فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 آیا نرسیده است آن وقتی که دل مردم باایمان، برای پذیرش یاد خدا نرم بشود؟!(سوره حدید،آیه ۱۶)
🟢 تأثیر تکبیر «اللَّه اكبر» در تعالی روح انسان
(به مناسبت جایگاه «تکبیر» در اذکار عید فطر )
🔻...گوينده اللَّه اكبر، آن كسى كه اللَّه اكبر را به خودش تلقين كرده است، هرگز عظمت هيچ كس و هيچ چيز او را مرعوب نمى كند، چرا؟ [چون] اللَّه اكبر [يعنى] بزرگتر از هر چيز و بلكه بزرگتر از هر توصيف، ذات اقدس الهى است؛
🔻... وقتى من خدا را به عظمت مى شناسم، همه چيز در مقابل من حقير است. اين كلمه «اللَّه اكبر » به انسان شخصيت مى دهد، روح انسان را بزرگ مى كند.
🔻وقتى شما مى گوييد اللَّه اكبر، اگر از عمق روح و دل بگوييد، عظمت الهى در نظرتان تجسم پيدا مى كند.
وقتى كه عظمت الهى در دل شما پيدا شد، محال است كسى به نظرتان بزرگ بيايد، محال است از كسى بترسيد، در مقابل كسى خضوع و خشوع كنيد.
🔻اين است كه بندگى خدا آزادى آور است. اگر انسان خدا را به عظمت بشناسد، بنده او مى شود و لازمه بندگى خدا آزادى از غير خداست.
🔻حقير را انسان به غلط عظيم مى بيند كه بندگى مى كند.
▪️مجموعه آثاراستادشهيد مطهرى(آزادی معنوی)، ج23، ص: 527-526- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
🟢فرازی از دعاى امام سجّاد (عليه السلام) بعد از ختم قرآن
🔸اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ اجْعَلِ الْقُرْآنَ لَنا فى ظُلَمِ اللَّيالى مونِسا
پروردگارا! قرآن را براى ما در تاريكيهاى شب مونس قرار بده.
(اين، همين «قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا» تا «وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا است».)
🔸و لالسنتنا عن المعاصى من غير ما آفة مخرسا :
خدايا قرآن را گنگ كننده زبان ما از معاصى قرار بده ولى گنگ كننده بى آفت.
خدايا قرآن را براى ما اينچنين قرار بده كه زبان ما را نسبت به معاصى، بدون آفت گنگ کند.
🔹يك وقت هست زبان آدم با آفت ، گنگ مى شود،
نمى تواند حرف بزند.
آن كه براى انسان كمال نيست،
به دليل اينكه گنگ است.
و يك وقت گنگِ بدون آفت است،
آنهم گنگ نسبت به بعضى از امور نه بعضى ديگر؛
🔹يعنى قرآن در روح ما آنچنان حاكم باشد كه اين زبان يك كلمه دروغ كه مى خواهد بگويد گنگ مى شود، يك كلمه غيبت كه مىخواهد بكند گنگ مى شود.
🔸اگر انسان آيه «وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتاً» را در مورد غيبت، از قرآن بخواند
و تلقى كند
و قرآن را در روح خودش وارد كند،
او همان حالت گنگ بى آفت را پيدا مى كند؛
يعنى زبان به اين گناه جارى نمى شود،
و همچنين به فحش، تهمت و صدها نوع گناه ديگر.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(10 - 14))، ج28، ص: 43-41- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
🟡نقش مردم در «فرایند ظهور»
🔻 -آيه۱۱ سوره رعد - «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ»
آب بسيار صاف و پاكى است كه بر سر منتظرها،
آنهايى كه به انتظار هستند كه هميشه خدا از يك راه غير عادى كارها را درست كند، مى ريزد.
انتظار بيهوده نكشيد.
🔻«انَّ» يعنى تحقيقاً مطلب اين است؛
تحقق و واقعيت اين است كه :
هرگز خداوند اوضاع و احوال را به سود مردم عوض نمى كند
«حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ»
مگر وقتى كه خود آن مردم آنچه مربوط به خودشان است، آنچه كه در خودشان هست:
اخلاق،
روحيه،
ملكات، جهت،
نيات و بالأخره خودشان را عوض كنند.
🔻 آيا ما مى توانيم مدركى بهتر از اين پيدا كنيم؟
آيا بيشتر از اين مى توان اطمينان پيدا كرد كه انتظارات به شكل انتظاراتى كه ما داريم - دفع بلاها و جلب رحمت الهی بدون تغییر در اخلاق، روحيه، ملكات، و بالأخره انقلاب و تحول درونی - بيهوده است؟
نصّ قرآن است،
با نصّ قرآن نمى توان كارى كرد.
🔻- بر اساس آیه مذکور- ، ملت ، بايد «يُغَيِّرُوا» باشد،
بايد ابتكار و فكر و نقشه داشته باشد،
بايد خودش شخصاً براى خود تصميم بگيرد
و انتخاب كند.
🔻هر وقت ملتى رسيد به جايى كه :
خودش براى خودش تصميم گرفت؛
خودش راه خود را انتخاب كرد
و خودش در كار خود ابتكار به خرج داد،
چنين ملتى مى تواند انتظار رحمت و تأييد الهى را داشته باشد،
انتظار آن چيزهايى كه قرآن نام مى برد:
فيضهاى الهى،
اعانتهاى الهى،
نصرتهاى الهى
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهری ، ج17، ص 225 -222 - با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
12.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 خلیفه مسلمین در کنار یک مسیحی در مقابل قاضی؛ پرتوی از عدالت علی(ع)
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
♦️فرمان اسلام به ظالم و مظلوم(۱)
🔻اسلام تنها به ظالم نمى گويد ظلم نكن؛ اسلام به ظالم مى گويد ظلم نكن، و بيش از پنجاه درصد، فرمان به ظالم از ظلمها جلوگيرى مى كند،
آن نيروى معنوى حاكم بر وجود انسان كه جلو ظلمش را مى گيرد.
