♦️مرگ یک شخصیت بزرگ علمی برای نجات جان یک حیوان!
🔻در چند سال پيش(مهر۱۳۴۳ش ، به تاریخ قبل از انقلاب) دوست بزرگوار ما عالم جليل مرحوم «محمد ابراهیم آيتى» [نویسنده ، مترجم و مورخ بزرگ شیعه ، در تصادف اتومبيل فوت كرد.]
🔻سبب كشته شدن اين مرد اين بود كه با اتومبيلش در خيابان مى رفت،
سگى از جلو اتومبيلش رد مى شد، ديد سگ را دارد زير مى گيرد،
براى اينكه سگ را زير نگيرد اتومبيل را برگرداند و بعد تصادف كرد و مرد.
- شاید- اگر يك نفر ديگر بود مى زد و مى رفت.
🔻حال اين كار را كه انسانى راضى نمىشود جان يك حيوان را به خطر بيندازد، هركس مى شنود ستايش مى كند، مى گويد بارك اللّه، آفرين.
فعلى را كه آفرين مى طلبد «اخلاقى» مى گويند؛ اين كار در يك سطح عالى واقع شده است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (فلسفه اخلاق)، ج22، ص: 457- با ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸مجموع پست های(متنی) ارسال شده در کانال اندیشه مطهر (عمومی) و اندیشه مطهر (تخصصی) ، در وبلاگ 👇 قابل دریافت می باشد:
http://shakhes1340.blogfa.com
⭕️اسلام و آزادی در تفکر و عقیده (۱)
🔻عصر ما از نظر دينى و مذهبى-
خصوصا براى طبقه جوان-
عصر اضطراب و دودلى و بحران است.
🔻مقتضيات عصر و زمان،
يك سلسله ترديدها و سؤالها بوجود آورده
و سؤالات كهنه و فراموش شده را نيز از نو مطرح ساخته است.
🔻آيا بايد از اين شك و ترديدها و پرس و جوها- كه گاهى به حد افراط مى رسد-
متأسف و ناراحت بود؟
🔻به عقيده من هيچگونه ناراحتى ندارد؛
شك، مقدمه يقين؛
پرسش، مقدمه وصول؛
و اضطراب، مقدمه آرامش است.
شك، معبر خوب و لازمى است
هر چند منزل و توقفگاه نامناسبى است.
🔻اسلام كه اينهمه دعوت به تفكر و ايقان مى كند،
بطور ضمنى مى فهماند كه حالت اوليه بشر، جهل و شك و ترديد است
و با تفكر و انديشه صحيح
بايد به سرمنزل ايقان و اطمينان برسد.
🔻مسلّما اين نوع از شك،
از آرامش هاى ساده لوه ایى كه بسيار ديده مى شود پائينتر نيست.
🔻آنچه مى تواند مايه تأسف باشد اين است كه شك يك فرد،
او را به سوى تحقيق نراند؛
و يا شكوك اجتماعى،
افرادى را برنيانگيزد كه پاسخگوى نيازهاى اجتماع در اين زمينه بوده باشند.
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استادشهيدمطهرى(عدل الهی ) ، ج1، ص: 38-37- با تلخیص و ویرایش -
eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️خطای برخی والدین در تربیت فرزندان
🔸اسلام و آزادی در تفکر (۲)
🔻در حديث معروفى است كه يك عرب بدوى آمد خدمت رسول خدا و عرض كرد:
«يا رَسولَ اللَّه! هَلَكْتُ»
تباه شدم.
پيغمبر اكرم فورا مقصود او را درك كرد،
🔻فرمود: فهميدم چه مى خواهى بگويى، لا بد مى گويى شيطان آمد به تو گفت: مَنْ خَلَقَكَ؟
تو هم در جوابش گفتى كه مرا خدا آفريده است.
شيطان گفت:
مَنْ خَلَقَهُ؟
خدا را كى آفريده است؟
تو ديگر نتوانستى جواب بدهى.
گفت: يا رسولَ اللَّه! همين است.
🔻پيغمبر فرمود:
ذلِكَ مَحْضُ الْايمانِ. (عجبا!)
فرمود:
چرا تو فكر كردى كه هلاك شدى؟!
اين عين ايمان است؛
يعنى همين تو را به ايمان واقعى مى رساند، اين تازه اول مطلب است.
چنين فكرى كه در روح تو پيدا شد، اين شك كه پيدا شد [بايد براى رفع آن تلاش كنى.]
🔻شك منزل بدى است ولى معبر خوب و لازمى است.
