#میزان_انسان
سخن در اين است كه قرآن معيار و ميزان انسان سنج است، بايد حقائق و اسرار آيات در انسان پياده شود كه نفس ناطقه وعاء آن حقايق و آيات شود و در حقيقت قرآن غايت سير انسان است و در حكمت متعاليه محقق و مبرهن است كه وصل ذى الغايت به غايت به نحو تحول است نه به محض قرب اضافى، يعنى استكمال نفوس ناطقه به نحو اتحاد وجودى با حقايق نوريه است.
منبع: ولایت تکوینی
@shakhehtoba
عِوَض الهی جلسه 8.mp3
12.97M
مبحث #عِوَض_الهی _جلسه ۸
استاد داود صمدی آملی
جلسه آخر
@shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توضیح #علامه_حسن_زاده_آملی ره پیرامون کتاب شریف زیج بهادرخانی یا#زیج_بهادری اثر #غلامحسین_جنپوری اهل شیراز که به دلیل حضور در رصدخانه ای در هند به این نام ملقب شد.
لذت بردن علامه از لمس کتاب و نگاه خاص ایشان به اوراق کاملاً محسوس است.
لذت های خاکی و خیالی در برابر التذاد علمی عدم است.
#علامه_حسن_زاده_آملی
#زیج_بهادر_خانی
#زیج_بهادری
@shakhehtoba
اقسام و مراتب قرائت
آيات قرآنى روزنه ها و درها و معبرها و عالمها براى اشخاص اند، تا بينش ها در چه پايه، و خواننده ها در چه حدى بوده باشد. به عبارت ديگر اين كتاب الهى معراج انسان يعنى وسيله عروج انسان است كه آيات آن به منزله درجات اين معراجند و پايه هاى اين نردبان اند.
حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام به فرزندش ابن حنيفه وصيت فرموده است كه و عليك بتلاوة القرآن والعمل به واعلم ان درجات الجنة على عدد آيات القرآن فاذاكان يوم القيامة يقال لقارى القرآن اقرأ وارق.
امام فرمود: درجات بهشت بر عدد آيات قرآنند، پس چون روز قيامت شود به قارى قرآن گفته مى شود بخوان و بالا برو. اين قرائت را مراتب است. يك مرتبه آن قرائت لفظى است كه همين قرائت در عالم ماده و نشأه عنصرى است كه با حلق و زبان و دهان و لپ انجام مى دهيم، و يك مرتبه آن در عالم خواب است كه مثال همين قرائت اينجا است ولى كارى به جنبيدن لب و زبان اينجائى ندارد به قول حكيم ابوالقاسم فردوسى:
مگر خواب را بيهده نشمرى
يكى بهره دانش ز پيغمبرى
و پس از آنكه بكلى از اين كالبد انقطاع حاصل شد، قرائت به نحو ديگر خواهد بود تا جايى كه خداوند متعال قرائت مى نمايد فاذا قرأناه فاتبع قرآنه، قرائت خداوند به چه معنى است؟
خداوند خودش را ذاكر و ثناگوى خود خواند، مقصود از اين ذكر و ثنا چيست و به چه نحوه است. در عالم مفارقات كه عالم بى ماده و بى دهان و بى زبان است قرائت به چه معنى است؟ آيا دهان ها و زبانها مطابق عوالم متفاوت اند؟ آيا بدنها در طول يكديگرند و تفاوت بين بدن هاى اين نشأه و بدن هاى آن نشأه به نقص و كمال است كه بدن هاى حكايت از يكديگر مى كنند و قرائت ها و زبانها هم حكايت از هم مى كنند و بين آنها محاكات است چنانكه عوالم از يكديگر حكايت مى نمايند. به قول ميرفندرسكى:
چرخ با اين اختران نغز و خوش و زيباستى
صورتى در زير دارد آنچه در بالاستى
منبع: ولایت تکوینی
@shakhehtoba
آب فراوان است
هر چيز كه دل بدان گرايد
گر جهد كنى به دست آيد
نمى بايست انديشيد كه اين امر نشدنى است. اين همه كتابهاى كتابخانه هاى معظم جهان را ابناء نوع ما و اشخاص نظير ما نوشته اند جهان مسخر تو است. وحشت براى چه؟ تو تشنگى آور بدست، آب فراوان است يا ايها الذين آمنوا استجيبوا لله و للرسول اذا دعاكم لما يحييكم. خداوند متعال آب را براى تشنه و تشنه را براى آب آفريده است، به قول ملاى رومى:
حكمت حق در قضا و قدر
كرده ما را عاشقان يكديگر
آب مى نالد كه كو آن آب خوار
تشنه مى نالد كه كو آب گوارا
تشنه تحصيل معارف و حقائق قرآن را عاقبت به خيرى ديگر است، و آن تكامل برزخى او است يعنى چنين انسان طالب را كه از اين نشأه رخت بر بسته است و هنوز به مرتبه قيامت كبرى نرسيده است، قرآن تعليم مى دهند، اين قرآن باطن و حقيقت و معنى و محتواى كتاب و الفاظ قرآنست و اين محتوى را مراتبى است لاتعد ولا تحصى.
