eitaa logo
اندیشه مطهر (عمومی)
1.6هزار دنبال‌کننده
53 عکس
318 ویدیو
10 فایل
🟢رهبر معظم انقلاب : علما و فضلا و جوان‌ها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتاب‌هاي شهيد مطهري را خوانده باشند...(پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایه الله خامنه ای دامت برکاته ) ارتباط با مدیر کانال @Andishe2019
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️مشخصات اسلام(۲۷) 🔸اسلام شناسی(۱) 🔹ج. از نظر ايدئولوژى : («بايد» ها و «نبايد» های یک مکتب که متّكى بر جهان بینی خاصّى است كه آنها را توجيه مى‏نمايد) 2️⃣1️⃣ حرمت ربا : 🔻سرمايه به صرف اينكه از جريان عملى و فعّاليّت و معرض كاستى و نابودى خارج شد و صورت «ذمّه» و قرض به خود گرفت، عقيم و نازا و سترون مى‏گردد و هيچ سودى به آن تعلّق نمى‏گيرد، 🔻هر چه از اين راه گرفته شود «ربا» و حرام مؤكّد است .(ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (وحى و نبوت)، ج‏2، ص: 243- با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️فلسفه حجاب در اسلام (۵) 4️⃣ ارزش و احترام زن(۱) : 🔽... مرد بطور قطع از نظر جسمانى بر زن تفوق دارد. از نظر مغز و فكر نيز تفوق مرد لااقل قابل بحث است. 🔽 زن در اين دو جبهه در برابر مرد قدرت مقاومت ندارد، ولى زن از طريق عاطفى و قلبى هميشه تفوق خود را بر مرد ثابت كرده است. 🔽 حريم نگه داشتن زن ميان خود و مرد يكى از وسائل مرموزى بوده است كه زن براى حفظ مقام و موقع خود در برابر مرد از آن استفاده كرده است. 🔽 اسلام زن را تشويق كرده است كه از اين وسيله استفاده كند. اسلام مخصوصا تأكيد كرده است كه زن هر اندازه متين‏ تر و باوقارتر و عفيف تر حركت كند و خود را در معرض نمايش براى مرد نگذارد بر احترامش افزوده مى‏ شود. 🔽 قرآن کریم در سوره احزاب (آیه ۵۹) پس از آنكه توصيه مى‏كند زنان خود را بپوشانند مى‏ فرمايد: «ذلك أدنى أن يعرفن فلا يؤذين‏» يعنى : اين كار براى اينكه به «عفاف» شناخته شوند و معلوم شود «خود را در اختيار مردان قرار نمى ‏دهند» بهتر است و در نتيجه دور باش و حشمت آنها ، مانع مزاحمت افراد سبكسر مى‏ گردد. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (مسأله حجاب)، ج‏19، ص: 442-با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️جمود و تحجر ، منشأ بزرگترین جنایت‌ها در تاریخ (به مناسبت اقدام تروریستی در حرم مطهر شاهچراغ شیراز ) 🔻به طور كلى افرادى كه به دين مى‏ گروند و سپس بيرون مى ‏روند از افرادى كه از اول گرايش پيدا نكرده ‏اند خشن ‏تر و ضد انسان‏تر مى‏ شوند؛ 🔻زيرا دين به حكم نيروى عظيم خود ، همه عواطف ديگر انسانى را تحت الشعاع قرار مى ‏دهد و اگر رفت همه آنها را كه در خود هضم و جذب كرده بود نيز با خود مى‏ برد. 🔻اين است كه افرادى كه زمانى متدين بوده و سپس بى‏ دين شده ‏اند از بى‏ دين‏هاى اوّلى خشن‏تر و بى‏ عاطفه ‏تر و خطرناك‏تر مى ‏شوند. 🔻اما خطرناك‏تر از اين طبقه، متدينان منحرف شده و كج سليقه خشكه مقدس ‏اند. 