فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ ۴۵ ساعت حیرتانگیز در زندگی مولیالموحدین امیرالمؤمنین(ع)؛ از ضربت خوردن تا لقای الهی
#کلیپ
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
@motahari_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 تبیین «جمهوری اسلامی» و «جایگاه روحانیت و ولی فقیه در نظام اسلامی» توسط استاد شهید مرتضی مطهری «رحمةالله علیه»
(به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️دو هشدار مهم شهید مطهری در فروردین ۱۳۵۸ ، یک ماه قبل از شهادت
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 شدت اشتیاق و انتظار امیرالمؤمنین علی(ع) برای شهادت
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
♦️الهام از سیره علوی در اجرای عدالت(۱)
🔻در مدت چهار سال و چند ماه خلافت على، به علت حساسيتى كه حضرت در امر عدالت داشت، دائما در حال مبارزه بود و آنى راحتش نمى گذاشتند.
🔻او حكومت را براى اجراى عدالت مى خواست
و همين شدت عدالتخواهى بالاخره منجر به شهادتش در محراب شد.
🔻دوره خلافت براى على عليه السلام از تلخترين ايام زندگى او به حساب مى آيد،
اما از نظر مكتبش او موفق شد بذر عدالت را در جامعه اسلامى بكارد.
♦️اگر على عليه السلام به جاى آن دوره كوتاه، بيست سال خلافت مى كرد در حالى كه نظام زمان عثمان همچنان باقى مى ماند،
امروز نه اسلام باقى مانده بود نه على عليه السلام،
نه نهج البلاغه
و نه اسمى از عدالت اسلامى؛
على هم خليفه اى می شد در رديف معاويه!
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج24، ص: 230-229-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️چرا هر سال جمع مى شويم به نام على مجلس مى گيريم؟
چون على زندگى اش آموزنده است.
🔻يكى از نكات آموزنده زندگى على عليه السلام همين مبارزه با خوارج است،
مبارزه با خشكه مقدسى است،
مبارزه با نفاق است،
مبارزه با جهالت است.
🔻على شيعه جاهل نمى خواهد، ... و از چنين شيعه اى بيزار است.
چشم هايتان را باز كنيد،
گو ش هايتان را باز كنيد،
🔻هر حرفى را كه مى شنويد فوراً نگوييد « چنین مى گويند »
آخر اين «مى گويند» ها ريشه هايش يك جاهاى خطرناك است.
🔻تحقيق كنيد،
بعد از تحقيق هرچه كه مى خواهيد بينكم و بين اللَّه بگوييد،
اما بى تحقيق حرفى را نزنيد.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (مشكلات على عليه السلام(سيرى در سيره ائمه اطهار عليهم السلام))، ج16، ص: 612- 611- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️وصیت بیست ماده ای امام علی علیه السلام
🔻از آن ساعت كه على ضربت خورد تا آن ساعت كه جان به جان آفرين تسليم كرد، كمتر از چهل و هشت سال طول كشيد،
اما على اين فرصت را از دست نداد، دقيقه اى از پند و نصيحت و راهنمايى خوددارى نكرد؛
🔻وصيتى در بيست ماده به اين شرح تقرير كرد و نوشته شد:
«بسم اللَّه الرحمن الرحيم
اين آن چيزى است كه على پسر ابو طالب وصيت مى كند.
على به وحدانيت و يگانگى خدا گواهى مى دهد،
و اقرار مى كند كه محمد بنده و پيغمبر خداست؛
خدا او را فرستاده تا دين خود را بر دين هاى ديگر غالب گرداند.
همانا نماز و عبادت و حيات و ممات من از آن خدا و براى خداست.
شريكى براى او نيست.
من به اين امر شده ام و از تسليم شدگان خدايم.
🔻«فرزندم حسن!
تو و همه فرزندان و اهل بيتم
و هركس را كه اين نوشته من به او برسد،
به امور ذيل توصيه و سفارش مى كنم:
1. تقواى الهى را هرگز از ياد نبريد،
كوشش كنيد تا دم مرگ بر دين خدا باقى بمانيد.
2. همه با هم به ريسمان خدا چنگ بزنيد، و بر مبناى ايمان و خداشناسى متفق و متحد باشيد، و از تفرقه بپرهيزيد.
پيغمبر فرمود:
اصلاح ميان مردم از نماز و روزه دائم افضل است
و چيزى كه دين را محو مى كند فساد و اختلاف است.