جناب ثقة الاسلام كلينى در كتاب فضل القرآن كافى به اسنادش از حفص از امام هفتم باب الحوائج الى الله روايت كرده است كه امام عليه السلام به حفص فرمود:
يا حفص من مات من اوليائنا و شيعتنا ولم يحسن القرآن علم فى قبره ليرفع الله به من درجته فان درجات الجنة على قدر آيات القرآن يقال له اقرأ وارق فيقرأ ثم يرقى.
اى حفص هر كس از اولياء و شيعه ما بميرد و قرآن را نيكو نداند، در قبرش بدو تعليم مى دهند تا خداوند درجات او را بالا برد چه اين كه درجات جنت بر قدر آيات قرآن است، به او گفته مى شود بخوان و بالا برو پس مى خواند و بالا مى رود. اين قبر همين حفره اى از ارض نيست، اين حفره قشرى و ظلى و نمودى از قبرهاى انسان است.
منبع: #ولایت_تکوینی
@shakhehtoba
ارتقاء وجودی انسان
در اين مقام كه ارتقاء وجودى انسان است حضرت استاد علامه طباطبائى قدس سره در رساله شريف ولايت كه در ولايت تكوينى نوشته است، نكته اى بلند و عرشى افاده فرموده است به اين مضمون كه انبياء تمام احوال و اطوار و شؤون زندگيشان معصوم است حتى نيت خلاف و گناه نمى كنند، و اصلا زبان هرزه ندارند، بنى اسرائيل كه در موضوع ذبح بقره به حضرت موسى كليم عليه السلام گفتند:
أتتخذنا هزوا در جوابشان فرمود: اعوذ بالله أن اكون من الجاهلين. استهزاء و مسخره كردن و تعريض گفتن كار جهال است. ياوه سرائى و دشنام و بدگوئى و قلم و زبان هرزه داشتن روش و شيوه نابخردان است، انسان بخرد آگاه همانست كه اميرالمؤمنين عليه السلام وصف فرمود: المؤمن يتقلب فى خمسة من النور مدخله نور، و مخرجه نور، و عمله نور و كلامه نور، و منظره يوم القيمة الى النور.
منبع: #ولایت_تکوینی
@shakhehtoba
دعوت به بالا
سفراى الهى كه مطلقا معصوم اند ما را به سوى خود دعوت فرمودند به اين خطاب كه ما را ببينيد و به سوى ما بيائيد و هدف از ارسال آنان ارتقاء و اعتلاء انسان ها به سوى آنان است و حاشا كه دعوتشان به گزاف باشد، و اگر ما لياقت و قابليت اين چنين خطاب را نداشتيم مخاطب بدان نمى شديم.
بانگ مى آيد كه اى طالب بيا
جود محتاج گدايان چون گدا
جود محتاج است و خواهد طالبى
آنچنان كه توبه خواهد تائبى
پس اگر نيكبختى به حقيقت ندايشان را لبيك بگويد نه به مجاز.
