♦️مشخصات اسلام(۲۷)
🔸اسلام شناسی(۱)
🔹ج. از نظر ايدئولوژى : («بايد» ها و «نبايد» های یک مکتب که متّكى بر جهان بینی خاصّى است كه آنها را توجيه مىنمايد)
2️⃣1️⃣ حرمت ربا :
🔻سرمايه به صرف اينكه از جريان عملى و فعّاليّت و معرض كاستى و نابودى خارج شد
و صورت «ذمّه» و قرض به خود گرفت،
عقيم و نازا و سترون مىگردد
و هيچ سودى به آن تعلّق نمىگيرد،
🔻هر چه از اين راه گرفته شود «ربا» و حرام مؤكّد است .(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (وحى و نبوت)، ج2، ص: 243- با تلخیص و ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️فلسفه حجاب در اسلام (۵)
4️⃣ ارزش و احترام زن(۱) :
🔽... مرد بطور قطع از نظر جسمانى بر زن تفوق دارد.
از نظر مغز و فكر نيز تفوق مرد لااقل قابل بحث است.
🔽 زن در اين دو جبهه در برابر مرد قدرت مقاومت ندارد،
ولى زن از طريق عاطفى و قلبى هميشه تفوق خود را بر مرد ثابت كرده است.
🔽 حريم نگه داشتن زن ميان خود و مرد
يكى از وسائل مرموزى بوده است كه زن براى حفظ مقام و موقع خود در برابر مرد از آن استفاده كرده است.
🔽 اسلام زن را تشويق كرده است كه از اين وسيله استفاده كند.
اسلام مخصوصا تأكيد كرده است كه زن هر اندازه متين تر و باوقارتر و عفيف تر حركت كند
و خود را در معرض نمايش براى مرد نگذارد
بر احترامش افزوده مى شود.
🔽 قرآن کریم در سوره احزاب (آیه ۵۹) پس از آنكه توصيه مىكند زنان خود را بپوشانند مى فرمايد:
«ذلك أدنى أن يعرفن فلا يؤذين»
يعنى :
اين كار براى اينكه به «عفاف» شناخته شوند
و معلوم شود «خود را در اختيار مردان قرار نمى دهند» بهتر است
و در نتيجه دور باش و حشمت آنها ، مانع مزاحمت افراد سبكسر مى گردد.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (مسأله حجاب)، ج19، ص: 442-با تلخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️جمود و تحجر ، منشأ بزرگترین جنایتها در تاریخ
(به مناسبت اقدام تروریستی در حرم مطهر شاهچراغ شیراز )
🔻به طور كلى افرادى كه به دين مى گروند
و سپس بيرون مى روند
از افرادى كه از اول گرايش پيدا نكرده اند
خشن تر و ضد انسانتر مى شوند؛
🔻زيرا دين به حكم نيروى عظيم خود ، همه عواطف ديگر انسانى را تحت الشعاع قرار مى دهد
و اگر رفت همه آنها را كه در خود هضم و جذب كرده بود نيز با خود مى برد.
🔻اين است كه افرادى كه زمانى متدين بوده و سپس بى دين شده اند
از بى دينهاى اوّلى خشنتر و بى عاطفه تر و خطرناكتر مى شوند.
🔻اما خطرناكتر از اين طبقه،
متدينان منحرف شده و كج سليقه خشكه مقدس اند.
🔻اين طبقه علاوه بر اينكه عواطف انسانى شان ، تحت الشعاع عاطفه دينى قرار گرفته و از تأثير مستقل افتاده،
نيروى دين به حكم اينكه منحرف شده
اثر خود را نمى بخشد
🔻و از آن طرف چون زايل نشده و به صورت انحرافى كار مى كند
به همان قدرت كه مقتضاى نيروى دين است فعال است.
🔻اينها ديگر از هر سبع - درنده ای - خطرناكتر و وحشتناكترند.
🔻تاريخ نشان مى دهد كه بى رحمانه ترين جنگها، كشتارها، زجر و شكنجه ها
به وسيله خشكه مقدسان صورت گرفته است.
🔻بزرگترين نمك نشناسى ها را اينها انجام مى دهند
زيرا : «يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً» (کهف : 184)
- خیال می کنند کارشان پسندیده است-
🔻جنگهاى صليبى، جنگهاى خوارج،
حتى فاجعه كربلا ساخته دست اين طبقه است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (پاسخهاى استاد به نقدهايى بر كتاب مسأله حجاب)، ج۱۹، ص: ۶۱۸-۶۱۷-با ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️مذهب «خوارج» روحاً نمرده است❗️
🔻مذهب خوارج هر چند منقرض شده است
اما روحاً نمرده است؛
🔻 روح «خارجيگرى» در پيكر بسيارى از ما حلول كرده است.
