#انتقال_تجربه🧆📚
23/ یکشنبه/ اردیبهشت ماه 1403 🧆📚
.
نویسندگان عزیز؛ سلام!!✋🏻
.
✨کوفته تبریزی یکی از معروفترین غذاهای آذربایجان محسوب میشود. این غذا که از نظر طعم و شیوه پختجزء بهترین غذاهای ایرانی محسوب شده و یکی از غذاهای محلی و بومی شهر تبریز است. کوفته تبریزی از آن غذاهای سختی است که هرکسی که از خطه آذربایجان باشد یا به این غذا علاقه داشته باشد، ادعای زیادی برای پخت لذیذ و عالی آن دارد.
اگه در جمعمون کسی هست که این غذا رو بلده، طرز تهیه اون رو بگه.😋👇🏻
👈🏻برای ورود به صفحه ✨ #انتقال_تجربه ✨ و انتشار داستان/شعر و متن خودتون، وارد لینک زیر شوید!!👇🏻
https://shavaladpub.ir/community/postid/633
عضویت در گروه ایتا آفی کالا
http://eitaa.com/joinchat/3997368585Ce07d64de8c
#انتشارات_شاولد
@shavaladpub
.
😋🧆📚😋🧆📚😋🧆📚
انتشارات شاوَلَد
#چالش_هفتگی 🤔📚 25/ شنبه/ فروردین ماه 1403 🤔📚 . نویسندگان عزیز؛ سلام!!✋🏻 امروز در مورد این چالش بنوی
#چالش_هفتگی 🪐💫📚
29/ شنبه/ اردیبهشت ماه 1403 🪐💫📚
.
نویسندگان عزیز؛ سلام!!✋🏻
عُمَر خَیّام نیشابوری (نام کامل: غیاثالدین ابوالفتح عُمَر بن ابراهیم خَیّام نیشابوری) (۴۴۰ –۵۱۷ هجری قمری) که خیامی، خیام نیشابوری، عمر خیام و خیامی النّیسابوری هم نامیده شدهاست، همهچیزدان، فیلسوف، ریاضیدان، ستارهشناس و شاعر رباعیسرای ایرانی در دورهٔ سلجوقی بود. گرچه جایگاه علمی خیام برتر از جایگاه ادبی اوست و لقبش «حجّهالحق» بودهاست، ولی آوازهٔ وی مدیون رباعیاتش است که شهرت جهانی دارد. رباعیات خیام به بیشترِ زبانهای زنده دنیا برگردانده شدهاست. آوازهٔ وی در غرب بهطور مشخص بیشتر مدیون ترجمهٔ ادوارد فیتزجرالد از رباعیات او به زبان انگلیسی است.
چالش امروز، انتخاب بهترین رباعی از خیام هست که شنیدهاید...
👈🏻برای ورود به صفحه ✨ #چالش_هفتگی ✨ و انتشار داستان/شعر خودتون، وارد لینک زیر شوید!!👇🏻
https://shavaladpub.ir/community/postid/634
.
عضویت در گروه ایتا آفی کالا
http://eitaa.com/joinchat/3997368585Ce07d64de8c
#انتشارات_شاولد
@shavaladpub
.
🪐💫📚🪐💫📚🪐💫📚
#انتقال_تجربه🥘📚
30/ یکشنبه/ اردیبهشت ماه 1403 🥘📚
.
نویسندگان عزیز؛ سلام!!✋🏻
.
✨قوزی (غذای عراقی)
این غذا به دلیل وجود گوشت و آجیل در مواد اولیه آن، از غذاهای مجلل و محبوب در کشور عراق محسوب میشود. قوزی همچنین در بین کشورهای عربی حوزه خلیجفارس مشترک است و در کشورهایی همچون لبنان و دوبی نیز سرو میشود. مواد اولیه آن شامل گوشت بره (برخی بر اساس طبع خود از گوشتهای دیگر هم استفاده میکنند)، برنج، بادام یا آجیل، کشمش، ادویه و سبزیجات معطر است.
این غذا عموماً در مناسبتها یا مهمانیهای مهم و رسمی خانوادگی سرو میشود. در تهیه آن گوشت بره با سبزیجات معطر، ادویه و آجیل پر میشود و در مدت زمان طولانی و به صورت آهسته میپزد. در برخی مناطق اجازه میدهند تا چندساعتی بره شکم پر با مواد داخل آن بماند و پیش از پخت خوب مزهدار شود. این غذا به همراه کشمش و آجیل بو داده شده بر روی برنج سرو میشود.