🔻اين طبقه علاوه بر اينكه عواطف انسانى ‏شان ، تحت الشعاع عاطفه دينى قرار گرفته و از تأثير مستقل افتاده، نيروى دين به حكم اينكه منحرف شده اثر خود را نمى ‏بخشد 🔻و از آن طرف چون زايل نشده و به صورت انحرافى كار مى‏ كند به همان قدرت كه مقتضاى نيروى دين است فعال است. 🔻اينها ديگر از هر سبع - درنده ای - خطرناك‏تر و وحشتناك‏ترند. 🔻تاريخ نشان مى ‏دهد كه بى ‏رحمانه ‏ترين جنگها، كشتارها، زجر و شكنجه ‏ها به وسيله خشكه مقدسان صورت گرفته است. 🔻بزرگترين نمك نشناسى‏ ها را اينها انجام مى ‏دهند زيرا : «يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ‏ صُنْعاً» (کهف : 184) - خیال می کنند کارشان پسندیده است- 🔻جنگهاى صليبى، جنگهاى خوارج، حتى فاجعه كربلا ساخته دست اين طبقه است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (پاسخهاى استاد به نقدهايى بر كتاب مسأله حجاب)، ج‏۱۹، ص: ۶۱۸-۶۱۷-با ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️مذهب «خوارج» روحاً نمرده است❗️ 🔻مذهب خوارج هر چند منقرض شده است اما روحاً نمرده است؛ 🔻 روح «خارجيگرى» در پيكر بسيارى از ما حلول كرده است. 🔻يكى از بارزترين مميّزات خوارج ، جهالت و نادانى‏ شان بود. 🔻از مظاهر جهالتشان، عدم تفكيك ميان ظاهر يعنى خط و جلد قرآن و معنى قرآن بود لذا فريب نيرنگ ساده معاويه و عمرو عاص را خوردند. 🔻در اين مردم جهالت و عبادت توأم بود. على مى ‏خواست با جهالت آنها بجنگد. اما چگونه ممكن بود جنبه زهد و تقوا و عبادت اينها را از جنبه جهالتشان تفكيك كرد، بلكه عبادتشان عين جهالت بود. 🔻عبادت توأم با جهالت از نظر على- كه اسلام شناس درجه اول است- ارزشى نداشت لذا آنها را كوبيد و وجهه زهد و تقوا و عبادتشان نتوانست سپرى در مقابل على قرار گيرد. 🔻خطر جهالت اين گونه افراد و جمعيتها بيشتر از اين ناحيه است كه ابزار و آلت دست زيركها قرار مى ‏گيرند و سد راه مصالح عاليه اسلامى واقع مى ‏شوند. ♦️هميشه منافقان بى‏ دين، مقدسان احمق را عليه مصالح اسلامى برمى ‏انگيزند؛ اينها شمشيرى مى ‏گردند در دست آنها و تيرى در كمان آنها. ♦️چقدر عالى و لطيف على عليه السلام اين وضع اينها را بيان مى ‏كند، مى ‏فرمايد: «ثُمَّ انْتُمْ شِرارُ النّاسِ وَ مَنْ رَمى‏ بِهِ الشَّيْطانُ مَرامِيَهُ وَ ضَرَبَ بِهِ تيهَهُ»(نهج البلاغه، خطبه 125) 🔻همانا -شما - بدترين مردم هستيد. شما تيرهايى هستيد در دست شيطان كه از وجود پليد شما براى زدن نشانه خود استفاده مى ‏كند و به وسيله شما مردم را در حيرت و ترديد و گمراهى مى ‏افكند. ▪️مجموعه ‏آثاراستادشهيدمطهرى(جاذبه و دافعه علی علیه السلام) ج‏16 ص 323 ؛و ص 305- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
