وقتی هزاران نفر از خود مردم بانی بشوند تا اتفاقی مثل میهمانی #غدیر رقم بخورد، غربگراها با آسمان و ریسمان بافتن نگران منابع و بودجه های آن میشوند اما اگر رفقایشان به خاطر خسارتی که به کشور زدند با وقاحت تمام صد تا صد تا سکه از بیت المال بگیرند، به روی خودشان هم نمی آورند.
کانال تحلیلی شطرنج سیاست🌤🌤☀️
@shatranjsiasat
🟨 ایده منطقه ای ایران برای ثبات و امنیت غرب آسیا بخش ۱
🟡 تشدید رفت و آمدهای دیپلماتیک میان بازیگران منطقه ای بویژه ایران و عربستان سعودی، پای یک ایده قدیمی مبتنی بر گفت وگو را دوباره به میان آورده است. «مجمع گفت وگو و همکاری» طرحی است که جمهوری اسلامی پس از شکل گیری توافق با ریاض و اجرایی شدن به شکل بازگشت به روابط دوجانبه، آن را مطرح کرده و قرار است جزئیات آن پس از تدوین به ریاض، ابوظبی، دوحه، مسقط، کویت، منامه و بغداد ارسال شود. طرحی که در صورت موفقیت می تواند منطقه را پس از دهه ها تنش و تصاعد بحران وارد دوره ای از مصالحه و همکاری بر مبنای متغیرهای نوظهور کند.🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🟡 ایده ایران چیست؟☘☘☘☘☘☘☘
🟡 ایده جمهوری اسلامی ایران برای امنیت و همکاری در خلیج فارس سابقه طولانی دارد و در طول چند دهه گذشته طرح های مختلفی از جمله مجمع گفت وگوی منطقه ای، طرح صلح هرمز و امنیت دسته جمعی مطرح شده است. حتی بند هشت قطعنامه 598 مصوب سال 1367 هم از ایران و عراق و طرفین منطقه ای می خواهد که مساعی جمیله را برای حل اختلافات مدنظر قرار دهند. بندی که ابتکار دبیر کل سازمان ملل برای برگزاری نشست وزرای خارجه هشت کشور ساحلی بر مبنای آن استوار است.
🟡 با این حال جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم با شعار سیاست همسایگی و اول همسایگان طرح و ایده خود را برای تشکیل مجمع گفت وگو و همکاری بر مبنای چهار سطح ارائه داده است:
🟡 سطح اول؛ روابط دوجانبه است که در این سطح به دنبال بازگرداندن روابط به ریل سابق با بازگشایی سفارتخانه ها و کنسولگری ها، تشدید رفت و آمدهای دیپلماتیک، توسعه روابط اقتصادی و تقویت بعد گردشگری است.
🟡 سطح دوم؛ روابط منطقه ای است که ایران امید دارد با تقویت روابط در سطح دوجانبه فضای مساعدتری برای همکاری و همفکری در سطح منطقه ایجاد شود. حل سیاسی بحران های خاورمیانه از جمله در سوریه و یمن و ضرورت داشتن یک منطقه قوی برای مقابله با چالش های نوپدید اصلی است که می تواند مورد توافق سایر بازیگران قرار گیرد.
🟡 سطح سوم؛ نهادسازی در منطقه است. از یک نشست مشترک تا شکل گیری مجمع گفت وگو و در نهایت تبدیل شدن به یک سازمان منطقه ای که بتواند مسائل و معظلات منطقه را در یک سطح بالاتر مورد گفت وگو قرار دهد و ضمن راه حل بخشی به موضوعات بتواند ضمانت اجرایی هم ایجاد کند.
🟡 سطح چهارم؛ تکوین امنیت دسته جمعی با ترتیبات جدید است که حد اعلی انتظار از یک سازمان منطقه ای است. چیزی شبیه سازمان امنیت و همکاری در اروپا که پس از 20 سال گفت وگوهای امنیتی پس از کنفرانس 1973 هلسینکی توانست در سال 1994 به شکل گیری این سازمان منجر شود.