یکی از دوستانی که به عراق سفر کرده بود، خیلی از این غذا تعریف میکرد. اگه طرز تهیه این غذای عراقی رو بلدید، به اشتراک بگذارید.😋👇🏻
👈🏻برای ورود به صفحه ✨ #انتقال_تجربه ✨ و انتشار داستان/شعر و متن خودتون، وارد لینک زیر شوید!!👇🏻
https://shavaladpub.ir/community/postid/637
عضویت در گروه ایتا آفی کالا
http://eitaa.com/joinchat/3997368585Ce07d64de8c
#انتشارات_شاولد
@shavaladpub
.
😋🥘📚😋🥘📚😋🥘📚
#مسائل_روز 📚
3 / چهارشنبه/ فروردین ماه 1403📚
3/3/3
.
#مسائل_روز این هفته؛
«خدمت به خلق» از والاترین مظاهر عبادت است
«من سعی فی حاجه أخیهِ المـؤمن فکأنّما عبد الله تسعه آلاف سنه صائماً نهاره، قائماً لیله»؛(بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۳۱۵، ح ۷۲) هر فردی که در برآوردن نیاز برادر مؤمنش تلاش کند، گویا نُه هزار سال خداوند را عبادت کرده، در حالی که روزها را روزه دار و شب ها را شب زنده دار بوده است.
برگزیدگان الهی، انبیا و معصومان، خدمت گزارترین افراد به مردم خواهند بود؛ زیرا آنان اسوه و شاخص اند و درخت کمال به بالنده ترین شکل در وجودشان سر به فلک کشیده است. آیه الهی خطاب به پیامبر اکرم(ص) را به یاد آوریم که می فرماید: (وَاخْفِضْ جَنَاحَکَ لِمَنْ اتَّبَعَکَ مِنْ الْمُؤْمِنِینَ)؛ (شعرا(۲۶): ۲۱۵) پر و بال خود را برای مؤمنانی که پیرو تو هستند، بگستران.
کم نبودهاند افرادی که در زندگی، خدمات اجتماعی آنها را دیدهایم و در یک نگاه کلی، جمعبندی کردهایم که آن فرد توان خودش را در راه خدمت به دیگران خوب بکار برده است.
حادثه اخیر برای هیأت دولت، میتواند بهانهای باشد برای ذکر خاطراتی از افرادی که در نگاه ما در راه خدا، دین، کشور، مردم و ارزشها خدمت کردهاند.
اینجا دست برای قدردانی باز است...
لینک ورود به تالار سرفصل👈🏻 "مسائل روز" و موضوع 🍃چهارشنبه این هفته:
https://shavaladpub.ir/community/postid/638
#انتشارات_شاولد
@shavaladpub
🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂
#چالش_هفتگی 🇮🇷📚
5/ شنبه/ خرداد ماه 1403 🇮🇷📚
.
نویسندگان عزیز؛ سلام!!😍✋🏻
ادبیات پایداری شاخهای از ادبیات است که تحت تأثیر شرایطی مانند اختناق، استبداد داخلی، جنگ، اشغال نظامی و سرکوب آزادیهای اجتماعی و… نوشته میشود بهواسطه مضمون و درونمایهاش که ایستادگی در برابر جریانهای ضد آزادی و مبارزه بر علیه ظلم است، شناخته میشود. بیان دردمندی قشرهای ضعیف اجتماع که قربانی نظام استبدادی شدهاند، القای امید به ایستادگی برای رهایی، ارج نهادن به جانباختگان راه آزادی و نوید دادن پیروزی در آینده، از جمله مضمونهای مشترک در آثاری است که در دستهٔ ادبیات پایداری طبقهبندی میشوند. دغدغهٔ اصلی نویسندگان این آثار، بیهویت شدن نسلی است که منفعتطلبی و رفاه، او را از توجه به رنجهای مردم خود بازمیدارد. نویسندگان با دفاع از وطن و طرح نمادهای اسطوره ای برای بهتر شدن وضع کشور، تلاش میکنند. ادبیات پایداری، هم در قالب شعر و هم در قالب نثر ظهور و بروز مییابد.
در صورتی که متن/شعری در این باره تحریر کردهاید، در چالش امروز به اشتراک بگذارید...
