🔴 به خودمان رجوع کنیم تا بدانیم در معنویات پیشرفت کرده ایم یا عقب افتادیم!!
@sharehnews
#امام_چه_کرد_شما_چه_کردید؟
✔️ یک زمانی چادر از سر دختر و مادر علما و مذهبیون میکشیدند ، اما هیچ مرجعی جرأت نکرد بگوید به این حکومت گمراه مالیات ندهید !
نهایت عکس العمل آیت الله حائری زعیم حوزه قم این نامه بود که در تیر ماه ۱۳۱۴ به رضا شاه نوشت: «مشهور خاطر همایونی بوده که احقر همیشه تعالی و ترقی دولت علیّه را منظور داشته و اهمّ مقاصد میدانسته، فعلاً هم به همین منظور نظر عرضه میدارد اوضاع حاضره که بر خلاف قوانین شرع مقدس و مذهب جعفری(ع) است، موجب نگرانی داعی و عموم مسلمین است، البته بر ذات ملوکانه که امروزه حامی و عهدهدار نوامیس اسلامیه هستید، حتم و لازم است که جلوگیری فرمایید، عموم اهالی ایران بلکه مسلمین دنیا را قرین تشکر فرموده، امید است رفع اضطراب این ضعیف و عموم ملت شیعه بشود.»
✔️ گفته میشود رضا شاه به شدت با این گفتار حاج شیخ برخورد کرد و شخصاً به قم رفت و در منزل آیت الله حاضر شد و اینگونه با وی سخن گفت: رفتارتان را عوض کنید وگرنه حوزه قم را با خاک یکسان میکنم. کشور مجاور ما (ترکیه) کشف حجاب کرده و به اروپا ملحق شده است، ما نیز باید این کار را بکنیم و این تصمیم هرگز لغو نمیشود.
و در جای دیگر گفته بود: اگر حاج شیخ حرفی بزند ، میفرستمش جایی که عرب نفرستاد.
🔺 در زمان پهلوی دوم نیز هر جور دلشان میخواست احکام مذهب را مسخره میکردند تا جایی که در خیابان رابطه جنسی برقرار کردند و هیچ یک از علما جرأت نکرد بگوید به این حکومت گمراه مالیات ندهید.
🔺 در عراق مراجعی چون سید محمد باقر صدر را شهید کردند ، خاندان حکیم را تار و مار کردند ، زعیم حوزه نجف (آیت الله خویی) وقتی از دنیا رفت ، فقط چهل نفر ایشان را تشییع کردند و نیمه شب در حکومت نظامی دفن شدند.
🔺 آنقدر وضع حوزه ها تنگ بود که مجبور بودند، شاه ها را ذات اقدس همایونی خطاب کنند!
🔺 این مقدمه کتاب حیات القلوب علامه مجلسی ، فقیه بزرگ زمان صفوی است ، خطاب به شاه سلیمان صفوی است:
شاه آگاه، والا جاه، سپهر بارگاه انجم سپاه، سليمان نشان، دارا دربان، رعيت پرور و عدالت گستر، نهال رعناي بوستان صفوت و خلافت، سرو زيباي چمن ابهّت و جلالت و جهان بخش، دريا نوال، سايه ي رافت حضرت پروردگار ذوالجلال ... السطان سليمان، مدّالله أطناب دولته إلي ظهور صاحب الزمان و جعله من أنصاره و أعوانه عليه و آله و علي آبائه صلوات الرحمن، لهذا ديباچه ي آن را به نام نامي، و القاب گرامي آن اعلي حضرت مزّين و موشّح گردانيد....
🔺 وضع علمای ما با حکومت های دیگر این چنین بود ...
و حالا که بعد از خون دل خوردن امام خمینی و شهدا و مردم ، مراجع تریبونی پیدا کردند و کسی جرأت انتقاد از آنها ندارد و تشییع جنازه های میلیونی و کنگره های بزرگداشت و موسسه های میلیاردی در اختیارشان قرار گرفته ، به جای اینکه فسادها را درست کنند ، مسئولین را ارشاد کنند ، از این آزادی بیان استفاده کنند ، آبروی نامسلمانها را ببرند ، کمک کنند اسلام نجات پیدا کند، میفرمایند: اگر این #حکومت.گمراه ، روز شهادت موسی بن جعفر ع را تعطیل نکند به آن مالیات نپردازید!!!