کانال تحلیلی شطرنج سیاست🌤🌤☀️
@shatranjsiasat
📣 از جیغ برای ترافیک،
تا وا مصیبتا برای بیتالمال،
تا حمله به کلانتری در زاهدان،
تا کمک به فقرا به جای جشن گرفتن
و...
هر کاری میکنند تا #جشن_غدیر را از تیتر اخبار پایین بیاورند اما کور خوانده اند.
فقط از غدیر بگویید تا بیشتر بسوزند....😎
#شطرنج باز ۳۱۳
کانال تحلیلی شطرنج سیاست🌤🌤☀️
@shatranjsiasat
💢در پیمان سعدآباد چی دادیم و چی گرفتیم؟
🗓 ۱۷ تیر سالگرد امضای پیمان سعدآباد
#خدمات_شاه
#پهلوی_بدون_روتوش
کانال تحلیلی شطرنج سیاست🌤🌤☀️
@shatranjsiasat
❣ #سلام_امام_زمانم ❣
📖 السَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمانِ...✋
🌱سلام بر تو ای مولایی که آینه مهربانی خدا هستی.
سلام بر تو و بر روزی که زمین و زمینیان را از محبت، سیراب خواهی کرد.
📚 صحیفه رضویه، زیارت امام زمان عجّل تعالی فرجه در حرم شریف امام رضا علیه السلام.
#اللهمعجللولیکالفرج
#امام_زمان 💚
کانال تحلیلی شطرنج سیاست🌤🌤☀️
@shatranjsiasat
🟣 چرا اوکراین کویت نشد؟ بخش۳ پایان
ریچاردهاس
وبگاه استراتژیست
🟠 جهان علیه تهاجم نظامی عراق به کویت اعتراض کرد. اما درباره اوکراین چنین نیست. به دلایلی، بسیاری از کشورها تمایلی به مخالفت با روسیه ندارند. هند نیز مانند دیگران اسلحه و نفت خود را میخرد و تحریمهای اقتصادی علیه روسیه را نادیده میگیرد.
🟠 علاوه بر این، توانایی آمریکا برای نظم بخشیدن به جهان بسیار کاهش یافته است، تا حد زیادی به این دلیل که اعتبار ایالات متحده نسبت به آن زمان (جنگ خلیج فارس) بسیار کاهش یافته است، که تا حد زیادی نتیجه اختلافات داخلی و مخالفت گسترده جهانی با مداخلات ایالات متحده در عراق در سال 2003 و در لیبی در سال 2011 است.
🟠 دولت جو بایدن با اصرار بر ترسیم جنگ به عنوان جنگ دموکراسی در مقابل استبداد کمک خاصی به پیروزی دموکراسی نکرد. بسیاری از نقاط جهان را به سختی میتوان دموکراتیک دانست و شاید اگر ایالات متحده به جای ساختن دوگانه دموکراسی-استبداد بر ممانعت از تهدید آزادی یک کشور از تهاجم نظامی تاکید میکرد، واکنش و حمایت بیشتری را از کشورهای جهان جلب میکرد.
🟠 ژئوپلیتیک و رقابت قدرتهای بزرگ، که در طول تاریخ رایج است، مانند درگیریهای مسلحانه بین کشورها به روزگار ما بازگشته است. مهلت کوتاه صلح برای پس از جنگ سرد به پایان رسیده است.
🟠 مهمتر از همه، شکاف میان سطح واکنش جهان به تجاوز در آن زمان و اکنون، هشداری است مبنی بر این که نظم بینالملل رو به وخامت گذاشته است. درست زمانی که جهان برای رویارویی با چالشهای رایجی مانند بیماریهای عفونی، تغییرات آب و هوا و فناوریهای نوظهور مانند هوش مصنوعی، بیش از هر زمان دیگری به وحدت نیاز دارد، دوپارهتر شده است.
