اطلاعیه حجت الاسلام علی کشوری با موضوع: تبیین فهرستی از اختلافات علمی طب اسلامی با سازمان بهداشت جهانی (Who)
بسم الله الرّحمن الرّحیم
برای تبیین بیشتر درگیری تمدنی حوزه علمیه قم با سازمان ناکارآمد بهداشت جهانی (Who) فهرستی از مسائل موضوع اختلاف را خدمت دوستان مطرح می کنم: به صورت کلی در سه حوزه ۱- مبانی نظری طب، ۲- پیشگیری و درمان و ۳- مدیریت و برنامه ریزی حوزه سلامت، با سازمان بهداشت جهانی و مقلدان محترم آنها اختلاف نظر داریم.
به عنوان مثال: در بخش مبانی نظری، روش تحقیق پزشکی موجود را علمی نمی دانیم و اساساً منتقد همه روش تحقیق های مبتنی بر حدس و ظن هستیم.(رجوع شود به روش تحقیق فقهی در حوزه پزشکی) همچنین معتقد هستیم که پزشکان موجود با خاصیت های اشیاء عالم به صورت ناقص آشنا هستند و به همین دلیل نمی توانند از اشیاء عالم در مسیر سلامت بشر استفاده کنند.(رجوع شود به جدول فقهی تسخیر شئ پایه)
در بخش پیشگیری و درمان: گزارش های پزشکی موجود از نقش و کارکرد اعضای بدن را ناقص می دانیم. به عنوان مثال: پزشکان امروزی: نقش قلب در سلامت را ناقص و در برخی موارد، غلط تعریف کرده و بالتبع تدابیر پیشنهادی آنها برای حیات مطلوب قلب، معیوب است. در توصیف های فقهی از قلب، بر اساس ۴۰ مفهوم قلب را توصیف می کنیم. درباره سایر اعضای بدن هم داستان به همین شکل است. اساساً مهمترین مسئله در طب، ارائه گزارش صحیح از نقش و کارکرد اعضای بدن است؛ که سازمان بهداشت جهانی و پزشکان مرتبط در این کار مهم بسیار ضعیف هستند (رجوع شود به مباحث اندام شناسی فقهی) همچنین در بخش پیشگیری و درمان، در حوزه های ۱- پاتولوژی ، ۲- فارماکولوژی، - ایمونولوژی و ۴- ارزیابی غذا، کتاب ها و گزارش های سازمان بهداشت جهانی، کدکس آلیمنتاریوس و پزشکی موجود را نقد کرده ایم و بر اساس مبانی فقهی ۱- "الگوی جدید تحلیل بیماری"، ۲- "الگوی جدید تعریف و استعمال دواء" ، ۳- "الگوی جدید ایمنی" (تعریف جدید واکسن) و۴- "الگوی جدید ارزیابی غذا" را بر اساس مفاهیم مترقی کتاب و سنت مطرح کرده ایم.
در بخش های مدیریت و سیاستگذاری حوزه سلامت: با ایده های مدیریتی بخش سوم سند ضاله توسعه پایدار 2030 (بخش سلامت) مخالفت های علمی متعددی داریم و به دنبال ۱- قطع ارتباط مالی میان پزشکان و مردم (کراهت ارتزاق از پزشکی)، ۲- تحقق سیاستگذاری مبتنی بر تفکر در حوزه سلامت و منع سیاستگذاری مبتنی بر اجبار هوشمند و ۳- احیای منزلت ساختاری و مشورتی طب اسلامی در تحقق ایده مترقی "پیشگیری ساختاری از بیماری" هستیم. (رجوع شود به نظریه فقهی پیشگیری ساختاری از بیماری)
علی کشوری؛ دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی
پنج شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - حوزه علمیه قم
🌸«اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ.»
«بارپروردگارا؛ درود فرست بر فاطمه و پدر بزرگوارش و همسر گرامیاش و فرزندان عزیزش ( و آن رازی که در وجود او به ودیعه نهادی) به تعداد آنچه دانش تو بر آن احاطه دارد».
🍀مقصود از «السرّ المستودع فیها»، «الإمام الحجّة» أرواحنا فداه🍀
در وصیت نامه آیت الله مرعشی نجفی آمده است که تو صیه فرمودند به قرائت مداوم این دعا در قونت نمازهای یومیه:
“” اللهُمَ انی أسألُکَ بِحَقِ فاطمهَ وَ أَبیِها وَ بَعلِها وَ بَنیها وَ السِّرِّ المُستَدَعِ فیها أَن تُصلیَ علی مُحَمَدٍ وَ آلِ مُحَمَدٍ وَ أَن تَغفِرَلی ذُنُوبی و لا تَفْعَلَ بِى ما أنَا أهْلُهُ وَ تَفعَل بی ما أَنتَ أَهلُهُ “”
دعایی در وصیت نامه مرحوم آیت الله نجفی مرعشی (که به وسیله کتابخانه معظم له چاپ شده است) آمده است که وی به سندش از اساتیدش از مرحوم سیدمرتضی کشمیری به سند او از مرحوم سید بن طاووس از امام صادق علیه السلام این دعا را روایت کرده است که:
(اللهم انی اسئک بحق فاطمة و ابیها و بعلها و بنیها و السرّ المستودع فیها ان تصلی علی محمد و آل محمد و ان تفعل بی کذا).
خدایا از تو درخواست می کنم به حق فاطمه و پدرش و شوهرش و فرزندانش و سرّ نگاه داشته شده در او که بر محمد و آل محمد درود فرستی و انجام دهی خواسته مرا (و خواسته ات را ذکر می کنی).
🌿در تفسیر آیه «انّ اللّه و ملائکته یصلّون علی النّبیّ...»....👇🏿
مفسران شیعه و سنّی به اتّفاق نقل میکنند: هنگامی که این آیه نازل شد، جمعی از اصحاب از پیامبر پرسیدند: «ای رسول خدا اصل سلام بر تو را فهمیدیم ...
ولی نفهمیدیم چگونه بر تو درود و صلوات بفرستیم؟»
پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در پاسخ فرمود: بگوئید:
«اللهم صلّ علی محمّد و آل محمّد کما صلّیت علی ابراهیم و آل ابراهیم و آل ابراهیم فی العالمین انّک حمید مجید؛
خدایا درود و رحمت بفرست بر محمّد و آل محمّد، همان گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم در میان جهانیان درود و رحمت فرستادی، تو ستوده و اجابتکننده هستی».
🍃نهی از صلوات ناقص
نیز فرمود: «لا تصلّوا علیّ الصّلاة البتراء؛
هرگز بر من صلوات ناقص نفرستید».
پرسیدند: «صلوات ناقص چیست؟»
فرمود:
«اینکه فقط بگوئید «اللّهمّ صلّ علی محمّد» (بدون دنباله آن) ناقص است، بلکه بگوئید: «اللهم صلّ عّلی محمّد و آل محمّد» که صلوات کامل است».
در روایات متعدّد آمده که صلوات کامل بفرستید و جمله «آل محمّد» را در آخر آن، حذف نکنید، و حتّی در تشهد نماز، تمام فقهای اهلبیت (علیهمالسّلام) آن را واجب میدانند، و از فقهای اهل تسنّن، امام شافعی آن را در تشهّد دوّم نمازهای واجب، واجب میداند.
جالب اینکه شافعی بر همین فتوا، در شعر معروف خود چنین تصریح میکند:
یااَهْلَ بَیْت رَسُولِ اللّه حُبُّکُمُ فَرْضٌ مِنَ اللّه فِی الْقُرآنِ اَنْزَلَهُ
کَفاکُمُ مِنْ عَظِیمِ الْقَدْرِ اِنَّکُمُ مَنْ لَمْ یُصَلِّ عَلَیکُمْ لاصلاةَ لَهُ
«ای اهل بیت رسول خدا!
دوستی شما فریضه و واجبی است که خداوند در قرآن، آن را نازل کرده است...
در مقام و عظمت شما همین بس که هر کس در نماز بر شما صلوات نفرستد، نمازش باطل است».
📚المواهب، ج۲، ص۶۸۱؛ شرح المواهب، ج۱۰، ص۳۸۴.
زبان استخوانی ندارد...
امـــــا.....
آنقدر قوی هست
که بتواند قلبی
را بشکند...
مراقب حرفهایتان باشید
🌷 رسول اکرم (صلّى اللّه عليه و آله) :
✍️ كسى كه به هنگام بيرون رفتن از خانهاش «بسم اللّه» بگويد ، آن دو فرشته اى كه نگهبان اويند گويند : هدايت شدى
👌 و اگر «لا حول و لا قوة الاّ باللّه» بگويد ،
آن دو مىگويند : حفظ شدى
👌 و اگر « تَوَكَّلْتُ عَلَى اللّهِ » بگويد ،
آن دو گويند : كفايت شدى
پس شيطان مىگويد :
من چگونه مىتوانم بر بندهاى كه مورد هدايت و حفظ خداوند قرار گرفته و خداوند امور زندگانى او را كفايت كرده است،غلبه كنم و او را بفريبم.
📗 ثواب الاعمال ص٤١٤
هدایت شده از طب اسلامی
#مبانی_طب_اسلامی
#تکمیل_تسبیحات_حضرت_زهرا
⚡️🌿⚡️روایاتی که تا کنون نشنیدیم و عمل نکردیم
🌿تسبیحات حضرت زهرا را با یک لا اله الا الله تکمیل کنید!
آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام) که فاطمه (سلام الله علیها) را در سختی و زحمت کارهای خانه دید به فاطمه (سلام الله علیها) توصیه کرد، نزد پدر برود و خدمتکاری درخواست کند تا در امور منزل یار و همکارش باشد...
فاطمه (سلام الله علیها) نزد رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) رفت و این موضوع را با ایشان در میان گذارد.
پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند:
«فاطمه جان! چیزی به تو دهم که برایت از خادم و آنچه در دنیاست بهتر باشد؛
بعد از نماز، ۳۴ بار الله اکبر و ۳۳ مرتبه الحمدلله و ۳۳ بار سبحان الله بگو.
👈🏿آنگاه این اذکار سه گانه را با «لااله الاالله» پایان بخش،
و این برای تو از آنچه خواسته ای و از دنیا و آنچه در دنیا است بهتر خواهد بود.
در آن لحظه که این هدیه آسمانی به فاطمه (سلام الله علیها) عطا شد فرمودند:
«رَضِیتُ عَنّ اللَّه وَ عَن رَسُولُه».
📚الکافی، ج 2، ص 342؛ من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص: 502.
🌴از آقا امام صادق (علیه السلام) روایت شده است:
🌼منْ سَبَّحَ اللَّهَ فِى دُبُرِ الْفَرِیضَةِ تَسْبِیحَ فاطِمَةَ المِأة مَرَّةً وَاَتْبَعَها بِلا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ مَرَّةً غُفِرَ لَهُ؛
🌼هر کس پس از نماز واجب، با تسبیح فاطمه (سلام الله علیها) صد بار به تسبیح خدا بپردازد،
🌼و به دنبال آن یک بار «لا اِلهَ اِلَّا اللَّه» بگوید، آمرزیده مىشود.
📗وسائل الشیعه، ج4، باب7، ص1021، ح3.
@tebbe_eslame