eitaa logo
اندیشه مطهر (عمومی)
1.6هزار دنبال‌کننده
40 عکس
280 ویدیو
10 فایل
🟢رهبر معظم انقلاب : علما و فضلا و جوان‌ها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتاب‌هاي شهيد مطهري را خوانده باشند...(پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایه الله خامنه ای دامت برکاته ) ارتباط با مدیر کانال @Andishe2019
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️مفاسد امر به معروف ها و نهی از منکر های جاهلانه بیشتر از منافعش است!
⚫اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا اَبَا الْحَسَنِ يا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ يَا بَابَ الحَوائِجِ اَيُّهَا الْكاظِمُ يَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ ◾سالروز شهادت جانسوز و مظلومانه امام موسی بن جعفر علیه السلام را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر (عج) مسلمانان جهان و پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام تسلیت می گوئیم
⚫️ درسی از مکتب امام کاظم «علیه السلام» 🔸اکثریت ، معیار حقیقت نیست ✅ امام کاظم عليه السلام در حدیثی - خطاب به هشام - مى‏فرمايد: قرآن كثرت را مذمت كرده است آنجا كه مى‏فرمايد: «وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ»(انعام/ 116) : اگر اكثر مردم را پيروى كنى تو را گمراه مى‏كنند؛ چون اكثر مردم تابع عقل نيستند، تابع گمان و تخمين‏اند، همين كه چيزى در خيالشان پيدا مى‏شود دنبالش مى‏روند. ✅ چون اكثر مردم اينگونه هستند، پس به اكثریت اعتماد نكن. 🔹اين هم خودش نوعى ديگر استقلال بخشيدن به عقل است و دعوت به اينكه عقل بايد معيار باشد. ✅ امام عليه السلام در - ادامه خطاب به هشام - مى‏فرمايد كه: هشام! به حرف مردم اعتنا نكن، به تشخيص مردم اعتنا نكن؛ تشخيص، تشخيص خودت باشد. ✅ اى هشام! اگر در دست تو يك گردو باشد و هركس به تو برسد بگويد: به به! چه گوهر عاليى! در هيچ خزانه‏اى پيدا نمى‏شود، تو كه مى‏بينى گوهر نيست نبايد گول آنها را بخورى. نقطه مقابلش: اگر در دست تو گوهرى باشد و هركس به تو برسد بگويد: اين گردو را از كجا آورده‏اى؟ تو نبايد اعتنا كنى. اگر همه مردم به اين گوهر گفتند گردو، تو تابع تشخيص و عقل و فكر خودت باش و عقل را راهنماى خود قرار بده. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تعليم و تربيت در اسلام)، ج‏22، ص: 867- 866- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️ زیارت «امين اللّه» (زیارت کوتاهی که هر امامى را با آن مى‏ توان زيارت كرد) 🔻در ميان زياراتى كه ما براى ائمه داريم، زيارت امين اللّه شايد- و بعيد هم نيست- معتبرترين زيارات‏ باشد، هم از نظر سند و هم از نظر مضمون كه از اين نظر هم جزء عالى‏ترين زيارات‏ است 🔻زيارت كوتاهى است. هر امامى را با اين زيارت مى‏ توان زيارت كرد با اين تفاوت كه آن يك كلمه «السّلام عليك يا امير المؤمنين» در زيارت غير امير المؤمنين برداشته مى ‏شود [و بجاى آن، عبارت مناسب گذاشته مى ‏شود.] 🔻شاهد من، دو جمله - از سيزده جمله این دعاست - که مى‏ خوانيم: 1️⃣ فاجْعَلْ نَفْسى ...مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ اوْلِيائِكَ، 2️⃣ محْبوبَةً فى ارْضِكَ وَ سَمائِكَ، : خدايا من مى‏ خواهم هم محبّ باشم هم محبوب؛ هم دوست بدارم، هم مرا دوست بدارند. اما چه كسى را دوست بدارم؟ 