5.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ابعاد مختلف سیره حکمرانی رهبر معظم انقلاب
🔹️ آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی در گفت وگوی اختصاصی با گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا:
💢 خدا را شاهد میگیرم و اعتقاد راسخ به این موضوع دارم و از آن عدول نخواهم کرد که مبانی رهبر معظم انقلاب براساس ارزشهای انقلاب است؛ اما با حکمت، درایت و تدبیر در منصه اجرا توأم است.
بیشتر بخوانید👇👇
https://rasanews.ir/002z04
🆔 @rasanewsagency
24.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلسه بیانات فقیه عالیقدر
آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله
پیرامون مسائل مهم حوزه و نظام تربیتی آن
قسمت سوم با موضوع:
✳️ وظیفه حوزه در تبیین ارزشهای انقلابی
┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅
http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
17.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله
قسمت اول:(۱۸ / ۳ / ۱۴۰۱)
موضوع : قطعنامه ۵۹۸ / واکسن
✳️ پ ن شارح : این که رسول خدا صلیاللهعلیهوآله لقب سیف الاسلام را به زبیر داده باشد علی التحقیق در منبع معتبری از منابع شیعه و سنی نیامده است. البته مدائحی از رسول خدا ص درباره طلحه و زبیر در روایات وارد گردیده است که به چند نمونه اشاره می کنیم:
۱. نقل مى كنند پيامبر (ص) مى فرموده است: هر كس مى خواهد به مردى بنگرد كه به عهد خود وفا كرده است به طلحه بنگرد. حصين مى گويد: طلحه در جنگ احد چنان از پيامبر دفاع كرد كه مجروح و زخمى شد.[1]
۲. نقل مى كنند شخصي مى گفت: هيچ كس را چون طلحه نديده ام كه بدون مسألت و درخواست مردم، مال هاى كلان به ايشان بپردازد.[2]
۳. گفته اند: زبير بن عوّام در جنگ بدر و احد و تمام جنگ هاى ديگر رسول خدا (ص) ملتزم ركاب آن حضرت بوده و روز احد هم پايدارى كرده و تا پاى جان با پيامبر بيعت كرده است. و هنگام فتح مكه هم يكى از پرچم هاى سه گانه مهاجران در دست او بوده است.[3]
4. طلحه و زبير در شمار كساني بودند كه از بيعت با ابوبكر سرباز زدند و همراه با علي (ع) در مقام مخالفت با حكومت وقت، در خانه حضرت فاطمه (س) بست نشستند.[4]
[1] الطبقاتالكبرى/ترجمه، ج۳، ص: ۱۸۸
[2] همان، ۱۸۹
[3] همان
[4] مسند احمد. ج۱ ص ۵۵ و تاريخ الطبري ج۲ ص ۴۶۶
┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅
http://eitaa.com/jo
┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅
http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
6.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله
قسمت دوم:
موضوع : ارتباط عملکرد دولت ها با رهبری
چرا رهبری در ضعف عملکردها سکوت میکنند؟
✳️ پ ن شارح : این که رسول خدا ص لقب سیف الاسلام را به زبیر داده باشد علی التحقیق در منبع معتبری از منابع شیعه و سنی نیامده است. البته مدائحی از رسول خدا ص درباره طلحه و زبیر در روایات وارد گردیده است که به چند نمونه اشاره می کنیم:
۱. نقل مى كنند پيامبر (ص) مى فرموده است: هر كس مى خواهد به مردى بنگرد كه به عهد خود وفا كرده است به طلحه بنگرد. حصين مى گويد: طلحه در جنگ احد چنان از پيامبر دفاع كرد كه مجروح و زخمى شد.[1]
۲. نقل مى كنند شخصي مى گفت: هيچ كس را چون طلحه نديده ام كه بدون مسألت و درخواست مردم، مال هاى كلان به ايشان بپردازد.[2]
۳. گفته اند: زبير بن عوّام در جنگ بدر و احد و تمام جنگ هاى ديگر رسول خدا (ص) ملتزم ركاب آن حضرت بوده و روز احد هم پايدارى كرده و تا پاى جان با پيامبر بيعت كرده است. و هنگام فتح مكه هم يكى از پرچم هاى سه گانه مهاجران در دست او بوده است.[3]
4. طلحه و زبير در شمار كساني بودند كه از بيعت با ابوبكر سرباز زدند و همراه با علي (ع) در مقام مخالفت با حكومت وقت، در خانه حضرت فاطمه (س) بست نشستند.[4]
[1] الطبقاتالكبرى/ترجمه، ج۳، ص: ۱۸۸
[2] همان، ۱۸۹
[3] همان
[4] مسند احمد. ج۱ ص ۵۵ و تاريخ الطبري ج۲ ص ۴۶۶
┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅
http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
7.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله
قسمت سوم:
موضوع : تبیین مرز انتقاد و تضعیف
تنافی تضعیف دولت مطیع منویات رهبری
با التزام عملی به ولایت فقیه
┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅
http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
9.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله
قسمت چهارم:
موضوع : شاخصه های دولت اسلامی انقلابی
┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅
http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
14.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله
قسمت پنجم:
موضوع : ضرورت رسیدگی به امور فرهنگی همراه با امور اقتصادی
احیاء امور حجاب و عفاف اقامه دین الهی است
┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅
http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
🔴 جهاد تبیین در درجه اول از وظایف حوزویان است.
