『♥️』
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي يَحْلُمُ عَنِّی
حَتَّى كَأَنِّی لا ذَنْبَ لِی..
سپاس خدایی را که آنقدر بر من
صبر میکند که گویی گناهی ندارم..
@shamimmarefat5
م. یوسفی ...:
#شرح_خطبه۱۷۲(بخش۱)
خطبه در يك نگاه:
امام عليه السلام در اين خطبه بعد از حمد وثناى الهى، اشاره به كارشكنى هاى جمعى از سرشناسان صحابه و زخم زبان هاى آن ها اشاره مى كند.
⛔️کارشکنى هاى قريش در امر خلافت:
امام(عليه السلام) در آغاز اين خطبه، مطابق معمول، به حمد و ثناى پروردگار مى پردازد و در اين جا تکيه بر گسترش علم پروردگار ـ به تناسب بحث هايى که در ذيل آن خواهد آمد ـ مى کند و مى فرمايد:
✅«ستايش، مخصوص خداوندى است که هيچ آسمانى آسمان ديگر را از ديد علم او نمى پوشاند و نه هيچ زمينى زمين ديگر را» (الْحَمْدُللهِِ الَّذِي لاَ تُوَارِي عَنْهُ سَمَاءٌ سَمَاءً، وَ لاَ أَرْضٌ أَرْضاً).
👈شارحان نهج البلاغه در تفسير جمله «و لا أرض ارضاً» با توجّه به اين که کره زمين يکى بيش نيست به زحمت افتاده اند; بعضى گفته اند: اين جمله اشاره به اقليم هاى هفت گانه روى زمين است که با توجّه به کروى بودن زمين يکديگر را در نظر امثال ما انسان ها ـ هر چند بيرون از کره زمين به آن نگاه مى کنيم ـ مى پوشانند. تمام مناطق روى زمين را در يک لحظه نمى توان با چشم ديد; هر چند از فاصله دور در فضا به آن نگاه کنيم; ولى براى خداوند چنين نيست; همه در پيشگاه علمش حاضر و او بر همه ناظر است.
👈گاه نيز گفته مى شود اين جمله، اشاره به طبقات زمين است ; زيرا زمين از طبقات مختلفى تشکيل شده که ما تنها يک طبقه را مى بينيم ; ولى خداوند از همه آگاه است.
👈بعضى نيز گفته اند: منظور، مخلوقاتى است که در اين زمين ها زندگى مى کنند.
همين گفتگوها در تفسير آيه شريفه 12 سوره طلاق نيز ديده مى شود «(اللهُ الَّذِى خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَات وَمِنَ الاَْرْضِ مِثْلَهُنَّ) ; خداوند همان کسى است که هفت آسمان را آفريد و از زمين نيز همانند آن ها را».
👳♂و بعضى از مفسّران مانند فخر رازى و مرحوم علامه طبرسى هر کدام، يکى از تفسيرهاى ياد شده را پذيرفته اند.
📎اين احتمال نيز در تفسير آيه و تفسير کلام امام(عليه السلام) وجود دارد که منظور، عوالمى باشد که در آن سوى کره زمين قرار دارد. توضيح اين که ما آن چه را بالاى سرمان قرار دارد، آسمان مى ناميم و آن چه زير پاى ما قرار دارد، زمين🌎; و مى دانيم کره زمين در ميان مجموعه اى از ستارگان ثابت و سيّار قرار گرفته و همان گونه که در بالاى سر ما بخش عظيمى از آن مجموعه است اگر به زير پايمان يعنى درست آن طرف کره زمين نگاه کنيم نيز مجموعه اى از اين عوالم موجود است که براى ساکنان آن جا آسمان است و براى ما که در اين طرف زمين قرار داريم زمين محسوب مى شود. آسمان تنها نيم کره اى نيست که بالاى سر و دو طرف ما قرار دارد; بلکه نيم کره ديگرى هم در زير پاى ماست که آن نيز همانند اين نيم کره مملوّ از ستارگان و کرات آسمان است. (دقّت کنيد).
