♦️«احیای فکر دینی» در جوامع اسلامی
و «ایجاد فکر دینی» در جوامع غیر اسلامی(۱۱)
🔻آنجا كه ما مى گوييم فكر دينى مرده است، در كشورهايى است كه قرنهاست مسلمان هستند. در اين كشورها عواملى پيدا شده است كه اين فكر را در مغز آنها ميرانده است، يعنى در يك حالت نيمه زنده و نيمه مرده اى درآورده است از قبيل ملتهايى امثال ما.
🔻آنجا كه احتياج دارد روى عنوان «احياى فكر دينى» بحث بشود، فكر بشود، قاره سياه نيست، آنجا بايد گفت «ايجاد فكر دينى»؛
در اروپا نيست،
آنجا هم همين طور؛ در شرق اقصى و ژاپن نيست، آنجا هم بايد رفت و از نو ايجاد كرد. اتفاقاً در همه جا زمينه هست.
🔻آنها كه احتياج دارند به «احياى فكر دينى» ما هستيم؛ يعنى ما دين داريم، فكر دينى در ما هست ولى در يك حالت نيمه بيدار و نيمه خواب، در يك حالت نيمه مرده و نيمه زنده، در يك حالت بسيار بسيار خطرناك. اين است كه بايد روى اين مطلب بحث كرد.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى فكر دينى(ده گفتار) )، ج25، ص: 495- 494-
https://eitaa.com/shakhes1340
🔴امام خمینی و غده سرطانی اسرائیل (7)
🔻بدانند نقشه امریکا که به دست خبیث اسرائیل در جریان است، به بیروت و لبنان خلاصه نمیشود؛ که اسلام در همه جا، در کشورهای اسلامی، خصوصاً منطقه خلیج فارس و حجاز مرکز وحی الهی، هدف است.
🔻هدف اول آن است که حکام منطقه گوش و چشم بسته در فرمان امریکا و از آن دردناکتر اسرائیل باشند، و ننگ هر تحقیر و نوکری را بپذیرند.
29 شهریور 1361
http://emam.com/posts/view/18254 (سایت جامع امام خمینی )
https://eitaa.com/Imam1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️واکنش امام خمینی به بزرگنمایی تهدیدات دشمن!
🟢 فرازهایی از سخنان امام خمینی و رهبر معظم انقلاب در باره آثار شهید مطهری
🔸امام خمینی:
توصيه مى كنم كه كتابهاى اين استاد عزيز(شهید مطهری) را نگذارند با دسيسه هاى غير اسلامى فراموش شود.
🔸رهبر معظم انقلاب :
✅راه گسترش و پيشرفت و شكوفايى فكرى جامعه بر مبناى آثار شهيد مطهرى است که امیدواریم این کار انجام بگیرد
✅ اگر بنده میخواستم برنامه حوزه علمیه قم را بنویسم، "بلا شک" یکی از مواد برنامه را این میگذاشتم که کتابهای آقای مطهری خوانده شود، خلاصهنویسی شود و امتحان داده شود.
✅ بروند کتابهاى او را بخوانند، آثار او را طبقهبندى کنند و در میدان فکر و اندیشه، همچون یک مشعل از آن استفاده نمایند.
✅ جوانان عزیز ما باید با آثار شهید مطهری آشنا شوند...مبنا را تفکرات شهید مطهری بگذارید و کارهای بعدی را روی آن بنا کنید
https://eitaa.com/shakhes1340
«ربَّنَا آتِنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا» (کهف: ۱۰)
سلام علیکم
بعد از گذشت ۵ سال از راه اندازی کانال اندیشه مطهر در شبکه های اجتماعی ایتا ، واتساپ ، تلگرام
و استقبال گسترده اقشار مختلف بویژه نسل جوان ،
اینک به لطف الهی وارد ششمین سال تاسیس آن شده ایم .
از اینرو تصمیم به ارائه گزارش اجمالی از عملکرد آن (از آغاز تا کنون) به مخاطبان ارجمند گرفته شد .
