eitaa logo
شمیم ملکوت
390 دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
287 ویدیو
125 فایل
ساده و صمیمی با ملکوتیان
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۴ دربارهٔ موضع امام کاظم ع نسبت به قیام حسین ،دیدگاه های متفاوتی نقل شده است. دیدگاه اول : تایید قیام است. حضرت نه تنها از آغاز تا نضج و تشکل نهضت، اطلاع داشت ، بلکه با حسین شهید فخ در ارتباط بود ، گرچه حضرت شکست نهضت را پیش بینی می کرد ولی هنگامی که احساس کرد، حسین در تصمیم خود استوار است ، به وی فرمود : «ای پسرعمو! تو کشته خواهی شد؛ پس در کار خویش جدی باش چراکه این مردم ایمان را اظهار می‌کنند ولی در نهان شرک دارند. انا لله و انا الیه راجعون. پاداش شما گروه را از خدا می‌خواهم.» ابوالفرج اصفهانی نقل کرده‌است که حسین برای قیام با امام کاظم(ع) مشورت کرد. از او نقل شده‌است که «ما قیام نکردیم تا اینکه با اهل بیت مان و با موسی بن جعفر مشورت کردیم و او به ما دستور قیام داد.» دیدگاه دیگری هم وجود دارد ، برخی گفته‌اند چون امام از یک طرف شکست این قیام را قطعی می‌دانست و نیز برای اینکه جان خود و شیعیان و مکتبی را که از پدرانش به او رسیده بود، به خطر نیندازد، صلاح نمی‌دانست که در قیام شرکت کند یا آن را تأیید نماید و صرف اینکه حضرت برای آنان دلسوزی یا دعا کند، دال بر تأیید قیام آنها نیست. رسول جعفریان معتقد است گرچه می‌توان پذیرفت که قیام فخ در ردیف سالم‌ترین قیام‌های علویان بر ضد عباسیان است، ولی یقین نداریم که این قیام به دستور امام کاظم بوده باشد… این قیام‌ها گر چه از روی صداقت و خلوص نیت صورت می‌گرفت ولی به دلایل مختلف سیاسی، کار آنان بی‌ثمر بود!!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۵ از ویژگی های این قیام این است که قبل از وقوع این حادثه روایاتی در مورد مقام و منزلت حسین بن علی وارد شده است، ازجمله : امام محمد باقر ع روایت می کند که روزی پیامبر ص از سرزمین فخ عبور می کرد؛ هنگامی که به موضع فخ رسید، پیامبر از مرکب پیاده شد و درآنجا دو رکعت نماز خواند، در رکعت دوم بی اختیار به گریه افتاد و اصحاب هم از گریه آن حضرت به گریه افتادند، پیامبر دلیل گریه خویش را چنین شرح داد: « در رکعت اول نماز بودم جبرئیل بر من نازل شد وخبر داد: ای محمد، مردی از فرزندان تو در همین مکان کشته خواهد شد و پاداش و اجر هر کسی که در رکاب او به شهادت می رسد،ثواب وپاداش دو شهید است»! هدیه به ارواح طیبه شهدای فخ !
مقبره شهدای فخ در مکه مکرمه البته اگر وهابیت خرابش نکرده باشند !
امام کاظم علیه السلام : «گوش و چشم خود را در مقابل برادر مسلمانت تکذیب کن. حتی اگر پنجاه نفر سوگند خوردند که او کاری کرده، و او بگوید نکرده‌ام، از او بپذیر و از آنها نپذیر.» نور/۱۹ جلد ۱۴، ص ۴۰۵ @shamimemalakut
هارون الرشید به امام کاظم ع گفت: چگونه خود را فرزند پیامبر ص می‌دانید، با این‌که پیامبر ص فرزند پسری نداشت؟ امام کاظم ع ، هارون را به قبر پیامبر ص سوگند داد تا او را از پاسخ معاف دارد، اما هارون نپذیرفت و اصرار می‌کرد که باید اثبات کنی که شما فرزند رسول خدا هستید؟ سپس امام کاظم آیه " وَمِن ذُرِّ‌يَّتِهِ دَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ وَأَيُّوبَ وَيُوسُفَ وَمُوسَىٰ وَهَارُ‌ونَ ۚ وَكَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ ، وَزَكَرِ‌يَّا وَيَحْيَىٰ وَعِيسَىٰ وَإِلْيَاسَ ۖ كُلٌّ مِّنَ الصَّالِحِينَ [ انعام–۸۴-۸۵ ]  را خواند و گفت؛ حضرت عیسی با این‌که پدر نداشت خدا او را طرف مریم، فرزند ابراهیم شمرده است، ما نیز از طرف مادرمان فاطمه فرزند پیامبر هستیم، سپس آیه  را خواند! @shamimemalakut
