مراسم رونمایی سامانه بارنمایی از آثار امام موسی صدر
سخنرانان:آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری
حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی
سرکار خانم حوراء صدر(دختر امام موسی صدر)
زمان:چهارشنبه ۱۳۹۸/۷/۱۰ ساعت ۹ الی ۱۱
قم:ابتدای خیابان معلم،پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،تالار خواجه نصیرالدین طوسی(سالن همایش)
@shariflakzaei
❇️ از "دولت دینی" تا "دولت مدرن"|تفاوت "دولت آسمانی" امام موسیصدر با "حکومت اسلامی" امامخمینی( بخش دوم و پایانی)
♈️ نویسنده: دکتر شریف لکزایی(دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
✅ ویژگی چهارم این دولت که مبتنی بر موارد بالا است، این است که این دولت واجد جامعهای سرشار از کثرتها است، در واقع بر مبنای این دولت، هر مقدار که حوزه آن به لحاظ فرهنگی، اجتماعی و جغرافیایی گسترش یابد و تعداد کثرتهای بیشتری را شامل شود کاملتر است، بنابراین چنین دولتی، واجد نگاهی جهانی است و در دل کثرتهای موجود در سطح جهان برنامه دارد و به حیات خود تداوم میبخشد؛ این نگاه البته با توسعه اجتماعی نظریه "وحدت در کثرت" و "کثرت در وحدت" سازگاری دارد و میتواند مورد پشتیبانی نظری و فلسفی حکمت متعالیه قرار بگیرد.
✅ شاید اصطلاح "دولت متعالیه" برای برخی چندان خوشایند نباشد، اما میتوان بر اساس حکمت متعالیه از آن سخن گفت؛ البته اصطلاحات به کار گرفته شده توسط حکمای "حکمت متعالیه" در این زمینه، متفاوت است و هر کدام نگاه خاصی دارند، برای مثال، "امام موسی صدر" از اصطلاح "دولت آسمانی" استفاده میکند و "امام خمینی" از اصطلاح "حکومت اسلامی" و بعد "جمهوری اسلامی" سخن میگوید؛ نمیتوان گفت این بحث معرکه آراء است، اما میتوان گفت که هریک از حکمای "حکمت متعالیه" نگاه خاصی به دولت و کار ویژههای خاصی از آن انتظار دارد؛ از همین رو است که "امام موسی صدر" بر ویژگی تعادل بخش دولت تأکید میکند و "امام خمینی" بر اجرای احکام اسلامی تصریح میکند؛ از این رو بر اساس نظر حکمای حکمت متعالیه به انواع دولت میتوان رسید، اگرچه میشود از همه آنها با عنوان متعالیه یاد کرد، اما هر کدام وجه خاصی را دنبال میکند. درواقع همانند دموکراسیها میتوانند انواع بیشماری بیابند و هر نوع آن با ویژگی خاصی از دیگری تمایز بیابد، البته در عین حال نباید در اصول مذکور در بالا، تمایز و تفاوتی داشته باشند.
❇️ نکته پایانی که در اینجا باید بر آن تأکید شود و شاید هم به نوعی مقدم بر مباحثی است که تا کنون مطرح شد، بداهت و ضرورت وجودی دولت در حکمت متعالیه است؛ اینکه اصالت وجود در حکمت متعالیه، چه نگاهی به خاستگاه دولت دارد، واجد اهمیت زیادی است؛ از آنجا که بر اساس این تقریر، در حکمت متعالیه، اصل دولت، با بداهتِ وجودی قابل تبیین است، طبعاً تمایزاتی را نسبت به نگاههایی که خاستگاه دولت را در مباحث دیگری جستجو میکنند، ایجاد میکند؛ بنابراین مقایسه و نقد مبانی نظریههای رقیب میتواند به این بحث کمک و ابعاد نظریه دولت متعالی را روشنتر کند. ویژگی "راهبردی" دولت در حکمت متعالیه بسیار مهم است، کشف اینکه چه حلقه واسطی وجود دارد که بتواند به مثابه پلی میان مبانی دولت (بداهت وجود) و نظریه دولت در حکمت متعالیه (نظریه دولت متعالی) ایجاد کند، در فهم ما از دولت راهگشاست.
