♦️خوابهای موهومی که در مجالس دینی نقل شده و آثار سوء تربيتی دارد
🔸آسیب شناسی در تفکر دینی (۴)
🔻 - در صدر اسلام - وقتى اسلام صحيح تعليم داده مى شد نتيجه اش اين بود كه پسر پيغمبر روى انتسابش به پيغمبر هرگز حساب نمى كرد،
روى عمل خودش حساب مىكرد،
حسابش فقط روى اين بود كه برنامه پيغمبر را اجرا كند.
🔻- تحقیر عمل و امید واری بیجا به انتسابات ظاهری به اهل بیت - يكى از آسيبهايى است كه بر تفكر اسلامى از صدر اسلام وارد شد،
اما اين آسيب در صدر اسلام ضعيف بود و شيعيان و اكثريت اهل تسنن در مقابل اين فكر بودند،
اما به علل مختلفى اين فكر توسعه پيدا كرد و مثل يك خوره كه ما را بخورد، خورد
بعد ببينيد در اين زمينه چه خوابها و چه قضيه ها نقل مى كنند.
🔻موضوعى است كه من چند بار در مجامع عرض كرده ام. البته خواب است،
اساسى ندارد ولى از نظر سوء تربيت و بدآموزى خيلى اثر دارد.
🔻مقدس اردبيلى در ميان علماى شيعه معروف به زهد و تقواست و واقعاً هم اين جور بوده، مرد ملّا و فقيه محققى است و شيخ انصارى از ايشان به «محقق اردبيلى» تعبير مىكند.
مرد بسيار بسيار متقى و زاهدى است و براى او حتى كرامتها نقل مى كنند.
🔻در اينكه مرد عمل بوده است و آن طور كه خودش فكر مىكرده و تشخيص مىداده اهل عمل بوده است، شكى نيست.
🔻اين مردى كه مجسمه عمل بود، بعد از مردنش كسى مىگويد كه من او را در خواب ديدم،
از او پرسيدم خدا با تو چه كرد؟
گفت خدا به من محبت كرد، عنايت كرد.
گفتم چه چيز تو را نجات داد؟
گفت: «ديديم بازار عمل كساد است.»
🔻يعنى چه؟!
قرآن مى گويد: بازار عمل رواج است،
آن وقت يك خواب به ما مى گويد بازار عمل كساد است؟!
🔻اگر بازار عمل كساد است پس بازار چه چيز رواج است؟!
♦️اينهاست كه مثل خوره تا مغز استخوان ما را مى خورد و ما را فاسد مى كند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج25 ؛ ص445-با ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
⏺ رهبر انقلاب اسلامی :
علما و فضلا و جوانها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتابهاي شهيد مطهري را خوانده باشند؛
كه اگر مي خواهند كاري بكنند، براساس آن فكر و روي شانه هاي شهيد مطهري بروند انشاءاللَّه قله هاي بالاتري را فتح كنند و پرچم فكر اسلامي را به آنجاها بزنند .
🔸آسیب شناسی در تفکر دینی (۵)
🔻اسلام «بست» ندارد.
در قديم «بست» بود و خوب شد آن بست ها ور افتاد.
🔻كسى كه جرمى مرتكب مى شد و مأمورين مى خواستند او را بگيرند، مى رفت به خانه يك مرد متنفّذ، يك عالم روحانى و آنجا مى نشست و هيچ قدرتى نمى توانست او را از بست خارج كند.
جرم مرتكب شده بود و به حكم قانون عرفى و قانون شرعى بايد محاكمه و مجازات شود،
ولى نه، آقا رفته در فلان خانه بست نشسته
و چه كسى جرئت مى كند او را از بست بيرون بياورد؟
🔻 ما خيال مى كنيم در دستگاه الهى هم از اين بست هاى موهوم وجود دارد!
نه، اين جور نيست.
قسم به خود حسين بن على عليه السلام اين جور نيست.
قسم به خود حضرت رضا عليه السلام اين جور نيست.
