7.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️ سخن گرانسنگ امام باقر علیه السلام در باره :
«حال مومن در مواجهه با سختی ها و گشایش ها»
(به مناسبت سالروز شهادت مظلومانه امام باقر علیه السلام)
⏺ امام شناسی(۶)
🔸امامت به معنى ولايت معنوی ، انسان کامل یا حجت زمان (۲)
🔹 سلسله مباحث «امام شناسی» فقط جمعه ها ارائه خواهد شد
🔻مسأله ولايت در شيعه معمولًا به آن معناى خيلى به اصطلاح غليظش مطرح است،
به معنى حجّت زمان كه هيچ زمانى خالى از حجّت نيست:
وَ لَوْ لَا الْحُجَّةُ لَساخَتِ الْارْضُ بِاهْلِها
يعنى هيچ وقت نبوده و نخواهد بود كه زمين از يك انسان كامل خالى باشد؛
و براى آن انسان كامل مقامات و درجات زيادى قائلند
🔻ما که در اغلب زيارتها كه مى خوانيم، به چنين ولايت و امامتى اقرار و اعتراف مى كنيم؛
يعنى معتقديم كه امام داراى چنين روح كلى است.
🔻ما در زيارت مى گوييم (اين را همه ما هميشه مى خوانيم و جزء اصول تشيع است):
اشْهَدُ انَّكَ تَشْهَدُ مَقامى وَ تَسْمَعُ كَلامى وَ تَرُدُّ سَلامى
(تازه ما براى مرده اش مى گوييم. البته از نظر ما مرده و زنده او فرقى ندارند؛ چنين نيست كه زندهاش اين طور نبوده و فقط مرده اش اين طور است.)
من گواهى مى دهم كه تو الآن وجود مرا در اينجا حس و ادراك مى كنى،
من اعتراف مى كنم كه تو سخنى را كه من الآن مى گويم:
السَّلامُ عَلَيْكَ يا عَلِىَّ بْنَ موسىَ الرِّضا
مى شنوى،
من اعتراف مى كنم و شهادت مى دهم كه سلامى را كه من به تو مى كنم:
السَّلامُ عَلَيْكَ
تو به من جواب مى دهى.
اينها را هيچ كس براى هيچ مقامى قائل نيست.
🔻اهل تسنن (غير از وهّابيها) فقط براى پيغمبر اكرم قائل هستند و براى غير پيغمبر براى احدى در دنيا چنين علوّ روحى و احاطه روحى قائل نيستند.
ولى اين مطلب جزء اصول مذهب ما شيعيان است
و هميشه هم آن را مى گوييم.
▪️مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى (امامت و رهبری)، ج4، ص: 720-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️فاصله فکری و رفتاری ما با امام باقر «علیه السلام» نسبت به کسانی که همانند ما نمی اندیشند!
🔻 زرارة نقل مى كند كه: «با برادرم حمران- يا برادر ديگرم بكير- بر امام باقر (ع) وارد شديم؛
🔻من به امام گفتم :
ما افراد را با شاقول اندازه مى گيريم، هر كس مانند ما شيعه باشد، خواه از اولاد على و خواه از غير آنها، با او پيوند دوستى (به عنوان يك مسلمان و اهل نجات) برقرار مى كنيم
و هر كس با عقيده ما مخالف باشد ما از او (به عنوان يك گمراه و اهل هلاك) تبرّى مى جوييم.»
🔻امام علیه السلام فرمود:
«اى زرارة! سخن خدا از سخن تو راستتر است؛ اگر آنچه تو مى گويى درست باشد،
پس سخن خدا آنجا كه مى فرمايد:
«إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ. وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَ لا يَهْتَدُونَ سَبِيلًا» (نساء: 98)
كجا رفت؟!
پس «المرجون لامر اللّه »(توبه:106 )چه شد؟!
آنها كه خدا درباره آنها مى فرمايد:
«خَلَطُوا عَمَلًا صالِحاً وَ آخَرَ سَيِّئاً»(توبه: 102) كجا رفتند؟!
«اصحاب الاعراف» چه شدند؟!
«الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ»(توبه: 60) چه كسانى هستند و كجايند؟!»
🔻اگر كسى در رواياتى كه از ائمه اطهار (عليهم السلام) رسيده است كه بيشترين آنها در «كتاب الحجّة» كافى و «كتاب الايمان و الكفر» كافى گرد آمده است دقت كند مى يابد كه :
ائمه (عليهم السلام) تكيه شان بر اين مطلب بوده كه هر چه بر سر انسان مى آيد از آن است كه حق بر او عرضه بشود و او در مقابل حق، تعصّب و عناد بورزد، و يا لااقل در شرايطى باشد كه مىبايست تحقيق و جستجو كند و نكند؛
🔻اما افرادى كه ذاتا و به واسطه قصور فهم و ادراك و يا به علل ديگر در شرايطى بسر مى برند كه مصداق منكر و يا مقصّر در تحقيق و جستجو به شمار نمى روند، آنها در رديف منكران و مخالفان نيستند،
🔻آنها از «مستضعفين»( يعنى بيچارگان و دست نارسان )
و «مرجون لامر اللّه» ( يعنى كسانى كه درباره آنها بايد گفت كار اينها با خداست، خداوند خودش به نحوى كه حكمت و رحمتش ايجاب مى كند عمل خواهد كرد.)
