eitaa logo
شرح حال
1.2هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
135 فایل
کانال شخصی حمیدرضا باقری - طلبه (مقطع درس خارج) - نویسنده (کتاب‌های آقا‌روح‌الله - حاج‌آقا روح‌الله - لِله و...) @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/ayat_va_revayat https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️سکونت امام در جماران... قسمت اول ✅حضرت امام در ۲۸ اردیبهشت ۵۹ به روستای جماران در همان منطقه سابق سکونت خود (شمیران)، می‌روند. ✅حجت‌الاسلام و المسلمین حاج سید مهدی امام جمارانی می‌گویند: 🔹یک روز حاج‌احمد آقا آمده بودند منزل ما تا برویم جای مناسبی برای سکونت امام بیابیم اما هرچه جستجو کردیم موفق نشدیم. ظهر در منزل با ایشان مشغول ناهار خوردن بودیم که به فرزند امام گفتم اگر منزل ما به دردتان می‌خورد این دو منزل کوچک اخوی و خواهرمان را با حسینیه یکی می‌کنیم تا بتواند خواسته‌های رهبر انقلاب را برآورده سازد. حاج سید احمد آقا برآوردی نمود و گفت خوب است ولی باید خانم بپسندد. خانم همان روز تشریف آوردند آنجا را دیدند و با اینکه خیلی مطلوبشان نبود به دلیل رضایت امام پذیرفتند. 🔹حسینیه هنوز تکمیل نبود و طی چهار روز تعمیراتی در آن صورت گرفت تا آماده گشت، ظرف این چهار روز مردم محل چراغانی باشکوهی کرده بودند. امام بعد از وارد شدن به منزل جماران بعد از مشاهده منزل و اتاق‌ها فرمودند: «منزل مناسب ما اینجاست، حالا راحت شدم چون این چندماه مدام در عذاب بودم.» 🔹با اینکه قرارداد اجاره تنظیم شده بود و میزان اجاره نیز در موعد مقرر پرداخت می‌شد امام قبل از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان دستور می‌دهند اعضای این دو خانه بیایند با من صحبت کنند تا خاطرم جمع شود که آیا صاحبان این جایی که در آن می‌مانم راضی‌اند یا خیر؟ حاج‌آقا جمارانی، برادرش و سایر اعضای خانواده آمدند، امام اول با مردها گفتگو نمودند و از آنها پرسیدند آیا شما راضی هستند؟ آنان خیلی تعارف کردند که شما به ما و فامل و محله ما افتخار داده‌اید و ... امام فرمودند این تعارف‌ها را کنار بگذارید و جدی بگویید آیا رضایت دارید یا خیر؟ تا اینکه آنها باز توضیح می‌دهند تا اینکه امام احساس می‌کنند واقعا راضی هستند. 🔹آنها می‌گویند به زن‌ها بگویید بیاییند. امام فرمودند: ممکن شما به چیزی در زندگی علاقه‌مند باشید و دوست نداشته باشید جای دیگر بروید. آنان نیز به سهم خویش اظهار رضایت کردند. آن‌گاه امام فرمودند: « حالا اینجا می‌مانم.» 🔹چون امام نباید از پله بالا و پایین می‌رفتند، منزل را به نحوی به حسینیه متصل کرده بودند که امام بدون بالا و پایین رفتن از پله‌ها بتوانند به قسمت مشخص شده برای نشستن ایشان در حسینیه جماران برای دید و بازدیدهای عمومی بروند. 🔹با استقرار امام در خانه جماران دیوارهای این مکان در مرحله گچ و خاک باقی ماند و کارهای روبنایی آن انجام نشد و تا حدود ده سال میزبان امام خمینی بود. دو منزل حدود ۱۵۰ متری به امام اختصاص داده شده بود، یک منزل برای دفتر امام و دیدارهای ایشان و یک منزل هم برای استفاده معمولی و استراحت ایشان بود. 🔹روزی با درخواست فیلم‌برداران برای تامین نور کافی و نصب پرژکتور اعضای دفتر امام شروع به تراشیدن قسمت‌هایی از سقف اتاق امام تا روی تیرآهن می‌شوند. اما امام با اطلاع از این مطلب بسیار ناراحت می‌شوند و آنها را مؤاخذه می‌کنند که چرا در منزل اجاره‌ای این تصرفات را کرده‌اند و قضیه منتفی می‌شود. 🔹یک روز امام مشاهده می‌کنند که بناها و کارگران مشغول گچ‌کاری حسینیه هستند و با عصبانیت از اتاق خود بیرون می‌آیند و می‌فرمایند: بگذارید من بمیرم، بعد شما این کارها را انجام بدهید. در همین فضای ساده بود که ادوارد شواردنادزه وزیر دومین ابرقدرت بزرگ جهان هنگام سخن به لکنت افتاد... .......................... 📝 اقتباس از: گلی‌زرواره، غلامرضا، سیاحت خورشید(مهاجرت‌ها، مسافرت‌ها و اقامت‌گاه‌های امام خمینی(ره))، تهران، نشر هستی‌نما، ۱۳۸۵، صص: ۱۸۷ – ۲۱۸ و خاطرات آیت‌الله امام جمارانی http://jamaranema.com/Post.aspx?ID=58
✍️سکونت امام در جماران... قسمت دوم 🔹اگرچه انتخاب منزل امام در جماران به صورت کاملا تصادفی و اتفاقی رخ‌داده بود اما پس از اقامت امام در آنجا رادیو آمریکا می‌گوید: بعد از حدود سه ماه تجسس و تفحص جایی را برای امام در نظر گرفته‌اند که از حملات هوایی مصون است. بعد از بیان این مطلب سپاه پاسداران تحقیقاتی در این زمینه می‌کند و به این نتیجه می‌رسد که در آنجا حملاتی هوایی کم‌تر موفق خواهد شد. مدتی بعد از طرف ارتش به جماران آمدند تا جایی را برای فرود هلیکوپتر فراهم آورند که اگر حادثه‌ای رخ داد بتوانند امام را بدون درنگ از آن مکان به جای دیگر انتقال دهند؛ امام متوجه صدای ماشین‌هایی که مشغول تسطیح زمین نزدیکی محل اقامتشان بودند، شدند و پرسیدند چه می‌کنند؟ ماجرا را می‌گویند. امام به مقام معظم رهبری که آن زمان نماینده ایشان در ارتش بودند را می‌خواند و می‌گویند: راضی نیستم چنین کاری صورت گیرد. هر شرایطی که پیش بیاید من به هیچ جا نخواهم رفت و راضی نیستم. به همین خاطر نیز کار ساخت مکان برای فرود آمدن بالگرد تعطیل می‌شود. 