🌹🌹🌻🌻🌹🌹
#شأن_نزول_و_محتوای_سوره_دهر
این سوره در عین کوتاهی محتوای عمیق و متنوع و جامعی دارد و از یک نظر می توان آن را به پنج بخش تقسیم کرد: در بخش اول از آفرینش انسان و خلقت او از نطفه امشاج (مختلط) و سپس هدایت و آزادی اراده او سخن می گوید. در بخش دوم سخن از پاداش ابرار و نیکان است که شان نزول خاصی در مورد اهل بیت علیهم السلام دارد که به آن اشاره خواهد شد. در بخش سوم دلائل استحقاق این پاداشها را در جمله هائی کوتاه و مؤثر بازگو می کند. در بخش چهارم به اهمیت قرآن، و طریق اجرای احکام آن، و راه پرفراز و نشیب خود سازی اشاره شده. و در بخش پنجم سخن از حاکمیت مشیت الهی (در عین مختار بودن انسان) به میان آمده است. برای این سوره نامهای متعددی است که مشهورترین آنها سوره (انسان) و سوره (دهر) و سوره (هل اتی) است که هر کدام از آنها از یکی از کلمات اوائل سوره گرفته شده است، هر چند در روایاتی که بعدا در فضیلت سوره می خوانیم تنها از (هل اتی) یاد شده است.
( تفسیر نمونه جلد ۲۵ صفحه ۳۲۸)
آیا این سوره در مدینه نازل شده است؟ در اینکه سوره (هل اتی) مدنی یا مکی است؟ در میان مفسران گفتگو است، ولی اجماع علما و مفسران شیعه بر این است که همه یا حداقل قسمتی از آیات آغاز سوره که مقام ابرار و اعمال صالح آنها را بیان می کند در مدینه نازل شده، که شان نزول آن یعنی داستان نذر علی علیه السلام و فاطمه زهرا و امام حسن و امام حسین علیه السلام و فضه مشروحا خواهد آمد. و همچنین مشهور در میان علمای اهل سنت نیز نزول آن در مدینه است، همانگونه که قرطبی مفسر مشهور اهل تسنن در تفسیرش می گوید: و قال الجمهور مدنیة: (مشهور علما معتقدند که در مدینه نازل شده است). از کسانی که تمام این سوره یا قسمتی از آیات آن را که در بالا اشاره شد مدنی می دانند علما زیر را می توان نام برد: ۱. حاکم ابوالقاسم حسکانی از ابن عباس تعداد آیاتی را که در مکه و در مدینه نازل شده به ترتیب مشروحا نقل کرده است، و این سوره را جز سوره های مدنی شمرده که بعد از سوره (رحمن)، و قبل از سوره (طلاق) نازل گردیده. صاحب کتاب (ایضاح) استاد احمد زاهد نیز همین معنی را از ابن عباس آورده است. ۲. در (تاریخ القرآن) ابو عبدالله زنجانی از کتاب (نظم الدرر و تناسق الایات و السور) از جمعی از بزرگان اهل سنت نقل کرده که سوره انسان را در ردیف سوره های مدنی آورده اند. ( تفسیر نمونه جلد ۲۵ صفحه ۳۲۹) ۳. و نیز در همان کتاب از (فهرست ابن ندیم) از ابن عباس نقل شده که سوره هل اتی را یازدهمین سوره مدنی می شمارد. ۴. در (اتقان) سیوطی از بیهقی در (دلائل النبوة) از عکرمه نقل شده که سوره هل اتی در مدینه نازل شده است. ۵. در (در المنثور) نیز همین معنی از ابن عباس به طرق مختلف نقل شده. ۶. (زمخشری) در (تفسیر کشاف) شان نزول معروف آیات آغاز این سوره را در مورد نذر علی علیه السلام و همسر و فرزندانش نقل کرده است. ۷. گذشته از موارد بالا جمع کثیر دیگری از بزرگان اهل سنت نزول آیات آغاز این سوره را (ان الابرار...) درباره علی علیه السلام و فاطمه زهرا و حسن و حسین علیهما السلام نقل کرده اند که شهادتی است بر مدنی بودن آن (زیرا می دانیم تولد امام حسن و امام حسین علیهما السلام در مدینه بوده است) مانند واحدی در (اسباب النزول) بغوی در (معالم التنزیل) سبط بن جوزی در (تذکره) گنجی شافعی در (کفایة الطالب) و جمعی دیگر. این مساله به قدری معروف و مشهور است که (محمد بن ادریس شافعی) یکی از ائمه چهار گانه اهل سنت، در شعر معروفش می گوید.