آیت الله سیفی مازندرانی: مسئله جهاد را امری مقدس توصیف کرد و افزود: به بیان ائمه(ع) جهاد تبیین در درجه اول از وظایف حوزویان است.
✳️ به گزارش خبرگزاری فارس از قم، جلسه پرسش و پاسخ آیتالله علیاکبر سیفی مازندرانی با جمعی از شاگردان و طلاب، روز چهارشنبه در دفتر معظم له در قم برگزار شد.
✅ در این جلسه آیتالله سیفی مازندرانی، تحلیل مسائل سیاسی جاری، نقد و بررسی سازنده در حوزه علمیه را امر مطلوبی دانست و در این زمینه اظهار کرد: براساس آیات و روایات، همه ما در قبال مسائل جاری کشور مسئول هستیم؛ با این حال نقد پرخاشگرانه که منجر به انوع هتک حرمت میشود و به گونهای است که مخاطب بیشتر از بیان تضعیف آن استفاده میکند، حرام است و باید از بیان آن جلوگیری شود.
✅ ایشان در ادامه با اشاره به اهمیت جهاد تبیین خاطرنشان کرد: روایت معروف است که اگر مردم از ظرافت و زیبایی کلام ائمه اطهار آگاه شوند، قطعا از این بزرگواران تبعیت میکنند؛ لذا این وظیفه حوزه علمیه است که اینگونه مسائل را برای مردم تبیین کند.
✅ موسس مرکز فقهی و اصولی معهد الاجتهاد الفعال مسئله جهاد را امری مقدس توصیف کرد و افزود: جهاد تبیین یکی از سه جهادی است که در قرآن و روایات ما به آن اشاره شده است و با منطق قرآن کریم، بزرگترین جهاد، جهادی است که با بیان انجام شود. افزون بر این با استناد به بیان ائمه(ع) جهاد تبیین در درجه اول از وظایف حوزویان است.
✅ ایشان در تشریح موضوع مخالفت با احکام حکومتی در جمهوری اسلامی گفت: حکم مخالفت با ولی فقیه واضح است، اما این که سیاستهای کلی نظام لازم الاتباع است یا خیر؛ میبایست تاکید کرد که هرچه که از شئون حکومت باشد و از سوی ولی فقیه بر آن تاکید شده باشد لازم الاتباع بوده و مخالفت با آن حرام است.
سیفی مازندرانی با بیان این که بر اساس احکام الهی، ولی فقیه میبایست در چارچوب احکام الهی تصمیم بگیرد، عنوان کرد: این موضوع یکی از وجوه افتراق حکومت دینی با حکومتهای خودکامه و فردمحور است و در حکومت دینی، این احکام الهی است که مبنا و اساس قرار داده میشود و نه رای یک فرد.
