فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️چرا پیامبر(ص) و امام علی(ع) مشورت می کردند ؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 مکتبی بینظیر به نام مکتب عشق علی(ع)
🌹سالروز ولادت مولیالموحدین حضرت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام مبارک باد!
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش👇
t.me/motahari_ir
eitaa.com/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِينَ اللّٰهِ فِي أَرْضِهِ ، وَحُجَّتَهُ عَلَىٰ عِبادِهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ، أَشْهَدُ أَنَّكَ جاهَدْتَ فِي اللّٰهِ حَقَّ جِهادِهِ ، وَعَمِلْتَ بِكِتابِهِ ، وَاتَّبَعْتَ سُنَنَ نَبِيِّهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ (فرازی از زیارت امین الله )
🌹سالروز ولادت مولی الموحدین و امام المتقین امیرالمومنین علی بن ابیطالب(علیهما السلام) و روز پدر مبارک باد!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢خطاب شورانگیز شهید مطهری به مولای متقیان امیرالمومنین علیه السلام
🟡رمز جاذبه علی (ع)
🔻فوق العادگى على در چيست كه عشقها را برانگيخته و دلها را به خود شيفته ساخته و رنگ حيات جاودانى گرفته است و براى هميشه زنده است؟
چرا دلها همه خود را با او آشنا مى بينند و اصلا او را مرده احساس نمى كنند بلكه زنده مى يابند؟
🔻مسلما ملاك دوستى او جسم او نيست، زيرا جسم او اكنون در بين ما نيست و ما آن را احساس نكرده ايم.
و باز محبت على از نوع قهرمان دوستى كه در همه ملتها وجود دارد نيست.
🔻درست است على مظهر انسان كامل بود و درست است كه انسان ، نمونه هاى عالى انسانيت را دوست مى دارد؛
🔻اما اگر على همه اين فضايل انسانى را كه داشت مى داشت:
آن حكمت و آن علم،
آن فداكاريها و از خودگذشتگى ها،
آن تواضع و فروتنى،
آن ادب، آن مهربانى و عطوفت،
آن ضعيف [نوازى]، آن عدالت،
آن آزادگى و آزادى خواهى،
آن احترام به انسان،
آن ايثار، آن شجاعت،
آن مروت و مردانگى نسبت به دشمن،
..
🔻اگر على همه اينها را كه داشت مى داشت
اما رنگ الهى نمى داشت، مسلما اين قدر كه امروز عاطفه انگيز و محبت خيز است نبود.
🔻على از آن نظر محبوب است كه پيوند الهى دارد.
دلهاى ما بطور ناخودآگاه در اعماق خويش با حق سر و سر و پيوستگى دارد،
و چون على را آيت بزرگ حق و مظهر صفات حق مى يابند به او عشق مى ورزند.
🔻در حقيقت پشتوانه عشق على ، پيوند جانها با حضرت حق است كه براى هميشه در فطرتها نهاده شده،
وچون فطرتها جاودانى است
مهر على نيز جاودان است.
🔸مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(جاذبه و دافعه علی علیه السلام ) ؛ ج16 ؛ ص284-283- با تلخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
🟡دو درس مهم از امام علی (ع ) براى ما!
🔻سراسر وجود على، تاريخ و سيرت على، خلق و خوى على، رنگ و بوى على، سخن و گفتگوى على درس است و سرمشق است و تعليم است و رهبرى است.
🔻همچنان كه جذب هاى على براى ما آموزنده و درس است، دفع هاى او نيز چنين است.
🔻على دو طبقه را سخت دفع كرده است:
۱- منافقان زيرك
۲- زاهدان احمق
🔻همين دو درس براى مدعيان تشيع او كافى است كه:
چشم باز كنند
و فريب منافقان را نخورند، تيزبين باشند
و ظاهربينى را رها نمايند،
كه جامعه تشيع در حال حاضر سخت به اين دو درد مبتلاست.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(جاذبه و دافعه علی علیه السلام) ؛ ج16 ؛ ص341- با ویرایش جزئ -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹انقلابی بودن علی(ع) چنین بود...
هر چه علی(ع) دارد از توحید علی(ع) سرچشمه میگیرد.
⭕️مشخصات عصر ظهور(۴)
🔻امام علی علیه السلام در توصیف عصر ظهور امام مهدی علیه السلام مى فرمايد:
🔻... اذا قامَ الْقائِمُ حَكَمَ بِالْعَدْلِ :
-
زمانی که حضرت حجّت (عج) ظهور کند به عدالت حکم می کند
🔻«وَ ارْتَفَعَ فى ايّامِهِ الْجَوْرُ» :
جور و ظلمى ديگر در كار نيست.
