🌺🌺☘️☘️🌺🌺☘️☘️🌺🌺☘️☘️🌺#آمرزش_از_گناه
امام علی علیه السلام :
اللّهُمَّ وأستَغفِرُكَ لِكُلِّ ذَنبٍ يَدعو إلَى الغَيِّ، ويُضِلُّ عَنِ الرُّشدِ، ويُقِلُّ الرِّزقَ، ويَمحَقُ التَّلدَ، ويُخمِلُ الذِّكرَ.
بار خدايا! از تو آمرزش مىجويم براى هر گناهى كه به گمراهى فرا خوانَد، از هدايت باز دارد، روزى را كاهش دهد، سود و ثمر را نابود سازد، و ياد [و نامِ آدمى] را محو كند. 📚بلد الامین:39 🌺🌺☘️☘️🌺🌺☘️☘️🌺🌺☘️☘️🌺
5. پیشه کردن تقوی: پس بدانید شما به بهشت نمی رسید مگر به تقوی، و هر که رها سازد پیروی از آنکه خدا فرمان اطاعت او را داده، برانگیخته شود برای او شیطانی که قرین و مونس او گردد.
6. عدم سازش با ستمکاران: شما را چه باشد که به دنیا تکیه کردید، و به ستم خشنودید، و فرو گذاشتید آنچه را که عزت و سعادت شما و نیروی علیه ستمگران در آنست، نه از خدایتان شرم دارید، و نه به حال خود فکر می کنید. شما در هر روز ظلم می شوید ولی از خواب بیدار نمی گردید، و سستی شما پایان نپذیرد، آیا نمی بینید دین شما کهنه می شود و شما سرگرم دنیایید، خدای بزرگ می فرماید: «و شما مؤمنان هرگز نباید با ظالمان همدست و دوست باشید و گر نه آتش کیفر آنان در شما هم خواهد گرفت و در آن حال جز خدا هیچ دوستی نخواهید یافت و هرگز کسی، یاری شما نخواهد کرد».(5)و(6)
روایاتی که مخاطبش افراد متوسطی است که در فتنه ها احتمال لغزششان بیش از نجات به نظر می آید از این قرارند:
7. ذکر و یادآوری همیشگی: دانشمند آن کس است که ارزش خویش را بشناسد، در نادانی مرد همین بس که قدر خود را نشناسد و دشمن ترین بندگان نزد خدا همانا بنده ای است که خدا او را به خودش واگذارد، سرگردان و حیران از راه راست باشد و هدفش را نداند چیست و بدون راهنما راه را بپیماید. اگر به سوی کسب مال دنیا دعوت شود اجابت می کند اگر به سوی آخرت دعوت شود کاهلی می کند گویا عملی را که برای دنیا انجام می دهد بر او واجب است و آنچه برای آخرت انجام می دهد از او ساقط. اینها در زمانی است که در آن زمان کسی سالم نمی ماند جز مؤمنی که دائم الذکر است و کم اذیت، که اگر حاضر باشد کسی او را نشناسد و اگر غایب باشد جستجویش نکنند.
8. عدم اشاعة گناه: اینان چراغ های هدایت و مشعل های فروزان برای شبروان هستند و برای سخن چینی و فساد در گردش نیستند، نادان و سفیه نباشند که گناهان را انتشار دهند و اشاعه فاحشه کنند. خداوند درهای رحمتش را بروی اینان می گشاید و از ایشان عذاب سختش را برطرف می کند. ای مردم همانا روزگاری می آید که مردم فقط به اسم اسلام بی نیاز باشند و از اسلام خبری نباشد آن چنان که ظرف تنها به آنچه که در آن ریخته می شود بی نیاز باشد.(7)
به امید آنکه خداوند همة ما را از شرّ فتنه های آخرالزمان برهاند و از تمام ابتلائات این دوره سربلند بیرون آورد. انشاءالله
📚1- الدرالمنثور، ج2، ص227.
2- کمال الدین، ج2، ص654.
3- زمر، آیة 56.
4- حدید، آیة 21.
5- هود، آیة 113.
6- نهج السعاده، ج3، ص421.
