eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
واکنش به حوادث سیاسی ایران‌ و چهلمین‌ روز شهدای 17 شهریور از دوم‌ مهر ماه‌ 1357 اعتراضات مردمی علیه رژیم پهلوی حرکت‌ رو به‌ رشد خود را آغاز می‌کند. علّت‌ آن‌ محاصره‌ی‌ بیت‌ امام‌ خمینی در نجف اشرف‌ از اوّل‌ مهر ماه‌ بود که‌ موجب‌ تظاهرات‌ خونین‌ و اعتراضات‌ مردمی‌ در سرتاسر کشور گردید. پانزده‌ مهرماه‌ آغاز اوج‌ تظاهرات‌ و درگیری‌های‌ خیابانی‌ است‌. بنابر این متعاقب این اوضاع سیاسی و در آستانه چهلم شهدای 17 شهریور، آیت‌الله حسن‌زاده آملی به همراه جمعی از علمای حوزه‌ی علمیه ی قم روز 17 مهرماه 1357 در اعلامیه‌ای درباره‌ حوادث‌ سیاسی ایران‌ اعلام موضع می‌کنند. در این اعلامیه با اشاره به این ‌که «در طول‌ تاریخ‌ همواره‌ پیامبران‌ خدا و پیشوایان‌ دینی و پیروان‌ راستینشان‌ در راه‌ خدا، علیه‌ جباران‌ و ستمگران‌ به‌ پیکار برخاستند و تا آخرین‌ دم‌، ضعف‌ و سستی و زبونی به‌ خود راه‌ ندادند.» آمده است: «ملت‌ اسلام‌ که‌ بر ضد بیدادگری و بی‌دینی به‌ پا خواسته‌ و در کمتر از یک‌ سال‌ هزاران‌ قربانی داده‌، تکیه‌ گاهی جز خدا و نیروهای خدا داده‌، ندارد. جامعه‌ی مسلمان‌ ایران‌ می‌داند که‌ ابرقدرت‌ها برای بلعیدن‌ ثروت‌های ما چنگ‌ و دندان‌ تیز کرده‌اند و رژیم‌های دست‌ نشانده‌ی خود را بر ملت‌ مسلمان‌ مسلط‌ نموده‌، به‌ نام‌ طرفداری از صلح‌ جهانی مردم‌ بی‌گناه‌ را به‌ آتش‌ و خون‌ می‌کشند و زیر ماسک‌ پشتیبانی از حقوق‌ بشر، حق‌ توده‌های ستمکش‌ را پایمال‌ می‌کنند.» در قسمت دیگری از این اعلامیه محاصره بیت امام در نجف محکوم شده است: «ملت‌ ما رفتار غیر انسانی رژیم‌ بعثی عراق‌ را در مورد محاصره‌ منزل‌ بزرگ‌ رهبر دینی حضرت‌ آیت‌‌الله العظمی امام‌ خمینی و همدستی با هم‌ پیمانان‌ اسراییل‌ و سلب‌ آزادی از سرسخت‌ترین‌ دشمن‌ صهیونیسم‌، محکوم‌ می‌کند. رژیمی که‌ هر لحظه‌ به‌ شکلی در می‌آید؛ یک‌ روز با دولتی به‌ جرم‌ تأمین‌ نفت‌ اسراییل‌ غاصب‌ و حکومت‌ نژادپرست‌ و آدمکش‌ رودزیا و آفریقای جنوبی مبارزه‌ می‌کند و روز دیگر با همان‌ دولت‌ طرح‌ دوستی و همکاری می‌ریزد. از یک‌سو از تأسیس‌ صندوق‌ نه‌ میلیارد دلاری، برای جلوگیری از معاهده‌ی صلح‌ دروغین‌ با اسراییل‌ دم‌ می‌زند و از سوی دیگر علیه‌ پرچمدار نهضت‌ ضد صهیونیسم‌ با دوستان‌ دیرین‌ اسراییل‌ تبانی می‌کند.» محکوم نمودن جنایات رژیم در کشتار مردم در 17 شهریور از دیگر مسائل  مورد اشاره در این اعلامیه است: «مردم‌ ما از رژیم‌ دست‌ نشانده ی ایران‌ توقعی جز قتل‌ و غارت‌ ندارد و به‌ چشم‌ خود دید دولتی که‌ به‌ عنوان‌ آشتی ملی سر کار آمد چه‌ فاجعه‌ای به‌ بار آورد و روی چنگیزهای تاریخ‌ را سفید کرد و صدها و هزاران‌ نفر از زنان‌، کودکان‌ و نوجوانان‌ را در میدان‌ شهدای تهران‌ به‌ کمک‌ سربازان‌ اسراییلی چنانکه‌ نقل‌ شده‌ از بالا و پایین‌ به‌ رگبار مسلسل‌ بست‌.» رسوایی رژیم در شعارهای دولت آشتی