🔻«مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ اوْلِيائِكَ» : دوستدار آن برگزيدگانِ از اولياى تو باشم، خُلَّص اولياى تو. محبت خُلَّص اولياست كه مثل مغناطيس، انسان را مى‏ كِشد. 🔻 ...اگر انسان اين توفيق را پيدا كند كه - فرد -كاملى پيدا بشود و او شيفته آن كامل گردد، مى ‏بيند كارى كه او در ظرف چند سال انجام مى‏ داد، اين در ظرف يك روز انجام مى‏ دهد. 🔻«مَحْبوبَةً فى ارْضِكَ وَ سَمائِكَ» : خودم نيز، هم در زمين محبوب باشم و هم در آسمان؛ در زمين محبوب باشم [به اينكه‏] مردم مرا دوست داشته باشند. ...و در آسمان نیز محبوب باشم، هر دو جا (اگر انسان در زمين محبوب باشد و در آسمان ملعون كه ديگر خيلى بد مى‏ شود، مى‏ شود يك آدم رياكار و متظاهر) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تعليم و تربيت در اسلام)، ج‏22، ص: 941-937-با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ نحوه به شهادت رسیدن حضرت باب الحوائج امام کاظم علیه السلام از زبان شهید مطهری ▪️السلام علی المعذب فی قعر السجون! ▪️سالروز  شهادت حضرت امام موسی بن جعفر(ع) تسلیت باد! 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
3⃣ خطر تغییر جهت انقلاب ⭕️آفات نهضت اسلامی(۳) 🔻- از جمله آفاتی - كه يك نهضت خدايى را تهديد مى‏ كند، از نوع معنى است، از نوع تغيير جهت دادن انديشه‏ هاست، از نوع انحراف يافتن مسير نيتهاست. 🔻نهضت خدايى بايد براى خدا آغاز يابد و براى خدا ادامه يابد و هيچ خاطره و انديشه غير خدايى در آن راه نيابد تا عنايت و نصرت الهى شاملش گردد، و اگرنه باد غيرت خدايى به صد خار پريشاندلش مى ‏نمايد. 🔻پاك نگه داشتن انديشه و نيت در مراحل نفى و انكار كه همه سرگرميها درگيرى با دشمن بيرونى است، آسان‏تر است. همين كه نهضت به ثمر رسد و نوبت سازندگى و اثبات- كه ضمناً پاى تقسيم غنائم هم در ميان است- برسد، حفظ اخلاص بسى مشكلتر است. 🔻قرآن كريم در سوره مائده- كه آخرين سوره يا از آخرين سوره‏ هاى قرآن است و بالاخره در دو سه ماه آخر عمر رسول اكرم نازل شده است و زمان، زمانى است كه مشركين يكسره به زانو درآمده‏ اند و خطرى از ناحيه آنها اسلام را تهديد نمى‏ كند ... يك اعلام خطر از ناحيه خدا به همه مسلمانان مى‏ نمايد و آن اينكه : تاكنون از دشمن مى‏ ترسيديد كه ريشه شما را بركنَد، اكنون نگرانى از آن ناحيه منتفى است، اكنون نگرانى از ناحيه من است، از اين پس از كافران و دشمنان خارجى نترسيد، از من بترسيد كه در كمين شما هستم: «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ»‏( مائده/ 3) 🔻يعنى چه؟ يعنى جامعه اسلامى از اين پس از درون خود تهديد مى‏ شود كه راه انحراف از مسير خدايى اخلاص پيش گيرد و خدا را فراموش كند. 🔻سنت لا يتغيّر خداست كه هر ملتى كه از درون و از جنبه اخلاقى تغيير كند و عوض شود، خداوند متعال سرنوشت آنها را تغيير دهد: «انَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتّى يُغَيِّروا ما بِانْفُسِهِمْ‏»(رعد/ 11) خداوند وضع و سرنوشت مردمى را عوض نمى‏ كند، مادامى‏ كه آنها خود را و آنچه به انديشه ‏ها و رفتارهاى خودشان مربوط است تغيير ندهند. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نهضتهاى اسلامى درصد ساله اخير)، ج‏24، ص: 94-92- با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
