار و يک نکته، نكته 425
@shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام حسن عسکری(ع):نحن حجج اللّه على خلقه و جدّتنا فاطمة حجّة علینا:
ما حجتهای خدا بر مخلوقین هستیم و جد ما حضرت فاطمه حجت بر ماست.
#علامه_حسن_زاده_آملی
#اشهد_ان_سیدتنا_فاطمة_الزهرا_حجة_الله_علی_الحجج_و_عصمة_الله_الکبری
@shakhehtoba
#میزان_انسان
سخن در اين است كه قرآن معيار و ميزان انسان سنج است، بايد حقائق و اسرار آيات در انسان پياده شود كه نفس ناطقه وعاء آن حقايق و آيات شود و در حقيقت قرآن غايت سير انسان است و در حكمت متعاليه محقق و مبرهن است كه وصل ذى الغايت به غايت به نحو تحول است نه به محض قرب اضافى، يعنى استكمال نفوس ناطقه به نحو اتحاد وجودى با حقايق نوريه است.
منبع: ولایت تکوینی
@shakhehtoba
عِوَض الهی جلسه 8.mp3
12.97M
مبحث #عِوَض_الهی _جلسه ۸
استاد داود صمدی آملی
جلسه آخر
@shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توضیح #علامه_حسن_زاده_آملی ره پیرامون کتاب شریف زیج بهادرخانی یا#زیج_بهادری اثر #غلامحسین_جنپوری اهل شیراز که به دلیل حضور در رصدخانه ای در هند به این نام ملقب شد.
لذت بردن علامه از لمس کتاب و نگاه خاص ایشان به اوراق کاملاً محسوس است.
لذت های خاکی و خیالی در برابر التذاد علمی عدم است.
#علامه_حسن_زاده_آملی
#زیج_بهادر_خانی
#زیج_بهادری
@shakhehtoba
اقسام و مراتب قرائت
آيات قرآنى روزنه ها و درها و معبرها و عالمها براى اشخاص اند، تا بينش ها در چه پايه، و خواننده ها در چه حدى بوده باشد. به عبارت ديگر اين كتاب الهى معراج انسان يعنى وسيله عروج انسان است كه آيات آن به منزله درجات اين معراجند و پايه هاى اين نردبان اند.
حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام به فرزندش ابن حنيفه وصيت فرموده است كه و عليك بتلاوة القرآن والعمل به واعلم ان درجات الجنة على عدد آيات القرآن فاذاكان يوم القيامة يقال لقارى القرآن اقرأ وارق.
امام فرمود: درجات بهشت بر عدد آيات قرآنند، پس چون روز قيامت شود به قارى قرآن گفته مى شود بخوان و بالا برو. اين قرائت را مراتب است. يك مرتبه آن قرائت لفظى است كه همين قرائت در عالم ماده و نشأه عنصرى است كه با حلق و زبان و دهان و لپ انجام مى دهيم، و يك مرتبه آن در عالم خواب است كه مثال همين قرائت اينجا است ولى كارى به جنبيدن لب و زبان اينجائى ندارد به قول حكيم ابوالقاسم فردوسى:
مگر خواب را بيهده نشمرى
يكى بهره دانش ز پيغمبرى
و پس از آنكه بكلى از اين كالبد انقطاع حاصل شد، قرائت به نحو ديگر خواهد بود تا جايى كه خداوند متعال قرائت مى نمايد فاذا قرأناه فاتبع قرآنه، قرائت خداوند به چه معنى است؟
خداوند خودش را ذاكر و ثناگوى خود خواند، مقصود از اين ذكر و ثنا چيست و به چه نحوه است. در عالم مفارقات كه عالم بى ماده و بى دهان و بى زبان است قرائت به چه معنى است؟ آيا دهان ها و زبانها مطابق عوالم متفاوت اند؟ آيا بدنها در طول يكديگرند و تفاوت بين بدن هاى اين نشأه و بدن هاى آن نشأه به نقص و كمال است كه بدن هاى حكايت از يكديگر مى كنند و قرائت ها و زبانها هم حكايت از هم مى كنند و بين آنها محاكات است چنانكه عوالم از يكديگر حكايت مى نمايند. به قول ميرفندرسكى:
چرخ با اين اختران نغز و خوش و زيباستى
صورتى در زير دارد آنچه در بالاستى
منبع: ولایت تکوینی
@shakhehtoba
آب فراوان است
هر چيز كه دل بدان گرايد
گر جهد كنى به دست آيد
نمى بايست انديشيد كه اين امر نشدنى است. اين همه كتابهاى كتابخانه هاى معظم جهان را ابناء نوع ما و اشخاص نظير ما نوشته اند جهان مسخر تو است. وحشت براى چه؟ تو تشنگى آور بدست، آب فراوان است يا ايها الذين آمنوا استجيبوا لله و للرسول اذا دعاكم لما يحييكم. خداوند متعال آب را براى تشنه و تشنه را براى آب آفريده است، به قول ملاى رومى:
حكمت حق در قضا و قدر
كرده ما را عاشقان يكديگر
آب مى نالد كه كو آن آب خوار
تشنه مى نالد كه كو آب گوارا
تشنه تحصيل معارف و حقائق قرآن را عاقبت به خيرى ديگر است، و آن تكامل برزخى او است يعنى چنين انسان طالب را كه از اين نشأه رخت بر بسته است و هنوز به مرتبه قيامت كبرى نرسيده است، قرآن تعليم مى دهند، اين قرآن باطن و حقيقت و معنى و محتواى كتاب و الفاظ قرآنست و اين محتوى را مراتبى است لاتعد ولا تحصى.