ملی مورد دیگری است که در این اعلامیه به آن واکنش نشان داده شده است: «نظام‌ استبدادی ایران‌ پنداشت‌ با برقراری حکومت‌ نظامی غیر قانونی می‌تواند خروش‌ ملت‌ مبارز مسلمان‌ ایران‌ را فرونشاند ولی شورش‌های پی در پی و تظاهرات‌ بی امان‌ شهرستان‌ها که‌ منجر به‌ قتل‌ صدها نفر در مشهد، کرمانشاه‌، بوکان‌، کاشان‌، خرم‌ آباد، بروجرد، آمل‌ و بابل‌ و ... به‌ دست‌ دژخیمان‌ نظام‌ حاکم‌ شد، نشان‌ داد که‌ این‌ موج‌ فرونشستنی نیست‌ تا آنگاه‌ که‌ نظام‌ اسلامی بر سرکار آید و عمل‌ به‌ قوانین‌ اسلام‌ را سرلوحه‌ کار خود قرار دهد. دولت‌ به‌ اصطلاح‌ آشتی نه‌ تنها تظاهرات‌ سرتاسری ملت‌ ایران‌ را در روز عید فطر و تظاهرات‌ مردم‌ قهرمان‌ تهران‌ را در 16 شهریور وقعی ننهاد، بلکه‌ تظاهرات‌ وسیع‌ آرام‌ 17 شهریور تهران‌ را به‌ بهانه‌ حکومت‌ نظامی غیرقانونی که‌ مردم‌ از آن‌ بی اطلاع‌ بودند، با مسلسل‌های خودکار به‌ خاک‌ و خون‌ کشید. دولت‌ آشتی ملی، آشتی را به‌ درون‌ دبستان‌ها و دبیرستان‌ها کشانید! و بنا به‌ نقل‌ روزنامه‌های رسمی تنها در دبیرستان‌ پهلوی کاشان‌ 250 نفر زخمی به‌ جای گذاشت‌.»  جامعه‌ی مسلمان‌ و آگاه‌ ایران‌ با تعطیل‌ سرتاسری روز یکشنبه‌ نهم‌ مهرماه‌ که‌ رفراندوم‌ عینی و عملی بود همبستگی کامل‌ خود را با رهبر نهضت‌، امام‌ خمینی اعلام‌ نمود. در خاتمه این اعلامیه نیز با تأکید بر ادامه مبارزه، از آزادی‌خوان جهان می‌خواهند تا صدای مظلومیت مردم ایران را به جهانیان برسانند: «ملت‌ غیور ایران‌ به‌ رهبری روحانیت‌ متعهد، مبارزه‌ مقدس‌ خود، علیه‌ جباران‌ و ستمکاران‌ را ادامه‌ می‌دهد و روز یکشنبه‌ 24 مهرماه‌ 57 را به‌ عنوان‌ بزرگداشت‌ چهلمین‌ روز قربانیان‌ تهران‌ و سالگرد مرگ‌ اسرارآمیز فرزند رهبر عالیقدر امام‌ خمینی و به‌ یاد قربانیان‌ اخیر شهرستان‌ها عزای عمومی اعلام‌ می‌کند و از ملل‌ آزاد جهان‌ و طرفداران‌ راستین‌ حقوق‌ بشر می‌خواهد که‌ صدای این‌ ملت‌ مظلوم‌ را به‌ گوش‌ جهانیان
برساند.» @shakhehtoba
. ❖ جذبه ای در ماه رجب هنگام گفتن ذکر لا اله الّا الله توسط علامه حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه • در شب جمعه يازدهم رجب ۱۳۸۸ ه‍ ق مطابق با ۱۳۴۷/۷/۱۲ ه‍ ش، بر اثر مراقبت و حضور، التهاب و اضطراب شديدى داشتم؛ و با برنامه عملى جناب استاد علامه طباطبايى -رضوان الله عليه- روزگار مى‌گذراندم؛ تا قريب يك ساعت به اذان صبح كه به ذكر كلمه طيبه لا اله الا الله اشتغال داشتم، ديدم سرتاسر حقيقت و همه ذرات مملكت وجودم با من در اين ذكر شريف همراهند و سرگرم به گفتن لا اله الا الله اند. ناگهان به فضل الهى جذبه اى دست داد كه بسيار ابتهاج به من روى آورد؛ مثل اين كه تندبادى سخت وزيدن گيرد آنچنان صدايى پى در پى بدون هيچ مكث و تراخى بر من احاطه كرد، و سيرى سريع پيش آمد كه هزار بار از سرعت سير جت سريع السير در فضا فزونتر بود، و رنگ عالم را بدان گونه كه ديده ام از تعبير آن