eitaa logo
شرح حال
1.2هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1.3هزار ویدیو
135 فایل
کانال شخصی حمیدرضا باقری - طلبه (مقطع درس خارج) - نویسنده (کتاب‌های آقا‌روح‌الله - حاج‌آقا روح‌الله - لِله و...) @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/ayat_va_revayat https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از  تریبون مستضعفین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️صحنه‌اي كم‌نظير از تن به تن، بند انسانی جوانان براي جلوگيري از ورود آب كرخه به 🔹 t.me/teribon 🔺 Eitaa.com/teribon_ir 🔸 http://sapp.ir/teribon_ir 🔺http://ble.im/teribon_ir
هدایت شده از خوش خبر
🔺ستاد اجرایی فرمان امام به وعده خود عمل کرد ارسال ۴۰۰۰ بسته لوازم خانگی شامل یخچال، اجاق گاز، فرش، موکت، ظروف آشپزخانه و ... برای مردم مناطق سیل زده گلستان. ۱۴ هزار بسته لوازم خانگی هم برای دیگر مناطق سیل‌زده کشور توسط این ستاد ارسال خواهد شد. @khosh_khabarr
شرح حال
🔺ستاد اجرایی فرمان امام به وعده خود عمل کرد ارسال ۴۰۰۰ بسته لوازم خانگی شامل یخچال، اجاق گاز، فرش،
ستاد اجرایی فرمان امام یا همان بنیاد برکت علاوه بر این تامین سیمان مورد نیاز برای ساخت و یا بازسازی تمامی خانه‌های سیل‌زده را نیز به صورت رایگان بر عهده گرفت و قول ارسال چندهزار بسته لوازم خانگی برای مردم لرستان و خوزستان را نیز داد. در حال حاضر نیز بسیاری از مواد مورد نیاز مناطق سیل زده به وسیله این مجموعه تامین می‌شود. اگر تابستان به مناطق محروم کشور سفری کرده باشید احتمالا با مدارس مجهز و بسیار با کیفیت ساخته شده توسط این بنیاد مواجه شده‌اید. اما جالب اینجاست که بسیاری از مردم ما نمی‌دانند این بودجه‌ها چگونه تامین می‌شود و این مجموعه تحت نظر چه کسی است؟! بعد از انقلاب اسلامی اموال بسیاری از پهلوی‌ها که ظالمانه به تصرف خود درآورده بودند و خرج بدمستی‌های اشرافی خانواده پهلوی می‌شد، مصادره شد و درآمدهای آن به دستور امام و تحت نظارت ولی فقیه به تولید، آبادانی و رفع محرومیت‌ها اختصاص یافت. این اموال از نظر شرعی جزو اموال بی‌صاحب و ظلمه محسوب شده و تحت عنوان انفال، در اختیار امام و حاکم جامعه قرار دارد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
کمک‌های سلبرتی‌ها به سیاه‌نمایی و بحران آفرینی...
💢آیت الله ، از مراجع عظام تقلید، پول فروش خانه‌اش را به سیل زدگان اهداء کردند. 🔹حجت‌الاسلام‌والمسلمین ربانی، رئیس مرکز خدمات حوزه علمیه با اشاره به فروش خانه آیت الله سبحانی، از مراجع تقلید شیعه برای کمک به خوزستان، گفت: ایشان یک برگ چک‌بانکی به من دادند و گفتند «من خانه‌ای قدیمی داشتم، آن را فروختم و کمی از پول آن را در جایی هزینه کردم و مابقی را به شما می‌دهم تا به سیل‌زدگان بدهید. سلام مخصوص من را نیز به آن‌ها برسانید». 🔹ایشان گفتند؛ من اگر می‌توانستم خودم برای کمک به مردم به مناطق سیل‌زده می‌رفتم. 🏷 کانال "مطلع" در پیامرسان ایتا؛ https://eitaa.com/matla313 🏷 کانال "مطلع" در پیامرسان سروش؛ https://sapp.ir/matla313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ این عزیزان وحشی همون حشدالشعبی هستن که اومدن تو ایران کمک حالا سوال اینها چه کمکی میتونن بکنن و آیا واقعا برای کمک اومدن یا برای سرکوب اتفاقات احتمالی ۹۸ @janbazanesabz
شرح حال
✅ این عزیزان وحشی همون حشدالشعبی هستن که اومدن تو ایران کمک حالا سوال #اول اینها چه کمکی میتونن بکن
این پست را کانال جانبازان اصلاح طلب در تلگرام، قرار داده، این کلیپ مربوط به نیرو ویژه‌های پلیس عراق است و نه حشدالشعبی و مربوط به مسابقه زندگی در شرایط سخت است که باید بتوانی با دست خالی حیوان را ذبح کنی و خودت را زنده نگه داری؛ این گونه برنامه‌ها در نیروهای نظامی کشورهای مختلف وجود دارد؛ مثلا یکی از دوستانی که در ارتش بود برای من تعریف می‌کرد که لاک‌پشت و یا مار را در زمان جنگ در کردستان یا فلان دوره خورده‌اند؛ نشر این کلیپ برای تخریب حضور نیروهای حشدالشعبی برای کمک به سیل زدگان، نشانه خباثت و نفاق این طایفه است. ......... نمونه‌ای از این تمرین‌ها در ایران👇 https://www.google.com/amp/s/ir.sputniknews.com/amp/iran/201609281876529/
هدایت شده از  تریبون مستضعفین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ از زیورآلات دختران کشمیری تا دستان کوچک کودکان پاکستانی تا جوانان افغانی و موکب های عراقی 🔹وقتی جوانان مسلمان آلمانی با وجود ها، کمک‌هایشان را به سختی برای زدگان ایرانی می‌فرستند 🔹 t.me/teribon 🔺 Eitaa.com/teribon_ir 🔸 http://sapp.ir/teribon_ir 🔺http://ble.im/teribon_ir
سفرنامه تاورنیه مربوط به عصر صفوی.pdf
18.48M
