فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 نطفه حرام رژیم غاصب صهیونیستی اینگونه بسته شد؛ تاریخچهای که هر مسلمانی باید بداند
🔹 بخشی از سخنرانی حماسی شهید آیتالله مطهری در حسینیه ارشاد، سال ۱۳۴۸
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ امام خمینی (ره) :
روز قدس، روزی است که باید سرنوشت ملتهای مستضعف معلوم شود!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️در برابر جنایات فجیع اسرائیل ، ما چه جوابی در برابر اسلام و پیامبر خدا داریم؟!
بعد از این ، دیگر نقل داستان خلخال زن یهودی بر منابر حرام است!
🔸 فرازی از سخنان شهید مطهری درباره ضرورت کمک به مردم مظلوم فلسطین در سال ۱۳۴۸
May 11
4_5922371704859918521.mp3
1.37M
🔊 گزیدهای از دعاهای شهید مطهری در انتهای سخنرانیها
#گزیده_سخنرانی
@motahari_ir
🟢 در طول ماه مبارک رمضان چقدر به فلسفه تشریع روزه نزدیک شدیم ؟(۱)
(معیار تشخیص قبولی روزه ماه مبارک رمضان)
🔻قرآن در باب روزه مى گويد:
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ ( بقره/ 183 ) :
اى مردم باايمان، براى شما روزه فرض شده است همچنان كه براى پيشينيان شما فرض شده بود،
🔻چرا؟ قرآن فلسفه را هم ذكر مى كند:
لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ :
براى اينكه در شما روح تقوا و ملكه تقوا پيدا بشود. ملكه تقوا يعنى چه؟
يعنى تسلط بر نفس
🔻پس اگر ما ماه رمضانى را گذرانديم، شبهاى احيايى را گذرانديم،
روزه هاى متوالى را گذرانديم
و بعد از ماه رمضان در دل خودمان احساس كرديم كه بر شهوات خودمان بيش از پيش از ماه رمضان مسلّط هستيم،
بر عصبانيت خودمان از سابق بيشتر مسلّط هستيم،
بر چشم خودمان بيشتر مسلّط هستيم،
بر زبان خودمان بيشتر مسلّط هستيم،
بر اعضا و جوارح خودمان بيشتر مسلّط هستيم
و بالاخره بر نفس خودمان بيشتر مسلّط هستيم و مى توانيم جلو نفس امّاره را بگيريم،
اين علامت قبولى روزه ماست.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آزادى معنوى)، ج23، ص: 474-473- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️قابل توجه کسانی که پست ها را سریع و بدون تحقیق فوروارد می کنند!
🔻وظیفه شرعی در زمینه اخباری که می شنویم :
حق تحقیق ، آری
اما حق نشر و نقل بدون تحقیق آنها ،
خیر
May 11
🟢 در طول ماه مبارک رمضان چقدر به فلسفه تشریع روزه نزدیک شدیم ؟(۲)
(معیار تشخیص قبولی روزه ماه مبارک رمضان)
🔻...اگر ماه رمضانى گذشت و تمام شد و حظّ (بهره) ما از ماه رمضان فقط اين بوده كه يك ماه يك گرسنگي هايى و يك تشنگي هايى كشيديم
- آنطور كه پيغمبر اكرم فرمود كه بعضى از مردم حظّشان (بهره شان ) از روزه فقط گرسنگى و تشنگى است -
اغلب هم از بس كه سحر و افطار مى خوريم تشنه و گرسنه هم نمى شويم ولى لااقل بدحال مى شويم، يك بدحالى پيدا كرديم
🔻و در نتيجه اين بدحالى ، قدرت ما بر كار كردن كمتر شد و بعد آمديم روزه را متهم كرديم كه روزه هم شد كار در دنيا؟!
🔻(آن كه محصل و دانشجوست گفت من در تمام اين ماه رمضان قدرت درس خواندنم كم شد و آن كه اهل كار ديگرى است گفت قدرت فلان كار من كم شد، پس روزه بد چيزى است)،
اين علامت قبول نشدن روزه ماست.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(آزادی معنوی) ؛ ج23 ؛ ص474-با ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
🔻يكى از نكات آموزنده زندگى على (عليه السلام)
مبارزه با جهالت است.
🔻على شيعه جاهل نمى خواهد و از چنين شيعه اى بيزار است.
چشم هايتان را باز كنيد،
گوش هايتان را باز كنيد،
🔻هر حرفى را كه مى شنويد فوراً نگوييد «اینچنین مى گويند »
آخر اين «مى گويند» ها - گاهی - ريشه هايش يك جاهاى خطرناك است.
🔻تحقيق كنيد،
بعد از تحقيق هرچه كه مى خواهيد بينكم و بين اللَّه بگوييد،
اما بى تحقيق حرفى را نزنيد.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (مشكلات على عليه السلام(سيرى در سيره ائمه اطهار عليهم السلام))، ج16، ص: 612- 611- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸اندیشه مطهر(عمومی) در«ایتا»
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸«اندیشه مطهر» (تخصصی) در «ایتا»
https://eitaa.com/motahari1340
🔸اندیشه مطهر(عمومی) در «تلگرام»
https://t.me/motahar_1340
🔸 اندیشه مطهر (تخصصی) در تلگرام
https://t.me/andishemotahar49
🔹«بازخوانی اندیشه های امام خمینی» در«ایتا»
https://eitaa.com/Imam1340
🔹بازخوانی اندیشه های امام خمینی در «تلگرام»
https://t.me/Imam1340
🔹«باز خوانی اندیشه های رهبری» در «ایتا»
https://eitaa.com/rahbari1340
🔸مجموع پست های(متنی) ارسال شده در کانال اندیشه مطهر (عمومی) و اندیشه مطهر (تخصصی) ، در وبلاگ 👇 قابل دریافت می باشد:
http://shakhes1340.blogfa.com
4_300724633584271955.mp3
1.91M
🟢 درسی جاودانه و سرنوشت ساز از امام علی (علیه السلام) :
🔻اشخاص ، نبايد مقياس حق و باطل قرار گيرند؛
اين حق و باطل است كه بايد مقياس اشخاص و شخصيت آنان باشند.
🔻يعنى بايد - نخست - حق شناس و باطل شناس باشى
نه اشخاص و شخصيت شناس؛
- آنگاه - افراد (شخصيت ها) را با حق مقايسه كنى،
اگر با آن منطبق شدند شخصيت (و افکار ) شان را بپذيرى
و الّا نه.
https://eitaa.com/shakhes1340
🟢 ماه رمضان در آستانه خداحافظی است
در طول این ماه مبارک چقدر به فلسفه تشریع روزه (تقوا یا حاکمیت عقل و ایمان بر شهوات نفسانی) نزدیک شدیم؟(۳)
🔻برنامه ماه مبارك رمضان برنامه تزكيه نفس است،
برنامه اصلاح معايب و رفع نواقص است،
برنامه تسلط عقل و ايمان و اراده بر شهوات نفسانى است،
🔻برنامه دعاست،
برنامه پرستش حق است،
برنامه پرواز به سوى خداست، برنامه ترقى دادن روح است،
🔻اگر بنا باشد كه ماه مبارك بيايد و انسان سى روز گرسنگى و تشنگى و بى خوابى بكشد و مثلًا شبها تا ديروقت بيدار باشد و به اين مجلس و آن مجلس برود،
و بعد هم عيد فطر بيايد و با روز آخر شعبان يك ذره هم فرق نكرده باشد،
چنين روزه اى براى انسان اثر ندارد.
🔻اسلام كه نمى خواهد مردم بى جهت دهانشان را ببندند، بلكه با روزه گرفتن قرار است كه انسانها اصلاح شوند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (انسان كامل) ؛ ج۲۳ ؛ ص۱۰۸- با ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 آیا نرسیده است آن وقتی که دل مردم باایمان، برای پذیرش یاد خدا نرم بشود؟!(سوره حدید،آیه ۱۶)
🟢 تأثیر تکبیر «اللَّه اكبر» در تعالی روح انسان
(به مناسبت جایگاه «تکبیر» در اذکار عید فطر )
🔻...گوينده اللَّه اكبر، آن كسى كه اللَّه اكبر را به خودش تلقين كرده است، هرگز عظمت هيچ كس و هيچ چيز او را مرعوب نمى كند، چرا؟ [چون] اللَّه اكبر [يعنى] بزرگتر از هر چيز و بلكه بزرگتر از هر توصيف، ذات اقدس الهى است؛
🔻... وقتى من خدا را به عظمت مى شناسم، همه چيز در مقابل من حقير است. اين كلمه «اللَّه اكبر » به انسان شخصيت مى دهد، روح انسان را بزرگ مى كند.
🔻وقتى شما مى گوييد اللَّه اكبر، اگر از عمق روح و دل بگوييد، عظمت الهى در نظرتان تجسم پيدا مى كند.
وقتى كه عظمت الهى در دل شما پيدا شد، محال است كسى به نظرتان بزرگ بيايد، محال است از كسى بترسيد، در مقابل كسى خضوع و خشوع كنيد.
🔻اين است كه بندگى خدا آزادى آور است. اگر انسان خدا را به عظمت بشناسد، بنده او مى شود و لازمه بندگى خدا آزادى از غير خداست.
🔻حقير را انسان به غلط عظيم مى بيند كه بندگى مى كند.
▪️مجموعه آثاراستادشهيد مطهرى(آزادی معنوی)، ج23، ص: 527-526- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
🟢فرازی از دعاى امام سجّاد (عليه السلام) بعد از ختم قرآن
🔸اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ اجْعَلِ الْقُرْآنَ لَنا فى ظُلَمِ اللَّيالى مونِسا
پروردگارا! قرآن را براى ما در تاريكيهاى شب مونس قرار بده.
(اين، همين «قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا» تا «وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا است».)
🔸و لالسنتنا عن المعاصى من غير ما آفة مخرسا :
خدايا قرآن را گنگ كننده زبان ما از معاصى قرار بده ولى گنگ كننده بى آفت.
خدايا قرآن را براى ما اينچنين قرار بده كه زبان ما را نسبت به معاصى، بدون آفت گنگ کند.
🔹يك وقت هست زبان آدم با آفت ، گنگ مى شود،
نمى تواند حرف بزند.
آن كه براى انسان كمال نيست،
به دليل اينكه گنگ است.
و يك وقت گنگِ بدون آفت است،
آنهم گنگ نسبت به بعضى از امور نه بعضى ديگر؛
🔹يعنى قرآن در روح ما آنچنان حاكم باشد كه اين زبان يك كلمه دروغ كه مى خواهد بگويد گنگ مى شود، يك كلمه غيبت كه مىخواهد بكند گنگ مى شود.
🔸اگر انسان آيه «وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتاً» را در مورد غيبت، از قرآن بخواند
و تلقى كند
و قرآن را در روح خودش وارد كند،
او همان حالت گنگ بى آفت را پيدا مى كند؛
يعنى زبان به اين گناه جارى نمى شود،
و همچنين به فحش، تهمت و صدها نوع گناه ديگر.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(10 - 14))، ج28، ص: 43-41- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
🟡نقش مردم در «فرایند ظهور»
🔻 -آيه۱۱ سوره رعد - «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ»
آب بسيار صاف و پاكى است كه بر سر منتظرها،
آنهايى كه به انتظار هستند كه هميشه خدا از يك راه غير عادى كارها را درست كند، مى ريزد.
انتظار بيهوده نكشيد.
🔻«انَّ» يعنى تحقيقاً مطلب اين است؛
تحقق و واقعيت اين است كه :
هرگز خداوند اوضاع و احوال را به سود مردم عوض نمى كند
«حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ»
مگر وقتى كه خود آن مردم آنچه مربوط به خودشان است، آنچه كه در خودشان هست:
اخلاق،
روحيه،
ملكات، جهت،
نيات و بالأخره خودشان را عوض كنند.
🔻 آيا ما مى توانيم مدركى بهتر از اين پيدا كنيم؟
آيا بيشتر از اين مى توان اطمينان پيدا كرد كه انتظارات به شكل انتظاراتى كه ما داريم - دفع بلاها و جلب رحمت الهی بدون تغییر در اخلاق، روحيه، ملكات، و بالأخره انقلاب و تحول درونی - بيهوده است؟
نصّ قرآن است،
با نصّ قرآن نمى توان كارى كرد.
🔻- بر اساس آیه مذکور- ، ملت ، بايد «يُغَيِّرُوا» باشد،
بايد ابتكار و فكر و نقشه داشته باشد،
بايد خودش شخصاً براى خود تصميم بگيرد
و انتخاب كند.
🔻هر وقت ملتى رسيد به جايى كه :
خودش براى خودش تصميم گرفت؛
خودش راه خود را انتخاب كرد
و خودش در كار خود ابتكار به خرج داد،
چنين ملتى مى تواند انتظار رحمت و تأييد الهى را داشته باشد،
انتظار آن چيزهايى كه قرآن نام مى برد:
فيضهاى الهى،
اعانتهاى الهى،
نصرتهاى الهى
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهری ، ج17، ص 225 -222 - با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 خلیفه مسلمین در کنار یک مسیحی در مقابل قاضی؛ پرتوی از عدالت علی(ع)
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
♦️فرمان اسلام به ظالم و مظلوم(۱)
🔻اسلام تنها به ظالم نمى گويد ظلم نكن؛ اسلام به ظالم مى گويد ظلم نكن، و بيش از پنجاه درصد، فرمان به ظالم از ظلمها جلوگيرى مى كند،
آن نيروى معنوى حاكم بر وجود انسان كه جلو ظلمش را مى گيرد.
🔻اما آيا اسلام به همين قناعت كرده است؟
اسلام فقط آمده به ظالم گفته: اى ظالم! ظلم نكن؟
مگر همه ظالمها مى شنوند؟!
خيلى از ظالمها هم هستند كه نمى شنوند.
پس ديگر چه مىكند؟
زمينه پذيرش ظلم را هم از ميان مىبرد،
🔻به مظلوم مى گويد:
اى مظلوم! تن به ظلم دادن نوعى ظلم كردن است،
در مقابل ظالم پرخاشگر باش.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نجات و آزادى بشر(پانزده گفتار) *)، ج25، ص: 178- 177- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️فرمان اسلام به ظالم و مظلوم(۲)
🔻اسلام به مظلوم مى گويد:
اى مظلوم! تن به ظلم دادن نوعى ظلم كردن است،
🔻در مقابل ظالم پرخاشگر باش :
لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسّوءِ مِنَ الْقَوْلِ الّا مَنْ ظُلِمَ(نساء : ۱۸۴)
قرآن مى گويد بدگويى پشت سر يك مسلمان بد است،
از آن بدتر اين است كه انسان وقتى بدگويى مىكند فرياد بكشد و فحش بدهد.
ولى همين بد در يك مورد جايز مى شود؛
يعنى بدگويى بكن،
فرياد بكش،
تظلّم بكن آنجا كه مظلوم واقع شده اى
🔻على عليه السلام فرمود:
فَوَ اللَّهِ ما غُزِىَ قَوْمٌ قَطُّ فِى عُقْرِ دارِهِمْ الّا ذَلّوا (نهج البلاغه ،خطبه ۲۷)
سوگند به خدا هرگز با قومى در ميان خانه شان جنگ نشده مگر آنكه ذليل و مغلوب گشته اند.
🔻باز على فرمود:
لا يَمْنَعُ الضَّيْمَ الذَّليلُ وَ لا يُدْرَكُ الْحَقُّ الّا بِالْجِدِّ(نهج البلاغه ، خطبه ۲۹)
هرگز آدم زبون نمى تواند با ظلم مبارزه كند و جلو ظلم را بگيرد،
و هرگز به حق نمى توان رسيد مگر با جديت و كوشش
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نجات و آزادى بشر(پانزده گفتار) *)، ج25، ص: 178- 177- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸حق، هم گرفتنى است هم دادنى
🔻وقتی اسلام مى گويد حق را بايد گرفت. حتماً اين جمله به ذهنتان آمد كه حق گرفتنى است نه دادنى.
از نظر منطق اسلام اين جمله دروغ است.
🔻اين جمله را كسانى گفته اند كه قدرتشان فقط در اين حدود بوده است كه طبقه مظلوم را عليه طبقه ظالم برانگيزانند ولى اين قدرت را نداشته اند كه ظالم را تسليم كنند كه به اراده خودش از ظلمش دست بردارد، لذا گفتند حق دادنى نيست؛
🔻خير، اسلام مى گويد حق، هم دادنى است هم گرفتنى.
در درجه اول مى گويد حق دادنى است؛ با موعظه به ظالم مىگويد حق را بده و صدى پنجاه و بيش از صدى پنجاه مى گيرد.
آنجا كه نداد، به مظلوم مى گويد بگير، و با نيروى قدرت مظلوم مى گيرد.
پس، از نظر اسلام حق، هم گرفتنى است و هم دادنى، هر دو.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نجات و آزادى بشر(پانزده گفتار) *)، ج25، ص: 179- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340