دلالتهای دولت متعالی در نگاه حکمای "حکمت متعالیه" به ویژه "امام خمینی" و "امام موسی صدر" فراوان است، تعابیری که از آنها در مورد دولت آمده است، تأثیر مبانی دولت در حکمت متعالیه بر نظریه دولت متعالی در اندیشه ایشان را نشان میدهد.
@cpt_isca_ac_ir
انا لله و انا الیه راجعون
والده ماجده جناب آقای نوراللهی رحلت کردند. مجمع طلاب و فضلای سیستان و بلوچستان این ضایعه را به جناب آقای نوراللهی تسلیت گفته، برای آن مرحوم غفران و رحمت الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل درخواست می کنیم. و از همه عزیزان دعوت می کنیم در مراسم تشییع و ترحیم شرکت کنند.
نماز و تشییع از حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها،صحن امام هادی، چهارشنبه امروز ساعت ۴ عصر و مراسم ختم بعدنمازعشامسجدامام حسین زنبیل آباد خ فردوسی نبش سجاد6 .
شام نیز تدارک شده است.
مجمع طلاب و فضلای استان سیستان و بلوچستان
۱۵ مهرماه؛
✅کرسی فقه سیاسی به مثابه دانش سیاسی اسلامی برگزار میشود
🔵کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی فقه سیاسی به مثابه دانش سیاسی اسلامی با ارائه منصور میراحمدی ۱۵ مهرماه برگزار می شود.
⬛️به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی فقه سیاسی به مثابه دانش سیاسی اسلامی با ارائه حجت الاسلام والمسلمین منصور میراحمدی برگزار می شود.
🔴سید علی میرموسوی و رضا خراسانی به عنوان ارائه دهنده و محسن جبارنژاد دبیر علمی این نشست هستند که دوشنبه ۱۵ مهرماه در دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی، طبقه سوم، سالن کنفرانس برپا می شود.
NIC_Volume 2_Issue 1_Pages 311-328.pdf
188.5K
مقاله
لک زایی، شریف (1398)، «علل ضعف تمدنی و عقبماندگی جوامع اسلامی در اندیشه امام موسی صدر»، دوفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی، بهار و تابستان ، انتشارات دانشگاه شاهد.
@shariflakzaei
http://nic.shahed.ac.ir/article_910.html
اول
وجودش به نبرد آمد، آمد تا تمام سرمایهاش را در راه دوست فدا کند، نه به حرف؛ که به عمل آمد و در محک تجربه نیز سفیدروی شد، چنانکه در بحبوحه آتش و خون و درد و جراحت حتی آرزوی شهادت نکرد، نه که شهادت را نخواهد؛ بلکه فقط خواست آنچه را جانان میخواست که به گفته خود «در اوج درد و استیصال اگر طلب شهادت میکردم بیشک پذیرفته میشد»؛ اما... در دل فقط طلب رضای حق را کرد تا سالها بماند و درد عشق را با درد پهلوی زخمی! به دوش کشد، ماند تا مرهم زخمهای محرومان شود و هادی دلهای گمراهان.
هفتمین یادواره
سردار شهید حاج حبیب لک زایی
25 مهرماه، ساعت 14.30
گلزار شهدای حضرت رسول اکرم(ص) ادیمی
دوم
شهادت خاک شلمچه برای بچههای سیستان
قیامت؛ ذرّه ذرّه خاک شلمچه، و ذرّه ذرّه هر چیزی که آنجا بود و حتی ابزار و آلات دشمن، گواهی خواهند داد که بچههای سیستان در برابر آن حمله سنگین و بیسابقه، تا آخرین گلوله و فشنگ مقاومت کردند. درست در لحظههایی که اطرافم را نگاه میکردم تا اگر شده، حتی «تکفشنگی» پیدا کنم، خمپارهای خورد نزدیکم. برای چند ثانیه، احساس کردم زمین و زمان از حرکت ایستاد و گویی همه صداها خاموش شد! وقتی به خودم آمدم، دیدم پرت شدهام چند متر آنطرفتر. خاطرم هست قبل از انفجار، اسلحهام را محکم چسبانده بودم به سینهام تا اگر لازم شد، با همان لاشه بدون فشنگش بتوانم با دشمن روبهرو شوم. شاید به همین خاطر بود که با وجود پرت شدن، اسلحه اما هنوز در دستهایم بود.