✳️ مبعث روز رستاخیز انسانیت ✅ نويسنده كتاب «محمّد پيغمبرى كه از نو بايد شناخت» در كتاب خود مى ‏گويد: من واقعاً به همه مسلمانان جهان تبريك مى ‏گويم كه پيغمبر آنها با اينكه در سرزمين امّيّت مبعوث شد سخن خود را با علم و سواد و معلومات و دفتر و كتاب و قلم شروع كرد. ✅روز مبعث روز رستاخيز انسانيّت است؛ زيرا در اين روز تنها او برانگيخته و مبعوث نشد، او برانگيخته و مبعوث شد و از مبعوث شدن او جهانى برانگيخته و مبعوث شد، دنيايى بپاخاست، ✅انقلابى عظيم و همه جانبه بپاشد؛ انقلابى كه در آن واحد در دو جبهه بود، در دو جبهه متخالف و متضاد، هم برونى و هم درونى، هم اخلاقى و هم اجتماعى، هم معنوى و هم دنيايى. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج‏3 ؛ ص382- https://eitaa.com/shakhes1340
🟡فلسفه جهانی مهدویت (قسمت پایانی مشخصات عصر ظهور) 🔻...آنچه در روایات عصر ظهور از عدالت، از صلح و صفا به معنى واقعی ، از آزادى و امنيت كامل، از ثروت و بركت فراوان،از تقسيم عادلانه ثروت و... گفته شده است از اینکه بشر در عصر ظهور تنفر دارد از دروغ گفتن، تنفر دارد از غيبت كردن، تنفر دارد از تهمت زدن، تنفر دارد از ظلم كردن. اينها بر اساس چه فلسفه ‏اى است؟ 🔻همان كه عرض كردم: اسلام مى‏ گويد عاقبتِ بشر عدالت است، اما نمى‏ گويد آن عدالتى كه در عاقبت مى‏ آيد فقط اين است كه فكر بشر به اينجا منتهى مى ‏شود كه منفعت من در اين است كه منافع ديگران را حفظ كنم؛ 🔻 نه، [در آن زمان‏] عدالت براى بشر محبوب و مثل يك معبود است، يعنى روحش رُقاء پيدا مى‏كند، تربيتش كامل مى‏ شود، و اين نمى‏ شود جز اينكه يك حكومت عادل جهانى بر مبناى ايمان، خداپرستى و خداشناسى و بر مبناى حكومت قرآن به وجود آيد؛ 🔻و ما مسلمين خوشوقتيم كه بر خلاف اين‏همه بدبيني هايى كه در دنياى غرب براى بشريت به وجود آمده، به آينده بشريت خوشبين هستيم. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (سيرى در سيره ائمه اطهار عليهم السلام)، ج‏18، ص: 165-164- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 چقدر «اسم خدا» در زندگی ما وجود دارد ولی «معنای خدا» در زندگی ما وجود ندارد! 🔹اگر خدا وارد زندگی‌ات شود، همه چیز درست می‌شود.
♦️چه کسانی مایه افتخار اسلام و چه کسانی مایه ننگ اسلامند؟ 🔸خاطره ای آموزنده از استاد شهید مطهری 🔽 انجمن اسلامى دانشگاه شيراز از من براى سخنرانى دعوت كرده بودند . در آنجا استادها و حتى رئيس دانشگاه، همه بودند. 🔽يكى از استادهاى آنجا- كه قبلًا طلبه بود و بعد رفت آمريكا تحصيل كرد و دكتر شد و آمد و واقعاً مرد فاضلى هم هست- مأمور شده بود كه مرا معرفى كند. 🔽آمد پشت تريبون ايستاد (جلسه هم خيلى پرجمعيت و با عظمت بود) يك مقدار معرفى كرد: من فلانى را مى‏ شناسم، حوزه قم چنين، حوزه قم چنان و ... 🔽بعد در آخر سخنانش اين جمله را گفت: «من اين جمله را با كمال جرأت مى‏ گويم: اگر براى ديگران لباس روحانيت افتخار است، فلانى افتخار لباس روحانيت است». 🔽 از اين حرف آتش گرفتم. ايستاده سخنرانى مى‏ كردم، عبايم را هم قبلًا تا مى ‏كردم و روى تريبون مى‏ گذاشتم. 🔽مقدارى حرف زدم، رو كردم به آن شخص، گفتم: آقاى فلان! اين چه حرفى بود كه از دهانت بيرون آمد؟! تو اصلًا مى ‏فهمى چه دارى مى‏ گويى؟! من چه كسى هستم كه تو مى‏ گويى فلانى افتخار اين لباس است؟ 