⭕️آفات نهضت اسلامی
1️⃣ نفوذ فرصت طلبان
🔻هر نهضت مادام كه مراحل دشوار اوليه را طى مى كند سنگينى اش بر دوش افراد مؤمن مخلص فداكار است،
اما همينكه به بار نشست و يا لااقل نشانه هاى بار دادن آشكار گشت و شكوفه هاى درخت هويدا شد، سر و كلّه افراد فرصت طلب پيدا مى شود.
🔻روز به روز كه از دشواريها كاسته مى شود و موعد چيدن ثمر نزديكتر مى گردد، فرصت طلبان ، محكمتر و پرشورتر پاى عَلَم نهضت سينه مى زنند
تا آنجا كه تدريجاً انقلابيون مؤمن و فداكاران اوليه را از ميدان بدر مى كنند.
🔻 اين جريان تا آنجا كليت پيدا كرده كه مى گويند: «انقلاب فرزندخور است.»
گويى خاصيت انقلاب اين است كه همين كه به نتيجه رسيد فرزندان خود را يك يك نابود سازد.
🔻ولى انقلاب فرزندخور نيست،
غفلت از نفوذ و رخنه فرصت طلبان است كه فاجعه به بار مى آورد.
🔻مبارزه با رخنه و نفوذ فرصت طلبان علىرغم تظاهرات فريبنده شان يكى از شرايط اصلى ادامه يك نهضت در مسير اصلى است.
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى،(نهضتهای صد ساله اخیر ) ج24، ص: 90 – با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
Motahari-App.apk
10.48M
🔴 «اپلیکیشن جامع استاد مطهری»👆 با بیش از ۳۰۰ هزار نصب (مجموع نصب از بازار، گوگل پلی، مایکت، سایت و کانال بنیاد شهید مطهری)
💢 مطالعه رایگان همه کتب استاد، جستجو در متن و فهرست کتابها / مسابقات کتابخوانی/ سخنرانیها / کتابهای صوتی از آثار استاد / دورههای آنلاین سیر مطالعاتی /امکان یادداشت برداری و ...
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
♦️آفات نهضت اسلامی (۲)
2⃣ تحریف انقلاب اسلامی
🔻ما تا انقلاب خودمان را دقيق نشناسيم، تا تمام ابعاد اين انقلاب-نظیر عدالتخواهی، آزادی، معنویت- را نشناسيم نمى توانيم آن را در آينده حفظ و نگهدارى، رهبرى و هدايت كنيم
🔻مگر انقلاب صدر اسلام را بنى اميه با يك تردستى تحريف نكردند؟
يك انقلاب صد در صد اسلامى كه چيزى كه در آن وجود نداشت ريشه هاى قومى و نژادى و خونى بود،
🔻يك وقت ديديم آن را به يك انقلاب قومى و نژادى و خونى تبديل كردند و گفتند اين، انقلاب عرب بود عليه غير عرب، براى سيادت عرب بر غير عرب بود؛ يعنى يك تحريف.
🔻روحانيين بايد در وضع خودشان تجديد نظر كنند؛
چون آينده انقلاب هم- اگر بخواهد ان شاء اللَّه پيروزتر بماند و به نتايج نهايى برسد- باز بايد روى دوش روحانيت و روحانيين باشد.
🔻اگر اين پرچمدارى از روحانيت گرفته شود و به دست به اصطلاح طبقه روشنفكر بيفتد، به عقيده من يك نسل بگذرد اسلام بكلى مسخ مى شود، چرا؟
براى اين كه حامل فرهنگ اسلامى باز هم همين طبقه هستند.
🔻همين روحانيت را بايد اصلاح كرد نه اين كه اين را محو كنيم يك چيز ديگر به جايش بنشانيم، و نه اين كه اين را به همين وضعى كه هست ثابت نگه داريم.
اگر به اين وضعْ ثابت بماند منقرض شده است.
🔻بنابراين آينده انقلاب اسلامى ایران - و حفظ آن در برابر آفات - پيوند زيادى دارد با آينده روحانيت.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج24 ؛ ص207 و ص272 -با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️مفاسد امر به معروف ها و نهی از منکر های جاهلانه بیشتر از منافعش است!