🔺خدا میداند اگر همین حکومت به قول شما گمراه نبود ، الآن در همین قم همجنسبازها جلوی خانه شما جشن عروسی راه میانداختند ، کسی دیگر نام شما را هم نمیشنید، در کوچه ها ، پلیس ، عمامه از سرتان می انداخت!
تشییع جنازه شما از تشییع جنازه (آیت الله خویی) هم خلوتتر میشد...
و شاید آن موقع همه میفهمیدند امام برای شما و ماندن شیعه و مذهب چه کرد و شما برای شعائر مذهب چه کردید ؟/صدرالساداتی
🔴 بخش اول
✅ پاسخ آیت الله سیفی مازندرانی به بیانات بعضی از زعمای حوزه علمیه قم که سؤالاتی را برای اذهان عمومی به وجود آورده است.
🔴 در ابتدا به فرازهایی ازآن اشاره می کنیم و سپس به پاسخ حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله) به پرسشهای مذکور می پردازیم.
کلمات این زعیم حوزه چنین است: «این مملکت باید در عزای حضرت موسی بن جعفر(علیه السلام) یکپارچه سیاهپوش شود، اگر زمامداران مملکت غیرت داشته باشند، باید این ایام تعطیل رسمی بشود، این عمل است که باید انجام بشود، اگر زعمای مملکت انجام دادند و الّا ما به حول و قوه خدا این مطلب را عملی می کنیم تا نتیجه مطلب ظاهر بشود، هفت سال در ظلم مطامیر، آن هم در مملکتی که یک طرف پسر او و یک طرف دختر او، روز شهادت او، مردم مشغول به کسب و کار باشند، ای غیرتمدان شیعه، فردا همت کنید بازارها را ببندید، به این حکومت اعلام کنید که اگر شهادت این امام، تعطیل رسمی نشود ما مالیات به این حکومت گمراه نمی پردازیم.»
و اما سؤالات و پاسخ های صدر الاشارة در پی می آید:
1 – مبنای فقهی تعطیلی شهادات ائمه (علیهم السلام) چیست؟ و در چه صورتی واجب یا مستحب است؟
مسئله تعطیلی ادارات دولتی نظام جمهوری اسلامی بسته به حکم این تعطیلی است که آیا اساسًا تعطیلی کار و کسب، بازار و ادارات برای شهادات حضرات معصومین (علیهم السلام)، شرعا واجب است یا خیر؟ در این باره باید گفت:
اولا؛ مبنای فقهی این مسئله به وجوب تعظیم شعائر الهی باز می گردد. ولی تعطیلی کسب و کار واشتغال و ادارات برای شهادات و موالید حضرات معصومین (علیهم السلام)، یگانه مصداق تعظیم شعائر نیست. مثلا فرض کنید در این ایام، ادارات مشغول به کار باشند و مغازه و بازار هم تعطیل نشود لکن علائم عزا و پرچم های سیاه را بر سر مغازه ها نصب کنند یا در اول وقت کاری، در اداره یا محل تجارت، اقامه عزا نمایند؛ اینها نیز از مصادیق تعظیم شعائر هست.
و ثانیا؛ سؤال این است که آیا اساسًاخود تعظیم شعائر، مطلقا واجب است یا شعائری که ترک تعظیم آن در نظر اهل عرف موجب اهانت به آن شعائر حساب شود واجب است؟ مثلا در روز عاشوراء همه در حال عزاداری باشند ولی شخصی بدون اینکه نشانه ای از عزاء داشته باشد مشغول کسب و کار باشد، به گونه ای که اهل عرف این امر را نسبت به صاحب عزاء بی احترامی به حساب آورند.
در جلد اول کتاب «مبانی الفقه الفعال» در قاعده تعظیم شعائر، نصّ عبارات فقهایی مثل محقق و صاحب جواهر، شهید صدر و آقای خوئی را آورده ایم. این محققین و فقهاء فحول، معتقدند و نظر فقهیشان این است که: تعظیم شعائر مطلقا واجب نیست و آیه شریفه ای را که قائلین به وجوب تعظیم شعائر بدان تمسک کرده اند (و من یعظم شعائر الله فانها من تقوی القلوب –حج: 32) را برای اثبات وجوب تعظیم شعائر کافی ندانسته اند زیرا «تقوی القلوب» یک صفا و نور باطنی است و «شعائر الله» که به حذف مضاف می باشد به معنای «تعظیم شعائر الله» است که ناشی از تقوای قلوب است («من» در آیه را نشویه گرفته اند)؛ لذا گفته اند که این دلالت بر حسن و استحباب دارد نه وجوب.