🔻هر يك از ائمه ما يك لقبى دارد
...حضرت مهدی علیه السلام يك لقبى دارد مخصوص به خود، لقبى كه از مفهوم «قيام» گرفته شده است، آن كه در جهان قيام مى كند:
الْقائم.
🔻اصلًا ما حضرت مهدى را به قيام و عدالت مى شناسيم. هر امامى به يك صفت شناخته مى شود، اين امام به قيام و عدالت شناخته مى شود.
🔻امام علیه السلام در ادامه فرمود :
«وَ أَمِنَتْ بِهِ السُّبُلُ» :
همه راهها، راههاى زمينى، دريايى و هوايى امن مى شود،
چون منشأ اين ناامنيها ، ناراحتيها و بىعدالتى هاست. وقتى كه عدالت برقرار بشود، [چون] فطرت بشر فطرت عدالت است، دليل ندارد كه ناامنى وجود داشته باشد.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (سيرى در سيره ائمه اطهار عليهم السلام)، ج18، ص: 164- با ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 شجاعت و صلابت حضرت زینب کبری(س) در برابر یزید
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
◼️شخصیت حضرت زينب كبرى «سلام الله علیها»
🔻يكى از زنان اسلام كه مايه افتخار جهان است زينب كبرى «عليها السلام» است.
🔻تاريخ نشان مى دهد كه حوادث خونين و مصائب بى نظير كربلا زينب را به صورت پولاد آب ديده درآورد.
🔻يكى از زنان فاضله مسلمان عرب در زمان ما به نام دكتر «عايشه بنت الشاطى» كتابى درباره زينب نوشته به نام «بطلة كربلا» يعنى بانوى قهرمان كربلا.
اين كتاب چند بار به فارسى ترجمه و چاپ شده -است -
🔻 اين بطولت و قهرمانى قسمت زيادش معلول همان حوادث و شدايد كربلاست.
حوادث كربلا بود كه زبان زينب كبرى را به آنچنان خطابه غرا و آتشينى در مجلس يزيد جارى كرد كه همه شنيده ايد.
🔻ابو تمام مى گويد:
«لو لا اشتعال النار فى ما جاورت
ما كان يعرف طيب عرف العود»
: اگر آتش در كنار چوب عود مشتعل نشود
و داغى و سوزندگى آن ، عود را نگيرد
بوى خوش عود ، ظاهر نمى گردد.
تا آتش نباشد،
تا درد و سوزش نباشد،
هنر چوب عود ، ظاهر نمى گردد.
🔻سعدى در همين مضمون مى گويد:
قول مطبوع از درون سوزناك آيد كه عود
چون همى سوزد جهان از وى معطر مى شود
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج18(سيرى در سيره ائمه اطهار عليهم السلام) ؛ ص90- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 وقتی در قیامت ندا دهند: «أین الرجبیون؟» و ما شرمسار باشیم
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
♦️الهام از سیره علوی در اجرای عدالت(۱)
🔻در مدت چهار سال و چند ماه خلافت على، به علت حساسيتى كه حضرت در امر عدالت داشت، دائما در حال مبارزه بود و آنى راحتش نمى گذاشتند.
🔻او حكومت را براى اجراى عدالت مى خواست
و همين شدت عدالتخواهى بالاخره منجر به شهادتش در محراب شد.
🔻دوره خلافت براى على عليه السلام از تلخترين ايام زندگى او به حساب مى آيد،
اما از نظر مكتبش او موفق شد بذر عدالت را در جامعه اسلامى بكارد.
♦️اگر على عليه السلام به جاى آن دوره كوتاه، بيست سال خلافت مى كرد
در حالى كه نظام زمان عثمان همچنان باقى مى ماند،
امروز نه اسلام باقى مانده بود نه على عليه السلام،
نه نهج البلاغه
و نه اسمى از عدالت اسلامى؛
على هم خليفه اى می شد در رديف معاويه!
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج24، ص: 230-229-با تلخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢مردم را از اسلام فراری ندهید(رسول اکرم «ص»)
May 11
♦️كارنامه درخشان اسلام در آزادى تفکر و عقيده
🔸اسلام و آزادی در تفکر(5)
🔻يكى از صفحات بسيار درخشان تاريخ اسلام كه متأسفانه مذاهب ديگر در اينجا صفحات تاريخشان سياه و تاريك است، همين مسئله آزادى عقيده اى بود كه مسلمين پس از آن كه حتى حكومت را در دست گرفتند به ملتها دادند و اين نظير ندارد.