🔽 با اينكه من آن وقت دانشگاهى هم بودم و به اصطلاح ذو حياتين بودم، 🔽 گفتم: آقا! من در تمام‏ عمرم يك افتخار بيشتر ندارم، آن هم همين عمامه و عباست. من كى ‏ام كه افتخار باشم؟! 🔽 اين تعارفهاى پوچ چيست كه به همديگر مى ‏كنيم؟! 🔽ابو ذر غفارى را بايد گفت افتخار اسلام است؛ اين اسلام است كه ابوذر پرورش داده است. 🔽عمّار ياسر افتخار اسلام است؛ اسلام است كه عمّار ياسر پرورش داده است. 🔽بو على سينا افتخار اسلام است؛ اسلام است كه نبوغ بو على سينا را شكفت. 🔽خواجه نصير الدين افتخار اسلام است، 🔽صدر المتألّهين شيرازى افتخار اسلام است، 🔽شيخ مرتضى انصارى افتخار اسلام است، 🔽مير داماد افتخار اسلام است، شيخ بهايى افتخار اسلام است. 🔽 اسلام، افتخار البته دارد؛ يعنى فرزندانى تربيت كرده كه دنيا روى آنها حساب مى‏ كند و بايد هم حساب كند، چرا كه اينها در فرهنگ دنيا نقش مؤثر دارند. 🔽 دنيا نمى ‏تواند قسمتى از كره ماه را اختصاص به خواجه نصير الدين ندهد و نام او را روى قسمتى از كره ماه نگذارد، براى اينكه او در بعضى كشفيات كره ماه دخيل است. او را مى‏ شود گفت افتخار اسلام. 🔽ماها كى هستيم؟! ما چه ارزشى داريم؟ 🔽 ما را اگر اسلام بپذيرد كه اسلام افتخار ما باشد، اسلام اگر بپذيرد كه به صورت مدالى بر سينه ما باشد، ما خيلى هم ممنون هستيم. ما شديم مدالى به سينه اسلام؟! ماها ننگ عالم اسلام هستيم، 🔽اكثريت ما مسلمانها ننگ عالم اسلام هستيم. پس تعارفها را كنار بگذاريم؛ آنها تعارف است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(۱ و ۲))، ج‏۱۷، ص:۱۵۵- ۱۵۶-با ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️ آینده انقلاب اسلامی و آینده روحانیت 🔸آفات نهضت اسلامی (۴) (قسمت پایانی) 🔻...روحانيين بايد در وضع خودشان تجديد نظر كنند؛ چون آينده انقلاب هم- اگر بخواهد ان شاء اللَّه پيروزتر بماند و به نتايج نهايى برسد- باز بايد روى دوش روحانيت و روحانيين باشد. 🔻 اگر اين پرچمدارى از روحانيت گرفته شود و به دست به اصطلاح طبقه روشنفكر بيفتد، به عقيده من يك نسل بگذرد اسلام بكلى مسخ مى ‏شود، چرا؟ براى اين كه حامل فرهنگ اسلامى باز هم همين طبقه هستند. 🔻همين روحانيت را بايد اصلاح كرد نه اين كه اين را محو كنيم يك چيز ديگر به جايش بنشانيم، و نه اين كه اين را به همين وضعى كه هست ثابت نگه داريم. اگر به اين وضعْ ثابت بماند منقرض شده است. 🔻من اين مطلب را مكرر گفته‏ ام: روحانيت ما مثل يك درخت زنده آفت‏ زده است، با آفتهايش بايد مبارزه كرد. آن كسى كه مى‏ گويد دست به تركيبش نزنيد معنايش اين است كه با آفتهايش هم مبارزه نكنيد. 🔻كسانى هم كه مى‏ گويند به دليل فلان عيب و فلان ضعف و اين كه فلان‏ اشخاص هم خودشان را وابسته به روحانيت كرده‏ اند اين درخت را بايد از ريشه كند، آنها هم اشتباه مى‏ كنند. 🔻اين درختى است كه اگر كنده شود ديگر ما و شما قادر نيستيم به جاى آن نهال جديدى بنشانيم. با آفتها و عيبهايش بايد مبارزه كرد و آن معايب را اصلاح كرد، ولى اصلش را بايد حفظ كرد. 🔻بنابراين آينده انقلاب اسلامى ایران - و حفظ آن در برابر آفات - پيوند زيادى دارد با آينده روحانيت. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ (آينده انقلاب اسلامى ايران) ج‏24 ؛ ص207 و ص272 -با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