بله اگر به «ادله حرمة اهانت به محترمات دین» استدلال شود، به این معنا که اگر کسی تعظیم شعائری را در موردی ترک کرد و از نظر اهل عرف این امر مصداق اهانت به آن شعائر حساب شود؛ می توان نتیجه گرفت که عدم تعطیلی ادارات و بازار، اهانت به صاحب عزاء (حضرات معصومین علیهم السلام) به حساب می آید، چنین تعطیل نکردنی حرام است زیرا مصداق اهانت است. اما اگر «تعطیلی» مصداق اهانت حساب نشود، حرام نیست گرچه ترک یک عمل مستحبی هست. پس اگر در برخی ایام مثل عاشورا، شب های قدر، شب شهادت امیرالمؤمنین (علیه السلام)، رحلت رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، یا بعضی از اعیاد مهم مثل مبعث و میلاد امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) که همه متشرّعه و شیعیان، مشغول عزاداری هستند بازار یا اداره ای کماکان مثل سابق کار خویش را بدون هیچ نشانه عزاداری انجام بدهد، ممکن است که عرف آن را اهانت به حساب آورد. پس عرف «ترک تعطیلی فی نفسه» را اهانت نمی شمارد.
بنا بر این اگر چنانچه ادارات و بازار تعطیل نکنند ولی در اول صبح، عزاداری کنند، و یا در ادارات و بازار، پرچمها و بیرقهای عزاداری نصب کنند، قطعا با وجود این علائم، مصداق بی احترامی به حضرات معصومین (علیهم السلام)نخواهد بود.
🔴 بخش دوم
پاسخ آیت الله سیفی مازندرانی به بیانات بعضی زعمای حوزه قم
2 – آیا گمراه خواندن حکومت جمهوری اسلامی به صرف تعطیل نکردن شهادت حضرت موسی بن جعفر(علیه السلام)، صحیح است یا نه؟
اساسا ترک تعطیلی با وجود علائم و آثار عزاء، عرفا مصداق اهانت نیست، بنابراین حرام و گناهی در بین نیست، پس نمی توانیم در این راستا نظام حکومت اسلامی را به گمراهی یا هر تعبیر دیگری تضعیف کنیم و این امر جایز نیست. امام راحل عظیم الشان تصریح کرده اند که حفظ نظام از اوجب واجبات است، در مقابل، تضعیف این نظام هم از گناهان بزرگ است و اگر کسی با توجه و التفات، تضعیف کند مرتکب گناه بزرگی شده است و عواقب و آثار این گناه بر شخص مترتب می شود. حکومت جمهوری اسلامی از اهمّ امور و از اعظم شعائر دین و ثمره زحمات همه انبیاء الهی و اهل بیت (علیهم السلام) و سید الشهدا (علیه السلام) است؛ چرا که اینها جانشان را در راه اقامه دین و حدود الهی دادند و هیچ هدفی از دین و دیانت و انزال آیات و ارسال رسل و کتب، جز اقامه دین الهی نداشتند. قرآن می فرماید: «انا انزلنا الیک الکتاب بالحق لتحکم بین الناس بما اراک الله» (نساء: 105). حکومت جمهوری اسلامی نیز که امام راحل (ره) تأسیس نمودند برای همین اقامه دین الهی است، لذا این حکومت ثمره زحمات همه انبیاء و اهل بیت (علیهم السلام) می باشد.