هفتمین یادواره
سردار شهید حاج حبیب لک زایی
25 مهرماه، ساعت 14.30
گلزار شهدای حضرت رسول اکرم(ص) ادیمی
سوم
چشمیکه رفت و چشمیکه در دل باز شد/بزم ترکشها
قدری که گذشت، سوزش شدیدی در چشم راست و روی پیشانیام احساس کردم. باتردید دست بردم سمت چشمم. به جای چشم، انگار انگشتهایم در یک حفره کوچک فرو رفت! چون کلاً بیناییام را از دست داده بودم، فکر کردم هر دو چشمم درترازوی معامله و داد و ستد با حضرت ربّ ودود قرار گرفته و تقدیم خالق شده است. کمی بعدتر، دیدم خون پیشانیام مانع بینایی شده و چشم چپم الحمدلله سالم است. وقتی بعضی جاهای دیگر سر و گردن و بدنم هم به سوز افتاد، فهمیدم گلوله خمپاره، مرا از انبوه ترکشهای دیگرش هم بینصیب نگذاشته است. عجب بزمی شده بود، این بزم!
هفتمین یادواره
سردار شهید حاج حبیب لک زایی
25 مهرماه، ساعت 14.30
گلزار شهدای حضرت رسول اکرم(ص) ادیمی
چهارم
خاطرهای از صلابت پدر؛ شهردار و شخصیت!
تقصیر خودشان نبود؛ تازه به دوران رسیده بودند، و اگر نه در حرف، اما در عمل دین و ارزشهای دین را از سیاست جدا میدانستند، و باید هم جدا میدانستند؛ سیاستی که آنها یاد گرفته بودند، حکم یک ظرف پر از آلودگی را داشت. با این همه اما، هنوز هم نمیخواستم باور کنم چنین اتفاقی افتاده است. من به سربازها نگاه میکردم، سربازها به من. گفتم: یعنی واقعاًً بساط شما رو جمع کردن و عکسها رو کندن؟!
و آنها دوباره حرفهایشان را تکرار کردند و گفتند: کم مونده بود خودمون رو هم بزنن.
یکراست رفتم پیش حاجآقا و هر آنچه شده بود را بهاش گفتم. حالش از این رو به اون رو شد. گفت: اینا خیلیهاشون لااقل مراعات ظاهر رو میکنن دیگه، ولی کار این شهردار ما به جایی رسیده که انگار قید همه چی رو زده!
رو کرد به سربازها و گفت: سریع وسایل و عکسها رو آماده کنید.
یکیشان گفت: سردار اونا نردبون و بعضی چیزای دیگهمون رو گرفتن.
حاجآقا رو به من گفت: کم و کسریهاشون رو زود براشون آماده کن.
در همان حال گوشی تلفن را برداشت و دو تا از نیروهای کادر را احضار کرد. محکم و باصلابت بهشان گفت: همراه این سربازها میرید، هر کی از شهرداری اومد و خواست مزاحم کارشون بشه، بازداشتش میکنید و میاریدش اینجا.
مکثی کرد و محکمتر از قبل ادامه داد: حتی اگر خود شهردار بود.
همه احترام نظامی گذاشتیم و آمدیم بیرون.
* * * *
جلسه شورای اداری بود. چهره فرماندار و خیلی از مسئولین دیگر به چشم میآمد. جناب شهردار هم حضور به هم رسانده بودند! قرآن که خوانده شد، جناب شهردار نه ملاحظه دستور جلسه را کرد، نه ملاحظه هیچ چیز دیگری را. با ناراحتی گفت: آقایون من خواهش دارم یه فکری به حال ما و به حال موقعیت ما بکنین!