🟠 وحدت یک منبع کمیاب در روابط بین الملل است. «جامعه بینالمللی» بیشتر امری تصوری و انتزاعی است. در عوض، شواهدی در حال افزایش است که دوران پس از جنگ سرد جای خود را به عصر جدیدی داده است که بیشتر با تلاطم و پراکندگی تعریف شده است تا نظم. دوران جدید ممکن است هنوز نامی نداشته باشد، اما واقعیت برای همه به طور یکسان وجود دارد.
منبع
https://www.aspistrategist.org.au/a-tale-of-two-invasions/
کانال تحلیلی شطرنج سیاست🌤🌤☀️
@shatranjsiasat
🔴 چرخ گردون روزگار از هفت ماه پیش
▪️هفت ماه پیش این روزها، قرار بود به زودی از هر درخت خیابان ولیعصر تهران یک آخوند آویزان شده باشد، سپاه در حال فرار به ونزوئلا باشد و در استادیوم آزادی ابی و شروین آهنگ «برایِ» را اجرا کنند. آنسوتر امانوئل مکرون با تمام قوا مشغول دفاع از این «انقلاب ایران» بود و با رهبران خودخواندهاش ملاقات میکرد. اینترنشنال هم هر دو دقیقه یکبار به نقل از «یک منبع آگاه» خبر فوری میرفت و بیترهبری را در آستانه تسخیر توسط معترضین نشان میداد.
▪️ اصلاحطلبان و روحانیچی ها هم به جای محکوم کردن خشونت، بمبگذاری شاهچراغ را هم «کار خودشون» میدانستند و مرتب از فروپاشی شوروی عبرت میدادند و میگفتند اگر نظام هرچه زودتر به اصلاحات اساسی دست نزند سقوط میکند. منظورشان از اصلاحات هم صراحتا بازگردندان مافیای روحانی و جهانگیری و قبیلههای وابستهشان به سر سفره رانت و امضای دوباره برجام و افایتیاف بود نه مبارزه با فساد و مقابله با نظم سرمایهدارانه هزارفامیل موجود.
▪️هفت ماه بعد، طرفداران شازده و علینژاد و اسماعیلیون، حمله به جمهوری اسلامی را متوقف کرده و مشغول دریدن خشتک یکدیگر بر سر تهمانده بودجههای آمده از دولتهای خارجی شدهاند، کومله زحمتکشان و کومله کردستان چند نفر از یکدیگر را کشتهاند، سپاه به جای فرار به ونزوئلا، موشک هایپرسونیک تست میکند و جمهوری اسلامی میلیونها نفر را به بهانه جشن غدیر به خیابانها میآورد (جشنی که در آن از زن بیحجاب به همراه سگ بغلش و جوان خالکوبی کرده تا نیروهای مذهبی و سنتی کنار هم شادمانی میکنند).
▪️ در آن سو اما مکرون درگیر شورشهای بیسابقه فرانسه است که در آن یک نسل از جوانان فرانسوی میگویند دیگر خود را فرانسوی نمیدانند. آنسوتر اصلاحطلبان به امید اینکه در انتخابات آتی مجلس چند صندلی به مثابه چند استخوان جلویشان پرت شود فتیله را پایین کشیدهاند و به اوج پیروزیشان این شده که علیز پنج ثانیه دیر جواب غنینژاد را داده و بیوی توییتر جبراییلی عوض شده و محمد مرندی شغل تشریفاتیش در دانشگاه را از دست داده.
▪️ از همه زیباتر اینکه بعد از آشتی ایران و سعودی، اینترنشنال هم «به فرموده» خیلی زیرپوستی جهت حرکت را تغییر داده و روی دعواهای اپوزیسیون تمرکز کرده، طوری که با ده دقیقه تماشای اینترنشنال مخاطب خود به خود به جمهوری اسلامی پناه میبرد. واقعا که هزار باده ناخورده در رگ تاک است.
