#یادداشت
♦️ابعاد اجتماعی یک ضیافت
✏️سید حسین شرفالدین
🔶 پیامبر اکرم(ص) در خطبه معروف شعبانیه خود ماه رمضان را برترین ماه خدا، ماهی سرشار از برکت، رحمت و مغفرت خداوند معرفی فرمود؛ ماهی که روزهای آن برترین روزها، شبهای آن برترین شبها، ساعات و لحظات آن برترین ساعات و لحظات است؛ ماهی که مومنان در آن به میهمانی خداوند تشرف یافتهاند؛ ماهی که نفسهای مومنان[روزهدار] در آن تسبیح، خواب آنها عبادت، عمل آنها مقبول و دعای آنها مستجاب است؛ ماهی که ابواب بهشت در آن مفتوح است. پس با قلبی پاک و نیتی صادق، توفیق روزهداری و تلاوت قرآن در آن را از حضرتش مسئلت کنید.
🔷 حضرت(ص) همچنین به برخی ابعاد اجتماعی این ماه شریف نیز توجه داده است: صدقهدادن به فقرا و نیازمندان، حرمتنهادن به پیران و سالخوردگان، شفقت و ترحم بر کودکان و ضعفاء ، اتصال و ارتباط با بستگان و خویشاوندان، فروبستن چشم از آنچه دیدن آن را نباید، بستن گوشها از آنچه شنیدن آن را نشاید، اکرام و اطعام به یتیمان؛ ماهی که نیکخلقی و حسن معاشرت در آن، جواز عبور از پل صراط است؛ کسی که خود را از ارتکاب شر و بدی در آن بدور دارد، از غضب خداوند در قیامت مصون خواهد بود و کسی که با خویشان و ارحام خویش پیوند کند، خداوند از روی لطف و رحمت با او پیوند خواهد کرد.
🔶 یکی از دعاهای منقول از پیامبر اکرم(ص) که به قرائت آن به ویژه بعد از هر نماز واجب در ماه مبارک رمضان توصیه شده، دعایی است اجتماعی که اجابت حتی درصدی از مطالبات آن میتواند چهره جهان انسانی ما را تغییر دهد؛ در این دعا برای همه اهل قبور و کوچکنندگان از این سرای فانی، شادی و سرور؛ برای فقرا و نیازمندان، تمکن و بینیازی؛ برای گرسنگان، غذا و طعام(سیری)؛ برای برهنگان، پوشش و لباس؛ برای بدهکاران و قرض داران، ادای دیون؛ برای مضطربان و مغمومان، غمگساری و شادی؛ برای غریبهها و مهاجران، بازگشت به سرزمین مالوف؛ برای اسیران و زندانیان، آزادی و رهایی؛ برای جامعه اسلامی، اصلاح همه مفاسد؛ برای بیماران، شفا و درمان؛ برای احوال بد و اوضاع نابسامان، نیکحالی و بهبودی، برای حاجتمندی و نیازداری، غنا و وسعت رزق؛ مسئلت شده است.
🔷 همچنین یکی از دعاهای سرشار از معارف الهی که قرائت آن در هر شب این ماه مبارک توصیه شده است، دعای موسوم به «دعای افتتاح» است. مضامین عرفانی این دعا در یک تقسیمبندی کلی به دو بخش فردی و اجتماعی(ناظر به ارتباط معنوی مومن با خداوند و ناظر به نحوه تعامل خداوند با گروههای اجتماعی محبوب و مبغوض) تقسیم میشوند. برای نمونه این دعا در اولین فراز اجتماعی خود به یکی از سنتهای لایتغیر خداوند و نحوه تعامل هستی با دو جریان حق و باطل و گروههای بهنجار و نابهنجار(با محوریت عقاید، ارزشها و قواعد رفتاری دین) اشاره دارد.