🔹مدتی بعد در ایام جنگ نیروهای ارتشی شروع به ساختن مکانی با بتون آرمه برای حفاظت از امام در حملات هوایی می‌شوند تا در صورت حملات هوایی امام به آنجا پناه ببرند. اما امام دستور می‌دهند آنجا را نسازید که به آنجا نخواهم رفت ولی آنها گوش نمی‌دهند و می‌سازند اما امام حتی یک بار هم به آنجا نمی‌روند. 🔹یک شب که حملات هوایی رخ داده بود به ایشان می‌گویند دست کم به آن پناهگاهی که ساخته‌اند بروید. اما ایشان جواب می‌دهند: «هیچ فرقی بین من و آن پاسداری که سرکوچه نگهبانی می‌دهد وجود ندارد، اگر او جانش محترم است، جان من هم محترم است و سوگند می‌خورند که: والله بین از بین رفتن خودم و آن پاسدار هیچ تفاوتی قائل نیستم!» .......................... 📝 اقتباس از: گلی‌زرواره، غلامرضا، سیاحت خورشید(مهاجرت‌ها، مسافرت‌ها و اقامت‌گاه‌های امام خمینی(ره))، تهران، نشر هستی‌نما، ۱۳۸۵، صص: ۱۸۷ – ۲۱۸ و خاطرات آیت‌الله امام جمارانی http://jamaranema.com/Post.aspx?ID=58
✍️شواهد سکونت امام در باغ خسروشاهی چیست؟... ✅ حکایت سکونت امام در باغ خسروشاهی دارای روایت‌‌‌های متعارضی است که باید با قرائن مختلف آنها را محک زد. در مجموع ۵ گزارش مختلف و در واقع متحد مبنی بر سکونت امام در باغ خسروشاهی وجود دارد. 🔺یکی نقل "مهدی خزعلی" در ۷ فروردن ۹۸ در یک گفتگوی تلوزیونی در شبکه‌های ضد انقلاب بود؛ https://eitaa.com/sharh_hal/1871 🔺دیگری قول "فاطمه هاشمی" در دفاع از اشرافیت خانه پدر خود؛ https://eitaa.com/sharh_hal/1872 🔺و سومی کلیپی از شهرداری تهران که بعد از رویکار آمدن دولت اعتدال پروژه تبدیل کردن باغ خسروشاهی به سرای محله را در دستور کار قرار داد و در کلیپی که در این موضوع تهیه کرده است صرفا با نشان دادن تصویر ساختمانی ادعا می‌کند امام در این بنا سکونت داشته‌اند. 🔺چهارمی نیز فیلمی از قدم زدن امام در باغ خسروشاهی؛ https://eitaa.com/sharh_hal/1873 ✅ اما هیچ کدام این ۴ گزارش‌ از نظر ارزش تاریخی و سندی برای آن مدعی چندان قابل اعتنا نیستند الا پنجمین مورد که گزارش خود آقای هاشمی رفسنجانی است و در واقع همه موارد دیگر دنباله‌های سخن ایشان است. ✅ آقای هاشمی در اوج درگیری‌های سیاسی انتخابات ۸۸ و در یک مصاحبه مطبوعاتی در ۱۶ خرداد ۱۳۸۸، در مورد خانه امام خمینی در قم و محل سکونت ایشان در جماران می‌گویند: 🔺 «اگر در بحث خانه، می‌خواهید عمل امام را ملاک قرار دهید، باید بگویم آن موقعی که امام در قم زندگی می‌کردند، خانه‌ای داشتند که منزل ما، مقابل آن بود. خانه ما و هیچ یک از طلبه‌های قم، شبیه خانه امام نبود. ایشان خانه بزرگی داشتند که بعد از ازدواج حاج آقای مصطفی، گوشه‌ای از آن را جدا کردند و عملاً تبدیل به دو خانه با اتاق‌های بزرگ شد.» 🔺 «گاهی که به خانه‌های بعضی از آقایان می‌رفتیم و بعد به منزل امام می‌آمدیم، می‌دیدیم که تفاوت خیلی زیاد و چشمگیر بود. یعنی چیزی که ما در آنجا دیدیم.» 🔺 «زمانی هم که به تهران آمدند، خانه‌ای که ما به آنجا می‌رفتیم و شما دیدید. بله، به همین شکل ساده بود. اما وقتی به دو طرف این خانه نگاه می‌کنید، دو باغ بزرگ می‌بینید. یکی از این باغ‌ها، متعلق به خسروشاهی بود که 14000 متر وسعت و سه چهار قنات آب دارد. در این باغ چند ساختمان وجود دارد که امام با توصیه پزشکان (به خاطر ناراحتی قلبی که داشتند) به یکی از ساختمان‌ها که قدیمی بود، رفتند.» 🔺 «آن طرف تر، یک ساختمان نقلی قشنگی وجود داشت که حاج احمدآقا در آن زندگی می‌کردند. در طرف دیگر آن، ساختمانی بود که محافظین و خدمه ایشان در آن زندگی می‌کردند. البته بعد از فوت امام(ره) خواستند مرا به آنجا ببرند که قبول نکردم و به جای من، آقای موسوی خوئینی‌ها رفتند.» 🔺 «باغ دومی، باغ سزاوار بود که از باغ‌های قدیمی بود. سزاوار در گذشته، وکیل مردم قم بود. (این باغ الان متعلق به مرقد امام است) این باغ هم درخت‌های بسیار زیاد، استخر و امکانات دیگری داشت که یکی از درب‌های آن به خانه امام راه داشت. ما در این باغ پناهگاهی برای امام ساختیم تا اگر بمباران شد، به آنجا پناه ببرند. البته امام هیچ وقت به پناهگاه نرفتند. ولی ما می‌بایست وظیفه خودمان را انجام می‌دادیم.» 🔺 «بنابراین با توجه به شرایط سیاسی زمان، مناسب نبود که مردم در آن باغ با امام ملاقات داشته باشند. گاهی برای جلسه به آنجا می‌رفتیم. یعنی فضا این‌گونه بود. یک مسئله بسیار مهم دیگری وجود دارد که باید استدلال دیگری برای آن داشته باشیم و آن، این است که اگر ما از مردم بخواهیم از نعمت‌های خداوند استفاده نکنند، در آینده چه آثاری بر توسعه کشور و جامعه خواهد گذاشت؟! این مسئله‌ای است که باید روی آن کار شود. اگر خودمان استفاده کنیم و به مردم توصیه کنیم که استفاده نکنند، خسارت بسیار جدی در پی خواهد داشت. از زمان طلبگی که علمای قم را شناختم، همه آنها دارای یک بیرونی و یک اندرونی بودند. باید هم می‌داشتند، چون مردم نباید برای دیدن این آقایان، پیش زن و بچه آنها بروند. آقای بهجت که از زاهدترین علمای ما بود، در منزلی زندگی می‌کردند که متعلق به یکی از آقازاده‌های پول دار قم بود. زمانی که ما طلبه بودیم، این منزل جز بهترین خانه‌های قم بود. اینکه می‌گویم از بهترین خانه‌های قم بود، واقعاً اغراق نیست. این خانه یک حیاط بسیار زیبا با اتاق‌ها و سالن‌های خوب داشت.» ................................. 📌ادامه دارد...