🔻اما آيا اسلام به همين قناعت كرده است؟
اسلام فقط آمده به ظالم گفته: اى ظالم! ظلم نكن؟
مگر همه ظالمها مى شنوند؟!
خيلى از ظالمها هم هستند كه نمى شنوند.
پس ديگر چه مىكند؟
زمينه پذيرش ظلم را هم از ميان مىبرد،
🔻به مظلوم مى گويد:
اى مظلوم! تن به ظلم دادن نوعى ظلم كردن است،
در مقابل ظالم پرخاشگر باش.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نجات و آزادى بشر(پانزده گفتار) *)، ج25، ص: 178- 177- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️فرمان اسلام به ظالم و مظلوم(۲)
🔻اسلام به مظلوم مى گويد:
اى مظلوم! تن به ظلم دادن نوعى ظلم كردن است،
🔻در مقابل ظالم پرخاشگر باش :
لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسّوءِ مِنَ الْقَوْلِ الّا مَنْ ظُلِمَ(نساء : ۱۸۴)
قرآن مى گويد بدگويى پشت سر يك مسلمان بد است،
از آن بدتر اين است كه انسان وقتى بدگويى مىكند فرياد بكشد و فحش بدهد.
ولى همين بد در يك مورد جايز مى شود؛
يعنى بدگويى بكن،
فرياد بكش،
تظلّم بكن آنجا كه مظلوم واقع شده اى
🔻على عليه السلام فرمود:
فَوَ اللَّهِ ما غُزِىَ قَوْمٌ قَطُّ فِى عُقْرِ دارِهِمْ الّا ذَلّوا (نهج البلاغه ،خطبه ۲۷)
سوگند به خدا هرگز با قومى در ميان خانه شان جنگ نشده مگر آنكه ذليل و مغلوب گشته اند.
🔻باز على فرمود:
لا يَمْنَعُ الضَّيْمَ الذَّليلُ وَ لا يُدْرَكُ الْحَقُّ الّا بِالْجِدِّ(نهج البلاغه ، خطبه ۲۹)
هرگز آدم زبون نمى تواند با ظلم مبارزه كند و جلو ظلم را بگيرد،
و هرگز به حق نمى توان رسيد مگر با جديت و كوشش
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نجات و آزادى بشر(پانزده گفتار) *)، ج25، ص: 178- 177- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸حق، هم گرفتنى است هم دادنى
🔻وقتی اسلام مى گويد حق را بايد گرفت. حتماً اين جمله به ذهنتان آمد كه حق گرفتنى است نه دادنى.
از نظر منطق اسلام اين جمله دروغ است.
🔻اين جمله را كسانى گفته اند كه قدرتشان فقط در اين حدود بوده است كه طبقه مظلوم را عليه طبقه ظالم برانگيزانند ولى اين قدرت را نداشته اند كه ظالم را تسليم كنند كه به اراده خودش از ظلمش دست بردارد، لذا گفتند حق دادنى نيست؛
🔻خير، اسلام مى گويد حق، هم دادنى است هم گرفتنى.
در درجه اول مى گويد حق دادنى است؛ با موعظه به ظالم مىگويد حق را بده و صدى پنجاه و بيش از صدى پنجاه مى گيرد.
آنجا كه نداد، به مظلوم مى گويد بگير، و با نيروى قدرت مظلوم مى گيرد.
پس، از نظر اسلام حق، هم گرفتنى است و هم دادنى، هر دو.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نجات و آزادى بشر(پانزده گفتار) *)، ج25، ص: 179- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️شاخصه جامعه اسلامی
🔻على عليه السلام در فرمانى كه به مالك اشتر نوشته است مىگويد:
مالك! به مردم آزادى بده،
به مردم حق انتقاد و اعتراض بده،
به مردم امنيت بده
كه من غير مرّةٍ- يعنى مكرر- از پيغمبر اين جمله را شنيدم
(يعنى از جمله كلماتى كه پيغمبر آن را مكرر مى گفت اين جمله بود )
:
لَنْ تُقَدَّسَ امَّةٌ حَتّى يُؤْخَذَ لِلضَّعيفِ فيها حَقُّهُ مِنَ الْقَوِىِّ غَيْرَ مُتَعْتِعٍ(نهج البلاغه ، نامه 53)
هرگز امتى،
ملتى،
گروهى، جمعيتى
به مقام قداست- يعنى به مقامى كه بشود آن ملت را تقديس و تمجيد كرد،
به مقام افتخار- نخواهد رسيد
مگر اينكه در آن ملت كار به آنجا برسد كه ضعيف در مقابل قوى بايستد
و بدون آنكه تعتعه و لكنتى به زبانش بيفتد حق خودش را از قوى مطالبه كند.
🔻اين جمله، هم در نهج البلاغه است و هم در اصول كافى.
نهج البلاغه از نظر صحت مضمونى معتبرترين كتابهاى ماست
و اصول كافى از نظر صحت سندى.
پس اين جمله، هم از نظر صحت مضمونى و هم از نظر صحت سندى از صحيحترين جمله هايى است كه از پيغمبر اكرم رسيده است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نجات و آزادى بشر(پانزده گفتار) )، ج25، ص: 179- 178- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
5.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️شاخصه جامعه اسلامی از دیدگاه رسول اکرم (ص)
9.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 تفسیرهای مغرضانه درباره مفاخر شعر و ادب فارسی
(به مناسبت بزرگداشت روز سعدی)