eitaa logo
شرح حال
1.2هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
135 فایل
کانال شخصی حمیدرضا باقری - طلبه (مقطع درس خارج) - نویسنده (کتاب‌های آقا‌روح‌الله - حاج‌آقا روح‌الله - لِله و...) @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/ayat_va_revayat https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح حال
🔺دوست‌مان اشتباه می‌کند. من مدافع شیعه انگلیسی و مبلغ آن نیستم. نسبت فامیلی هم با آقای شیرازی ندارم
✅وقتی بی‌تقوایی و عدم فرهیختگی در کنار هم جمع شود نتیجه‌اش می‌شود اینکه: 🔹به دوست عزیزی چون «سیدیاسر تقوی» که بنده چندین سال است او را از نزدیک و از نظر خانوادگی می‌شناسم، نسبت می‌دهند که ارتباط خانوادگی با شیرازی‌ها دارد؛ 🔹و ضایع‌تر اینکه دو متن خوب او در نقد جریان عدالت‌خواهی انحرافی را گذاشته‌اند به عنوان سند انحرافی بودن او، اینقدر از ماجرا پرت هستند و متوجه نیستند که این متن در نقد چه کسانی است. 🔹لابد اینکه سیدیاسر در تحلیل ماهیت جریان شیرازی نظری متفاوت از آنها داشته، برایشان حجت شده که هر حدس و گمانی در تحلیل آبکیشان را به او نسبت دهند. 🔹از این جهت که برادر سیدیاسر تقوی را دوستی بسیار با ایمان و حزب الهی و هوشمند خصوصا در عرصه فعالیت مجازی می‌دانم لازم دانستم این نکات را عرض کنم ولو مصلحت نباشد سابقه فعالیت‌های انقلابی‌ او را عرض کرده باشم.
✍️کاری که به نفع مردم افغانستان نباشد... (۳) ✅ چندی پیش آقای عراقچی در امتداد سیاست‌های منفعلانه دولت در مقابل غرب در برنامه تلوزیونی، بحث بیرون کردن افغانی‌های درون کشور را مطرح کرد. 🔹 سیاستی که دقیقا در جهت عکس فرهنگ اسلامی و ملی ما و حتی منافع سیاسی و اقتصادی ما است. 🔹 سیاستی که در موقعیتی مشابه در زمان جنگ حضرت امام(ره) متفاوت از آن عمل نمودند. ✅ محمد جواد لاریجانی عضو تیم سه نفره نماینده امام خمینی در سفر به شوروی برای ارسال نامه معروف حضرت امام به گورباچوف، در مورد سفری به شوروی قبل از به قدرت رسیدن گورباچف، نقل می‌کند: 🔸شوروی مرتکب دو خطای بزرگ شد؛ حمله به افغانستان و تجهیز عراق طی دوره جنگ تحمیلی با ایران. 🔸شوروی کاملا با سخاوت تسلیحات عراق را تامین می کرد. امام با وجود تمامی این مسایل، استراتژی روابط با مسکو پس از سقوط مارکسیسم را طراحی کردند و تاکید داشتند که ما حاضریم روابط را از صفر بسازیم. البته خاطره‌ای نیز از طرز برخورد امام با این خطاهای شوروی دارم. 🔸وقتی روس‌ها به افغانستان حمله کردند، امام سفیر شوروی در تهران را خواستند و گفتند چرا حمله کردید، شما در آنجا شکست می‌خورید و با خفت بیرون می‌روید. سفیر شوروی در کتابی که سال‌ها بعد نوشت، به این دیدار اشاره کرده و گفته که خیلی عصبانی شده بود، سابقه نداشت کسی با کشور با ابهتی مثل اتحاد جماهیر شوروی اینگونه حرف بزند. 🔸این دیدار گذشت و آثار شکست در میان روس‌ها نمایان شد. سپاه گزارشی به امام داد مبنی بر اینکه شوروی به عراق برای هدف قرار دادن تهران اسلحه داده است. در آن زمان "گرومیکو" که ۳۰ سال وزیر خارجه بود، شده بود رئیس جمهور شوروی. من در سفر به مسکو با "گرومیکو "دیدار کردم. تا نشستیم او شروع کرد به نصیحت کردن که جنگ با عراق را تمام کنید و ما هم در پاسخ گفتیم شما چرا به افغانستان حمله کردید؟ گفت: "تو سن نوه من هستی، من را نصیحت می‌کنی؟" گفت: "با هم روراست صحبت کنیم، ما در افغانستان شکست خوردیم، شما به مجاهدین کمک کردید، آنها هم ما را می کشند، ما هم به عراقی‌ها کمک کردیم. اگر به ما کمک کنید خروج آبرومندانه‌ای از افغانستان داشته باشیم، ما هم در قضیه عراق به شما کمک می کنیم." 🔸تقاضای "گرومیکو" این بود که حکومت کمونیستی افغانستان را به رسمیت بشناسیم؛ امام در جلسه روسای ۳ قوه در منزل حاج احمد آقا فرموده بودند: در کاری که به نفع مردم افغانستان نباشد، وارد نشوید، بر همین اساس این پیشنهاد روس‌ها را نپذیرفتیم. 🔸اما به احمد شاه مسعود و مجاهدین پیام روس‌ها را انتقال دادیم. .................. 📝 منبع: پایگاه اطلاع رسانی جماران https://www.jamaran.ir بخش بین‌الملل- پیام جوادان/ نامه امام خمینی به گورباچوف-۳، مصاحبه با محمد جواد لاریجانی، کدخبر: 13382 تاریخ ۱۲/۱۰/۱۳۸۸. @sharh_hal http://sharhhal.blog.ir/1398/02/31
📌خبرهای خوبی از برخورد جدی قوه قضائیه و استرداد اموال به بیت المال... ♦️نیمه اردیبهشت ماه سال ۹۷ پس از بازرسی از انبارهای شرکت «تهویه‌نیا» (نماینده انحصاری ۷برند مطرح جهانی تهویه مطبوع در ایران) و بررسی اسناد گمرکی ارائه شده از سوی نمایندگان قانونی تهویه‌نیا به دادگاه، مشخص می‌شود از ارزش کل کالاهای مکشوفه در انبار یعنی ۵۶میلیارد تومان، بیش از ۳۷میلیارد تومان آن فاقد اسناد گمرکی برای واردات قانونی است و در تاریخ ۱۴ آذر مدیرعامل این شرکت به ممنوعیت از فعالیت تجاری به مدت ۲سال و پرداخت بیش از ۱۴۹میلیارد تومان جزای نقدی معادل ۲برابر حداکثر جریمه مقرر در حق دولت و ضبط کالای قاچاق صادر می‌شود. ♦️مهدی موسوی نژاد به جرم اخلال در نظام اقتصادی به تحمل ١٥ سال حبس، محرومیت دائم از مشاغل دولتی، استرداد ٩٣ میلیارد تومان و ٧٤ ضربه شلاق؛ ♦️محمد محسنی آقویی به جرم اخلال در نظام اقتصادی به تحمل ١٠ سال حبس، ضبط ارزهای مکشوفه و ٥٠٠ میلیون ریال جزای نقدی، 🔸محمد حسین عابدینی نژاد به جرم اختلاس به جرم ٤ سال حبس و انفصال دائم از مشاغل دولتی و استرداد ١٣٧٤ میلیارد و ٦٤٠ میلیون به صندوق دولت؛ ♦️جهانگیر حجتی نجف آبادی به جرم اخلال در نظام اقتصادیی به تحمل ٣ سال حبس و پرداخت جزای نقدی مجموعاً ١١ میلیارد و ٨٨ میلیون و ٧٠٠ هزار ریال در حق ٣١ نفر از شکات، ♦️حسین هدایتی به جرم اخلال در نظام اقتصادی ۲۰ سال حبس و رد مال معادل ۴۸۸ میلیارد تومان به نفع بانک سرمایه و تحمل ۷۴ ضربه شلاق در انظار عمومی؛ @sharh_hal