⚫اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا اَبَا الْحَسَنِ يا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ يَا بَابَ الحَوائِجِ اَيُّهَا الْكاظِمُ يَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ
◾سالروز شهادت جانسوز و مظلومانه امام موسی بن جعفر علیه السلام را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر (عج) مسلمانان جهان و پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام
تسلیت می گوئیم
⚫️ درسی از مکتب امام کاظم «علیه السلام»
🔸اکثریت ، معیار حقیقت نیست
✅ امام کاظم عليه السلام در حدیثی - خطاب به هشام - مىفرمايد: قرآن كثرت را مذمت كرده است آنجا كه مىفرمايد:
«وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ»(انعام/ 116)
: اگر اكثر مردم را پيروى كنى تو را گمراه مىكنند؛ چون اكثر مردم تابع عقل نيستند، تابع گمان و تخميناند، همين كه چيزى در خيالشان پيدا مىشود دنبالش مىروند.
✅ چون اكثر مردم اينگونه هستند، پس به اكثریت اعتماد نكن.
🔹اين هم خودش نوعى ديگر استقلال بخشيدن به عقل است و دعوت به اينكه عقل بايد معيار باشد.
✅ امام عليه السلام در - ادامه خطاب به هشام - مىفرمايد كه:
هشام! به حرف مردم اعتنا نكن، به تشخيص مردم اعتنا نكن؛ تشخيص، تشخيص خودت باشد.
✅ اى هشام! اگر در دست تو يك گردو باشد و هركس به تو برسد بگويد: به به! چه گوهر عاليى! در هيچ خزانهاى پيدا نمىشود،
تو كه مىبينى گوهر نيست نبايد گول آنها را بخورى.
نقطه مقابلش: اگر در دست تو گوهرى باشد و هركس به تو برسد بگويد: اين گردو را از كجا آوردهاى؟ تو نبايد اعتنا كنى.
اگر همه مردم به اين گوهر گفتند گردو، تو تابع تشخيص و عقل و فكر خودت باش و عقل را راهنماى خود قرار بده.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تعليم و تربيت در اسلام)، ج22، ص: 867- 866- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️ زیارت «امين اللّه»
(زیارت کوتاهی که هر امامى را با آن مى توان زيارت كرد)
🔻در ميان زياراتى كه ما براى ائمه داريم،
زيارت امين اللّه شايد- و بعيد هم نيست- معتبرترين زيارات باشد،
هم از نظر سند
و هم از نظر مضمون
كه از اين نظر هم جزء عالىترين زيارات است
🔻زيارت كوتاهى است.
هر امامى را با اين زيارت مى توان زيارت كرد
با اين تفاوت كه آن يك كلمه «السّلام عليك يا امير المؤمنين» در زيارت غير امير المؤمنين برداشته مى شود
[و بجاى آن، عبارت مناسب گذاشته مى شود.]
🔻شاهد من، دو جمله - از سيزده جمله این دعاست - که مى خوانيم:
1️⃣ فاجْعَلْ نَفْسى ...مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ اوْلِيائِكَ،
2️⃣ محْبوبَةً فى ارْضِكَ وَ سَمائِكَ،
: خدايا من مى خواهم
هم محبّ باشم
هم محبوب؛
هم دوست بدارم،
هم مرا دوست بدارند.
اما چه كسى را دوست بدارم؟
🔻«مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ اوْلِيائِكَ» :
دوستدار آن برگزيدگانِ از اولياى تو باشم،
خُلَّص اولياى تو.
محبت خُلَّص اولياست كه مثل مغناطيس، انسان را مى كِشد.
🔻 ...اگر انسان اين توفيق را پيدا كند كه - فرد -كاملى پيدا بشود
و او شيفته آن كامل گردد،
مى بيند كارى كه او در ظرف چند سال انجام مى داد،
اين در ظرف يك روز انجام مى دهد.
🔻«مَحْبوبَةً فى ارْضِكَ وَ سَمائِكَ»
: خودم نيز، هم در زمين محبوب باشم
و هم در آسمان؛
در زمين محبوب باشم
[به اينكه] مردم مرا دوست داشته باشند.
...و در آسمان نیز محبوب باشم،
هر دو جا
(اگر انسان در زمين محبوب باشد و در آسمان ملعون كه ديگر خيلى بد مى شود، مى شود يك آدم رياكار و متظاهر)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تعليم و تربيت در اسلام)، ج22، ص: 941-937-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ نحوه به شهادت رسیدن حضرت باب الحوائج امام کاظم علیه السلام از زبان شهید مطهری
▪️السلام علی المعذب فی قعر السجون!