قبل از ارائه گزارش نکاتی را خدمت اعضای محترم متذکر می شوم :
1️⃣ از آغاز تأسیس کانال اندیشه مطهر (اول مهر ۱۳۹۸) ، تمام سعیم بر این بوده که آثار شهید مطهری را - همانگونه که خود شخصیتی بصیر و عالمی زمان شناس بود - به روز
و بر اساس مقتضیات زمان
و مسائل مبتلابه جامعه ارائه نمایم .
2️⃣ هر چند در مراحلی از کار ، در اثر سوء ظن یا عدم آگاهی ، شاهد بی مهری هایی از ناحیه برخی دوستان بودم
اما استقبال گسترده از پیام ها و کلیپ های ارسالی در کانال اندیشه مطهر
و تشویقات الهام بخش عزیزان دیگر - اعم از شخصیت ها ، نهادها و مراکز مختلف -
بخصوص ادعیه زاکیه آنها که در حق این کمترین اظهار می گردید
و نیز توصیه های مکرر امام خمینی(ره)
و تاکیدات هر ساله رهبری معظم انقلاب مبنی بر لزوم مطالعه ،
طبقه بندی موضوعی
و تعمیق در آثار شهید مطهری ،
عزمم در ادامه راه راسخ تر گردید.
3️⃣ همه اینها به لطف الهی موجب راه اندازی کانال های «اندیشه مطهر» در بخش تخصصی ( نقد و بررسی اندیشه ها و مکاتب فلسفی - اجتماعی غرب )
در «ایتا» و «تلگرام»
و «باز خوانی اندیشه های امام خمینی(ره)
و «بازخوانی اندیشه های رهبری»(دام ظله العالی)
در «ایتا» گردید.
4️⃣ تا قبل از فیلتر شدن واتساپ ،
حدود ۱۵ هزار نفر در کانال اندیشه مطهر عضویت داشته که این روند همچنان در حال افزایش بود ؛
اما با فیلترینگ و مسدود شدن حساب اینجانب در واتساپ ، ادامه کار متوقف گردید .
ضمن آنکه اغلب این کانالها نیز از مدیریت بنده خارج گردید.
5️⃣ تاکنون دو بار کانال اندیشه مطهر با شماره شخصی اینجانب ( ۰۹۱۲۷۴۸۱۱۲۰) در واتساپ مسدود گردیده است .
لذا اخیرا با شماره جدید ایرانسل( ۰۹۳۶۸۳۴۷۷۵) مجددا این کانال در واتساپ راه اندازی گردید.
6️⃣ نکته پایانی آنکه برخلاف برخی گمانه زنی ها ،کانال اندیشه مطهر( عمومی و تخصصی ) وابسته به هیچ شخص ( حقیقی یا حقوقی) ، نهاد ، گروه و موسسه ای نبوده
و تصمیم به راه اندازی آن
صرفا اقدامی شخصی
و بر مبنای ایفای تکلیف دینی
توسط اینجانب بوده است.
و السلام
حوزه علمیه قم
سید مصطفی حسینی رودباری
۱۲ مهر ۱۴۰۳
https://eitaa.com/shakhes1340
بسمه تعالی
🟢 گزارش اجمالی از عملکرد پنج ساله کانال «اندیشه مطهر»( عمومی و تخصصی) در شبکه های اجتماعی (ایتا ، تلگرام ، واتساپ)
از ابتدای تأسیس (مهر ۱۳۹۸) تا کنون(مهر ۱۴۰۳) :
1️⃣ ارسال بیش از ۱۰۰۰ پیام مختصر و مفید بر اساس آثار شهید مطهری بصورت سلسله ای و طبقه بندی شده ذیل بیش از ۵۰۰ موضوع و عنوان (در دو سطح عمومی و تخصصی)
2️⃣ پاسخ به بیش از صد سوال و شبهه (اعتقادی ، تاریخی، قرآنی، حدیثی ، اجتماعی، سیاسی ، و...) و نشر و ارسال آنها
3️⃣ ارسال بیش از ۱۰۰ کلیپ از شهید مطهری در موضوعات مختلف
4️⃣ ارسال بیش از ۵۰ خاطره از خاطرات آموزنده شهید مطهری
5️⃣ راه اندازی وبلاگ اندیشه مطهر(شاخص) که مجموعه پیامهای ارسالی مکتوب در کانال اندیشه مطهر در آن قابل دریافت است:
http://shakhes1340.blogfa.com
🔸ضمن تقدیر و سپاس از همه عزیزانی که تا کنون اینجانب را در ارائه هر چه بهتر مطالب یاری داده و می دهند اعلام می کنم که همچنان منتظر ارسال نظرات، پیشنهادات و انتقادات ارزشمند شما هستم .
