eitaa logo
شرح خطبه‌ی غدیر
544 دنبال‌کننده
6هزار عکس
974 ویدیو
59 فایل
🍀برای تبادل به ای دی ادمین محترم تبادل مراجعه فرمایید. @arbab_d21s 🍀و برای دیدن شرائط تبادل به کانال زیر مراجعه فرمایید. @tabadol_sh 🍀ممنون. اجرتون با مولا علی و فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیهما
مشاهده در ایتا
دانلود
ارتداد اصحاب بعد از حضرت رسول اكرم آيا روايت «إرتد الناس بعد رسول الله إلا ثلاثة» معتبر است؟ ضمنا در برخي جاها آمده: إرتد الناس بعد رسول الله إلا أربعة أو خمسة. ما در رواياتمان داريم كه: إن الناس كلهم ارتدوا بعد رسول الله (ص) غير أربعة (1) بعد از رسول خدا جز چهار نفر، همه مرتد شدند. ارتد الناس بعد النبي(ص) إلا ثلاثة نفر : المقداد بن الأسود ، وأبو ذر الغفاري و سلمان الفارسي، ثم إن الناس عرفوا ولحقوا بعد (2) و روايتي كه هفت نفر را استثنا مي كند (3) و روايتي كه خبر از ارتداد عمومي غير از تعداد معدود بعد از امام حسين مي دهد(4). معناي اين روايات چنانچه در خود آنها هم تصريح شده، اين است كه بعد از رسول خدا همه از راه و رسمي كه ايشان معين كرده بود و در غدير بر آن پيمان گرفته بود كه به امامت بعد از نبوت معتقد شوند، دست كشيدند و ديگري را برگزيدند يا سكوت كردند و به وظيفه خود در دفاع از امير مؤمنان قيام نكردند جز مقداد، سلمان، ابوذر و عمار بلكه حتي عمار هم سستي مختصري كرد. بلكه حتي سلمان و ابوذر هم براي لحظاتي در قلب خود و از جنبه هايي گرفتار شك و ترديدهايي شدند و بعد ديگران از سستي در اين امر پشيمان شدند و توبه كردند و به پيروان امير مؤمنان ملحق شدند.(5) پس اين ارتداد معناي خاص دارد و تعدادي گرفتار همين معناي خاص هم نشدند و بسياري نيز به سرعت باز گشتند. پي نوشت ها: 1. سليم بن قيس، كتاب سليم، ص162. 2. شيخ مفيد، اختصاص، بيروت، دارالمفيد، 1414ق، ص10. 3. حميري، قرب الاسناد، قم، مؤسسه آل البيت، 1413ق، ص79. 4. مجلسي، بحار الانوار، بيروت، الوفا، 1404ق، ج46، ص144. 5. همان، ج22، ص440-441.
برای توضیح ارتداد از منظر شیعه، روایتی از امام باقر (علیه‌السلام) دلیل محکمی بر این مطلب است. حضرت فرمودند: «مسلمانانی از مهاجرین و انصار و دیگران، خدمت امیرالمومنین (علیه‌السلام) شرف‌یاب شدند و به ایشان عرض کردند: به خدا سوگند که شما امیرالمؤمنین هستی! به خدا سوگند سزاوارترین فرد به این مقام شما هستید؛ دست خود را جلو بیاورید تا ما با شما بیعت کنیم و به خدا قسم جلوی پای شما، خود را فدا می‌کنیم. امام (علیه‌السلام) در پاسخ فرمود: اگر شما راستگو هستید، فردا با سرهای تراشیده نزد من حاضر شوید. روز بعد به غیر از امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) و سلمان، مقداد و ابوذر، کسی سر خود را نتراشیده بود.»[2]
