eitaa logo
اندیشه مطهر (عمومی)
1.6هزار دنبال‌کننده
47 عکس
308 ویدیو
10 فایل
🟢رهبر معظم انقلاب : علما و فضلا و جوان‌ها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتاب‌هاي شهيد مطهري را خوانده باشند...(پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایه الله خامنه ای دامت برکاته ) ارتباط با مدیر کانال @Andishe2019
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️معیار تشخیص حق از باطل در فضای غبار آلود فتنه های اجتماعی- سیاسی 🔻ما الآن كه على و عمار و اويس قرنى و ديگران را با عايشه و زبير و طلحه روبرو مى‏ بينيم، مردد نمى ‏شويم ؛ 🔻اما اگر در آن زمان مى ‏زيستيم و سوابق آنان را از نزديك مى‏ ديديم، شايد از ترديد مصون نمى‏ مانديم. 🔻- شخصی از یاران امام علی که با مشاهده «جنگ جمل» در تمییز حق از باطل به حیرت افتاده بود - محضر امير المؤمنين شرفياب شد و گفت: آيا ممكن است طلحه و زبير و عايشه بر باطل اجتماع كنند؟ شخصيتهايى مانند آنان از بزرگان صحابه رسول اللَّه چگونه اشتباه مى‏ كنند و راه باطل را مى ‏پيمايند؟ آيا اين ممكن است؟ 🔻- امام علیه السلام در پاسخ او سخنى دارد كه دكتر طه حسين، دانشمند و نويسنده مصرى، مى‏ گويد: سخنى محكم‏تر و بالاتر از اين نمى ‏شود بعد از آنكه وحى خاموش گشت و نداى آسمانى منقطع شد، سخنى به اين بزرگى شنيده نشده است. فرمود: «انَّكَ لَمَلْبُوسٌ عَلَيْكَ، انَّ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ لا يُعْرَفانِ بِاقْدارِ الرِّجالِ، اعْرِفِ الْحَقَّ تَعْرِفْ اهْلَهُ وَ اعْرِفِ الْباطِلَ تَعْرِفْ اهْلَهُ‏» ترجمه : سرت كلاه رفته و حقيقت بر تو اشتباه شده حق و باطل را با ميزان قدر و شخصيت افراد نمى ‏شود شناخت 🔻اين صحيح نيست كه تو اول ، شخصيتهايى را مقياس قرار دهى و بعد حق و باطل را با اين مقياسها بسنجى: فلان چيز حق است چون فلان و فلان با آن موافقند و فلان چيز باطل است چون فلان و فلان با آن مخالف 🔻نه، اشخاص نبايد مقياس حق و باطل قرار گيرند. اين حق و باطل است كه بايد مقياس اشخاص و شخصيت آنان باشند. 🔻يعنى بايد حق‏ شناس و باطل‏ شناس باشى نه اشخاص و شخصيت‏ شناس؛ 🔻افراد را (خواه شخصيتهاى بزرگ و خواه شخصيتهاى كوچك) با حق مقايسه كنى، اگر با آن منطبق شدند شخصيت شان را بپذيرى و الّا نه. 🔻اين، حرف- صحیح - نيست كه آيا طلحه و زبير و عايشه ممكن است بر باطل باشند؟(روضه الواعظین ص 31) 🔻در اينجا على عليه السلام معيار «حقيقت» را خود «حقيقت» قرار داده است و روح تشيع نيز جز اين چيزى نيست. 🔻در حقيقت فرقه شيعه مولود يك «بينش مخصوص» و اهميت دادن به «اصول اسلامى» است نه به افراد و اشخاص. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جاذبه و دافعه على عليه السلام)، ج‏16، ص: 309-307-با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️حضور زن در اجتماع (۱) 🔸نه حبس ، نه اختلاط بلکه «حريم» 🔻آنچه اسلام مى‏گويد نه آن چيزى است كه مخالفان اسلام اسلام را بدان متهم مى‏كنند، يعنى محبوسيت زن در خانه، 🔻و نه نظامى است كه دنياى جديد آن را پذيرفته است و عواقب شوم آن را مى‏بيند، يعنى اختلاط زن و مرد در مجامع. 