8.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 چرا همگان به امام حسین(ع) عشق میورزند؟
🔴حسین بن علی (ع) سوژه ای بزرگ برای مبارزه با ظلم ، اقامه نماز ، امر به معروف و نهی از منکر و احیای اسلام
🔻حسين بن على يك سوژه بزرگ اجتماعى است.
حسين بن على در آن زمان يك سوژه بزرگ بود؛
هر كسى كه مى خواست در مقابل ظلم قيام كند، شعارش «يا لَثاراتِ الْحُسَيْن» بود.
🔻امروز هم حسين بن على يك سوژه بزرگ است،
سوژه اى براى امر به معروف و نهى از منكر، براى اقامه نماز،
براى زنده كردن اسلام،
براى اينكه احساسات و عواطف عاليه اسلامى در وجود ما احيا بشود.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 60-59- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
7.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 امام حسین(ع):
خود را جز به خدا نفروشید!
🟢أفضل الشهداء
🔸بمناسبت سالروز ولادت با سعادت ابوالفضل العباس (ع) و روز جانباز
✅ مقام جناب أبوالفضل بسيار بالاست.
✅ ائمّه ما فرموده اند:
«انَّ لِلْعَبّاسِ مَنْزِلَةً عِنْدَ اللَّهِ يَغْبطُهُ بِها جَميعُ الشُّهَداءِ»
عبّاس مقامى نزد خدا دارد كه همه شهدا غبطه مقام او را مى برند
✅ متأسفانه تاريخ از زندگى آن بزرگوار اطلاعات زيادى نشان نداده؛
يعنى اگر كسى بخواهد كتابى در مورد زندگى ايشان بنويسد مطلب زيادى پيدا نمى كند.
✅ ولى مطلب زياد به چه درد مى خورد؟
گاهى يك زندگى يك روزه يا دوروزه يا پنج روزه يك نفر كه ممكن است شرح آن بيش از پنج صفحه نباشد،
آنچنان درخشان است
كه امكان دارد به اندازه دهها كتاب ارزش آن شخص را ثابت كند، و جناب أبو الفضل العبّاس چنين شخصى بود.
✅ سن ايشان در كربلا در حدود سى و چهار سال بوده است و داراى فرزندانى بوده اند كه يكى از آنها به نام عبيد الله بن عبّاس بن علىّ بن أبي طالب است و تا زمانهاى دور زنده بوده است.
✅ جناب أبو الفضل در وقت شهادت امير المؤمنين، كودكى نزديك به حد بلوغ يعنى در سن چهارده سالگى بوده است.
✅ در مقاتل معتبر اين مطلب را نوشته اند كه :
امير المؤمنين على عليه السلام يك وقتى به برادرشان عقيل فرمودند براى من زنى انتخاب كن كه «وَلَدَتْهَا الْفُحولَةُ» نژاد از شجاعان برده باشد.
✅ عقيل نسّابه است، نسب شناس و نژادشناس بوده و عجيب هم نژادشناس بوده و قبايل و پدر و مادرها را و اينكه كى از كجا نژاد مى برد مى شناخته است.
✅ فوراً گفت: «عَنّى لَكَ بِامِّ الْبَنينَ بِنْتِ خالِدٍ»
آن زنى كه تو مى خواهى امّ البنين است.
امّ البنين يعنى مادر پسران (مادر چند پسر)،
✅همين دختر را براى امير المؤمنين خواستگارى كردند
و از او چهار پسر براى امير المؤمنين متولد شد
و ظاهراً دخترى از او به دنيا نيامده است. بعد اين زن به معنى واقعى امّ البنين يعنى مادر چند پسر شد.
🔸مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 363-360 - با تلخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
🟢درسی از مکتب امام سجاد «علیه السلام»
(به مناسبت سالروز ولادت خجسته سیدالساجدین امام سجاد علیه السلام)
🔸امام زین العابدین «عليه السلام» فرمود:
كَمْ مِنْ مَفْتونٍ بِحُسْنِ الْقَوْلِ فيهِ،
وَ كَمْ مِنْ مَغْرورٍ بِحُسْنِ السَّتْرِ عَلَيْهِ،
وَ كَمْ مِنْ مُسْتَدْرَجٍ بِالْاحْسانِ الَيْهِ (تحف العقول ص 281)
ترجمه :
✅ بسيارى از مردم از بس خوبی و مدحشان را گفتند فاسد شدند،
✅ بسيارى از مردم چون از عيبشان چشمپوشى شد و مورد انتقاد قرار نگرفتند مغرور شدند،
✅ بسيارى از مردم هم چون به آنها احسان شد و از راه احسان زندگى و كارشان اداره شد متدرّجاً در غفلت فرو رفتند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج25 ؛ ص227-با ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️معیار تشخیص حق از باطل در فتنه های اجتماعی- سیاسی - عقیدتی(۱)
🔻- شخصی از یاران امام علی که با مشاهده «جنگ جمل» در تمییز حق از باطل به حیرت افتاده بود -
محضر امير المؤمنين شرفياب شد و گفت:
آيا ممكن است طلحه و زبير و عايشه بر باطل اجتماع كنند؟
شخصيتهايى مانند آنان از بزرگان صحابه رسول اللَّه چگونه اشتباه مى كنند و راه باطل را مى پيمايند؟
آيا اين ممكن است؟
🔻- امام علیه السلام در پاسخ او سخنى دارد كه دكتر طه حسين، دانشمند و نويسنده مصرى، مى گويد:
بعد از آنكه وحى خاموش گشت
و نداى آسمانى منقطع شد،
سخنى به اين بزرگى شنيده نشده است.
فرمود:
«انَّكَ لَمَلْبُوسٌ عَلَيْكَ،
انَّ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ لا يُعْرَفانِ بِاقْدارِ الرِّجالِ،
اعْرِفِ الْحَقَّ تَعْرِفْ اهْلَهُ
وَ اعْرِفِ الْباطِلَ تَعْرِفْ اهْلَهُ»
ترجمه :
🔻سرت كلاه رفته و حقيقت بر تو اشتباه شده
حق و باطل را با ميزان قدر و شخصيت افراد نمى شود شناخت
🔻اين صحيح نيست كه تو اول ، شخصيتهايى را مقياس قرار دهى
و بعد حق و باطل را با اين مقياسها بسنجى:
فلان چيز حق است چون فلان و فلان با آن موافقند
و فلان چيز باطل است چون فلان و فلان با آن مخالف
🔻نه،
اشخاص نبايد مقياس حق و باطل قرار گيرند.
اين حق و باطل است كه بايد مقياس اشخاص و شخصيت آنان باشند.
🔻يعنى بايد حق شناس و باطل شناس باشى
نه اشخاص و شخصيت شناس؛
🔻افراد را (خواه شخصيتهاى بزرگ و خواه شخصيتهاى كوچك) با حق مقايسه كنى،
اگر با آن منطبق شدند شخصيت شان را بپذيرى و الّا نه.
🔻اين، حرف- صحیح - نيست كه آيا طلحه و زبير و عايشه ممكن است بر باطل باشند؟
🔻در اينجا على عليه السلام
معيار «حقيقت» را خود «حقيقت» قرار داده است
و روح تشيع نيز جز اين چيزى نيست.
🔻در حقيقت فرقه شيعه مولود يك «بينش مخصوص»
و اهميت دادن به «اصول اسلامى» است
نه به افراد و اشخاص.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جاذبه و دافعه على عليه السلام)، ج16، ص: 309-307-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340