🔶 گفتنی است که سنت الهی در نابودی ظالمان، طاغیان، پادشاهان و مستکبران زمان منافاتی با اقداماتی که انسانها در قالب جنبشها، انقلابات، کودتاها، اصلاحات برای رهایی از سلطه آنها صورت میدهند و اوضاع اجتماعی را بهبود میبخشند، ندارد. به اقتضای توحید افعالی، هر اقدام انسانی نیز در این خصوص در طول اراده و مشیت سیاسی خداوند جای میگیرد. احتمالا هدف از این نوع تذکارها، تبیین موضع خداوند در قبال این گروههاست، باشد که عموم و بویژه مومنان، اراده سیاسی اجتماعی خود را همسو با اراده الهی سامان دهند و در جهت حصول اصلاحات بنیادین گام بردارند.
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#مقاله
#رمضان
♦️جذابترین رسانه
✏️سید حسین شرفالدین و اسماعیل صابرکیوج
🔷 وجوه جذابیت شکلی و فرمی قرآن کریم کدامند؟
📚 منتشرشده در پژوهشنامه معارف قرآنی (آفاق دین)، شماره 35، پاییز 1397.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#مقاله
#رمضان
♦️جذابترین رسانه (قسمت اول)
✏️سید حسین شرفالدین و اسماعیل صابرکیوج
🔷 برخی از مهمترین وجوه زیباییشناسانه و جذاب قرآن کریم در بُعد شکل و قالب پیام، عبارتند از:
1️⃣ فصاحت و بلاغت قرآن کریم
🔶 برجستهترین وجه اعجاز قرآن کریم، اعجاز بیانی و فصاحت و بلاغت بینظیر آن است. واژهگزینی قرآن با ظرافت¬هایی بسیار دقیق، بیبدیل و شگفتانگیز است. قرآن در سه بعد «لفظ»، «معنى» و «هماهنگى لفظ با معنى» همراه با اعجاز است. متن آیات از نظر لغت و تركیب نحوى و تركیب بلاغى بىبدیل بوده، موارد بظاهر مشابه و مترادف، هر یك خصوصیاتى را افاده مىكنند. مهمترین موارد از جنبه¬های زیبائی شناختی قرآن کریم عبارتند از:
🔰گزینش مفردات: گزینش احسن در لغات و بىبدیل بودن آن (افصح در لغت با توجه به مقاصد كلام)؛
🔰گزینش تركیب نحوى: انتخاب بهترین تركیب نحوى با توجه به سیاق كلام؛
🔰گزینش تركیب بلاغى: گزینش بهترین تركیب بلاغى با توجه به مقتضاى مجلس و مخاطب و غرض گوینده.
2️⃣ موسیقیپذیری قرآن کریم
🔶 یکی از موارد زیباییشناسی قرآن، موسیقی و هماهنگی آوایی آن است ؛ از این رو، خداوند متعال نیز به اهمیت آهنگ و تأثیر آن بر شنوندگان در آیه وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا(مزّمّل: 4) توجه داده است. موسیقى حاصله از انتخاب كلمات و نحوه ترتیبدادن آنها به طرزى خاص كه در همه جاى قرآن چشمگیر است. دقت در علل این امر ما را به كشف دو جنبه از آواى قرآن كریم مىرساند؛ یعنى ریتم -آن كه نظم بر آن استوار است- و طبیعت آواى حروف و كلمات آن. سبك قرآن این دو را چنان از حیث هنرى به هم درآمیخته است كه تفكیك آنها دشوار است.
🔷 قرآن كریم به سبك ریتمیك سرشار از موسیقى متناسب با معانى ممتاز است، بىآن كه ریتم بر معنا و یا معنا بر ریتم غلبه یابدآهنگ خاصى که سورهها و عبارتهاى قرآنى دارند، مفهوم خاصى را نیز در ذهن مستمع پدید مىآورد. در بیشتر مواقع، آهنگ آیات و روایات به همراه مفهوم کلى و انتزاعى شان در ذهن مىماند؛ یعنى ذهن انسان متوجّه تک تک کلمات و الفاظ سورهاى که آن آهنگ را پدید مىآورد نیست، بلکه تنها ارتباط این آهنگ را با سورهاى دیگر که به نحو عام داراى چنین معانى و آهنگ است در نظر مىآورد. نمونه این امر را به وضوح می¬توان در سوره «نجم» مشاهده کرد: «وَ النَّجْمِ إِذا هَوى* ما ضَلَّ صاحِبُكُمْ وَ ما غَوى* وَ ما ینْطِقُ عَنِ الْهَوى* إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْی یوحى».