بخاری مشهورترین محدث اهل سنت، در کتاب صحیح خود با اشاره به ارتداد صحابه در کلام رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) به نقل از ابوهریره می‌نویسد: «روزی پیامبر برای ما حدیث می‌کرد و می‎فرمود: در روز قیامت، برخی از اصحاب نزد من می‌آیند، پس از کنار حوض رانده می‌شوند، در این هنگام، من به خدای رحمان عرضه می‌دارم: ای پروردگارمن! اصحاب من را دریاب!؛ خداوند می‌فرماید: ای پیامبر! از آن‌چه اینان بعد از تو انجام داده‌اند اطلاعی نداری. اصحابت مرتد شدند و به دوران گذشته‎ی خود [جاهلیت] برگشتند.»[1] ابن کثیردمشقی مورخ مشهور اهل سنت در کتابش می‌نویسد: «عایشه می‌گوید: هنگامی‌که رسول‌خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) از دنیا رحلت کرد، تمامی اعراب (مسلمانان) مرتد شدند، و میانشان نفاق آشکار شد.»[2] [1]. صحیح البخاری، محمد بن إسماعيل بخاری (متوفاى 256)، ج5، ص2407، دار ابن كثير , اليمامة - بيروت - 1407 - 1987 ، چاپ سوم، تحقيق: د. مصطفى ديب البغا. «قال أَحْمَدُ بن شَبِيبِ ... عن أبي هُرَيْرَةَ أَنَّهُ كان يحدث أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قال ... إِنَّهُمْ ارْتَدُّوا على أَدْبَارِهِمْ القهقري.» [2]. البداية والنهاية، أبوالفداء ابن كثير دمشقی (متوفاى 774هـ)، ج6، ص336، محقق: علی شيری، دار إحياء التراث العربی، چاپ اول، 1408هـ. «وَقَدْ رُوِيَ هَذَا عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَائِشَةَ، وَمِنْ حَدِيثِ الْقَاسِمِ وَعَمْرَةَ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ، لَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ارتدت العرب ...»
مردی که کنده بود در قلعه را ز جا وا می کند پس از تو در خانه را به زور ✏️📚
🍃یک برگ خشک صنوبر را آوردم که روی آن روضه بنویسم برای در ودیوار مجلس روضه.. . برای ماجرای گلبرگی که بین در و دیوار ماند . قرار بود با میخ به دیوار بکوبم منصرف شدم حرف میخ که آمد . گریه کردم اشکم روی برگ خشک صنوبر ریخت . طرح آهی را طراحی کردم. انگار طراحی ابر وباد شد وقتی اشکم روی برگ افتاد و آه کشیدم . انگار آهم اشک را در روی برگ به جریان انداخت . انگار رگبرگ برگ زنده شد . حیاتی به رگ برگ داده شد . مگر در بهار جز با داغی و ابری وبادی بارانی برگ زده میشود . ومن جز از داغ و وزش آه و باران اشک گفتم چرا تو قطعه ی صنوبری قلبت را با روضه زنده نمی کنی؟ ان من الماء کل شی حی. با آب همه چیز زنده می شود
⚡️مردم! حضرت زهرا سلام الله علیها را فشار بین و در دیوار نکُشت! حضرت زهرا را آتش زدن خانه ی وحی نکُشت! حضرت زهرا را شهادت محسن نکُشت! حضرت زهرا را غصب خلافت برحق امیرالمؤمنین کُشت غم و غصه‌ی ارتداد مردم از ولایت علی کُشت حضرت زهرا را زخم زیان مردم کُشت حضرت زهرا را غصب فدک کُشت حضرت زهرا را در سقیفه کشتند علی را هم در سقیفه کشتند فرزندانشان را هم در سقیفه کشتند امام زمان را هم در سقیفه، آواره و سرگردان کوها و صحراها کردند! اینها همه آتشی شد و خانه‌ی پیامبر را سوزاند اینها همه فشاری شد بر پیکر نحیف زهرا اینها همه کمر بانوی دوعالم را خم کرد کمر علی را هم خم کرد! غم و غصه‌ی علی، فاطمه را کشت غم دوری و فراق فاطمه، علی را کشت 🍂مردم در غدیر خم همگی بیعت کرده بودند، ولی بعد از شهادت پیامبر گفتند: نه خدایی هست و نه دینی! نه پیامبری آمده و نه پیامبری رفته! به جز اندکی، همه از ولایت امیرالمؤمنین مرتد شدند! به ظاهر شهادتین می‌گفتند و در باطن دشمن ولایت بودند! 