🔸شهید مطهری : از اسلام و انقلاب فقط با يك نيرو مى ‏شود پاسدارى كرد و آن : منطق ، آزادى دادن و مواجهه صريح و رُك و روشن با افكار مخالف است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج‏24، ص:131- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340 https://t.me/motahar_1340
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢سالروز ولادت خجسته سرور آزادگان جهان حسین بن علی (ع) و روز پاسدار مبارکباد
🔴حسین بن علی (ع) سوژه ای بزرگ برای مبارزه با ظلم ، اقامه نماز ، امر به معروف و نهی از منکر و احیای اسلام 🔻حسين بن على يك سوژه بزرگ اجتماعى است. حسين بن على در آن زمان يك سوژه بزرگ بود؛ هر كسى كه مى ‏خواست در مقابل ظلم قيام كند، شعارش «يا لَثاراتِ الْحُسَيْن» بود. 🔻امروز هم حسين بن على يك سوژه بزرگ است، سوژه ‏اى براى‏ امر به معروف و نهى از منكر، براى اقامه نماز، براى زنده كردن اسلام، براى اينكه احساسات و عواطف عاليه اسلامى در وجود ما احيا بشود. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج‏17، ص: 60-59- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
🟢أفضل الشهداء 🔸بمناسبت سالروز ولادت با سعادت ابوالفضل العباس (ع) و روز جانباز ✅ مقام جناب أبوالفضل بسيار بالاست. ✅ ائمّه ما فرموده ‏اند: «انَّ لِلْعَبّاسِ مَنْزِلَةً عِنْدَ اللَّهِ يَغْبطُهُ‏ بِها جَميعُ الشُّهَداءِ» عبّاس مقامى نزد خدا دارد كه همه شهدا غبطه مقام او را مى‏ برند ✅ متأسفانه تاريخ از زندگى آن بزرگوار اطلاعات زيادى نشان نداده؛ يعنى اگر كسى بخواهد كتابى در مورد زندگى ايشان بنويسد مطلب زيادى پيدا نمى‏ كند. ✅ ولى مطلب زياد به چه درد مى‏ خورد؟ گاهى يك زندگى يك روزه يا دوروزه يا پنج روزه يك نفر كه ممكن است شرح آن بيش از پنج صفحه نباشد، آن‏چنان درخشان است كه امكان دارد به اندازه دهها كتاب ارزش آن شخص را ثابت كند، و جناب أبو الفضل العبّاس چنين شخصى بود. ✅ سن ايشان در كربلا در حدود سى و چهار سال بوده است و داراى فرزندانى بوده‏ اند كه يكى از آنها به نام عبيد الله بن عبّاس بن علىّ بن أبي طالب است و تا زمانهاى دور زنده بوده است. ✅ جناب أبو الفضل در وقت شهادت امير المؤمنين، كودكى نزديك به حد بلوغ يعنى در سن چهارده سالگى بوده است. ✅ در مقاتل معتبر اين مطلب را نوشته‏ اند كه : امير المؤمنين على عليه السلام يك وقتى به برادرشان عقيل فرمودند براى من زنى انتخاب كن كه «وَلَدَتْهَا الْفُحولَةُ» نژاد از شجاعان برده باشد. ✅ عقيل نسّابه است، نسب‏ شناس و نژادشناس بوده و عجيب هم نژادشناس بوده و قبايل و پدر و مادرها را و اينكه كى از كجا نژاد مى ‏برد مى‏ شناخته است. ✅ فوراً گفت: «عَنّى لَكَ بِامِّ الْبَنينَ بِنْتِ خالِدٍ» آن زنى كه تو مى‏ خواهى امّ البنين است. امّ البنين يعنى مادر پسران (مادر چند پسر)، ✅همين دختر را براى امير المؤمنين خواستگارى كردند و از او چهار پسر براى امير المؤمنين متولد شد و ظاهراً دخترى از او به دنيا نيامده است. بعد اين زن به معنى واقعى امّ البنين يعنى مادر چند پسر شد. 🔸مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج‏17، ص: 363-360 - با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340