👈🏻برای ورود به صفحه ✨ #چالش_هفتگی ✨ و انتشار داستان/شعر خودتون، وارد لینک زیر شوید!!👇🏻
https://shavaladpub.ir/community/postid/639
.
عضویت در گروه ایتا آفی کالا
http://eitaa.com/joinchat/3997368585Ce07d64de8c
#انتشارات_شاولد
@shavaladpub
.
🇮🇷✨🇮🇷✨🇮🇷✨🇮🇷✨
#انتقال_تجربه🍪📚
6/ یکشنبه/ خرداد ماه 1403 🍪📚
.
نویسندگان عزیز؛ سلام!!✋🏻
.
✨شیرینی ها انواع مختلفی دارند و در دو نوع تر و خشک هستند. برخی شیرینی های خشک در همه جای کشور رایج هستند و برخی فقط متعلق به نقاط خاصی از کشور هستند و نوعی شیرینی محلی و سوغات یک شهر محسوب می شوند مانند شیرینی نان فسایی. یکی از شیرینی های خوشمزه که برای پذیرایی از مهمانان در مجالس و یا اعیادی مانند نوروز و ...بسیار مناسب بوده و بسیار خوشمزه است و بافتی مابین شیرینی نخودچی و شیرینی آردی دارد ، شیرینی نان فسایی است.
این شیرینی دستورهای پخت مختلفی دارد و برخی از دستورهای ان نیاز به استراحت خمیر دارد و برخی نیاز به استراحت ندارد. اما در بین دستورهای مختلف تهیه و پخت این شیرینی ، دستوری که نیاز به استراحت دارد از نظر مزه و بافت بسیار عالی تر از بقیه دستورها است. این شیرینی با مواد اولیه ای ارزان قیمت و در دسترس در همه خانه ها به راحتی قابل درست کردن است و طرز تهیه ان خیلی اسان است و می توان ان را برای ایام خاص درست کرد.
اگر طرز تهیه دستوری که نیاز به استراحت دارد را بلدید، به اشتراک بگذارید.
😋👇🏻
👈🏻برای ورود به صفحه ✨ #انتقال_تجربه ✨ و انتشار داستان/شعر و متن خودتون، وارد لینک زیر شوید!!👇🏻
https://shavaladpub.ir/community/postid/640
عضویت در گروه ایتا آفی کالا
http://eitaa.com/joinchat/3997368585Ce07d64de8c
#انتشارات_شاولد
@shavaladpub
.
😋🍪📚😋🍪📚😋🍪📚
هدایت شده از خبرنامه شاعران
رویداد ادبی وعده صادق امین به منظور زمینه سازی جهت کنشگری ادبی و شعری در خصوص آرمان آزادی قدس شریف و دفاع از مردم مظلوم فلسطین و با رویکرد استقبال از شعر «امین» (شعر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در خصوص عملیات وعده صادق) در دو بخش ترکی و فارسی برگزار شد که نفرات برتر این رویداد بعد از بررسی ١٣٠ اثر رسیده به دبیرخانه مورد تجلیل گرفتند.
گفتنی است جمشید علیزاده، محمد رضا بحری و ایوب شهبازی هیئت داوری این رویداد ادبی بودند که آثار
ناصر دوستی از زنجان (نفر برتر بخش ترکی)
پروین جاویدنیا از شیراز،
معصومه سادات شاکری از نیشابور
(نفرات برتر بخش فارسی)
و الیاس ملک پور از تبریز (اثر قابل تقدیر)
را بعنوان برگزیدگان این رویداد ادبی انتخاب نمودند.
#آذربایجان_شرقی
#تبریز
ادامه خبر:
https://www.google.com/amp/s/www.mehrnews.com/amp/6129058/
@khabarnameshaeranshiz🔻
عضو شوید 👈 خبرنامه شاعران
انتشارات شاوَلَد
رویداد ادبی وعده صادق امین به منظور زمینه سازی جهت کنشگری ادبی و شعری در خصوص آرمان آزادی قدس شریف و
تشکر به خانم پروین جاویدنیا از نویسندگان خوب و توانمند انتشارات شاولد
ان شاء الله همیشه موفق و موید باشید🙏🌹
https://survey.porsline.ir/s/RzJvLMJ لینک ثبت نام دوره آموزشی داستان نویسی هفت اقلیم .این دوره به صورت اردوی سه روزه برگزار می گردد.