✅ استاد دروس خارج حوزه علمیه اضافه کرد: در مسئله واکسن نیز رهبر معظم انقلاب، عنایت ویژهای به این موضوع داشتند و بر اهمیت واکسیناسیون و رعایت دستورالعملهای بهداشتی صحه گذاشتند. در اینجا بحث واکسیناسیون یک مسئله حکومتی میشود و هرگونه تضعیف و ایجاد شبهه در این رابطه، تضعیف نظام و رهبری محسوب میشود و حرام است.
✅ معظم له با اشاره به برخی شبههافکنیها پیرامون تصمیمگیریهای ولی فقیه اظهار داشت: برخلاف ائمهاطهار که در زمان بنیامیه و بنیعباس زندگی میکردند؛ رهبر معظم انقلاب به هیچ وجه در هیچ جایی تقیه نداشتهاند چرا که ایشان مبسوط الید هستند و تقیه بر ایشان حرام است. یکی از نمونههای این موضوع، مصادره کشتیهای تحت حمایت آمریکا در پاسخ به زورگوییهای آنان است.
⏬مشروح این گفتگو را اینجا دنبال کنید⏬
http://fna.ir/1pfpxa
┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅
http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
🔴 آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله:
⏪ در اسلام امر به سه گونه جهاد شده است:
✳️ جهاد اصغر
✳️ جهاد کبیر
✳️ جهاد اکبر
🔹جهاد اصغر یکی از انواع جهاد، و همان قتال فی سبیل الله است که با دشمنان وارد جنگ شویم.
🔹 نوع دیگر از انواع جهاد، جهاد با شیطان نفس است. این جهاد به تعبیر رسول خدا(ص) جهاد اکبر است؛ این شعار که خرمشهر را خدا آزاد کرد، به معنای کمرنگ شدن منیت ها و در راستای جهاد نفس است.
🔹 نوع دیگر از اقسام جهاد، جهاد کبیر است؛ خداوند به رسول خدا(ص) دستور می دهد که جهاد کبیر را انجام دهد و این جهاد کبیر همان جهاد تبیین است که رهبری معظم امر به آن فرمودند ، و در قرآن از آن با عنوان جهاد کبیر یاد شده است.
🔹 اما از جهاد تببین به جهاد کبیر یاد شده است، چرا که تا جهاد تبیین نباشد، قلب ها آماده پذیرش احکام الهی نمی شود. جهاد بزرگ همین جهاد تبیین است و این در درجه اول کار حوزویان است.
┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅
http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
🔺اینجا کلاس بازیگری حامد بهداد است.
زن و مرد نامحرم بدون رعایت حدود شرعی در حال تمرین شاید بازیگری!!
🔹 پ ن شارح: دستور اسلام به حفظ حریم زن و مرد نامحرم و رعایت حجاب و عفاف برای جلوگیری از مفاسد است.
🔹اما اینها یک روز احکام اسلام را مورد تعرض قرار میدهند ، اما وقتی بخاطر بی توجهی به دستور دین بهشان تعرض میشود صدایشان به اعتراض بلند میشود.
┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅
http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
7.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 تکریم محرومان
✅ رئیس جمهور دولت اسلامی و رئیس جمهور دولت کفر !!
خدا را باید برای چنین رئیس جمهوری هزاربار شکر نمود.
┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅
http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
🔴 نظر آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله پیرامون شهادت بر ولایت امیرالمومنین علیه السلام در اذان و اقامه استحباب مطلق به حکم اولی و وجوب به حکم ثانوی است.
✳️ در پی استفتائی که جمعی از شیعیان پاکستان پیرامون شهادة ثالثة از معظم له داشتند ، معظم له مرقوم داشتند:
⏪ متن استفتاء:
سلام علیکم
محضر مبارک حضرت آیت الله سیفی مازندرانی دام ظلّه العالی
اینکه در روایات آمده است که «هر گاه به رسالت پیامبر (صلی الله علیه و آله) و توحید گواهی دادید به ولایت علی (علیه السلام) هم گواهی بدهید»، و در حالی که این روایات مطلق هستند پس شامل اذان و غیر اذان می شود، پس چرا در تشهد نماز شهادت به ولایت علی (علیه السلام) را نمی گوییم؟ حکم شهادت به ولایت امیرالمؤمنین در تشهد چیست؟
در پاکستان این مسئله خیلی زیاد پرسیده می شود، لذا اگر یک بحث فقهی، استدلالی بکنید همه استفاده خواهند کرد.