به مجاز اين سخن نمى گويم
به حقيقت نگفته اى الله
و به راه بيفتد و وادى ها طى كند و به مقامات شامخى نائل آيد چه منعى متصور است؟ به قول عارف سنائى غزنوى:
چو ماكيان به درخانه چند بينى جور
چرا سفر نكنى چون كبوتر طيار
در به روى همه باز است، و اين درگاه حاجب و دربان ندارد، علاوه اينكه ما را دعوت به ضيافت هم فرمودند، به قول كمال اصفهانى:
بر ضيافتخانه فيض نوالت منع نيست
در گشادست و صلا در داده خوان انداخته
تو كه بال و پر پرواز به سوى ملائكه عالين را دارى پرواز كن، تو كه تور شكار دارى شكار كن. تو را كه لياقت مقام خلافة اللهى بلكه فوق اين مقام داده اند قدر خود بشناس و به كار باش، به قول خواجه حافظ:
اى دل به كوى دوست گذرى نمى كنى
اسباب جمع دارى و كارى نمى كنى
منبع: ولایت تکوینی
@shakhehtoba
یک عمل
شايد سؤالى پيش آيد كه مگر ممكن است ما به مقامات انسانهاى كامل نائل آييم؟ جواب اين كه اولا همين كه به راه افتاده ايم، هر اندازه پيش رفته ايم مغتنم است به قول خواجه حافظ:
مرا تا جان بود در تن بكوشم
مگر از جام او يك قطره نوشم
همين يك قطره درياهاست، آن كه يك قطره هم بنوشد از بركات سرشارى بهره مند خواهد بود و به حقيقت او را حظ و افر است. حضرت عيسى مسيح عليه السلام در اين امر به مردم موعظه مى فرمود كه دانه خردل از جميع تخم ها كوچكتر است. ولى چون آن را بكارند به نوعى نمو نمايد كه درخت مى شود و پرنده ها بر بالاى آن لانه مى سازند و در سايه او مى آرامند، يعنى عمل خير در ملكوت عالم همين طور است يك عمل خير هر چند كوچك باشد در ملكوت عالم بزرگ است و خير كثير است، مثلا انسان تصميم بگيرد كه كشيك زبان خود را بكشد و صادرات و واردات دهان خود را كنترل كند و مراقب باشد همين يك عمل را خير كثير است و در عالم خير خيلى بزرگ است، پس اين كه فرمودند ما را ببينيد و به سوى ما بيائيد به هر اندازه اى كه به سوى آنها رهسپار شده ايم به عالم انسان بالفعل تقرب جسته ايم و به همان حد انسان و انسان تر مى شويم، و به هر مقدار اسماء الله عينى را كه سر منشأ ولايت تكوينى اند در خود يافته ايم ارتقاء و اعتلاى وجودى داريم، تا يار كه را خواهد و ميلش به كه باشد و ثانيا اين كه بايد بين ولايت تكوينى و مقام نبوت تشريعى و امامت تشريعى فرق گذاشت، فضل نبوت و منصب امامت مطلبى است و نيل به مقامات معنوى انسانى و ولايت تكوينى مطلب ديگر. در اصطلاح ارباب قلوب اين را نبوت عامه و نيز نبوت مقامى و نبوت تعريف و انباء گويند و آن را نبوت تشريع.
هر چند سير الى الله موجب تقرب به اوصاف ربوبيه و تخلق به اخلاق الهيه يعنى سبب نيل به مقام ولايت تكوينيه مى گردد ولكن وظيفه سالك اين است كه در رياضات شرعيه هدفى جز حق سبحانه نداشته باشد. اگر به اميد نيل به مقامى رياضت كشد ضرر كرده است. و به قول جناب شيخ الرئيس در مقامات العارفين اشارات: من آثر العرفان للعرفان فقد قال بالثانى هر چيز كه جز حق تعالى هدف باشد آن بت است به قول خواجه حافظ:
تو بندگى چو گدايان به شرط مزد مكن
كه خواجه خود صفت بنده پرورى داند
منبع: ولایت تکوینی
@shakhehtoba
...
در سیر و سلوک برای هر کسی یک نوع افاضه می شود به مزاج خودش.
لذا اگر در کتابی خواندید که فلانی، فلان دستورالعمل را انجام داد و فلان حالت برایش ایجاد شد، شما با انجام آن دستورالعمل منتظر همان حالت نباشید.