دومین رویداد فرهنگی ادبی "میز نقد"
بررسی کارنامه ادبی نویسندگان استان فارس
نقد دوم: بررسی کارنامه ادبی خانم فاطمه فروتن
منتقد و مجری: سندی مؤمنی
🕓زمان: شنبه ۳۰ تیر ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۷
🏛مکان: شیراز – چهارراه حافظیه – اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس - اتاق گفتگو
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس
مؤسسه فرهنگی هنری آفتاب مهر صبا
قرارگاه شهید آوینی
#میز-نقد #نویسندگان-فارس #کتاب #اداره-کل-فرهنگ-و-ارشاد-اسلامی-فارس #قرارگاه-شهید-آوینی #فاطمه-فروتن #سندی-مؤمنی #آفتاب-مهر-صبا
🔰به مناسبت بزرگداشت استاد مهدی آذریزدی و روز ادبیات کودک و نوجوان؛
نشست های تخصصی «قصه های شیرین» در فارس برگزار می شود
💠سلسله نشستهای «قصه های شیرین» شامل سه کارگاه تخصصی آنلاین با موضوع ادبیات کودک و نوجوان در استان فارس اجرا می شود.
🌐B2n.ir/j56404
🔊 @farspl
📢 #اعلان | نمایشگاه تخصصی کتاب و بازیهای فکری کودک و نوجوان
📔گلچینی از بهترین کتابها و بازیهای فکری کودک و نوجوان
📙به همراه مشاوره برای بهترین انتخاب
📗با حضور صفا معینی، نویسنده، قصهگو و مروج کتاب کودک و نوجوان
📅 ۱۷ تا ۲۴ تیرماه
🕰 ساعت ۸:۰۰ تا ۱۸:۰۰
📌بلوار میرزای شیرازی، انتهای بوستان علوی، فرهنگسرای خانواده (علوی) •┈┈•••✾•••✾•••┈┈•
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 لینک دعوت کانال فرهنگسرای علوی
ایتا 👇 https://eitaa.com/farhangsara_alavi_shz
بله👇
https://ble.ir/farhangsara_alavi با ما همراه باشید ...
👇اینستاگرام
https://www.instagram.com/farhangsara.khanevadeh.shiraz
... باما همراه باشید
کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا
حسین باید شهید می شد!
خدا اگر می خواست می توانست حسین را نیز مانند ابراهیم از مهلکه نجات دهد، اما سناریو حسین را خدا جور دیگری نوشته بود، حسین و خانواده اش باید با آن وضع شهید می شدند تا انسان آن زمان در مقام انتخاب قرار گیرد که طرف حسین باشد یا طرف یزید؟!
انسان بدون امتحان شدن رها نمیشود ، آدم و حوا با گندم امتحان شدند که آیا تسلیم خدا هستند و یا تکبر می ورزند ؟!
شیطان امتحان شد و از فرمان خدا سرپیچی کرد و تکبر کرد و گفت من از آتشم و انسان از خاک، پس آدم را سجده نکرد!
ابراهیم با ذبح اسماعیل امتحان شد و قبول شد وگرنه خدا که نیازی ندارد به قربانی!
داستان ظلم به علی، معرکه ی انتخاب مردم زمانش است.
مردم غزه باید به سخت ترین شکل شهید شوند تا انسان به خود آید و امتحان شود، وگرنه خدا می تواند اسرائیل را در چشم بر هم زدنی محو کند و دلیل علمی هم ضمیمه کند.
هر روز عاشوراست و ما هر روز در معرض انتخاب بین حق و باطل هستیم و باید انتخاب کنیم ، اسماعیل خود را ذبح کنیم هر چند دوستش داریم و از گندم آدم دوری کنیم هر چند گرسنه ایم.
دانشگاه شریف برگزار میکند:
دوره «برنامهنویسی پایتون و خلاقیت الگوریتمی»
✅️ تمام محتوای این دوره شامل ویدئوی کلاسها، تمرینهای نظری و عملی «به صورت #رایگان» به همهی دانشآموزان ایران تقدیم میشود:
✅️ آدرس ورود:
https://www.learn-python.ir/
✅️ بیش از ۱۱۰ استاد، دانشجو و دانشآموختهی دانشگاه شریف و سایر دانشگاههای داخل و خارج ایران در تهیهی محتوا و برگزاری آن مشارکت داشتند.