✍️در برابر فلانى حوزه تشکیل دهید... (۴) ✅ دیروز در مسجد پیرمردی برای شادی روح حضرت امام(ره) و سلامتی رهبری طلب صلوات کرد. بلا فاصله "بنده خدایی" با لحن و نحو اعتراض آمیزی به نحوی که طلب صلوات او هنوز تمام نشده بود، برای سلامتی امام زمان(عج) طلب صلوات کرد؛ خیلی از "آقا ظهور کن‌ها" هم چنین است، نه واقعا از سر دل‌تنگی برای حضرت حجت است بلکه تیکه‌ای است به جمهوری اسلامی، خیلی از خیرخواهی‌ها هم چنین است. ✅ گاهی این خیرخواهی از زبان دشمن است و مردم زودتر می‌فهمند که پشت صحنه آن چیست، گاهی هم از زبان به ظاهر دوستان خبیث و معمولا جاهل است اما پشت صحنه آن همان دشمنان هستند و معمولا هم دشمن از این طریق وارد می‌شود و مردم نیز این طریق فریب می‌خورند. ✅ ماجرای یکی از این خیرخواهی‌ها را استاد "علی صفائی حائری" در خاطرات خود نقل می‌کند، البته در این خاطره معلوم است دشمنان به کاه‌دان ‌زده‌اند: 🔹یکى از اساتید ما مى‌گفت: «تازه آقاى بروجردى را به قم آورده بودند و من در کاظمین بودم. فرصتى برایم پیش آمد تا به دیدن یکى از آقایان بروم. به در خانه او که رسیدم، دیدم چند نفر با موهاى بور و چشمان آبى از خانه‌اش بیرون مى‌آیند! به داخل خانه رفتم و گفتم. فلانى هستم از فلانجا. 🔹همین که این حرف را زدم، ایشان در حالى که چشمش هم خوب نمى‌دید، طورى بلند شد و جلو آمد که بخارى جلوى پایش را انداخت و مرا در بغل گرفت که آب در کوزه و ما گِرد جهان مى‌گردیم! من نشستم. 🔹ساعتى که آنجا بودم از من سؤالاتى کرد که با آقاى بروجردى چطورید؟ چه قدر رفت و آمد مى‌کنید؟ چه طور هستید؟ چه طور نیستید؟ همین که فهمید رابطه ما رابطه خیلى نزدیکى نیست، گفت ما از فلان سفارت پول بى‌حساب در اختیار شما مى‌گذاریم تا در برابر فلانى حوزه تشکیل دهید. به همین راحتى! من رفته بودم براى دیدنش، ولى او بدون هیچ حسابى، بدون هیچ ارزیابى و بدون دریافت هیچ اطّلاعاتى که من کى‌ام، چى‌ام، چه کاره‌ام، رابطه دارم یا ندارم، به من گفت: شروع کن به برنامه‌ریزى! 🔹به او گفتم چرا این کار را مى‌کنید؟! گفت: براى این که آقاى بروجردى به فضلا، به فلانى و فلانى نمى‌رسد. گفتم خب، همین امکانات را شما بین آنهایى که ایشان نرسیده‌اند پخش کنید، شما از آنها نگهدارى کنید و کسرى‌ها و کمبودهاى ایشان را شما جبران کنید. 🔹تا این جمله را که گفتم، خودش را باخت و به من گفت: پس من انشاءاللَّه بعداً با شما تماس مى‌گیرم.» ........................................................ 📝 منبع: صفايى حائرى، على، مشکلات حکومت دينى، چاپ: اول، قم، ليلة القدر، ۱۳۸۸ ش، صص: ۲۰۶-۲۰۷. @sharh_hal http://sharhhal.blog.ir/1398/03/03
✍️اعلام مرجعیت... (۵) ✅ چندی پیش بزرگواری که بنده به قدر یک استاد سال‌ها از ایشان استفاده کرده و خدمتشان ارادت هم دارم، در نقد حوزه قم گفته بودند: «من شینده‌ام هفتصد، هشتصد رساله در قم می‌خواهند بدهند، ما اصلا هفتصد تا مرجع می‌خواهیم؟ اینجوری کارخانه انبوه تولید مرجع تقلید شروع شده، این که کاری نشد؟» ✅ بنا به آمار منتشر شده در کل کشور ما ۶۹۱ درس خارج بیشتر نداریم که ۴۶۰ درس در قم، ۹۶ درس در مشهد، ۴۳ درس در اصفهان، ۳۴ درس در تهران و بقیه در سایر شهرها است که فهرست آن را از لینک زیر می‌توانید ببیند.👇 http://ijtihadnet.ir/نمایه-دروس-خارج-فقه-و-اصول-سراسر-کشور-96-97/ ✅ نهاد مقدس مرجعیت شاید تنها نهاد قدرت‌مند اجتماعی بوده و هست که نه با کودتا و نه با تبلیغات و پول و خلاصه هیچ کدام از این عناوین تحصیل نشده است. ✅ در حوزه علمیه تا علمیت فراوان فردی تجلی نیابد، هیچ جایگاه و اعتبار خاصی به او داده نمی‌شود، برای اینکه کسی بتواند مرجع شود باید سال‌ها درس خارج داشته باشد و حداقل یک یا دو نسل شاگرد و استاد در درس او حاضر شوند و این یعنی شاید تعداد مدرسین خارجی که در آینده بخواهد احتمال مرجعیت آنان هم مطرح باشد به تعداد انگشتان دو دست نمی‌رسند؛ ✅ شاید تا کنون دشمنان توانسته باشند با نفوذ از طریق نزدیکان، مرجعی را منحرف کنند اما هیچگاه نتوانسته‌اند با نفوذ یا تبلیغات مرجع سازی نمایند، چون این تنها نهادی است که عمده مبلغین و مخاطبین آن، تنها از مسیر "حجت شرعی" عمل می‌نمایند و اصلا برای رسیدن به "حجت شرعی" است که به دنبال آن می‌روند. ✅ از همه اینها نیز که بگذریم در مرجعیت و یا لااقل زعامت زعمای شیعه همیشه یک معادله معکوس وجود داشته است که تا کسی از مرجعیت فرار نمی‌کرد، مرجعیت به او روی نمی‌آورد. 🔹در دوران ابتدای زعامت آیت‌الله بروجردی درقم با اینکه ایشان زعیم قم شده بودند اما هنوز مرجعیت و زعامت شیعه در دست "آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی" در نجف بود. تا قبل از رحلت "آسید ابوالحسن" با اینکه فضلا و شاگردان آیت‌الله بروجردی اصرار داشتند که ایشان رساله خود را منتشر نمایند اما امتناع می‌کردند و می‌فرمودند: "آقای اصفهانی رئیس است" و مردم را به ایشان ارجاع می‌دادند. [۱] 🔹مرحوم آیت‌الله فاضل و آیت‌الله استادی نقل می‌کنند: «آیت‌الله بروجردی می‌فرمودند: من برای رسیدن به مقام مرجعیت یک قدم هم برنداشته‌ام.» [2] 🔹آیت‌الله شیخ علی پناه اشتهاردی نقل می‌کنند: «آیت‌الله بروجردی می‌فرمودند: من آن زمان‌ها که اصفهان بودم تعدادی از شاگردانم در آذربایجان بودند. بعدها دیدم این آقایان از آذربایجان نامه‌ای نوشته‌اند که: «چون شما را اعلم می‌دانیم برخود لازم دیده‌ایم مردم را به شما ارجاع دهیم. رساله‌های عملیه خودتان را به این ناحیه بفرستید.» من در جواب نوشتم: «کار شما درست نیست. من نه رساله می‌فرستم و نه به چنین کاری رضایت دارم، زیرا مردم هم اکنون مرجع تقلید دارند و تقلیدشان هم بر طبق موازین شرعی محکوم به صحت است. چه وجهی دارد که شما مردم را به دیگری ارجاع دهید؟»