7- إرشاد القلوب إلی الصواب، ج 1، 💦💦☀️☀️💦💦☀️☀️💦💦☀️☀️💦
💦💦🌼🌼💦💦🌼🌼💦💦 #راه_رهایی_از_فتنه_های_آخر_الزمان
☀️راه رهایی از این فتنه های آخرالزمانی در بیانات امیرمؤمنان(ع) در دو قالب عمومی و فردی قابل دسته بندی است. راه عمومی همان تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) است. راه فردی که به برخی از صحابه توصیه می شده ـ الزاماً شامل همگان نبوده ـ سکوت، قعود و... است.
روایت مربوط به تمسک به قرآن را پیش از این مرور کردیم.(1) دربارة تمسک به اهل بیت(ع)، روایات متعددی از امیرمؤمنان(ع) نقل شده که با توجه به جامعیت روایت ذیل و دربرداشتن راه تحقق آن، از بیان دیگر موارد خودداری و به نقل همین مورد اکتفا می کنیم.(2)
امیر مؤمنان(ع) در ضمن خطبه ای بلند راه هایی را برای رهایی از فتنه ها و مصون ماندن از عذاب الهی که فرجام فرو افتادگان در آنهاست فراروی مؤمنان نهادند. در اینجا به مناسبت، به فرازهایی از این سخن گران سنگ توجه می کنیم:
من و رسول خدا(ص) بر لب حوض هستیم و خاندان ما با ما هستند پس هر کس ما را بخواهد باید گفتار ما را بگیرد و به کردار ما عمل کند زیرا ما خاندانی هستیم که شفاعت از آن ماست. برای دیدار ما در کنار حوض با هم رقابت کنید، چون ما دشمنان را از آن دور و دوستانمان را از آن سیراب می سازیم. هر کس از آن آب نوشد هرگز تشنه نشود، و حوض ما پر است و از دو آبریز بهشتی در او ریخته می شود؛ یکی «تسنیم» و دیگری «معین». در دو طرف این حوض، زعفران است. کسی را بر ما نمی گزیدند ولی اوست که از بندگانش هر که را بخواهد ویژه رحمتش کند، پس خدا را ستایش می کنم بدین نعمت ها که مخصوص شما قرار داده و بر حلال زادگی شما، چون یاد ما خانواده، شفای هر درد، بیماری و وسوسة شک آور است، و البته دوستی ما خشنودی خداست، و هر کسی که راه ما را گیرد، فردا در «حظیر القدس» و «فردوس برین» با ماست، و منتظر امر ما همچون کسی است که در راه خدا به خونش غلتد، و هر که فریاد ما را بشنود ولی ما را یاری نکند خدا به رو بر سر دو سوراخ بینی او را در دوزخ سرنگون سازد.
1. استقامت و تقیّه در برابر دشمنان: ما درِ گشایش، چون مبعوث شوند و همه راه ها بر مردم بسته شود، ماییم «باب حطّه» که در اسلام است هر کس در او آید نجات یابد و هر که از آن دور شود فرو افتد. خدا به ما آغاز کرد و به ما پایان داد و آنچه را بخواهد به ما می زداید و به ما پایدار سازد و به ما باران فرود آید، مبادا فریبنده شما را از خدا فریب دهد، اگر بدانید درماندن شما میان دشمنانتان و تحمّل اذیت ها چه اجری دارید چشم شما روشن شود، و اگر مرا نیابید چیزهایی بینید که آرزوی مرگ کنید از ستم و دشمنی و خودبینی و سبک شمردن حق خدا و ترس، چون چنین شود همه به رشته خدا بچسبید و از هم جدا نشوید، و بر شما باد به صبر و نماز و تقیّه.
2. ثبات و دوری از رنگ به رنگ شدن: و بدانید که خداوند دشمن میدارد بندگان متلوّن و همه رنگ خود را، پس از حق و ولایت اهل حق دور نشوید چون هر کس دیگری را جای ما برگزیند نابود است و هر که پیرو آثار ما شود به ما پیوندد، و هر که از غیر راه ما رود غرق شود همانا برای دوستان ما فوج هایی از رحمت خداست و برای دشمنان ما فوج هایی از عذاب خدا، راه ما میانه است، و رشد و صلاح در برنامه ماست، بهشتیان به خانه های شیعیان ما چنان نگاه می کنند که ستاره درخشان را در آسمان می بینند.