به شمار مى روند؛
🔻از روايات استفاده مى شود كه ائمه اطهار بسيارى از مردم را از اين طبقه مى دانند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج1 ؛ ص323-322-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️ شخصيّت گرايى ممنوع!
🔻يكى از موجبات لغزش انديشه، گرايش به شخصيّتهاست.
شخصيّت هاى بزرگ تاريخى يا معاصر از نظر عظمتى كه در نفوس دارند
بر روى فكر و انديشه و تصميم و اراده ديگران اثر مى گذارند
و در حقيقت، هم فكر و هم اراده ديگران را تسخير مى كنند.
🔻قرآن كريم ما را دعوت به استقلال فكرى مى كند
و پيروي هاى كوركورانه از اكابر و شخصيّت ها را موجب شقاوت ابدى مى داند،
لهذا از زبان مردمى كه از اين راه گمراه مى شوند نقل مى كند كه در قيامت مى گويند:
رَبَّنا إِنَّا أَطَعْنا سادَتَنا وَ كُبَراءَنا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلَا (احزاب/ 67.) :
پروردگارا! ما بزرگان و اكابر خويش را پيروى و اطاعت كرديم و در نتيجه ما را گمراه ساختند.
🔻قرآن مى گويد بايد با سلاح عقل و انديشه با مسائل روبرو شد؛
نبايد عقيده اى درست را به دليل آنكه ديگران انگ و برچسب به انسان مى زنند رها كرد
و نبايد عقيده اى را به صرف تعلق داشتن به اين يا آن شخصيت بزرگ و معروف پذيرفت.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (انسان و ايمان)، ج2، ص: 68-67؛ ج 26 (آشنايى با قرآن(1 - 5))ص 66؛ با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
16.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸امام خمینی:
توصيه مى كنم كه كتابهاى اين استاد عزيز (شهید مطهری) را نگذارند با دسيسه هاى غير اسلامى فراموش شود.
🔸رهبر معظم انقلاب:
راه گسترش و پيشرفت و شكوفايى فكرى جامعه بر مبناى آثار شهيد مطهرى است که امیدواریم این کار انجام بگیرد (۱۳۶۹/۲/۱۲)
🔸 شهید مطهری :
✅ بشر را بايد در مسائلی نظیر انتخابات آزاد گذاشت تا به حد رشد و بلوغ اجتماعى لازم برسد.
✅ اگر به بهانه اين كه اين ملت رشد ندارد
و بايد به او تحميل كرد،
آزادى را براى هميشه از او بگيرند،
اين ملت تا ابد غير رشيد باقى مى ماند.
✅رشد جامعه به اين است كه مردم را در انتخابات آزاد بگذاريم
ولو در آن آزادى ابتدا اشتباه هم بكند.
✅ صد بار هم اگر اشتباه كند باز بايد آزاد باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 فضیلت شب و روز عرفه
✳️ عید قربان ، یادآور خاطره بزرگ قهرمان توحید نظری و عملی(1)
✅ گاه به انسان دستورى مى دهند كه فلسفه آن روشن است،
يعنى عقل آن را درك مى كند و مى فهمد.
خوب، آدم يك كارى مى كند كه هم دستور خداست
و هم چيزى است كه عقل خودش هم فلسفه اش را درك مى كند.
✅ اما اگر فلسفه حکم را نفهمد
و صرفاً روى اعتماد كامل به فرمانِ فرماندهنده عمل كند،
اين از نظر اطاعت و عبادت مقام بالاترى دارد.
او به قدرى به دستورهاى اين آقا يا به دستورهاى اين طبيب مطمئن است كه با اينكه يك ذره از فلسفه آن چيزى نمى داند ولى مى گويد من آن را مى دانم.
✅ فهميدن فلسفه احکام ، مقدمه معرفت است
ولى عمل كردن من به اين است كه اسلام دستور داده باشد.
اين است كه عابد در مقام عبادت و در مقام عمل سراغ اين نمى رود كه فلسفه را بفهمد، بعد عمل كند.
در مقام معرفت ، سراغ فلسفه مى رود،
در مقام عمل ، تسليم محض است.
✅ خداوند به ابراهيم مى گويد:
برو زن و بچه را تنها در بيابان وحشتناك بگذار و بيا.
ولى ابراهيم چون مى داند اين امر خداست «لِمَ» نمى گويد،
«چرا» نمى گويد.
مى داند اين يك فلسفه اى دارد و بى حساب نيست.
زن و بچه را مى گذارد و مى رود.
بعد قبيله «جُرهُم» آمدند و چون آب زمزم پيدا شده بود- و عرب هم كه نياز زيادى به آب دارد- آنجا چادر زدند و كم كم آنجا يك دهى شد
و اسماعيل به اين شكل در آنجا بزرگ شد.