🔻يكى از بارزترين مميّزات خوارج ، جهالت و نادانى شان بود.
🔻از مظاهر جهالتشان،
عدم تفكيك ميان ظاهر
يعنى خط و جلد قرآن و معنى قرآن بود
لذا فريب نيرنگ ساده معاويه و عمرو عاص را خوردند.
🔻در اين مردم جهالت و عبادت توأم بود.
على مى خواست با جهالت آنها بجنگد.
اما چگونه ممكن بود جنبه زهد و تقوا و عبادت اينها را
از جنبه جهالتشان تفكيك كرد،
بلكه عبادتشان عين جهالت بود.
🔻عبادت توأم با جهالت از نظر على- كه اسلام شناس درجه اول است- ارزشى نداشت
لذا آنها را كوبيد
و وجهه زهد و تقوا و عبادتشان نتوانست سپرى در مقابل على قرار گيرد.
🔻خطر جهالت اين گونه افراد و جمعيتها بيشتر از اين ناحيه است كه
ابزار و آلت دست زيركها قرار مى گيرند
و سد راه مصالح عاليه اسلامى واقع مى شوند.
♦️هميشه منافقان بى دين،
مقدسان احمق را عليه مصالح اسلامى برمى انگيزند؛
اينها شمشيرى مى گردند در دست آنها
و تيرى در كمان آنها.
♦️چقدر عالى و لطيف على عليه السلام اين وضع اينها را بيان مى كند،
مى فرمايد:
«ثُمَّ انْتُمْ شِرارُ النّاسِ وَ مَنْ رَمى بِهِ الشَّيْطانُ مَرامِيَهُ وَ ضَرَبَ بِهِ تيهَهُ»(نهج البلاغه، خطبه 125)
🔻همانا -شما - بدترين مردم هستيد.
شما تيرهايى هستيد در دست شيطان
كه از وجود پليد شما براى زدن نشانه خود استفاده مى كند
و به وسيله شما مردم را در حيرت و ترديد و گمراهى مى افكند.
▪️مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى(جاذبه و دافعه علی علیه السلام) ج16 ص 323 ؛و ص 305- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️آن حاکم انقلابی...
🔻... همانطور كه ظهورهاى گذشته پس از سختيهايى بوده،
قطعاً اين ظهور نيز پس از سختيها و شدّتها خواهد بود.
هميشه برقها در ظلمتها مى جهد.
♦️على (عليه السّلام)- با اشاره به ظهور مهدى موعود(عج) - مى فرمايد:
🔻...همانا فردا-و فردا چيزى ظاهر خواهد كرد كه او را نمى شناسيد و انتظارش را نداريد-
آن حاكم انقلابى هر يك از عمّال حكومتهاى قبلى را به سزاى خويش خواهد رسانيد،
زمين پاره هاى جگر خود را از معادن و خيرات و بركات براى او بيرون خواهد آورد
و كليدهاى خود را با تمكين به او تسليم خواهد كرد؛
آن وقت به شما نشان خواهد داد كه عدالت واقعى چيست،
و كتاب خدا و سنّت پيامبر را احياء خواهد كرد.(نهج البلاغه خطبه 136)
♦️على (عليه السّلام) از يك آينده عبوس و خشمناك و جنگهاى وحشتزا ياد مى كند
ولى در پايان اين شب سيه ، يك سفيدى ميمونى را نويد مى دهد.
🔻قرآن كريم هم مى فرمايد:
🔸«وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ »(انبیاء : 105)
(براى هميشه زمين در اختيار ارباب شهوت و غضب و بندگان جاه و مقام و اسيران هواى نفس نخواهد بود).
🔻آرى، اين است فلسفه بزرگ مهدويّت؛
در عين اينكه پيش بينى يك سلسله تكانهاى شديد و نابسامانيها و كشتارها و بى عدالتيهاست،
پيش بينى يك آينده سعادتبخش
و پيروزى كامل عقل بر جهل،
توحيد بر شرك،
ايمان بر شك،
عدالت بر ظلم،
سعادت بر شقاوت است؛
لذا نويد و آرزوست.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (امدادهاى غيبى در زندگى بشر)، ج3، ص: 363-362- با تلخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️معیار تشخیص حق از باطل در فضای غبار آلود فتنه های اجتماعی- سیاسی
🔻ما الآن كه على و عمار و اويس قرنى و ديگران را
با عايشه و زبير و طلحه روبرو مى بينيم،
مردد نمى شويم ؛
🔻اما اگر در آن زمان مى زيستيم
و سوابق آنان را از نزديك مى ديديم،
شايد از ترديد مصون نمى مانديم.