ناتوانم. عجب اينكه در آن اثناء گفتم: چه خوش است كه به دنيا برنگردم. وقتى اين معنى در دلم خطور كرده، به ياد عائله افتادم كه آنها سرپرست مى‌خواهند، باز گفتم: آنها خودشان صاحب دارند، به من چه. تا چيزى نگذشت كه از آن حال شيرين باز آمدم و خودم را در آنجا كه نشسته بودم ديدم. ان الله سبحانه فتّاح القلوب و منّاح الغيوب. • از رویداد اين حالت گفته ام: از مردم ديو و دَد بردن چه خوش است در گوشه خلوت آرميدن چه خوش است بى ديدن چشم و راه پيمودن پا سير دو جهان كردن و ديدن چه خوش است 👤 علامه حسن زاده آملی، کتاب انسان در عرف عرفان، واقعه سوم ✍ پ‌ن: علامه مجلسی فرموده که در هر شب از شب‌های ماه رجب، هزار مرتبه ذکر لا اله الا الله توصیه شده است.
کتابشناسی فهرست‌نویس برایم حکایت کرد که در سنهٔ نهصد وبیست وشش هجری قمری که ده سال بعد از اختراع چاپ است ، رساله صنائع جابر بن حیان را در خارجه به آلمـانی و فرانسوی و انگلیسی ترجمه و چاپ کرده‌اند. در آن رساله آمده است که شخصی در معیت امام صادق عليه‌السلام از آنجناب سؤالاتی می کرد تا وقتی به بازار مسگرها رسیدند از امام سؤال کرد: مس چیست؟ فرمود: نقره فاسد شده است و دوایی دارد که چون آن را به مس زنند نقره خالص شود. سائل نپرسید که آن دوا چیست، مترجم آلمانی خیلی به سائل عصبانی شده است که چرا نپرسیدی دوای آن چیست!!! 📚هزار و یک نکته / علامه حسن‌زاده آملی/ نکته ۸۶۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟫🌻درخواست نامگذاری سالروز وفات حضرت علامه حسن‌زاده آملی به -https://farsnews.ir/my/c/120921 🔶این پیشنهاد فاخر و کمپین ارزشمند و مقدس توسط خبرگزاری فارس مطرح و راه اندازی شده است ❤️شما عزیزان فرهیخته هم گامی در این بنای الهی بنهید
 مهر 1344حضرت امام به همراه فرزندشان آیت‌الله حاج آقا مصطفی خمینی از ترکیه به تبعیدگاه دوم یعنی کشور عراق، اعزام شدند. به محض اقامت امام در نجف سیل نامه‌ها و تلگراف‌ها به سمت ایشان سرازیر شد. علما و شخصیت‌های مختلف از نقاط گوناگون ایران، به ویژه از حوزه علمیه قم، سعی کردند با ارسال نامه و تلگراف، خوشحالی خود را از تشرف ایشان به عتبات عالیات آشکار نمایند. در همین زمان (مهرماه 1344) علامه حسن‌زاده آملی نیز به همراه سایر فضلا و محصلان حوزه علمیه قم[29] در نامه‌ای به «محضر مقدس بزرگ مرجع عالم تشیع حضرت آیت‌الله العظمی آقای خمینی متع‌الله المسلمین بطول بقائه» ضمن ابراز خرسندی از انتقال ایشان  از ترکیه به عتبات عالیات می‌نویسند: «ادامه تبعید آن مرجع عالیقدر که به خاطر دفاع از قرآن و حقوق ملت اسلام و حمایت از استقلال و تمامیت ارضی کشور اسلامی ایران صورت گرفته است، [را] بسی موجب تأثر و تنفر عموم ملت ایران... ملت شریف مسلمان ایران و حوزه علمیه قم که از منویات مقدس آن قائد عظیم‌الشأن پیروی می‌کنند و برای تأمین و اجرای آن از هیچ‌گونه فداکاری دریغ ندارند، انتظار دارند که به زودی موانع برطرف شود تا با مراجعت حضرت‌عالی به حوزه‌ی علمیه قم و با تدبیرات خردمندانه و رهبری‌های ارزنده آن زعیم عالی‌قدر، مصالح عالیه اسلام و حقوق از دست رفته ملت تأمین گردد.»