⭕️معیار تشخیص حق از باطل در فضای غبار آلود فتنه های اجتماعی- سیاسی
🔻ما الآن كه على و عمار و اويس قرنى و ديگران را
با عايشه و زبير و طلحه روبرو مى بينيم،
مردد نمى شويم ؛
🔻اما اگر در آن زمان مى زيستيم
و سوابق آنان را از نزديك مى ديديم،
شايد از ترديد مصون نمى مانديم.
🔻- شخصی از یاران امام علی که با مشاهده «جنگ جمل» در تمییز حق از باطل به حیرت افتاده بود -
محضر امير المؤمنين شرفياب شد و گفت:
آيا ممكن است طلحه و زبير و عايشه بر باطل اجتماع كنند؟
شخصيتهايى مانند آنان از بزرگان صحابه رسول اللَّه چگونه اشتباه مى كنند
و راه باطل را مى پيمايند؟
آيا اين ممكن است؟
🔻- امام علیه السلام در پاسخ او سخنى دارد كه دكتر طه حسين، دانشمند و نويسنده مصرى، مى گويد:
سخنى محكمتر و بالاتر از اين نمى شود
بعد از آنكه وحى خاموش گشت
و نداى آسمانى منقطع شد،
سخنى به اين بزرگى شنيده نشده است.
فرمود:
«انَّكَ لَمَلْبُوسٌ عَلَيْكَ،
انَّ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ لا يُعْرَفانِ بِاقْدارِ الرِّجالِ،
اعْرِفِ الْحَقَّ تَعْرِفْ اهْلَهُ
وَ اعْرِفِ الْباطِلَ تَعْرِفْ اهْلَهُ»
ترجمه :
سرت كلاه رفته و حقيقت بر تو اشتباه شده
حق و باطل را با ميزان قدر و شخصيت افراد نمى شود شناخت
🔻اين صحيح نيست كه تو اول ، شخصيتهايى را مقياس قرار دهى
و بعد حق و باطل را با اين مقياسها بسنجى:
فلان چيز حق است چون فلان و فلان با آن موافقند
و فلان چيز باطل است چون فلان و فلان با آن مخالف
🔻نه،
اشخاص نبايد مقياس حق و باطل قرار گيرند.
اين حق و باطل است كه بايد مقياس اشخاص و شخصيت آنان باشند.
🔻يعنى بايد حق شناس و باطل شناس باشى
نه اشخاص و شخصيت شناس؛
🔻افراد را (خواه شخصيتهاى بزرگ و خواه شخصيتهاى كوچك) با حق مقايسه كنى،
اگر با آن منطبق شدند شخصيت شان را بپذيرى و الّا نه.
🔻اين، حرف- صحیح - نيست كه آيا طلحه و زبير و عايشه ممكن است بر باطل باشند؟(روضه الواعظین ص 31)
🔻در اينجا على عليه السلام
معيار «حقيقت» را خود «حقيقت» قرار داده است
و روح تشيع نيز جز اين چيزى نيست.
🔻در حقيقت فرقه شيعه مولود يك «بينش مخصوص»
و اهميت دادن به «اصول اسلامى» است
نه به افراد و اشخاص.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جاذبه و دافعه على عليه السلام)، ج16، ص: 309-307-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️حضور زن در اجتماع (۱)
🔸نه حبس ، نه اختلاط بلکه «حريم»
🔻آنچه اسلام مىگويد
نه آن چيزى است كه مخالفان اسلام اسلام را بدان متهم مىكنند،
يعنى محبوسيت زن در خانه،
🔻و نه نظامى است كه دنياى جديد آن را پذيرفته است
و عواقب شوم آن را مىبيند،
يعنى اختلاط زن و مرد در مجامع.
🔻حبس كلى زن در خانه،
نوعى مجازات بود كه بهطور موقت در اسلام
براى زنان بدكار مقرر شد(نساء/۵)
🔻مقصود اين است كه اسلام با اختلاط مخالف است
نه با شركت زن در مجامع ولو با حفظ حريم.
🔻اسلام مىگويد: نه حبس و نه اختلاط بلكه حريم.
🔻سنت جارى مسلمين از زمان رسول خدا همين بوده است
كه زنان از شركت در مجالس و مجامع منع نمىشدهاند
ولى همواره اصل «حريم» رعايت شده است.
🔻در مساجد و مجامع، حتى در كوچه و معبر، زن با مرد مختلط نبوده است.