▪️سالروز شهادت حضرت امام موسی بن جعفر(ع) تسلیت باد!
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
3⃣ خطر تغییر جهت انقلاب
⭕️آفات نهضت اسلامی(۳)
🔻- از جمله آفاتی - كه يك نهضت خدايى را تهديد مى كند، از نوع معنى است،
از نوع تغيير جهت دادن انديشه هاست،
از نوع انحراف يافتن مسير نيتهاست.
🔻نهضت خدايى بايد براى خدا آغاز يابد و براى خدا ادامه يابد و هيچ خاطره و انديشه غير خدايى در آن راه نيابد تا عنايت و نصرت الهى شاملش گردد،
و اگرنه باد غيرت خدايى به صد خار پريشاندلش مى نمايد.
🔻پاك نگه داشتن انديشه و نيت در مراحل نفى و انكار كه همه سرگرميها درگيرى با دشمن بيرونى است، آسانتر است.
همين كه نهضت به ثمر رسد و نوبت سازندگى و اثبات- كه ضمناً پاى تقسيم غنائم هم در ميان است- برسد،
حفظ اخلاص بسى مشكلتر است.
🔻قرآن كريم در سوره مائده- كه آخرين سوره يا از آخرين سوره هاى قرآن است و بالاخره در دو سه ماه آخر عمر رسول اكرم نازل شده است
و زمان، زمانى است كه مشركين يكسره به زانو درآمده اند و خطرى از ناحيه آنها اسلام را تهديد نمى كند ...
يك اعلام خطر از ناحيه خدا به همه مسلمانان مى نمايد و آن اينكه :
تاكنون از دشمن مى ترسيديد كه ريشه شما را بركنَد، اكنون نگرانى از آن ناحيه منتفى است،
اكنون نگرانى از ناحيه من است، از اين پس از كافران و دشمنان خارجى نترسيد، از من بترسيد كه در كمين شما هستم:
«الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ»( مائده/ 3)
🔻يعنى چه؟
يعنى جامعه اسلامى از اين پس از درون خود تهديد مى شود كه راه انحراف از مسير خدايى اخلاص پيش گيرد و خدا را فراموش كند.
🔻سنت لا يتغيّر خداست كه هر ملتى كه از درون و از جنبه اخلاقى تغيير كند و عوض شود، خداوند متعال سرنوشت آنها را تغيير دهد:
«انَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتّى يُغَيِّروا ما بِانْفُسِهِمْ»(رعد/ 11)
خداوند وضع و سرنوشت مردمى را عوض نمى كند، مادامى كه آنها خود را و آنچه به انديشه ها و رفتارهاى خودشان مربوط است تغيير ندهند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نهضتهاى اسلامى درصد ساله اخير)، ج24، ص: 94-92- با تلخیص و ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
هدایت شده از اندیشه مطهر (عمومی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 پیامبر اکرم(ص) دعوت خود را چگونه آغاز کردند؟
✳️ مبعث روز رستاخیز انسانیت
✅ نويسنده كتاب «محمّد پيغمبرى كه از نو بايد شناخت» در كتاب خود مى گويد:
من واقعاً به همه مسلمانان جهان تبريك مى گويم كه پيغمبر آنها با اينكه در سرزمين امّيّت مبعوث شد سخن خود را با علم و سواد و معلومات و دفتر و كتاب و قلم شروع كرد.
✅روز مبعث روز رستاخيز انسانيّت است؛
زيرا در اين روز تنها او برانگيخته و مبعوث نشد،
او برانگيخته و مبعوث شد و از مبعوث شدن او جهانى برانگيخته و مبعوث شد،
دنيايى بپاخاست،
✅انقلابى عظيم و همه جانبه بپاشد؛
انقلابى كه در آن واحد در دو جبهه بود،
در دو جبهه متخالف و متضاد، هم برونى و هم درونى، هم اخلاقى و هم اجتماعى، هم معنوى و هم دنيايى.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج3 ؛ ص382-
https://eitaa.com/shakhes1340
🟡فلسفه جهانی مهدویت
(قسمت پایانی مشخصات عصر ظهور)
🔻...آنچه در روایات عصر ظهور از عدالت، از صلح و صفا به معنى واقعی ، از آزادى و امنيت كامل، از ثروت و بركت فراوان،از تقسيم عادلانه ثروت و... گفته شده است
از اینکه بشر در عصر ظهور تنفر دارد از دروغ گفتن، تنفر دارد از غيبت كردن، تنفر دارد از تهمت زدن، تنفر دارد از ظلم كردن.
اينها بر اساس چه فلسفه اى است؟
🔻همان كه عرض كردم:
اسلام مى گويد عاقبتِ بشر عدالت است، اما نمى گويد آن عدالتى كه در عاقبت مى آيد فقط اين است كه فكر بشر به اينجا منتهى مى شود كه منفعت من در اين است كه منافع ديگران را حفظ كنم؛
🔻 نه، [در آن زمان] عدالت براى بشر محبوب و مثل يك معبود است،
يعنى روحش رُقاء پيدا مىكند، تربيتش كامل مى شود،
و اين نمى شود جز اينكه يك حكومت عادل جهانى بر مبناى ايمان، خداپرستى و خداشناسى و بر مبناى حكومت قرآن به وجود آيد؛
🔻و ما مسلمين خوشوقتيم كه بر خلاف اينهمه بدبيني هايى كه در دنياى غرب براى بشريت به وجود آمده، به آينده بشريت خوشبين هستيم.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (سيرى در سيره ائمه اطهار عليهم السلام)، ج18، ص: 165-164- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 چقدر «اسم خدا» در زندگی ما وجود دارد
ولی «معنای خدا» در زندگی ما وجود ندارد!
🔹اگر خدا وارد زندگیات شود، همه چیز درست میشود.
♦️چه کسانی مایه افتخار اسلام و چه کسانی مایه ننگ اسلامند؟
🔸خاطره ای آموزنده از استاد شهید مطهری
🔽 انجمن اسلامى دانشگاه شيراز از من براى سخنرانى دعوت كرده بودند .
در آنجا استادها و حتى رئيس دانشگاه، همه بودند.
🔽يكى از استادهاى آنجا- كه قبلًا طلبه بود و بعد رفت آمريكا تحصيل كرد و دكتر شد و آمد
و واقعاً مرد فاضلى هم هست- مأمور شده بود كه مرا معرفى كند.
🔽آمد پشت تريبون ايستاد (جلسه هم خيلى پرجمعيت و با عظمت بود) يك مقدار معرفى كرد:
من فلانى را مى شناسم، حوزه قم چنين، حوزه قم چنان و ...
🔽بعد در آخر سخنانش اين جمله را گفت:
«من اين جمله را با كمال جرأت مى گويم:
اگر براى ديگران لباس روحانيت افتخار است، فلانى افتخار لباس روحانيت است».
🔽 از اين حرف آتش گرفتم.
ايستاده سخنرانى مى كردم،
عبايم را هم قبلًا تا مى كردم و روى تريبون مى گذاشتم.
🔽مقدارى حرف زدم، رو كردم به آن شخص، گفتم:
آقاى فلان! اين چه حرفى بود كه از دهانت بيرون آمد؟!
تو اصلًا مى فهمى چه دارى مى گويى؟!
من چه كسى هستم كه تو مى گويى فلانى افتخار اين لباس است؟
🔽 با اينكه من آن وقت دانشگاهى هم بودم و به اصطلاح ذو حياتين بودم،
🔽 گفتم: آقا!
من در تمام عمرم يك افتخار بيشتر ندارم، آن هم همين عمامه و عباست.
من كى ام كه افتخار باشم؟!
🔽 اين تعارفهاى پوچ چيست كه به همديگر مى كنيم؟!
🔽ابو ذر غفارى را بايد گفت افتخار اسلام است؛
اين اسلام است كه ابوذر پرورش داده است.
🔽عمّار ياسر افتخار اسلام است؛
اسلام است كه عمّار ياسر پرورش داده است.
🔽بو على سينا افتخار اسلام است؛
اسلام است كه نبوغ بو على سينا را شكفت.
🔽خواجه نصير الدين افتخار اسلام است،
🔽صدر المتألّهين شيرازى افتخار اسلام است،
🔽شيخ مرتضى انصارى افتخار اسلام است،
🔽مير داماد افتخار اسلام است،
شيخ بهايى افتخار اسلام است.
🔽 اسلام، افتخار البته دارد؛
يعنى فرزندانى تربيت كرده كه دنيا روى آنها حساب مى كند
و بايد هم حساب كند،
چرا كه اينها در فرهنگ دنيا نقش مؤثر دارند.
🔽 دنيا نمى تواند قسمتى از كره ماه را اختصاص به خواجه نصير الدين ندهد
و نام او را روى قسمتى از كره ماه نگذارد،
براى اينكه او در بعضى كشفيات كره ماه دخيل است.
او را مى شود گفت افتخار اسلام.
🔽ماها كى هستيم؟!
ما چه ارزشى داريم؟
🔽 ما را اگر اسلام بپذيرد كه اسلام افتخار ما باشد،
اسلام اگر بپذيرد كه به صورت مدالى بر سينه ما باشد،
ما خيلى هم ممنون هستيم.
ما شديم مدالى به سينه اسلام؟!
ماها ننگ عالم اسلام هستيم،
🔽اكثريت ما مسلمانها ننگ عالم اسلام هستيم.
پس تعارفها را كنار بگذاريم؛ آنها تعارف است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(۱ و ۲))، ج۱۷، ص:۱۵۵- ۱۵۶-با ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️ آینده انقلاب اسلامی و آینده روحانیت
🔸آفات نهضت اسلامی (۴)
(قسمت پایانی)
🔻...روحانيين بايد در وضع خودشان تجديد نظر كنند؛
چون آينده انقلاب هم- اگر بخواهد ان شاء اللَّه پيروزتر بماند و به نتايج نهايى برسد- باز بايد روى دوش روحانيت و روحانيين باشد.
🔻 اگر اين پرچمدارى از روحانيت گرفته شود و به دست به اصطلاح طبقه روشنفكر بيفتد، به عقيده من يك نسل بگذرد اسلام بكلى مسخ مى شود، چرا؟
براى اين كه حامل فرهنگ اسلامى باز هم همين طبقه هستند.
🔻همين روحانيت را بايد اصلاح كرد نه اين كه اين را محو كنيم يك چيز ديگر به جايش بنشانيم، و نه اين كه اين را به همين وضعى كه هست ثابت نگه داريم.
اگر به اين وضعْ ثابت بماند منقرض شده است.
🔻من اين مطلب را مكرر گفته ام: روحانيت ما مثل يك درخت زنده آفت زده است، با آفتهايش بايد مبارزه كرد.
آن كسى كه مى گويد دست به تركيبش نزنيد معنايش اين است كه با آفتهايش هم مبارزه نكنيد.
🔻كسانى هم كه مى گويند به دليل فلان عيب و فلان ضعف و اين كه فلان اشخاص هم خودشان را وابسته به روحانيت كرده اند اين درخت را بايد از ريشه كند، آنها هم اشتباه مى كنند.
🔻اين درختى است كه اگر كنده شود ديگر ما و شما قادر نيستيم به جاى آن نهال جديدى بنشانيم.
با آفتها و عيبهايش بايد مبارزه كرد و آن معايب را اصلاح كرد، ولى اصلش را بايد حفظ كرد.
🔻بنابراين آينده انقلاب اسلامى ایران - و حفظ آن در برابر آفات - پيوند زيادى دارد با آينده روحانيت.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ (آينده انقلاب اسلامى ايران) ج24 ؛ ص207 و ص272 -با تلخیص و ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸شهید مطهری :
از اسلام و انقلاب فقط با يك نيرو مى شود پاسدارى كرد و آن :
منطق ، آزادى دادن و مواجهه صريح و رُك و روشن با افكار مخالف است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج24، ص:131- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
https://t.me/motahar_1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 چرا همگان به امام حسین(ع) عشق میورزند؟
🔴حسین بن علی (ع) سوژه ای بزرگ برای مبارزه با ظلم ، اقامه نماز ، امر به معروف و نهی از منکر و احیای اسلام
🔻حسين بن على يك سوژه بزرگ اجتماعى است.
حسين بن على در آن زمان يك سوژه بزرگ بود؛
هر كسى كه مى خواست در مقابل ظلم قيام كند، شعارش «يا لَثاراتِ الْحُسَيْن» بود.
🔻امروز هم حسين بن على يك سوژه بزرگ است،
سوژه اى براى امر به معروف و نهى از منكر، براى اقامه نماز،
براى زنده كردن اسلام،
براى اينكه احساسات و عواطف عاليه اسلامى در وجود ما احيا بشود.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 60-59- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 امام حسین(ع):
خود را جز به خدا نفروشید!