🔸از خداوند متعال توفیق همگان را در تشخیص درست وظیفه و عمل خالصانه مسئلت دارم🤲
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
حوزه علمیه قم
سید مصطفی حسینی رودباری
۱۲ مهر ۱۴۰۳
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 فرازهایی از سخنرانی تاریخی استاد مطهری درباره مسئله فلسطین در عاشورای سال ۱۳۴۸ در حسینیه ارشاد
♦️آيا جامعه اسلامى امروز ، يك جامعه زنده است يا يك جامعه مرده؟(1)
🔸سلسله مباحثی در زمینه «احیای تفکر دینی» (12)
🔻يكى از علائم حيات يك جامعه اين است كه همبستگى ميان افرادش بيشتر است.
خاصيت مردگى، متلاشى شدن و متفرق شدن و جدا شدن اعضا از يكديگر است.
خاصيت زندگى يك اجتماع، همبستگى و پيوستگى بيشتر اعضا و جوارح آن اجتماع است.
🔻به اين دليل كه مسلمين بيشتر به جان يكديگر مى افتند و بيشتر مساعى شان صرف جنگ و دعوا با خودشان و اختلاف داخلى خودشان مى شود و در نتيجه دشمن زيرك استفاده مى كند، آنها مرده هستند.
🔻چه تعبير رسايى وجود مبارك رسول اكرم «صلى الله عليه و آله» دارد، مى فرمايد:
مَثَلُ الْمُؤْمِنينَ فى تَوادُدِهِمْ وَ تَراحُمِهِمْ وَ تَعاطُفِهِمْ مَثَلُ الْجَسَدِ اذَا اشْتَكى مِنْهُ عُضْوٌ تَداعى لَهُ سايِرُ الْجَسَدِ بِالسَّهَرِ وَ الْحُمّى
مثل مردم با ايمان، آنهايى كه زنده به ايمانند،
آنهايى كه مصداق «يا ايُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اسْتَجيبوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسولِ اذا دَعاكُمْ لِما يُحْييكُمْ» هستند،
مثل مؤمنين در همدلى، در دوست داشتن يكديگر، در عاطفه داشتن نسبت به يكديگر، در همدردى نسبت به يكديگر، در علاقه مند بودن به سرنوشت يكديگر،
مَثَل پيكر زنده است كه اگر عضوى از آن به درد آيد ساير اعضا با اين عضو همدردى مى كنند.
🔻...آيا ما مسلمين امروز اینگونه هستيم؟
آيا اگر ضايعه اى، گرفتارى اى در نقطه اى از نقاط اسلامى رخ بدهد، ما اینچنین هستيم؟
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى تفكر اسلامى)، ج25، ص: 427- 426- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️آيا جامعه اسلامى امروز ، يك جامعه زنده است يا يك جامعه مرده؟(۲)
🔸سلسله مباحثی در زمینه «احیای تفکر دینی» (۱۳)
🔻حدود پانصد سال پيش وقتى كه اندلس را كه يكى از شريفترين اعضاى پيكر اسلامى بود از مسلمانان گرفتند- كه اين هم تاريخچه عجيبى دارد - اساساً مسلمين ديگر هيچ متوجه نشدند و گويا اصلًا خبردار نشدند كه عضو شريفى را، يكى از مهدهاى بزرگ تمدن اسلامى و جهانى را از آنها گرفتند.
در آن وقت گرفتار جنگ شيعه و سنّى بودند،
اصلًا فكر نمى كردند كه چنين موضوعى هم در دنيا مطرح است
و چنين فاجعه اى هم براى دنياى اسلام رخ داده است.