🔹یکی از سفرنامه‌های بسیار زیبایی که ما را با گذشته ایران در عصر صفوی آشنا می‌سازد، سفرنامه "ژان باتیست تاورنیه" ترجمه ابوتراب نوری و تصحیح مجدد دکتر حمید شیرانی است که از مطالعه آن بسیار استفاده و لذت بردم. 🔹سفرهای او به ایران میان سال‌های 1632 تا 1668م. صورت گرفت (در مجموع ۹ بار به ایران سفر کرد. شش مرتبه مستقیما به ایران آمد و سه بار در بازگشت از هند، به ایران وارد شد)؛ 🔹هنگام مطالعه از مباحث بسیار مهم و جالب توجهی که در این کتاب آمده بود، فیش‌هایی برداشتم که فهرست آن را خدمتتان ارائه می‌کنم. اطلاعاتی در عرصه حاکمیت – فرهنگ – مذهب – پزشکی و... ایرانیان در عصر صفوی؛ 📌فهرست موضوعات مهم پرداخته شده در کتاب👇 http://sharhhal.blog.ir/1398/01/30
شرح حال
🔹یکی از سفرنامه‌های بسیار زیبایی که ما را با گذشته ایران در عصر صفوی آشنا می‌سازد، سفرنامه "ژان باتی
✍شاهدی از مناسبات روحانیت و دربار در عصر صفوی... ✅ بعد از قیام "شیخ صفی‌الدین اردبیلی قطب بزرگ صوفیان" و بدست گرفتن قدرت حاکمه ایران؛ از آنجا که برای اداره کشور نیاز به قانون و ساختارهای مشخص است و صوفیه از این منظر دارای نقص بزرگی بوده و هست، از فقهای شیعه برای نظام‌مند نمودن حکومت و اجرای فقه و قانون دعوت شد. ✅ برای اولین بار در عصر صفوی (۹۰۷-۱۱۴۸ ق) روحانیت شیعه برای تحقق اسلام، وارد همکاری جدی با حاکمان شد و توانست با عملکرد اجرایی و تبینی خود در این دوره، جامعه ایران که عمدتا مردم آن، سنی مذهب و محب اهل بیت بودند را به مذهب تشیع اثنی عشری دعوت نماید. ✅ در این دوره جریان اخباری حاکم بر فضای روحانیت شیعه به درستی توانست سامانی به امهات علمی شیعه و تدوین جوامع روایی و... دهد. ✅ "ژان پانیست تاورنیه" از مستشرقین عهد صفوی در فصلی از سفرنامه خود به جایگاه روحانیون در ساختار حاکمیت می‌پردازد که خلاصه‌ای از آن را به عنوان سندی از حضور فعال روحانیت در ساختار قدرت این دوره برای تحقق اسلام در ادامه می‌آورم:👇 🔹همانطور که اعتماد الدوله وزیر اعظم و شخص اول در امور دنیوی و روحانی است، صدر نیز شخص اول روحانی در ایرن است، اما در مجلس شور و سایر مجالس رسمی، زیردست اعتمادالدوله می‌نشیند. 🔹فرق میان صدر ایران و مفتی عثمانی یعنی کلیه‌ی علمای دو مملکت اینست‌ که در عثمانی روحانیون دیگر نمی‌توانند داخل طبقه غیر روحانیون بشوند اما در ایران مانعی برای اینکه صدر هم موقعی اعتماد الدوله بشود نیست. 🔹منصب صدارت روحانی در شخص واحدی محدود و متمرکز نیست، گاهی ممکن است دو نفر صدر باشند. چون موقوفات در ایران بر دو قسم است، یکی موقوفات سلطنتی و دیگری موقوفات متفرقه، به این‌واسطه گاهی صدر هم دوتا می‌شود. آنکه رئیس موقوفات سلطنتی است ملقب به صدرالخاص است؛ و آنکه رئیس موقوات [متفرقه] ملقب به صدرالموقوفات می‌باشد. در سنه ۱۶۶۷م شاه دو نفر صدر منصوب کرد، که دو تن از خواهرانش را ازدواج کرده بودند. 🔹پس از صدر، رئیس شریعت و قوانین است و اداره موقوفات مساجد و غیره با اوست که عایدات آنها را جمع‌آوری نموده و به مصارف وقف و مخارجی که خود لازم می‌داند، برساند. 🔹دو تن از رجال بزرگ روحانی زیر دست صدر هستند که در شأن و رتبه و قدرت برابرند: یکی شیخ‌الاسلام و دیگری به قاضی موسوم است و امور شرعی در میان این دو نفر تقسیم شده و همه کارهای صدر بدست آنها انجام می‌گیرد. تعیین و تسیمه این دو نفر نیز با شاه است، و بفرمان شاه باید منصوب شوند. 🔹تمام شهرهای عمده مملکت دو نفر به اسم "شیخ الاسلام و قاضی" هستند که به امورات مذهبی و قانونی رسیدگی می‌نمایند؛ 🔹در هر مسجدی پیش‌نمازی است که باید در اول وقت حاضر شده به نماز بایستد و مردم به او اقتدا کنند و نماز بخواننند، پیش‌نماز همان ‌است که در عثمانی امام می‌گویند. 🔹ملایان فقهای شرعی هستند و در عثمانی آنها را "حجت" می‌نامند، آنها روزهای جمعه به مسجد آمده و قرآن می‌خوانند و برای مردم تفسیر می‌نمایند. از تکالیف آنها یکی نیز تدریس علوم شرعی است که هرکس بخواهد تحصیل کند باید او را تعلیم دهند و به علامت قدس و ورع عمامه بزرگی از کرباس سفید بسر می‌گذارند و لباس ساده‌ای از همان پارچه و همان رنگ بتن می‌نمایند. حرکتشان سنگین و رفتارشان متین و جدی و صورتشان عبوس است... http://sharhhal.blog.ir/1398/01/30-2 .............................. 📝 منبع: ژان پانیست تاورنیه، سفرنامۀ تاورنیه، تجرمۀ: ابوتراب نوری، به کوشش حمید شیدایی،1336، ص: ۵۸۸ -۵۸۹. ................................ 📝 مطالب مرتبط:👇 سفرنامه "ژان باتیست تاورنیه" http://sharhhal.blog.ir/1398/01/30 شجره نامه سادات کوار (در موضوع عملکرد روحانیت در منطقه کوار از شهرستان‌های توابع شیراز در دوره زندیه) http://sharhhal.blog.ir/1398/01/04 دغدغه فهم، تبیین و تحقق دین http://sharhhal.blog.ir/1397/12/10 ایفای نقش حداکثری روحانیت و تحقق دین http://sharhhal.blog.ir/1398/01/23-2