چون بعضی ها قائل به جواز شدند به خاطر آن مردم مشوش شده اند که چکار کنند چون نسبت به ولایت مولایمان علی ابن ابی طالب حساسیت دارند.
ممنون
متن پاسخ
سید احمد علی نقوی
⏪پاسخ استفتاء:
بسمه تعالی
🔹 بر اهل ایمان پوشیده نیست که اعتقاد به امامت و ولایت علی بن ابي طالب و امامان معصوم اهل بیت (علیهم السلام) از ضروریات مذهب امامیه و دژ مستحکم الهی و رمز رستگاری در قیامت است. ولی جواز شهادت ثالثه - ؛ یعنی شهادت بر امامت و ولایت آن بزرگواران در اَذان و اِقامه و تشهد - منوط به وجود دلیل شرعی خاص است. و دلیلی بر اینکه شهادت ثالثه جزء فصول اذان یا اقامه باشد از روایات اهل بیت (علیهم السلام) وارد نشده است. و معروف بین اصحاب بلکه متسالم بین آنان این است که شهادت ثالثه: جزء فصول اَذان و اِقامه نیست. البته بین فقهای امامیه شش قول در حکم گفتن شهادت ثالثه در اذان و اقامه وجود دارد. و ما به تفصیل نام قائلین به این اقوال، و ادلّه هر یک را در جلد 13 و 14 از کتاب «حلقات الفقه الفعال» در بخش فقه العبادة مورد تحقیق و بررسی قرار دادهایم. و نیز اجمال آن را در جلد اول از کتاب «مقنع السائلین» در بخش فقه العبادة بازگو کرده ایم.
🔹 مقتضای تحقیق از نظر ما: استحباب مطلق شهادت ثالثه پس از شهادت ثانیه – یعنی شهادت به رسالت خاتم الأنبیاء محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) – ثابت است، همانند ذکر صلوات هنگام شنیدن نام پیامبر در بین نماز. ناگفته نماند که: مقصود از استحباب مطلق نفی استحباب شهادت ثالثه به عنوان جزء مستحب است. و جزء مستحب؛ یعنی از فصول نیست که ترک عمدی آن موجب بطلان اذان و اقامه شود، بلکه از اجزاء مستحب است، مثل قنوت در نماز.
🔹 و دلیل ما بر فتوای به استحباب مطلق شهادت ثالثه اطلاقات روایات مستفیضهی دال بر استحباب گفتن شهادت ثالثه پس از تکلّم به شهادتین است. و چون امر استحبابی به گفتن شهادت ثالثه بعد از شهادتین شده است لذا گفتن آن بعد از شهادتین مضرّ به اَذان و اِقامه نیست.
🔹 البته این به عنوان حکم اوّلی است، ولی به عنوان ثانوی گفتن آن – همانگونه که مرحوم سید حکیم فتوی داده اند – در زمان معاصر واجب است؛ چون ترک و حذف آن از اذان و اقامه در بین جامعهی شیعه موجب وهن مذهب می شود؛ زیرا که در حال حاضر از شعائر شیعه گردیده است.
🔹 اما حکم گفتن شهادت ثالثه بعد از شهادتین در دو تشهد وسط و آخر نماز گرچه به مقتضای اطلاق امر به گفتن آن بعد از شهادتین همان حکم استحباب مطلق را به حکم اولی دارد، ولی چون گفتن آن در تشهد بر خلاف سیرهی متشرّعه است احتیاط واجب در ترک آن است، بر خلاف گفتن آن در اَذان و اِقامه که بر وفق سیره است. و فرق دیگر آن با شهادت ثالثه در اذان و اقامه این است که: گفتن آن در تشهّد به عنوان ثانوی واجب نیست چون بین شیعیان از سابق مرسوم نبوده و نیست، و جزء شعائر شیعه محسوب نمیشود، بخلاف شهادت ثالثه در اذان و اقامه.
تاریخ: 6 ربیع الثاني 1442ھ.ق
برابر با: یکشنبه 2 آذر 1399 ھ.ش
علی اکبر سیفی مازندرانی
حوزه علمیۀ قم