♦️آن حاکم انقلابی... 🔻... همانطور كه ظهورهاى گذشته پس از سختيهايى بوده، قطعاً اين ظهور نيز پس از سختيها و شدّتها خواهد بود. هميشه برقها در ظلمتها مى‏ جهد. ♦️على (عليه السّلام)- با اشاره به ظهور مهدى موعود(عج) - مى ‏فرمايد: 🔻...همانا فردا-و فردا چيزى ظاهر خواهد كرد كه او را نمى‏ شناسيد و انتظارش را نداريد- آن حاكم انقلابى هر يك از عمّال حكومتهاى قبلى را به سزاى خويش خواهد رسانيد، زمين پاره‏ هاى جگر خود را از معادن و خيرات و بركات براى او بيرون خواهد آورد و كليدهاى خود را با تمكين به او تسليم خواهد كرد؛ آن وقت به شما نشان خواهد داد كه عدالت واقعى چيست، و كتاب خدا و سنّت پيامبر را احياء خواهد كرد.(نهج البلاغه خطبه 136) ♦️على (عليه السّلام) از يك آينده عبوس و خشمناك و جنگهاى وحشتزا ياد مى ‏كند ولى در پايان اين شب سيه ، يك سفيدى ميمونى را نويد مى‏ دهد. 🔻قرآن كريم هم مى‏ فرمايد: 🔸«وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ »(انبیاء : 105) (براى هميشه زمين در اختيار ارباب شهوت و غضب و بندگان جاه و مقام و اسيران هواى نفس نخواهد بود). 🔻آرى، اين است فلسفه بزرگ مهدويّت؛ در عين اينكه پيش‏ بينى يك سلسله تكانهاى شديد و نابسامانيها و كشتارها و بى‏ عدالتيهاست، پيش‏ بينى يك آينده سعادت‏بخش و پيروزى كامل عقل بر جهل، توحيد بر شرك، ايمان بر شك، عدالت بر ظلم، سعادت بر شقاوت است؛ لذا نويد و آرزوست. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (امدادهاى غيبى در زندگى بشر)، ج‏3، ص: 363-362- با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️معیار تشخیص حق از باطل در فضای غبار آلود فتنه های اجتماعی- سیاسی 🔻ما الآن كه على و عمار و اويس قرنى و ديگران را با عايشه و زبير و طلحه روبرو مى‏ بينيم، مردد نمى ‏شويم ؛ 🔻اما اگر در آن زمان مى ‏زيستيم و سوابق آنان را از نزديك مى‏ ديديم، شايد از ترديد مصون نمى‏ مانديم. 🔻- شخصی از یاران امام علی که با مشاهده «جنگ جمل» در تمییز حق از باطل به حیرت افتاده بود - محضر امير المؤمنين شرفياب شد و گفت: آيا ممكن است طلحه و زبير و عايشه بر باطل اجتماع كنند؟ شخصيتهايى مانند آنان از بزرگان صحابه رسول اللَّه چگونه اشتباه مى‏ كنند و راه باطل را مى ‏پيمايند؟ آيا اين ممكن است؟ 🔻- امام علیه السلام در پاسخ او سخنى دارد كه دكتر طه حسين، دانشمند و نويسنده مصرى، مى‏ گويد: سخنى محكم‏تر و بالاتر از اين نمى ‏شود بعد از آنكه وحى خاموش گشت و نداى آسمانى منقطع شد، سخنى به اين بزرگى شنيده نشده است. فرمود: «انَّكَ لَمَلْبُوسٌ عَلَيْكَ، انَّ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ لا يُعْرَفانِ بِاقْدارِ الرِّجالِ، اعْرِفِ الْحَقَّ تَعْرِفْ اهْلَهُ وَ اعْرِفِ الْباطِلَ تَعْرِفْ اهْلَهُ‏» ترجمه : سرت كلاه رفته و حقيقت بر تو اشتباه شده حق و باطل را با ميزان قدر و شخصيت افراد نمى ‏شود شناخت 🔻اين صحيح نيست كه تو اول ، شخصيتهايى را مقياس قرار دهى و بعد حق و باطل را با اين مقياسها بسنجى: فلان چيز حق است چون فلان و فلان با آن موافقند و فلان چيز باطل است چون فلان و فلان با آن مخالف 🔻نه، اشخاص نبايد مقياس حق و باطل قرار گيرند. اين حق و باطل است كه بايد مقياس اشخاص و شخصيت آنان باشند. 