بعضیها کم و بیش ماجرا را شنیده بودند، بعضیها هم که نشنیده بودند، نگاهشان میخ شد بهصورت جناب شهردار. و جناب شهردار امان نداد و پشتبندش گفت: سپاه داره تو این شهر ترور شخصیت میکنه! به چهار تا سرباز حکم بازداشت من رو دادن!
به چهره حاج آقا نگاه کردم. حالش از آن حالهای طوفانی و کوبنده شده بود.
ـ کسی که دستور بده عکس شهدا رو از روی در و دیوار شهر بکَنَن و به ولینعمتان خودش توهین کنه، نباید دم از شخصیت بزنه!
هفتمین یادواره
سردار شهید حاج حبیب لک زایی
25 مهرماه، ساعت 14.30
گلزار شهدای حضرت رسول اکرم(ص) ادیمی
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دکتر نجف لک زایی:
♈️اربعین در چهار بخش می تواند به ما در عرصه تمدن سازی و امت سازی کمک کند: ارکان بنیان ساز، ارکان جهت ساز، ارکان ساختارساز و ارکان محیطی.
🔴 سومین نشست از سلسله نشست های فلسفه سیاسی و دولت کارآمد
♈️ با موضوع: "کارویژه فلسفه سیاسی در وجوه متکثر حکومت اسلامی"
🔷 ارائه دهنده: جناب آقای دکتر علی اکبر علیخانی
♦️ دبیر علمی: جناب آقای محسن جبارنژاد
🔷 زمان و مکان:
پنج شنبه دوم آبان ۹۸ ساعت ۱۰ صبح
قم، دانشگاه باقرالعلوم، طبقه اول، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
@cpt_isca_ac_ir
برنامه قرار گفتگو با حجه الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی جلسه سیزدهم (فایل صوتی)
🌐https://eitaa.com/isca_seda/269
برنامه قرار گفتگو با حجه الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی جلسه سیزدهم (فایل ویدیویی)
🌐https://www.aparat.com/v/lRpDq
پخش شده از شبکه چهار سیما در برنامه قرار جلسه شماره 198
زمان: چهارشنبه 1398/8/8 ساعت 11:39
هدایت شده از نجف لک زایی
هدایت شده از پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
http://shabestan.ir/mobile/detail/news/849961
راه استکبارستیزی نخبگان در گام دوم انقلاب/ فضای سیاسی باید این حرکت را پشتیبانی کند - خبرگزاری شبستان ، رسانه حوزه دین ، فرهنگ و اندیشه
✅ مصاحبه شریف لک زایی عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی با خبرگزاری شبستان به مناسبت ۱۳ آبان
@cpt_isca_ac_ir
به مناسبت فرا رسیدن ۱۳ آبان، روز مبارزه با استکبار جهانی و در راستای بررسی راه های مقابله با استکبارهای فکری فرهنگی با «شریف لکزایی»، عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به گفت وگو پرداخته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:
نخبگان جامعه اسلامی، در مقام مبارزه با استکبارستیزی همسو با بیانات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب چه رسالتی را بر عهده دارند؟
در پاسخ به این پرسش در فضای نظریه «مقاومت» مباحث خود را ارایه کرده و از این منظر موضوع را بررسی می کنم، اگر جامعه ای بخواهد به پیشرفت و تحول برسد نیازمند وجود فضای مقاومت در سطوح مختلف است.
یک بخش بسیار ملموس آن چیزی است که به صورت فیزیکی در عرصه اجتماعی ایجاد می شود به خصوص در حوزه اقتصاد و معیشت که بسیار خود را نشان می دهد، بخش دیگر در حوزه نظامی است به این معنا که وقتی بیگانه و دشمنی به سرزمین حمله کند، طبیعتا مقاومت شکل می گیرد اما فضای مقاومت در همین فضای نظامی گری و دفاع از سرزمین با فضای مقاومتی که در حوزه اقتصاد شکل می گیرد، متفاوت است. همین طور در فضای سیاست که می خواهیم نقشه هایی را که به هر حال کشیده می شود، باطل کنیم و به سمت و سوی مطلوب خودمان و آرمان هایی که داریم، حرکت کنیم.