3. ارحام و خويشاوندان را از ياد نبريد، صله رحم كنيد كه صله رحم حساب انسان را نزد خدا آسان مى كند.
4. خدا را! خدا را! درباره يتيمان،
مبادا گرسنه و بى سرپرست بمانند.
5. خدا را! خدا را! درباره همسايگان.
پيغمبر آنقدر سفارش همسايگان را كرد كه ما گمان كرديم مى خواهد آنها را در ارث شريك كند.
6. خدا را! خدا را! درباره قرآن.
مبادا ديگران در عمل به قرآن بر شما پيشى گيرند.
7. خدا را! خدا را! درباره نماز.
نماز پايه دين شماست.
8. خدا را! خدا را! درباره كعبه خانه خدا.
مبادا حج تعطيل شود كه اگر حج متروك بماند مهلت داده نخواهيد شد و ديگران شما را طعمه خود خواهند كرد.
9. خدا را! خدا را! درباره جهاد در راه خدا.
از مال و جان خود در اين راه مضايقه نكنيد.
10. خدا را! خدا را! درباره زكات.
زكات آتش خشم الهى را خاموش مى كند.
11. خدا را! خدا را! درباره ذريه پيغمبرتان، مبادا مورد ستم قرار بگيرند.
12. خدا را! خدا را! درباره صحابه و ياران پيغمبر.
رسول خدا درباره آنها سفارش كرده است.
13. خدا را! خدا را! درباره فقرا و تهيدستان.
آنها را در زندگى شريك خود سازيد.
14. خدا را! خدا را! درباره بردگان، كه آخرين سفارش پيغمبر درباره اينها بود.
15. كارى كه رضاى خدا در آن است در انجام آن بكوشيد و به سخن مردم ترتيب اثر ندهيد.
16. با مردم به خوشى و نيكى رفتار كنيد، چنانكه قرآن دستور داده است.
17. امر به معروف و نهى از منكر را ترك نكنيد.
نتيجه ترك آن اين است كه بدان و ناپاكان بر شما مسلط خواهند شد
و به شما ستم خواهند كرد،
آنگاه هرچه نيكان شما دعا كنند دعاى آنها مستجاب نخواهد شد.
18. بر شما باد كه بر روابط دوستانه ميان خود بيفزاييد،
به يكديگر نيكى كنيد،
از كناره گيرى از يكديگر و قطع ارتباط و تفرقه و تشتت بپرهيزيد.
19. كارهاى خير را به مدد يكديگر و اجتماعا انجام دهيد،
و از همكارى در مورد گناهان و چيزهايى كه موجب كدورت و دشمنى مى شود بپرهيزيد.
20. از خدا بترسيد كه كيفر خدا شديد است.
🔸«خداوند همه شما را در كنف حمايت خود محفوظ بدارد،
و به امت پيغمبر توفيق دهد كه احترام شما و احترام پيغمبر خود را حفظ كنند.
همه شما را به خدا مى سپارم.
سلام و درود حق بر همه شما.».
🔹پس از اين وصيت، ديگر سخنى جز «لا اله إلا اللَّه» از على شنيده نشد تا جان به جان آفرين تسليم كرد.*
*منابع : مقاتل الطالبيين، ص 28- 44؛ كامل ابن اثير، ج 3/ ص 194- 197؛ مروج الذهب مسعودى، ج 2/ ص 40- 44؛ اسد الغابة، جلد 4؛ و بحار، جلد 9، چاپ تبريز
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (داستان راستان(1 و 2))، ج18، ص: 461- 460-با ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️الهام از سیره عدالتخواهی امام علی علیه السلام(۲)
🔻ما هزار و سيصد سال است از مكتب على ، اين درس را مى آموزيم كه ابن ملجم مرادى ضارب امام على بن ابي طالب [مورد توجه على عليه السلام بود كه با او بدرفتارى نشود.]
🔻ارزش «على» چقدر بود؟
واقعا از نظر ما اگر به قصاص قتل حضرت امير المؤمنين ، هزار نفر جنايتكار- آن كسى كه ضارب بوده، آن كسى كه مسبب بوده، آن كسى كه آمر بوده، آن كسى كه راضى بوده- كشته مى شد زياد كشته شده بود؟ نه
🔻ما هزار و سيصد سال است كه مى گوييم- و اينهاست كه اين مكتب را حفظ كرده و نگه داشته- كاسه شير را در لحظه آخر براى على عليه السلام مى آورند، مى خواهد ميل بفرمايد، مى فرمايد باقى اش را به اسيرتان بدهيد، مبادا اسيرتان گرسنه بماند:
«ارْفَقوا بِاسيرِكُمْ»
با اسيرتان با رفق و مدارا رفتار كنيد.