✍شیوه تولید علوم انسانی و تولید "نظریه ولایت فقیه"... (قسمت اول) ✅ دعوایی که شاید زیاد شنیده باشیم و بعد از انقلاب، کتاب‌های زیادی در لَه و علیه آن نوشته شده است، موضوع "نو پدید بودن یا نبودن" بحث ولایت فقیه است. ✅ طرفداران ولایت فقیه در اثبات "مطرح بودن بحث ولایت فقیه از زمان اهل بیت (علیهم السلام)" و مخالفان در انکار آن و اثبات "محدود بودن ولایت فقها قبل از مرحوم نراقی به اموری بسیط و ساده" سخن بسیار گفته‌اند و کتاب‌ها نوشته‌اند. ✅ اما باید گفت هر دو گروه حظی از حقیقت را می‌گویند و آن اینکه: 🔹اصل بحث ولایت فقها از زمان معصومین (علیهم السلام) مطرح بوده است؛ 🔹اما واقعا آنچه از حوزه اختیارات و ولایت فقیه متصور است، تا قبل از "مرحوم ملااحمد نراقی" چندان گسترده نبود و عمدتا بعد از ایشان به صورت جدی به عنوان یک بحث مستقل و با اختیارات گسترده به بحث ولایت فقیه در مباحث فقهی پرداخته شد. ✅ آنچه در این دعوا خوب دیده نشده است و اگر دیده می‌شد، اختلاف‌ها حل می‌شد، چگونگی تولید علم و روند تاریخی تولید یک علم است. ✅ علوم هیچ‌گاه به یکباره تولید نمی‌شوند بلکه در همه رشته‌های علمی چه "علوم تجربی یا انسانی" و چه "علوم غربی یا اسلامی" یک روند ثابت وجود دارد و آن اینکه در گام اول اُمهات و کلیاتی یقینی فرض می‌شود و مبتنی بر آن در صحنه عینی و عملی براساس آن اُمهات عمل می‌شود، سپس ایرادات و اشکالات اولیه مشخص می‌شود و مبتنی بر آن، مجددا نسخه دوم اما تفصیلی‌تر آن علم، نوشته می‌شود و این روند ادامه می‌یابد تا بعد از سال‌ها آزمون و خطا، به یک علم مدون و با تفصیلات مختلف و بسیار دست می‌یابیم. ✅ بعد از حاکمیت صوفیان بر ایران؛ همانطور که در مطالب قبل گفته شد👇 https://eitaa.com/sharh_hal/1469 http://sharhhal.blog.ir/1398/01/30-2 روحانیت شیعه برای اولین بار برای تحقق اسلام، وارد همکاری جدی با حاکمان شد. ✅ در این دوره جریان اخباری حاکم بر فضای روحانیت شیعه به درستی توانست سامانی به اُمهات علمی شیعه (منجمله اصل ولایت فقها) و تدوین جوامع روایی و... دهد؛ ✅ قدرت اجتماعی و مردمی روحانیت در اواخر عصر صفوی به حدی بود که شاهان عملا تحت کنترل علما قرار گرفته بودند. 👈کمپفر از مستشرقین عهد صفوی در سفرنامۀ خود در این مورد می‌نویسد: [درباره] احترامی که شاه صفوی به مجتهد می‌گذارد، این را می‌توان گفت که قسمت زیادی از آن متصنع است و در این کار هم شاه، پروای مردم را می‌کند؛ زیرا پیروی مردم از مجتهد تا بدان پایه است که شاه صلاح خود نمی‌داند به یکی از اصول غیر قابل تخطی دین تجاوز کند و یا در کار مملکت‌داری دست به کاری بزند که مجتهد ناگزیر باشد آن را خلاف دیانت اعلام کند.[۱] ✅ با پایان کار صفوی نادرشاه قدرت روحانیت شیعه را محدود کرد و برخی از علما را کشت اما بعد از او در دوره زندیه مجددا روحانیت بسط یدی یافت و در دوره قاجار نیز تا دوره جنگ‌های ایران و روس رویکرد مشارکت و حمایت از شاهان قاجار را پیش گرفت. ✅ ملا احمد نراقی معروف به فاضل نراقی (۱۱۸۵ - ۱۲۴۵ق) استاد شیخ انصاری در کتاب خود "معراج السعاده" به تعریف و تمجید از "فتح علی شاه" می‌پردازد اما وقتی مشاهده می‌کند با وجود تمام حمایت‌های خود از شاه و فرمان جهاد باز به علت بی‌کفایتی شاهان هم در صحنه نظامی و هم در صحنه سیاسی، کشور شکست می‌خورد به این نتیجه می‌رسد که امور مسلمین نمی‌تواند با شاهان پیش‌رود و ولایت باید منحصر به فقها باشد فلذا در کتاب "عوائد الایام" بحث ولایت فقیه و سلب حاکمیت از حاکمان جاهل را مطرح می‌کند. http://sharhhal.blog.ir/1398/01/31 ............................ 📝 منبع: [۱] حسینیان، روح‌الله، چهارده‌ قرن تلاش شیعه برای ماندن و توسعه ص: 184 به نقل از: انگلبرت کمپفر(Engelbert Kaempfer) سفرنامه کمپفر به ایران، ترجمه کی‌کاووس جهانداری، ص ۱۲۷.
✍ما "امام زمان" نمی‌خواهیم... ✅ در تهران مشغول صحبت با جوانی تقریبا ۲۰ ساله بودم، می‌گفت: به نظر من ما "امام زمان" نیاز نداریم، این همه می‌گویند "امام زمان" ظهور کن، ظهور کن، که چی؟ بیاید چه کند؟ مگر ما عقل نداریم که نیاز به "امام زمان" داشته باشیم؟ ✅ خیلی تعجب کرده بودم که این گزاره‌ها چه ربطی به هم دارد، برای اینکه بهتر منظورش را بفهمم از او پرسیدم؟ مگر "امام زمان" می‌خواهد چه‌کار کند که اگر ما عقل داریم دیگر نیازی به او نداشته باشیم؟ ✅ گفت: امام زمان می‌خواهد ما را مدیریت کند، امروزه هم مدیریت یک علم است و در دانشگاه تدریس می‌شود، ما با عقل خودمان می‌توانیم بهترین مدیریت را داشته باشیم و امروزه با روش‌های کاملا عقلانی و علمی که حاصل سال‌ها تجربه است، معلوم است که برای مدیریت یک جامعه چه باید بکنیم، نیازی هم به کسی که به ما بگوید بکن و نکن نداریم. ✅ از نوع صحبت کردن بنده‌خدا متوجه شدم، دچار یک غرور کاذب علمی شده چون ظاهرا چندترم هم در دانشگاه درس خوانده بود، علوم دانشگاهی را هم خیلی جدی گرفته بود. ✅ برای اینکه هم غرور علمی‌اش را از او بگیرم تا بشود تازه با او صحبت کرد و هم اشتباهات مسلم‌گرفته‌اش نسبت به علوم دانشگاه را خراب کنم از او پرسیدم؟ ⁉️خب به نظر شما مدیریت سوسیالیستی بهتر است یا لیبرال؟ اصلا ویژگی‌های مدیریت مبتنی بر لیبرال دموکراسی با لیبرال سرمایه‌داری چیست؟ و بنده‌خدا را بمباران سوالات از این دست کردم؛ ✅ خلاصه بعد از کلی صحبت به این نتیجه رسیدیم که علوم جدید وحی منزل نیستند و هر کدام در مواجه با یک مسأله راهکارهای متفاوتی می‌دهند. آنچیزی که برای دوست تازه دانشجو شده خیلی جالب شده بود اینکه اصلا تعریف کارآمدی و خوب بودن هم در هر نوع نگاه متفاوت است، مثلا در نگاه سوسیالیستی در اقتصاد، یک جامعه با یک سری ویژگی‌ها جامعه ایده‌آل است و در نگاه لیبرال سرمایه‌داری یک جامعه و خلاصه در نگاه دینی هم یک جامعه‌ ایده‌آل است و برای اینکه متوجه شویم کدام یک عقلانی‌تر است یا بهتر بگویم جامعه ایده‌آل دینی چقدر عقلانی است و جامعه ایده‌آل دیگران چقدر غیرعقلانی، خوب است با همین عقل خودمان آنها را مقایسه کنیم. ✅ گام آخری که دوست دانشجو فارق از اینکه کدام جامعه ایده آل را بهترین جامعه فرض کند، قانع شد، فقط "امام زمان"(عج) است که می‌شود به عنوان یک رهبر و مدیر اجتماعی به او اعتماد کرد بحث "عصمت امام زمان(عج)" بود. ⁉️ از او پرسیدم فرض کن شما جامعه ایده‌آل هر مکتب که غربی‌ها به آن "اتوپیا" و ما "مدینه فاضله" می‌گوییم را بررسی کردی از کجا می‌دانی آن مدیر یا رهبر واقعا به تو راست می‌گوید؟ 🔹زندگی ویترینی یک طبقه محدود و اقلیت که برای ما به نمایش درآمده است را کنار بگذار و در مقام یک رهبر اجتماعی به زندگی توده مردم جهان حتی در همان کشورهای به ظاهر پیشرفته توجه کن و ببین چقدر رهبران این مکاتب در عهد خود برای رساندن توده مردم به جامعه ایده‌آل راست‌گفته‌اند و به نفع طبقه سرمایه‌دار عمل نکرده‌اند؟ 🔹اصلا فرض کن آن مدیری که می‌خواهی به او اعتماد کنی راست هم می‌گوید از کجا معلوم او راه رسیدن به آن هدف را درست انتخاب می‌کند و اشتباه نمی‌کند؟ 📌فرق معصوم و غیر معصوم اینجاست که معصوم هم بهترین راه سعادت بشر را به بهترین شکل می‌شناسد و هم در سخن‌گفتن راست می‌گوید و هم در تشخیص اشتباه نمی‌کند، وقتی شما فهمیدی که معصوم یعنی "خیر محض" یعنی کسی که همه این ویژگی‌ها را دارد، رفتار عاقلانه چیست؟ هرچه بگوید بکن یا نکن، گوش نمی‌دهی؟! http://sharhhal.blog.ir/1398/02/01 ......................... 📝مطالب مرتبط:👇 🔹آخرین فصل شیطان http://sharhhal.blog.ir/1397/06/24 🔹بشارت‌هایی برای نزدیک شدن فرج http://sharhhal.blog.ir/1397/05/10-2
شرح حال
✍شیوه تولید علوم انسانی و تولید "نظریه ولایت فقیه"... (قسمت اول) ✅ دعوایی که شاید زیاد شنیده باشیم
✍شیوه تولید علوم انسانی و تولید "نظریه ولایت فقیه" (قسمت دوم)... ✅ در متنی که قبل از این در قسمت اول از عنوان مذکور نوشتم، اشاره کردم که:👇 🔹در تأیید و رد موضوع "نوپدید بودن یا نبودن بحث ولایت فقیه" سخن بسیار گفته شده است و برای روشن شدن مسأله می‌بایست به فرآیند تولید علم و تجربه تاریخی روحانیت در تحقق اسلام توجه نمود. 🔹علوم هیچ‌گاه به یکباره تولید نمی‌شوند بلکه همیشه در گام اول اُمهات و کلیاتی یقینی مشخص می‌گردد سپس مبتنی بر آن در صحنه عینی و عملی براساس آن امهات عمل می‌شود و بعد از مشخص نمودن ایرادات و اشکالات اولیه و روشن شدن ظواهر نقاط مبهم و طی شدن فرآیند رفت و برگشت، نسخه‌های بعدی علم کامل‌ و کامل‌تر می‌شود و بعد از سال‌ها آزمون و خطا، یک علم تفصیلی و کامل تدون می‌گردد. 🔹سپس به رویکرد روحانیت در همراهی با حکومت‌ها از عصر صفوی و بسط تشیع و قدرت اجتماعی روحانیت و تدوین امهات علمی اسلام ناب توسط جریان اخباری در این دوره تا حمایت علما از شاهان قاجار اشاره نمودم و گزارشی از تجربه "مرحوم ملااحمد نراقی" به عنوان یکی از اولین کسانی که موضوعات مرتبط با "ولایت فقیه" را به صورت جامع و کامل به بحث گذاشت و این اقدام ایشان پس از این تجربه بود که با وجود حمایت‌های مختلف از شاهان قاجار به واسطه عدم کفایت پادشاهان قاجار، در جنگ‌های ایران و روس در هر دو حوزه سیاسی و نظامی شکست خوردیم. 👇 https://eitaa.com/sharh_hal/1474 http://sharhhal.blog.ir/1398/01/31 ✅ پرداخت بیشتر "ملااحمد نراقی" به موضوع "ولایت فقیه" نه به معنای تولید یک موضوع جدید بود بلکه به معنای این بود که ایشان در صحنه آزمون و خطا به این نتیجه رسیدند که برای حفظ اسلام، هیچ چاره‌ای جز تشکیل حکومت و به دست گرفتن ولایت جامعه توسط فقیه جامع الشرایط وجود ندارد. ✅ علماء قبل از مرحوم نراقی همچون "مرحوم میرزای قمی" مرجع شیعه در عصر فتحعلی شاه نیز همچون ایشان به ولایت مطلقه فقیه معتقد بودند اما برای حفظ اسلام چاره‌ای جز همراهی با شاهان قاجار، برای خود متصور نبودند. ✅ مرحوم میرزای قمی در کتاب استفتائات خود به نام "جامع الشتات" در پاسخ به دو تن از شخصیت‌های درباری که تلاش داشتند از ایشان فتاوایی در موضوع جهاد بگیرند اصل را در نیابت فقیه از امام در تمام شئون جز موارد خاص خارج شده به علت وجود دلیل خاص گذارده و می‌فرمایند: 👈«نیابت امام به جهت مجتهد عادل به عمومات ادله ثابت است، چون اجماع است که جهاد [ابتدائی] بدون اذن امام نمى‌شود در اینجا