شرح حال
✍️شواهد سکونت امام در باغ خسروشاهی چیست؟... ✅ حکایت سکونت امام در باغ خسروشاهی دارای روایت‌‌‌های مت
✍️شواهد نقض ادعاهای هاشمی در مورد آیت‌الله بهجت و امام... ✅ در پست قبل به مصاحبه آقای هاشمی و ادعای ایشان مبنی بر زندگی امام در باغ خسروشاهی، اشاره کردم. 👇 https://eitaa.com/sharh_hal/1886 ایشان در آن مصاحبه نه تنها امام را متهم به دورویی و تفاوت زندگی شخصی و آنچه به مردم نشان داده می‌شده است، می‌کند، در مورد آیت‌الله بهجت نیز چنین ادعاهایی را تلویحا مطرح می‌کند. ✅ امروز قسمت‌های مربوط به زندگی آیت‌الله بهجت از این مصاحبه را برای یکی از نزدیکان آیت‌الله بهجت که سال‌ها با ایشان ارتباط داشته‌اند و از زندگی اندرونی و بیرونی ایشان بلاواسطه، مطلع بودند، خواندم؛ ✅ گزیده‌هایی از این مصاحبه آقای هاشمی در مورد زندگی آیت‌الله بهجت چنین است: 🔺«آقای بهجت که از زاهدترین علمای ما بود، در منزلی زندگی می‌کردند که متعلق به یکی از آقازاده‌های پول دار قم بود. زمانی که ما طلبه بودیم، این منزل جز بهترین خانه‌های قم بود. اینکه می‌گویم از بهترین خانه‌های قم بود، واقعاً اغراق نیست. این خانه یک حیاط بسیار زیبا با اتاق‌ها و سالن‌های خوب داشت.» 🔺« بعد از انقلاب خانه را از آن آقازاده گرفتند و به آقای بهجت برای زندگی دادند.» 🔺«بیرونی آقای بهجت، قبلاً خانه خدمه آنجا بود. وقتی من نزد ایشان رفتم، در همان بیرونی یکدیگر را ملاقات کردیم. ولی زندگی‌شان در همان خانه عقبی بود. البته نظرشان این‌گونه نیست. منتها از لحاظ جامعه، اینها فکر می‌کنند اگر مردم وارد آن خانه اصلی (اندرونی) می‌شدند و فضای آنجا را می‌دیدند، دیگر کسی زهد ایشان را قبول نمی‌کرد.» ✅ از آن بنده خدا که استاد ما هستند، پرسیدم آیا این مطالب صحت دارد؟ ایشان بسیار نارحت شدند و گفتند اینها کذب محض است و بعد از آن چند خاطره از ساده زیستی، زهد و مردمی بودن، آیت‌الله بهجت در نقض آن را برایم گفتند و شماره کسی که ۱۲ سال خادم آیت‌الله بهجت بوده است و در منزل ایشان حضور داشته‌اند را به من دادند و گفتند از ایشان می‌توانید شواهد بسیار زیادی برای اثبات کذب بودن این سخنان آقای هاشمی به صورت مستند بگیرید. ✅ اگر فرصتی داشتم ان شاء الله شواهد خاطرات کذب آقای هاشمی در مورد آیت‌الله بهجت را مستند خواهم کرد اما قبل از آن به شواهد نقض ادعای ایشان در مورد سکونت امام در باغ خسروشاهی می‌پردازم؛ ✅ یکی از پاسداران بیت امام به نام "رضافراهانی" در خاطرات خود مطالبی می‌گوید که نشان می‌دهد امام برخلاف ادعای آقای هاشمی در منزل خودشان بوده‌اند و خود صاحب این باغ نیز در منزل خود زندگی می‌کرده است: 🔹در جماران حاج‌آقا خسروشاهی همسایه حضرت امام بود و یادم هست که امام رضوان‌الله تعالی علیه چندبار فرمودند که بروید به آقای خسروشاهی بگویید بیاید من می‌خواهم ایشان را ببینم. من می‌رفتم و به حاج‌آقا خسروشاهی خبر می‌دادم. ایشان می‌آمد و با آقا ملاقات می‌کرد. آقا در آن ملاقات می‌فرمودند: از اینکه ما همسایه شما هستیم و شما را اذیت می‌کنیم معذرت می‌خواهیم، چون پاسدارهای من پشت دیوار شما باعث زحمت و دردسرتان هستند. (آن ایام پاسدارها بین دیوار خانه امام و منزل آقای خسروشاهی قدم می‌زدند) چند بار هم از درخت خانه آقای خسروشاهی گردو به حیات خانه امام افتاد که حضرت امام شخصا آنها را جمع می‌کردند و از دیوار به آن طرف می‌انداختند. [۱] ✅ ایشان در جای دیگری از خاطرات خود می‌گوید: 🔹آن ایام من به منزل آقای خسروشاهی که در کنار منزل امام واقع بود زیاد می‌رفتم چون ایشان تنها بود و زن و بچه‌اش آنجا نبودند. او بود و دو سه باغبانش. من علاقه به گل و گیاه داشتم و همین رفت و آمدهایم زمینه‌ای شد بر اینکه تکثیر کردن و شیوه‌های کاشتن گل را یاد بگیرم. چون بعضی از گل‌ها را باید قلمه زد و پیوند داد. لذا من برای چیدن گل از ایشان اجازه می‌گرفتم و ایشان می‌گفت از نظر من مانعی ندارد. شما هرچقدر که می‌خواهید از باغچه من گل بچینید؛ می‌خواهید پیوند بزنید یا تکثیر کنید در همه حال من راضی هستم و اشکالی وجود ندارد. ایشان حتی می‌گفت که چند شاخه گل هم بچینید و برای امام ببرید. لذا گاهی اوقات من چند شاخه گل می‌چیدم و یا به منزل حاج‌احمد آقا می‌آوردم یا به حضرت امام می‌دادم. آن را داخل لیوان می‌گذاشتم و در بیت امام آن را روی تلوزیون کوچک(۱۴ اینچ) خانه‌اشان می‌گذاشتند. [۲] ...................... 📝 ارجاعات: [۱] خاطرات خادمان و پاسداران امام خمینی(س)، تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، ۱۳۸۷ش، خاطره رضا فراهانی از پاسداران بیت امام، ص: ۱۵۴. [۲] همان، ص: ۱۴۸. 📌ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺دروغ‌پردازی‌های شبکه‌های ضد انقلاب علیه حضرت امام، به دنبال اکاذیب، "مهدی خزعلی"، "فاطمه هاشمی" و خود "آقای هاشمی رفسنجانی"؛ ✅ برای مشاهده فیلم‌ها و فایل‌های این دروغ‌پردازی‌ها و نیز اسناد کذب بودن این شبهه به پست‌های زیر مراجعه کنید.👇 🔹اولین و دومین اقامت‌‌‌گاه‌های امام پس از بازگشت به کشور https://eitaa.com/sharh_hal/1879 🔹منزل‌ امام در دربند (سومین اقامت‌گاه امام بعد از بازگشت به کشور)... https://eitaa.com/sharh_hal/1880 🔹 سکونت امام در جماران... ( قسمت اول و دوم) https://eitaa.com/sharh_hal/1884 https://eitaa.com/sharh_hal/1885 🔹شواهد سکونت امام در باغ خسروشاهی چیست؟... https://eitaa.com/sharh_hal/1886 🔹شواهد نقض ادعاهای هاشمی در مورد آیت‌الله بهجت و امام... https://eitaa.com/sharh_hal/1887 🔹مصاحبه کامل آقای هاشمی در سایت خود ایشان؛ https://eitaa.com/sharh_hal/1888