🔻- شخصی از یاران امام علی که با مشاهده «جنگ جمل» در تمییز حق از باطل به حیرت افتاده بود -
محضر امير المؤمنين شرفياب شد و گفت:
آيا ممكن است طلحه و زبير و عايشه بر باطل اجتماع كنند؟
شخصيتهايى مانند آنان از بزرگان صحابه رسول اللَّه چگونه اشتباه مى كنند
و راه باطل را مى پيمايند؟
آيا اين ممكن است؟
🔻- امام علیه السلام در پاسخ او سخنى دارد كه دكتر طه حسين، دانشمند و نويسنده مصرى، مى گويد:
سخنى محكمتر و بالاتر از اين نمى شود
بعد از آنكه وحى خاموش گشت
و نداى آسمانى منقطع شد،
سخنى به اين بزرگى شنيده نشده است.
فرمود:
«انَّكَ لَمَلْبُوسٌ عَلَيْكَ،
انَّ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ لا يُعْرَفانِ بِاقْدارِ الرِّجالِ،
اعْرِفِ الْحَقَّ تَعْرِفْ اهْلَهُ
وَ اعْرِفِ الْباطِلَ تَعْرِفْ اهْلَهُ»
ترجمه :
سرت كلاه رفته و حقيقت بر تو اشتباه شده
حق و باطل را با ميزان قدر و شخصيت افراد نمى شود شناخت
🔻اين صحيح نيست كه تو اول ، شخصيتهايى را مقياس قرار دهى
و بعد حق و باطل را با اين مقياسها بسنجى:
فلان چيز حق است چون فلان و فلان با آن موافقند
و فلان چيز باطل است چون فلان و فلان با آن مخالف
🔻نه،
اشخاص نبايد مقياس حق و باطل قرار گيرند.
اين حق و باطل است كه بايد مقياس اشخاص و شخصيت آنان باشند.
🔻يعنى بايد حق شناس و باطل شناس باشى
نه اشخاص و شخصيت شناس؛
🔻افراد را (خواه شخصيتهاى بزرگ و خواه شخصيتهاى كوچك) با حق مقايسه كنى،
اگر با آن منطبق شدند شخصيت شان را بپذيرى و الّا نه.
🔻اين، حرف- صحیح - نيست كه آيا طلحه و زبير و عايشه ممكن است بر باطل باشند؟(روضه الواعظین ص 31)
🔻در اينجا على عليه السلام
معيار «حقيقت» را خود «حقيقت» قرار داده است
و روح تشيع نيز جز اين چيزى نيست.
🔻در حقيقت فرقه شيعه مولود يك «بينش مخصوص»
و اهميت دادن به «اصول اسلامى» است
نه به افراد و اشخاص.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جاذبه و دافعه على عليه السلام)، ج16، ص: 309-307-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️حضور زن در اجتماع (۱)
🔸نه حبس ، نه اختلاط بلکه «حريم»
🔻آنچه اسلام مىگويد
نه آن چيزى است كه مخالفان اسلام اسلام را بدان متهم مىكنند،
يعنى محبوسيت زن در خانه،
🔻و نه نظامى است كه دنياى جديد آن را پذيرفته است
و عواقب شوم آن را مىبيند،
يعنى اختلاط زن و مرد در مجامع.
🔻حبس كلى زن در خانه،
نوعى مجازات بود كه بهطور موقت در اسلام
براى زنان بدكار مقرر شد(نساء/۵)
🔻مقصود اين است كه اسلام با اختلاط مخالف است
نه با شركت زن در مجامع ولو با حفظ حريم.
🔻اسلام مىگويد: نه حبس و نه اختلاط بلكه حريم.
🔻سنت جارى مسلمين از زمان رسول خدا همين بوده است
كه زنان از شركت در مجالس و مجامع منع نمىشدهاند
ولى همواره اصل «حريم» رعايت شده است.
🔻در مساجد و مجامع، حتى در كوچه و معبر، زن با مرد مختلط نبوده است.
🔻شركت مختلط زن و مرد در برخى مجامع،
مانند برخى مشاهد مشرّفه كه در زمان ما محل ازدحام فوق العاده است،
برخلاف مرضىّ شارع مقدس اسلام است. (ادامه دارد)
▪️مجموعهآثاراستادشهيدمطهرى(مسأله حجاب)، ج19، ص: 550-552- با تلخیص و ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸« اندیشه مطهر» در«ایتا»
https://eitaa.com/shakhes1340
🔹«بازخوانی اندیشه های امام خمینی» در«ایتا»
https://eitaa.com/Imam1340
🔸«باز خوانی اندیشه های رهبری» در «ایتا»
https://eitaa.com/rahbari1340
♦️مشخصات اسلام(۲۸)
🔸اسلام شناسی(۱)
🔹ج. از نظر ايدئولوژى : («بايد» ها و «نبايد» های یک مکتب که متّكى بر جهان بینی خاصّى است كه آنها را توجيه مىنمايد)
3️⃣1️⃣ بطلان معاملات مجهول و ریسکی
🔻هر مبادله و گردش ثروتى بايد از روى آگاهى كامل طرفين باشد
و اطّلاعات لازم قبلا كسب شده باشد
🔻 معاملات جاهلانه و ريسكى ، غرر و باطل است (نهى النّبىّ عن الغرر)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (وحى و نبوت)، ج2، ص: 244-243- با ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️حضور زن در اجتماع (۲)
🔸نه حبس ، نه اختلاط بلکه «حريم»
🔻راستى اگر كسى بيماردل نباشد تصديق مىكند كه راه اسلام راه معتدل و متعادلى است.