حال در این میان نکته مهمی که می تواند کمک کند در حوزه فکری و فرهنگی و معنوی است، طبیعتا آنچه که می تواند آن حوزه های قبلی را پشتیبانی کند فضای فکری و مباحثی است که در حوزه اندیشه اتفاق میافتد، ما باید بتوانیم بنیان های فکری و فلسفی و نظری آنچه را که میخواهد در بیرون اتفاق بیفتد، فراهم کنیم، این امر نیازمند مجاهدت علمی و فکری زیادی است که باید در عرصه بومی انجام دهیم و بتوانیم خودمان را در این عرصه تقویت کنیم و این امر محقق نمی شود مگر آنکه از میراث ما سرچشمه بگیرد، میراث گذشته ما نمی تواند پاسخگوی نیازهای فعلی ما بشود مگر آنکه آن میراث بتواند در قالب نیازهای امروزی بروز و ظهور یابد، یعنی در واقع ما به اتکای میراث فکری گذشته مان بتوانیم نیازهای امروز خود را رصد کرده و پرسش های امروز خود را پیدا کنیم و به تناسب به آن پاسخ دهیم.
این اتفاق نیازمند چه بسترها و زمینه سازی هایی است؟
این امر نیازمند مجاهدت فکری است، به نظرم مهمترین حوزه و بنیادیترین مولفه ای که می تواند این شرایط را سامان دهد این است که که ما در عرصه سیاست، اقتصاد و در عرصه دفاع از سرزمین خودمان و باورها و اعتقاداتمان محکم تر گام برداریم، بنابراین از این مسیر باید حرکت کنیم، در اینجا طبیعتا نخبگان علمی بسیار اهمیت دارند و نقش کلیدی و مهمی را ایفا می کنند اما طبیعی است که فضای سیاسی ما باید این حرکت نخبگانی را پشتیبانی کند.
از سوی دیگر در چنین مقطعی نیاز است در فضای آموزش و پرورش یک سرمایه گذاری بسیار عظیم و گسترده ای داشته باشیم و در واقع اولویت اول مان آموزش و پرورش باشد که بتواند مسیر را برای ما باز کند و به این سمت و سو هدایت کند، آنچه که مشهود است در واقع دورنمای روشنی را نشان نمی دهد و آسیب های فراوانی وجود دارد که باید برطرف شود و ما به اصطلاح در این فضا بتوانیم با برطرف کردن آسیب ها به سمت ایجاد یک بنیان فرهنگی و علمی قوی در کنار یک بنیان معنوی بسیار قوی حرکت کنیم و بتوانیم مقاومت را شکل دهیم که این مقاومت به صورت ایجابی و نه سلبی بتواند به پیشرفت و اقتدار ایران کمک کند.
نقش قلم، خلق آثار و حتی ترجمه در این میان چیست؟
قلم محصول فکر است، آنچه که می اندیشیم در شکل اولیه اش به شکل مقاله و یادداشت خود را نشان می دهد. ترجمه اگر دست اول و از مباحث تازه باشد، خوب است و سبب تعامل ما با دنیا می شود، به هر صورت ما نیاز داریم که با افکار مختلف تعامل داشته باشیم، بسیاری از نخبگان ما با آن زبان مبدا آشنا هستند و از منابع دست اول استفاده می کنند که برای جامعه علمی مفید است.
اصلا همین ترجمه است که دیدگاه های متعدد اندیشمندان را بیان و سره را از ناسره مشخص می کند، اما به شرطی که ترجمه خوبی باشد نه اینکه ترجمه ای مملو از اشکال باشد و نهایتا به اندازه ای این امر نمود یابد که متن به ضد خودش تبدیل شود.
من معتقدم نخبگان برای مبارزه با استکبارستیزی مهمترین و اصلی ترین گامی که می توانند بردارند به روز بودن و داشتن مطالعه مستمر است، این گونه است که می توانند از واقعیات جهان امروز مطلع شوند و بر همان اساس برای جامعه خود نسخه ارایه کنند.