( تفسیر نمونه جلد ۲۵ صفحه ۳۳۰)
🌹🌹🌻🌻🌹🌹
https://eitaa.com/shamem_hoozoor #خانواده #دهر
🌺🌺🍀🍀🌺🌺
#تفسیر_سوره_تکویر
#آیات_15تا21
💫 بسم الله الرحمن الرحیم
فَلَا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ؛ سوگند به ستارگاني که بازميگردند،:(15) « الْجَوَارِ الْكُنَّسِ(التکوير/16) ؛ حرکت ميکنند و از ديدهها پنهان ميشوند.»
« وَاللَّيلِ إِذَا عَسْعَسَ ؛ و قسم به شب، هنگامي که پشت کند و به آخر رسد،»(17) «وَالصُّبْحِ إِذَا تَنَفَّسَ؛و به صبح، هنگامي که تنفس کند.»(18) « إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ؛ که اين (قرآن) کلام فرستاده بزرگواري است [= جبرئيل امين]»(19)
ذِي قُوَّةٍ عِنْدَ ذِي الْعَرْشِ مَكِينٍ(التکوير/20) ؛ که صاحب قدرت است و نزد (خداوند) صاحب عرش، مقام والائي دارد!»(20)
مُطَاعٍ ثَمَّ أَمِينٍ؛ در آسمانها مورد اطاعت (فرشتگان) و امين است!»(21)
🌟 نکته ها:
«خُنَس» جمع «خانس» به معنای رجوع کننده است.«جَوار» جمع «جاریه» به معنای روان و در جریان است و «کُنَّس» جمع «کانس» به معنای مخفی شدن است مفسران با توجه به آیات بعد که در مورد به پایان رسیدن شب و دمیده شدن صبح است ، آیاتِ «فَلَا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ الْجَوَار الْكُنَّسِ » را در مورد ستارگان دانسته اند که هر شب ظاهر می شوند و با طلوع خورشید پنهان می گردند، گرچه در همان حال پنهانی در حرکت اند و لذا شب بعد به جای خود باز می گردند🌺🌺🌺
«عَسْعَسَ» به معنای تاریکی رقیق است که به فرموده حضرت علی(ع) به هنگام پایان شب مشاهده می شود.(تفسیر مجمع البیان) بنابر آیه «وَاللَّيلِ إِذَا عَسْعَسَ» شبیه آیه «و اللّیل إذا ادبر»(مدثر 33) می باشد
«تَنَفَّسَ» به معنای نفس کشیدن صبح است گویا روز از حبس شب آزاد شده و در هوای آزاد نفس می کشد✨✨✨
سوگند خداوند به دمیدن صبح و پنهان شدن ستاره و حرکت کرات آسمانی در زمانی که مردم در جاهلیت به سر می بردند، نشانه ی توجه اسلام به طبیعت و تفکر در آن است.
📚تفسیر نور حجت الاسلام و المسلمین قرائتی، جزء 30 ج 10، ص 398 و 399
https://eitaa.com/shamem_hoozoor #دهر #قرآن
🌺🌺🍀🍀🌺🌺
یکشنبه.jpg
147.6K
🌷🌷🌷
#ذکر_روز_یکشنبه
100 مرتبه یا ذالجلال و الاکرام.
ختم صلوات امروز هدیه می شود به روح منور امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) ، سلامتی امام زمان(عج) و تعجیل در فرج، سلامتی رهبر، شادی روح امام(ره) ، شهدای هشت سال دفاع مقدس، شهدای گمنام، شهدای مدافع حرم، شهید محمود رضا بیضائی، شهید سردار سلیمانی و همراهان، شکست و نابودی اسرائیل، نجات و پیروزی فلسطین، شادی روح اموات، سلامتی و عاقبت به خیری کادر درمانی، شفا و کنترل بیماران کرونا، پیروزی حق و حقیقت، نابودی کفر و باطل، سلامتی، شادی روح شهدای فاجعه منا، شهیدابراهیم هادی، عاقبت به خیری، برآورده شدن حوائج دنیوی و اخروی، سلامتی و سعادت تمام اساتیدی که از علم خویش بهره مندمان کردند و سعادت همگی
🌷🌷🌷
🌷🌷
#حدیث_روز
#نشانه_سیاست_درست
در بیشتر مواقع ریخت و پاش و عدم قناعت را نشانه سیاست درست می دانیم و از این لحاظ گاهی او قات حتی بر اشخاصی که این گونه اعمال و رفتار را ندارند فخر فروشی می نمایم ، و خود را مدبر درست و... می دانیم اما زهی اشتباه و خیال باطل چرا که؛ معصومین (ع) که به عنوان الگوهای انسان ساز برای ما می باشند ، نه تنها این اعمال را شایسته و مناسب نمی دانند بلکه در این زمینه احادیث و سخنان بسیاری نیز از این بزرگوار بیان شده است ، چنان چه حضرت علی(ع) در کلامی گهربار این گونه می فرمایند:
✨✨✨
حُسنُ التَّدبيرِ وتَجَنُّبُ التَّبذيرِ مِن حُسنِ السِّياسَةِ .