[3] ............................................... 📝 منابع: [۱] ر.ب: اباذری، عبدالرحیم، خاطرات حضرت آیت‌الله احمدی میانجی، چاپ اول، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۳۸۰ش، ص: ۱۳۴. [۲] احمدی، مجتبی، و دیگران، چشم و چراغ مرجعیت (مصاحبه‌های ویژه مجله حوزه با شاگردان آیت‌الله بروجردی)، قم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم مرکز انتشارات، ۱۳۷۹، ص: ۱۵۶ و ص: ۲۹۰. [۳] همان، ص: ۲۰۰. @sharh_hal http://sharhhal.blog.ir/1398/03/04
شرح حال
✍️در برابر فلانى حوزه تشکیل دهید... #حافظهـتاریخی (۴) #آیت‌اللهـبروجردی ✅ دیروز در مسجد پیرمردی برا
یکی از دوستان در مورد متن مربوط به قسمت ۴ از حافظه تاریخی فرموده بودند: «سلام و درود بر شما. از مطالب کانالتان استفاده میبرم انشاء الله که موفق باشید. در ارتباط با پست پیوست نکته قابل تاملی وجود دارد و آن ، این است اگر در کلام دیگران (دوست یا دشمن) کنایه و تعریضی وجود دارد فکر نمی کنید که بیشتر از نوع طرز تفکر و عملکرد ما نسبت به دیگران است . برادر بزرگوار من در همین نوشته ذیل هم ، ما وقتی از دشمن بدون هیچ پسوند و قیدی که برائت مارا نسبت به آن نشان دهد یاد میکنیم اما دوست را با واژه "خبیث" نوازش میدهیم و نفرت خود را از آنان آشکار میکنیم پس چگونه انتظار داریم که دوستی!!! غیر خبیثانه با ما برخورد کند و ابراز محبت کند و یا حد اقل سکوت کند.. با تشکر از شما اگر جسارتی شد ببخشید.» ..................................... چون تذکر ایشان بجا بود به نظرم رسید که پاسخ خودم را برای روشن شدن مطلب ذکر نمایم: «سلام لطف دارین اخوی من خودم اول به این نکته دقت کردم که اینجور نیست که امر دایر مدار دشمن یا دوست خبیث باشد بلکه برخی از روی جهالت در پازل دشمن عمل می‌کنند و نه از روی خباثت. بعد متن خودم رو که مجدد خوندم: 👈«گاهی این خیرخواهی از زبان دشمن است و مردم زودتر می‌فهمند که پشت صحنه آن چیست، گاهی هم از زبان به ظاهر دوستان خبیث و معمولا جاهل است اما پشت صحنه آن همان دشمنان هستند و معمولا هم دشمن از این طریق وارد می‌شود و مردم نیز این طریق فریب می‌خورند.» گفتم اینجا نوشتم: گاهی اینجور و گاهی هم اونجور است نگفته‌ام که بقیه مواردی هم هست یا نیست و چطور است. اما ظاهرا همینطور که شما می‌فرمایید مطلب این کج تابی را داشته است.»
شرح حال
✍️اعلام مرجعیت... #حافظهـتاریخی (۵) #آیت‌اللهـبروجردی ✅ چندی پیش بزرگواری که بنده به قدر یک استاد س
نظر یکی از دوستان در مورد متن مربوط به قسمت ۵ از حافظه تاریخی: سلام اینکه فرمودید دشمن نمی‌تواند مرجع سازی کند حرف دقیقی به نظرم نیست؛ دشمن تا قبل از انقلاب اصلا هدف مرجع سازی نداشت و الان هم که شروع کرده کارش زمان بر است. هرچند توفیقاتی نیز داشته‌اند مثل سید صادق شیرازی که از اولین نمونه‌های مرجع سازی آنهاست.... .......................... پاسخ بنده به نظر این بزرگوار: سلام دشمن قبل از انقلاب هم به این مساله وارد شد مثلا ماجرای تبلغ شاه از آیت الله حکیم مقابل حوزه قم که نتیجه عکس داد و موارد دیگر... در هرصورت ورود مستقیم دشمن ناکام خواهد بود و نتیجه عکس می‌دهد و خودشان هم می‌دانند. اما اگر ورود غیر صریح و از طریق نفوذ مد نظرتون هست، اگرچه دشمن تلاش می‌کند و به برخی با واسطه یا بی‌واسطه امکانات می‌دهد و یا برخی‌ها را تقویت می‌کند برای اینکه برخی تضعیف شوند که در مطلب حافظه تاریخی شماره ۴ هم شاهدی برای این اوردم؛ اما با همه این وجود، دشمن همیشه در این پروژه ناکام بوده و مرجع‌های تصنعی هیچ وقت کارشون نگرفته. شاید به زور پول و امکانات بتونن چندتا آدم دور خودشون جمع کنند ولی اولا واقعا عمده اون آدم‌های دور و بر خودشون رو به زور پول و امکانات نگه‌ داشتن و ثانیا حوزه نفوذ مردمی خاصی پیدا نمی‌کنند. چون بدنه حوزه با اونها نیست، حتی افراد به ظاهر ساکت و غیر انقلابی حوزه هم ولو با اونها در برخی برنامه‌ها هم نظر باشند اما وقت معرفی مرجع و زعیم اونها رو معرفی نمی‌کنند ولو مراجع مد نظر جریان حزب‌الهی را هم معرفی نکنند. مثلا در مورد همون فردی که اسم بردین اطلاع دارم که می‌رن دریوزگی اساتید فاضل اما به ظاهر غیرانقلابی یا ساکت حوزه رو می‌کنند تا مثلا بیا در فلان برنامه ما شرکت کن، به عنوان کارشناس مثلا! یا مثلا توی برخی جاها خصوصا کشورهای غیر ایران که با استفاده از تعصبات مذهبی و کار تبلیغی، خودشون رو جا می‌اندازند و حتی مقلد برای خودشون پیدا می‌کنند، همیشه مجبورا خود سانسور شده‌شون رو معرفی کنند یا اگر هم کسی رو جذب خودشون کنند اینقدر در جامعه بزرگ شیعی قلیل هستند که در معادلات قدرت‌اجتماعی مرجعیت به حساب نمی‌آیند. و خلاصه اینکه دشمن هرچقدر هم در این پروژه سرمایه گذاری کند آخرش هم آب در هاون کوبیده و اگر نتیجه عکس نگیرد نتیجه خاصی دستگیرش نمی‌شود.