زمانى بد است كه تو در همين منزل بمانى.
شيطان به تو گفت: تو را چه كسى خلق كرده است؟ گفتى:
خدا. گفت: خدا را چه كسى خلق كرده؟ گفتى: ديگر نمى دانم، بعد هم سر جايت نشستى.
اين، شك تنبلهاست، هلاكت است.
🔻اما تو كه چنين آدمى هستى كه وقتى چنين شك و وسوسه اى در تو پيدا شد در خانه ننشستى،
از مردم هم رودربايستى نكردى و نگفتى كه اگر من به مردم بگويم چنين شكى كرده ام مى گويند پس تو ايمانت كامل نيست،
معلوم مى شود كه يك حس و طلبى در تو هست كه فورا آمدى نزد پيغمبرت سؤال كنى كه اگر من چنين شكى پيدا كردم چه كنم؟ آيا اين شك را با يك عمل رد كنم يا با يك فكر؟
ذلِكَ مَحْضُ الْايمانِ
اين عين ايمان است؛
چرا از چنين چيزهايى مى ترسى؟!
🔸اين است آزادى در تفكر
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج24، ص: 393- 392
https://eitaa.com/shakhes1340
لینک کانال اندیشه مطهر در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/BRMnVxTi6aE9YSh2zHUXQl
🔸لینک کانال «اندیشه مطهر»(عمومی) در «تلگرام»
https://t.me/motahar_1340
🔸 لینک کانال «اندیشه مطهر» (تخصصی) در تلگرام
https://t.me/andishemotahar49
🔸مجموع پست های(متنی) ارسال شده در کانال اندیشه مطهر (عمومی) و اندیشه مطهر (تخصصی) ، در وبلاگ 👇 قابل دریافت می باشد:
http://shakhes1340.blogfa.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 مناظره شنیدنی حضرت امام جواد(ع) با علمای اهل تسنن
🌹 میلاد خجستهٔ حضرت امام جواد علیهالسلام بر همه محبان آن حضرت مبارک باد!
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش👇
t.me/motahari_ir
eitaa.com/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🔸اسلام و آزادی در تفکر (۳)
🔻اسلام كه رشته تقليد را از اساس پاره كرده است و مىگويد من اصول دين را بدون آن كه آزادانه آن را درك كرده باشيد نمىپذيرم،
چنين مكتبى آيا اصلا امكان دارد كه مردم را مجبور كند به اين كه بياييد اسلام را به زور بپذيريد؟
همين طور كه در عمل هم نكرد.
آنچه كرد غير از اين بود كه مردم را مجبور به اسلام كرده باشد؛
🔻آنچه كرد مبارزه با عقايد خرافى بود كه يك ذره با عقل و فكر بشر سر و كار نداشت،
فقط زنجيرى شده بود براى عقل و فكر.
زنجيرها را برداشت،
گفت حالا آزادانه فكر كن تا بفهمى مطلب از چه قرار است.
🔻يا اگر با كشورهايى جنگيد، با ملتها نجنگيد، با دولتها جنگيد،
يعنى با كسانى جنگيد كه اين زنجيرهاى خيالى و اجتماعى را به دست و پاى مردم بسته بودند.
اسلام با حكومتهاى جابر جنگيد.
🔻كجا شما مىتوانيد نشان بدهيد كه اسلام با يك ملت جنگيده باشد؟
و به همين دليل ملتها در نهايت شوق و رغبت اسلام را پذيرفتند كه يكى از آنها ايران خودمان بود.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج24، ص: 393- 392- با ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 نکاتی درباره دعای معروف ماه رجب از زبان استاد شهید مطهری
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
اسلام و آزادی در تفکر(۴)
🔻آنچه كه اسلام از مردم مى خواهد ايمان است
نه تمكين مطلق ؛
اعم از آن كه ايمان داشته باشند يا ايمان نداشته باشند،
آن به درد نمى خورد،
نمى تواند پايدار بماند،
تا زور هست باقى است،
زور كه رفت آن هم منتفى مى شود به انتفاء علت خودش.
🔻اسلام آمده است ايمان، عشق، شور و محبت در دلها ايجاد كند.
ايمان را كه نمى شود به زور به كسى تحميل كرد.
🔻آيه «لا اكْراهَ فِى الدّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَىِ»(بقره: 256)
شايد ناظر به اين جهت است كه تو از مردم ايمان مى خواهى،
مگر با اجبار هم مى شود كسى را مؤمن كرد؟!