.
📚صد و ده اشاره
#علامه_حسن_زاده_آملی
@shakhehtoba
دست تصرف
با رضاى محض و تسليم صرف بايد به راه افتاد، اگر دادند متشكر، اگر ندادند عجله نكن، صابر باش. آنانكه ديرتر مى گيرند پخته تر مى شوند، وظيفه ما اين است كه بنده حلقه به گوش او باشيم و مى دانيم قدمى كه در راه او برداشته ايم و نيتى كه در اين راه نموده ايم و عمل خيرى كه انجام داده ايم و هر گونه حسابى كه در بانك الهى باز كرده ايم به هدر نخواهد رفت. انا لانضيع اجر من أحسن عملا.
دلا در عاشقى ثابت قدم باش
كه در اين ره نباشد كار بى أجر
تنى چند از مشايخ، ارباب قلوب را نام مى برند كه ساليانى دست تصرف داشتند و لكن به لحاظ ادب مع الله دست به تصرف دراز نكرده اند و جز خدا نخواسته اند.
منبع: ولایت تکوینی
@shakhehtoba
کانال شاخه طوبی
فرزندان حضرت علامه (از راست) عبدالله، حسین و محمد
@shakhehtoba
4_752834954408230921.mp3
847.1K
#ویژه_محرم
دستورالعمل بچه دار شدن
استادصمدی آملی
@shakhehtoba
28.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_تصویری
دستور العملی از امام رضا برای بچه دار شدن
به مناسبت 11 ذی القعده، شبکه دو سیما در برنامه عصر خانواده در تاریخ 3 شهریور 1394، فرمایشاتی دلنشین را از استاد صمدی آملی درباره ولادت حضرت غریب الغرباء امام رضا علیه السلام پخش نمود.
در این فیلم دستور العملی از امام رضا برای بچه دار شدن نقل می شود.
🌸🍂🍃🍂🍃🍂
🍂🍃🍂🍃
🍂🍃
🍂
اول محرم؛ روزه و دعا برای طلب فرزند
اما اقدام به انعقاد نطفه؛ خطای واضح
از امام باقر(ع)(۱) و نیز
امام رضا(ع)(۲)
این دستورالعمل منقول است که
《هر کس فرزند ندارد
با تشخیص هلال اول ماه محرم
به نیت طلب #ذریه_طیب
از درگاه خداوند
روز اول محرم روزه بگیرد
و دعا کند خداوند بحق عظمت
خون سیدالشهداء(ع) به او
نسل پاک عنایت میکند.
چنان چه حضرت ذکریا چنین نمود
و با روزه و دعای اول محرم خداوند
به او یحیی را بشارت داد.》
✍نکته مهم در این دو حدیث
این که اول محرم برای
#دعا_و_روزه جهت
#طلب_اولاد_پاک است
و نه برای #انعقاد_نطفه.
چون به لحاظ طبی
در روایات به شدت از انعقاد نطفه در
اول، وسط و آخر ماه قمری نهی شده است.
📚منابع:
۱) وسائل الشیعه، ج ۷، ص ۳۴۷، حدیث ۳؛ عروة الوثقی، ج ۲، ص ۲۴۳
۲)نفس المهموم، شیخ عباس قمی
@shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فکیف اصبر علی فراقک
@shakhehtoba
🔻گزارش برگزاری ضیافتواره بینالمللی نور (۲)
🔻توصیه آیتالله صمدی آملی در ضیافتواره بینالمللی نور
💢قرائت شهادت خمسه طیبه در اذان و اقامه
🔻در صبح آدیینه مهدوی(عج) در ۲۴ مرداد ماه نیز ترنم دعای ندبه با بیانات و نوای حضرت استادصمدی آملی در محوطه بارگاه شهدای گمنام با یاد و خاطر خاتمالشهدای جبهه مقاومت "حاج قاسم سلیمانی" برگزار شد.
🔻برنامه اصلی روز ۲۴ مرداد قبل از ظهر با تلاوت قرآن آغاز و در ادامه با سخنان حضرت آیتالله صمدی آملی ادامه یافت.