(متأسفانه ما آن طورى كه بايد و شايد در اين مسائل دقت و فكر نمى كنيم.)
🔻شما جلد سوم تاريخ آلبرماله را كه تاريخ قرون وسطى است بخوانيد،
ببينيد مسيحيها، همين هايى كه امروز دارند در ميان ما تبليغ مى كنند كه اسلام با زور پيشروى كرده است، چه جناياتى براى تحميل عقيده مسيحيت مرتكب شده اند،
چه درباره خود مسيحيان يعنى فرقه هاى بدعتى مسيحيت به قول خودشان و چه درباره مسلمين و غير آنها.
🔻جلد سيزدهم تاريخ تمدن ويل دورانت را بخوانيد، باز راجع به مظالم مسيحي هاست.
همچنين جلد يازدهم تاريخ تمدن ويل دورانت را بخوانيد كه راجع به اسلام است،
مخصوصا قسمتهاى مختلفى كه خود او نشان مى دهد كه اسلام و مسلمين چقدر براى آزادي هاى ملتهايى كه تحت فرمان آنها بودند احترام قائل بودند.
چنين چيزى در تاريخ جهان نظير ندارد.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج24، ص: 394- 393- با ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️نمونه هايى از تسامح و تساهل مسلمين در برابر عقايد مخالفین(1)
🔹روش اسلام اساسا در مواجهه با افکار مخالف ، موضعگیری به شکل : «ساکت شو » یا «حق سوال در این مسائل را نداری » - و نظیراين قبیل روش ها و حرفها نیست ؛
در زمان خود پيغمبر مى آمدند سؤال مى كردند، حضرت جواب مى داد.
🔹در تاريخ امده است كه اميرالمؤمنين على عليه السلام در زمان خلافتشان مكرر اين جمله را مى فرمود كه :
تا من زنده هستم هر سؤالى داريد از من بپرسيد كه اگر بميرم و در ميان شما نباشم ديگر كسى را پيدا نخواهيد كرد كه اين گونه از شما بخواهد كه از او سؤال كنيد: سَلونى قَبْلَ انْ تَفْقِدونى.
🔹نوشته اند يك مرتبه شخصى از پاى منبر بلند شد و با يك بيان جسارت آميزى گفت:
اى مدعىِ- العياذ باللَّه- جاهل و اى كسى كه نفهميده حرف مى زنى! من سؤال مى كنم تو جواب بده.
🔹وقتى به قيافه اش نگاه كردند ديدند به مسلمين نمى خورد. فقط قيافه اش را توضيح داده اند كه آدم لاغر اندامى بود و موى مجعّد و درازى داشت، كتابى را هم به گردنش آويخته بود «كَأنَّهُ مِنْ مُهَوَّدَةِ الْعَرَب» يعنى قيافه اش شبيه بود به عربهايى كه يهودى شدند.
🔹تا اين گونه جسارت كرد، اصحاب اميرالمؤمنين با ناراحتى بپاخاستند و خواستند اذيتش كنند : اين كيست كه جسارت مى كند؟! على عليه السلام فرمود : بنشينيد؛
اين شخص سؤال دارد،
از من جواب مى خواهد،
شما خشم گرفتيد،
مى خواهيد خشونت به خرج بدهيد،
غضب كرديد، عصبانيت به خرج مى دهيد،
با عصبانيت نمى شود دين خدا را قائم و راست كرد،
با عصبانيت برهان خدا ظاهر نمى شود، بنشينيد سر جايتان!
🔹بعد رو كرد به آن مرد و فرمود:
« اسْئَلْ بِكُلِّ لِسانِكَ وَ ما فى جَوانِحِكَ» : بپرس با تمام زبانت ،
يعنى هرچه مى خواهد دل تنگت بگو،
هرچه در درون دل دارى بگو.
همين يك جمله كافى بود كه اين آدم را از ابتدا نرم كند. شروع كرد به سؤال كردن. چندين سؤال كرد و حضرت جواب دادند.
🔹متأسفانه در نقل تاریخی، متن سؤال و جوابها ذكر نشده است.
همين قدر نوشته اند كه در آخر يكمرتبه ديدند آن شخص گفت: اشْهَدُ انْ لا الهَ الَّا اللَّهُ وَ انَّ مُحَمَّداً رَسولُ اللَّه.
▪️مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى(پیرامون انقلاب اسلامی ایران)، ج24، ص:396-395 - با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸بازخوانی آرمانهای انقلاب اسلامی (۱)
♦️«عدالت و آزادی» دو رکن اصلی انقلاب اسلامی
🔻اگر ما واقعا اذعان كرديم به اين كه انقلاب ما يك انقلاب ماهيتا اسلامى بوده يعنى عدالتخواهانه بوده ولى عدالت اسلامى،
آزادىخواهانه بوده آزادى اسلامى،
استقلال خواهانه بوده استقلال اسلامى،
يعنى همه اينها را جامعه ما در ضمن اسلام مى خواست،
تمام ارزشهاى عالى را جامعه ما در سايه و ظل اسلام و توأم با معنويت اسلامى خواسته،
🔻-بنابر این - آينده اين انقلاب آن وقت محفوظ خواهد بود و اين انقلاب آن وقت تداوم پيدا خواهد كرد كه :
اولا مسير عدالتخواهى را براى هميشه ادامه بدهد
🔻يعنى دولتهاى آينده واقعا و عملا در مسير عدالت اسلامى گام بردارند،
براى پر كردن شكافهاى طبقاتى اقدام كنند،
تبعيضها را واقعا از ميان ببرند؛
🔻دولت حال و آينده براى برقرارى جامعه بى طبقه اسلامى كوشش كنند
🔻و الا اگر عدالت فراموش شود انقلاب شكست مى خورد
چون اصلا ماهيت اين انقلاب ماهيت عدالتخواهانه بوده است.
( ادامه دارد )
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج24، ص: 175-174- با ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
May 11
🔸بازخوانی آرمانهای انقلاب(۲)
🔹آزادی تفکر ،بیان و قلم به معنای واقعی
🔻.. -بعد از عدالتخواهی - باید به آزادیها بمعنای واقعی در نظام اسلامی احترام بگذاریم.
🔻يعنى اگر دولت اسلامى، جمهورى اسلامى، حكومت اسلامى بخواهد زمينه اختناق را به وجود بياورد قطعا شكست خواهد خورد.
🔻البته آزادى غير از هرج و مرج است. آزادى به معنى معقول.
هر كسى در درجه اول فكرش بايد آزاد باشد، بيان و قلمش بايد آزاد باشد.
اما فكر آزاد باشد يعنى اگر كسى واقعا منطقى و فكرى دارد فكر خودش را بگويد.
🔻اتفاقا تجربه هاى گذشته نشان داده است كه:
هر وقت در جامعه ما نوعى آزادى فكرى بوده- و لو از روى سوء نيت هم بوده است-
اين امر به ضرر اسلام تمام نشده بلكه به سود اسلام تمام شده است.
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج24، ص: 175-174- با ویرایش -
eitaa.com/shakhes1340
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸نقش «ولی فقیه» و «روحانیت» در نظام اسلامی
⭕️آفات نهضت اسلامی
1️⃣ نفوذ فرصت طلبان
🔻هر نهضت مادام كه مراحل دشوار اوليه را طى مى كند سنگينى اش بر دوش افراد مؤمن مخلص فداكار است،
اما همينكه به بار نشست و يا لااقل نشانه هاى بار دادن آشكار گشت و شكوفه هاى درخت هويدا شد، سر و كلّه افراد فرصت طلب پيدا مى شود.
🔻روز به روز كه از دشواريها كاسته مى شود و موعد چيدن ثمر نزديكتر مى گردد، فرصت طلبان ، محكمتر و پرشورتر پاى عَلَم نهضت سينه مى زنند
تا آنجا كه تدريجاً انقلابيون مؤمن و فداكاران اوليه را از ميدان بدر مى كنند.
🔻 اين جريان تا آنجا كليت پيدا كرده كه مى گويند: «انقلاب فرزندخور است.»
گويى خاصيت انقلاب اين است كه همين كه به نتيجه رسيد فرزندان خود را يك يك نابود سازد.
🔻ولى انقلاب فرزندخور نيست،
غفلت از نفوذ و رخنه فرصت طلبان است كه فاجعه به بار مى آورد.
🔻مبارزه با رخنه و نفوذ فرصت طلبان علىرغم تظاهرات فريبنده شان يكى از شرايط اصلى ادامه يك نهضت در مسير اصلى است.
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى،(نهضتهای صد ساله اخیر ) ج24، ص: 90 – با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340