✍️ماجرای فیلم حضور امام در باغ خسروشاهی چیست؟... ✅ یکی از شواهدی که جریان ضد انقلاب برای القای شبهه اقامت امام در منزل خسروشاهی منتشر می‌کند، فیلم حضرت امام و حاج احمد است که در باغ خسروشاهی مشغول قدم زدن هستند،👇 https://eitaa.com/sharh_hal/1873 ✅ اما این فیلم نه تنها هیچ دلالتی بر اقامت ایشان در باغ ندارد و صرفا حضور امام برای قدم زدن را نشان می‌دهد، بلکه در خود فیلم مشخص است که حضرت امام بعد از اتمام قدم زدن از طریق دربی کوچک از این باغ خارج می‌شوند و به مکان دیگری می‌روند که همانطور که در تصویر هوایی مشخص است همان بیت ایشان است.👇 https://eitaa.com/sharh_hal/1875 ✅در گزارشی که ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ در روزنامه همشهری با عنوان «باغ خسروشاهی» منتشر گردیده، آمده است: «خسروشاهی این باغ را در اختیار امام(ره) قرار داده بود تا ایشان بتوانند در این باغ قدم بزنند. حضرت امام(ره) برخی اوقات در این باغ با حضور عده‌ای اندک نمازجماعت هم اقامه می‌کردند». ✅ "سید رحیم میریان" یکی از پاسداران بیت امام(ره) خاطره‌ای نقل می‌کند که مربوط به سال (۶۶ یا ۶۷) می‌باشد و گویای این است که حضور حضرت امام در باغ خسروشاه به صورت موردی و با اجازه خود صاحب باغ بوده است. ایشان می‌گوید: «یک شب مردم محل میهمان سفره افطاری حضرت امام بودند. یادم هست که آن روز در حیاط منزل امام جا نبود لذا سفره را در باغ آقای خسروشاهی پهن کردند. حضرت امام نماز مغرب و عشا را خواندند و رفتند و ما سفره را پهن کردیم و افطاری دادیم. البته از آن دو سال یک شب را در همین خانه و دو شب دیگر را در باغ آقای خسروشاهی سفره پهن کردیم.» [۱] همچنین بنا به تصریح یکی دیگر از پاسداران بیت ایشان به نام "رضافراهانی" ایشان هیچ‌گاه از همان منزل جماران خارج نشدند و در جای دیگری سکونت نکردند.[۲] ⁉️ سوالی که باید از آقای هاشمی به عنوان اولین جاعل خاطره سکونت امام در باغ خسروشاهی، پرسید این است که چطور بنا به تصریح خودتان در مصاحبه مذکور👇 https://eitaa.com/sharh_hal/1888 https://eitaa.com/sharh_hal/1886 این امام که حتی برای در امان ماندن از موشک‌ها در طول جنگ (تحت این عنوان که چنین جایی برای همه مردم نیست و فرقی بین من و سایر مردم وجود ندارند)،[۳] حتی حاضر نیستند پناه‌گاه ساخته شده برای خودشان را هم ببینند، حاضر شده‌اند به خاطر توصیه پزشکان در باغ خسروشاهی اقامت کنند! مگر حضور در منزل اجاره‌ای "آیت‌الله امام جمارانی" چه آسیبی برای سلامتی ایشان داشت؟ ✅ این امام همان کسی است که "حجت‌الاسلام سید محمد باقر حجتی" نقل می‌کنند: یک بار که خداوند رحمان به این بنده توفیق عنایت فرمود که به دست بوسی امام تشرف حاصل کنم، آن جناب در سرمای سوزان در رواق کوچک خانه خود روی یک صندلی کهنه نشسته بوند و سرمای آزار دهند جماران دست و صورت ایشان را تقریبا از سرخی به کبودی متمایل ساخته بود. علت را جویا شدم که چرا وسیله گرم کننده‌ای در این سرمای سخت و فضای باز نزد ایشان گذاشته نمی‌شود؟ پاسخ شنیدم که امام می‌خواهند با مردم هم‌درد باشند.[۴] ............................ 📝ارجاعات:👇 [۱] خاطرات خادمان و پاسداران امام خمینی(س)، تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، ۱۳۸۷ش، ص: ۵۱. [۲] همان، ص: ۱۵۵. [۳] سید رحیم میریان از پاسدارن بیت امام می‌گوید امام در پاسخ اصرارهای زیاد برای حضورشان در پناه‌گاه پاسخ داده بودند: «اگر موشکی به جماران اصابت کند و در کنار من پیرزنی شهید شود و من در پناهگاه باشم ‌و آسیبی نبینم فردا تاریخ درباره من چه قضاوتی خواهد کرد؟ آیا نمی‌گویند خمینی برای خودش پناهگاه ساخت اما آن پیرزن پناهگاه نداشت؟ من نه جواب خدا را می‌توانم بدهم نه جواب ملتم را. شما بروید برای همه افراد این مملکت پناهگاه ساختید آن وقت من هم به پناهگاه می‌روم.» همان، ص: ۴۱. [۴] برداشت‌هایی از سیره امام ج ۱، چ ششم، ۱۳۸۵، ص: ۱۲۶. ................... 🔺به شرح حال بپیوندید:👇 http://eitaa.com/joinchat/2649292800Ccfe8a7cd9f
🔹محل سکونت امام خمینی در پشت حسینیه جماران و دفتر ایشان، متعلق به آیت‌الله امام جمارانی که حضرت امام به صورت اجاره نشین در آن سکونت داشتند. 📌جهت مشاهده تصاویر بیشتر به لینک زیر مراجعه فرمایید👇 http://sharhhal.blog.ir/1398/07/07-2
✍️توضیح نظر رهبری در مورد قمه زنی... ✅ یکی از سؤال‌هایی که هر سال در ایام عزاداری اباعبدالله، مورد توجه قرار می‌گیرد، تمایزات عزاداری صحیح و شایسته با عزاداری باطل و ناشایست است. ✅ آنچه عمده فقها در شرایط عزاداری مطرح نموده‌اند یکی "وهن مذهب نبودن" است و دیگری "وارد نشدن آسیب معتنا به" و ضرر جدی به بدن است. یعنی ممکن است در هر مکان و فرهنگی، مردم به نوعی در مصیبت خود عزاداری کنند، یک جا به سر و سینه خود بزنند، یک جا سنگ برهم بکوبند، یک جا خود را کاه وگلی کنند و... هر آنچه مردم در فرهنگ‌های مختلف در مصیبت‌های خود انجام می‌دهند، اگر دو شرط مذکور را نداشته باشد انجام آن در عزای اباعبدالله جایز است. ✅ یعنی این عزاداری به حکم ثانوی: 🔹اولا نباید موجب "وهن مذهب" شود، یعنی دیگران وقتی آن را می‌بینند شما را که به عنوان یک مناسک دینی، این کار را انجام می‌دهید تحقیر یا تمسخر نکنند. 🔹 ثانیا نباید موجب وارد شدن "ضرر معتنا به" بر بدن شود، یعنی ضرری که به صورت متعارف مردم به آن توجه می‌کنند و آن را بی‌اهمیت نمی‌شمارند. ✅ از جمله اشکالاتی که عمده فقها به برخی عزاداری‌ها همچون تیغ‌زنی و قمه‌زنی گرفته‌اند به حکم ثانوی و به علت تطبیق این عناوین کلی برآنها است. اما موافقان قمه‌زنی یا تیغ‌زنی نیز در پاسخ می‌گویند چون این کارها به حکم اولی حرام و باطل نیست ما کاری می‌کنیم که موجبات تطبیق حکم ثانوی بر آن بوجود نیاید مثلا می‌رویم به صورت خصوصی در خانه قمه می‌زنیم و کسی نمی‌بیند که وهن مذهب رخ دهد و یا به نحوی قمه را می‌زنیم که برای بدن ضرر که ندارد هیچ بلکه موجب حجامت سر شده و مفید نیز هست. ✅ اما رهبری بر خلاف عمده فقها حرف دیگری می‌زنند، ایشان می‌گویند: قمه زنی و تیغ زنی به حکم اولی حرام است و مصداقی از بدعت، سخن ایشان بر این اساس است که وقتی به فرهنگ‌های مختلف نگاه می‌اندازیم مثلا به صورت متعارف برخی در عزای بستگان خود بر سر و سینه می‌زنند یا برخی به خود کاه می‌زنند و... و خلاصه مردم در فرهنگ‌های مختلف کارهایی را تحت عنوان عزاداری انجام می‌دهند و حال که صدق عنوان عزاداری بر آن صورت گرفت پس به حکم اولی انجام آن به عنوان عزاداری دینی برای امام حسین(ع) نیز جایز است و البته اسلام هم قیدهایی به آن اضافه می‌کند مثلا موجب وهن نبودن یا دارای ضرر نبودن. ✅ اما هیچ‌جا مشاهده نمی‌کنیم که مردم در عزای اطرافیان خود تیغ بزنند، قمه بزنند و یا قفل بر بدن بزنند و... پس به حکم اولی این امور عزادری که محسوب نمی‌شود، هیچ بلکه بدعت و اموری وارد شده در دین است و جایز نیست و نوبت به حکم ثانوی هم نمی‌رسد. 🎙حضرت آقا در ۱۷ خرداد ۱۳۷۳ در آستانه محرم در جمع روحانیون استان "کهکیلویه و بویر احمد" می‌فرمایند:👇 🔹«قمه زدن هم از كارهاى خلاف است ... نمى‏شود در مقابل اين كار غلط، سكوت كرد .... كار غلطى است كه عدّه‏اى، قمه به دست بگيرند و به سرِ خودشان بزنند و خون بريزند. كجاى اين حركت، عزادارى است؟! البته، دست بر سر زدن، عزادارى است. 🔹شما بارها ديده‏ايد كسانى كه مصيبتى برايشان پيش مى‏آيد، بر سر و سينه خود مى‏كوبند. اين، نشانه عزادارى؛ امّا شما تا به حال، كجا ديده‏ايد كه فردى به خاطر رويكرد مصيبت عزيزترين عزيزانش، با شمشير بر مغز خود بكوبد و خون جارى كند؟ كجاى اين كار، عزادارى است؟! قمه زدن، سنّتى جعلى است. از امورى است كه مربوط به دين نيست و بلاشك، خدا هم از انجام آن راضى نيست. 🔹علماى سَلَف، دستشان بسته بود و نمى‏توانستند بگويند: اين كار، غلط و خلاف است. امروز، روز حاكميت اسلام است و روز جلوه اسلام است. نبايد كارى كنيم كه آحاد جامعه اسلامى برتر، يعنى جامعه محبّ اهل بيت عليهم السلام كه به نام مقدّس ولى عصر أرواحنا فداه، به نام حسين بن على عليه السلام و به نام امير المؤمنين عليه السلام مفتخرند، در نظر مسلمانان و غير مسلمانان عالم، به عنوان يك گروه آدم‏هاى خرافىِ بى‏منطق، معرّفى شوند .... قطعا اين، يك بدعت است.» ................... 🔺به شرح حال بپیوندید:👇 http://eitaa.com/joinchat/2649292800Ccfe8a7cd9f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیا تغییر بعضی از روش‌های عزاداری از قبیل بدعت و تحریف و مانند این، عناوین ممنوعه هست یا حتی ابداع روش‌های جدیدتر هم جایز است؟ در پست قبل به ملاک حضرت آقا برای حرمت قمه زنی به بدعت بودن آن اشاره کردم، اما آیا هر بدعتی حرام است؟ در پست بعد به آن خواهم پرداخت.
شرح حال
✍️توضیح نظر رهبری در مورد قمه زنی... ✅ یکی از سؤال‌هایی که هر سال در ایام عزاداری اباعبدالله، مورد
✍️معیار بدعت بودن یک سنت جدید چیست؟... ✅ در پست با عنوان « توضیح نظر رهبری در مورد قمه زنی» اشاره کردم که حضرت آقا قائل به حرمت قمه زنی به حکم اولی به علت بدعت بودن آن هستند. ایشان در این مورد می‌فرمایند: « شما تا به حال، كجا ديده‏ايد كه فردى به خاطر رويكرد مصيبت عزيزترين عزيزانش، با شمشير بر مغز خود بكوبد و خون جارى كند؟ كجاى اين كار، عزادارى است؟! قمه زدن، سنّتى جعلى است. از امورى است كه مربوط به دين نيست... قطعا اين، يك بدعت است.»👇 https://eitaa.com/sharh_hal/1892 ✅ عمده احکام دین به امور کلی که مصادیق متعدد دارند تعلق گرفته است، مثلا تعظیم شعائر الهی واجب شده است و یکی از این شعائر الهی، عزاداری برای اهل بیت است اما اینکه کدام سبک برای عزاداری باشد؟ در دین گفته نشده است و ما نمی‌توانیم بگوییم این سبک خاص جزو دین است. ✅ حداکثر این است که برخی از مصادیق عزاداری توسط خاندان اهل بیت انجام شده و یا در زمان اهل بیت توسط افرادی انجام شده و مورد تأیید آنها قرار گرفته است یا از آن نهی نشده است؛ اما سبک‌های عزادای که بعدها پدید آمده است و در مورد آنها سخنی گفته نشده است، چه؟ ✅ در تعریف بدعت گفته شده است: «ادْخالُ فِى الدّينِ ما لَيْسَ فِى الدّين» یعنی آن‌چیزی که در دین نیست را در دین وارد کنیم و بگوییم این جزو دین است. نه تنها قمه زنی بلکه هر امر دیگری حتی مثلا صلوات فرستادن در هنگام حضور فلان عالم یا برگزاری دعای کمیل در شب‌های جمعه و... هم که به خصوصه از طریق شارع حکمی برای آن مشخص نشده است اگر بخواهد به نفسه مصداق حکم شارع و جزو دین دانسته شود، انجام آنها مصداق بدعت و حرام خواهد بود. ✅ در پستی که از آیت‌الله مصباح آوردم، ایشان به این پرسش پاسخ می‌دهند که آیا هر نوآوری و ابداع در روش‌های عزاداری مصداق بدعت و حرام است؟ خلاصه توضیح ایشان این می‌‌شود که در شرع روش خاصی برای عزاداری تشریع نشده است. یک روش‌هایی بین همه عقلاء برای عزادری بوده است که آنها تأیید شده، یک روش‌هایی هم نبوده که بعدها کسانی اینها را ابداع کرده‌اند و به جهت عقلائی بودن آن روش‌ها و اینکه خلاف شرعی در آنها نبوده مورد تأیید علما قرار گرفته است.👇 https://eitaa.com/sharh_hal/1893 ✅پس باید گفت بدعت به معنای نوآوری در دین همیشه حرام نیست بلکه آن بدعتی حرام است که: 🔹یا اینکه کسی بگوید این عمل خاص مثلا قمه زدن در عزاداری که دین در مورد خصوص آن ساکت است، به نفسه جزو دین است؛ در این فرض فرقی نمی‌کند که آن عمل چه چیزی باشد، حتی صلوات فرستادن در حالت خاصی و یا نماز خاصی خواندن نیز اگر دین در مورد آن ساکت باشد و بخواهد به اسم دین انجام شود، مصداق بدعت و حرام است. 🔹یا اینکه آن عمل خاص و جدید، نه به نفسه بلکه از این جهت که مصداق یک عنوان مورد تأیید شارع است مثلا عزاداری، بخواهد انجام شود، در این صورت: اولا باید تطابق آن عنوان کلی مورد تأیید شارع بر این فعل خارجی خاص واضح باشد؛ و ثانیا از جهات مختلف عناوین حرام دیگری بر آن تطابق نکند؛ ✅ قمه زنی از سنت‌های جدیدی بوده است که هم از جهت تطابق عنوان عزاداری متعارف ناس بر آن به علت غیر عقلائی بودنش اشکال وجود دارد و هم از جهاتی چون وهن مذهب و آسیب وارد شدن به بدن، پس درست این است که بگوییم قمه زنی به حکم اولی و از باب بدعت بودن حرام است همانطور که رهبری فرموده‌اند، نه اینکه به حکم اولی جایز و به حکم ثانوی حرام است؛ چون سنت جدیدی است که تحت عنوان یک امر دینی صورت می‌گیرد و ملاکات لازم برای تأیید و تطابق بر آن امر دینی را ندارد. ................... 🔺به شرح حال بپیوندید:👇 http://eitaa.com/joinchat/2649292800Ccfe8a7cd9f
شرح حال
✍️معیار بدعت بودن یک سنت جدید چیست؟... ✅ در پست با عنوان « توضیح نظر رهبری در مورد قمه زنی» اشاره ک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قمه زنی در خیابان‌های انگلستان- آیا نباید از خودمان بپرسیم که چرا اروپایی‌ها که همیشه با نمادهای دین و مذهب مثلا حجاب به اشکال مختلف مبارزه کرده‌اند، به این جماعت اجازه انجام این کارها را می‌دهند!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 در عراق چه می گذرد؟ 🔺 بیان اتفاقات اخیر عراق به صورت خلاصه
🔴‏استاد بزرگ براندازی در کشورهای مختلف و مشاور ارشد جرج سورس در این مقطع حساس در ایران چکار می‌کند؟! ‏جفری ساکس همان مامور CIA در غرب آسیا است که گفت: بجای تغییر رژیم‌ها، باید نیروی همسو با سیاست هامان را در کشورها تربیت کنیم، همان که باعث فروپاشی اقتصادی شوروی، شیلی، بولیوی، آرژانتین و ... شد. ................................... 🔹برای اطلاع بیشتر از ماجرای حضور "جفری ساکس" مقاله زیر از برادر عزیزم "علی‌رضا فقیهی راد" را مطالعه بفرمایید.👇 https://www.farsnews.com/news/13980714000660 🔹جهت آشنایی با سیاست‌های اقتصادی شوک درمانی و اطلاع از بسیاری از اقدامات اقتصادی همسوی دولت با این سیاست مستند دکترین شوک را پیشنهاد می‌کنم. پست معرفی همراه با لینک دانلود مستند "دکترین شوک"👇 https://eitaa.com/sharh_hal/884 https://www.didestan.com/video/47qLKrx8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #موشن_گرافی ♦️تسویه حساب آمریکا با نخست‌وزیر عراق‌؛
شرح حال
🎥 #موشن_گرافی ♦️تسویه حساب آمریکا با نخست‌وزیر عراق‌؛
⭕️تحولات عراق و چند نکته 🔹‏بازخوانی نشانه‌های معنادار در "سیر زمانیِ تحولات عراق" نباید به معنای انکار بحران معیشتی مردم این کشور، به ویژه جوانان عراقی به عنوان زمینه اصلی هرگونه جنبش اعتراضی تلقی شود 🔹بحرانی که در این ۱۶ سال به مراتب پیچیده‌تر شده و بر تمام جوانب زندگی عراقی‌ها سایه انداخته ‏بیکاری و فساد اقتصادی دو عنوان اصلی این بحران است 🔹هنوز کارخانه‌هایی که بعد از اشغال عراق (یا قبل از آن در اثر تحریم‌ها) تعطیل شدند بازگشایی نشده‌اند. بخش اعظم‌ مایحتاج این کشور از طریق واردات تامین می‌شود و ناتوانی دولت در تامین شغل علاوه بر ضعف در ارائه خدمات اساسی عرصه را بر ‏شهروندان و مخصوصا جوانان عراقی تنگ کرده 🔹ماجرا زمانی پیچیده‌تر می‌شود که دقیقا در همین جامعه بحران زده، فساد اقتصادی طبقه حاکم (متاسفانه از تمام جریانات بدون استثناء) بیداد می‌کند 🔹ابراهیم الجعفری زمانی در توصیف این وضعیت گفته بود "فساد به بخشی از فرهنگ سیاسی عراقی تبدیل شده" ‏از قضا بخش قابل توجهی از نیروهای سیاسی سرشناسی (از جمله شیعیان) که اکنون در حمایت از آشوب‌ها خواستار برکناری نخست وزیر شده‌اند از بانیان این فساد به شمار می‌روند 🔹همزمانی تقریبی این تحولات با انتخابات واقعا عجیب افغانستان بسیار جالب است؛ انتخاباتی که حدود ۲ میلیون شهروند در آن ‏مشارکت داشتند! این سرنوشت دمکراسی‌هایی است که آمریکا از خود در خاورمیانه به یادگار گذاشته 🔹پیش از این مشهور بود که اگر حملات نظامی آمریکا امنیت را از بین می‌برد در عوض به مردمان کشورهای جنگ زده دموکراسی هدیه می‌کند! دموکراسی‌ که نمونه‌هایش را می‌توان در افغانستان و عراق دید ✍️ @teribon
✍️فضیلت زیارت قبر امام حسین(ع) بر زیارت خانه خدا... ✅ دوستی حدیثی فرستاده بود مبنی بر "مقدم بودن و فضیلت داشتن زیارت امام حسین(ع) بر زیارت خانه خدا" و گفته بود این مطلب اصلا برای من قابل قبول نیست که زیارت خانه خدا از زیارت بنده او ولو امام حسین(ع)، کم‌تر باشد و خلاصه این احادیث را ساختگی دانسته بود. ✅ به او گفتم این اشکال شما و بسیاری از اشکالات از این دست، ریشه در یک مسأله دارد که اگر آن حل شود، این اشکال و بسیاری از شبهات و اشکالات دیگر هم حل خواهد شد و آن اینکه امور متعین خارجی می‌توانند مصادیق عناوین مختلفی باشند. ✅ ما در احادیث در باب فضیلت زیارت امام حسین(ع) احادیث زیادی داریم که زیارت امام حسین(ع) را با زیارت خانه خدا مقایسه می‌کند و مراتب آن را بسیار بالاتر معرفی می‌کند. مثلا در کتاب کافی از امام صادق(ع) روایت شده است: 🔹«زِيَارَةُ قَبْرِ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلَامُ تَعْدِلُ عِشْرِينَ حَجَّةً» و یا 🔹«أَيُّمَا مُؤْمِنٍ أَتى‏ قَبْرَ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلَامُ عَارِفاً بِحَقِّهِ فِي‏ غَيْرِ يَوْمِ عِيدٍ، كَتَبَ اللَّهُ لَهُ عِشْرِينَ حَجَّةً وَ عِشْرِينَ عُمْرَةً مَبْرُورَاتٍ مَقْبُولَاتٍ، وَ عِشْرِينَ حَجَّةً وَ عُمْرَةً مَعَ نَبِيٍّ مُرْسَلٍ، أَوْ إِمَامٍ‏ عَدْلٍ‏؛ وَ مَنْ أَتَاهُ فِي يَوْمِ عِيدٍ، كَتَبَ اللَّهُ لَهُ مِائَةَ حَجَّةٍ، وَ مِائَةَ عُمْرَةٍ، وَ مِائَةَ غَزْوَةٍ مَعَ نَبِيٍّ مُرْسَلٍ، أَوْ إِمَامٍ عَدْلٍ‏». ✅ اگر بنا باشد، ما زیارت امام حسین(ع) را با زیارت خانه خدا از این باب که مصداقی از اظهار محبت و طاعت به خداوند ویا اهل بیت(علیهم السلام) است، مقایسه کنیم، قطعا زیارت خانه خدا از زیارت امام حسین(ع) فضیلت دارد و به همین ترتیب نیز مثلا زیارت پیامبر اکرم(ص) نسبت به اهل بیت(علیهم السلام) فضیلت دارد و نیز زیارت امیرالمؤمنین(ع) نسبت به سایر اهل بیت است که در روایات نیز این مطلب ذکر شده است. ✅ اما گاهی زیارت امام حسین(ع) از جهت دیگری و مصداق بودن برای عنوان دیگری، با زیارت خانه خدا مقایسه ‌می‌شود و از آن جهت، زیارت اهل بیت(علیهم السلام) بر زیارت پیامبر اکرم(ص) و خانه خدا نیز فضیلت دارد. ✅ در روایات اسلام بر پنج پایه بنا شده است: نماز، زکات، حج، روزه و ولایت و مهم‌ترین ارکان دین از میان این پنج پایه نیز ولایت، نماز و زکات ذکر شده است و در میان این سه رکن نیز مهم‌ترین آنها ولایت گفته شده است. مثلا در روایتی از امام باقر(علیه السلام) آمده است که: 🔹«بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلى‏ خَمْسٍ‏: عَلَى الصَّلَاةِ، وَ الزَّكَاةِ، وَ الْحَجِّ، وَ الصَّوْمِ‏، وَ الْوِلَايَةِ؛ وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْ‏ءٍ كَمَا نُودِيَ بِالْوِلَايَةِ، فَأَخَذَ النَّاسُ بِأَرْبَعٍ وَ تَرَكُوا هذِهِ» يَعْنِي الْوَلَايَةَ. ✅ روایات ذکر شده در باب فضیلت زیارت امام حسین(ع) و سایر اهل بیت(علیهم السلام) نسبت به زیارت خانه خدا و پیامبر(ص) در زمانی صادر شده است که تمسک به رشته ولایت الهی در تمسک به اهل بیت(علیهم السلام) متعین شده بود و مردم در منتسب دانستن خود به دین خدا و قبول پیامبراکرم(ص) اختلافی نداشتند و پذیرش واقعی ولایت الهی که هیچ‌گاه قطع نخواهد شد در پذیرش ولایت اهل بیت(علیهم السلام) بود. آنگاه که زیارت اهل بیت مصداقی از پذیرش مقام ولایت و تمسک به رشته ولایت الهی است، همانطور که در روایات نیز ذکر شده است این زیارت بر حج نیز مقدم است. ................... 🔺به شرح حال بپیوندید:👇 http://eitaa.com/joinchat/2649292800Ccfe8a7cd9f
شرح حال
✍️فضیلت زیارت قبر امام حسین(ع) بر زیارت خانه خدا... ✅ دوستی حدیثی فرستاده بود مبنی بر "مقدم بودن و
🔸نظر یکی از دوستان در مورد پست اخیر👇 🔹یعنی شما قائلید که مختص به اون دورانه؟ مؤید شما روایاتیه که زیارت امام رضا(ع) رو از همه بالاتر دونستند. ولی مشهور غیر از آیت‌الله خویی زیارت امام حسین(ع) رو افضل میدونن.
شرح حال
🔸نظر یکی از دوستان در مورد پست اخیر👇 🔹یعنی شما قائلید که مختص به اون دورانه؟ مؤید شما روایاتیه که ز
🔸پاسخ بنده به نظر مذکور👇 🔹 سلام؛ نه مختص به اون دوران نیست؛ 🔹عرض بنده تطبیق مصداق زیارت اهل بیت(علیهم السلام) به عنوان ولایت مداری و تمسک به رشته ولایت الهی متصل است در مقایسه با زیارت پیامبر اکرم(ص) و زیارت خانه خدا؛ 🔹 به همین مبنا و مناط در دوران هر امام هم مصادیق ولایت پذیری از امام آن زمان، فضیلت دارند بر مصادیق ولایت‌پذیری از ائمه سابق که نیستند و ادعای ولایت پذیری آنها راحت است. 🔹 و به همین مبنا یعنی فضلیت داشتن جلوه ولایت و ولایت‌پذیری بر همه امور دیگر در دین، که در متن اصلی عرض کردم، مصادیق ولایت پذیری از ولی فقیه به عنوان نائب حضرت حجت(عج) فضیلت دارد بر دیگر اعمال و مناسک عمومی، یعنی مثلا: شرکت در انتخابات و راهپیمایی و ... اگر به عنوان اطاعت از ولی زمان و ولایت‌پذیری از نائب امام صورت گیرد، فضیلت دارد بر زیارت خانه خدا و حتی زیارت امام حسین(ع)؛ 🔹 در روایتی از امام صادق(ع) در کافی، از حضرت می‌پرسند: «أفضل ما یتقرب به العباد الی الله» چیست؟ حضرت به عنوان بالاترین عمل مصداقی که موجب تقرب به خدا می‌شود می‌گویند: «طاعة الله و طاعة رسوله و طاعة أولی الامر...» نمی‌گویند طاعت من، می‌گویند طاعت هر امام منصوب من الله یعنی اولی الامر، یعنی ولایت مداری مطلق و متصل در طول زمان. 🔹خوبه همینجا به برخی روایات هم اشاره کنم. در روایتی از امام رضا(ع) می‌پرسند: زیارت امیرالمؤمنین(ع) با فضیلت‌تره یا زیارت امام حسین(ع)؟ حضرت پاسخ می‌‌دهند فضیلت زیارت امیرالمومنین(ع) بر زیارت امام حسین(ع) همچون فضیلت زیارت خود امیرالمؤمنین(ع) بر امام حسین(ع) هست. «فضل زیارة قبر أمیرالمؤمنین(ع) علی زیارة قبر الحسین(ع) کفضل أمیرالمؤمنین علی الحسین» 🔹این روایت مربوط به زمانی است که در زیارت هر دو امام حیثیت تکریم و تعظیم آنها و اظهار محبت جلوه دارد و در مقابل مصادیق ولایت پذیری از امام زمان سنجیده نمی‌شوند. 🔹در روایت دیگری از امام هادی(ع) در مورد زیارت امام حسین(ع) و امامین کاظمین(علیهما السلام) سوال می‌پرسند؟ حضرت پاسخ می‌دهند: «ابوعبدالله المقدم و هذا أجمع و أعظم أجرا» یعنی حضرت هم زمان از هر دو حیثیت پاسخ می‌دهند، یعنی از جلوه تکریم و تعظیم زیارت امام حسین(ع) مقدم است اما از جلوه ولایت مداری متصل این زیارت ثواب بیشتری دارد.