🔻حبس كلى زن در خانه، نوعى مجازات بود كه به‏طور موقت در اسلام براى زنان بدكار مقرر شد(نساء/۵) 🔻مقصود اين است كه اسلام با اختلاط مخالف است نه با شركت زن در مجامع ولو با حفظ حريم. 🔻اسلام مى‏گويد: نه حبس و نه اختلاط بلكه حريم. 🔻سنت جارى مسلمين از زمان رسول خدا همين بوده است كه زنان از شركت در مجالس و مجامع منع نمى‏شده‏اند ولى همواره اصل «حريم» رعايت شده است. 🔻در مساجد و مجامع، حتى در كوچه و معبر، زن با مرد مختلط نبوده است. 🔻شركت مختلط زن و مرد در برخى مجامع، مانند برخى مشاهد مشرّفه كه در زمان ما محل ازدحام فوق العاده است، برخلاف مرضىّ شارع مقدس اسلام است. (ادامه دارد) ▪️مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى(مسأله حجاب)، ج‏19، ص: 550-552- با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
🔸« اندیشه مطهر» در«ایتا» https://eitaa.com/shakhes1340 🔹«بازخوانی اندیشه های امام خمینی» در«ایتا» https://eitaa.com/Imam1340 🔸«باز خوانی اندیشه های رهبری» در «ایتا» https://eitaa.com/rahbari1340
♦️مشخصات اسلام(۲۸) 🔸اسلام شناسی(۱) 🔹ج. از نظر ايدئولوژى : («بايد» ها و «نبايد» های یک مکتب که متّكى بر جهان بینی خاصّى است كه آنها را توجيه مى‏نمايد) 3️⃣1️⃣ بطلان معاملات مجهول و ریسکی 🔻هر مبادله و گردش ثروتى بايد از روى آگاهى كامل طرفين باشد و اطّلاعات لازم قبلا كسب شده باشد 🔻 معاملات جاهلانه و ريسكى ، غرر و باطل است (نهى النّبىّ عن الغرر) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (وحى و نبوت)، ج‏2، ص: 244-243- با ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️حضور زن در اجتماع (۲) 🔸نه حبس ، نه اختلاط بلکه «حريم» 🔻راستى اگر كسى بيماردل‏ نباشد تصديق مى‏كند كه راه اسلام راه معتدل و متعادلى است. 🔻اسلام در عين اينكه نهايت مراقبت را براى پاكى روابط جنسى به عمل آورده است هيچ گونه مانعى براى بروز استعدادهاى انسانى زن به وجود نياورده است 🔻بلكه كارى كرده است كه اگر اين برنامه دور از هر افراط و تفريطى اجرا شود، هم روحيه‏ها سالم مى‏ماند و هم روابط خانواده‏ها صميمى‏تر و جدى‏تر مى‏گردد و هم محيط اجتماع براى فعاليت صحيح مرد و زن آماده‏تر مى‏شود. 🔻...آنچه مصلحت ايجاب مى‏كند جز اين نيست كه : بايد اين خيال را از سر زنان امروز خارج كنيم كه مى‏گويند «حجاب در عصر حاضر غيرعملى است؛» - و - ثابت كنيم كه : 🔸- اولا - حجاب اسلامى ، كاملًا منطقى و عملى است. 🔹ثانياً كوشش كنيم كه در فعاليتهاى فرهنگى، اجتماعى، بهداشتى، واحدهاى اختصاصى براى زنان به وجود آوريم 🔸و با فعاليتهاى مختلط و واحدهاى مختلط كه تقليد احمقانه‏اى از اروپاييان است مبارزه كنيم. 