✅️ علاوه بر دانشآموزان #متوسطه، این دوره مناسب همهی افرادی است که میخواهند برای نخستین بار برنامهنویسی یاد بگیرند و از چالشهای زیبا لذت ببرند.
✅️ گذراندن این دوره و انجام تمرینهای نظری و عملی آن با تلفن همراه امکانپذیر است و نیازی به استفاده از لپتاپ یا کامپیوتر نیست.
#معلم_قوی #مدرسه_قوی #ایران_قوی
═════❁💠❁═════
مولانا وقتی دعا میکرد
۱. دعا برای مولانا خیز برداشتن به سمت خداست. کوششی از عُمق جان است برای تماس با خداوند. تپیدن و جنبش ماهیِ به خاک افتاده است برای بازگشت به دریا. دعا برای او یک جهتگیری وجودی است طوری که نه تنها زبان، که سراسر اقلیم جان او دعا شود و در آتش اشتیاق خدا بسوزد:
ز بس دعا که بکردم دعا شده است وجودم
که هر که بیند رویم دعا به خاطرش آید
مولانا،،،نیایش را «تمرین دائمی ایمان» میدانست. ممارست و کوششی مستمر برای حفظ و پرورش پیوند با خدا. در نگاه مولانا نیز دعا کارکرد مشابهی دارد. به باور او دعا تلاش برای غلبه بر فروبستگی است. گشودن خود رو به خداست:
اگر دعا نکنم لطف او همی گوید:
که سرد و بسته چرایی؟ بگو! زبان داری
اگر دعا نکند «سرد» و «بسته» میمانَد. با دعا کردن میکوشد تا دریچههای جان خود را رو به خدا بگشاید و با گذر از فروبستگی به «گشادِ اندرون» دست یابد. وقتی به جانب خدا که نور جهان است خود را میگشاید از «سرما» خلاصی مییابد. نیایش در نگاه مولانا راهی است برای کنار زدن پردههای غفلت و بیرون آمدن از وضعیت غیبت به مرحلهی حضور. فیلسوف و عارف مسیحی اوایل قرون وسطی گفته است:
«کسی که در قایقی نشسته و طنابی را که از صخرهای به طرفش پرت شده میگیرد و میکشد، صخره را به طرف خود نمیکشد بلکه خودش و قایق را به صخره نزدیک میکند.»(به نقل از کتاب نیایش، فریدریش هایلر)
گویا دعا نزد عارفان کارکرد نربان را دارد که میتوان به مدد آن ارتفاع گرفت. از زبان خداست که میگوید:
اگر چه بام بلند است آسمان، مگریز
چه غم خوری ز بلندی چو نردبان کردیم
ما در نیایش و دعا دربارهی خدا حرف نمیزنیم، بلکه با خدا حرف میزنیم و او را «تو» خطاب میکنیم. دعا تلاشی است برای عبور از خدای غایب که دربارهاش حرف میزنند به خدایی حاضر که طرف گفتوگو است. عبور از «او» به «تو». هر چه دربارهی خدا حرف میزنیم، دربارهی «او» حرف میزنیم، تنها در دعاست که خدا به «تو»یِ زندگی ما بَدَل میشود و ما امکان تماس با او را مییابیم. از اینروست که در داستان موسی و شبان، خدا موسی را عتاب میکند که تو بندهی ما را از ما جدا کردی. شبان در مقام وصل و تماس بود چرا که سرگرم گفتگو با خدا بود، اما تو با سخن گفتن دربارهی خدا شبان را از اقلیم وصل و تماس به وادی فصل کشاندی. به وادی حرف زدن دربارهی خدا.
۲. خدا انسان را به دعا فراخوانده است و شیوه دعا کردن را نیز به او آموخته است. به چشم مولانا این نکته حائز اهمیت بسیار است چرا که بیانگر عشق خدا به آدمی است و به تعبیر بایزید بسطامی گواه آن است که «خود اول او مرا خواسته بود».