🔻اقبال مدعى است كه از تاريخ مردن تفكر اسلامى پانصد سال مى گذرد؛
پانصد سال است كه طرز تفكر مسلمين درباره اسلام به صورت مرده اى درآمده
و صورت زندگى خودش را از دست داده است.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى تفكر اسلامى) ، ج25، ص: 428- 427-
https://eitaa.com/shakhes1340
🔴امام خمینی و غده سرطانی اسرائیل (۹)
اکنون که دولت غاصب اسرائیل، برای فتنهانگیزی بیشتر و تجاوز زیادتر به سرزمینهای عربی و ادامه دست غاصبانه در قبال صاحبان حق، بپاخاسته و آتش جنگ را برای چندمین بار شعلهور ساخته است،
و برادران مسلمان ما در راه ریشه کن کردن این ماده فساد و آزادی فلسطین جان بر کف نهاده در جبهه نبرد و میدان شرف به جنگ پرداختهاند،
بر عموم دولتهای ممالک اسلامی و خصوصْ دوَل عربی لازم است که با توکل به خدای متعال و تکیه بر قدرت لا یزال، همه قوا و نیروی خویش را بسیج ساخته به یاری مردان فداکاری که در خط اول جبهه چشم امید به ملت اسلام دوختهاند بشتابند،
برای آزادی فلسطین و احیای مجد و شرف و عظمت اسلامی در این جهاد مقدس شرکت کنند( 16مهر 1352)
http://emam.com/posts/view/18254 (سایت جامع امام خمینی )
https://eitaa.com/Imam1340
⭕️ نقد شهید مطهری به اعلامیه حقوق بشر غربی(۱)
(به مناسبت تشدید جنایات وحشیانه اسرائیل و حامیان غربی اش به مردم مظلوم غزه ، لبنان )
🔻- اروپایی ها - اعلاميه حقوق بشر را هم كه آنها مى دهند، براى فريب ديگران است. تربيت اروپايى و اخلاق واقعى اروپايى يعنى اخلاق ماكياولى و نيچه اى.
🔻...عملى كه استعمار در دنيا انجام مى دهد بر همين اساس است و روح فرنگى اعم از آمريكايى و اروپايى، استعمار و همين اخلاق است.
🔻اگر جلو ما دم از حقوق بشر مى زنند و ما بدبخت ها گاهى آب دهان خودمان را قورت مى دهيم و مى آييم حرفهاى آنها را بازگو مى كنيم، به خدا قسم اشتباه مى كنيم.
🔻...اينها اين همه دم از انسانيت و انسان دوستى مى زنند و ما مى گوييم راسل چنين گفته است و سارتر چنين گفته است،
ولى هم راسل ته فكرش همين است و هم سارتر.
🔻تمام فرنگيها اساس فكرشان بر همين است.
شايد خيلى افراد استثنايى پيدا شوند كه اينطور نباشند و احتمالًا در آنها هم خونى از مشرق زمين وجود دارد؛ لا بد مادرشان اهل مشرق زمين بوده،
و الّا نژاد اينها اين نژاد نيست!
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (انسان كامل)، ج23، ص: 259- 258- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
هدایت شده از اندیشه مطهر (عمومی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 به مقصد رسیدن استقامت میطلبد
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش👇
t.me/motahari_ir
eitaa.com/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
♦️آيا جامعه اسلامى امروز ، يك جامعه زنده است يا يك جامعه مرده؟(3)
🔸سلسله مباحثی در زمینه «احیای تفکر دینی» (14)
🔻در گرفتاري هايى كه امروز براى اسلام هست، مثلًا در همين گرفتارى فلسطين، ما و شما چقدر همدردى داريم؟ واقعاً احساس همدردى ما چيست؟
اگر نباشد، به قول پيغمبر اكرم ما مسلمان نيستيم:
«مَثَلُ الْمُؤْمِنينَ فى تَوادُدِهِمْ وَ تَراحُمِهِمْ وَ تَعاطُفِهِمْ مَثَلُ الْجَسَدِ اذَا اشْتَكى مِنْهُ عُضْوٌ تَداعى لَهُ سايِرُ الْجَسَدِ بِالسَّهَرِ وَ الْحُمّى»
مى فرمايد تمام اين پيكر بى خوابى به سرش مى زند، استراحت و آسايش از او گرفته مى شود؛ يعنى آنقدر به تكاپو مى افتد كه ديگر خوابش نمى برد.
🔻اين جمله از پيغمبر اكرم بود كه نشانه اى از حيات را به دست مى دهد.
همچنين پيغمبر اكرم فرمود:
«مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنادى يا لَلْمُسْلِمينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ»
هركسى كه بشنود مردى استغاثه مى كند و مسلمانان را به كمك مى طلبد و او را اجابت نكند و جواب ندهد، در منطق من او مسلمان نيست.
كسى كه بستگى و پيوستگى او با برادران مسلمانش اين قدر نباشد، او مسلمان نيست. اين هم يك علامت ديگر.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى تفكر اسلامى)، ج25، ص: 428- 427-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️سلسله مباحثی در زمینه «احیای تفکر دینی» (۱۵)
🔻فكر دينى ما بايد اصلاح بشود. تفكر ما درباره دين غلط است غلط.
🔻به جرئت مى گويم از چهارتا مسئله فروع، آنهم در عبادات، چندتايى هم از معاملات، از اينها كه بگذريم ديگر فكر درستى ما درباره دين نداريم؛
🔻نه در اين منبرها و در اين خطابه ها مى گوييم و نه در اين كتابها و روزنامه ها و مقاله ها مى نويسيم و نه فكر مى كنيم.
🔻ما قبل از اينكه بخواهيم درباره ديگران فكر كنيم كه آنها مسلمان شوند، بايد درباره خود فكر كنيم.
چراغى كه به خانه رواست به مسجد حرام است.
(در پست های بعدی نمونه هایی از افکار مسخ شده که به عنوان اندیشه ها و عقاید دینی در بین مسلمانان رائج است ارسال می گردد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى فكر دينى(ده گفتار) )، ج25، ص: 502- 501-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️نقد شهید مطهری به اعلامیه حقوق بشر (۲)
🔻اعلاميه حقوق بشر چون بر اساس احترام به انسانيت و آزادى و مساوات تنظيم شده و براى احياى حقوق بشر به وجود آمده، مورد احترام و تكريم هر انسان با وجدانى است
🔻... تكيه گاه اين اعلاميه «مقام ذاتى انسان» است، شرافت و حيثيت ذاتى انسان است.
نقطه قوّت اين اعلاميه همين است.
🔻...بايد بپرسيم آن حيثيت ذاتى انسانى كه منشأ حقوقى براى انسان گشته و او را از اسب و گاو و گوسفند و كبوتر متمايز ساخته چيست؟
و همين جاست كه يك تناقض واضح ميان اساس اعلاميه حقوق بشر از يك طرف و ارزيابى انسان در فلسفه غرب از طرف ديگر نمايان مى گردد.
🔻در فلسفه غرب سالهاست كه انسان از ارزش و اعتبار افتاده است.
سخنانى كه در گذشته در باره انسان و مقام ممتاز وى گفته مى شد و ريشه همه آنها در مشرق زمين بود، امروز در اغلب سيستم هاى فلسفه غربى مورد تمسخر و تحقير قرار مى گيرد.
🔻انسان از نظر غربى تا حدود يك ماشين تنزل كرده است، روح و اصالت آن مورد انكار واقع شده است. اعتقاد به علت غايى و هدف داشتن طبيعت يك عقيده ارتجاعى تلقى مى گردد.
...غرب در باره انسان دچار تناقض شده است
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نظام حقوق زن در اسلام)، ج19، ص: 150- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️ ناممکن بودن صلح در نظام کنونی حاکم بر دنیا !
♦️تازمانی که گرگ و گوسفندی است دم از صلح نتوان زد!
🔻تحولات اجتماعى و سياسى و فرهنگى جهان معاصر،
روزبه روز وحدت و تفاهم جهان غرب با دنياى سوم را دورتر و ناممكن تر مى سازد.
🔻هر قدر دم از همزيستى و صلح و وحدت جهانى زده شود، باز هم عمل يا واقعيت تحولات آن را دورتر و غير عملى تر مى سازد.
🔻تا زمانى كه گرگ و گوسفندى در عالم هست، وحدت بين آنها غير ممكن است.
مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج14 ؛ ص35-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️داستان مسلمانى ما نظیر داستان مناره كاشتن آن روستاييان است!
🔸نمونه هایی از افکار مسخ شده(۱)
🔸سلسله مباحثی در زمینه «احیای تفکر دینی» (16)
🔻مثَلى آورده اند كه : يك عده دهاتى از ده خودشان رفتند توى شهر. به عمرشان شهر را نديده بودند.
يك وقت از دور يك نوع درختهاى مخصوصى نظرشان را جلب كرد.
آمدند ديدند درختهاى عجيبى است، نه شاخه دارد و نه برگ
ولى درخت است.
مناره هاى مسجد بود،
خيال كردند درخت است.
تعجب كردند كه اين درختها چه نوع درختى است كه ما تا به حال نديده ايم! شهري ها چه خوب انواع درختها را مى شناسند.
🔻 آمدند پرسيدند اسم اين درختها چيست؟
بعضى از شهري هاى زيرك هم فهميدند اينها دهاتى هستند، آنها را دست انداختند گفتند اينها درختهايى است كه در دهات پيدا نمى شود.
🔻پرسيدند كه اصل اينها كه به عمل مى آوريد چيست؟
گفتند اينها تخم مخصوص دارد، ما مى كاريم در مى آيد.
🔻گفتند ممكن است از اين تخمها به ما بدهيد؟
گفتند بله.
يك مقدار تخم هويج به اين بيچاره ها دادند. اينها رفتند همه كاشتند.
تا آن وقت تخم هويج نكاشته بودند.
بعد از مدتى ديدند در نيامد.
هرچه منتظر شدند و آب دادند درنيامد.
🔻گفتند چطور شده است؟ چه جور تخمى بود؟
وقتى كندند ديدند به شكل مناره است اما از آن طرفى به زمين فرو رفته است.
گفتند معلوم مى شود ما عوضى كاشتيم.
🔻داستان مسلمانى ما هم همان داستان مناره كاشتن آن روستاييان است.
در مسئله ولايت و امامت، طرز فكر ما به صورت عجيب و معكوس درآمده است.
🔻آيا اين عجيب نيست كه ما مقتدايانى مثل اهل بيت پيغمبر داشته باشيم، على ابن ابى طالب داشته باشيم، حسن بن على داشته باشيم، حسين بن على داشته باشيم، زين العابدين داشته باشيم و همچنين ساير ائمه عليهم السلام،
آنگاه به جاى اينكه وجود اين پيشوايان محرّك و مشوّق ما باشد به عمل،
وسيله تخدير ما و تنبلى ما و گريز ما از عمل شده است؟!
تشيع و دوستى اهل بيت پيغمبر را وسيله قرار داديم براى اينكه از زير بار اسلام بيرون بياييم.
🔻حالا ببينيد اين فكر چقدر مسخ شده است! اين حقيقت عالى به شكل منكوس در فكر ما وارد شده، در ما نتيجه معكوس داده، وسيله تنبلى شده، وسيله هيچ كار نكردن
با انتظار اينكه همه كارها را مولى كرده، در قيامت هم مولى مى كند.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى فكر دينى(ده گفتار) )، ج25، ص: 502- 501-
https://eitaa.com/shakhes1340
May 11
هدایت شده از اندیشه مطهر (عمومی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ دستور مهم قرآن در باره «تهمت» که بسیاری اساسا نشنیده یا از آن غافلند!
13.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 درسی از مکتب امام حسن عسکری «علیه السلام»
🔸مسائلی که به دلیل فطری بودن ، حتی توده عوام مردم نیز در آن معذور نیستند!
♦️نقد شهید مطهری به اعلامیه حقوق بشر (۳)
🔸غرب در باره انسان دچار تناقض شده است!
🔻...در فلسفه غرب تا آنجا كه ممكن بوده به حيثيت ذاتى انسان لطمه وارد شده و مقام انسان پايين آمده است.
🔻دنياى غرب از طرفى انسان را از لحاظ پيدايش و عللى كه او را به وجود آورده است، از لحاظ هدف دستگاه آفرينش در باره او، از لحاظ ساختمان و تار و پود وجود و هستى اش، از لحاظ انگيزه و محرك اعمالش، از لحاظ وجدان و ضميرش، تا اين اندازه او را پايين آورده كه گفتيم.
آنگاه اعلاميه بلندبالا در باره ارزش و مقام انسان و حيثيت و كرامت و شرافت ذاتى و حقوق مقدس و غير قابل انتقالش صادر مى كند
و همه افراد بشر را دعوت مى كند كه به اين اعلاميه بلند بالا ايمان بياورند.
🔻...براى غرب لازم بود اول در تفسيرى كه از انسان مى كند تجديد نظرى به عمل آورد،
آنگاه اعلاميه هاى بلندبالا در زمينه حقوق مقدس و فطرى بشر صادر كند.
🔻من قبول دارم كه همه فلاسفه غرب انسان را آنچنانكه شرح داده شد تفسير نكرده اند؛
عده زيادى از آنها انسان را كم و بيش آنچنان تفسير كرده اند كه شرق تفسير مى كند.
نظر من طرز تفكرى است كه در اكثريت مردم غرب به وجود آمده و مردم جهان را تحت تأثير قرار داده است.
🔻اعلاميه حقوق بشر را بايد كسى صادر كند كه انسان را در درجه اى عالى تر از يك تركيب مادى ماشينى مى بيند،
انگيزه ها و محركهاى انسان را منحصر به امور حيوانى و شخصى نمى داند،
براى انسان وجدان انسانى قائل است.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نظام حقوق زن در اسلام)، ج19، ص: 153- 151-
https://eitaa.com/shakhes1340
May 11
🔸نمونه هایی از افکار مسخ شده (۲)
♦️احیای تفکر دینی (17)
🔻از جمله آسيب هاى قرون اوليه اسلامى - به تفکر اسلامی - خوار شمردن تأثير عمل در سعادت انسان است.
به عبارت ديگر رجوع از طرز تفكر واقع بينانه به خيالبافانه.
🔻انسان اگر به قرآن كه سند و مرجع اول ماست مراجعه كند
و بعد از قرآن اگر به سنت قطعى نبوى و همچنين سنن قطعى اى كه از ناحيه ائمه اطهار رسيده است- مثل رواياتى كه از ناحيه آنها رسيده است- مراجعه كند
كاملًا به اين اصل پى مى برد كه اسلام دين عمل است.
🔻تكيه گاه تعليم و تربيت اسلامى ، عمل است.
اسلام بشر را متوجه اين نكته مى كند كه هرچه هست عمل است.
سرنوشت انسان را عمل او تشكيل مى دهد.
اين يك طرز تفكر واقع بينانه و منطقى و منطبق با ناموس خلقت است.
🔻...اين تعليم، يكى از بزرگترين تعليمات براى حيات يك ملت است.
وقتى يك ملت فهميد كه سرنوشتش به دست خودش است، سرنوشت او را عمل خودش تعيين مى كند،
آن وقت متوجه عمل و نيروى خودش مى شود،
متوجه اينكه هيچ چيز به درد من نمى خورد مگر عمل و نيروى من كه صرف فعاليت و سعى مى شود.
اين خودش عامل بزرگى است براى حيات.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى تفكر اسلامى)، ج25، ص: 434-با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
◾السلام علیک یا فاطمة المعصومة
السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ
⚫سالروز رحلت شهادت گونه کریمه اهل بیت(ع) حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را به محضر مقدس امام عصر (عج) و پیروان مکتبش تسلیت می گوئیم.
🔸نمونه هایی از افکار مسخ شده(3)
♦️احیای تفکر دینی (18)
🔻در تفاسير وارد شده است كه در مدينه، هم يهودى بود هم مسيحى و هم مسلمان.
در ميان عده اى از مسلمانان و مسيحيان و يهوديان اختلاف مى شود؛
مسلمانها مى گويند ما حالا كه مسلمان شديم ملت ممتاز هستيم
و خدا براى ما امتياز قائل است
و هر كار بدى بكنيم خدا از ما مى گذرد؛
مسيحي ها مى گويند خير، ما چنين هستيم؛
و يهوديها هم همين را مى گويند.
🔻ببينيد قرآن چگونه جواب مى دهد:
«لَيْسَ بِامانِيِّكُمْ وَ لا امانِىِّ اهْلِ الْكِتابِ»
نه مطلب آن طورى است كه شما مسلمانها آرزو كرديد (مخاطبش مسلمانهاست) و آرزويش را در دلتان پرورانديد،
و نه آن طور است كه اهل كتاب خيال كردند و آرزويش را در دلشان پروراندند؛
خدا با هيچ كس خويش و قومى ندارد،
«مَنْ يَعْمَلْ سُوءً يُجْزَ بِهِ» (نساء:۱۲۳)
هركسى كار بد بكند خداوند به او كيفر خواهد داد.
🔻ببينيد قرآن چگونه و با چه صراحتى اين خيال را كه مقدمه انحطاط مسلمانان بود از سرشان بيرون آورد!
فرمود برويد عمل خودتان را تصحيح كنيد.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى تفكر اسلامى)، ج25، ص: 439- 438-
https://eitaa.com/shakhes1340
15.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 راه دو طرفه میان ایمان و عمل
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🔸نمونه هایی از افکار مسخ شده(4)
♦️احیای تفکر دینی (19)
🔻...در ميان تعليماتى كه ما از پيش خودمان به خودمان مى دهيم، عمل را تحقير مى كنيم.
مثلًا مى گوييم انتسابت را به على بن ابى طالب درست كن، «يا على» بگو، اسمت شيعه باشد و در ديوان عزاداران حسينى ثبت بشود، همين كافى است.
جزو حزب باش.
🔻خيال كرديم- العَياذ باللَّه- حسين بن على عليه السلام يك آدم حزب باز است و مى گويد: هركس كه كارت عضويت در اينجا صادر كرد همان كافى است و مصونيت پيدا مى كند!
🔻اساساً فلسفه شهادت حسين بن على عليه السلام اين بود كه مى خواست اسلام را در مرحله عمل زنده كند:
اشْهَدُ انَّكَ قَدْ اقَمْتَ الصَّلاةَ
وَ آتَيْتَ الزَّكاةَ
وَ امَرْتَ بِالْمَعْروفِ
وَ نَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ
وَ جاهَدْتَ فِى اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ
يعنى تو كشته شدى كه اسلام را در عمل زنده كنى.
ولى ما مى گوييم:
نه، او كشته شد براى اينكه عمل را در اسلام بميراند،
انتساب و وابستگى ظاهرى را درست كند!
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى تفكر اسلامى)، ج25، ص: 437-
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸اکتفا به انتسابات و اسلام ظاهری و تحقیر عمل ، فکری یهودی است!
♦️احیای تفکر دینی (20)
🔻... اين فكر كه ملتى براى خودش امتيازى در نزد پروردگار قائل و معتقد باشد كه اگر من كار بد بكنم خدا به كار بد من كارى ندارد ولى اگر كار خوب بكنم چند برابر جزاى خوب مى دهد، اساساً مال يهودي ها بود و قرآن زياد آن را نقل مى كند.
🔻اينها مى گفتند ما هرچه گناه بكنيم، هرچه كار بد بكنيم، به جهنم نمى رويم. ما نژاد ممتاز هستيم، فرضاً اگر به جهنم برويم، يك تشريفاتى است و بعد از چند روز خلاص مى شويم، بهشت مال ماست:
وَ قالوا لَنْ تَمَسَّنَا النّارُ الّا ايّاماً مَعْدودَةً (بقره:۸۰)
ببينيد قرآن در اينجا چگونه بحث مى كند.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى تفكر اسلامى)، ج25، ص: 439-
https://eitaa.com/shakhes1340