3. پرهیز از دنیاگرایی: هر کس از ما پیروی کند گمراه نشود، و هر که منکر ما شود هدایت نگردد، و نجات نیابد آنکه بر زبان ما کمک دهد دشمن ما را و یاری نشود آنکه ما را وابگذارد. پس به طمعِ دنیای پوچ و بی ارزشی که سرانجام از شما دور شود و شما نیز از آن زوال یابید از ما روی نگردانید، زیرا هر کس دنیا را بر ما ترجیح دهد افسوس فراوان دارد. خداوند متعال [از زبان این فرد] می فرماید: «ای وای بر من که جانب امر خدا را فرو گذاشتم و در حقّ خود ظلم و تفریط کردم».(3)
4. شناخت حقّ امامان معصوم(ع): چراغ راه مؤمن شناخت حق ماست، و بدترین کوری نابینایی فضیلت ماست که با ما بی جهت و بدون گناه به دشمنی برخاسته فقط به جرم اینکه ما او را به سوی حق و دوستی خواندیم و دیگران او را به سوی فتنه دعوت کردند، آنها را بر ما ترجیح داد. ما را پرچمی است که هر که در سایة آن درآید، او را جا دهد و هر که بسوی او پیش تازد پیروز است و هر که از آن واماند نابود، و هر که بدان چنگ زند نجات یابد، شمایید آبادگران زمین که (خداوند) شما را در آن جای داد تا ببیند چه می کنید، پس مراقب خدا باشید در آنچه از شما دیده می شود، بر شما باد به راه روشن بزرگ تر، در آن بروید که دیگری جای شما را نگیرد. سپس حضرت این آیة قرآن را تلاوت فرمود: «به سوی آمرزش پروردگارتان بشتابید و به راه بهشتی که عرضش به قدر پهنای آسمان و زمین است و آن برای اهل ایمان به خدا و پیمبرانش مهیا گردیده».(4)👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناجات با امام زمان(عج) اللهم عجل لولیک الفرج
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹#ذکر_روز_شنبه 100مرتبه یا رب العالمین . ختم صلوات امروز هدیه می شود به روح منور پیامبر اکرم(ص)، سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان(عج)، سلامتی رهبر، شادی روح امام(ره) ، شهدای دفاع مقدس، شهدای گمنام، شهدای مدافع حرم، شهید سلیمانی و همراهان، شادی روح اموات، پیروزی اسلام و حق و حقیقت، نابودی کفر و باطل، سلامتی، موفقیت،آ رامش ، برآورده شدن حوائج دنیوی و اخروی همگی. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷#تفسیر_آیات_5تا19_نازعات بسم الله الرحمن الرحیم
«هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ مُوسَى(النازعات/15) ؛آيا داستان موسي به تو رسيده است؟!»(15) « إِذْ نَادَاهُ رَبُّهُ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى؛ در آن هنگام که پروردگارش او را در سرزمين مقدس «طوي» ندا داد (و گفت)»(16)« اذْهَبْ إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى؛ به سوي فرعون برو که طغيان کرده است!»(17) فَقُلْ هَلْ لَكَ إِلَى أَنْ تَزَكَّى؛ و به او بگو: «آيا ميخواهي پاکيزه شوي؟!»(18) « وَأَهْدِيكَ إِلَى رَبِّكَ فَتَخْشَى(النازعات/19)؛ و من تو را به سوي پروردگارت هدايت کنم تا از او بترسي (و گناه نکني)؟!»(19)
نکته ها:
«واو» همان واوی است که در آن میان دو کوه تپه را گویند. و«طوی»دره ای درپایین کوه طور است.
خشیت به ترسی گویند که ناشی از ایمان به عظمت خداوند باشد.
تزکی: از زکات به دو معناست؛ رشد و نمو پاکی و طهارت
جایگاه گفتگو با خداوند پاک و مقدس باشد. چنانکه در این آیه می فرماید: «ناداه ربّه بالواد المقدس» و در آیات دیگر می خوانیم:«طهّر بیتی للطائفین و القائمین و الرّکع السجود؛ خداوند به ابراهیم (ع) فرمود: خانه مرا برای طواف کنندگان و برپا ایستادگان و رکوع و سجود کنندگان» (نمازگزاران) پاکیزه بدار(حج،26)
«ما کان للمشرکین ان یعمروا مساجد لله؛ مشرکان سزاوار نیست و حق ندارند به تعمیر و بازسازی مساجد الهی دست بزنند. » انفال 33
«خذوا زینتکم عند کل مسجد؛ در هر مسجدی و به هنگام نماز زینت های خود را همراه کنید.»(اعراف 31)
📚تفسیر نور، حاج آقا قرائتی، جزء30، ج10، ص375.