@shamimmarefat5👇👇👇
سپس امام(عليه السلام) در بخش ديگر اين خطبه و به ماجراى روز شوراى شش نفرى عمر براى انتخاب خليفه سوّم اشاره مى کند و در برابر گفتار کينه توزانه «عبدالرحمن بن عوف» (يا «سعد بن ابى وقّاص») ـ که امام(عليه السلام) را به حرص در امر خلافت متّهم ساخت ـ چنين مى فرمايد:
✅«گوينده اى به من گفت: اى فرزند ابوطالب، تو نسبت به اين امر (يعنى خلافت) حريصى! در پاسخش گفتم: به خدا سوگند! شما با اين که دورتريد، حريص تريد (چرا که خلافت، شايسته اهل بيت پيامبر(عليهم السلام) است که به اين کانون هدايت نزديک ترند) و من شايسته تر و نزديکترم» (وَ قَدْ قَالَ قَائِلٌ: إِنَّکَ عَلَى هذَا الاَْمْرِ يَابْنَ أَبِي طَالِب لَحَرِيصٌ; فَقُلْتُ: بَلْ أَنْتُمْ وَاللهِ لاََحْرَصُ وَ أَبْعَدُ، وَ أَنَا أَخَصُّ وَ أَقْرَبُ).
👈در واقع، عبدالرحمن بن عوف ها و سعد بن ابى وقّاص ها از دريچه کوتاه فکر خود، خلافت را طعمه لذيذى براى خود يا افراد مورد نظرشان مى پنداشتند. آن ها نمى دانستند يا نمى خواستند بدانند که فرزند ابوطالب(عليه السلام) با صراحت مى فرمايد: اگر براى احقاق حقوق مظلومان نبود، هرگز زيربار خلافت نمى رفتم! او خلافت را براى هدايت و اجراى عدل و پيشرفت و عظمت مسلمين مى خواهد; نه براى خودش❗️
✅آن گاه در ادامه اين سخن مى افزايد: «من فقط حق خويش را مطالبه کردم (چرا که از همه شايسته ترم و پيامبر(صلى الله عليه وآله) نيز مرا تعيين فرموده) ; ولى شما ميان من و آن حايل مى شويد و دست ردّ بر سينه ام مى گذاريد» (وَ إِنَّمَا طَلَبْتُ حَقّاً لِي وَ أَنْتُمْ تَحُولُونَ بَيْنِي وَ بَيْنَهُ، وَ تَضْرِبُونَ وَجْهِي دُونَهُ).
👈آن چه امام(عليه السلام) در اين بيان فرموده، دليلى است روشن و برهانى است قاطع که مقدمات آن براى همه معلوم بود; زيرا همه به شايستگى على(عليه السلام) و نزديکى او به کانون هدايت يعنى پيامبر(صلى الله عليه وآله) معترف بودند، ولى حرص و آز نسبت به امر خلافت به آنان اجازه نمى داد در برابر اين حق تسليم شوند.
✅لذا درادامه اين سخن مى فرمايد: «هنگامى که در آن جمع حاضر با اين دليل کوبنده به او پاسخ گفتم، مبهوت و سرگردان ماند و نمى دانست در پاسخم چه بگويد!» (فَلَمَّا قَرَّعْتُهُ بِالْحُجَّةِ فِي الْمَلاَءِ الْحَاضِرِينَ هَبَّ کَأَنَّهُ بُهِتَ لاَ يَدْرِي مَا يُجِيبُنِي بِهِ!).
داستان شوراى شش نفرى عمر که در آستانه مرگش آن را ترتيب داد، بسيار پرغوغا است😔 و بيانگر کينه ها و حسدهايى گروهى از سرشناسان صحابه نسبت به اميرمؤمنان على(عليه السلام) است و نشان مى دهد چگونه براى عقب زدن امام(عليه السلام) از مقامى که حق الهى و اجتماعى او بود توطئه کردند و حتى با لحنى طلبکارانه از آن حضرت خواستند که از حق خود عقب نشينى کند; وگرنه متهم به حريص بودن در امر خلافت خواهد شد!😢
شرح اين ماجرا در جلد اوّل، ذيل خطبه سوم (خطبه شقشقيّه) صفحه 368 آورده ايم.
