#دین_و_سایبِر
#مقاله
♦️ راهکارهای نهادینهشدن تقوا در رفتار کاربران ایرانی شبکههای اجتماعی
✍️ سید حسین شرف الدین و محمدجواد نوروزی اقبالي
🔷 به طور کلی و بر مبنای عقل و منطق میتوان دو رویکرد برای ایجاد فضای مجازی پاک و تقوامدار اتخاذ کرد:
✅ ساختار اینترنت بر مبنای فرهنگ غرب ساخته شده و این شبکهها براساس فرهنگ ما نبوده و ارزشهای ما را دنبال نمیکند. باید ساختارهای غیرمنطبق با فرهنگمان را طوری کنترل کنیم که کمترین آسیب به فرهنگ اسلامی و ایرانی وارد آید. از طرف دیگر باید تلاش کرد تا ساختارهای منطبق با فرهنگ بومی خودمان را تا آنجا که میتوانیم تولید کرده و نشر دهیم.
✅ ما نیازمند انسانهای باتقوا هستیم، درغیر اینصورت هر اندازه تلاش کنیم به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید، باید خودکنترلی را در میان کاربران ایجاد کرد و سواد رسانهای و معرفت فضای مجازی کاربران را افزایش داد.
👣 این مطلب ادامه دارد...!!
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#دین_و_سایبِر
#مقاله
♦️ فرصت رسانههای سایبری در پیامرسانی دینی
✍️ سید حسین شرف الدین و مجید مبینی مقدس
✅ رسانههای سایبری مدرن فرصتهای متعددی را برای مبلغان دینی فراهم میآورد که از جمله آنها میتوان به مواردی اشاره کرد:
1️⃣ گستردگی زمانی و مکانی تبلیغ
🔺تبلیغ در حوزههای علمیه معمولا محدود به ایامی چند در طول سال است و در دیگر ایام، تبلیغ کمرنگ میشود. از طرف دیگر حضور طلاب در همه مکانها به سهولت امکانپذیر نبوده و تعداد کم طلاب و تعداد بسیار مناطق نیازمند مبلغ، همواره حوزههای علمیه را از پاسخدادن به نیازهای تبلیغی ایران و جهان ناتوان ساخته است.
🔻از این بابت استفاده از ابزاری که بتواند حصارهای زمانی و مکانی را درنوردد، فرصت بسیار مناسبی برای تبلیغ محتوای دینی به همراه خواهد آورد.
👣 این مطلب ادامه دارد...!!
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#معرفی_کتاب
♦️جنگ روایتها
🔷 کتاب «جنگ روایتها» بازاندیشی در شناخت و عملکرد رسانههای معاند، تالیف معصومه نصیری با مقدمه دکتر حسن بشیر و به اهتمام معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران ـ رادیو گفت و گو منتشر شد.
🔶 «چیستی جنگ روایتها و روشهای قلب واقعیت درباره ایران»، «نگاه به جنگ رسانهای علیه ایران با تأکید بر تشریح تکنیکهای رسانهای»، «آسیبشناسی و ارائه راهبرد جریان رسانهای ایران در قبال رسانههای معارض»، «گونهشناسی و جریان شناسی رسانهای علیه جمهوری اسلامی ایران» و «بررسی کارنامه رسانههای معاند در قبال جمهوری اسلامی ایران» بخشی از سرفصلهای این کتاب هستند.
#تبادل
📌آدرس کانال؛
🆔 @savad_rasaneh
🆔 @sharafoddin_ir
#دین_و_سایبِر
#مقاله
♦️ ارتباط عفیفانه در شبکههای اجتماعی سایبری
✍️ سید حسین شرف الدین و سید عبدالرسول علمالهدی
🔷 اگر ارتباط را با توجه به سنت روانشناسی اجتماعی در ارتباطات، فراگرد پیام بین فرستنده و گیرنده که به واسطه آن معنای جدیدی در گیرنده به وجود میآید یا نمادی برای برانگیختن معنای مورد نظر فرستنده در گیرنده بدانیم، ارتباط عفیفانه را اینگونه تعریف میکنیم: فراگرد پیام بین فرستنده و گیرنده بر اساس کرامت انسانی به گونهای که معنایی از شهوت که موجب تحریک در دو سوی ارتباط میشود، در میان نباشد.