[30] علاوه بر این در 30 آبان همین سال، علامه حسن‌زاده بار دیگر به همراه جمعی از علما و فضلای حوزه علمیه قم[31] در نامه‌ای دیگر به امیرعباس هویدا با اشاره به این ‌که «بیش‌ از یک‌ سال‌ است‌ که‌ پیشوای‌ عالیقدر و مرجع‌ تقلید حضرت‌ آیت‌الله‌ العظمی‌ آقای‌ خمینی‌ ادام‌‌الله‌ ظله‌ بر خلاف‌ قانون‌ در زندان‌ استعمار (ترکیه‌) تحت‌ نظر و سپس‌ در عراق‌ بطور تبعید به‌ سر می‌برند. [و] در طی‌ این‌ مدت‌، مردم‌ ایران‌ به‌ ویژه‌ حوزه‌ی‌ علمیه‌ قم‌ از رهبری‌های‌ ارزنده‌ و تعالیم‌ و تربیت‌های‌ فروزنده‌ ایشان‌ محروم‌ بوده‌ و با کمال‌ بی‌صبری‌ در انتظار قدوم‌ شریف‌ ایشان‌ دقیقه‌ شماری‌ کرده‌اند.» آمده است:  «وضع مسلمانان و روش ناهنجار دولت‌های غیر ملی به جایی کشیده که مرجع دینی یک ملت نتواند احکام الهی را صریحاً بیان کند و از آزادی ملت و استقلال کشور خود دفاع نماید و به جرم اعتراض (به کاپیتولاسیون) بیش از یک سال در حال تبعید و ناراحتی به سر برد؛ آری به جرم اعتراض به کاپیتولاسیون یعنی به جرم اعتراض به لایحه‌ای که می‌گوید ملت ایران باید در برابر اراده و خواسته‌های اجانب تسلیم و حق هیچ‌گونه دفاع از مال و جان و ناموس خود نداشته باشد. ما نفهمیدیم اگر کاپیتولاسیون به نفع و صلاح ملت است چرا یک روز برای الغای آن جشن‌ها گرفته‌اند و الغای آن را از افتخارات هیئت حاکمه آن روز شمردند و اگر به ضرر است، چرا دو مرتبه آن را با وضع فجیع‌تری به ملت ایران تحمیل کردند...» در ادامه این نامه با اشاره به مبارازات آیت‌الله میرزا محمدحسن شیرازی و سید جمال‌الدین اسدآبادی آمده است: «امروز همان بزرگ مرجع شیعه و همان نابغه شرق هر دو در شخصیت حضرت آیت‌الله العظمی آقای خمینی متمثل است شده و تاریخ همان آزادی‌خواهی، همان مبارزه با استعمار و استبداد، همان تبعید و همان محرومیت ملت ایران را به صورت تازه منعکس می‌سازد. با این تفاوت که مردم امروز ایران در تشخیص حقایق از خرافات و تمیز خادم از خائن دقیق‌تر، و در برابر افکار متضاد بهتر از عهده قضاوت بر می‌آیند...» در ادامه به سانسور مطبوعات در بازتاب جنایات رژیم و ادامه «حبس‌های دسته‌جمعی، اعدام، شکنجه، آزار روحانیون و مردم» اشاره شده است و «ادامه تبعید حضرت آیت‌الله خمینی در هر جا و به هرصورتی که باشد [را] مایه ناراحتی و خشم ملت ایران» می‌داند. همچنین با خطاب قرار دادن شخص هویدا آمده است: «هرچه در نظر شما محترم است، وجدان، مذهب، قانون اساسی و اعلامیه حقوق بشر با این طرز حکومت مخالف است. شما یقین بدانید حکومت‌هایی که پایه آن بر ظلم و ستم به ملت است، بقا و ثباتی ندارد...» در خاتمه متذکر شده‌اند که «لازم است به این وضع اسفناک خاتمه داده شود و با ارجاع حضرت آیت‌الله العظمی آقای خمینی به قم و خاتمه دادن به حبس، شکنجه، اعدام و مبارزه با دین و ملت، شکاف بین مردم و دولت» پر شود