🔶 این آهنگ قرآن و انسجام آوائى آن براى عرب گوشنواز بوده و دلهاشان را مىربود. آنها حلاوت آن را درمىیافتند و زیبایى آن را مىدیدند، كه نه شعر است و نه از نوع كلام بلیغشان، هرچند كه از جنس آن بوده است. مضاف بر اینکه هیچكس را یاراى رسیدن به این هماهنگى در آهنگ به همراه محتوا و معناى برتر و احكام بیان و دقت احكام نیست تا جایى كه اندیشمندان، آهنگ را از جنبههاى اعجاز آن دانسته و تكمیلكننده دیگر جنبههاى سبك معجزهآسای آن مىدانند.
👣 ادامه دارد.....
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
هدایت شده از حبیباله بابائی
تأملات قرآنی در باب «روابط انسانی»
(قسمت دوم: خودِ گسسته)
گسستگی از همنوعان، از همکاران و همسایگان و اختلال در روابط با دیگرهای انسانی، برخاسته از اختلال انسان در درونِ خود است، و اساسا کسی که از خود گسسته است نمیتواند با دیگران پیوندی انسانی داشته باشد. این اختلال نفسی یا گسست خودازخود به مثابه مبنا و اساس در اختلالات روابط انسانی، به گونههای مختلفی رخ میدهد که برخی از آنها در قرآن در قالب «نسیان خود» (انساهم انفسهم)، «سفاهت نفس/تحمیق خود» (سفه نفسه)، و «بخل از خود» (شُحّ/بخل نفسه) بیان شده است. براساس آیۀ «وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ » (19/ حشر) یا «نسوالله فنسیهم» (67 / توبه)، این نوع از گسستگی درونی و نسیان خود برخاسته از گسستگی از خداست. «آنگاه که انسان خدا را فراموش کرد اسمای حسنی و صفات علیای او را نیز فراموش میکند، فقر و حاجت ذاتی خود را به خدا از یاد میبرد، و نفس خود را مستقل در هستی میپندارد و اسباب طبیعی عالم را نیز صاحب استقلال در تأثیر میپندارد.» همین پندار و توهم از فردهای مستقل از خدا، گسستهای انسانی و رویکردهای فردگرایانه را بیشتر و عمیقتر میکند.
نکته مهم اینکه، خطاب آیه جمع است و نه فرد. تا زمانی که جامعه در جمعیت خود، رویکرد ایمانی دارد، متذکر به ریشه و اصل خود، و ذاکرِ خدا و متذکر به نعمتهای الهی (به ذکر لفظی و به ذکر قلبی) است، ریشههای الهیاتی و عرفانی، ریشههای هستیشناختی، و ریشههای تاریخی و تمدنی خود را نیز بهتر میشناسد و از آن دور نمیافتد. و آنگاه که جامعه در جمعیت ایمانیاش، متذکر هویت و هستی خود است، همواره در یک پیوستگی اصیل و تنیده به نظام هستی قرار پیدا می کند و از آن رهگذر میتواند با جوامع دیگر، با ملتهای دیگر به نوعی از پیوستگی الهی و توحیدی دست پیدا بکند. براین اساس برای تنظیم مناسبات خود با دیگران، در گام نخست باید خودشناسی و خودسازی را جدی تلقی کرد و آن را البته نه فقط در منابر و مساجد (با راندمانهای صرفا عبادی امروزش) بلکه باید در نظام آموزشی و پرورشی و بلکه در کلیت نظام فرهنگی نهادینه کرد.