خبرگزاری شبستان
در گفتگو با مهر عنوان شد(1)
تأثیر وحدت اسلامی بر هم افزایی فکری و علمی جهان اسلام
شریف لک زایی با بیان اینکه گسترش وحدت اسلامی به نوعی هم افزایی مباحث علمی در جهان اسلام ایجاد می کند، گفت: وحدت به ویژه بر تصحیح افکار و تعدیل آراء و ایجاد تعادل علمی هم تأثیرگذار خواهد بود.
شریف لک زایی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تأثیر وحدت میان مسلمین در تقویت اندیشهورزی و رویکردهای علمی در جهان اسلام گفت: وحدت اسلامی میتواند در ابعاد مختلفی تأثیرگذار باشد و یکی از آن ابعاد عرصه فکری و علم است. در مراکز علمی و نهادهایی که کار علمی و کار فرهنگی انجام می دهند اگر شاهد تحقق وحدت باشیم در این صورت به مرور تجمیعی از آرا و نظرات شکل می گیرد که می تواند در پیشبرد مسایل علمی جهان اسلام نقش آفرین باشد.
عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا تحقق وحدت در جهان اسلام میتواند بر ابعادی نظیر تفکر و رشد اندیشه تاثیر گذار باشد، اظهار کرد: پاسخ مثبت است. درواقع اگر وحدت عملی در جهان اسلام اتفاق بیفتد قطعاً بر ابعاد اندیشه ای هم تأثیرگذار است. با ایجاد فضای وحدت به نوعی تجمیع و هم افزایی مباحث علمی اتفاق می افتد و جهان اسلام می تواند بهتر از گذشته به رفع مشکلات خود بپردازد. افزون بر این که وحدت به ویژه بر تصحیح افکار و تعدیل آراء و ایجاد تعادل علمی هم تأثیرگذار خواهد بود.
اگر وحدت عملی در جهان اسلام اتفاق بیفتد قطعاً بر ابعاد اندیشه ای هم تأثیرگذار است، با ایجاد فضای وحدت به نوعی تجمیع مباحث علمی اتفاق می افتد و جهان اسلام می تواند بهتر از گذشته به رفع مشکلات خود بپردازد
وی با بیان اینکه جریان وحدت از سوی علما و بزرگانی چون سید جمال، شیخ شلتوت، محمد عبده و دیگران پایه ریزی شد، گفت: با این حال این جریان آنچنان که باید ادامه پیدا نکرد و این امر به دلیل کم گذاشتن اندیشمندان و متفکران ما نیست. در واقع یک رشته و یا یک سلسله ای از اندیشمندان و متفکران مصلح را داریم که در راستای وحدت و تقریب میان مذاهب اسلامی فعالیت کردند و تلاش داشتند تا این اتفاق بیفتد، از سوی دیگر حتی در عرصه عینی و عملی نیز گام هایی برداشته شده از جمله امام موسی صدر در لبنان گام های خوبی به جهات علمی و عملی برداشت.
لکزایی افزود: امام موسی صدر چه از بُعد نظری و فقهی و چه از بعد عملی گام های بلندی برداشت تا برخی اشتراک نظرها حتی در مناسک فقهی اسلامی و نوعی هماهنگی و همکاری ایجاد شود. در فضای اندیشمندان به نظرم هیچ کوتاهی نبوده است و فضای خوبی در حوزه متفکران ما شکل گرفته است و البته ادامه هم دارد.
وی با بیان اینکه وحدت صرفاً یک امر اندیشمندانه نیست، اظهار کرد: معتقدم وحدت اسلامی بیشتر مبحثی سیاسی است که در حوزه بین المللی و منطقه ای جهان اسلام می تواند مطرح باشد. این هدف والا تا به امروز ظهور و بروز کاملی نداشته است که یکی از دلایل آن عدم همراهی سیاست ورزان و سیاست مداران بوده است.
لک زایی گفت: نگاهی که متفکران و اندیشمندان مطرح می کنند زمانی به صورت عملی محقق می شود که در حوزه سیاست از پیشنهادهای آنان چشم پوشی نشود. البته اینکه استعمار در ایجاد اختلاف در جهان اسلام تأثیرگذار بوده است، تنها بخشی از علت عدم انسجام میان مسلمانان است، اما معتقدم جهان اسلام میتواند و باید به وحدتی همه جانبه در قالب تعاملات دو و چند جانبه و همکاری های گسترده دست پیدا کند.