🔻يعنى بايد حق‏ شناس و باطل‏ شناس باشى نه اشخاص و شخصيت‏ شناس؛ 🔻افراد را (خواه شخصيتهاى بزرگ و خواه شخصيتهاى كوچك) با حق مقايسه كنى، اگر با آن منطبق شدند شخصيت شان را بپذيرى و الّا نه. 🔻اين، حرف- صحیح - نيست كه آيا طلحه و زبير و عايشه ممكن است بر باطل باشند؟(روضه الواعظین ص 31) 🔻در اينجا على عليه السلام معيار «حقيقت» را خود «حقيقت» قرار داده است و روح تشيع نيز جز اين چيزى نيست. 🔻در حقيقت فرقه شيعه مولود يك «بينش مخصوص» و اهميت دادن به «اصول اسلامى» است نه به افراد و اشخاص. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جاذبه و دافعه على عليه السلام)، ج‏16، ص: 309-307-با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️حضور زن در اجتماع (۱) 🔸نه حبس ، نه اختلاط بلکه «حريم» 🔻آنچه اسلام مى‏گويد نه آن چيزى است كه مخالفان اسلام اسلام را بدان متهم مى‏كنند، يعنى محبوسيت زن در خانه، 🔻و نه نظامى است كه دنياى جديد آن را پذيرفته است و عواقب شوم آن را مى‏بيند، يعنى اختلاط زن و مرد در مجامع. 🔻حبس كلى زن در خانه، نوعى مجازات بود كه به‏طور موقت در اسلام براى زنان بدكار مقرر شد(نساء/۵) 🔻مقصود اين است كه اسلام با اختلاط مخالف است نه با شركت زن در مجامع ولو با حفظ حريم. 🔻اسلام مى‏گويد: نه حبس و نه اختلاط بلكه حريم. 🔻سنت جارى مسلمين از زمان رسول خدا همين بوده است كه زنان از شركت در مجالس و مجامع منع نمى‏شده‏اند ولى همواره اصل «حريم» رعايت شده است. 🔻در مساجد و مجامع، حتى در كوچه و معبر، زن با مرد مختلط نبوده است. 🔻شركت مختلط زن و مرد در برخى مجامع، مانند برخى مشاهد مشرّفه كه در زمان ما محل ازدحام فوق العاده است، برخلاف مرضىّ شارع مقدس اسلام است. (ادامه دارد) ▪️مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى(مسأله حجاب)، ج‏19، ص: 550-552- با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
🔸« اندیشه مطهر» در«ایتا» https://eitaa.com/shakhes1340 🔹«بازخوانی اندیشه های امام خمینی» در«ایتا» https://eitaa.com/Imam1340 🔸«باز خوانی اندیشه های رهبری» در «ایتا» https://eitaa.com/rahbari1340
♦️مشخصات اسلام(۲۸) 🔸اسلام شناسی(۱) 🔹ج. از نظر ايدئولوژى : («بايد» ها و «نبايد» های یک مکتب که متّكى بر جهان بینی خاصّى است كه آنها را توجيه مى‏نمايد) 3️⃣1️⃣ بطلان معاملات مجهول و ریسکی 🔻هر مبادله و گردش ثروتى بايد از روى آگاهى كامل طرفين باشد و اطّلاعات لازم قبلا كسب شده باشد 🔻 معاملات جاهلانه و ريسكى ، غرر و باطل است (نهى النّبىّ عن الغرر) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (وحى و نبوت)، ج‏2، ص: 244-243- با ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️حضور زن در اجتماع (۲) 🔸نه حبس ، نه اختلاط بلکه «حريم» 🔻راستى اگر كسى بيماردل‏ نباشد تصديق مى‏كند كه راه اسلام راه معتدل و متعادلى است. 