👳♀قابل توجّه اين که ابن ابى الحديد در شرح اين خطبه مى گويد: «شيعيان معتقدند که امام(عليه السلام) اين سخن را در سقيفه بنى ساعده ـ که براى انتخاب نخستين خليفه تشکيل شده بود ـ در برابر «ابوعبيده جرّاح» بيان کرد».
👈در حالى که ما در ميان علماى شيعه کسى را سراغ نداريم که چنين سخنى گفته باشد و معروف و مشهور در ميان ما اين است که اساساً سقيفه در غياب آن حضرت تشکيل شد.
@shamimmarefat5👇👇👇
امام(عليه السلام) در بخش ديگرى از اين خطبه روى به درگاه خدا مى آورد و نسبت به ظلم و ستم هايى که به او شده، شکايت مى کند😭 و از خدا مدد مى طلبد ; عرضه مى دارد:
✅«بارخدايا! من در برابر قريش و کسانى که آنان را يارى مى دهند از تو استعانت مى جويم (و شکايت پيش تو مى آورم) آن ها پيوند خويشاوندى مرا قطع کردند و مقام و منزلت عظيم مرا کوچک شمردند و براى مبارزه با من در غصب چيزى که حق من بود، همدست شدند (به اين هم اکتفا نکردند) سپس گفتند: بعضى از حقوق را بايد گرفت و پاره اى را بايد رها کرد (و اين از حقوقى است که بايد رها سازى)» (اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْتَعْدِيکَ عَلَى قُرَيْش وَ مَنْ أَعَانَهُمْ! فَإِنَّهُمْ قَطَعُوا رَحِمِي، وَ صَغَّرُوا عَظِيمَ مَنْزِلَتِي، وَ أَجْمَعُوا عَلَى مُنَازَعَتِي أَمْراً هُوَ لِي. ثُمَّ قَالُوا: أَلاَ إِنَّ فِي الْحَقِّ أَنْ تَأْخُذَهُ، وَ فِي الْحَقِّ أَنْ تَتْرُکَهُ).
👈اين عبارات به وضوح نشان مى دهد که اميرمؤمنان على(عليه السلام) خلافت را حق خود مى دانست ; هم به دليل اين که از همه شايسته تر بود و هم براى اين که پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) در جريان غدير، او را به اين مقام منصوب داشت و بارها بر آن تأکيد فرمود ;
ولى عاشقان جاه و مقام دست به دست هم دادند و نه تنها حکم پيامبر(صلى الله عليه وآله) و حکم عقل را کنار گذاردند، بلکه کارهايى انجام دادند که مصداق روشن قطع رحم بود😔; و عجب تر اين که به اين حق، معترف بودند; ولى مى گفتند: از حقوقى است که بايد از آن صرف نظر کنى ; زيرا شرايط به دست آوردن آن فراهم نيست❗️
👈تعبير به قطع رحم يا به سبب اين است که آن ها براى اولويت خود در امر خلافت، استدلال به خويشاوندى پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) مى کردند و امام(عليه السلام) مى فرمايد: من از شما نزديک ترم (همان طور که در عبارات گذشته خوانديم) و يا اشاره به اين است که آن ها نه تنها خلافت را که حق من بود اخذ کردند، بلکه مرتکب اهانت ها و جنايت هايى شدند که مصداق واضح قطع رحم بود.
@shamimmarefat5
🌷🌿 #یا_اباعبدالله_ع🌷🌿
در بدو ورود #رمضانيم هنوز
حسرت بہ دليم و نگرانيم هنوز
گويند: ڪہ آرزو بما عيبے نيسٺ
يك #ڪرببلا ڪہ ما جوانيم هنوز
#اللهم_ارزقنا_ڪربلا🌷
#ماه_رمضان🌙
@shamimmarefat5
✨﷽✨
ثمر گريه ى ما خنده ى روز فرج است
آن زمان مى شكفد خنده به لب ها حتماً
دورى غيبت طولانى و تأخير ظهور
امتحانى است براى همه ى ما حتماً
(یا مُحَمّدُ یا عَليُّ یا فاطِمَةُ یا صاحِبَ الزَّمان أَد٘رِک٘نِي وَلا تُه٘لِک٘نِي)
السَّلامُ علیکَ یابقیةَالله ِیااباصالحِ المهدی
یا خلیفةَالرَّحمنِ
وَیاشریکَ القران یااِمامَ الانْسِ والجان سیّدی ومولایْ الاَمان الاَمان...