اصلًا اين خلاف فكر حسين بن على عليه السلام است،
خلاف فكر علىّ بن ابى طالب عليه السلام است،
خلاف فكر حضرت رضا عليه السلام است.
آنها در همه عمرشان و در زندگى خودشان اين حرفها را نپذيرفتند،
آيا در مماتشان مى پذيرند؟!
🔻 شما وقتى نهج البلاغه را مطالعه مى كنيد مى بينيد در اين كتاب دو مطلب است كه مرتب تكرار مى شود:
تقوا و عمل
🔻ما چشمهايمان را مى بنديم و مى گوييم اينها را قبول نداريم.
ما نه به تقوا اعتقاد داريم و نه به عمل،
يك عمر زندگى مى كنيم بدون تقوا و عمل،
بعد وصيّت مى كنيم كه ما را ببرند در نجف دفن كنند، كارمان درست مى شود!!
🔻...اينهاست كه مثل خوره تا مغز استخوان ما را مى خورد و ما را فاسد مى كند.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(احیای تفکر اسلامی ) ؛ ج25 ؛ ص443 و ص446-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
6.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 طلب حلالیت شهید مطهری از استاد خود مرحوم آیتالله سید محمد حجت کوهکمرهای(ره)
♦️فرازی از گفتار رهبر معظم انقلاب در باره آثار شهید مطهری:
حقیقتاً یک زرادخانهی عظیم فکری و فرهنگی در اختیار ماست؛ اگر بتوانیم از آن درست استفاده کنیم.
🔸لینک کانال اندیشه مطهر(عمومی) در«ایتا»
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸لینک کانال «اندیشه مطهر» (تخصصی) در «ایتا»
https://eitaa.com/motahari1340
🔸مجموع پست های(متنی) ارسال شده در کانال اندیشه مطهر (عمومی) و اندیشه مطهر (تخصصی) ، در وبلاگ 👇 قابل دریافت می باشد:
http://shakhes1340.blogfa.com
13.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ قصه مجعول و مشهور:
گَرد کاروان زوار، بر تن راهزنِ کمین کرده برای قافله امام حسین(ع) نشست و آتش جهنم بر او حرام شد!
♦️آسیب شناسی در تفکر دینی و مجالس عزاداری(۶)
5.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️بعد من قافله سالار تویی، خواهر من
(حسین فخری)
بعد من قافله سالار تویی، خواهر من
دختر حیدر کرار تویی، خواهر من
خون ما جمله در این دشت روان خواهد شد
خولی و شمر به ما دشمن جان خواهد شد، خواهر من
خواهرم! اکبر و عباس و علی اصغر من
هدف نیزه و پیکان جفا خواهد شد، خواهر من
جمله یاران حسین در سفر کرب و بلا
سر به کف، جان به ره دین خدا خواهد شد، خواهر من
خواهرم! خون شهیدان به بیایان بلا
نهر جوشنده و پر شور و نوا خواهد شد، خواهر من
چون که با دجله و با نهر فرات آمیزد
خواهرم! خوب نگر تا که چه ها خواهد شد، خواهر من
موج طوفنده و غرّان چو هزاران شمشیر
بی امان بر سر عُدوان خدا خواهد شد، خواهر من
چون که خون شهدا چشم عدو را بندد
بزم طاغوت به یک لحظه عزا خواهد شد، خواهر من
بعد من خواهر من باز نما قصه ما
چو زبانت سپر آل عبا خواهد شد، خواهر من
چون که بر نی سر پر خون حسینت بینی
خواهرم! صبر نما! ظلم فنا خواهد شد، خواهر من
اهل بیتم همه در سوگ پدر می گریند
ام کلثوم در آن دم به نوا خواهد شد، خواهر من
♦️آسیب شناسی منابر وعظ ، تبلیغ و خطابه (۱)
الف - عوامزدگی
🔻وعظ و تبليغ و خطابه و منبر يكى از رشته هاى وابسته به روحانيت ماست.
🔻...همين قدر مىگويم كه دستگاه وعظ و تبليغ ما به نوعى گرفتار عوامزدگى است.
اين ديگر به وجوهات و سهم امام مربوط نيست،
مربوط به اين است كه اين كار رسماً به صورت يك شغل و كار و كسب درآمده
و عنوان اجرت و مزد بگيرى پيدا كرده است؛
يعنى همان موضوعى كه همه انبيا به نقل قرآن كريم در موارد متعدده،
از آن امتناع مى كردند
در ميان ما جارى و معمول است.
🔻بديهى است به حكم قانون مسلّم عرضه و تقاضا ،
هر چيزى كه جزء مسائل اقتصادى قرار گرفت
و از قبيل عرضه داشتن كالا براى فروش شد
تابع ميل و خواسته مصرفكننده است
نه تابع مصلحت وى.
🔻اگر كالايى كه همه طبقات ديگر براى فروش وارد مىكنند فقط به خاطر مصلحت وارد مىشود،
مى توان فرض كرد كه وعظ و تبليغ هاى حرفهاى ما نيز در جهت مصالح اسلام و مسلمين صورت مى گيرد .
🔻من منكر وجود خطباى صالح و مصلحت انديش و خدمات گرانبهايى كه انجام داده و مى دهند نيستم،
و هم طرفدار اين نيستم كه يكباره وضع موجود عوض گردد و ترتيب ديگرى داده شود،
بلكه طرفدار اين نظر هستم كه خود سازمان روحانيت ،
گروهى خطيب و واعظ با برنامه صحيح تربيت كند
و زندگى آنها را اداره كند
و آنها مزد و اجرى از رسالت خود نخواهند.
اين عده خواهند توانست
آزاد بينديشند،
وابستگى نداشته باشند.
وجود اين عده كافى است كه ديگران هم از آنها پيروى كنند.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (مشكل اساسى در سازمان روحانيت(ده گفتار))، ج24، ص: 507-با ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
6.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 تبیین پیام آیه ۱۱ سوره مبارکه «رعد» (ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم)
🔸جوانان عزیز ما باید با آثار شهید مطهری آشنا شوند...مبنا را تفکرات شهید مطهری بگذارید و کارهای بعدی را روی آن بنا کنید
(رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۱۳۸۳/۰۴/۱ )
♦️متن کتاب «حماسه حسینی» همراه با دیگر کتابها و سخنرانیهای شهید مطهری در اپلیکیشن استاد مطهری (رایگان) همراه با امکان جستجو در لینک زیر قابل دریافت است:
motahari.ir/app
رهبر انقلاب:
شیوهای پیدا کنید که این کتابها( آثار شهید مطهری) خوانده شود
♦️آسیب شناسی منابر وعظ ، تبلیغ و خطابه (۲)
ب- دلّالى شخصيت ها
🔻از دیگر آسیب ها ی کرسی وعظ و خطابه این است که شخصی كه روى كرسى خطابه، روى كرسى حسين بن على قرار مىگيرد،
به جاى اينكه هادى دين و مبلّغ دين باشد،
دلّال شخصيتها باشد،
منبر را وسيله دلّالى براى شخصيت ها قرار دهد.
🔻متأسفانه يك چنين چيزى در جامعه ما هست
و چنين استفاده هايى از منبرها مى شود.
🔻دلّالى شخصيتها كه گفتم، فرق نمى كند كه آن شخصيتها چه شخصيت هايى باشند،
شخصيت هاى سياسى باشند
يا روحانى
يا شخصيت ديگر،
دلّال صاحب مجلس و بانى مجلس باشد
يا دلّال پيشنماز باشد
يا دلّال بالاتر از پيشنماز باشد.
تمام اينها برخلاف شئون و حيثيات منبر است.
🔻البته هركسى كه كارى مى كند مى تواند يك توجيه و تأويلى هم براى كار خودش بتراشد،
اما بدانيد يكى از چيزهايى كه كرسى خطابه ما را ضعيف و كم ارزش و خراب كرده است همين دلّالي هاست،
همين است كه كرسى دلّالى شخصيتها شده.
بايد منبر از اين آلودگى پاك شود.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (خطابه و منبر(ده گفتار))، ج25، ص: 351-با ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340