🔻 اين است كه قرآن مى فرمايد مردم را با حكمت دعوت كن:
ادْعُ الى سَبيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ(نحل : 125)
: مردم را با دليل و منطق دعوت كن
تا روح و قلب آنها را خاضع
و عشق و محبت در دل آنها ايجاد كنى.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(آینده انقلاب اسلامی ایران) ؛ ج24 ؛ ص387- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️چرا پیامبر(ص) و امام علی(ع) مشورت می کردند ؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 مکتبی بینظیر به نام مکتب عشق علی(ع)
🌹سالروز ولادت مولیالموحدین حضرت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام مبارک باد!
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش👇
t.me/motahari_ir
eitaa.com/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِينَ اللّٰهِ فِي أَرْضِهِ ، وَحُجَّتَهُ عَلَىٰ عِبادِهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ، أَشْهَدُ أَنَّكَ جاهَدْتَ فِي اللّٰهِ حَقَّ جِهادِهِ ، وَعَمِلْتَ بِكِتابِهِ ، وَاتَّبَعْتَ سُنَنَ نَبِيِّهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ (فرازی از زیارت امین الله )
🌹سالروز ولادت مولی الموحدین و امام المتقین امیرالمومنین علی بن ابیطالب(علیهما السلام) و روز پدر مبارک باد!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢خطاب شورانگیز شهید مطهری به مولای متقیان امیرالمومنین علیه السلام
🟡رمز جاذبه علی (ع)
🔻فوق العادگى على در چيست كه عشقها را برانگيخته و دلها را به خود شيفته ساخته و رنگ حيات جاودانى گرفته است و براى هميشه زنده است؟
چرا دلها همه خود را با او آشنا مى بينند و اصلا او را مرده احساس نمى كنند بلكه زنده مى يابند؟
🔻مسلما ملاك دوستى او جسم او نيست، زيرا جسم او اكنون در بين ما نيست و ما آن را احساس نكرده ايم.
و باز محبت على از نوع قهرمان دوستى كه در همه ملتها وجود دارد نيست.
🔻درست است على مظهر انسان كامل بود و درست است كه انسان ، نمونه هاى عالى انسانيت را دوست مى دارد؛
🔻اما اگر على همه اين فضايل انسانى را كه داشت مى داشت:
آن حكمت و آن علم،
آن فداكاريها و از خودگذشتگى ها،
آن تواضع و فروتنى،
آن ادب، آن مهربانى و عطوفت،
آن ضعيف [نوازى]، آن عدالت،
آن آزادگى و آزادى خواهى،
آن احترام به انسان،
آن ايثار، آن شجاعت،
آن مروت و مردانگى نسبت به دشمن،
..
🔻اگر على همه اينها را كه داشت مى داشت
اما رنگ الهى نمى داشت، مسلما اين قدر كه امروز عاطفه انگيز و محبت خيز است نبود.
🔻على از آن نظر محبوب است كه پيوند الهى دارد.
دلهاى ما بطور ناخودآگاه در اعماق خويش با حق سر و سر و پيوستگى دارد،
و چون على را آيت بزرگ حق و مظهر صفات حق مى يابند به او عشق مى ورزند.
🔻در حقيقت پشتوانه عشق على ، پيوند جانها با حضرت حق است كه براى هميشه در فطرتها نهاده شده،
وچون فطرتها جاودانى است
مهر على نيز جاودان است.
🔸مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(جاذبه و دافعه علی علیه السلام ) ؛ ج16 ؛ ص284-283- با تلخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
🟡دو درس مهم از امام علی (ع ) براى ما!
🔻سراسر وجود على، تاريخ و سيرت على، خلق و خوى على، رنگ و بوى على، سخن و گفتگوى على درس است و سرمشق است و تعليم است و رهبرى است.
🔻همچنان كه جذب هاى على براى ما آموزنده و درس است، دفع هاى او نيز چنين است.
🔻على دو طبقه را سخت دفع كرده است:
۱- منافقان زيرك
۲- زاهدان احمق
🔻همين دو درس براى مدعيان تشيع او كافى است كه:
چشم باز كنند
و فريب منافقان را نخورند، تيزبين باشند
و ظاهربينى را رها نمايند،
كه جامعه تشيع در حال حاضر سخت به اين دو درد مبتلاست.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(جاذبه و دافعه علی علیه السلام) ؛ ج16 ؛ ص341- با ویرایش جزئ -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹انقلابی بودن علی(ع) چنین بود...
هر چه علی(ع) دارد از توحید علی(ع) سرچشمه میگیرد.