@shamimmarefat5
امام صادق علیهالسلام میفرماید:
♦️سلام مرا به دوستانمان برسانید و به آنها بگویید که :
خدا رحمت کند شیعهای که با شیعه دیگری جمع شود و دربارهی امر امامت (ولایت و خلافت) ما صحبت میکند.
پس دراینحال خداوند فرشتهای را میگمارد که سومین نفر درجمع آنها باشد وبرای آندونفر استغفار کند.
پس هرگاه باهم اجتماع کردید درباره ماصحبت کنید و ذکر ما را زنده کنید.
چون در زنده کردن نام ما درحقیقت امرولایت وامامت ما احیاء میشود.
بهترین مردم بعد از ما اهلبیت کسانیندکه درباره ولایت (امامت وفضائل وکرامات) صحبت میکنند ومردم را بهسوی نام و یاد ما میخوانند.
📓امالي شيخ طوسي ص٢٢٤
📓المحتضر ص٢٨٩
📓وسائل الشيعة ج١٦ ص٣٤٨
📓بحارالأنوار ج١ ص٢٠٠
@shamimmarefat5
✅ فوائد افطار با آب فاتر
۱-پاک کننده کبد
۲- پاک کننده معده
۳- درمان غلبه بلغم
۴- درمان غلبه سودا
۵- درمان غلبه صفرا
۶-خاموش کننده حرارت معده
۷- خوشبو کننده دهان
۸- خوشبو کننده بدن
۹- تقویت چشم و بینایی
۱۰-تقویتو محکم کننده دندان ها
۱۱- درمان و پیشگیری از بیماریهای ژنتیکی
۱۲- پاک کننده گناهان قلب
۱۳-درمان سردرد
۱۴-اعتدال مزاج
۱۵-پاکسازی بدن
۱۶-بدون عوارض
آب فاتر= آب جوشیده ولرم
@shamimmarefat5
💎رمز بهرهمند شدن از #ماه_رمضان
⛔️بعضیها زبانشان خیلی گزنده است، هر حرفی را میزنند. فکر نمیکنند که طرف مقابلشان انسان است.
میگوید هرچه میشود بگویم خردش کنم.
⚠️خیلی حواستان جمع باشد. زبانتان زبان رحمت و مهربانی باشد، نیشدار نباشد. یک #سالک_الی_الله با نیش و کنایه صحبت نمیکند، کسی را ناراحت نمیکند. اینها لباسی است که باید تنت کنی میخواهی در این ماه میهمانی، بر خدا و اولیای خدا وارد شوی.
⭕️اگر کسی بوده که او را به هر شکل، با زبان و عملت رنجاندی، دلخور کردی، و یا به عکس اگر حتی از کسی #کینه داری، کسی تو را رنجانده است، در این ماه میهمانی همه را پاک کن. هم برو حلالیت بگیر و عذرخواهی کن و دلی را که شکستی به دست بیاور، و هم اگر کسی دل تو را شکسته است و نیامده است عذرخواهی کند، تو دلت را پاک کن.
💯این رمز بهرهمند شدن از برکت و مغفرت و رحمت الهی در این ماه است. با دلی صاف به پیشگاه خدا بروید. در نفستان هیچ چیز نباشد.
💮استاد حاج آقا زعفری زاده حفظه الله تعالی
@shamimmarefat5
audio_2020-04-11_23-48-58.mp3
4.57M
#کتاب_صوتی_وظایف
#وظایف_منتظران
🔴 قسمت اول وظایف منتظران
🔗 برگرفته از کتاب مکیال المکارم
🔵 تهذیب نفس از مهمترین و اصلی ترین وظایف یک منتظر است.
🎙️#ابراهیم_افشاری
@shamimmarefat5