نشانه سياستِ درست ، برنامه ريزى صحيح و پرهيز از ريخت و پاش است .
📚 غرر الحكم : ح ۴۸۲۱
🌷🌷
https://eitaa.com/shamem_hoozoor #حسن_تدبیر
🌹🌹🌹
#کوتاه_و_خواندنی_از_نهج_البلاغه
#ذکر
از سخنان آن حضرت است هنگامی که آیه «رجال لاتلهیهم تجاره و لا بیع عن ذکر الله» را تلاوت میفرمود:
همانا خداوند سبحان یاد خود را مایه جلای دلها کرد تا به یمن آن، شنوایی جایگزین کری، بینش جایگزین کوری، انعطاف و حق پذیری جایگزین کینه توزی گردد. آری، خداوند ـ که تمامی بخشیدههایش گرانمایه است ـ در دورانهای پی در پی تاریخ ـ حتی در روزگاران فترت ـ همواره بندگان خاصی دارد که در ژرفنای اندیشه و در عمق خردهاشان با آنان در راز است و از طریق خرد دمساز، و آنان با روشنایی ویژهای که در چشمها و گوشها و دلهاشان پدید میآید به چراغهایی میمانند فرا راه انسانها؛ ایام خدا را به یاد آنان آرند و مردمان را از بزرگی و جلال او ترسانند.
📚نهج البلاغه خطبه 222.
🌹🌹🌹
https://eitaa.com/shamem_hoozoor
🌺🌺✨✨
#شاهکار_ادبی_نهج_البلاغه
#ارزیابی_دنیا_وآخرت
چیزی بدتر از شرّ نیست مگر کیفر و عقوبت آن، و چیزی بهتر از خیر نیست مگر پاداش و ثواب آن. هر چیز دنیا شنیدنش از دیدنش بزرگتر است، و هر چیز آخرت دیدنش از شنیدنش باعظمتتر است. پس باید شنیدن آن [از زبان پیامبران] شما را از دیدنش و خبر دادنِ آن، شما را از غیب کفایت کند. بدانید آنچه از دنیا بکاهد و به آخرت بیفزاید بهتر است از چیزی که از آخرت بکاهد و بر دنیا بیفزاید. بسا کسی که از او کاسته شده و سود برده، و بسا کسی که بر او فزوده شده ولی زیان دیده! آنچه به آن مأمورید وسیعتر از چیزی است که از آن نهی شدهاید، و آنچه برایتان حلال شده فزونتر از چیزی است که بر شما حرام گشته. پس اندک را رها کنید و فراوان را دریابید، و تنگنا را فروگذارید و به وسیع بپردازید.
🌺🌺🌺
روزی شما را خداوند بر عهده گرفته، و شما را به عمل فرمان داده. پس مبادا تلاشتان برای طلبِ روزیِ تضمینشده بیشتر از کوشش در عملی باشد که بر شما واجب گشته. اما به خدا سوگند شک در شما رخنه کرده، و یقینتان مخدوش شده، تا آنجا که گویا آنچه برایتان ضمانت شده بر شما واجب گشته، و آنچه بر شما واجب شده از عهده شما خارج گشته! پس به سوی عمل بشتابید، و از مرگِ ناگهانی بترسید، زیرا آن امیدی که به بازگشتِ روزیِ ازدسترفته است به بازگشت عمرِ سپریشده نیست! روزیای که امروز از دست رفته امید است که فردا افزون گردد، ولی عمری که دیروز سپری شد دیگر امروز باز نخواهد گشت. امید به چیزی است که میآید، و یأس از چیزی است که گذشته، «پس از خدا پروا کنید آنسان که در خور او است، و جز بر دین اسلام نمیرید!» (آل عمران / ۱۰۲)
📚آفتابگردان- حمیدرضا نیرومند.
🌺🌺✨✨
🌹🌹
#ذکر_روز_دوشنبه
100 مرتبه یا قاضی الحاجات
ختم صلوات امروز هدیه می شود به روح منور امام حسن (ع) و امام حسین(ع)
، سلامتی امام زمان(عج) و تعجیل در فرج، سلامتی رهبر، شادی روح امام(ره) ، شهدای هشت سال دفاع مقدس، شهدای گمنام، شهدای مدافع حرم، شهید محمود رضا بیضائی، شهید سردار سلیمانی و همراهان، شکست و نابودی اسرائیل، نجات و پیروزی فلسطین، شادی روح اموات، سلامتی و عاقبت به خیری کادر درمانی، شفا و کنترل بیماران کرونا، پیروزی حق و حقیقت، نابودی کفر و باطل، سلامتی، شادی روح شهدای فاجعه منا، شهیدابراهیم هادی، عاقبت به خیری، برآورده شدن حوائج دنیوی و اخروی، سلامتی و سعادت تمام اساتیدی که از علم خویش بهره مندمان کردند و سعادت همگی
🌹🌹