از مقتضاى او، در مى‌رویم و باقى در تحت عمومات باقى مى‌ماند.» ✅ایشان در ادامه همین استفتاء عنوان می‌کنند: 👈«هرگاه در نصوص دینی لفظ امام به کار برده می‌شود، مراد از آن زمامدار حق است که (من بیده الامور) است در عصر حضور، مصداق آن امامان معصوم علیه‌السلام و در عصر غیبت فقیهان عادل هستند.» ✅ اما مرحوم میرزا چاره حفظ اسلام و کشور که در آن بازه با دولت روس مشغول جنگ بود را جز در همراهی با شاه نمی‌دانست، ایشان در پاسخ به سوالی که دو شخصیت‌ به ظاهر گم‌نام اما درواقع از سوی دربار، از ایشان می‌نمایند که: «آیا در جهاد دفاعی با اذن مجتهد اطاعت از متصدی عرفی جهاد بر همگان واجب است و آیا شرع و عرف در این عرصه موافق است؟» می‌فرمایند: 👈«صاحب این سؤالات و کاتب این مقالات، معلوم مى‌شود که شخص عالمى است این لطیفۀ شما قرض باشد. جواب این سؤال، محتاج به «بحر طویل» است که حال، مقام هیچ یک مقتضى این نیست. از ابتلاهاى غیر متناهیۀ این حقیر، همین باقى مانده که «عرف» را مطابق «شرع» کنم! مجمل آن که پیش اشاره شد که این نوع مدافعه نه موقوف به اذن امام است و نه حاکم شرع، و بر فرضى که موقوف باشد، کجاست آن بسط یدى از براى حاکم شرع که خراج را بر وفق شرع بگیرد و بر وفق آن، صرف غزات و مدافعین نماید؟ و کجاست آن تمکن که سلطنت و مملکت گیرى را نازل منزلۀ غزاى فى سبیل اللّه کند! مصرع نام حلوا بر زبان راندن نه چون حلواستى. عجل اللّه فرجنا بفرج آل محمد (ص) و جعل سلطاننا بسلطانه و سلطان أولاده و جعلنا من اعوانه و أنصاره و جعل خاتمة أمورنا خیرا بحق محمد و آله اجمعین و صلى اللّه على خیر خلقه محمد و آله الطیبین الطاهرین المعصومین.» ............................. متن کامل همراه با استنادات و حواشی 👇 http://sharhhal.blog.ir/1398/02/02
شرح حال
✍شیوه تولید علوم انسانی و تولید "نظریه ولایت فقیه" (قسمت دوم)... ✅ در متنی که قبل از این در قسمت او
✍شیوه تولید علوم انسانی و تولید "نظریه ولایت فقیه" (قسمت سوم)... ✅ در قسمت اول و دوم به این اشاره کردم که نظریه ولایت فقها از عصر حضور ائمه معصومین (علیهم السلام) وجود داشت اما 🔹روحانیت شیعه که در عصر صفویه تا قاجاریه با رویکرد همکاری مثبت با حاکمان و استفاده از ظرفیت‌های بوجود آمده گام‌های مهمی برای تدوین، تبلیغ و تحقق اسلام برداشت، پس از جنگ‌های ایران و روس و مشاهده بی‌کفایتی‌های شاهان قاجار علی‌رغم حمایت‌های بی‌دریغ روحانیت و شکست در صحنه سیاسی و نظامی، به مسأله ولایت فقیه بیشتر پرداخت؛ 🔹و از منظر برخی فقها همچون مرحوم ملااحمد نراقی رویکرد همکاری با شاهان برای حمایت و اجرای اسلام مردود و ولایت جامعه منحصر به فقیه دانسته شد.👇 http://sharhhal.blog.ir/1398/01/31 http://sharhhal.blog.ir/1398/02/02 ✅ از دوره مرحوم "ملااحمد نراقی" تا "امام خمینی(ره)"روحانیت تجربه‌های بسیاری در عرصه تحقق اسلام را پشت سر نهاد اما هرچه زمان گذشت، با حضور جدی‌تر استعمار به شکل‌های مختلف در صحنه‌ی اداره کشور و سخت‌تر و پیچیده‌تر شدن صحنه‌ی تقابل جبهه حق و طاغوت، گرایش روحانیت به لزوم حاکمیت فقیه برای تحقق اسلام ناب نیز بیشتر و بیشتر شد. 👈به طور مثال به عنوان آخرین داشته‌ عینی و عملی روحانیت شیعه در صحنه تحقق اسلام ناب، می‌توان به این کلام امام خامنه‌ای اشاره کرده که: 🔹تحقق اسلام ناب، جز با حاکمیت اسلام و تشکیل نظام اسلامی امکان پذیر نبود. اگر نظام سیاسی کشور بر پایه شریعت اسلامی و تفکر اسلامی نباشد، امکان ندارد که اسلام بتواند با ستمگران عالم، با زورگویان عالم، با زورگویان یک جامعه، مبارزه واقعی و حقیقی بکند... صیانت اسلام به معنای حقیقی کلمه وابسته به صیانت از نظام سیاسی اسلامی است. بدون نظام سیاسی امکان ندارد.[۱] ✅این نتیجه همانی بود که امام خمینی(ره) نیز سال‌ها قبل از این بدان رسیده بودند و به همین جهت در دوران قیام و تبعید در نجف، در نقد عدم قیام دسته‌جمعی روحانیت در دوره‌های پیش‌ از خود عنوان می‌نمودند که: 🔹چون در گذشته براى تشكيل حكومت و بر انداختن تسلط حكام خائن و فاسد به طور دسته جمعى و بالاتفاق قيام نكرديم و بعضى سستى به خرج دادند و حتى از بحث و تبليغ نظريات و نظامات اسلامى مضايقه نمودند، بلكه بعكس به دعا گويى حكام ستم كار پرداختند! اين اوضاع به وجود آمد؛ نفوذ و حاكميت اسلام در جامعه كم شد؛ ملت اسلام دچار تجزيه و ناتوانى گشت؛ احكام اسلام بى اجرا ماند، و در آن تغيير و تبديل واقع شد؛ استعمارگران براى اغراض شوم خود به دست عمال سياسى خود قوانين خارجى و فرهنگ اجنبى را در بين مسلمانان رواج دادند و مردم را غرب‌زده كردند. اينها همه براى اين بود كه ما قيّم و رئيس و تشكيلات رهبرى نداشتيم. ما تشكيلات حكومتى صالح مى‌خواهيم. اين مطلب از واضحات است. [۲] http://sharhhal.blog.ir/1398/02/04 ............................... 📝ارجاعات: [۱] بیانات مقام معظم رهبری در حرم امام خمینی، 14/3/1389. [۲] ولايت فقيه (حكومت اسلامى- ويرايش جديد)، ص: ۴۱.