🔻شركت مختلط زن و مرد در برخى مجامع،
مانند برخى مشاهد مشرّفه كه در زمان ما محل ازدحام فوق العاده است،
برخلاف مرضىّ شارع مقدس اسلام است. (ادامه دارد)
▪️مجموعهآثاراستادشهيدمطهرى(مسأله حجاب)، ج19، ص: 550-552- با تلخیص و ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸« اندیشه مطهر» در«ایتا»
https://eitaa.com/shakhes1340
🔹«بازخوانی اندیشه های امام خمینی» در«ایتا»
https://eitaa.com/Imam1340
🔸«باز خوانی اندیشه های رهبری» در «ایتا»
https://eitaa.com/rahbari1340
♦️مشخصات اسلام(۲۸)
🔸اسلام شناسی(۱)
🔹ج. از نظر ايدئولوژى : («بايد» ها و «نبايد» های یک مکتب که متّكى بر جهان بینی خاصّى است كه آنها را توجيه مىنمايد)
3️⃣1️⃣ بطلان معاملات مجهول و ریسکی
🔻هر مبادله و گردش ثروتى بايد از روى آگاهى كامل طرفين باشد
و اطّلاعات لازم قبلا كسب شده باشد
🔻 معاملات جاهلانه و ريسكى ، غرر و باطل است (نهى النّبىّ عن الغرر)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (وحى و نبوت)، ج2، ص: 244-243- با ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️حضور زن در اجتماع (۲)
🔸نه حبس ، نه اختلاط بلکه «حريم»
🔻راستى اگر كسى بيماردل نباشد تصديق مىكند كه راه اسلام راه معتدل و متعادلى است.
🔻اسلام در عين اينكه نهايت مراقبت را براى پاكى روابط جنسى به عمل آورده است
هيچ گونه مانعى براى بروز استعدادهاى انسانى زن به وجود نياورده است
🔻بلكه كارى كرده است كه اگر اين برنامه دور از هر افراط و تفريطى اجرا شود،
هم روحيهها سالم مىماند
و هم روابط خانوادهها صميمىتر و جدىتر مىگردد
و هم محيط اجتماع براى فعاليت صحيح مرد و زن آمادهتر مىشود.
🔻...آنچه مصلحت ايجاب مىكند جز اين نيست كه :
بايد اين خيال را از سر زنان امروز خارج كنيم كه مىگويند «حجاب در عصر حاضر غيرعملى است؛»
- و - ثابت كنيم كه :
🔸- اولا - حجاب اسلامى ، كاملًا منطقى و عملى است.
🔹ثانياً كوشش كنيم كه در فعاليتهاى فرهنگى،
اجتماعى،
بهداشتى،
واحدهاى اختصاصى براى زنان به وجود آوريم
🔸و با فعاليتهاى مختلط و واحدهاى مختلط
كه تقليد احمقانهاى از اروپاييان است مبارزه كنيم.
🔻تنها در اين صورت است كه زنان شخصيت واقعى خود را بازخواهند يافت
و به نام آزادى و مساوات،
ابزار و بازيچه
و احياناً وسيله اطفاء شهوت مردان قرار نخواهند گرفت.
▪️مجموعهآثاراستادشهيدمطهرى، ج19، ص: 564 و ص 546-547- با تلخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️زیان امر به معروف و نهى از منكر جاهلانه(۱)
⭕️ به خدا قسم من مىترسم :
زيانى كه ما از راه امر به معروف و نهى از منكر جاهلانه كرده ايم
يا صدمه هايى كه از اين راه به اسلام زده ايم،
از زيان ترك امر به معروف و نهى از منكرمان بيشتر باشد.
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: -287- ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️زیان امر به معروف و نهى از منكر جاهلانه(۲)
🔸بصیرت و آگاهی شرط نخست امربمعروف و نهی از منکر
🔻اين وظيفه بزرگ (امر به معروف و نهى از منكر) دو ركن،
دو شرط اساسى دارد.
يكى از آنها
رشد، آگاهى و بصيرت است.
🔻تا حالا كه امر به معروف و نهى از منكرهاى ما در اطراف دگمه لباس و بند كفش مردم بوده است،
در حول و حوش موى سر و دوخت لباس مردم بوده است!
🔻ما اصلًا معروف چه مىشناسيم كه چيست؟
منكر چه مىشناسيم كه چيست؟
🔻ما گاهى معروفها را به جاى منكر مىگيريم
و منكرها را به جاى معروف.
🔻بهتر اينكه ما جاهلها امر به معروف و نهى از منكر نكنيم.
چه منكرها كه به نام امر به معروف و نهى از منكر به وجود نيامد!
🔻آگاهى و بصيرت مىخواهد،
خبرت و خبرويّت مىخواهد؛
دانايى، روانشناسى و جامعهشناسى مىخواهد
تا انسان بفهمد كه چگونه امر به معروف و نهى از منكر كند،
🔻يعنى راه معروف را تشخيص بدهد، ببيند معروف كجاست، منكر را تشخيص بدهد،
ريشه منكر را به دست بياورد،
از كجا آن منكر سرچشمه مىگيرد.
🔻و لهذا ائمه دين فرمودهاند:
جاهل بهتر است امر به معروف و نهى از منكر نكند،
چرا؟
«لِانَّهُ ما يُفْسِدُهُ اكْثَرُ مِمّا يُصْلِحُهُ»
چون جاهل هنگامى كه امر به معروف و نهى از منكر مىكند، مىخواهد بهتر كند بدتر مىكند.
و چقدر در اين زمينه مثالها زياد است!
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 240-239- با تلخیص و ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
🟢زیارت «امين اللّه»
✅ در ميان زياراتى كه ما براى ائمه داريم،
زيارت امين اللّه شايد- و بعيد هم نيست- معتبرترين زيارات باشد،
هم از نظر سند
و هم از نظر مضمون
كه از اين نظر هم جزء عالىترين زيارات است
و شايد عالى ترين زيارات باشد.
زيارت كوتاهى است.
✅ هر امامى را با اين زيارت مى توان زيارت كرد
با اين تفاوت كه آن يك كلمه «السّلام عليك يا امير المؤمنين» در زيارت غير امير المؤمنين برداشته مىشود
[و بجاى آن، عبارت مناسب گذاشته مى شود.]
✅سيزده جمله دارد كه اين سيزده جمله دعاست؛
يعنى بعد از اينكه امام را زيارت مى كنيم،
در حضور و در مشهد امام از خداى متعال اين چيزها را مى خواهيم
❇️ شاهد من، دو جمله - از سيزده جمله این دعاست - که مى خوانيم:
✅ فاجْعَلْ نَفْسى ...
مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ اوْلِيائِكَ،
مَحْبوبَةً فى ارْضِكَ وَ سَمائِكَ،
: خدايا من مى خواهم
هم محبّ باشم
هم محبوب؛
هم دوست بدارم،
هم مرا دوست بدارند.
🔹اما چه كسى را دوست بدارم؟
✅ «مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ اوْلِيائِكَ» :
دوستدار آن برگزيدگانِ از اولياى تو باشم،
خُلَّص اولياى تو.
محبت خُلَّص اولياست كه مثل مغناطيس، انسان را مى كِشد.
✅اين غير از مسئله تفكر و محاسبه النفس است.
اينها يك كارهاى فكرى است
و البته لازم هم هست
[اما تأثير محبت اولياء به مراتب بيشتر است.]
✅ اگر انسان بخواهد فقط با تكيه به تفكر و تذكر و محاسبه النفس و مراقبه و غيره،
اخلاق سوء را يك يك با سر انگشت فكر و حساب از خود بزدايد
و خود را اصلاح نمايد،
البته عملى است
اما مثل - این- است كه انسان بخواهد براده هاى آهن را يك يك جمع كند.
✅ ولى اگر انسان اين توفيق را پيدا كند كه - فرد -كاملى پيدا بشود
و او شيفته آن كامل گردد،
مى بيند كارى كه او در ظرف چند سال انجام مى داد،
اين در ظرف يك روز انجام مى دهد.
🔸«مَحْبوبَةً فى ارْضِكَ وَ سَمائِكَ»
: خودم نيز، هم در زمين محبوب باشم
و هم در آسمان؛
در زمين محبوب باشم
[به اينكه] مردم مرا دوست داشته باشند.
✅ اين از قدس و تقوا نيست كه من جورى باشم كه مردم مرا دشمن داشته باشند.
✅ نه،
مَحْبوبَةً فى ارْضِكَ وَ سَمائِكَ. :
خدايا كارى بكن كه در زمين (يعنى پيش خلق تو)
و در آسمان محبوب باشم،
هر دو جا
(اگر انسان در زمين محبوب باشد و در آسمان ملعون كه ديگر خيلى بد مى شود، مى شود يك آدم رياكار و متظاهر)،
🔸با حقيقت باشم كه تو مرا دوست داشته باشى،
و حقيقت داشتن من را مردم هم بشناسند
كه مردم نيز مرا دوست داشته باشند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تعليم و تربيت در اسلام)، ج22، ص: 941-937-با تلخیص و ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️تنها راه پاسداری از اسلام و انقلاب :
«مواجهه صريح و شجاعانه با عقايد و افكار مخالف»
🔻من به جوانان و طرفداران اسلام هشدار مى دهم كه :
يك وقت خيال نكنند كه حفظ و نگهدارى اسلام [با سلب آزادى بيان تحقق مى يابد.]
🔻برخى جوانان خيال نكنند كه راه حفظ معتقدات اسلامى و جهانبينى اسلامى اين است كه نگذاريم ديگران حرفهايشان را بزنند.
نه، بگذاريد - حرفهایشان را- بزنند؛
نگذاريد خيانت كنند.
🔻...از اسلام فقط با يك نيرو مى شود پاسدارى كرد
و آن :
منطق و آزادى دادن
و مواجهه صريح و رك و روشن با افكار مخالف است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج۲۴، ص: ۱۳۱- با تلخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️نمونه ای از مواجهه صریح ، منطقی و شجاعانه با افکار مخالف
(صراحت و عدم نفاق، شرط آزادى بیان)
🔻من در محيط همين دانشكده - الهیات دانشگاه تهران- به فردى كه عقايد ماترياليستى داشت و گاهى سر كلاسها ابراز مى كرد،
هم به خودش و هم چند بار وسيله استادهاى ديگر به او پيغام دادم گفتم :
🔻من به تو نمى گويم تو چرا اين طور فكر مى كنى،
حق دارى اين طور فكر كنى؛
و نمى گويم كه تو چرا فكر خودت را ابراز مى كنى،
حق دارى ابراز كنى؛
🔻ولى من يك مطلب به تو مى گويم:
تو واقعا اگر به فكر خودت ايمان و اعتماد دارى چرا جلو ما اين حرفها را نمى زنى؟
چرا هر جا دانشجويان سال اول حضور دارند- كه مى دانى از جايى اطلاع ندارند
و معمولا دانشجو از استاد حساب مى برد و بيم دارد كه آخر ترم نمره به او ندهد- حرفهايت را مىزنى؟
🔻من هم مى آيم سر كلاس مى نشينم،
دانشجويان هم باشند،
تو حرفهايت را بزن
من هم حرفهايم را مى زنم (آزادى فكر معنايش اين است)،
تو بگو
من هم بگويم،
تو بنويس
من هم بنويسم،
تو فكر خودت را ابراز كن
من هم ابراز كنم.
🔻تو صريح و بى نفاق آنچه كه واقعا فكر مى كنى بيان كن
- نه در زير لفافه هاى ديگر كه آن نفاق و حقه بازى و توطئه و اغفال و اضلال است -
من هم بيان مى كنم.
🔻گفتم اگر مايل هستى يك ميز گرد تشكيل مى دهيم،
حتى استادهاى دانشكده هاى ديگر را هم بخواهى حاضر مى كنيم،
اگر مطالبى علمى و منطقى دارى بگو،
ما هم اگر حرفى داشته باشيم در مقابل شما بگوييم.
🔻گفتم :
با اين كه من به هيچ وجه حاضر نيستم در راديو و تلويزيون حرف بزنم يا ظاهر بشوم[ در زمان رژيم گذشته]
ولى براى اين كار حاضرم، تا همه مردم ايران بشنوند يا ببينند.
ولى فكرتان را در زير لفافه هاى ديگر نگوييد.
♦️من همین جا به همه این دوستان غیر مسلمان اعلام میکنم که:
از نظر اسلام تفکر آزاد است،
تو هر طور میخواهی بیندیشی بیندیش،
هر طور میخواهی عقیده خودت را ابراز کنی- بکن
به شرط این که همان فکر واقعی خودت را ابراز کنی.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج24، ص: 124-با ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️امورى كه اجبار بردار نيست(۱)
🔻بشر در چه چيزهايى بايد آزاد باشد
و در چه چيزهايى نمىتواند آزاد باشد
و اصلا فكر آزادى درباره آنها غلط است؟
🔻بعضى چيزهاست كه اصلا اجبار بردار نيست
يعنى نمىشود بشر را مجبور كرد كه آن را داشته باشد، خودِ موضوعْ قابل اجبار نيست،
اگر تمام قدرتهاى مادى جهان جمع شوند و بخواهند با زور آن را اجرا كنند قابل اجرا نيست،
🔻مثل محبت و دوستى.
اگر يك فرد فرد ديگر را دوست نداشته باشد،
آيا با زور مىشود او را دوستدار و عاشق وى كرد؟
چنين چيزى محال است.
🔻اگر تمام قدرتهاى جهان جمع شوند و بخواهند يك فرد را كه فرد ديگر را دوست ندارد،
به زور دوستدار او كنند
امكان ندارد،
زيرا اين قلمرو قلمرو زور نيست.
🔻برعكس، اگر كسى كسى را دوست دارد
باز با زور نمىتوان آن دوستى را از دل او بيرون آورد.
🔻ايمان ، قابل اجبار نيست(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(آینده انقلاب اسلامی ایران) ؛ ج24 ؛ ص387-
https://eitaa.com/shakhes1340
◾السلام علیک یا فاطمة المعصومة
السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ
⚫سالروز رحلت شهادت گونه کریمه اهل بیت(ع) حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را به محضر مقدس امام عصر (عج) و پیروان مکتبش تسلیت می گوئیم.