خصوصیاتی که ما در نظام جمهوری اسلامی نشان داریم در هیچ نظامی نشان نداریم. یکی از آنها، «استقلال نظام از طواغیت و اجتناب از آنها» است. قرآن مجید می فرماید: «و لقد بعثنا فی کل امة رسولا ان اعبدوالله و اجتنبوا الطاغوت» (نحل: 36). حکومت جمهوری اسلامی نسبت به تمامی طواغیت دنیا از جمله آمریکا، اسرائیل، کشورهای مستکبر اروپایی، و هر کشور استکباری و طاغوتی دیگر، مستقل است. هر کسی این معنا را منکر شود یا دروغ می گوید و معاند است، و یا جاهل به اوضاع زمان است؛ وگرنه کسی تردید ندارد که نظام جمهوری اسلامی در مقابل همه طواغیت و مستکبران عالم، ایستاده است، پس نظام جمهوری اسلامی، هدف انبیاء را محقق کرده است. قرآن در آیه ای دیگر می فرماید: «ألم تر الی الذین یزعمون انهم امنوا بما انزل الیک و ما انزل من قبلک یریدون ان یتحاکموا الطاغوت و قد امروا ان یکفروا به» (نساء: 60)
خصوصیت دیگر این نظام آن است که تنها کشوری است که حکومت اهل بیت (علیهم السلام) را مستقر کرده است، مذهب رسمی آن شیعه است، و دادگاهها و قوه قضائیه آن، براساس احکام اهل بیت (علیهم السلام) و فقه شیعه می باشد. آیا کشور و حکومتی در دنیا وجود دارد که اقامه حکومت و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) را انجام دهد؟
از دیگر خصوصیات این نظام، رهبری این نظام است که خود از سلاله پاک حضرت زهرا (سلام الله علیها) و فرزند امیرالمؤمنین و ائمه اطهار (علیهم السلام) و فقیه جامع شرایط فتوا و رهبری، و اعلم از دیگران در احکام، اداره و فقه حکومت است.، این جای تردید نیست. حتی کسانی که در خط ولایت هم نبودند و از سران اهل فتنه بودند رسما اذعان داشتند که در این مملکت کسی از حیث درایت و تدبیر نسبت به اوضاع بحرانی زمان، بالاتر از رهبری معظم (حفظه الله) وجود ندارد. امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: «ان احق الناس بهذا الامر اقواهم علیه و اعلمهم بامر الله» (نهج البلاغه صبحی صالح: خطبه 173)
از کشورهای اسلامی گرفته تا کشورهای کفر، هیچ نیروی نظامی پیدا نمی کنید که جان برکف و مدافع حریم اهل بیت (علیهم السلام) باشد جز نیروهای نظام جمهوری اسلامی. مگر شما داعش و جبهه النصرة را ندیدید که تا چند کیلومتری سامرا آمدند و حتی به نجف وارد شدند و حرم را محاصره کردند؛ اما تنها کسی که عتبات عالیات را از دست استکبار جهانی و نیروهای وحشی داعش و جبهه النصرة نجات داد نیروهای نظامی ایران بود. اگر دفاع به موقع و جانانه و سریع آنها از حریم اهل بیت (علیهم السلام) وعتبات عالیات نبود امروز عتبات عالیات دست آمریکا بود و سوریه و حرم حضرت زینب (سلام الله علیها) نیز از دست رفته بود همانگونه که بقیع، دست طواغیت آمریکاست. اینها هیچگونه ابایی ندارند از اینکه بخواهند نجف و کربلا را نیز مثل بقیع با خاک یکسان کنند. اگر این حکومت نبود خدا می داند چه مصیبتی بر سر ناموس شیعه یعنی حرم اهل بیت و حضرت زینب (علیهم السلام) و نجف و کربلا می آمد ؟ عراق و سوریه در حال سقوط بود وبه برکت این نظام قوت گرفتند و از معرض سقوط بیرون آمدند و بر مشکلات فائق شده، نیروهای شیطانی داعش و طواغیت را عقب راندند. تضعیف چنین نظامی ، بدون شک و تردید از گناهان بزرگ است.
زعمای حوزه نباید کاری کنند و سخنانی بر زبان جاری کنند که فضلاء و اساتید انقلابی را حسّاس کرده و در مقابل خود قرار دهند، نباید به گونه ای سخن بگویند که تضعیف این نظام علوی را به همراه داشته باشد تا در نتیجه واکنش دلسوزان این نظام را در پی داشته باشد.
🔴 بخش سوم
پاسخ آیت الله سیفی مازندرانی به بیانات برخی زعمای حوزه قم :
من با کمال احترام و تواضع نسبت به بعضی از بزرگواران و مشایخ و اعاظم حوزه عرض می کنم تحت تأثیر بعضی از اطرافیان مغرض و جاهل و یا کسانی که به گونه ای بعضی بیوت را تسخیر کرده اند قرار نگیرند و مراقب نقشه ها و طرح های آنها باشند و توجه داشته باشند که فقیه شیعی آن کسی است که «لا یفقه العبد کل الفقه حتی یمقت الناس فی ذات الله» (شرح اصول الکافی _صدرا: ج2، ص254).