✅ چه جوانى! برومند، رشيد، با معرفت،
آنچنان بامعرفت كه خود قرآن نقل مى كند وقتى كه حضرت ابراهيم به اسماعيل اعلام مى كند كه پسركم!
در عالم رؤيا اينچنين به من دستور مى دهند كه سر تو را به دست خودم ببُرم،
فوراً عرض مى كند:
«يا أَبَتِ افْعَلْ ما تُؤْمَرُ»
پدرجان! امر خداست،
اطاعت كن.
يك همچو پسرى!
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حج)، ج25، ص 117-111-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
✳️ عید قربان ، یادآور خاطره بزرگ قهرمان توحید نظری و عملی(۲)
✅ قرآن مى گويد:
«فَلَمّا اسْلَما وَ تَلَّهُ لِلْجَبينِ. وَ نادَيْناهُ انْ يا ابْراهيمُ قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيا»؛ (صافات:۱۰۳-۱۰۵)
: همين كه اين این دو (ابراهیم و اسماعیل) اسلام خودشان را ظاهر كردند (اسلام يعنى تسليم)
يعنى پدر و پسر تا اين اندازه نشان دادند كه به دستور خدا اعتماد دارند،
تسليم امر خدا هستند،
در مقابل موضوعى كه از طرفى يقين دارند دستور خداست
ولى از طرفى هيچ فلسفه اى و توجيهى برايش نمى فهمند تسليم هستند،
دستور رسيد كه كافى است.
✅ خدا هم كه واقعاً نمى خواست ابراهيم فرزندش را بكشد،
چون فايده و خاصيتى نداشت كه پدرى به دست خودش پسرش را بكشد
بلكه يك سنتى بود كه قبلًا انسانها را مى كشتند و ابراهيم بايد اين سنت را نسخ كند.
✅ اما چطور اين سنت را نسخ كند؟
اگر ابراهيم قبل از اين قضيه اين سنت را نسخ مى كرد، مردم حق داشتند بگويند ابراهيم خودش ترسيد، براى اينكه بچه اش را قربانى نكند گفت: انسان را قربانى كردن، ديگر ملغى!
اما ابراهيم مقام تسليم را تا اينجا رساند كه صد در صد حاضر شد بچه اش را به دست خودش قربانى كند،
مقام اسلام و تسليمش در نهايت درجه ظاهر شد،
آنوقت دستور رسيد كه نه، كافى است:
«قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيا»
✅ بنابراين يك ركن عيد قربان كه ما مسلمين بايد آن را عيد بگيريم براى اين است كه :
يك يادگار و خاطره بزرگى از قهرمان توحيد دارد كه نه تنها توحيد فكرى است،
بلكه توحيد عملى است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حج)، ج25، ص 117-111-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
4_300724633584271955.mp3
1.91M
🔸امام خمینی:
توصيه مى كنم كه كتابهاى اين استاد عزيز (شهید مطهری) را نگذارند با دسيسه هاى غير اسلامى فراموش شود.
🔸رهبر انقلاب:
راه گسترش و پيشرفت و شكوفايى فكرى جامعه بر مبناى آثار شهيد مطهرى است که امیدواریم این کار انجام بگیرد (۱۳۶۹/۲/۱۲)
🔸قسمتی از سخنان روشنگرانه شهید مطهری در :
تبیین حقیقت تشیع
و معیار تشخیص حق از باطل در فتنه های اجتماعی - سیاسی
⭕️ عوامل دین گریزی(۴)
🔸غرق شدن در شهوات حيوانى
🔻يكى از چيزهايى كه موجب اعراض و تنفّر مردم از خدا و دين و همه معنويّات مى شود آلوده بودن محيط و غرق شدن افراد در شهوت پرستى و هواپرستى است.
محيط آلوده همواره موجبات تحريك شهوات و تن پرورى و حيوان صفتى را فراهم مى كند.
🔻- از اینرو - اقوام و ملّتهايى كه تصميم مىگيرند روح مذهب و اخلاق و شهامت و شجاعت و مردانگى را در ملّتى ديگر بكشند
وسائل عيّاشى و شهوترانى و سرگرميهاى نفسانى آنها را فراهم و تكميل مى كنند.
🔻در تاريخ اندلس اسلامى يعنى اسپانياى فعلى مى خوانيم كه:
نقشه اى كه مسيحيان براى تصرّف اندلس و بيرون كشيدن آن از دست مسلمين كشيدند اين بود كه به صورت دوستى و خدمت،
وسائل عيّاشى براى آنها فراهم كردند:
باغها و بوستانها وقف ساختن شراب و نوشانيدن مسلمين شد.
دختران زيبا و طنّاز در خيابانها به دلربايى و عاشق سازى پرداختند.
سرگرميهاى شهوانى ازهرجهت فراهم شد و روح ايمان و جوانمردى مرد.
پس از اين جريان بود كه توانستند مسلمانان را بىدرنگ از دم تيغ بگذرانند.
🔻استعمار غرب نيز اين برنامه را در قرون اخير به صورت دقيقى در كشورهاى اسلامى اجرا كرد.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهر (خورشید دین هرگز غروب نمی کند)) ؛ ج۳ ؛ ص۴۰۳-۴۰۴- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340