🔻ایشان فرمودند: "هیاتهای عزاداری باید التزام عملی خویش را مبنی بر فصلالخطاب بودن منویات مقام عزیز رهبری مبنی بر رعایت دقیق پروتکلهای بهداشتی نشان دهند، این یعنی اقامه عزای حسینی(ع) هیچ دوگانهای با ضوابط بهداشتی ایجاد نمینماید به تعبیر رهبری فرزانه انقلاب ما در دوران "نبرد ارادهها" به سر میبریم.
🔻استاد صمدی آملی ادامه داد: دعای روز دوشنبه علل نزول مشکلات را گناهان، و راه نجات و رهایی را توبه از درگاه حق متعال و اعطای حقوق تضییع شده دیگران دانسته و در نهایت عترت طاهرین را مجرای قبولی نهایی در تطهیر از ذنوب دانسته است، چنانچه در این عصر نیز این قرائت شهادت خمسه طیبه در اذان و اقامه (توحید الوهی، رسالت نبوی، امامت علوی، عصمت فاطمی و ظهور مهدوی) را نه از باب وجوب، بلکه از باب حب به قرب سریع به مقام توحید و تطهیر دل و جان و عروج به ملکوت قرائت مینمائیم و میگوییم:
أشهد أن لا إله إلا الله؛
أشهد أنّ محمّداً رسول الله(ص)؛
أشهد أنّ عليّاً ولیّ الله؛
اشهد ان سیدتنا فاطمه بنت رسولالله عصمه الله الکبری و حجه الله علی الحجج
اشهد ان صاحبنا "م ح م د" ابن العسکری بقیهالله القائم من آل محمد(ص)
🔻پس از اتمام سخنان ایشان سردار حاج صادق آهنگران با مداحی و سینهزنی جلسه را به اتمام رساندند. پس از اتمام جلسه خبرنگار صدا و سیما از سردار حاج مرتضی قربانی و سردار اسکو در مورد برخی مسائل کشور سوالاتی نمودند.
🔻در پایان بستههای معیشتی و وسایل بهداشتی که توسط خواهران جهادی دبیرخانه ضیافتواره مستقر در "قرارگاه مواساتی حضرت فاطمه(س)" تدارک دیده شده توسط نیروهای بسیجی برای نیازمندان شهرهای مربوطه ارسال شد.
@shakhehtoba
🌸🍂🍃
🍂
فصحکمهانتظاریّهفیکلمه محمد مهدویّه
خاتمالفصوصاطلاقیعصرمحمدی(ص)
《فصوص ولائیّه》با
ظهور ۲۷ فص از
"فصوصالحکم" شیخاکبر آغاز و با
《فصحکمهعصمتیهفیکلمهفاطمیه》از جان
حضرت ابوالفضائل علامه حسنزاده آملی(ادام الله ظله) به کمال و در نهایت
فصوص اطلاقی عصر محمدی به
《#خاتمالفصوص_اطلاقیعصر》اعنی 《#فصحکمهانتظاریهفیکلمه_محمد_مهدویه》
خاتمه یافت که این خاتم فصوص اطلاقی یعنی 《#فص_انتظاریه_در_کلمه_مهدوی》 به توسط جان عرشی حضرت آیتالله صمدی آملی تلقی و تمثل داده شد.
#تلاقی_نوریه_طلیعه_الهی این
#خاتمالفصوصاطلاقی با
#حدوث_دهری
#چهاردهمین_یادواره
مزین به نام《شهدای گمنام》شده است
این «یادواره چهاردهم» که
مُشرق از شروق اشراقات حقیقت محمدیه(ص) و
مقتبس از قبسات مشکات حقیقت ولوی علویه (ع) میباشد به توجهات عرفانی حضرت آیتالله صمدی آملی (ادامالله ظله) مزین به عنوان《#ضیافتواره_نور》شده است که ندای تعالی به #منتظران_ظهور است.
امید است در عصر زعامت امام خامنهای تثبت بر قرائت به 《شهادت خمسه طیبه در اذان》 زمینهساز ظهور دولت صلح کُل در کلمه مهدوی(عج) باشد
👇👇👇
🌹 @sHakhehtoba