🔻اسلام در عين اينكه نهايت مراقبت را براى پاكى روابط جنسى به عمل آورده است
هيچ گونه مانعى براى بروز استعدادهاى انسانى زن به وجود نياورده است
🔻بلكه كارى كرده است كه اگر اين برنامه دور از هر افراط و تفريطى اجرا شود،
هم روحيهها سالم مىماند
و هم روابط خانوادهها صميمىتر و جدىتر مىگردد
و هم محيط اجتماع براى فعاليت صحيح مرد و زن آمادهتر مىشود.
🔻...آنچه مصلحت ايجاب مىكند جز اين نيست كه :
بايد اين خيال را از سر زنان امروز خارج كنيم كه مىگويند «حجاب در عصر حاضر غيرعملى است؛»
- و - ثابت كنيم كه :
🔸- اولا - حجاب اسلامى ، كاملًا منطقى و عملى است.
🔹ثانياً كوشش كنيم كه در فعاليتهاى فرهنگى،
اجتماعى،
بهداشتى،
واحدهاى اختصاصى براى زنان به وجود آوريم
🔸و با فعاليتهاى مختلط و واحدهاى مختلط
كه تقليد احمقانهاى از اروپاييان است مبارزه كنيم.
🔻تنها در اين صورت است كه زنان شخصيت واقعى خود را بازخواهند يافت
و به نام آزادى و مساوات،
ابزار و بازيچه
و احياناً وسيله اطفاء شهوت مردان قرار نخواهند گرفت.
▪️مجموعهآثاراستادشهيدمطهرى، ج19، ص: 564 و ص 546-547- با تلخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️زیان امر به معروف و نهى از منكر جاهلانه(۱)
⭕️ به خدا قسم من مىترسم :
زيانى كه ما از راه امر به معروف و نهى از منكر جاهلانه كرده ايم
يا صدمه هايى كه از اين راه به اسلام زده ايم،
از زيان ترك امر به معروف و نهى از منكرمان بيشتر باشد.
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: -287- ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️زیان امر به معروف و نهى از منكر جاهلانه(۲)
🔸بصیرت و آگاهی شرط نخست امربمعروف و نهی از منکر
🔻اين وظيفه بزرگ (امر به معروف و نهى از منكر) دو ركن،
دو شرط اساسى دارد.
يكى از آنها
رشد، آگاهى و بصيرت است.
🔻تا حالا كه امر به معروف و نهى از منكرهاى ما در اطراف دگمه لباس و بند كفش مردم بوده است،
در حول و حوش موى سر و دوخت لباس مردم بوده است!
🔻ما اصلًا معروف چه مىشناسيم كه چيست؟
منكر چه مىشناسيم كه چيست؟
🔻ما گاهى معروفها را به جاى منكر مىگيريم
و منكرها را به جاى معروف.
🔻بهتر اينكه ما جاهلها امر به معروف و نهى از منكر نكنيم.
چه منكرها كه به نام امر به معروف و نهى از منكر به وجود نيامد!
🔻آگاهى و بصيرت مىخواهد،
خبرت و خبرويّت مىخواهد؛
دانايى، روانشناسى و جامعهشناسى مىخواهد
تا انسان بفهمد كه چگونه امر به معروف و نهى از منكر كند،
🔻يعنى راه معروف را تشخيص بدهد، ببيند معروف كجاست، منكر را تشخيص بدهد،
ريشه منكر را به دست بياورد،
از كجا آن منكر سرچشمه مىگيرد.
🔻و لهذا ائمه دين فرمودهاند:
جاهل بهتر است امر به معروف و نهى از منكر نكند،
چرا؟
«لِانَّهُ ما يُفْسِدُهُ اكْثَرُ مِمّا يُصْلِحُهُ»
چون جاهل هنگامى كه امر به معروف و نهى از منكر مىكند، مىخواهد بهتر كند بدتر مىكند.
و چقدر در اين زمينه مثالها زياد است!
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 240-239- با تلخیص و ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340