🔶 از این رو میتوان اذعان کرد که ارتباط عفیفانه سایبری به گونهای از ارتباط گفته میشود که در فراگرد پیامهای ارسال و دریافتشده، معناهایی که موجب تحریک شهوت در اطراف ارتباط میشود، وجود نداشته و افراد با درنظر گرفتن کرامت انسانی یکدیگر به ارتباطگیری مبادرت ورزند.
✅ حفظ ارتباط عفیفانه در ارتباطات سایبری بخاطر ویژگیهایی همچون گمنامبودن کاربران و فرازمانی و فرامکانیبودن، بیش از بقیه مدلهای ارتباطی باید مد نظر قرار بگیرد.
👣 این مطلب ادامه دارد...!!
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#اطلاعیه
#دین_و_سایبِر
♦️رونمایی از کتاب «الهیات سایبر»
✍️ به قلم علیرضا قائمینیا
🎙 با سخنرانی آیتالله علیاکبر رشاد، حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه و دکتر شهریار زرشناس.
🔷 دوشنبه 15 آذر، ساعت 11 تا 12
🔶 تهران، خیابان شهید بهشتی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تالار علامه جعفری(ره).
🔰 پخش زنده از طریق:
TV.iict.ac.ir
#تبادل
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#گزارش_سایت
✅ وضعیت دین و دینداری در ایران معاصر
✴️ جدیدترین مصاحبه دکتر شرفالدین با پژوهشگران موسسه پژوهشی مبنا را هماکنون در وبسایت زیر مشاهده کنید.
http://sharafoddin.ir/
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#دین_و_سایبِر
#مقاله
♦️ عوامل ساختاری بيتقوايي در محيط سايبر
✍️ سید حسین شرف الدین و محمدجواد نوروزی اقبالي
2️⃣ دیدهنشدن
🔶 انسان از برخی کارها در آشکار و حضور دیگران پرهیز میکند، ولی چهبسا بهمحض دورشدن از چشم دیگران مرتکب آن شود؛ زیرا بالقوه خلوت آسیبزاست. یکی از مصداقهای بارز خلوت، «خلوت با اینترنت» است. این خصوصیت ضمن اینکه به کاربر انگیزه گناه میدهد، تدابیر پیشگیرانه گناه را نیز با مانع روبهرو میسازد.
🔷 مانع بودن فضای سایبر به این سبب است که باعث میشود شخص بدون مشاهده کسی یا بیآنکه کسی اجازه تعرض به حریمش را داشته باشد، بر اساس میلش عمل کند. برخلاف دنیای فیزیکی، در فضای سایبر این امکان وجود دارد که کاربران بتوانند در خصوصیترین و ایمنترین مکان، شدیدترین ناهنجاریها را مرتکب شوند.
🔶محیط سایبر خلوتگاهی است که فرد را وادار میکند تا خود را در هر نوع استفاده از امکانات فراهمشده در فضای مجازی آزاد بپندارد. ایجاد چنین حالتی در فضای مجازی، با هر گفتگوی اینترنتی با نامحرم پدیدار میشود. چنین خلوتهایی بهتدریج قبح گفتگو و خلوت حقیقی را نیز خواهد شکست. اینترنت با ایجاد خلوتهای فراوان بین محرم و نامحرم، زمینه را برای از بین رفتن حیا در جامعه فراهم میکند.
👣 این مطلب ادامه دارد...!!
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#اطلاعیه
#نشست
♦️ سلسله نشست های علمی پژوهشی دین و فضای مجازی
🔹شنبه ۲۰ آذر ماه
🎙 حجت الاسلام دکتر دیرباز
🔸کاربرد هوش مصنوعی در علوم انسانی اسلامی بایدها و نبایدها
🔹 یکشنبه ۲۱ آذرماه
🎙 آیت الله عبدالکریم فرحانی
🔸 مبانی فقهی حکمرانی فضای مجازی
🔹 دوشنبه ۲۲ آذر ماه
🎙آیتالله احمد مبلغی
🔸کار کرد هوش مصنوعی در فرآیند اجتهاد
🔹 سه شنبه ۲۳ آذرماه
🎙آیت الله سیدمحمد قائممقامی
🔸انسان در عصر فضای مجازی
🔹چهارشنبه ۲۴ آذرماه
🎙حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور
🔸الزامات زیست و کنشگری بانوان طلبه در فضای مجازی
✳️ نشستها ساعت ۱۰ صبح و به صورت حضوری و مجازی برگزار میگردد.