وی افزود: نگاه به وحدت یک مسأله درونی جهان اسلام است که عوامل مختلفی بر آن تأثیرگذار است. مداخله نیروهای خارجی بخشی از عامل است، اما تمام آن نیست. بر اساس نگاه امام موسی صدر باید نوعی اعتماد و احترام و اعتماد و اطمینان متقابل میان ملل مسلمان ایجاد شود تا در پی آن سوء تفاهمات رفع شود و وحدت عملی تحقق یابد.
بر اساس نگاه امام موسی صدر باید نوعی اعتماد و احترام و اعتماد و اطمینان متقابل میان ملل مسلمان ایجاد شود تا در پی آن سوء تفاهمات رفع شود و وحدت عملی تحقق یابد
وی ادامه داد: اندیشمندانی مانند سید جمال الدین اسدآبادی، آیت الله بروجردی، امام موسی صدر و دیگر متفکران در فضای گفتمانی وحدت و همبستگی جهان اسلام حرکت کرده اند و با وجودی که منصب سیاسی خاصی نداشتند، اما به عنوان مسلمان وارد میدان شدند و با راهکارهایی که ارائه کردند توانستند از ابزارها و مناسبات ملل اسلام در امر وحدت دفاع کنند.
در گفتگو با مهر عنوان شد(2)
تأثیر وحدت اسلامی بر هم افزایی فکری و علمی جهان اسلام
لک زایی در مورد تأثیر رویکرد نخبگان علوم انسانی در تحقق وحدت گفت: به نظرم اندیشمندان این گستره می توانند در عرصه نظری و ارائه راهکارهایی که می تواند در انسجام میان مسلمین اثربخش باشد کمک کنند، به ویژه آن دسته از آموزه های رایجی که به مثابه یک نقطه اشتراک مطرح است. البته این بدان معنا نیست که ما نگاه علمی نسبت به وقایعی که در تمدن اسلامی و در صدر اسلام به وجود آمده نداشته باشیم و صرفاً تکیه مان بر شرایط روزگار کنونی باشد.
وی در بخش دیگری از مباحث خود گفت: ترجمه افکار نخبگان جهان اسلام به زبان های رایج در کشورهای اسلامی، نشست ها و گفت وگوهای علمی و تعاملات علمی و فکری می تواند منجر به یک رویکرد علمی در جهان اسلام شود. در این زمینه سیرۀ علمی و عملی امام موسی صدر می تواند مفید و درس آموز باشد.
این محقق ادامه داد: در زمینه مذکور قابل اشاره است که کتاب «روح تشریع در اسلام» که امروزه به صورت یک اثر مستقل به چاپ رسیده است یک سخنرانی امام موسی صدر در کنفرانسی علمی در الجزایر است. امام موسی صدر در آنجا به ارائه بحثی علمی پرداخته که از سوی حاضران که عمدتاً از علمای اهل سنت هستند با استقبال مواجه شده است. ایشان هم البته با ارائه پاسخ و ادله خود به بحث عمق و غنا بخشیده است.
وی افزود: به نظرم این حضور امام موسی صدر در مجامع علمی کشورهای مسلمان و مواجهه علمی با علمای دیگر مذاهب در پاسخ به چالش های ملل مسلمان قابل الگو برداری و بهره برداری است. درواقع آن عالم گرانقدر از پایگاه علمی یک عالم تشیع در این گونه مجامع علمی شرکت کرده و نمونه واقعی از یک تعامل و گفت و گوی علمی و فکری را ارائه کرده است، گذشته از این که امام موسی صدر در جامعه لبنان نیز به صورت عملی در پی تحقق نوعی هماهنگی و همبستگی میان مسلمانان و موحدان بوده است و برای همین منظور مبحث وحدت اذان و اقامه و برگزاری مشترک اعیاد اسلامی را در نامه خود به مفتی اهل سنت لبنان اعلام و از آن دفاع می کند.