جناب ثقة الاسلام كلينى در كتاب فضل القرآن كافى به اسنادش از حفص از امام هفتم باب الحوائج الى الله روايت كرده است كه امام عليه السلام به حفص فرمود:
يا حفص من مات من اوليائنا و شيعتنا ولم يحسن القرآن علم فى قبره ليرفع الله به من درجته فان درجات الجنة على قدر آيات القرآن يقال له اقرأ وارق فيقرأ ثم يرقى.
اى حفص هر كس از اولياء و شيعه ما بميرد و قرآن را نيكو نداند، در قبرش بدو تعليم مى دهند تا خداوند درجات او را بالا برد چه اين كه درجات جنت بر قدر آيات قرآن است، به او گفته مى شود بخوان و بالا برو پس مى خواند و بالا مى رود. اين قبر همين حفره اى از ارض نيست، اين حفره قشرى و ظلى و نمودى از قبرهاى انسان است.
منبع: #ولایت_تکوینی
@shakhehtoba
ارتقاء وجودی انسان
در اين مقام كه ارتقاء وجودى انسان است حضرت استاد علامه طباطبائى قدس سره در رساله شريف ولايت كه در ولايت تكوينى نوشته است، نكته اى بلند و عرشى افاده فرموده است به اين مضمون كه انبياء تمام احوال و اطوار و شؤون زندگيشان معصوم است حتى نيت خلاف و گناه نمى كنند، و اصلا زبان هرزه ندارند، بنى اسرائيل كه در موضوع ذبح بقره به حضرت موسى كليم عليه السلام گفتند:
أتتخذنا هزوا در جوابشان فرمود: اعوذ بالله أن اكون من الجاهلين. استهزاء و مسخره كردن و تعريض گفتن كار جهال است. ياوه سرائى و دشنام و بدگوئى و قلم و زبان هرزه داشتن روش و شيوه نابخردان است، انسان بخرد آگاه همانست كه اميرالمؤمنين عليه السلام وصف فرمود: المؤمن يتقلب فى خمسة من النور مدخله نور، و مخرجه نور، و عمله نور و كلامه نور، و منظره يوم القيمة الى النور.
منبع: #ولایت_تکوینی
@shakhehtoba
دعوت به بالا
سفراى الهى كه مطلقا معصوم اند ما را به سوى خود دعوت فرمودند به اين خطاب كه ما را ببينيد و به سوى ما بيائيد و هدف از ارسال آنان ارتقاء و اعتلاء انسان ها به سوى آنان است و حاشا كه دعوتشان به گزاف باشد، و اگر ما لياقت و قابليت اين چنين خطاب را نداشتيم مخاطب بدان نمى شديم.
بانگ مى آيد كه اى طالب بيا
جود محتاج گدايان چون گدا
جود محتاج است و خواهد طالبى
آنچنان كه توبه خواهد تائبى
پس اگر نيكبختى به حقيقت ندايشان را لبيك بگويد نه به مجاز.