ما انکار بعضی از ندانم کاریها، ضعفها، اشتباهات، و حتی بعضی از امراض و غرض ورزیهایی که در برخی از مسئولین دولت یا قوه های اجرایی است نمی کنیم و اولین معترض نسبت به آنها هستیم، اما این بدین معنا نیست که اصل حکومت و نظام را تضعیف کنیم. همین مردم نیز در22بهمن از هر طیف و سلیقه ای باشند برای حفظ نظام بیرون می آیند؟
3 – آیا دعوت مردم به عدم پرداخت مالیات در صورت عدم تعطیلی روز شهادت امام موسی بن جعفر(علیه السلام) مبنای فقهی دارد یا نه؟
با بیانی که داشتیم جواب این سئوال نیز معلوم شد. دعوت به عدم پرداخت مالیات، تیشه زدن به ریشه اقتصاد این نظام است، آن هم در وضع بحرانی کنونی که نیاز به بودجه داریم. پس خود این امر نیز مصداق تضعیف نظام می باشد.
در پایان متواضعانه از همگی زعمای حوزه درخواست می کنم سخنان تفرقه انگیز و خلاف وحدت نزنند. امروز این کشور علوی در شرایط حساسی به سر می برد و بیش از هر زمان دیگر نیاز به وحدت و انسجام دارد، امروز روزی است که باید در کنار هم، عزت اسلام و مسلمین را رقم بزنیم نه آنکه به گونه ای سخن بگوییم که دشمنان اسلام ناب و این کشور عزیز را به طمع اندازیم.
و السلام علیکم و رحمه و برکاته
🔴 لطفا دوستان خود را به کانال شارح دعوت نمائید
با تبعیت از امام خامنه ای حفظه الله کانال شارح در تلگرام از امروز متوقف شده و تمام فعالیت ها به ایتا منتقل می شود.
شارح
شبکه اطلاع رسانی حوزه انقلابی eitaa.com/sharehnews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 واکنش آیت الله اراکی به مخالفین مقام معظم رهبری
شارح (شبکه اجتماعی حوزه انقلابی)
🔴 سخنان معنی دار وکنایه آمیز روحانی در روز ارتش: در هیچ فسادی نامی از امیران ارتش وجود ندارد/ارتش هر
🔴 تجلیل مقام معظم رهبری از واکنش امیر موسوی به سخنان حسن روحانی
فرمانده کل قوا همچنین با تجلیل از مواضع انقلابی و وحدتآفرین امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش، افزودند: آقای سرلشکر موسوی در عین دلبستگی سازمانی و پایبندی عاطفی به ارتش که حفظ و تأکید بر آن لازم است، سخنان بسیار خوبی در خصوص اتحاد نیروهای مسلح بیان کردند که این سخنان نشاندهنده عقل مدیریتی و صفای باطنی است و ارتش را در چشم مردم بیش از پیش ارزشمند میکند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسمه تعالی
مراسم پرفیض مناجات شعبانیه این هفته برگزار میگردد.
مکان: میدان روح الله معهدالاجتهاد الفعال
زمان: شب جمعه ساعت ۹
🔴 مراسم خانوادگی و مهمان سفره اهل بیت علیهم السلام هستیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 کارشناس نظامی سعودی از نتایج درگیری احتمالی بین ایران و سعودی خبر می دهد!!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شارح:
🔷 رهبر انقلاب در ۳ سال اخیر ۳۴ انتصاب مدیرتی داشتهاند
اما این افراد چگونه مدیرانی بودهاند؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥 دل کندن از تلگرام سخته، اما مثل گاندی باشیم...
هدایت شده از حوزه انقلابی
🔷حجت الاسلام فروغی استاد اخلاق برجسته حوزه: مسئولین نشست دوره ای اساتید با اینکه بارها از بنده دعوت کردند اما نه در جلساتشان شرکت میکنم و نه از آنها وجهی دریافت میکنم.
🔻اسلام ناب:
@howzehenghelabi
هدایت شده از حوزه انقلابی
متن طوماری که در مورد یک تشکل حوزوی خاص توسط جمعی از طلاب و اساتید حوزه علمیه قم إمضاء آن آغاز شد
@howzehenghelabi
هدایت شده از حوزه انقلابی
🔷استاد محققیان معاون تهذیب سطوح عالی حوزه علمیه قم: مسئولین نشست دوره ای اساتید با مقداری پول نزد بنده آمدند و میخواستند که در جلساتشان شرکت کنم، بنده هم پولش را پس دادم و نه در جلساتشان شرکت میکنم.