✍علی علیزاده
کانال تحلیلی شطرنج سیاست🌤🌤☀️
@shatranjsiasat
11.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️نامزد ریاست جمهوری آمریکا:
🔻 آمریکاییها باید به خودشان بیایند، دنیا تغییر کرده، ما 750 پایگاه نظامی در 80 کشور دنیا داریم! کشورهای دیگر در پاسخ میگویند «حالا که شما اطراف ما پایگاه دارید ما هم همین کار را خواهیم کرد!»
کانال تحلیلی شطرنج سیاست🌤🌤☀️
@shatranjsiasat
🔺مدعیان ارتباط با دنیا: شانگهای خوب نیست؛ بریکس به درد نخور است؛ ارتباط با عربستان نفعی ندارد؛ چینِ کمونیست کافر است؛ روسیه دشمن ایران است؛ ونزوئلا فقیر است؛ نیکاراگوئه بی چیز است؛ آفریقا کلاس ندارد؛ سوریه مفتش گران است؛ لبنان مسخره است؛ هند گاو پرست است؛ برزیل جز فوتبال چه دارد؟
فقط غرب و آمریکا را لیس می زنیم😎
کانال تحلیلی شطرنج سیاست🌤🌤☀️
@shatranjsiasat
5.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تحلیلگر بیبیسی؛ عملیاتی نکردن مکانیزم ماشه توسط غربیها به خاطر ترس از واکنشهای ایران است!
کانال تحلیلی شطرنج سیاست🌤🌤☀️
@shatranjsiasat
❌ آزار و اذیت گسترده زنان انگلیسی در محل کار
📊 بر اساس نظرسنجی TUC(( مرکز ملی اتحادیههای کارگری))، از هر سه زن جوان تقریباً دو نفر در محل کار آزار جنسی، زورگویی یا آزار کلامی را تجربه کردهاند.
❇️ به طور کلی، تقریباً از هر پنج زن سه نفر (58٪) در محل کار مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند. این نرخ برای زنان بین 25 تا 34 سال به 62 درصد میرسد.
🔹به گفته TUC، اکثر قربانیان از ترس اینکه این موضوع مورد باور دیگران قرار نگیرد و یا به روابطشان در محل کار یا آینده شغلی آسیب وارد شود، آن را گزارش نمی کنند.
📌 زنان انگلیسی در محل کار نیز از آزار و اذیت گسترده در امان نیستند و ما نتایج فاجعه بار آزادیهای بیحد و حصر رو در این کشور مشاهده میکنیم. متاسفانه عدهای در ایران تمایل دارند، نسخهای که سالیان دراز در این نوع کشورها اجرا و نتایجش هویدا شده، در کشور ما هم اجرا بشه.
#حجاب
#واقعیات_غرب
منبع:
https://www.theguardian.com/world/2023/may/12/almost-two-thirds-of-young-women-have-been-sexually-harassed-at-work-says-tuc
کانال تحلیلی شطرنج سیاست🌤🌤☀️
@shatranjsiasat
🟩 ایده منطقه ای ایران برای ثبات و امنیت غرب آسیا بخش ۲
🟢 طرح این ایده بر مبنای چهار سطح مورد انتظار تهران طبیعتا دارای چهار بعد فرصت، تهدید و نقاط قوت و ضعف است که بویژه شناخت محدودیت ها و ملاحظات آن می تواند در موفقیت این طرح در ابعاد ایده سازی تا عملیاتی شدن بسیار موثر باشد.