به مجاز اين سخن نمى گويم
به حقيقت نگفته اى الله
و به راه بيفتد و وادى ها طى كند و به مقامات شامخى نائل آيد چه منعى متصور است؟ به قول عارف سنائى غزنوى:
چو ماكيان به درخانه چند بينى جور
چرا سفر نكنى چون كبوتر طيار
در به روى همه باز است، و اين درگاه حاجب و دربان ندارد، علاوه اينكه ما را دعوت به ضيافت هم فرمودند، به قول كمال اصفهانى:
بر ضيافتخانه فيض نوالت منع نيست
در گشادست و صلا در داده خوان انداخته
تو كه بال و پر پرواز به سوى ملائكه عالين را دارى پرواز كن، تو كه تور شكار دارى شكار كن. تو را كه لياقت مقام خلافة اللهى بلكه فوق اين مقام داده اند قدر خود بشناس و به كار باش، به قول خواجه حافظ:
اى دل به كوى دوست گذرى نمى كنى
اسباب جمع دارى و كارى نمى كنى
منبع: ولایت تکوینی
@shakhehtoba
یک عمل
شايد سؤالى پيش آيد كه مگر ممكن است ما به مقامات انسانهاى كامل نائل آييم؟ جواب اين كه اولا همين كه به راه افتاده ايم، هر اندازه پيش رفته ايم مغتنم است به قول خواجه حافظ:
مرا تا جان بود در تن بكوشم
مگر از جام او يك قطره نوشم
همين يك قطره درياهاست، آن كه يك قطره هم بنوشد از بركات سرشارى بهره مند خواهد بود و به حقيقت او را حظ و افر است. حضرت عيسى مسيح عليه السلام در اين امر به مردم موعظه مى فرمود كه دانه خردل از جميع تخم ها كوچكتر است. ولى چون آن را بكارند به نوعى نمو نمايد كه درخت مى شود و پرنده ها بر بالاى آن لانه مى سازند و در سايه او مى آرامند، يعنى عمل خير در ملكوت عالم همين طور است يك عمل خير هر چند كوچك باشد در ملكوت عالم بزرگ است و خير كثير است، مثلا انسان تصميم بگيرد كه كشيك زبان خود را بكشد و صادرات و واردات دهان خود را كنترل كند و مراقب باشد همين يك عمل را خير كثير است و در عالم خير خيلى بزرگ است، پس اين كه فرمودند ما را ببينيد و به سوى ما بيائيد به هر اندازه اى كه به سوى آنها رهسپار شده ايم به عالم انسان بالفعل تقرب جسته ايم و به همان حد انسان و انسان تر مى شويم، و به هر مقدار اسماء الله عينى را كه سر منشأ ولايت تكوينى اند در خود يافته ايم ارتقاء و اعتلاى وجودى داريم، تا يار كه را خواهد و ميلش به كه باشد و ثانيا اين كه بايد بين ولايت تكوينى و مقام نبوت تشريعى و امامت تشريعى فرق گذاشت، فضل نبوت و منصب امامت مطلبى است و نيل به مقامات معنوى انسانى و ولايت تكوينى مطلب ديگر. در اصطلاح ارباب قلوب اين را نبوت عامه و نيز نبوت مقامى و نبوت تعريف و انباء گويند و آن را نبوت تشريع.
هر چند سير الى الله موجب تقرب به اوصاف ربوبيه و تخلق به اخلاق الهيه يعنى سبب نيل به مقام ولايت تكوينيه مى گردد ولكن وظيفه سالك اين است كه در رياضات شرعيه هدفى جز حق سبحانه نداشته باشد. اگر به اميد نيل به مقامى رياضت كشد ضرر كرده است. و به قول جناب شيخ الرئيس در مقامات العارفين اشارات: من آثر العرفان للعرفان فقد قال بالثانى هر چيز كه جز حق تعالى هدف باشد آن بت است به قول خواجه حافظ:
تو بندگى چو گدايان به شرط مزد مكن
كه خواجه خود صفت بنده پرورى داند
منبع: ولایت تکوینی
@shakhehtoba
...
در سیر و سلوک برای هر کسی یک نوع افاضه می شود به مزاج خودش.
لذا اگر در کتابی خواندید که فلانی، فلان دستورالعمل را انجام داد و فلان حالت برایش ایجاد شد، شما با انجام آن دستورالعمل منتظر همان حالت نباشید.
.
📚صد و ده اشاره
#علامه_حسن_زاده_آملی
@shakhehtoba