✍️مرجعیت امام در سال ۴۱ و دخالت آمریکا در تقویت حوزه نجف... (۶) ✅ بعد از رحلت آیت‌الله بروجردی به عنوان زعیم جهان تشیع در ۸ فروردین ۱۳۴۰، از بحث‌های جدی جامعه، انتخاب مرجع بعد از ایشان بود. ✅ از مراجع عراق آیات عظام: "سید عبدالهادی شیرازی"، "سید محسن حکیم"، "سید محمود شاهرودی" و "سید ابوالقاسم خویی" مطرح بودند. از مراجع ایران در مشهد "آیت الله میلانی" در تهران "آیت‌الله سیداحمد خوانساری" و در قم نیز آیات عظام "سیدمحمدرضا گلپایگانی"، "سیدکاظم شریعتمداری"، "شیخ عبدالنبی عراقی"، "سیدشهاب‌الدین نجفی"، "شیخ محمدعلی اراکی" و "امام خمینی" مطرح بودند. ✅ماجرای فرار حضرت امام از مرجعیت حکایت‌های مفصلی دارد که ذکر آن را به تقدیر و توفیق آینده خواهم سپرد. اما از جالب‌ توجه ترین حکایت‌های آن برهه از زمان دخالت کنسول‌گری آمریکا در هدایت جریان مالی حوزه و نیز اطلاعات دقیق آمریکایی‌ها از عملکرد شخصیت‌های مؤثر این ماجرا است. ✅حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود نقل می‌کنند: 🔹«حدود يك سال پس از فوت آقاى بروجردى "آيت‌اللَّه سيدعبدالهادى" هم فوت كردند. در جريان فوتشان من در اصفهان بودم و منبر مى‌رفتم. ميزبان من آقاى "حاج ابوالقاسم كوهپايى" بود كه موقعيت خوبى در اصفهان داشت و مرجع وجوهات در بازار بود و به اصطلاح از كسانى بود كه در مرجع سازى بى‌نقش نبود. چون زودتر و بيشتر شهريه دادن باعثِ جلب توجه عامه مردم و طلاب بود و جذب وجوهات شرعى .... 🔹روزى آقاى كوهپايى به من گفت كه كنسولگرىِ امريكا در اصفهان، او را مى‌خواهند؛ پسر ايشان هم كه در آمريكا تحصيل مى‌كرد و تازه تحصيلاتش تمام شده بود و انگليسى مى‌دانست، نقش مترجم را براى ايشان داشت؛ و مى‌پرسند كه شما شهريه را به چه كسى خواهيد داد؟ جواب مى‌دهد: «بايد صبر كنيم ببينيم چه كسى مرجع مى‌شود، تا شهريه را بدهيم به او.» 🔹يادآورى اين مطلب سودمند است كه پيش از اين واقعه امام مدتى اصفهان بودند و آقاى كوپايى با ايشان رابطه پيدا كرده بود و خلاصه امام را پسنديده بود كه همين هم شايد از چشم آنها مخفى نبود؛ در هر صورت، او چنين پاسخى به آنها داده بود؛ اما قانع نشده بودند و گفته بودند: "شما در جريان فوت آقاى بروجردى، در عراق بوديد. از آنجا تلگراف كرديد كه شهريه را به اسم آقاى حكيم بدهند. پس اينطور نيست كه صبر كنيد و شهريه را به هركس رئيس شد بدهيد." 🔹از اين برخورد و گفت‌وگو به‌خوبى روشن مى‌شود كه در زمان رژيم پهلوى سفارت آمريكا تا چه حد مسائل داخلى ايران را زير نظر داشت.»[۱] .......................................... 📝منبع: [۱] كارنامه و خاطرات، دوران مبارزه، صص: ۱۱۶-۱۱۷. @sharh_hal http://sharhhal.blog.ir/1398/03/07
✍️ قتل همسر دوم نجفی... (۷) ✅ دیشب با یکی از دوستان اصلاح‌طلبم صحبت می‌کردم، گفت: "دیدی نجفی چه آبرویی از اصلاح‌طلب‌ها برد!" گفتم: بگذریم از من می‌شنوی وارد این ماجرا نشو و اصلا نظری نده که چه شده، واقعا معلوم نیست چی شده چی نشده، بحث آبرو و جان چند نفر در میان است و تا دادگاه رای قطعی نداده من جرأت ندارم هیچ حرفی بزنم و... ✅ ساعتی بعد نزد یکی از دوستان حزب‌الهی بودم و باز او بحث نجفی و خبری که منتشر شده را باز کرد، به او گفتم نقد ما به جریان اصلاح طلب و ورود ما اصلا از این جنس نیست، نقد ما به اندیشه و رفتار کلی این جریان است و تنزل دادن چالش ما با این جریان به این مباحث در واقع باختن قافیه است و... ✅ اما امروز دیدم که ظاهرا دوستان اصلاح‌طلب هم جارچی گرفته‌اند که "ایها الناس با تقوا باشید." "به این مساله ورود نکنید،" "آبروی یک نفر است،" "اشتباه یک نفر را داد نزنید" و خلاصه استفاده ابزاری‌ دوستان از اخلاق و تقوا دوباره گل کرده و می‌گویند این ماجراها را سیاسی نکنید و این ماجرا ربطی به اصلاحات و... ندارد. ✅ بله نباید به این ماجرا ورود کرد، ولی: 🔹وقتی اسم آن مداح معروف را گذاشتید "فلان هفتیر کش" تقوا و اخلاق کجا بود؟! یک عده شروع کرده بودند به تعقیب این بنده خدا و او برای ترساندن آنها از فاصله بسیار زیاد، یک تیر هوایی شلیک کرده بود اما شما می‌گفتید حالم از این آدم بهم می‌خورد! می‌خندیدد و می‌گفتید این هم مداحشان که برایشان مناجات می‌خواند! 🔹 وقتی فلان قاری قرآنی که در بیت رهبری "یک یا اصلا چندبار" قرآن خوانده بود، خطایی انجام داد، سریع برای ربط دادن ماجرا به اغراض سیاسی اسم او را گذاشتید "مداح بیت رهبری" و وقتی هنوز معلوم نشده بود چه اتفاقی افتاده و اقراری هم در میان نبود و قضیه روشن نبود، تیتر می‌زدید تجاوز مداح بیت رهبری ... 🔹 شما که وقتی رهبری یک نفری را یک جا تأیید کرده بود و آن فرد بعدا خاطی از آب در می‌آمد، بازی را سیاسی می‌کردید و آسمان را به ریسمان می‌بافتید، حالا هم بدانید آقای نجفی از بالاترین سرمایه‌های شماست، کسی که نمایندگان شورای شهر تهران که با شعار "تکرار می‌کنم‌ها" رای آورده‌اند و هیچ فیلتر شورای نگهبانی هم نداشته‌اند، او را برای تقریبا مهم‌ترین کار اجرایی کشور بعد از ریاست جمهوری یعنی شهرداری تهران انتخاب کرده‌اند، اگر این اتفاق برای یکی از افراد مورد حمایت جریان حزب‌الهی رخ داده بود رسانه‌هایی که شما دنبال می‌کنید چه می‌کردند؟ 📌بله اخلاق را خواهشا سیاسی و ابزاری نکنید و همیشه با اخلاق باشید... @sharh_hal http://sharhhal.blog.ir/1398/03/08
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بی‌اخلاقی دقیقا یعنی همین... یعنی به جرم قاتل بودن و اعتراف به قتل وارد اداره اگاهی شوی لبخند بزنی و ملت جلو تو خم و راست بشوند! بی‌اخلاقی یعنی اشرافیت سیاسی پر رو و متکبر... بی‌اخلاقی یعنی تعظیم و تکریم نجفی در این شرایط... ای کاش هیچ وقت این فیلم از صدا و سیما پخش نمی‌شد. @sharh_hal http://sharhhal.blog.ir/1398/03/08