🟢 گام اول در این فضا، خوانش واقع بینانه تغییرات در منطقه است. اینکه منطقه در آستانه یک تغییر بزرگ قرار دارد یا آنچه که در حال اتفاق افتادن است، بیشتر مدیریت تنش ها و منجمدسازی آنها است -که این ظرفیت را دارد تا با تغییر فضا مجددا زمینه برای بازگشت تنش ها فراهم شود- نقش مهمی در موفقیت این طرح و انتظارات و توقعات از آن دارد. در سیالیت تحولات منطقه و در نظم بده- بستان با ائتلاف های نوظهور و عمدتا دو تا چند منظوری و موقتی که محصول فروپاشی نظم پیشین و نظم یابی جدید است، نباید انتظار حداکثری از مفاهیمی چون امنیت و همکاری بین جنوب و شمال خلیج فارس داشت که ادراکات پیشینی، سوتفاهمات و اقتصادهای ناهم تکمیل بر آن غلبه دارد.
🟢 گام دوم تبیین پاسخ های همواره منفی عربستان و برخی بازیگران شورای همکاری نسبت به طرح های ایران برای امنیت سازی در منطقه خلیج فارس است. اینکه چرا ریاض ایران را برای خود تهدید تعریف کرده و اینکه چگونه بتوان این ادراک از تهدید را تغییر داد، عنصر مهمی در تبیین این وضعیت و ترسیم نقشه راه است. بنابراین چالش در این سطح شناختی است و باید نسبت به اصلاح ادراکی و گذار از این اختلال شناختی توجه ویژه ای داشت و در این مسیر حرکت کرد. هر چند نباید این واقعیت بنیادین را از نظر دور داشت که بستر روابط ایران و عربستان ماهیت رقابتی دارد و طیفی از تعارض و تضاد منافع را در بر می گیرد. بنابراین هرگونه همکاری و انتظار از سطح همگرایی باید با توجه به این عنصر در نظر گرفته شود.
🟢 گام سوم این واقعیت است که این ایده باید ابتدا به ساکن بصورت دوجانبه با عربستان سعودی به پیش برده شود و چکش کاری شده و سپس در اختیار سایر اعضای شورای همکاری قرار گیرد. طبیعتا نظر مثبت ریاض این ظرفیت را دارد که با پاسخ مثبت دیگر دولت های عرب خلیج فارس همراه شود. از اینرو طرح این ایده در سفر قریب الوقوع حسین امیرعبداللهیان به عربستان و در آینده سفر احتمالی رئیس جمهور ایران به جده می تواند حسن نیت تهران را برای تامین نظرات عربستان سعودی به دنبال داشته باشد. مضاف بر این، طرح مذکور نباید بعنوان جایگزینی برای شورای همکاری مطرح شود و باید نقش هم تکمیلی را برای آن ایفا کند. این یکی از خطوط قرمز مجموعه GCC و در راس آنها عربستان است.
🟢 گام چهارم لحاظ کردن نقش متغیرهای مداخله گر است که این استعداد را در روابط ایران و عربستان دارند که صحنه را مخدوش کرده و دچار اختلال کنند. نقش این متغیرها که از حضور ایالات متحده در مناسبات و ترتیبات امنیتی خلیج فارس تا ورود اسرائیل به شکل عادی سازی روابط با دولت های عربی را در بر می گیرد، از جمله متغیرهایی است که باید مدنظر قرار گیرد. وزن این متغیرها در شکل دهی به ادراک تهدید از جمهوری اسلامی ایران همواره پررنگ بوده و صرفا می توان نقش آنها را با گام های جدی اعتمادساز با مجموعه شورای همکاری تقلیل داد. اینکه به دنبال حذف این متغیرها و شکل دهی به یک منطقه عاری از آمریکا بود؛ نه تنها مطلوب دولت های عربی با اولویت و حساسیت اول امنیت، آنهم امنیت رژیم های حاکم نیست، بلکه می تواند به ادراک تهدید از ایران شکل جدیدی بخشد. اینکه ایران از طریق مذاکره و گفت وگو به دنبال سلطه بر منطقه است.
کانال تحلیلی شطرنج سیاست🌤🌤☀️
@shatranjsiasat