🔸حق، هم گرفتنى است هم دادنى
🔻وقتی اسلام مى گويد حق را بايد گرفت. حتماً اين جمله به ذهنتان آمد كه حق گرفتنى است نه دادنى.
از نظر منطق اسلام اين جمله دروغ است.
🔻اين جمله را كسانى گفته اند كه قدرتشان فقط در اين حدود بوده است كه طبقه مظلوم را عليه طبقه ظالم برانگيزانند ولى اين قدرت را نداشته اند كه ظالم را تسليم كنند كه به اراده خودش از ظلمش دست بردارد، لذا گفتند حق دادنى نيست؛
🔻خير، اسلام مى گويد حق، هم دادنى است هم گرفتنى.
در درجه اول مى گويد حق دادنى است؛ با موعظه به ظالم مىگويد حق را بده و صدى پنجاه و بيش از صدى پنجاه مى گيرد.
آنجا كه نداد، به مظلوم مى گويد بگير، و با نيروى قدرت مظلوم مى گيرد.
پس، از نظر اسلام حق، هم گرفتنى است و هم دادنى، هر دو.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نجات و آزادى بشر(پانزده گفتار) *)، ج25، ص: 179- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️شاخصه جامعه اسلامی
🔻على عليه السلام در فرمانى كه به مالك اشتر نوشته است مىگويد:
مالك! به مردم آزادى بده،
به مردم حق انتقاد و اعتراض بده،
به مردم امنيت بده
كه من غير مرّةٍ- يعنى مكرر- از پيغمبر اين جمله را شنيدم
(يعنى از جمله كلماتى كه پيغمبر آن را مكرر مى گفت اين جمله بود )
:
لَنْ تُقَدَّسَ امَّةٌ حَتّى يُؤْخَذَ لِلضَّعيفِ فيها حَقُّهُ مِنَ الْقَوِىِّ غَيْرَ مُتَعْتِعٍ(نهج البلاغه ، نامه 53)
هرگز امتى،
ملتى،
گروهى، جمعيتى
به مقام قداست- يعنى به مقامى كه بشود آن ملت را تقديس و تمجيد كرد،
به مقام افتخار- نخواهد رسيد
مگر اينكه در آن ملت كار به آنجا برسد كه ضعيف در مقابل قوى بايستد
و بدون آنكه تعتعه و لكنتى به زبانش بيفتد حق خودش را از قوى مطالبه كند.
🔻اين جمله، هم در نهج البلاغه است و هم در اصول كافى.
نهج البلاغه از نظر صحت مضمونى معتبرترين كتابهاى ماست
و اصول كافى از نظر صحت سندى.
پس اين جمله، هم از نظر صحت مضمونى و هم از نظر صحت سندى از صحيحترين جمله هايى است كه از پيغمبر اكرم رسيده است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نجات و آزادى بشر(پانزده گفتار) )، ج25، ص: 179- 178- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
5.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️شاخصه جامعه اسلامی از دیدگاه رسول اکرم (ص)
9.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 تفسیرهای مغرضانه درباره مفاخر شعر و ادب فارسی
(به مناسبت بزرگداشت روز سعدی)
🔸رهبر انقلاب : راه گسترش و پيشرفت و شكوفايى فكرى جامعه بر مبناى آثار شهيد مطهرى است
(نمونه ای از افکار بلند استاد شهید مطهری «ره» که درک عمیق آن نیاز مبرم جوامع اسلامی است) :
🔻وجود قطب مخالف در اجتماع ضرورى است ،
نه فقط به خاطر «حق فردى» كه او هم يك فردى است و حق دارد حرفش را بزند،
بلكه حتى به خاطر مصالح بشريت هم وجود قطب مخالف در اجتماع ضرورى است.
🔻حتى در محيطهايى كه هيچ مخالف وجود ندارد اگر بشود در يك شرايط كنترل شده اى مخالف مصنوعى درست كرد باز وجودش براى تنقيح و اصلاح عقايد حق مفيد است.
🔻من اين را بطور قاطع عرض مى كنم:
هر زمانى كه قطب مخالف از عقيده حق گرفته شود خود عقيده حق طبعاً به سوى فساد مى گرايد.
🔻يعنى عوام الناس مى آيند در اطراف اين عقيده حق آنچنان مى بافند
و مخلوط مى كنند
و آنقدر چرند به آن اضافه مى كنند كه عقيده حق به دست طرفدارها زيان مى بيند.
🔻هميشه زيانهايى كه عقيده حق به دست طرفدارانش ديده به دست مخالفانش نديده است .
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج۳۰، ص585-584-و ص577- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
May 11
🔸شهید مطهری :
از اسلام و انقلاب فقط با يك نيرو مى شود پاسدارى كرد و آن :
منطق ، آزادى دادن و مواجهه صريح و رُك و روشن با افكار مخالف است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج24، ص:131- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
https://t.me/motahar_1340
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
12.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 چرا یک روحانی و استاد دانشگاه پشت سر شهید مطهری نماز نمیخواند؟
🔹 خاطراتی از شهید آیتالله مطهری(۱)
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 یادی از یاران خاص امام مهدى علیه السلام
🔸در روايات اسلامى سخن از گروهى زبده است كه به محض ظهور امام به آن حضرت ملحق مى شوند.
🔹بديهى است كه اين گروه ابتدا به ساكن خلق نمى شوند و به قول معروف از پاى بوته هيزم سبز نمى شوند.
🔸معلوم مى شود در عين اشاعه و رواج ظلم و فساد، زمينه هايى عالى وجود دارد كه چنين گروه زبده را پرورش مى دهد.
🔹اين خود مى رساند كه نه تنها حق و حقيقت به صفر نرسيده است، بلكه فرضاً اگر اهل حق از نظر كمّيت قابل توجه نباشند از نظر كيفيت ارزنده ترين اهل ايمانند و در رديف ياران سيد الشهدا.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (قيام و انقلاب مهدى عليه السلام)، ج24ص 440-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️روحیه آزاد اندیشی و انتقادپذیری شهید مطهری(۱)
🔻من هرگز خود را فوق اشتباه تصور نمى كنم؛
به تعبير نهج البلاغه: لَسْتُ بِفَوْقِ انْ اخْطِئَ
🔻به خداوند متعال از خطاهاى خودم پناه مى برم
ولى هرگز هم حاضر نيستم كه به بهانه جايزالخطا بودن ، مرتكب اشتباه بزرگتر بلكه گناه عظيم بشوم.
🔻اگر هم اشتباه كنم از اين نوع نخواهد بود كه باورهاى آباء و اجدادى را تحقيق نكرده، با حقيقت اسلام يكى بدانم.
🔻اگر هم اشتباه كنم اشتباه نمى كنم كه هميشه نبايد انتظار داشته باشم كه با گفتن حقيقت ، دستم را ببوسند و وجوهات بيشترى بدهند.
🔻معيار تصحيح اشتباهاتم، متون اصلى كتاب و سنت و حكم روشن عقل است نه پسند عوام الناس.(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثاراستادشهيد مطهرى(پاسخهاى استاد به نقدهايى بر كتاب مسأله حجاب) ، ج۱۹، ص۶۲۳-۶۲۲ -با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
23.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 صفحات خواندنی در تقویمهای شخصی استاد مطهری
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
⭕️ روحیه آزاد اندیشی شهید مطهری(۲)
🔻...در نوشته هاى خود تصريح كرده ام كه «مراجع» ، فوق انتقاد به مفهوم صحيح اين كلمه نيستند،
و معتقد بوده و هستم كه هر «مقام غير معصومى» كه در وضع غير قابل انتقاد قرار گيرد، هم براى خودش خطر است و هم براى اسلام.
🔻البته تزكيه نفس نمى كنم (وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ)
اما اين قدر مى دانم كه همواره زبان خود را از زشتگويى خصوصاً نسبت به طبقه مراجع، حتى نسبت به آنهايى كه از آنها به شخص من بدى رسيده است، حفظ كرده ام؛
🔻ضمن اينكه مانند عوام فكر نمى كنم كه هر كه در «طبقه مراجع»» قرار گرفت مورد عنايت خاص امام زمان (عج) است و مصون از خطا و گناه و فسق است.
اگر چنين چيزى بود، شرط عدالت ، بلاموضوع بود.
▪️مجموعه آثاراستادشهيد مطهرى(پاسخهاى استاد به نقدهايى بر كتاب مسأله حجاب) ، ج۱۹، ص۶۲۳-۶۲۲-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340