امام کاظم ع می فرماید : إِنَّ اللَّهَ یقُولُ: إِنِّی لَمْ أُغْنِ الْغَنِی لِکرَامَةٍ بِهِ عَلَی، وَ لَمْ أُفْقِرِ الْفَقِیرَ لِهَوَانٍ بِهِ عَلَی، وَ هُوَ مَا ابْتَلَیتُ بِهِ الْأَغْنِیاءَ بِالْفُقَرَاءِ، وَ لَوْلَا الْفُقَرَاءُ لَمْ یسْتَوْجِبِ الْأَغْنِیاءُ الْجَنَّةَ. حضرت حق فرموده: من غنی و بی نیاز نکردم غنی را به خاطر کرامتش پیش من، و فقیر را فقیر نکردم به خاطر پستیش و خواریش، بلکه این امتحانی است برای اغنیاء، و اگر فقراء نبودند اغنیاء مستحق و سزاوار بهشت نمی شدند!!! @shamimemalakut
گفتگوی امام کاظم ع با راهب راهب پرسید :‌ چگونه درخت طوبی ریشه‌اش در خانه عیسی و به گفته شما در خانه محمد و شاخه‌هایش در تمام خانه‌هاست. امام کاظم ع فرمود : مانند خورشید است که نورش تمام مکان‌ها را فرا می‌گیرد، با این‌که خودش در آسمان است. راهب : چگونه میوه‌ها و غذاهای بهشتی نه تمام می‌شود و نه کم می‌گردد؟ امام کاظم ع : مانند [شعله] چراغ است که هر اندازه چراغ‌های دیگر را با آن روشن کنند، نور آن کم نمی‌شود. راهب : بهشتیان چه می‌خورند در بهشت که نه ادرار می‌کنند و نه غائط؟ امام کاظم ع : بچه در رحم مادر چگونه تغذیه می‌کند که نه بول می‌کند و نه غائط؟ راهب : اهل بهشت خدمتکارانی دارند که برای آن‌ها هر چه میل داشته باشند می‌آورند بدون اینکه آنان دستوری دهند!؟ امام کاظم ع : هر وقت انسان احتیاج به چیزی پیدا کند اعضاء او متوجه می‌شوند و طبق خواسته او عمل میکنند بدون این‌که به آن‌ها دستوری دهد. راهب : کلید بهشت از طلا است یا نقره؟ امام : کلید بهشت زبان انسان است که می‌گوید: «لا اله الا الله» @shamimemalakut
حضرت امام کاظم(علیه‌السلام) می‌فرمایند: «لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ يُحَاسِبْ نَفْسَهُ فِي كُلِّ يَوْمٍ فَإِنْ عَمِلَ حَسَناً اسْتَزَادَ اللَّهَ وَ إِنْ عَمِلَ سَيِّئاً اسْتَغْفَرَ اللَّهَ مِنْهُ وَ تَابَ إِلَيْهِ» از ما نيست كسى كه هر روز اعمال خود را محاسبه نكند، تا اگر نيكى كرده از خدا بیشتر شدن آن را بخواهد، و اگر بدى كرده از خدا آمرزش بخواهد و توبه کند. الكافی، جلد ۲، صفحۀ ۴۵۳
روزى هارون الرشید به امام كاظم(ع) گفت كه مرزهاى فدك رامعلوم كن، تا آن را به تو برگردانم. امام(ع) از جواب امتناع كرد. هارون‏ پيوسته اصرار كرد. امام(ع) فرمود: «من آن را جز با حدود واقعی اش نخواهم‏ گرفت.» هارون كه به اصرار خواستار تعيين حدود ‏شد. امام فرمود: «اگر من‏ حدود آن را باز گويم مسلما موافقت نخواهى كرد.» هارون سوگند ياد كرد كه درصورت تعيين حدود آن را برمی گردانم. امام(ع) فرمود:« اما حد اول آن سرزمين عدن است. در اين هنگام هارون چهره‏ اش‏ دگرگون می‌گردد و با شگفتى می‌گويد:« ادامه بده.» امام(ع) فرمود: «و حد دوم آن سمرقنداست.» براى بار دوم ناراحتى هارون بيشتر گشت. امام فرمود:« و حد سوم آن آفريقاست.» در حالى كه صورت هارون از شدت ناراحتى سياه شده بود، حضرت فرمود: «و حد چهارم‏آن سواحل درياى خزر و ارمنستان است.» حضرت حدود كشور اسلامى كه آن روز، هارون برآن حكومت داشت را ‏بيان كرد. هارون گفت: «پس چيزى براى ما باقى نماند، برخيز جاى من بنشين.» امام فرمود: «من به تو گفتم، اگر حدود آن را تعيين كنم،هرگز آن را نخواهى داد.» @shamimemalakut
در تاریخ آمده که فرهاد میرزا ، عموی ناصرالدین شاه فردی بسیار متمول بود که ، ارادت خاصی به امام کاظم ع داشت . روزهای آخر عمرش ، وقتی در بستر بیماری بود ، ناصرالدین شاه به او گفت : عموجان ! پولهایت را کجا گذاشته ای تا فرزندانت بعد تو بزحمت نیفتند ؟ و او با خونسردی جواب داد : همه ی پولهایم را به بانک موسی بن جعفر ، واریز کرده ام ! آری ، او تمام دارایی خود را که بیش از سیصد هزار تومان بود ، صرف ساخت بارگاه امام کاظم ع کرده بود ! اما دو وصیت هم کرده بود : یکی اینکه او را در جلوی درب حرم ، زیر پای زائران امام کاظم دفن کنند ! و دیگر اینکه جنازه وی را چهار باربر و حمّال حمل کنند ! وقتی جنازه ی وی را تشییع می کردند ، تمام علمای عراق آمده بودند ، ولی مثل امام کاظم ع ، چهار باربر جنازه را حمل می کردند ! @shamimemalakut