شرح حال
✍شیوه تولید علوم انسانی و تولید "نظریه ولایت فقیه" (قسمت دوم)... ✅ در متنی که قبل از این در قسمت او
🔹 آیت الله حائری شیرازی (رضوان الله تعالی علیه) 🔸در دوران ظهوریم و ورق برگشته است آیا از دوره رحلت رسول خدا (صلی‌الله علیه و آله و سلم) دیده‌اید که مرجع تقلیدی بشود فرمانده کل قوا؟ این از علامات ظهور است که نایب امام زمان بشود فرمانده کل قوا. این ‌یعنی امام زمان فرمانده کل قواست. مگر مراجع تقلید کارشان به جنگ و لشکرکشی و اردوکشی بود؟ به‌هیچ‌وجه. اصلاً در این عالم‌ها نبودند. درسی می‌داند، درسی می‌خواندند، مسجد و محراب و موعظه‌ای داشتند. مردم، مگر اهل اسلحه بودند؟ مگر این خانواده‌ها اصلاً می‌دانستند اسلحه یعنی چه؟ شاید تا چند نسلشان می‌آمدند و می‌رفتند و قنداقه تفنگ به دستشان لمس هم نمی‌شد. این‌هایی که کار به دین و دیانت داشتند اصلاً سال‌به‌سال روی اسلحه را نمی‌دیدند و آن‌هایی که دستشان به اسلحه آشنا بود اصلاً کاری به دین نداشتد. این ورق که برمی‌گردد معنایش این است که یک خبرهایی است، یک برنامه‌های است. شما ببینید شاگرد بزاز می‌شود یک فرمانده عملیات در جبهه. شاگرد نجار می‌شود فرمانده یک گردان. بچه یک چوپان می‌شود فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی. محسن رضایی خودش و پدرش هر دو چوپان بوده‌اند. این‌ها چیست؟ این اتفاقات بوی آن بزرگوار [امام زمان] را می‌دهد که دارد ورق برمی‌گردد. 📌آیت الله حائری شیرازی(ره) در لباس پاسداری @haerishirazi
✍در مواجه با مظالم حاکمان، آمریکا یا ایران، معیار عمل چیست؟.... ✅ دو تن از دوستان مرا به مشورت طلبیده‌ و می‌گفتند: ما مطمئن هستیم فلان آقایان آدم‌های دغل‌باز و فاسدی هستند و باید جلو آنها گرفته شود و مردم باید آنها را بشناسند به همین خاطر پشت سرشان راحت غیبت می‌کنیم. 🔹مشکل این دوستان این بود که در گیردار بازی‌های سیاسی، کار خودشان را انجام داده بودند و حالا می‌خواستند آن را توجیه کنند، یعنی از روی علم عمل نمی‌کردند. ✅ اخیرا بی‌بی سی مستندی ساخته بود به نام "بهتان برای حفظ نظام"، در آن مستند به جمله حضرت امام که اگر آخوندی فاسد بود باید او را ضایع نمود، اشاره و مدعی بود: جمهوری اسلامی برای منافع سیاسی خود افراد را "مهدور العرض(آبرو)" می‌کند کما اینکه "مهدور الدم" می‌کند! ✅ بیاییم خارج از شانتاژهای خبری و افراط و تفریط‌های افراد به اصل و اساس ماجرا و حد و حدود منطقی آن فکر کنیم. 🔹پیشنهاد می‌دهم سند راهبرد امنیت ملی آمریکا را مطالعه کنید، در این سند آمریکا رسما اعلام می‌کند که برای حفظ منافع آمریکا، به خود اجازه هر اقدامی ولو حمله به کشورها و کشتار هزاران یا میلیون‌ها نفر را می‌دهد.👇 https://www.farsnews.com/news/13960928001882 https://www.mashreghnews.ir/news/387313 🔹در فقه در بحث غیبت، از جمله موارد استثناء شده از حرمت غیبت، وجود مصلحت بالاتر یا عظیمة است؛ 🔹و یا در بحث جهاد وقتی این مسأله مطرح می‌شود که اگر دشمن از مسلمانان به عنوان سپر خود (تطرس) استفاده کرد، شما مجازید برای حفظ سایر مسلمانان به دشمن حمله نمایید ولو مسلمانی کشته شود؛ 🔹همین بحث در جواز یا عدم جواز شکنجه نیز مطرح است، یعنی با اینکه آزار رساندن به یک انسان و یا حتی حیوان از گناهان بسیار بزرگ است اما اگر نجات جان عده زیادی منوط به این امر بود شما اجازه این امر را تدریجاً تا رسیدن به نتیجه دارید. ⁉️ اما معیار چیست؟ چه زمان می‌توان جواز غیبت، بهتان، شکنجه و... را صادر کرد؟ مسلما نمی‌توان به صورت مطلق چنین کرد چون حکم اولیه همه این امور حرمت عظیمة است و مسلما باید مصلحت بالاتر برای جواز این امور وجود داشته باشد. ✅ اما هرکسی نمی‌تواند مصلحت بالاتر را بشناسد و هرکسی در شناخت خود صادق نیست، یک معیار علم قطعی و یا از روی حجت نسبت به وجود مصلحت است و یک معیار که معمولا نیز به آن توجه نمی‌شود، وجود عدالت است. ✅ ما نمی‌توانیم به صحیح بودن ادعای وجود مصلحت بالاتر اعتماد کنیم الا اینکه آن کسی که این مدعی را دارد، فردی عادل باشد. ✅ در پیش‌آمدهای مختلف زمان دایما اخبارهایی از مظالم مختلف از چپ و راست به گوشمان می‌خورد، از طرفی نمی‌توانیم از کنار این اخبار به سادگی بگذریم، از طرفی نیز نمی‌توانیم به هر خبری اعتماد کنیم، اما بهتر است قبل از هر اقدامی از خود سوال کنیم:«این به ظاهر ظلم را چه کسی گزارش می‌دهد و به چه کسی نسبت می‌دهد؟ آیا آن فرد را عادل می‌دانیم؟ آیا گزارش‌گر را عادل می‌دانیم؟» ✅ باید توجه داشت اگر فردی را عادل و عالم دانستیم، نسبت به اعتماد به او حجت داریم و باید به او اعتماد کنیم ولو به ابعاد مختلف ظاهر فعل او علم نداشته باشیم اما اگر فردی را عادل یاعالم ندانستیم حجتی برای اعتماد به قول یا فعل او نداریم و نمی‌توانیم به او اعتماد کنیم. http://sharhhal.blog.ir/1398/02/06
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹«الَّذينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب» 🔹«الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ طُوبىَ لَهُمْ وَ حُسْنُ مََاب» آیات ۲۸ -۲۹ سورة مبارکة رعد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آمار سرطان در کشورهای مختلف در مقایسه با ایران و علت آن...
✍رویکردهای کلان آسمانی و دنیایی... ✅ در فلسفه اسلامی عالم را در سه مرتبه طولی توضیح می‌دهند، "عالم عقل" که همه‌چیز در آن کلی و ثابت است، "عالم مثال" که امور رنگ و بوی دنیا می‌گیرد اما اثری از ماده در آن نیست و "خلاصه عالم" دنیا که ویژگی اصلی آن وجود ماده با ویژگی‌های آن است. ✅ ویژگی اساسی ماده تغییر است و امور هرچه مادی‌تر، متغیرتر می‌شوند، در واقع نباید گفت تغییر بلکه باید گفت فنا، عدم ثبات؛ ✅ زمان نیز چیزی جز سرعت تغییر نیست، فرض کنید زمین به یکباره با سرعت کم‌تری دور خود بچرخد آنگاه تصور ما این می‌شود که زمان روز و شب بلند‌تر شده است حال آنکه سرعت تغییر کوتاه‌تر شده است، یا تصور کنید در یک لحظه همه‌چیز متوقف شود و تغییر نکند آنگاه تصور می‌کنیم این زمان است که متوقف شده است، حال آنکه اصلا زمان چیزی جز همان تغییر نبود. ✅ در واقع بشر یک بسامد ثابت که فرکانس بازتاب انرژی از سنگ کوارتز و اصطلاحا یک ثانیه است را مبنای قیاس تغییرات قرار داده است، برای مثال وقتی قرار می‌شود از مکانی به مکان دیگر منتقل شویم تصور می‌کنیم به همان نسبت که سرعت ما بیشتر می‌شود، زمان این جابجایی کم‌تر می‌شود اما این زمان نیست که کوتاه‌تر شده است بلکه حرکت یا تغییر سریع‌تر خود را نسبت به بسامد ثابت حرکت عقربه‌های ساعت مقایسه نموده‌ایم. مثلا در گذشته این مقدار از تغییر را در یک بار چرخش عقربه‌های دقیقه شمار انجام می‌دادیم ولی اینبار در نیم دور چرخش عقربه‌ها؛ ✅ وقتی رویکردهای کلان دینی را با رویکردها مادی‌گرا قیاس می‌کنیم، می‌بینیم امورات دینی دایما ما را به سمت سکون و آرامش و کلان‌نگری دعوت می‌کند اما رویکردهای مادی ما را به سمت سرعت و هیجان و جزئی نگری دعوت می‌کند. ✅ جنس لذت‌های دینی از نوع آرامش و سکون است اما جنس لذات دنیایی از نوع سرعت و هیجان، مثلا در سبک زندگی دینی لذت عبادت و انس با معشوق و در سبک زندگی دنیایی رقص و موسیقی، البته بشر به اقتضای دو بعدی بودن نیازمند حرکت و سکون درکنار یکدیگر است و از هر دو لذت می‌برد اما سخن از دعوت اصلی و کشش هر نوع نگاه است. ✅ رویکرد دینی به شما می‌گوید به دیدن اقوام بروید عمرتان زیاد می‌شود، سر سفره عجله نکنید از عمرتان حساب نمی‌شود، به زیارت بروید از عمرتان حساب نمی‌شود، اما در نگاه دنیایی شما وقت هیچ کاری ندارید چون همیشه عقب هستید غذا را باید ساندویچ کنید و نوشابه‌ای روی آن بخورید تا زود هضم شود، فرصت ملاقات اقوام را ندارید الا اینکه منفعتی مادی داشته باشد و... ✅ در سیاست و جهان بینی دینی دایما شما را دعوت به کلان نگری، تفکر در نظام عالم و واقع انگاری می‌کنند اما در سیاست و جهان بینی دنیایی دایما شما را به بهانه‌های مختلف از فوتبال تا موسیقی و فیلم و... دعوت به جزئی نگری و محدود شدن اذهان به امورات حاشیه‌ای و تخیل می‌کنند. http://sharhhal.blog.ir/1398/02/08
شرح حال
✅ همانطور که هم رهبری و هم سایر مخالفان لوایح مرتبط با FATF بارها تذکر دادند، مجلس خودش باید قوانین
پیشنهاد می‌کنم حتما مقاله بسیار مهم و مستند، برادر عزیزم "علی‌رضا فقیهی راد" در موضوع مناسبات دولت و خصوصا آقای ظریف با "گروه بین المللی بحران" از اندیشکده‌های یهودی و مؤثر در آمریکا را مطالعه بفرمایید:👇 https://www.mashreghnews.ir/news/954290
هدایت شده از خوش خبر
✖️گویا جناب #رئیسی، بعنوان رئیس #قوه_قضائیه نیز استقبال کرده اند که سامانه ای راه اندازی شود تا آرای قضات، (با حذف نامها) در معرض تحلیل نخبگان، دانشگاهیان و محققان قرار گیرد؛ ▪️بنظر میرسد اگر جناب رئیسی همین یک کار (شفاف کردن آرای قضات) را انجام دهند بخش بزرگی از مشکلات این قوه حل خواهد شد چرا که لااقل هر #قاضی میداند که رای او در معرض عموم و مورد قضاوت دیگران قرار خواهد گرفت! @khosh_khabarr
شرح حال
✖️گویا جناب #رئیسی، بعنوان رئیس #قوه_قضائیه نیز استقبال کرده اند که سامانه ای راه اندازی شود تا آرای
مسئول خوشفکر این کانال را نمی‌شناسم ولی پیشنهاد می‌کنم حتما عضو آن باشید و خبرهای خوب را رصد و منتشر کنید.