🔻تنها در اين صورت است كه زنان شخصيت واقعى خود را بازخواهند يافت و به نام آزادى و مساوات، ابزار و بازيچه و احياناً وسيله اطفاء شهوت مردان قرار نخواهند گرفت. ▪️مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏19، ص: 564 و ص 546-547- با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️زیان امر به معروف و نهى از منكر جاهلانه(۱) ⭕️ به خدا قسم من مى‏ترسم : زيانى كه ما از راه امر به معروف و نهى از منكر جاهلانه كرده‏ ايم يا صدمه ‏هايى كه از اين راه به اسلام زده ‏ايم، از زيان ترك امر به معروف و نهى از منكرمان بيشتر باشد. (ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج‏17، ص: -287- ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
♦️زیان امر به معروف و نهى از منكر جاهلانه(۲) 🔸بصیرت و آگاهی شرط نخست امربمعروف و نهی از منکر 🔻اين وظيفه بزرگ (امر به معروف و نهى از منكر) دو ركن، دو شرط اساسى دارد. يكى از آنها رشد، آگاهى و بصيرت است. 🔻تا حالا كه امر به معروف و نهى از منكرهاى ما در اطراف دگمه لباس و بند كفش مردم بوده است، در حول و حوش موى سر و دوخت لباس مردم بوده است! 🔻ما اصلًا معروف چه مى‏شناسيم كه چيست؟ منكر چه مى‏شناسيم كه چيست؟ 🔻ما گاهى معروفها را به جاى منكر مى‏گيريم و منكرها را به جاى معروف. 🔻بهتر اينكه ما جاهلها امر به معروف و نهى از منكر نكنيم. چه منكرها كه به نام امر به معروف و نهى از منكر به وجود نيامد! 🔻آگاهى و بصيرت مى‏خواهد، خبرت و خبرويّت مى‏خواهد؛ دانايى، روانشناسى و جامعه‏شناسى مى‏خواهد تا انسان بفهمد كه چگونه امر به معروف و نهى از منكر كند، 🔻يعنى راه معروف را تشخيص بدهد، ببيند معروف كجاست، منكر را تشخيص بدهد، ريشه منكر را به دست بياورد، از كجا آن منكر سرچشمه مى‏گيرد. 🔻و لهذا ائمه دين فرموده‏اند: جاهل بهتر است امر به معروف و نهى از منكر نكند، چرا؟ «لِانَّهُ ما يُفْسِدُهُ اكْثَرُ مِمّا يُصْلِحُهُ‏» چون جاهل هنگامى كه امر به معروف و نهى از منكر مى‏كند، مى‏خواهد بهتر كند بدتر مى‏كند. و چقدر در اين زمينه مثالها زياد است! ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج‏17، ص: 240-239- با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
🟢زیارت «امين اللّه» ✅ در ميان زياراتى كه ما براى ائمه داريم، زيارت امين اللّه شايد- و بعيد هم نيست- معتبرترين زيارات‏ باشد، هم از نظر سند و هم از نظر مضمون كه از اين نظر هم جزء عالى‏ترين زيارات‏ است و شايد عالى‏ ترين زيارات‏ باشد. زيارت كوتاهى است. ✅ هر امامى را با اين زيارت مى‏ توان زيارت كرد با اين تفاوت كه آن يك كلمه «السّلام عليك يا امير المؤمنين» در زيارت غير امير المؤمنين برداشته مى‏شود [و بجاى آن، عبارت مناسب گذاشته مى ‏شود.] ✅سيزده جمله دارد كه اين سيزده جمله دعاست؛ يعنى بعد از اينكه امام را زيارت مى‏ كنيم، در حضور و در مشهد امام از خداى متعال اين چيزها را مى‏ خواهيم ❇️ شاهد من، دو جمله - از سيزده جمله این دعاست - که مى‏ خوانيم: ✅ فاجْعَلْ نَفْسى ... مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ اوْلِيائِكَ، مَحْبوبَةً فى ارْضِكَ وَ سَمائِكَ، : خدايا من مى‏ خواهم هم محبّ باشم هم محبوب؛ هم دوست بدارم، هم مرا دوست بدارند. 🔹اما چه كسى را دوست بدارم؟ ✅ «مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ اوْلِيائِكَ» : دوستدار آن برگزيدگانِ از اولياى تو باشم، خُلَّص اولياى تو. محبت خُلَّص اولياست كه مثل مغناطيس، انسان را مى‏ كِشد. ✅اين غير از مسئله تفكر و محاسبه النفس است. اينها يك كارهاى فكرى است و البته لازم هم هست [اما تأثير محبت اولياء به مراتب بيشتر است.] ✅ اگر انسان بخواهد فقط با تكيه به تفكر و تذكر و محاسبه النفس و مراقبه و غيره، اخلاق سوء را يك يك با سر انگشت فكر و حساب از خود بزدايد و خود را اصلاح نمايد، البته عملى است اما مثل - این- است كه انسان بخواهد براده‏ هاى آهن را يك‏ يك جمع كند. ✅ ولى اگر انسان اين توفيق را پيدا كند كه - فرد -كاملى پيدا بشود و او شيفته آن كامل گردد، مى ‏بيند كارى كه او در ظرف چند سال انجام مى‏ داد، اين در ظرف يك روز انجام مى‏ دهد. 🔸«مَحْبوبَةً فى ارْضِكَ وَ سَمائِكَ» : خودم نيز، هم در زمين محبوب باشم و هم در آسمان؛ در زمين محبوب باشم [به اينكه‏] مردم مرا دوست داشته باشند. ✅ اين از قدس و تقوا نيست كه من جورى باشم كه مردم مرا دشمن داشته باشند. ✅ نه، مَحْبوبَةً فى ارْضِكَ وَ سَمائِكَ. : خدايا كارى بكن كه در زمين (يعنى پيش خلق تو) و در آسمان محبوب باشم، هر دو جا (اگر انسان در زمين محبوب باشد و در آسمان ملعون كه ديگر خيلى بد مى‏ شود، مى‏ شود يك آدم رياكار و متظاهر)، 🔸با حقيقت باشم كه تو مرا دوست داشته باشى، و حقيقت داشتن من را مردم هم بشناسند كه مردم نيز مرا دوست داشته باشند. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تعليم و تربيت در اسلام)، ج‏22، ص: 941-937-با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
♦️تنها راه پاسداری از اسلام و انقلاب : «مواجهه‏ صريح و شجاعانه با عقايد و افكار مخالف» 🔻من به جوانان و طرفداران اسلام هشدار مى‏ دهم كه : يك وقت خيال نكنند كه حفظ و نگهدارى اسلام [با سلب آزادى بيان تحقق مى‏ يابد.] 🔻برخى جوانان خيال نكنند كه راه حفظ معتقدات اسلامى و جهان‏بينى اسلامى اين است كه نگذاريم ديگران حرفهايشان را بزنند. نه، بگذاريد - حرفهایشان را- بزنند؛ نگذاريد خيانت كنند. 🔻...از اسلام فقط با يك نيرو مى‏ شود پاسدارى كرد و آن : منطق و آزادى دادن و مواجهه صريح و رك و روشن با افكار مخالف است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج‏۲۴، ص: ۱۳۱- با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️نمونه ای از مواجهه صریح ، منطقی و شجاعانه با افکار مخالف (صراحت و عدم نفاق، شرط آزادى بیان) 🔻من در محيط همين دانشكده - الهیات دانشگاه تهران- به فردى كه عقايد ماترياليستى داشت و گاهى سر كلاسها ابراز مى‏ كرد، هم به خودش و هم چند بار وسيله استادهاى ديگر به او پيغام دادم گفتم : 🔻من به تو نمى ‏گويم تو چرا اين طور فكر مى‏ كنى، حق دارى اين طور فكر كنى؛ و نمى‏ گويم كه تو چرا فكر خودت را ابراز مى ‏كنى، حق دارى ابراز كنى؛ 🔻ولى من يك مطلب به تو مى ‏گويم: تو واقعا اگر به فكر خودت ايمان و اعتماد دارى چرا جلو ما اين حرفها را نمى ‏زنى؟ چرا هر جا دانشجويان سال اول حضور دارند- كه مى ‏دانى‏ از جايى اطلاع ندارند و معمولا دانشجو از استاد حساب مى ‏برد و بيم دارد كه آخر ترم نمره به او ندهد- حرفهايت را مى‏زنى؟ 🔻من هم مى ‏آيم سر كلاس مى‏ نشينم، دانشجويان هم باشند، تو حرفهايت را بزن من هم حرفهايم را مى ‏زنم (آزادى فكر معنايش اين است)، تو بگو من هم بگويم، تو بنويس من هم بنويسم، تو فكر خودت را ابراز كن من هم ابراز كنم. 🔻تو صريح و بى ‏نفاق آنچه كه واقعا فكر مى‏ كنى بيان كن - نه در زير لفافه‏ هاى ديگر كه آن نفاق و حقه ‏بازى و توطئه و اغفال و اضلال است - من هم بيان مى ‏كنم. 🔻گفتم اگر مايل هستى يك ميز گرد تشكيل مى‏ دهيم، حتى استادهاى دانشكده ‏هاى ديگر را هم بخواهى حاضر مى ‏كنيم، اگر مطالبى علمى و منطقى دارى بگو، ما هم اگر حرفى داشته باشيم در مقابل شما بگوييم. 🔻گفتم : با اين كه من به هيچ وجه حاضر نيستم در راديو و تلويزيون حرف بزنم يا ظاهر بشوم‏[ در زمان رژيم گذشته] ولى براى اين كار حاضرم، تا همه مردم ايران بشنوند يا ببينند. ولى فكرتان را در زير لفافه ‏هاى ديگر نگوييد. ♦️من همین جا به همه این دوستان غیر مسلمان اعلام می‌کنم که: از نظر اسلام تفکر آزاد است، تو هر طور می‌خواهی بیندیشی بیندیش، هر طور می‌خواهی عقیده خودت را ابراز کنی- بکن به شرط این که همان فکر واقعی خودت را ابراز کنی. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج‏24، ص: 124-با ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️امورى كه اجبار بردار نيست‏(۱) 🔻بشر در چه چيزهايى بايد آزاد باشد و در چه چيزهايى نمى‏تواند آزاد باشد و اصلا فكر آزادى درباره آنها غلط است؟ 🔻بعضى چيزهاست كه اصلا اجبار بردار نيست يعنى نمى‏شود بشر را مجبور كرد كه آن را داشته باشد، خودِ موضوعْ قابل اجبار نيست، اگر تمام قدرتهاى مادى جهان جمع شوند و بخواهند با زور آن را اجرا كنند قابل اجرا نيست، 🔻مثل محبت و دوستى. اگر يك فرد فرد ديگر را دوست نداشته باشد، آيا با زور مى‏شود او را دوستدار و عاشق وى كرد؟ چنين چيزى محال است. 🔻اگر تمام قدرتهاى جهان جمع شوند و بخواهند يك فرد را كه فرد ديگر را دوست ندارد، به زور دوستدار او كنند امكان ندارد، زيرا اين قلمرو قلمرو زور نيست. 🔻برعكس، اگر كسى كسى را دوست دارد باز با زور نمى‏توان آن دوستى را از دل او بيرون آورد. 🔻ايمان ، قابل اجبار نيست(ادامه دارد)‏ ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(آینده انقلاب اسلامی ایران) ؛ ج‏24 ؛ ص387- https://eitaa.com/shakhes1340
◾السلام علیک یا فاطمة المعصومة السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ⚫سالروز رحلت شهادت گونه کریمه اهل بیت(ع) حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را به‌ محضر مقدس امام عصر (عج) و پیروان مکتبش تسلیت می گوئیم.