@Habibollah_Babai
خرد اجتماعی
#مقاله #رمضان ♦️جذابترین رسانه (قسمت اول) ✏️سید حسین شرفالدین و اسماعیل صابرکیوج 🔷 برخی از مهمت
#مقاله
#رمضان
♦️جذابترین رسانه (قسمت دوم)
✏️سید حسین شرفالدین و اسماعیل صابرکیوج
3️⃣ نظم معنایی قرآن
🔹ویژگی دیگر، نظم معنایی در قرآن کریم است. از منظر زبانشناختی سوسوری میتوان این مطلب را بر اساس دو مفهوم «همنشینی» و «جانشینی» توضیح داد. تحلیل «همنشینی» درباره ترکیب و کنار هم قرارگرفتن واژههاست؛ یعنی چگونگی ترکیب جمله که میتواند فوراً معنا را برساند. تحلیل «جانشینی» راهی برای اطمینانیافتن از امکان یا عدم امکان تغییر و جایگزینی واژگان با سایر واژگان محتمل است.
🔸قرآن کریم برترین ترکیب را در محور همنشینی و جانشینی برای نظام نشانهای خود بکار بسته است؛ به گونهای که هیچ واژهای را نمیتوان با هیچ واژه دیگری جایگزین یا حذف کرد و به متن قرآن و اعجاز آن خلل وارد نشود. گزینش واژگان در قرآن جنبههاى متعددى دارد؛ از جنبه دلالت بر معنا، دلالت فوقالعاده روشن دارد. واژه با آهنگش بیانگر معناست و در گزینش آن همخوانى فاصلهها رعایت مىشود و در ضمن یك گونه بلاغى جاى مىگیرد كه موجب وضوح بیشتر معنا مىگردد.
🔹 اما همه اینها از یك اصل بزرگ سرچشمه مىگیرد كه همان دقّت بىنهایت در گزینش است، چون سبك قرآن در گزینش واژگان سخت دقیق است. این نظم و هماهنگى واژگان قرآنی را میتوان از جهت زیبایى ظاهر واژه و آهنگ، و برگزیدن واژههاى مترادفى كه نقیض آنها معنایى دیگر دارد و با ظرفیت و فراگیرى آنها متفاوت است، مشاهده كرد. مثلا واژه حمد در آیه الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ از میان واژگان نزدیك به آن مثل مدح و شكر گزینش شده است اما در میان این واژگان تفاوتهاى ظریفى وجود دارد كه در بافت آن در قرآن قابل ملاحظه است.
🔸حمد خداوند یعنى ثنا بر او به خاطر فضیلت كه از مدح خاصتر است؛ چون مدح در امور اختیارى و غیر اختیارى است؛ اما حمد در امور اختیارى است نه غیر اختیارى(راغب؛ ذیل واژه حمد). یعنى خداوند به فعل زیباى اختیارى ستوده مىشود و حمد مخصوص این وجه است و مدح عامتر است. در ضمن مدح قبل و بعد از نیكى كردن است؛ اما حمد تنها پس از نیكى كردن.
🔹مدح همچنین ویژه انواع فضایل است ولى حمد ویژه فضیلت نعمتبخشى و نیكىكردن و امثال آن. این یعنى گزینش واژه حمد به جاى مدح براى بیان معناى ثنا و نعمت زیبا و غیر آن به گزینش نعمتهاى خداوند بر بشر إشعار دارد. این همان معناى خاص در حمد، و معناى عام در مدح مىباشد.
👣 ادامه دارد.....
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
هدایت شده از فکرت
🔍#رصد_اندیشه | #نشست
✅ برای یک جامعه رشد یافته التزام نظری و عملی عموم مردم به اصول اعتقادی یک مکتب وحیانی ضروری است
▪️سید حسین شرف الدین در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به جایگاه «معاد» و برانگیختن انسانها در روز حساب در آیات و روایات، عنوان کرد: اعتقاد به معاد و استمرار حیات انسان در جهان آخرت (در رتبه بعد از اعتقاد به مبدآ) از مؤلفههای بنیادین اعتقادی در جهان بینی ادیان الهی از جمله اسلام و از اصول خدشه ناپذیر اعتقادی شمرده میشود.
▪️وی افزود: در اهمیت و جایگاه محوری این اصل و نقش راهبردی آن در تعیین سرنوشت فرد و کیفیت حیات جاودانه او، همین بس که به شهادت برخی مفسران، بیش از دو هزار آیه از آیات قران کریم، و صدها روایت به طرح مستقیم و غیر مستقیم آن اهتمام کرده اند. به دلیل همین جایگاه و موقعیت کانونی است که باور بدان جزو ضروریات و شرط لازم برای ورود به جرگه مؤمنان شمرده شده است.