✍ارزهای حرام و بی‌حساب کتاب... ✅ چند ماه قبل، زمانی که دلار ساعتی گران می‌شد و قیمت آن در بازار به ۸ هزار تومان رسیده بود میهمانی داشتم که از نظر مالی تمکن بسیار خوبی داشت. 🔹در همان ایامی که بنده خدا میهمانم بود به او تماس گرفته بودند که ۵ میلیون دلار با قیمت ۵ هزار و تقریبا تا جایی که در یادم هست پانصد تومان به تو می‌دهیم، 🔹به او گفتم احتمال قوی کلاه‌برداری است، شاید دلارها تقلبی باشد. 🔹گفت: گفته‌اند دلارها را از بانک مرکزی تحویل می‌گیرم؟! ✅ تعجبم خیلی زیاد شده بود که بر چه اساسی این مبلغ کلان که در آن زمان در مجموع ۱۲.۵ میلیارد تومان از قیمت بازار آزاد ارزان‌تر بود را می‌خواستند به این بنده خدا بدهند؟! 🔹یعنی اگر طرف می‌خواست به ظاهر زرنگی کند و دلارها را همان موقع بگیرد و در بازار آزاد بفروشد ۱۲.۵ میلیارد ناقابل را بدون هیچ زحمتی به جیب زده بود و اگر بیشتر به ظاهر زرنگی می‌کرد و دلارها را نگه می‌داشت تا برسد به رقم ۱۴ هزارتومان این پول بادآورده به ۴۲.۵ میلیارد تومان می‌رسید! ✅ از بنده خدا پرسیدم اگر دلارها را بگیرید، تعهدی هم از شما می‌گیرند که آنها را صرف خرید کالای خاصی کنید؟! 🔹گفت نه، گفته‌اند برای خرید کالا به تو می‌دهیم! 🔹 قضیه برایم مبهم بود و از یکی از دوستان ایشان که طلبه هم بود و در آن سفر همراه ایشان آمده بود جویای صحت و سقم قضیه شدم که او هم تأیید کرد که ماجرا راست است. ✅ سوال اساسی که داشتم این بود که اگر قرار است، دلار را از بانک مرکزی برای خرید کالا به ایشان اختصاص دهند، چرا به قیمت رسمی ۴۲۰۰ به او نمی‌دهند و این اختلاف نزدیک هزار و ۳۰۰ تومان برای چیست؟ 🔹به بنده خدا گفتم احتمالا کسانی هستند که به صرف واسطه شدن برای اختصاص این پول‌ها مبالغی چند میلیاردی از هر نفر می‌گیرند و پای خود را از ماجرا بیرون می‌کشند و شما می‌مانی و دولت و قوه قضائیه که اگر هر اتفاقی بیافتد نامی از آنها نیست. ✅ تا جایی که بنده فهمیدم و از دوست طلبه خودم پرسیدم این بنده خدا که حلال خور و اهل خمس و نماز و... بود، آن پول را قبول نکرد و وارد این ماجرا نشد. 📌 اما مطمئنا در این بساطی که آقایان دولت با اختلاف چندین برابری قیمت دلار و ارز دولتی درست کرده‌اند، مفاسد از این دست و ثروت‌های حرام اینچنین به تعداد بسیار وجود دارد. http://sharhhal.blog.ir/1398/02/10
شرح حال
✍ارزهای حرام و بی‌حساب کتاب... ✅ چند ماه قبل، زمانی که دلار ساعتی گران می‌شد و قیمت آن در بازار به
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با تحصیلات ابتدایی تبدیل به بزرگترین دریافت کننده ارز جهانگیری !!! گزارش 2030 ازماجرای دو اخلالگر بزرگ ارزی که توسط اطلاعات سپاه دستگیر و به 20 سال زندان محکوم شدند،وقتی فردی با تحصیلات ابتدایی تبدیل به بزرگترین دریافت کننده ارز جهانگیری می‌شود و با رابطه و سندسازی هیچ وارداتی انجام نمی‌دهد. عجیب‌تر اینکه با پول فروش این ارزها در بازار آزاد و بدون شرکت در مزایده کارخانه چندهزار میلیارد تومانی ماشین‌سازی تبریز را به قیمت کمتر از 690 میلیارد تومان خریداری می‌کند و اجزا و املاک آن را می‌فروشد!
شرح حال
✍در مواجه با مظالم حاکمان، آمریکا یا ایران، معیار عمل چیست؟.... ✅ دو تن از دوستان مرا به مشورت طلبی
✍عدالت بالاتر است یا امنیت... ✅ چندی پیش در ابتدای مطرح شدن حجت‌الاسلام رئیسی به عنوان ریاست قوه قضائیه، ایشان در یک مصاحبه فرمودند: "به نظر من امنیت مقدم است بر عدالت." ✅ سریع در نقد این جمله یکی از عزیزان طلبه که در عرصه عدالت خواهی فعال هستند، متن کوتاهی منتشر کردند با این مضمون که: اگر چنین است مثلا چرا امیرالمؤمنین(علیه السلام) در جنگ جمل یا مثلا صفین امنیت جامعه را بر اجرای عدالت مقدم ننمود و برای اجرای عدالت به جنگ با ناکثین و مارقین رفت. ✅ در ادامه نیز برخی دوستان دانشجوی فعال در عرصه عدالت‌خواهی شروع به قصیده سرایی‌هایی کردند که «بالعدل قامت السموات و الارض» عدالت بر همه‌چیز مقدم است و این سخن آقای رئیسی خطایی استراتژیک و راهبردی هست و...! ✅ دوستان به این توجه نداشتند که مراد از آن عدالتی که آسمان و زمین بر اساس آن خلق شده و برپا است، متفاوت است از عدالتی که فلان مسئول قوه قضائیه می‌فرمایند مؤخر از امنیت است. یکی عدالت به معنای نظم و سازمان یافتن نظام عالم بر تقدیرات مشخص در جای خود است و یکی اجرای عدالت در مصادیق جزئی و تقدم امنیت جامعه به علت مصلحت بالاتر آن در حفظ نظام اجتماعی است. ✅ دوستان متأسفانه وقتی قرار است وارد صحنهٔ نقد علمی بشوند نیز با همان گارد کار رسانه‌ای و عوامانه عمل می‌کنند و توجه ندارند که ذکر یک شاهد مثال تاریخی که ممکن است تحلیل‌های مختلفی از آن شود به عنوان مثال نقض اساسا اشتباه است و مخاطب نیز شواهد دیگری می‌آورد که مثلا امیرالمؤمنین(ع) در موارد جزئی مثل اجرای عدالت در حق عایشه امنیت را مقدم داشتند یا مثلا همان امیرالمومنین که می‌فرمایند اگر حسن و حسین و یا زینب کوچک‌ترین دست‌درازی به بیت‌المال می‌کردند در حقشان حدود را اجرا و دستانشان را قطع می‌کردم، در مناطق مرزی برخی حدود را اجرا نمی‌نمودند، چون مصلحت را در این می‌دیدند که چون این عمل موجب «انفرار ناس عن الدین» می‌شود، موقتا باید از اجرای آن کوتاه آمد. ✅ اساسا معیار اصلی در اجرای عدالت در مصادیق خاص و سایر احکام دین، رعایت مصلحت کلی است و به همین جهت است که مثلا حضرت امام می‌فرمایند: حکومت مقدم بر همه احکام اولیه است، یعنی حاکم مجتهدی عادل، جامع‌بین و مطلع است که بنا به مصلحتی که برای حفظ جامعه اسلامی و اسلام، بر اساس نظام اولویت‌های دین و طوق ناس، تشخصی می‌دهد، می‌‌تواند تمام احکام از نماز و حج و عدالت در مصادیق و... همه را به حکم ثانوی تعطیل کند. http://sharhhal.blog.ir/1398/02/12 ....................... مطلب مرتبط:👇 در مواجه با مظالم حاکمان، آمریکا یا ایران، معیار چیست؟ http://sharhhal.blog.ir/1398/02/06