⭕️مشخصات عصر ظهور(۴)
🔻امام علی علیه السلام در توصیف عصر ظهور امام مهدی علیه السلام مى فرمايد:
🔻... اذا قامَ الْقائِمُ حَكَمَ بِالْعَدْلِ :
-
زمانی که حضرت حجّت (عج) ظهور کند به عدالت حکم می کند
🔻«وَ ارْتَفَعَ فى ايّامِهِ الْجَوْرُ» :
جور و ظلمى ديگر در كار نيست.
🔻هر يك از ائمه ما يك لقبى دارد
...حضرت مهدی علیه السلام يك لقبى دارد مخصوص به خود، لقبى كه از مفهوم «قيام» گرفته شده است، آن كه در جهان قيام مى كند:
الْقائم.
🔻اصلًا ما حضرت مهدى را به قيام و عدالت مى شناسيم. هر امامى به يك صفت شناخته مى شود، اين امام به قيام و عدالت شناخته مى شود.
🔻امام علیه السلام در ادامه فرمود :
«وَ أَمِنَتْ بِهِ السُّبُلُ» :
همه راهها، راههاى زمينى، دريايى و هوايى امن مى شود،
چون منشأ اين ناامنيها ، ناراحتيها و بىعدالتى هاست. وقتى كه عدالت برقرار بشود، [چون] فطرت بشر فطرت عدالت است، دليل ندارد كه ناامنى وجود داشته باشد.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (سيرى در سيره ائمه اطهار عليهم السلام)، ج18، ص: 164- با ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 شجاعت و صلابت حضرت زینب کبری(س) در برابر یزید
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
◼️شخصیت حضرت زينب كبرى «سلام الله علیها»
🔻يكى از زنان اسلام كه مايه افتخار جهان است زينب كبرى «عليها السلام» است.
🔻تاريخ نشان مى دهد كه حوادث خونين و مصائب بى نظير كربلا زينب را به صورت پولاد آب ديده درآورد.
🔻يكى از زنان فاضله مسلمان عرب در زمان ما به نام دكتر «عايشه بنت الشاطى» كتابى درباره زينب نوشته به نام «بطلة كربلا» يعنى بانوى قهرمان كربلا.
اين كتاب چند بار به فارسى ترجمه و چاپ شده -است -
🔻 اين بطولت و قهرمانى قسمت زيادش معلول همان حوادث و شدايد كربلاست.
حوادث كربلا بود كه زبان زينب كبرى را به آنچنان خطابه غرا و آتشينى در مجلس يزيد جارى كرد كه همه شنيده ايد.
🔻ابو تمام مى گويد:
«لو لا اشتعال النار فى ما جاورت
ما كان يعرف طيب عرف العود»
: اگر آتش در كنار چوب عود مشتعل نشود
و داغى و سوزندگى آن ، عود را نگيرد
بوى خوش عود ، ظاهر نمى گردد.
تا آتش نباشد،
تا درد و سوزش نباشد،
هنر چوب عود ، ظاهر نمى گردد.
🔻سعدى در همين مضمون مى گويد:
قول مطبوع از درون سوزناك آيد كه عود
چون همى سوزد جهان از وى معطر مى شود
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج18(سيرى در سيره ائمه اطهار عليهم السلام) ؛ ص90- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 وقتی در قیامت ندا دهند: «أین الرجبیون؟» و ما شرمسار باشیم
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
♦️الهام از سیره علوی در اجرای عدالت(۱)
🔻در مدت چهار سال و چند ماه خلافت على، به علت حساسيتى كه حضرت در امر عدالت داشت، دائما در حال مبارزه بود و آنى راحتش نمى گذاشتند.
🔻او حكومت را براى اجراى عدالت مى خواست
و همين شدت عدالتخواهى بالاخره منجر به شهادتش در محراب شد.
🔻دوره خلافت براى على عليه السلام از تلخترين ايام زندگى او به حساب مى آيد،
اما از نظر مكتبش او موفق شد بذر عدالت را در جامعه اسلامى بكارد.
♦️اگر على عليه السلام به جاى آن دوره كوتاه، بيست سال خلافت مى كرد
در حالى كه نظام زمان عثمان همچنان باقى مى ماند،
امروز نه اسلام باقى مانده بود نه على عليه السلام،
نه نهج البلاغه
و نه اسمى از عدالت اسلامى؛
على هم خليفه اى می شد در رديف معاويه!
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج24، ص: 230-229-با تلخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340