🔻در مدتى كه ابن ملجم در خانه على زنده بود، هیچكس كوچكترين شكنجه اى به او نداد و اين افتخار اسلام است.
🔻 اين است كه آينده انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ، جز اين كه بر پايه همان عدالت اسلامى و ارزشهاى اسلامى باشد قابل بقا نيست.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛(آینده انقلاب اسلامی ایران) ، ج24 ؛ ص177-179-با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
🟢 معنای احیاء شب قدر
🔻كلمه «احياء» يعنى زنده كردن،
و احياء اين شبها يعنى اين شبها را زنده نگهدارى كردن و شب زنده دارى كردن...
نقطه مقابل «اماته» كه به معنى ميراندن است.
🔻اين كلمه چنين مى رساند كه شب- كه قسمتى از وقت انسان است- دو حالت دارد: :
ممكن است شبِ كسى زنده باشد و ممكن است شبِ او مرده باشد.
شبِ زنده آن شبى است كه انسان تمام يا لااقل پاسى از آن شب را با ياد خدا و با مناجات و راز و نياز با ذات پروردگار به سر ببرد،
و شب مُرده آن شبى است كه انسان تمام آن شب را با غفلت و فراموشى ذات مقدس پروردگار بسر ببرد.
🔻ممكن است كسى خيال كند كه اين تعبير يك تعبير مجازى است، يك نوع تعارف است: شب كه زنده و مرده ندارد، شب بالاخره شب است، زمان است.
مقدارى از زمان كه اين نيمكره زمين كه ما در روى آن زندگى مى كنيم مواجه با خورشيد نيست و نور خورشيد نمى تابد، به آن مىگويند «شب»
شب به هر حال شب است؛ شب نه زندگى دارد و نه مردگى.
🔻اين سخن راست است
ولى آن كسى كه مى گويد احياء، شب را زنده نگه داشتن، مقصودش اين نيست كه اين قطعه زمان را شما زنده نگه داريد؛
مقصود زنده نگه داشتن خود شماست در اين قطعه از زمان
🔻يعنى زمان خودمان را زنده نگه داريم،
هر كداممان آن زمانى را كه در درون ماست زنده نگه داريم.
آن زمانى كه در درون ماست چيست؟
آن همان خود ما هستيم، از حقيقتِ ما جدا نيست.
پس زمان خودمان را، شب خودمان را زنده نگه داريم يعنى خودمان يك شب واقعاً زنده باشيم، واقعاً زنده زندگى كنيم نه اينكه مرده زندگى كنيم.
🔻مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آزادى معنوى)، ج23، ص: 465-464- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 معنای احیا و شبزندهداری چیست؟ شب را سه گونه میتوان به صبح رساند...
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش👇
t.me/motahari_ir
eitaa.com/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
⭕️ علی (ع) ، قربانی جهل و جمود(۱)
♦️امام علی(ع) را «که کُشت» و «چه کُشت»؟
🔻یک وقت میگوييم على(ع) را كه كشت و يك وقت میگوييم علی(ع) را چه كشت؟
🔻اگر بگوييم على(ع) را كه كشت،
البته عبدالرحمن بن ملجم.
اگر بگوييم على(ع) را چه كشت، بايد بگوييم جمود و خشکمغزى و خشكهمقدسى.
همين هايى كه آمده بودند على(ع) را بكشند، از سر شب تا صبح عبادت میکردند.
🔻واقعاً خيلى تأثرآور است.
على(ع) به جهالت و نادانى آنها ترحم میكرد، تا آخر هم حقوق آنها را از بيتالمال میداد
و به آنها آزادى فكرى میداد.
🔻ابن ابیالحدید میگوید:
اگر میخواهید بفهمید که جمود و جهالت چیست، به این نکته توجه کنید که اینها وقتی که قرار گذاشتند این کار را بکنند، مخصوصاً شب نوزدهم رمضان را انتخاب کردند. گفتند: ما میخواهیم خدا را عبادت بکنیم و چون میخواهیم امر خیری را انجام بدهیم، پس بهتر این است که این کار را در یکی از شبهای عزیز قرار بدهیم که اجر بیشتری ببریم.