🔻اسلام در عين اينكه نهايت مراقبت را براى پاكى روابط جنسى به عمل آورده است هيچ گونه مانعى براى بروز استعدادهاى انسانى زن به وجود نياورده است 🔻بلكه كارى كرده است كه اگر اين برنامه دور از هر افراط و تفريطى اجرا شود، هم روحيه‏ها سالم مى‏ماند و هم روابط خانواده‏ها صميمى‏تر و جدى‏تر مى‏گردد و هم محيط اجتماع براى فعاليت صحيح مرد و زن آماده‏تر مى‏شود. 🔻...آنچه مصلحت ايجاب مى‏كند جز اين نيست كه : بايد اين خيال را از سر زنان امروز خارج كنيم كه مى‏گويند «حجاب در عصر حاضر غيرعملى است؛» - و - ثابت كنيم كه : 🔸- اولا - حجاب اسلامى ، كاملًا منطقى و عملى است. 🔹ثانياً كوشش كنيم كه در فعاليتهاى فرهنگى، اجتماعى، بهداشتى، واحدهاى اختصاصى براى زنان به وجود آوريم 🔸و با فعاليتهاى مختلط و واحدهاى مختلط كه تقليد احمقانه‏اى از اروپاييان است مبارزه كنيم. 🔻تنها در اين صورت است كه زنان شخصيت واقعى خود را بازخواهند يافت و به نام آزادى و مساوات، ابزار و بازيچه و احياناً وسيله اطفاء شهوت مردان قرار نخواهند گرفت. ▪️مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏19، ص: 564 و ص 546-547- با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️زیان امر به معروف و نهى از منكر جاهلانه(۱) ⭕️ به خدا قسم من مى‏ترسم : زيانى كه ما از راه امر به معروف و نهى از منكر جاهلانه كرده‏ ايم يا صدمه ‏هايى كه از اين راه به اسلام زده ‏ايم، از زيان ترك امر به معروف و نهى از منكرمان بيشتر باشد. (ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج‏17، ص: -287- ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
♦️زیان امر به معروف و نهى از منكر جاهلانه(۲) 🔸بصیرت و آگاهی شرط نخست امربمعروف و نهی از منکر 🔻اين وظيفه بزرگ (امر به معروف و نهى از منكر) دو ركن، دو شرط اساسى دارد. يكى از آنها رشد، آگاهى و بصيرت است. 🔻تا حالا كه امر به معروف و نهى از منكرهاى ما در اطراف دگمه لباس و بند كفش مردم بوده است، در حول و حوش موى سر و دوخت لباس مردم بوده است! 🔻ما اصلًا معروف چه مى‏شناسيم كه چيست؟ منكر چه مى‏شناسيم كه چيست؟ 🔻ما گاهى معروفها را به جاى منكر مى‏گيريم و منكرها را به جاى معروف. 🔻بهتر اينكه ما جاهلها امر به معروف و نهى از منكر نكنيم. چه منكرها كه به نام امر به معروف و نهى از منكر به وجود نيامد! 🔻آگاهى و بصيرت مى‏خواهد، خبرت و خبرويّت مى‏خواهد؛ دانايى، روانشناسى و جامعه‏شناسى مى‏خواهد تا انسان بفهمد كه چگونه امر به معروف و نهى از منكر كند، 🔻يعنى راه معروف را تشخيص بدهد، ببيند معروف كجاست، منكر را تشخيص بدهد، ريشه منكر را به دست بياورد، از كجا آن منكر سرچشمه مى‏گيرد. 🔻و لهذا ائمه دين فرموده‏اند: جاهل بهتر است امر به معروف و نهى از منكر نكند، چرا؟ «لِانَّهُ ما يُفْسِدُهُ اكْثَرُ مِمّا يُصْلِحُهُ‏» چون جاهل هنگامى كه امر به معروف و نهى از منكر مى‏كند، مى‏خواهد بهتر كند بدتر مى‏كند. و چقدر در اين زمينه مثالها زياد است! ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج‏17، ص: 240-239- با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340