💦💦☀️☀️💦💦☀️☀️💦💦☀️☀️💦💦 #طُرُق_وقف #وقف_اشمام کلمه «اشمام» یعنی«بوئیدن- لبها را به حالت ضمه در آوردن» در این نوع وقف به هنگام وقف لبها فقط به شکل ضمه در آید، بدون اینکه صدای ضمه ادا گردد. وقف اشمام فقط بر حرف مضموم آخر کلمه واقع می گردد، و بدین صورت است که پس از اسکان حرف آخر کلمه، بلافاصله لب ها حالت ضمه را نشان دهد بدون اینکه حرف ضمه ادا گردد. فایده وقف اشمام نشان دادن حرکت حرف آخر به بیننده است . وقف اشمام به فتحه و کسره تعلق نمی گیرد. ☀️اشمام میان کلمه: اشمام در یک موضع قرآن، در وسط کلمه آمده و انجام آن لازم است در فعل «لا تأمَنَّا» در سوره یوسف آیه 11، در این کلمه قاری باید لحظه اداء نون مشدد لحظه ای لب ها را به حالت ضمّه در آورد تا بر بیننده معلوم شود که اصل این کلمه «لا تأمَنُنا» بوده است. فایده اشمام در این کلمه تمیز بین دو فعل است. «لا تأمنُنا» با ضمه نون اول، فعل«نفی» است به معنای «ما را امین نمی دانی - به ما اطمینان نداری» اما «لا تأمَننا» با سکون نون اول فعل«نهی» است و چنین معنا می دهد :«ما را امین ندان!- به ما اطمینان نکن!» لذا برای نشان دادن نوع فعل در آیه که فعل«نفی» است اشمام نون به کار می رود. ☀️دو نکته مهم: «روم» و«اشمام»در کلمه ای که حرف آخر آن، مفتوح، ساکن اصلی (دارای حرکت عارضی)، هاء تأنیث و یا میم جمع باشد جایز نیست.مانند: مؤمِنُونَ- فَلیَنظُرِ الإِنسانُ(فَلیَنظُر)- مقصود از «روم» و «اشمام بیان حرکت حرف موقوفٌ علیه برای دیگران است . پس زمانی که قاری به تنهایی بدون حضور دیگران قرائت می کند نیاز به وقف روم و اشمام نیست. اما بهترین وقف . وقف ابدال و اسکان است. 📚حلیه القرآن، سطح 2، سید محسن موسوی بلده، 44و45 💦💦☀️☀️💦💦☀️☀️💦💦☀️☀️💦💦
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺#ذکر_روز_یک_شنبه 100مرتبه یا ذالجلال و الاکرام ختم صلوات امروز هدیه می شود به روح منور حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه(س)، حضرت علی اکبر(ع)، سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان(عج)، سلامتی رهبر، شادی روح امام(ره) ، شهدای دفاع مقدس، شهدای گمنام، شهدای مدافع حرم، شهید سلیمانی و همراهان، شادی روح اموات، پیروزی اسلام و حق و حقیقت، نابودی کفر و باطل، سلامتی، موفقیت،آ رامش ، برآورده شدن حوائج دنیوی و اخروی همگی. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷#حدیث_روز
امام علی علیه السلام :
إنَّما قَلبُ الحَدَثِ كَالأَرضِ الخالِيَةِ ما اُلقِيَ فيها مِن شَيءٍ قَبِلَتهُ فَبادَرتُكَ بِالأَدَبِ قَبلَ أن يَقسُوَ قَلبُكَ ، وَيشتَغِلَ لُبُّكَ .
همانا دلِ جوان ، مانند زمينِ كشت ناشده است . آنچه در آن افكنده شود ، مى پذيرد . از اين رو ، پيش از آن كه دلت سخت گردد و خِردت سرگرم شود ، به تربيت تو همّت گماشتم .
📚نهج البلاغة : الكتاب ۳۱ .
♦️مناسبتهای امروز :
ولادت علی اکبر علیه السلام و روز جوان[ قمری ] 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
May 11