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اعتراف به قتل اما کاملا محترمانه... مرگ بر این اشرافیت سیاسی متکبر و پر رو... @sharh_hal http://sharhhal.blog.ir/1398/03/08
شرح حال
اعتراف به قتل اما کاملا محترمانه... مرگ بر این اشرافیت سیاسی متکبر و پر رو... #بی‌اخلاقی @sharh_hal
معلوم نیست مجددا از این ماجرا چه فتنه‌ای می‌خواهند بسازند. اما تاریخ ثابت کرده که همیشه اخرش رو سیاهی برای خودشان ماند و آفتاب حقیقت آشکار. نجفی بعد از کشته شدن همسر دوم نامه‌ای می‌نویسد و در خانه می‌گذارد. در این نامه می‌گوید همسر مقتولش با سپاه و وزارت اطلاعات همکاری داشته! بعد از آن بلافاصله به قم می‌رود و برمی‌گردد. اصلاح‌طلب‌ها می‌گویند بعد از آن خودش به اداره پلیس رفته، اما پلیس می‌گوید در خیابان او را دستگیر کرده.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مراسم مذهبی دعای توسل برخی از خانم‌های ایرانی خارج از کشور. @sharh_hal
شرح حال
مراسم مذهبی دعای توسل برخی از خانم‌های ایرانی خارج از کشور. @sharh_hal
✍️تحلیلی از برنامه‌های مذهبی ایرانیان خارج از کشور... ✅ یکی از اساتیدم می‌گفت: به یکی از دوستان دانشجویم که می‌خواست برای ادامه تحصیلات و ادامه زندگی به اروپا برود، گفتم می‌روی و مطمأن باش که در مسائل دینی‌ات مثل مجالس و برنامه‌های مذهبی بسیار ضعیف خواهی شد. بعد از چند سال همان بنده خدا از آلمان به من زنگ زد و گفت حاج‌آقا یادت هست آن مطلب را گفتی، امروز زنگ‌ زده‌ام بگویم نه تنها برنامه‌های مذهبی‌ام کم نشد بلکه اینجا منظم در برنامه‌هایی که در ایران نمی‌رفتم هم شرکت می‌کنم و هیائت و دعای کمیل رفتنم و... همه بهتر هم شده است. ✅ از صحبت‌های استاد بنده که اختلافاتی در برخی تحلیل‌ها با ایشان داشتم این نتیجه گیری یا سوال مطرح می‌شد که پس لابد جامعه چندان هم بر فرد تاثیر ندارد یا اینکه برای دین‌دار بودن لازم نیست حتما در یک جامعه دینی حضور داشته باشیم. ✅ بنده در مقابل نتیجه گیری و تحلیل ایشان عرض کردم ما باید در دین شناسی خودمان و اهمیت نقش "تحت ولایت چه کسی بودن" یک تجدید نظر کنیم و در مورد کسانی که در خارج مانده‌اند اما نه برای تحصیل و بازگشت به کشور یا به علت وجود مشکلاتی که امکان بازگشت به کشور برای آنها فراهم نیست، این روایت از کتاب کافی از امام صادق(ع) را خواندم که: 🔹«إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي أَنْ يُعَذِّبَ أُمَّةً دَانَتْ بِإِمَامٍ لَيْسَ مِنَ اللَّهِ وَ إِنْ كَانَتْ فِي أَعْمَالِهَا بَرَّةً تَقِيَّةً وَ إِنَّ اللَّهَ لَيَسْتَحْيِي أَنْ يُعَذِّبَ أُمَّةً دَانَتْ بِإِمَامٍ مِنَ اللَّهِ وَ إِنْ كَانَتْ فِي أَعْمَالِهَا ظَالِمَةً مُسِيئَةً.»[۱] 🔸خداوند ابایی ندارد که عذاب کند امتی را که تحت ولایت کسی که ولی‌خدا و از سوی او نیست، دین‌داری و زندگی کرده است ولو در اعمالش پاک و متقی باشد و خداوند ابا می‌کند از اینکه عذاب کند امتی را که تحت ولایت کسی که ولی خدا و از سوی اوست، دین‌داری و زندگی کرده اگرچه در اعمالش ظالم و گناه‌کار باشد. و همچنین به این روایت از امام صادق(ع) استناد کردم که: 🔸«هرکس حقوق بگیر بنی‌عباس که ظالمان زمان ایشان هستند بشود و اسم او در دفتر اداری آنها ثبت باشد خداوند در روز قیامت او را بصورت خنزير يعنى خوك محشور خواهد کرد.» 🔹«مَنْ سَوَّدَ اسْمَهُ فِي دِيوَانِ الْجَبَّارِينَ [مِنْ] وُلْدِ فُلَانٍ حَشَرَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ خِنْزِيراً.» [۲] ✅ یکی از اساتید دیگرم که از مبلغان بین المللی نیز هستند، در صحبت‌هایشان به مدعی آن دانشجو، صحه می‌گذاشتند و می‌گفتند که بسیاری از کسانی که به خارج از کشور مسافرت می‌کنند نه تنها برنامه‌های مذهبی گروهی آنها کم نمی‌شود بلکه بیشتر هم می‌شود اما با تحلیلی متفاوت از تحلیل اول. 🔹امور فرهنگی اگرچه به مرور زمان و اندک اندک تولید و زایل می‌شوند اما نهادینه شدن و همچنین زایل شدن برخی امور در فرهنگ و هویت یک جامعه گاهی دهه‌ها و یا قرن‌ها طول می‌کشد. 🔹جامعه ایران از جوامعی است که برخی عقاید و رفتارهای مذهبی بعد از قرن‌ها نه تنها در آن به فرهنگ عمومی تبدیل شده است بلکه بخشی از هویت این مردم شده است. 🔹معمول افرادی که از کشور خود به کشورهای دیگر هجرت می‌کنند به راحتی در فرهنگ کشور جدید پذیرفته نمی‌شوند و هرچقدر هم که تلاش کنند آخر یک غریبه هستند و همیشه به چشم یک فرد خارجی به آنها نگاه می‌شود، به همین علت این افراد برای هویت بخشی به خود و احساس شخصیت داشتن، تلاش می‌کنند مسائلی که از هویت‌های فرهنگی و اجتماعی کشور اصلی آنها است را زنده نگه دارند از جمله این امور نیز مراسمات مذهبی اجتماعی آنها است که در کشورشان به بخشی از هویت اجتماعی آنها تبدیل شده است. 🔹شاید برخی از این افراد در کشور خودشان که بودند هم به مجالس مذهبی نمی‌رفتند اما در خارج از کشور چون نیاز به هویت بخشی به خود پیدا می‌‌کنند، به این مجالس می‌روند، چون این امور به آنها احساس شخصیت و هویت می‌دهد. ...................................... 📝 منابع: [۱] الكافي (ط - الإسلامية)، ج ۱، ص: ۳۷۶. [۲] ثواب الأعمال و عقاب الأعمال؛ ص: ۲۶۱و بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج ۷۲، ص: ۳۷۲. @sharh_hal https://eitaa.com/sharh_hal/1701 http://sharhhal.blog.ir/1398/03/09