🖇مطالعه گفتوگو در سایت مهر
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
#سخنرانی
♦️سه موج اعتراضات اخیر
🎙 سید حسین شرفالدین
✴️ در ناآرامیهای اخیر سه موج اعتراض به صورت توامان و در هم آمیخته به راه افتادند:
1️⃣ اولین موج مربوط به جوانان و نوجوانان عمدتا دهه هشتادی است که به برخی سیاستها، رویهها، الگوها، قواعد و نظامات فرهنگی اجتماعی و به تعبیر برخی محدودیتها، معترض بودند؛ مطالبات این گروه بیشتر صبغه فرهنگی اجتماعی داشت تا سیاسی و اقتصادی؛ به بیان دیگر، این نسل به دلیل تاثیرپذیری عمیق از فرهنگ ترویجی رسانهها به ویژه فضای سایبر، طالب نوعی سبک زندگی متفاوت از سبکهای مالوف و مورد حمایت فرهنگ عمومی است. این نسل لزوما با اسلام و انقلاب تقابل و تعاند صریح ندارد و تنها طالب تجدید نظر در برخی الگوهای رفتاری و قواعد و هنجارهای سنتی- مذهبی است.
2️⃣ موج دوم اعتراض مربوط به گروههایی است که بویژه از اوضاع نابسامان اقتصادی ناراضی و شاکی بودند و مطالبات بیشتر صنفی و معیشتی داشتند. این موج که بیشتر از موج اول به همراهی و مشارکت عموم مردم دل بسته بود، فکر میکرد به دلیل طرح مطالبات محسوس و خواستههای همگانی، از حمایت و پشتیبانی قاطع ملت برخوردار شود؛ اما به صورتی کاملا غیرمنتظره حتی از موج اول هم کمتر دیده شد؛ این هم نشانه دیگری از پیچیدگی و پیشبینیناپذیری جامعه ایران است.
.
3️⃣ موج سوم که البته تعداد کنشگران آن محدودتر از دو موج قبل بود، به دلیل اتخاذ موضع رادیکال علیه نظام، طرح شعارهای ساختارشکنانه، توسل به خشونت برهنه، توهین به مقدسات، برخورداری از حمایت قاطع رسانههای برون مرزی و گروههای ضد انقلاب و تجزیهطلب خارجنشین، هیاهوی بیشتری به راه انداخت و بیشتر از دو موج دیگر دیده شد. این موج به سرعت توانست دو موج قبلی را با خود همراه یا به حاشیه براند و در نهایت یکهتاز میدان شود. به بیان دیگر، برجستگی این موج از باب غلبه حاشیه بر متن، روند امور را به سمت و سوهای ناخواستهای سوق داد و حتی امید دو موج اول به نتیجهبخشی اعتراضاتشان را نیز به یاس بدل کرد.