🍂ارتدّ الناس كلهم بعد النبي إلاّ ...(ثلاثه او خمسة أو سبعة » همه‌ی مردم [بعد از پيامبر ] مرتد شدند، مگر (سه یا پنج يا هفت نفر). (بنا بر اختلاف منابع) 🔥تمام 🍏درمان: 🍎ظهور امام زمان، منتقم خون پاکان... @tebbe_eslame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اطلاعیه حجت الاسلام علی کشوری با موضوع: تبیین فهرستی از اختلافات علمی طب اسلامی با سازمان بهداشت جهانی (Who) بسم الله الرّحمن الرّحیم برای تبیین بیشتر درگیری تمدنی حوزه علمیه قم با سازمان ناکارآمد بهداشت جهانی (Who) فهرستی از مسائل موضوع اختلاف را خدمت دوستان مطرح می کنم: به صورت کلی در سه حوزه ۱- مبانی نظری طب، ۲- پیشگیری و درمان و ۳- مدیریت و برنامه ریزی حوزه سلامت، با سازمان بهداشت جهانی و مقلدان محترم آنها اختلاف نظر داریم. به عنوان مثال: در بخش مبانی نظری، روش تحقیق پزشکی موجود را علمی نمی دانیم و اساساً منتقد همه روش تحقیق های مبتنی بر حدس و ظن هستیم.(رجوع شود به روش تحقیق فقهی در حوزه پزشکی) همچنین معتقد هستیم که پزشکان موجود با خاصیت های اشیاء عالم به صورت ناقص آشنا هستند و به همین دلیل نمی توانند از اشیاء عالم در مسیر سلامت بشر استفاده کنند.(رجوع شود به جدول فقهی تسخیر شئ پایه) در بخش پیشگیری و درمان: گزارش های پزشکی موجود از نقش و کارکرد اعضای بدن را ناقص می دانیم. به عنوان مثال: پزشکان امروزی: نقش قلب در سلامت را ناقص و در برخی موارد، غلط تعریف کرده و بالتبع تدابیر پیشنهادی آنها برای حیات مطلوب قلب، معیوب است. در توصیف های فقهی از قلب، بر اساس ۴۰ مفهوم قلب را توصیف می کنیم. درباره سایر اعضای بدن هم داستان به همین شکل است. اساساً مهمترین مسئله در طب، ارائه گزارش صحیح از نقش و کارکرد اعضای بدن است؛ که سازمان بهداشت جهانی و پزشکان مرتبط در این کار مهم بسیار ضعیف هستند (رجوع شود به مباحث اندام شناسی فقهی) همچنین در بخش پیشگیری و درمان، در حوزه های ۱- پاتولوژی ، ۲- فارماکولوژی، - ایمونولوژی و ۴- ارزیابی غذا، کتاب ها و گزارش های سازمان بهداشت جهانی، کدکس آلیمنتاریوس و پزشکی موجود را نقد کرده ایم و بر اساس مبانی فقهی ۱- "الگوی جدید تحلیل بیماری"، ۲- "الگوی جدید تعریف و استعمال دواء" ، ۳- "الگوی جدید ایمنی" (تعریف جدید واکسن) و۴- "الگوی جدید ارزیابی غذا" را بر اساس مفاهیم مترقی کتاب و سنت مطرح کرده ایم. در بخش های مدیریت و سیاستگذاری حوزه سلامت: با ایده های مدیریتی بخش سوم سند ضاله توسعه پایدار 2030 (بخش سلامت) مخالفت های علمی متعددی داریم و به دنبال ۱- قطع ارتباط مالی میان پزشکان و مردم (کراهت ارتزاق از پزشکی)، ۲- تحقق سیاستگذاری مبتنی بر تفکر در حوزه سلامت و منع سیاستگذاری مبتنی بر اجبار هوشمند و ۳- احیای منزلت ساختاری و مشورتی طب اسلامی در تحقق ایده مترقی "پیشگیری ساختاری از بیماری" هستیم. (رجوع شود به نظریه فقهی پیشگیری ساختاری از بیماری) علی کشوری؛ دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی پنج شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - حوزه علمیه قم
🌸«اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ.» «بارپروردگارا؛ درود فرست بر فاطمه و پدر بزرگوارش و همسر گرامی‌اش و فرزندان عزیزش ( و آن رازی که در وجود او به ودیعه نهادی) به تعداد آنچه دانش تو بر آن احاطه دارد». 🍀مقصود از «السرّ المستودع فیها»، «الإمام الحجّة» أرواحنا فداه🍀
در وصیت نامه آیت الله مرعشی نجفی آمده است که تو صیه فرمودند به قرائت مداوم این دعا در قونت نمازهای یومیه: “” اللهُمَ انی أسألُکَ بِحَقِ فاطمهَ وَ أَبیِها وَ بَعلِها وَ بَنیها وَ السِّرِّ المُستَدَعِ فیها أَن تُصلیَ علی مُحَمَدٍ وَ آلِ مُحَمَدٍ وَ أَن تَغفِرَلی ذُنُوبی و لا تَفْعَلَ بِى ما أنَا أهْلُهُ وَ تَفعَل بی ما أَنتَ أَهلُهُ “” دعایی در وصیت نامه مرحوم آیت الله نجفی مرعشی (که به وسیله کتابخانه معظم له چاپ شده است) آمده است که وی به سندش از اساتیدش از مرحوم سیدمرتضی کشمیری به سند او از مرحوم سید بن طاووس از امام صادق علیه السلام این دعا را روایت کرده است که: (اللهم انی اسئک بحق فاطمة و ابیها و بعلها و بنیها و السرّ المستودع فیها ان تصلی علی محمد و آل محمد و ان تفعل بی کذا). خدایا از تو درخواست می کنم به حق فاطمه و پدرش و شوهرش و فرزندانش و سرّ نگاه داشته شده در او که بر محمد و آل محمد درود فرستی و انجام دهی خواسته مرا (و خواسته ات را ذکر می کنی).
🌿در تفسیر آیه‌ «انّ اللّه و ملائکته یصلّون علی النّبیّ...»....👇🏿 مفسران شیعه و سنّی به اتّفاق نقل می‌کنند: هنگامی که این آیه نازل شد، جمعی از اصحاب از پیامبر پرسیدند: «ای رسول خدا اصل سلام بر تو را فهمیدیم ... ولی نفهمیدیم چگونه بر تو درود و صلوات بفرستیم؟» پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در پاسخ فرمود: ‌ بگوئید: «اللهم صلّ علی محمّد و آل محمّد کما صلّیت علی ابراهیم و آل ابراهیم و آل ابراهیم فی العالمین انّک حمید مجید؛ خدایا درود و رحمت بفرست بر محمّد و آل محمّد، ‌ همان گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم در میان جهانیان درود و رحمت فرستادی، ‌ تو ستوده و اجابت‌کننده هستی». 🍃نهی از صلوات ناقص نیز فرمود: «لا تصلّوا علیّ الصّلاة البتراء؛ هرگز بر من صلوات ناقص نفرستید». پرسیدند: «صلوات ناقص چیست؟» فرمود: «این‌که فقط بگوئید «اللّهمّ صلّ علی محمّد» (بدون دنباله آن) ناقص است، ‌بلکه بگوئید: «اللهم صلّ عّلی محمّد و آل محمّد» که صلوات کامل است». در روایات متعدّد آمده که صلوات کامل بفرستید و جمله «آل محمّد» را در آخر آن، حذف نکنید، ‌و حتّی در تشهد نماز، ‌تمام فقهای اهل‌بیت‌ (علیهم‌السّلام‌) آن را واجب می‌دانند، ‌و از فقهای اهل تسنّن، امام شافعی آن را در تشهّد دوّم نمازهای واجب، واجب می‌داند. جالب این‌که شافعی بر همین فتوا، ‌در شعر معروف خود چنین تصریح می‌کند: یااَهْلَ بَیْت رَسُولِ اللّه حُبُّکُمُ فَرْضٌ مِنَ اللّه فِی الْقُرآنِ اَنْزَلَهُ کَفاکُمُ مِنْ عَظِیمِ الْقَدْرِ اِنَّکُمُ مَنْ لَمْ یُصَلِّ عَلَیکُمْ لاصلاةَ لَهُ «ای اهل بیت رسول خدا! دوستی شما فریضه‌ و واجبی است که خداوند در قرآن، آن را نازل کرده است... در مقام و عظمت شما همین بس که هر کس در نماز بر شما صلوات نفرستد، نمازش باطل است». 📚المواهب، ج۲، ص۶۸۱؛ شرح المواهب، ج۱۰، ص۳۸۴.