ادامه دارد
▪️اسلام و نيازهای زمان، ج۱، ص۷۷- با ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 سخنان بسیار مهم استاد شهید مطهری درباره یکی از علل پیدایش خوارج
♦️علی(ع) ، قربانی جمودها(۲)
🔻يكى از بارزترين مميّزات خوارج جهالت و نادانى شان بود.
🔻از مظاهر جهالتشان، عدم تفكيك ميان ظاهر يعنى خط و جلد قرآن و معنى قرآن بود.
لذا فريب نيرنگ ساده معاويه و عمرو عاص را خوردند.
🔻در اين مردم جهالت و عبادت توأم بود.
🔻على مى خواست با جهالت آنها بجنگد.
اما چگونه ممكن بود جنبه زهد و تقوا و عبادت اينها را از جنبه جهالتشان تفكيك كرد،
بلكه عبادتشان عين جهالت بود.
🔻عبادت توأم با جهالت از نظر على- كه اسلام شناس درجه اول است- ارزشى نداشت.
لذا آنها را كوبيد
و وجهه زهد و تقوا و عبادتشان نتوانست سپرى در مقابل على قرار گيرد.
🔻خطر جهالت اين گونه افراد و جمعيتها بيشتر از اين ناحيه است كه ابزار و آلت دست زيركها قرار مى گيرند و سد راه مصالح عاليه اسلامى واقع مى شوند.
♦️هميشه منافقان بى دين،
مقدسان احمق را عليه مصالح اسلامى برمى انگيزند؛
اينها شمشيرى مى گردند در دست آنها و تيرى در كمان آنها.
▪️مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى(جاذبه و دافعه علی علیه السلام) ج16 ص 323 ؛و ص 305- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 نطفه حرام رژیم غاصب صهیونیستی اینگونه بسته شد؛ تاریخچهای که هر مسلمانی باید بداند
🔹 بخشی از سخنرانی حماسی شهید آیتالله مطهری در حسینیه ارشاد، سال ۱۳۴۸
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ امام خمینی (ره) :
روز قدس، روزی است که باید سرنوشت ملتهای مستضعف معلوم شود!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️در برابر جنایات فجیع اسرائیل ، ما چه جوابی در برابر اسلام و پیامبر خدا داریم؟!
بعد از این ، دیگر نقل داستان خلخال زن یهودی بر منابر حرام است!
🔸 فرازی از سخنان شهید مطهری درباره ضرورت کمک به مردم مظلوم فلسطین در سال ۱۳۴۸
May 11
4_5922371704859918521.mp3
1.37M
🔊 گزیدهای از دعاهای شهید مطهری در انتهای سخنرانیها
#گزیده_سخنرانی
@motahari_ir
🟢 در طول ماه مبارک رمضان چقدر به فلسفه تشریع روزه نزدیک شدیم ؟(۱)
(معیار تشخیص قبولی روزه ماه مبارک رمضان)
🔻قرآن در باب روزه مى گويد:
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ ( بقره/ 183 ) :
اى مردم باايمان، براى شما روزه فرض شده است همچنان كه براى پيشينيان شما فرض شده بود،
🔻چرا؟ قرآن فلسفه را هم ذكر مى كند:
لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ :
براى اينكه در شما روح تقوا و ملكه تقوا پيدا بشود. ملكه تقوا يعنى چه؟
يعنى تسلط بر نفس
🔻پس اگر ما ماه رمضانى را گذرانديم، شبهاى احيايى را گذرانديم،
روزه هاى متوالى را گذرانديم
و بعد از ماه رمضان در دل خودمان احساس كرديم كه بر شهوات خودمان بيش از پيش از ماه رمضان مسلّط هستيم،
بر عصبانيت خودمان از سابق بيشتر مسلّط هستيم،
بر چشم خودمان بيشتر مسلّط هستيم،
بر زبان خودمان بيشتر مسلّط هستيم،
بر اعضا و جوارح خودمان بيشتر مسلّط هستيم
و بالاخره بر نفس خودمان بيشتر مسلّط هستيم و مى توانيم جلو نفس امّاره را بگيريم،
اين علامت قبولى روزه ماست.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آزادى معنوى)، ج23، ص: 474-473- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️قابل توجه کسانی که پست ها را سریع و بدون تحقیق فوروارد می کنند!
🔻وظیفه شرعی در زمینه اخباری که می شنویم :
حق تحقیق ، آری
اما حق نشر و نقل بدون تحقیق آنها ،
خیر