✴️ مکان قم بلوار فردوسی ساختمان نعیم دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی
📌آدرس کانال؛
🆔 @ENOEnsani
🆔 @sharafoddin_ir
#دین_و_سایبِر
#مقاله
♦️ راهکارهای نهادینهشدن تقوا در رفتار کاربران ایرانی شبکههای اجتماعی
✍️ سید حسین شرف الدین و محمدجواد نوروزی اقبالي
🔷طبق یافتههای پژوهشی، رایجترین گناهان در شبکههای اجتماعی عبارتند از:
✅ گناهان جنسی (انتشار عکس، عادیسازی خیانت و روابط نامشروع).
✅تعدی به حریم خصوصی افراد(هککردن و انتشار عکسهای خصوصی).
✅توهین و تمسخر(تمسخر دین و توهین به اقوام و نژادها) .
✅اشاعه فحشاء(نشر سنتهای باستانی مثل چهارشنبهسوری).
✅اتلاف وقت و تضییع عمر.
🔶در بین گناهان نامبرده، گناهانی مانند ارتباط خارج از حدود شرعی با نامحرم (اعم از گفتگو، نظرگذاری، ارسال تصویر و...)، دیدن تصاویر بیحجاب و تحریککننده و اتلاف وقت، با رای اکثر فعالین شبکههای اجتماعی، در صدر گناهان رایج قرار دارند.
👣 این مطلب ادامه دارد...!!
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#گزارش_سایت
✅ بازسازی ساختار فرهنگی کشور
✴️ جدیدترین مصاحبه دکتر شرفالدین با پایگاه مطالعاتی تحلیلی سدید را هماکنون در وبسایت زیر مشاهده کنید.
http://sharafoddin.ir/
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#دین_و_سایبِر
#مقاله
♦️ فرصت رسانههای سایبری در پیامرسانی دینی
✍️ سید حسین شرفالدین و مجید مبینی مقدس
✅ رسانههای سایبری مدرن فرصتهای متعددی را برای مبلغان دینی فراهم میآورد که از جمله آنها میتوان به مواردی اشاره کرد:
2️⃣ شمول مخاطبان مذهبی و غیرمذهبی
🔶 یکی از ضعفهای تبلیغ سنتی حوزه های علمیه این است که دایره مخاطبان همواره محدود به اقشاری بوده که به مراکز مذهبی میآمدند. مخاطبان غیرمذهبی که میانهای با این اماکن ندارند، معمولا فاقد هرگونه ارتباط با مبلغان مذهبی هستند.
🔷 اینترنت ابزاری است که میتواند در خانه تمام اقشار غیرمذهبی وارد شده و آن افراد نیز، بدون واهمه از انتقاد اطرافیان خود، میتوانند به صورت ناشناس و به راحتی یک کلیک، به پای سخنان یک روحانی بنشینند و با او سخن بگویند و چه بسا همین رابطه مجازی مقدمه شکلگیری یک رابطه حقیقی شود.
🔶 بسیاری از افراد به خصوص جوانان، با این تصور اشتباه که به خاطر ظاهر و عقایدشان، از سوی مبلغان دینی طرد خواهند شد، هیچگاه در دنیای واقعی برای نزدیکشدن به یک روحانی قدمی برنمیدارند؛ اما اینترنت این فرصت را به آنان خواهد داد که در هر زمان که بخواهند، بتوانند به گفتگو با یک روحانی بپردازند.
👣 این مطلب ادامه دارد...!!
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin
#اطلاعیه
#فراخوان_عضویت
♦️جذب عضو انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه علمیه
🔶 حلقه علمی «فقه اجتماعی» به منظور فراهم آوردن فضایی علمی برای گفتگو، تبادل نظر و انجام طرح های مربوطه از عموم علاقهمندان حوزه علوم اجتماعی عضو میپذیرد.
📢راه های ارتباطی با انجمن جهت ثبت نام:
📱تماس با شماره همراه: 09376104941
📞تماس با دفتر انجمن: 32912975-025
🗨آیدی انجمن در پیامرسان ایتا: @adminssoq
#تبادل
📌آدرس کانال؛
🆔 @motaleate_ejtemai
🆔 @sharafoddin_ir