امروز مسئله فلسطین مسئله فرج است؛ امروز همه‌ی دنیای اسلام باید قضیه‌ی فلسطین را قضیه‌ی خود بداند؛ این، کلید رمزآلودی است که درهای را به روی امت اسلامی می‌گشاید. فلسطین باید به ملت فلسطین برگردد و دولت واحد فلسطینی به انتخاب همه‌ی فلسطینیان سراسر کشور خود را اداره کند. فلسطین قطعا آزاد خواهد شد و به مردم باز خواهد گشت. (مقام‌معظم‌رهبری) @sharh_hal 🔹مطلب مرتبط: شناخت دشمن از نگاه آخر الزمانی👇 https://eitaa.com/sharh_hal/913
یکی از برترین پهپادهای ایرانی، پهپاد «شاهد ۱۲۹» است. این پهپاد توانایی حمل همزمان ۸ بمب یا موشک هوشمند سدید را دارد و برای اهداف ثابت و متحرک طراحی شده و مجهز به دوربین‌های پیشرفته دید در شب است. دقت در هدف‌گیری با شعاع عملیاتی ۱۷۰۰ کیلومتر و ۲۴ ساعت مداومت پروازی با یک بار سوخت‌گیری از ویژگی‌های این جنگنده بمب افکن ایرانی است و هر فرودگاهی می‌تواند محل نشست و برخاست شاهد ۱۲۹ باشد. سقف پروازی این پهپاد ۲۴ هزار پاست که با ایستگاه‌های کنترل قابل حمل زمینی در ارتباط بوده و می‌تواند با هزینه بسیار پایین دفاع از میهن را بدست گیرد. «شاهد ۱۲۹» قدرت مراقبت از شعاع ۲۰۰ کیلومتری خود را دارد و می‌توان از این پرنده بدون سرنشین در مقابله با اشرار و تروریست‌ها، کشف و شناسایی در مرزهای آبی و خاکی، مسائل زیست محیطی، نقشه‌برداری و تهیه عکس‌های هوایی نیز استفاده کرد. .......... @sharh_hal 🔹گزارش کامل روند خودکفایی و رشد ایران در ساخت پهباد از زمان جنگ تا کنون.👇 https://tn.ai/2006874
✍️ شاهدی از جنس حامیان انقلاب... (۱) ✅ پارسال در راهپیمایی 22 بهمن ۹۷ از ابتدا تا انتهای راهپیمایی به کالسکه‌های بچه‌ توجه کردم. چون در همان ایام خودم هم درگیر خرید کالسکه بچه بودم قیمت انواع کالسکه‌ها را می‌دانستم. ✅ شاید حداقل ۱۰ تا ۱۲ کالسکه فروشی را در مناطق مختلف بالا و پایین شهر قم، سر زده بودم و بیش از نیمی از آنها بیشتر کالسکه‌هایشان چند میلیون قیمت داشت و عمدتا هم خارجی بودند! طبیعتا اگر مشتری نباشد نباید بیش از نیمی از کالسکه فروشی‌ها بیشتر کالسکه‌هایشان بالای چند میلیون می‌بود. ✅ از آن مساله که بگذریم نکته جالب توجه برایم این بود که جز یک مورد که از دوستان ساختمان‌ساز و البته حزب‌الهی‌ام بود، قیمت همه کالسکه‌هایی که در راهپیمایی وجود داشت، زیر یک میلیون‌ تومان بود. ✅ به نظرم این خودش محک خوبی از جنس عمده حامیان انقلاب بود که جز در موارد نادری از متوسط جامعه و زیر متوسط هستند. ✅ به تعبیر قرآن وقتی می‌خواهد از حضور حامیان نبی‌خدا در صحنه نیاز ولی خدا به آنها نام ببرد، دو مرتبه از تعبیر "أَقْصَى الْمَدينَةِ" یعنی حاشیه نشین‌های شهر یا به تعبیر خودمان جنوب‌شهری‌ها استفاده می‌کند. 🔹و جاءَ مِنْ أَقْصَا الْمَدينَةِ رَجُلٌ يَسْعى قالَ يا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلينَ (20 یاسین) 🔹و جاءَ رَجُلٌ مِنْ أَقْصَى الْمَدينَةِ يَسْعى...(۲۰ القصص) @sharh_hal http://sharhhal.blog.ir/1398/03/12
✍️ پروپاگاندای رسانه‌ای اصلاحات و ضرب شتم علی مطهری در شیراز... (۸) ✅ با یکی از دوستان اصلاح‌طلب شیرازی در مورد ماجرای حمله به "علی مطهری" صحبت می‌کردم، به او گفتم برخی از این کسانی که به او حمله کردند را از نزدیک می‌شناسم. با روحیاتشان بسیار آشنا هستم، یک سری آدم‌های بی‌کله و بی‌مطالعه که یک نفرشان برای بازی سازی جریان رسانه‌ای اصلاحات‌چی‌ها کافی است. ✅در ماجرای "مسجد قبای شیراز" برخی‌شان ناخواسته و ندانسته کامل کننده پازل دشمن بودند. در این ماجرا هم یکی از دوستانم که با آنها صحبت کرده بود گفته بودند: «به ما گفتند اینها می‌خواهند شیراز را بکنند پایگاه اصلاحات و شما باید بروید درسی به آنها بدهید تا دیگر این خیال خام از سرشان برود!» ✅ تحلیل من این بود که ماجرای حمله به "علی مطهری" در شیراز یک بازی از قبل طراحی شده برای مظلوم نمایی اصلاحات‌چی‌ها بود، مثال‌هایی از آمدن "بهزاد نبوی" در دهه هفتاد به قم و یا برخی رفتارهای "صادق زیبا کلام" در قم که خودم دیده بودم را می‌زدم. ✅ مبنای اصلی تحلیلم نیز این بود که رخ دادن این ماجرا و امثال آن هیچ سودی که برای جریان حزب‌الله نداشته و ندارد بلکه بهترین دست‌آورد برای جلب قلوب مردم و مظلوم نمایی جریان اصلاحات و ایجاد نفرت از جریان حزب‌الهی است و امثال این اتفاق نسخه نخ‌نما چندین و چند باره، سال‌هاست توسط نیروهای اصلاح طلب صورت گرفته. برای اینکه ببینیم یک ماجرا به چه کسی و کجا وصل است ببینیم سود آن ماجرا تهش به چه کسی و کجا می‌رسد؟ ✅ شاید و به احتمال قوی حتی "علی مطهری" نیز همچون "حجاریان" از این بازی‌ها و طعمه شدن‌شان خبر نداشته باشد اما اصل بازی چون به سود جریان اصلاحات و تکراری است و نیروهای مجری آن یک سری نیروهای بی‌اطلاع و افراطی جریان حزب‌الهی و نه نیروهای نخبه و با بصیرت هستند، این احتمال بسیار تقویت می‌شود که ماجرا یک بازی طراحی شده توسط خود اصلاحاتی‌ها بوده است که چند جوان خام را به هر شکل ممکن تحریک کنند و طعمه‌ای را مجروح و خلاصه جو مظلوم نمایی را در اذهان مردم در دست بگیرند. ✅ او حرف‌های من را قبول نداشت و می‌گفت: «اگرچه مطهری خودش شکایتش را پس گرفت اما چرا قانون به عنوان "مدعی العموم" پشت این قضیه را نگرفت؟» ✅ می‌گفتم: «چون او خودش شکایتش را پس گرفت و اتفاقا این خودش برای من مؤیدی است که نخواسته‌اند گند قضیه در بیاید؟! اما چرا مدعی العموم وارد ماجرا نشده است؟ 🔹چون دست‌های پشت صحنه به این راحتی‌ها خودشان را نشان نمی‌دهند و نمی‌شود نقش آنها در ماجرا را روشن کرد؛ 🔹چون جریان رسانه‌ای این قدرت را دارد که "محمد ثلاث" درویش قاتلی که جلو دوربین با اتوبوس خودش ملت را زیر گرفته است و اعتراف کرده است را شهید مظلوم کند؛👇 http://sharhhal.blog.ir/1397/03/29 🔹چون جریان رسانه‌ای برای اغراض سیاسی‌اش این قدرت را دارد که از منافقان تروریست و قاتل، شهید مظلوم درست کند. ✅ وقتی جریان رسانه‌ای اصلاحات‌چی این قدرت را دارد که اذهان مردم را اینطور به انحراف بکشاند اراده‌ای هم برای پیگیری ماجرا به عنوان مدعی العموم شکل نمی‌گیرد. ✅ هرچقدر هم که دادگاه بخواهد شفاف‌سازی کند و مثلا دادگاه "کرباسچی" با فساد اقتصادی را مستقیم در تلوزیون پخش کند اما از او یک قهرمان می‌سازند، یا اعتراف به قتل "محمد ثلاث" را پخش کند اما حکومت را برای اعدام مظلومانه او! محکوم می‌کنند، یا مثلا در همین ماجرای محمد نجفی که اعتراف کرده زنش را با گلوله کشته اما ماجرا را برعکس کرده‌اند، یکی عکس خبرنگارها که اطراف او جمع شده‌اند را با عکس کفتارها که اطراف طعمه جمع‌شده‌اند مقایسه می‌کند، یکی صدا و سیما را بی‌شرف خطاب می‌کند که چرا فیلم اعتراف نجفی را پخش کرده، یکی مقتول را نفوذی اطلاعات و سپاه معرفی کرده دیگری نسبت زنا به مقتول داده و خلاصه با پروپاگانده تبلغتاتی مجددا شروع کرده‌اند جای قاتل و شهید را عوض کردن.» @sharh_hal http://sharhhal.blog.ir/1398/03/12-2
شرح حال
بی‌اخلاقی دقیقا یعنی همین... یعنی به جرم قاتل بودن و اعتراف به قتل وارد اداره اگاهی شوی لبخند بزنی و
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ سردار رحیمی به انتقادها در مورد برخورد "تبعیض آمیز" و "مهربانانه" پلیس با "نجفی": انتقادها را می پذیریم/ اگر اشتباهی کرده ایم عذرخواهی می کنیم @khosh_khabarr
✍️ من هیچ وقت مأیوس نبوده‌ام... (۹) ✅ هر انسانی حتی اولیاء و انبیاء الهی در فراز و فرودهای زندگی در مراحلی دچار مشکلات و فشارهایی می‌شوند که روزنه‌های امید بر آنها بسته می‌شود اما امید به خداوند و نصرت اوست که در این شرایط درب‌های فرج الهی را می‌گشاید. ✅ در سال‌های آخر حضور حضرت امام خمینی(ره) در نجف روزنه‌های امید ایشان بسته و صحنه بر ایشان سخت و تنگ شده بود اما ایشان همچنان معتقد به عمل به تکلیف و امیدوار به نصرت الهی بودند. 🔹ایشان در ۱۴ آبان ۱۳۴۷ از نجف در پاسخ به نامه "آیت‌الله سعیدی"، می‌نویسند: 👈«در هر صورت سنگرها را حتى الامکان نباید از دست داد و قیام به وظایف به مقدار امکان لازم است، و اگر کوتاهى در آن نکنیم باکى نیست؛ فرضاً با شکست ظاهرى مواجه شویم، لکن رضاى خداى تعالى را اگر موفق شویم جلب کنیم، امور دیگر سهل است. این جانب لحظات آخر عمر را مى‌گذرانم و از اوضاع عمومى و خصوص حوزه‌هاى علمیه نگران و نمى‌دانم با آن تندروی‌هاى آنها و این سهل انگارى ماها، امر به کجا منجر می‌شود؟ «وَ الَّذى یُوجِبُ التَّسْکین فى الجمله: انَّ لِلْبَیْتِ رَبّاً» [۱] و این رشته بحمد اللَّه گسستنى نیست، هر چه باریک شود. شما طبقه جوان مأیوس نباشید و با اراده و عزم راسخ مهیاى خدمت و فرصت باشید.»[۲] 🔹با گذشت زمان شرایط مبارزات تغییری نمی‌کند و فرجی حاصل نمی‌گردد اما حضرت امام همچنان امید خود را از دست نمی‌دهند، آنچه ایشان در پاسخ نامه "صادق طباطبایی" در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۵۰ از نجف می‌نویسند، حکایت‌گر این مطلب است: 👈«اين جانب با آنكه دوران نقاهت پيرى را مى‌گذرانم و اميدهايى كه داشتم به هيچ يك به طور دلخواه نايل نشدم، لكن از نهضتى كه در سال‌هاى اخير به تأييد خداوند متعال بپا شد و موجب نزديكى قشرهاى تحصيل‌كرده با علماى دين شد، اميد واثق دارم كه اين نور به خاموشى نگرايد و هر روز شكاف‌هايى كه به دست خائنان سوداگر غرب و شرق براى استعمار ملل اسلام حاصل شده است، با جنبش دنيايى و همه جانبه طبقات تحصيلكرده اعم از روحانى و دانشگاهى از بين برود و با اطلاع از دردها و نابساماني‌ها به علاج و سازندگى بپردازند.»[۳] ✅ اتکا به امید به خداوند و پرهیز از یأس در مشکلات، از نقاط پررنگ سیره امام بود و هر بار در صحنه‌هایی دشوار و دشوارتر، امید ایشان به خداوند محک خورد و هربار نیز از این آزمون سر بلند بیرون آمدند و نتیجه آن را نیز گرفتند. 🔹ایشان در ۳۰ تير ۱۳۵۸ بعد از پیروزی انقلاب، در قم می‌فرمایند: 👈«يكى از جنود ابليس «يأس» است. در امورى كه انسان بايد با اميد و طُمَأنينه و تصميم عمل بكند، شياطين ايجاد يأس مى‌كنند و با اين ايجاد يأس جوان‌هاى ما را در آن مسائلى كه بايد با تصميم جدّى پيش ببرند گاهى سست مى‌كنند. من آن قدرى كه ياد دارم، از اول نهضت تا حالا كه اينجا نشستم، چه آن وقت كه در حبس بودم، و چه آن وقت كه در تبعيد به تركيه بودم، و چه آن وقت كه در عراق بودم، و چه آن وقت كه به پاريس آمدم، و چه آن وقت كه شاه با آن طَمْطَراق‌ها و قدرت‌ها بود، و چه آن وقت كه او رفت و بختيار شروع كرد، من هيچ وقت مأيوس از مسائل نبودم و اعتقادم اين بوده است كه اين ملت وقتى كه چيزى را بخواهد، مى‌شود.» [۴] ........................................... 📝ارجاعات: [۱] آنچه اجمالًا باعث آرامش مى‌شود اینکه:« خانه کعبه را صاحبى است». جمله حضرت عبدالمطلب هنگام حمله سپاه ابرهه به مکه. بحار الأنوار، ج ۱۵، ص: ۱۴۵. [۲] صحیفه امام؛ ج ۲؛ ص: ۲۰۸. [۳] صحيفه امام؛ ج ۲؛ ص: ۳۴۵. [۴] صحيفه امام؛ ج ۹؛ ص: ۱۸۱. https://eitaa.com/sharh_hal http://sharhhal.blog.ir/1398/03/13
امام قبیله.mp3
4.89M
موسیقی "امام قبیله" در غم از دست دادن امام عزیزمان... @sharh_hal
✍️ تا توجه ملت ما به مقاصد اسلامى است، اين ملت پيروز است... (۱۰) ✅ در قسمت قبل به شواهدی از اهتمام اصلی حضرت امام(ره) به "انجام تکلیف" و امید ایشان به خداوند برای پیروزی در تمام مراحل سخت زندگی اشاره کردم و اینکه خود ایشان می‌فرمایند: 👈 «من هيچ وقت مأيوس از مسائل نبودم و اعتقادم اين بوده است كه اين ملت وقتى كه چيزى را بخواهد، مى‌شود.» [۱] https://eitaa.com/sharh_hal/1708 ✅ آنچه محل دقت است اینکه ایشان، 🔹از طرفی می‌گویند تنها باید به خداوند امید داشت: 👈 «به شما مى‌گويم كه از هيچ كس نترسيد الّا خدا و به هيچ كس اميد نبنديد الّا خداى تبارك و تعالى و اگر اميد خودتان را به خداى تبارك و تعالى تمام كنيد، به اين معنا كه تام بشود اين اميد شما، اطمينان براى شما بياورد اين اميد شما، من به شما اطمينان مى‌دهم كه آسيبى اين مملكت نبيند.» [۲] 🔹و از طرفی هم می‌گویند: 👈 «اعتقادم اين بوده است كه اين ملت وقتى كه چيزى را بخواهد، مى‌شود.» ✅ برای فهم این دوگانه که آخر امید ایشان به خداوند است یا "حرکت و خواست ملت"، باید به جهان بینی و نظام تحلیل ایشان رجوع کرد، دستگاه محاسباتی که در عین اینکه کاملا عینی و واقعی است، آسمانی و توحیدی نیز است. 🔹حضرت امام با ذکر شاهد مثالی در دیدار با برخی از دانشجویان ایرانی بازگشته از اروپا و آمریکا به توضیح نظام تحلیل و دستگاه محاسباتی خود می‌پردازند: 👈 «اخيراً كه در آنجا[پاریس] بوديم و اخبار ايران به ما مى‌رسيد، و از جمله اخبار كه بعضي‌ها خودشان لمس كرده بودند، و براى من آمدند گفتند، اين بود كه گفت كه من در دهات بعضى از مناطق رفته‌ام- و اسم يك قريه‌اى، يك قلعه‌اى را برد، كه آنجا خود من هم رفتم؛ اطراف ماست- او مى‌گفت كه در اين دهات صبح كه مى‌شود، آن ملاى محل جلو مى‌افتد و مردم دنبال او تظاهرات مى‌كنند؛ و آن قلعه را اسم برد كه آن قلعه را من رفته‌ام و ديده‌ام چه قدر است؛ شايد مثلًا ده خانوار، پانزده خانوار، بشود توى آن قلعه زندگى بكنند؛ گفت حتى آن قلعه كه من رفتم ديدم همان حرفهايى كه تهران گفته مى‌شود توى آن قلعه هم مردم آن قلعه مى‌گويند. اين براى من خيلى جالب بود، و اطمينان آورد كه يك مطلبى كه مطلب ملت است، و اين طور مطلبِ ملت است كه هر جا پا بگذارى همان مطلب هست؛ شما كه در اروپا بوديد و آنهايى كه در آمريكا بودند و آنهايى كه در خارج كشور هر جا بودند همان مسائل را مى‌گفتند كه آنهايى كه در داخل بودند؛ دانشجويشان همانى مى‌گفت كه علماى دينيشان مى‌گفت، بازاريشان همان را مى‌گفت كه كارگرشان مى‌گفت، بچه‌هاى اين قدريشان همان را مى‌گفت كه بزرگ‌ها مى‌گفتند؛ اين مورد اطمينان من شد كه يك دست غير طبيعى در كار است. شعاع عمل انسان تا يك حدودى است. يك كسى مى‌تواند يك محله را تحت تأثير قرار بدهد، يك كسى مى‌تواند يك شهر را، يك كسى مى‌تواند يك استان را، اما كسى نمى‌تواند به اين ترتيب همه قشرهاى موجود در هر جا را، از يك ملتى، از بچه‌هاى كوچك و تا پيرمردهايشان و دانشجويشان، با افكار متعددهاى كه اينها دارند و با ايده‌هاى مختلفى كه دارند، همه را تحت يك مطلب بياورد؛ اين نمى‌شود الّا اينكه دست غيبى در كار است. من مطمئن شدم به اينكه يك عنايتى از طرف خداوند تعالى هست؛ كه آن عنايت ان شاء اللَّه تا محفوظ است، شما پيروزيد. تا اين توجه ملت ما به مقاصد اسلامى است، اين ملت پيروز است و اين حرفهايى كه گفته مى‌شود و قلم‌هايى كه هست، اينها چيزى نيستند.» [۳] ...................................... 📝ارجاعات:👇 [۱] صحيفه امام؛ ج ۹؛ ص: ۱۸۱. [۲] صحيفه امام؛ ج ۱۳؛ ص: ۱۴۹. [۳] صحيفه امام، ج ۹، ص: ۱۸۲ – ۱۸۳. https://eitaa.com/sharh_hal https://sapp.ir/sharh_hal https://t.me/sharhe_hal http://sharhhal.blog.ir/1398/03/14 📝مطلب مرتبط: اراده خداوند بر ظهور تمدن بزرگ اسلامی:👇 http://sharhhal.blog.ir/1397/10/21-1
💎 امام چرا اینقدر اثربخش بود!؟ 👈 به این سوال خیلی ها پاسخ داده اند. یک عده به درستی معتقدند چون امام باور به حرکت خود داشت روی آن ایستادگی و کرد و به آن رسید. برخی هم معتقدند او چون یک رهبر بود توانست توده ها را با خود همراه سازد. یک عده هم به درستی معتقدند چون او به اتکا کرد توانست راه انقلاب خود را به پیش ببرد. دیگران نیز به درستی معتقدند چون او را در اختیار گرفت توانست اهداف خود را در سطح کلان پیگیری کند. 🌐 همه اینها درست می گویند ولی رهبرانی که یک یا چند ویژگی مذکور را داشته اند کم نداشته ایم ولی ناموفق! اینکه امام با دست خالی توانست این را در مقابل قدرت های بزرگ به پیش ببرد یک دلیل قابل پذیرش بیشتر ندارد : باور حقیقی به "لا موثر فی الوجود إلا الله" ❤️ با لقلقه زبانی خیلی فرق می کند. این باور مادامی که محک نخورده در حد یک ادعاست ولی وقتی انقلاب تو پیروز شده و داری با قدرت باز می گردی ولی هستی و احساسات بر تو غلبه نکرده و می گویی هیچ حسی نداری نشان می دهی که در کجا داری سیر می کنی! 🚢 وقتی در اوج و فشار هستی و ابرقدرت جهان هم رسما وارد دخالت در شده و ناوهای أو شاخ و شانه می کشند و تحلیل منطقی می گوید کوتاه بیا یا اقلا با دم شير بازی نکن و همه بالاتفاق می گویند کاری نکنیم و او می گوید: من اگر بودم می زدم! معلوم می شود عمق توکل تو تا کجاست. ❇️ گفتن اینها ظاهرا آسان است ولی کسی که این شرایط را درک کند می فهمد که بدون باور عمیق محک خورده و دلی به وسعت ، حتی بیان شان ممکن نیست! 🙁 چنانچه امروز می بینیم عده ای از مسوولان ما حتی فیلم و نترسیدن را نمی توانند بازی کنند! 💠 نقش عامل حاکمیت بر همه ارکان وجودی مان را چقدر در کارهای خودمان و در حقیقی دیده و لحاظ کرده ایم!؟ 📍 @komeilialireza