شرح حال
✍️معیار بدعت بودن یک سنت جدید چیست؟... ✅ در پست با عنوان « توضیح نظر رهبری در مورد قمه زنی» اشاره ک
✍️بررسی قانون "اخلال در نظم عمومی" و تطبیق این قانون با خصوص موضوع "قمه‌زنی"... ✅ یکی از محققان خارج از کشور که در رشته "شرق شناسی" تحصیل می‌کرد و پایان‌نامه او در مورد "قمه‌زنی" بود، از بنده در مورد حکم قمه زنی از نظر قانون جمهوری اسلامی سوال کرد. ✅ در قوانین جمهوری اسلامی هیچ نامی از موضوع خاص قمه‌زنی برده نشده است و حکمی در خصوص این عنوان ذکر نشده است. اما احتمال دارد که این اقدام به عنوان مصداقی از جرم "اخلال در نظم عمومی" و قوانین مربوط به آن باشد، فلذا به بررسی مواد قانونی مرتبط با این عنوان عام می‌پردازم. 🔹 در ماده ۸ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۰۴/ ۱۲/ ۱۳۹۲ در مورد حیثیت‌های مطرح برای تحقق جرم گفته شده است: «محكوميت به كيفر فقط ناشى از ارتكاب جرم است و جرم كه داراى جنبه الهى است، مى‌تواند دو حيثيت داشته باشد: الف- حيثيت عمومى از جهت تجاوز به حدود و مقررات الهى يا تعدى به حقوق جامعه و اخلال‏ در نظم‏ عمومى‏. ب- حيثيت خصوصى از جهت تعدى به حقوق شخص يا اشخاص معين‏.» 🔹در ماده ۶۷ این قانون مواردی چون گزارش‌ها و نامه‌هایی که هویت گزارش دهندگان و نویسندگان آن مشخص نیست در صورتی که با توجه به قرائن به نظر دادستان موجب اخلال در نظم و امنیت عمومی شود، مصداقی از جرم محسوب می‌شود. 🔹 درتبصره‌ ش ۱ که بر ماده ۶۸۷ قانون مجازات اسلامى- كتاب پنجم (تعزيرات و مجازاتهاى بازدارنده) مصوب ۰۲/ ۰۳/ ۱۳۷۵ زده شده است، اقداماتی همچون آسیب رساندن به تاسیسات عمومی و... در صورت احراز قصد اخلال در نظم عمومی به عنوان یکی از مصادیق محارب مشخص شده است.👇 «هركس در وسايل و تأسيسات مورد استفاده عمومى از قبيل شبكه‏هاى آب و فاضلاب، برق، نفت، گاز، پست و تلگراف و تلفن و مراكز فركانس و ماكروويو (مخابرات) و راديو و تلويزيون و متعلقات مربوط به آنها اعم از سد و كانال و انشعاب لوله‏كشى و نيروگاههاى برق و خطوط انتقال نيرو و مخابرات (كابلهاى هوايى يا زمينى يا نورى) و دستگاههاى توليد و توزيع و انتقال آنها كه به هزينه يا سرمايه دولت يا با سرمايه مشترك دولت و بخش غير دولتى يا توسط بخش خصوصى براى استفاده عمومى ايجاد شده و همچنين در علائم راهنمايى و رانندگى و ساير علائمى كه به منظور حفظ جان اشخاص يا تأمين تأسيسات فوق در شوارع و جاده‏ها نصب شده است، مرتكب تخريب يا ايجاد حريق يا از كار انداختن يا هر نوع خرابكارى ديگر شود بدون آنكه منظور او اخلال در نظم و امنيّت عمومى باشد به حبس از سه تا ده سال محكوم خواهد شد. تبصره 1- در صورتى كه اعمال مذكور به منظور اخلال‏ در نظم‏ و امنيّت جامعه و مقابله با حكومت اسلامى باشد مجازات محارب را خواهد داشت. تبصره 2- مجازات شروع به جرائم فوق يك تا سه سال حبس است.» 🔹 در «نظريه‏هاى اداره كل امور حقوقى و اسناد وامور مترجمين قوه قضائيه» مصوب «اداره كل امور حقوقى و اسناد و امور مترجمين قوه قضا» تعریف مشخصی برای اخلال در نظم عمومی ذکر شده است و تکلیف برخی از مصادیق مشتبه جرم اخلال در نظم عمومی نیز مشخص شده است: 🔸در نظريه۹۷۶۹/ 7- 14/ 10/ 1379 اموری چون سد معبر برای فروش کالا از دایره شمولیت این قانون خارج شده است. 🔸در نظريه ۵۹۵۳/ 7- 11/ 11/ 1382: تلازم تهدید و فحاشی تهديد و فحاشى مدير يا مديران مؤسسات عمومى با اخلال در نظم عمومی نفی شده است. 🔸در نظريه ۷۵۳۰/ 7- 8/ 10/ 1383، برای اولین بار تعریف نسبتا مشخصی برای جرم اخلال در نظم عمومی ذکر شده است: «اخلال در نظم عمومى زمانى اتفاق مى‏افتد كه فردى با اعمال و رفتار زشتى به نوعى آسايش و امنيّت و صيانت جامعه را مختل نموده باشد. صرف تعرّض به يك شخص در صورتى كه به نتيجه مذكور منتهى نشده باشد اخلال در نظم عمومى نيست.» ✅ با توجه به نظریه فوق در صورتی که به تشخیص قاضی "قمه‌زنی" مصداقی از اعمال و رفتار زشت که منجر به اخلال در آسایش و امنیت و صیانت جامعه شود، باشد می‌تواند عنوان جرم اخلال در نظم عمومی بر آن صدق کند. ✅ در مورد مجازات جرم اخلال در نظم عمومی نیز در ماده ۶۱۸ «قانون مجازات اسلامى - كتاب پنجم» گفته شده است: «هركس با هياهو و جنجال يا حركات غير متعارف يا تعرّض به افراد موجب اخلال نظم و آسايش و آرامش عمومى گردد يا مردم را از كسب و كار بازدارد به حبس از سه ماه تا يك سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محكوم خواهد شد.»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینجا تفرج‌گاه دربند در شهر صحنه کرمانشاه هست، به همه دوستانی که پشت مرز مانده‌اند پیشنهاد می‌کنم تا خلوت شدن مرز، دیدن این شهر بسیار زیبا با مردمان بسیار خوش اخلاق را از دست ندهید؛ آنقدر مردم اینجا مؤدب و خوش برخورد بودند که بنده در برخی موارد با تعجب به دنبال علت آن می‌گشتم.
ما که یک روز پشت مرز خسروی ماندیم؛ حالا بعد از استراحت در دربند امشب عازم مهران خواهیم شد؛ ان شاء الله.
با اینکه زیاد اهل تفریح رفتن هستم، تفرجگاه دربند، صحنه کرمانشاه از زیباترین تفرج‌گاه‌هایی هست که تا حالا رفتم، امام حسین خستگی دیروز مرز خسروی رو خیلی خوب از تنموم درآورد. اقامتگاهمون هم خوابگاهی مال آموزش پرورش هست که در کمال تعجب نه کارتی خواستن نه پولی و فقط اتاق رو تحویل ما دادن. تازه با کلی احترام😊😍