امیرالمؤمنين ع در روایتی فرمودند فرزندم مهدی آل محمد ، چهار اوتاد، ۴۱ ابدال و ۳۶۰ صلحا دارد... اینها کسانی هستند که شبانه‌روز در کره زمین دور می‌زنند ، گوششان باز است، صداها را می شنوند و تا کسی "یا بقیة الله   يا حجة الله" می‌گوید ، زود حاضر می‌شوند و می گویند با آقا چه کار داری؟ و حوائجشان را خود برآورده می‌سازند. خداوند رحمت کند آیت‌الله کشمیری را ، ایشان یکی از بزرگواران و یکی از اوتاد بود ..... در فیلمی که از ایشان دارم ، لبخند ملیحی می‌زنند و می‌فرمایند در صحن امیرالمومنین ع دیدم که کسی نشسته و آقا امام زمان را صدا می زند و حاجتی دارد؛ من هم رفتم و زیر گوشش گفتم : " با امام زمان چه کار داری؟ حاجتت این است و اینطور برآورده می‌شود" آن شخص که مرا ندیده بود ، بعد از شنیدن این صدا داد و بیداد کرد و معرکه گرفت ، همه مردم را جمع کرد و گفت : " امام زمان عج آمده و من آقا را دیدم !!!" 📚حضور و مراقبت / داوود صمدی آملی / مجلس شانزدهم
بهترين خلق 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 امام جواد عليه السلام فرمود: هيچ دو مردى به گرد يكديگر نيامدند، جز آنكه بهترينشان نزد خدا، كسى است كه مؤدب تر است. پرسيدند: اى فرزند رسول خدا! ما آنرا نزد مردم دانيم كه چيست ؛ اما بيان فرما كه نزد خداوند چيست؟ فرمود: قرآن را همانگونه كه نازل شده است قرائت كنيد و سخن ما را همان طور كه گفته ايم، روايت كنيد و خداوند را به حالتى كه محتاج و نيازمند اوييد بخوانيد. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کتاب فضائل و سیره چهارده معصوم علیهم السلام در آثار استاد علامه حسن زاده آملی
السلام علیک یا جوادالائمه همه از “جود” تو دارند وجود پیش ذاتت به رکوع و به سجود چون به هستی ز تو در آثاریم چشم بر لطف عمیمت داریم ‘جود’ مصدر به جیم و سه حرف است، عارف رومی در مثنوی گوید: من نکردم خلق تا سودی کنم بلکه تا بر بندگان جودی کنم قفطی در اخبارالحکماء در ترجمه سقراط حکیم آورده است که: سَأله رجل ماالعلة التی خلق لهاالعالم؟ فقال: جود الله یکی از اسمای حسنی الهی “جواد” است. شیخ الرئیس در فصل پنجم اشارات در بیان ‘جود’ نیکو فرموده است که: أتعرف ماالجود؟ الجود هو افادة ما ینبغی لالعوض؛ فلعلّ من یهب السکّین لمن لاینبغی له لیس بجواد ؛ و لعلّ من یهب لیستعیض معامل و لیس بجواد. و لیس العوض کلّه عینا بل و غیره حتی الثناءِ والمدح ، والتخلص من المذمّة، والتوصل إلی أن یکون علی الأحسن أو علی ما ینبغی، فمن جاد لیشرف أو لیحمد أو لیحسن به ما یفعل فهو مستعیض غیر جواد، فالجواد الحق هوالّذی تفیض منه الفوائد لا لشوق منه و طلبٍ قصدیٍ یعود الیه... اثر اسم به هر اندازه که بخوانند به هر آوازه هیچ شک نیست که در اسرع حال به اجابت برسد بی اهمال ✍️حضرت علامه حسن زاده آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا