eitaa logo
اندیشه مطهر (عمومی)
1.6هزار دنبال‌کننده
65 عکس
320 ویدیو
10 فایل
🟢رهبر معظم انقلاب : علما و فضلا و جوان‌ها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتاب‌هاي شهيد مطهري را خوانده باشند...(پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایه الله خامنه ای دامت برکاته ) ارتباط با مدیر کانال @Andishe2019
مشاهده در ایتا
دانلود
7.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چشم در چشم دشمن؛ نبرد تا آخرین نفس @TasnimNews
6.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️یک نکته مشترک از زبان دو شهید 🔸به مناسبت شهادت افتخار آمیز سردار سرافراز و فرمانده همیشه پیروز جنبش مقاومت اسلامی«حماس» یحیی سنوار (رحمة الله علیه) که مصداق بارز سخنان این دو شهید عزیز بود!
🔸فکر انحرافی که مقدمه انحطاط مسلمانان بوده است : تحقیر عمل و اکتفا به انتسابات ظاهری ♦️احیای تفکر دینی (22) 🔻قرآن كريم راجع به عمل چقدر صحبت كرده و چقدر تعبيرات رسا و زيبايى در اين زمينه دارد! مثلًا: 🔸و انْ لَيْسَ لِلْانْسانِ الّا ما سَعى‏ براى بشر جز آنچه كه كوشش كرده است نيست؛ يعنى سعادت بشر در گرو عمل اوست. 🔸فمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ. وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ**‏ هركسى به اندازه وزن يك ذره اگر كار خير بكند آن كار خير او از بين نخواهد رفت، به او خواهد رسيد؛ و اگر به اندازه وزن يك ذره كار بد كند، از ميان نخواهد رفت و به‏ او خواهد رسيد. 🔻اين تعليم، يكى از بزرگترين تعليمات براى حيات يك ملت است. وقتى يك ملت فهميد كه سرنوشتش به دست خودش است، سرنوشت او را عمل خودش تعيين مى ‏كند، آن وقت متوجه عمل و نيروى خودش مى ‏شود، متوجه اينكه هيچ چيز به درد من نمى ‏خورد مگر عمل و نيروى من كه صرف فعاليت و سعى مى ‏شود. اين خودش عامل بزرگى است براى حيات. ادامه دارد ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى تفكر اسلامى)، ج‏25، ص: 435- 434- https://eitaa.com/shakhes1340
11.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 سخن تکان‌دهنده آیت‌الله بروجردی(ره) در واپسین روزهای حیات
🔸نمونه های عینی از برخی انحرافات فکری (1) ♦️احیای تفکر دینی (23) 🔻حضرت رضا «عليه السلام» در جلسه ای که با مردم صحبت مى ‏كردند يك وقت متوجه شدند كه زيد - برادر امام رضا كه به او «زيدُ النّار» (زید جهنمی) هم مى ‏گويند- در كنارى نشسته و عده ‏اى را مخاطب خودش قرار داده و به طور خصوصى با آنها حرف مى ‏زند. 🔻حضرت گوش كردند ديدند مرتب «نَحْنُ نَحْنُ» مى ‏گويد، يعنى ما اهل بيت چنينيم، ما خاندان پيغمبر چنان هستيم، خدا با ما چنين رفتار خواهد كرد، و اين امتيازها را ذكر مى ‏كند. 🔻نوشته ‏اند حضرت همين‏جور كه با مردم صحبت مى ‏كردند، ناگهان سخن خودشان را قطع و رو كردند به زيد و فرمودند: اى زيد! اين مهملات چيست كه به مردم مى ‏گويى؟! اين امتيازات چيست كه تو فرض كرده ‏اى كه ما با خدا قوم و خويشى داريم؟ آيا ما چون اهل بيت پيغمبر هستيم با خدا قوم و خويشى داريم؟ 🔻بعد فرمود: اى زيد! اگر اين جور باشد كه تو مى ‏گويى، كه ما چون اهل بيت پيغمبر هستيم اگر لغزشى هم بكنيم خدا ما را مى ‏بخشد، ما تضمين ‏شده و تأمين ‏شده هستيم، اگر اين مهملاتى كه مى ‏بافى درست باشد، تو از پدرت موسى بن جعفر افضل هستى، براى اينكه تو هم تضمين ‏شده ‏اى و به بهشت مى ‏روى، پدرت موسى بن جعفر هم به بهشت مى ‏رود، اما پدرت يك عمر در دنيا عمل و كوشش كرد و اجتهاد و عبادت نمود و تو يك عمر به بطالت گذراندى. آن طور كه تو مى ‏گويى، لازمه ‏اش اين است كه تو و پدرت موسى بن جعفر عليه السلام هر دو در نزد خدا مقرّب باشيد؛ پس تو از پدرت خيلى افضل هستى چون او يك عمر عبادت كرد و تو بى ‏عبادت به آنجا مى ‏رسى كه پدرت رسيده است. 🔻...بعد حضرت رضا فرمود: مگر پسر نوح پيغمبرزاده نبود؟ اى زيد! پس چرا خداى تبارك و تعالى حاضر نشد خواهش يك پيغمبر را درباره يك پيغمبرزاده بپذيرد و فرمود : « إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ »(هود:46) او فاسق و فاسد و مجسمه عمل غير صالح است. ادامه دارد ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى تفكر اسلامى)، ج‏25، ص: 442- 439- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
23.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸افراط در یک ارزش و غفلت از سایر ارزشها علت بیشتر انحرافات در انسانهاست
♦️بزرگترین عامل دین گریزی در غرب : خشونت های کلیسا در دوره قرون وسطی ، دادگاههای تفتیش عقاید و سلب آزادی عقیده 🔻...مذهب كه مى ‏بايست دليل هدايت و پيام ‏آور محبّت باشد، در اروپا به - سبب خشونت های کلیسا و دادگاه های تفتیش عقاید در دوره قرون وسطی به مرحله ای رسید که - تصوّر هر كس از دين و خدا و مذهب، خشونت بود و اختناق و استبداد. بديهى است كه عكس العمل مردم در مقابل چنين روشى جز نفى مذهب از اساس و نفى آن چيزى كه پايه اوّلى مذهب است، يعنى خدا، نمى ‏توانست باشد. 🔻هر وقت و هر زمان كه پيشوايان مذهبى مردم- كه مردم در هر حال آنها را نماينده واقعى مذهب تصوّر مى ‏كنند- پوست پلنگ‏ مى ‏پوشند و دندان ببر نشان مى ‏دهند و متوسّل به تكفير و تفسيق مى ‏شوند، مخصوصاً هنگامى كه اغراض خصوصى به اين صورت در مى ‏آيد، بزرگترين ضربت بر پيكر دين و مذهب به سود مادّيگرى(مکاتب الحادی و ضد دین ) وارد مى ‏شود. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(علل گرایش به مادیگری) ؛ ج‏1 ؛ ص491- 487-با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
7.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢اصحاب الیمین(در آیه ۲۷ سوره واقعه) چه کسانی هستند؟
🟢 مهدويت ، يك فلسفه بزرگ جهانى ✅ غالب ما مسأله حضرت حجت (ع) را به صورت يك آرزوى كودكانه‏ ، يك آدمى كه دچار عقده و انتقام است درآورده‏ ايم! گويى حضرت حجت فقط انتظار دارند كه كى خداوند تبارك و تعالى به ايشان اجازه بدهند كه مثلا بيايند ما مردم ايران را غرق در سعادت كنند يا شيعه را غرق در سعادت كنند، آن هم شيعه‏ اى كه ما هستيم كه شيعه نيستيم! ✅ نه، اين يك فلسفه بزرگ جهانى است، چون اسلام يك دين جهانى است، چون تشيع به معنى واقعى‏ اش يك امر جهانى است. اين را ما بايد به صورت يك فلسفه بزرگ جهانى تلقى كنيم. ✅ وقتى قرآن مى ‏گويد: وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ‏ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ‏ ،(انبیاء /105) صحبت از زمين است، نه صحبت از اين منطقه و آن منطقه و اين قوم و آن نژاد. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(سیری در سیره ائمه اطهار علیهم السلام ) ؛ ج‏18 ؛ ص181-180- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️منطق ماشين دودى یا «نشانه جامعه مرده» 🔻يكى از دوستان ما كه مرد نكته ‏سنجى است، يك تعبير بسيار لطيف داشت، اسمش را گذاشته بود منطق ماشين دودى. 🔻مى ‏گفتيم منطق ماشين دودى چيست؟ مى ‏گفت من يك درسى را از قديم آموخته ‏ام و جامعه را روى منطق ماشين دودى مى ‏شناسم. 🔻وقتى بچه بودم منزلمان در حضرت عبد العظيم بود و آن زمان قطار راه‏آهن به صورت امروز نبود و فقط همين قطار تهران- شاه عبد العظيم بود. من مى ‏ديدم كه قطار وقتى در ايستگاه ايستاده بچه ‏ها دورش جمع مى ‏شوند و آن را تماشا مى ‏كنند و به زبان حال مى ‏گويند ببين چه موجود عجيبى است! 🔻معلوم بود كه يك احترام و عظمتى براى آن قائل هستند. تا قطار ايستاده بود با يك نظر تعظيم و تكريم و احترام و اعجاب به آن نگاه مى ‏كردند. كم ‏كم ساعت حركت قطار مى ‏رسيد و قطار راه مى ‏افتاد. همين‏كه راه مى ‏افتاد بچه ‏ها مى ‏دويدند، سنگ برمى ‏داشتند و قطار را مورد حمله قرار مى ‏دادند. 🔻من تعجب مى ‏كردم كه اگر به اين قطار بايد سنگ زد چرا وقتى كه ايستاده يك ريگ كوچك هم به آن نمى ‏زنند، و اگر بايد برايش اعجاب قائل بود اعجابِ بيشتر در وقتى است كه حركت مى ‏كند. 🔻اين معمّا برايم بود تا وقتى كه بزرگ شدم و وارد اجتماع شدم. ديدم اين قانون كلى زندگى ما ايرانيان است كه : هركسى و هر چيزى تا وقتى كه ساكن است مورد احترام است. تا ساكت است مورد تعظيم و تبجيل است، اما همين‏كه به راه افتاد و يك قدم برداشت نه تنها كسى كمكش نمى ‏كند بلكه سنگ است كه به طرف او پرتاب مى ‏شود. اين نشانه يك جامعه مرده است، ولى يك جامعه زنده فقط براى كسانى احترام قائل است كه متكلّم هستند نه ساكت، متحرّكند نه ساكن، باخبرترند نه بى ‏خبرتر. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى تفكر اسلامى)، ج‏25، ص: 426- 425- https://eitaa.com/shakhes1340
9.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️اسلام «دین صلح» است یا «دین جنگ»؟