❇️ ادامه متن سخنرانی را اینجا دنبال کنید.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#رصد
🔹از ارادتاش نسبت به نهجالبلاغه و قرآن بگوییم...؛
🔸از مبارزهاش با جریانهای انحرافی فلسفی....؛
🔹از فعالیت خستگیناپذیرش در مسیر ترجمه آثار فاخر علوم اجتماعی...؛
🔸از حرصی که برای تربیت دانشجویان میخورد...؛
❇️ یا
🔹از نگراناش بابت مفاسد اجتماعی بگوییم...؛
🔸از فرهنگسازیاش در مسیر ازدواج آسان جوانان...؛
🔹از احترامی که به تمام نظرات و ایدهها میگذاشت...؛
🔸از عدم طمعش نسبت به مناصب والای اجرایی...؛
❇️ یا
🔹از آن صفا و صمیمیت بچگانهای که با بزرگ و کوچک داشت...؛
🔸از آن باغ پرتقال و خانوادهدوستی بینظیر؛
🔹از آن جوشکردنها و قانعنشدنها سر کلاس درس...؛
🔸از آن دیابت و سرطان که خانهنشینش نکردند...؛
🌹 از هرچه بگوییم، استاد عماد، یکی از ستونهای خیمه اسلام و انقلاب بود...!! روحش قرین آرامش و رحمت پروردگار🤲
✏️ یکی از شاگردان استاد
10.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اقتضایی
✅ بررسی کارکرد و جایگاه رفراندوم در صد ثانیه
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#مقاله
♦️ امر به معروف رسانهای
✏️سید حسین شرفالدین
🔷 وظایف سازمانی رسانه ملی در قبال امر به معروف و نهی از منکر کدامند؟
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
خرد اجتماعی
#مقاله ♦️ امر به معروف رسانهای ✏️سید حسین شرفالدین 🔷 وظایف سازمانی رسانه ملی در قبال امر به معر
♦️امر به معروف رسانهای (قسمت اول)
✏️سید حسین شرفالدین
🔷 صدا و سیمای جمهوری اسلامی در موادی از اساسنامه خویش، وظیفه و رسالت سازمانی خود را منطبق با رهنمودهای هدایتگر امام امت(ره) و قانون اساسی در بالابردن رشد و آگاهی عموم ، تفسیر، تبلیغ و اشاعه فرهنگ دینی به معنای عام، گسترش ارزشهای متعالی، تعلیم و تزکیه انسان و تحقق آرمانهای بلند انقلاب اسلامی خلاصه کرده است. موادی از آن اساسنامه که با موضوع امر به معروف و نهی از منکر تناسب دارد، در ذیل اشاره میشود:
🔰ماده 5 : صداو سیما باید به عنوان یک دانشگاه عمومی به گسترش آگاهی و رشد جامعه در زمینههای گوناگون مکتبی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی اقتصادی و نظامی کمک نماید.
🔰ماده 9 : هدف اصلی سازمان به عنوان یک دانشگاه عمومی، نشر فرهنگ اسلامی ، ایجاد محیط مساعد برای تزکیه و تعلیم انسان، رشد فضایل اخلاقی و شتاببخشیدن به حرکت تکاملی انقلاب اسلامی درسراسر جهان می باشد. این هدفها در چارچوب برنامههای ارشادی، آموزشی، خبری و تفریحی تامین میگردد.
🔰ماده 21: بالابردن سطح بینش اسلامی مردم و آشناساختن اقشار مختلف جامعه با اصول، مبانی واحکام اسلام به شیوههای رسا و بدون ابهام .
🔰ماده 22: تبلیغ و اشاعه فرهنگ اصیل اسلامی با بهرهگیری از دیدگاههای روحانیت آگاه، دانشمندان حوزههای علمیه و اسلامشناسان وارسته .
🔰ماده 27 : تلاش برای جایگزینی نظام ارزشی اسلام به جای نظام ارزشی شرق و غرب و مبارزه با عوارض و آثار باقیمانده فرهنگ طاغوتی .
🔰 ماده 29 : کوشش در ایجاد محیط مساعد برای تعالی انسان و رشد فضایل اخلاقی ، تزکیه نفس و بسط معنویت در جامعه .
🔰ماده 40 : در جهت تحقق رسالت «امر به معروف و نهی از منکر» در جامعه ، صدا و سیما باید روحیه انتقاد سالم و سازنده و انتقادپذیری متواضعانه را در مردم ، مسؤولین ودست اندرکاران ایجاد کند، انتقادات مردم از مسؤولین و توقعات آنها از مردم را بازگو نماید
🔶 از این رو ، تبلیغ و ترویج فرهنگ دینی به طور عام و فریضه «امر به معروف و نهی از منکر» به طور خاص بخشی از رسالت تعیینی و ماموریت محول رسانه ملی است. لازم به ذکر است که تاکید مبرم بر نقش رسانه ملی صرفا با هدف تحفظ بر موضوع نوشتار صورت گرفته و به هیچ وجه به معنای غفلت از وظایف سایر بخشها و عموم مردم یا معافیت آنها نیست.
👣 این مطلب ادامه دارد.....
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir