🔴 کرسی ترویجی عرضه و نقد نظریه علمی
✅ عنوان نشست: الزامات راهبردی گام دوم انقلاب اسلامی
♻️ ارائه دهنده: حناب آقای دکتر علیرضا صدرا
♻️ناقد: جناب آقای دکتر مرتضی یوسفی راد
♻️ دبیر علمی:جناب آقای دکتر شریف لک زایی
♻️زمان:پنج شنبه 1398/6/14 ساعت 16-14
🔰مکان: قم - پردیسان- دانشگاه باقر العلوم- طبقه اول- پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
❇️با همکاری پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مرکز همکاری های علمی و بین المللی
برنامه ضیافت عاشورایی- دکتر نجف لک زایی.mp3
15.18M
🔰برنامه ضیافت عاشورایی با حضور حجه الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
◀️موضوع:مستندات قرآنی اندیشه سیاسی شیعه با تاکید بر قیام حسینی (ع) در «ضیافت عاشورایی»
🌐زمان: سه شنبه 1398/6/12
◀️از شبکه چهار سیما پخش ده است
🔰دریافت فیلم کامل
https://www.aparat.com/v/aTKEb
برنامه مصیر- بررسی اندیشه های امام موسی صدر- دکتر شریف لک زایی 13980611.mp3
9.81M
🔰برنامه مصیر- بررسی اندیشه سیاسی امام موسی صدر با حضور دکتر شریف لک زایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🌐زمان: دوشنبه 1398/06/11
✳️پخش شده از شبکه چهار سیما
✅موضوع: بررسی اندیشهی سیاسی امام موسی صدر
بسمه تعالی
مراسم ختم مرحوم حجت الاسلام حاج عباس قادری روز جمعه مورخ ۵ / ۷ / ۹۸ در مسجد ولی عصر انتهای خیابان تولید دارو برقرار است.
ساعت ۴ الی ۵/۵
تشریف فرمایی شما تسلای دل باز ماندگان است.
در ضمن، مجلس زنانه همزمان در همان مکان برگزار می گردد.
Hozeh 3-4J.pdf
6.4M
🔵به همت دفتر تبلیغات اسلامی:
✅مجله حوزه شماره ۴-۳ منتشر شد
🔴فصلنامه تحلیلی ـ انتقادی « حوزه شماره۳و۴» ویژه حوزه های دینی، از دوره جدید با شمارگان پیاپی۱۷۸و۱۷۹، با عنوان«نماد روشن فكري حوزوي» با صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، و مدیرمسئولی دکتر عباس صالحی و سردبیری حجه الاسلام والمسلمین عبدالرضا ایزدپناه و با محوریت: مقالات، پرونده، گفت وگو وگزارش منتشر شد.
⬅️ با آثار و گفتارهایی از :
احمد واعظی، نجف لک زایی، حبیب الله بابایی، سید سجاد ایزدهی، عبدالرضا ایزدپناه، نعمت الله فاضلی، مهدی مولایی آرانی، محمد علی میرزایی، علی اشرف فتحی، شریف لک زایی، داود مهدوی زادگان، مسعود پورفرد، عبوالوهاب فراتی، مهدی سلیمانیه، محمود ذکاوت، محمد جعفری گیلانی، سعید روستا آزاد، سید عباس نبوی، محمود حکمت نیا، علی اکبری معلم، سید کاظم قهفرخی، محسن جبارنژاد
🔵به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار میشود:
⬅️مراسم رونمایی از پایگاه تخصصی بازنمایی آثار امام موسی صدر
✅پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی با همکاری مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مراسم رونمایی از پایگاه تخصصی بازنمایی آثار امام موسی صدر را برگزار میکند.
♈️این مراسم که از ساعت 9 صبح چهارشنبه 10 مهرماه 1398 در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تالار خواجه نصیر الدین طوسی انجام خواهد شد، حضرت آیت الله حسینی بوشهری، دبیر شورایعالی حوزه های علمیه کشور و حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی، معاون پژوهش دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم و رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و سرکارخانم حوراء صدر، دختر امام موسی صدر سخنرانی خواهند داشت.
⏹امام موسی صدر، فرزند آیت الله العظمی سید صدرالدین صدر، از شخصیت¬های اثرگذار علمی، سیاسی و اجتماعی نیمه دوم قرن 20 میلادی و نیمه دوم قرن 14 هجری قمری در منطقه خاورمیانه و حتی در سطح بین المللی به شمار می¬آید، که فعالیت¬های اصلاح¬گرانه او در کشور لبنان، منتج به مکانت و تشخص اجتماعی شیعیان و همگرایی و همنوایی آنان با سایر مسلمانان و مسیحیان و پیروان ادیان و مذاهب مختلف لبنان و کل منطقه شامات گردید و او را به عنوان رهایی¬بخش محرومان و رهبر بی¬بدیل شیعیان لبنان به جهان معرفی نمود.
❇️پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی طی تفاهم نامه ای با موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر و در مدت30 ماه فعالیت علمی بیش از 7000 نمایه موضوعی تخصصی را از مجموعه «گام به گام با امام موسی صدر» با جدیدترین استانداردهای مدیریت اطلاعات استخراج، بازنمایی و در پایگاه تخصصی آثار امام موسی صدرمنتشر نموده است.
#پژوهشکده_مدیریت_اطلاعات_ومدارک_اسلامی
#امام_موسی_صدر
#پایگاه_تخصصی_امام_موسی_صدر
#حوراء_صدر
#نجف_لک_زایی
https://eitaa.com/isca24/5383
🔹یادداشتی از #شریف_لک_زایی در #خبرگزاری_تسنیم
از "دولت دینی" تا "دولت مدرن"|
تفاوت "دولت آسمانی" امام موسیصدر با "حکومت اسلامی" امامخمینی
- اخبار فرهنگی - اخبار تسنیم - Tasnim
کشف حلقه واسطی که بتواند همچون پلی میان مبانی و نظریه #دولت در #حکمت_متعالیه عمل کند، در فهم ما از دولت راهگشاست.
@shariflakzaei
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/07/06/2106377/%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D8%A7-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D9%86-%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%A2%D8%B3%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C-%D8%B5%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-%D8%AD%DA%A9%D9%88%D9%85%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AE%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C
❇️ از "دولت دینی" تا "دولت مدرن"|تفاوت "دولت آسمانی" امام موسیصدر با "حکومت اسلامی" امامخمینی( بخش اول)
♈️ نویسنده: دکتر شریف لکزایی(دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
✅ شاید بتوان در پاسخ به پرسـش از دولت مطلوب در حکمت متعالیه گفت، چنان دولتی را باید بتوان "دولت متعالیه" نامید، بنابراین باید در پی بحث و گفتوگو از جزئیات آن بود.
"دولت متعالیه" متصف و برگرفته از حکمت متعالیه است؛ مهمترین ویژگی این دولت آن است که باید از دل جامعه برخیزد و غالب اعضای جامعه آن را پذیرا باشند؛ گو این که بتوان گفت منظور از برخاستن از دل جامعه همانا "جسمانی الحدوث" بودن آن است؛ این نگاه البته بر اساس رابطه نفس و بدن نیز تقریر میشود.
✅ در این معنا هر جامعهای با توجه به شرایط و وضعیت خود، دولتی مناسب را خلق میکند و هستی میبخشد؛ از این رو نمیتوان دولت را از جایی دیگر که با فرهنگ دیگری رشد کرده است، اخذ و به کارگیری کرد؛ این نمونه در دموکراسیهای موجود در غرب هم قابل بررسی است؛ یعنی با این که همه دولتهای غربی با وصف دموکراتیک قابل تحلیل است، اما دموکراسی در هر کدام از کشورهای غربی با کشور غربی دیگر، تفاوتهایی دارد و دموکراسیهای یکدست و یکسانی نمیتوان در آنجا یافت؛ در این میان برخی به مدل ریاستی و برخی به مدل پارلمانی نزدیکند. با این حال بسیاری از آنها نیز نظام سلطنتی را که محصول سالها استبداد و یکهتازی تعدادی از خاندانهای سلطنتی بوده است همچنان نگهداشتهاند. بنابراین متعالیه بودن در اینجا وصف غیرقابل دستیابی و غیرقابل دسترسی نیست، بلکه این دولت کاملاً زمینی است و باید از دل جامعه برخیزد؛ درواقع وصف متعالیه اگرچه به ویژگیهای برتر ناظر است، اما این ویژگیها باید از دل اجتماع سر برآورد تا در دولت به ثمر برسد؛ بنابراین اخلاقی و انسانی بودن جامعه باید در آن حضور جدی داشته و نهادی شده باشد؛ درواقع هر جامعه و نظام سیاسی آن نشانههایی دارد که مردم آن جامعه واجد آنهایند، به عبارت دیگر نظام سیاسی و نظام اجتماعی آینه خواست، میل و تربیت موجود در جامعه و محصول وضعیت جامعه است، به این معنا حتی حضور نظامهای استبدادی در جامعه نیز به سبب بافت و لایههای فکری، ذهنی و تربیتی استبدادی موجود در آن است که بر اثر تربیت متناسب به طور دائم بازتولید میشود، بر این اساس هر اجتماعی، نظام سیاسی متناسب با خودش را دارد و کلید حرکت در هر مسیری در دستان خود مردم است (فلسفه سیاسی صدرالمتالهین، ص 145).
✅ ویژگی دوم این دولت که در ادامه ویژگی نخست مطرح میشود، "مردمی بودن" آن است، به این دلیل که دولت از دل جامعه برمیخیزد، بنابراین حضور، ظهور، بروز و تأثیر مردم در آن بسیار پررنگتر از هر عنصر و مؤلفه دیگری است؛ به تعبیر آیت الله جوادی آملی، مردم ستون خیمه نظامند، بنابراین هرگونه آسیبی که به ستون خیمه نظام وارد شود میتواند منجر به آسیب به نظام شود، بنابراین برآمدن و تداوم این دولت نیز با حضور و تأثیر مردم و نقش آفرینی آنان ممکن است؛ درواقع حیات دولت وابسته به حضور مادی و معنوی مردم است، مردم هم در پیدایش و هم در تداوم و هم آینده دولت اثرگذارند و نباید از این عنصر بسیار مهم غفلت کرد.
✅ ویژگی دیگر، "تشکیکی" بودناین دولت است؛ تشکیکی بودن در اینجا به این معنا است که این دولت اهداف صفر و یک را مورد نظر قرار نمیدهد، بلکه با عدد بسیار بزرگتر از صفر تا صد مواجه است و میتواند ترتیبات دولت و اهداف آن را در زمینه وسیع و گستردهای پیگیری کند و دایم سعی در ارتقای خود و جامعه داشته باشد، بنابراین اهداف به صورت سیاه و سفید دیده نمیشوند و میتوان برخی از آنها را به صورتهای دیگری و از جمله خاکستری ملاحظه کرد. معنای دیگر تشکیکی این است که این دولت یک دولت دارای انعطاف بسیار وسیعی است و در هر شرایطی میتواند بر حسب شرایط و اقتضائات جامعه، انعطافپذیری مناسب از خود نشان دهد و مسیر خود و جامعه را به کمک مردم اصلاح کند.
@cpt_isca_ac_ir