مولانا میگوید:
«این طلب در ما هم از ایجاد توست»، «هم ز اول تو دهی میلِ دعا»، «این دعا را هم ز تو آموختیم» و «این دعا هم بخشش و تعلیم توست». تو در ما ذوق دعا کردن انگیختهای، پس به حقِ این لطف عشقآمیز، دعای ما را اجابت کن: «چون دعامان امر کردی ای عُجاب
این دعای خویش را کن مستجاب»
مولانا توجه دارد که بذر اشتیاق را خدا در سینهی انسانها کاشته است و این موهبت را گواه عشق او میداند و به آن متوسل میشود:
«ای دعا از تو اجابت هم ز تو»؛ «حُرمت آنکه دعا آموختی
در چنین ظلمت چراغ افروختی»
مولانا میکوشید تا اجابت و «لبیک» خدا را در نفس نیایش و دعای خود دریابد. لبیکی که اگرچه شنیده نمیشود اما چشیدنی است:
«هست لبیکی که نتوانی شنید لیک سر تا پای، بتوانی چشید». بیدار شدن آن سوز و درد درونی که خود را در نیایش آشکار میکرد در نگاه مولانا «پیکی» از سوی خدا بود: «آن نیاز و درد و سوزت، پیک ماست» و در لایهی زیرین نیایشهای سوزمند ما، اجابتها خدا جاری است: «زیر هر یا رب تو، لبیکهاست»
میگوید خدا در من این میل و طلب را برانگیخته تا زبان به نیایش او تر کنم و اوست که چون آهنرُبایی پولاد دل ما را به جانب خویش میکشد:
پولادپارههاییم، آهنرُباست عشقت
اصلِ همه طلب تو در خود طلب ندیدم
اما دعایی که گواه اجابت خداست، دعای سرد و تقلیدی نیست. دعای دردمندانه است:
درد آمد بهتر از مُلک جهان
تا بخوانی مر خدا را در نهان
خواندن بیدرد، از افسردگی است
خواندن با درد، از دلبردگی است
(مثنوی، دفتر سوم)
۳. از آنجا که مهمترین یا تنها مانع پیوند ما با خدا خودِ دروغین یا نفسِ ماست، تمنای درونی مولانا نیز که در آینهی دعاهای پرسوز او نمایان است غالباً معطوف به رهایی از بند نفس است:
دست گیر از دست ما، ما را بخر
پرده را بردار و پردهی ما مَدَر
باز خر ما را از این نفس پلید
کاردش تا استخوان ما رسید
(مثنوی، دفتر دوم)
ای خدا بگمار قومی روحمند
تا ز صندوق بدنمان وا خرند
(مثنوی، دفتر ششم)
🟠دوره مجازی آموزش شعر کلاسیک
💠مدرس: محمدقریشی
🔸پنج جلسه
🔸به صورت مجازی
🟡سرفصلهای آموزشی:
▪️_مقدمهای بر زیباشناسی شعر
▪️_واژه گزینی
▪️_آرایههای ادبی
▪️_موسیقی در شعر
▪️_زیست شاعرانه
🔹لینک ثبت نام و کسب آگاهی بیشتر در واتسآپ:
https://wa.me/989336341661
لینک ثبت نام در ایتا:
@mohamadghorayshi
🗓 برگی از تقویم تاریخ 🗓
۱۲ شهریور سالروز درگذشت رئیسعلی دلواری و روز "مبارزه با استعمار"
(زاده سال ۱۲۶۱ تنگستان -- درگذشته ۱۲ شهریور ۱۲۹۴ بوشهر) قهرمان مبارزه با استعمار
روستای دلوار، بندر كوچكی است در پنجاه كیلومتری بوشهر كه مركز یكی از بخشهای ساحلی شهرستان تنگستان است. واژه دلوار به معنای "دلاور" است كه گاه "دلبار" هم گفته میشود و شغل مردم دلوار اغلب ماهیگیری و سفر بهشیخ نشینهاست. موقعیت دلوار بهگونهای است كه كشتیهای بزرگ میتوانند در ساحل آن پهلو بگیرند و به همین لحاظ در مقاطعی از تاریخ ایران نامی از آن گفته شده است.
بندر دلوار كه جمعیت آن حدود ۷۰۰ نفر بوده است، بزرگترین نقش را در دفاع از خاك ایران در سال ۱۹۱۴م( ۱۳۳۳ق) در مقابل حمله دوم قوای انگلیس داشت.
رئیسعلی فرزند رئیسمحمد، در عصر مشروطیت، جوانی ۲۴ ساله، بلند همت، شجاع، در راستی و درستی كم مانند و به میهندوستی معروف بود و اگرچه سواد و معلومات كافی نداشت، اما پاكی و سرشت و صفات خوب او زبانزد اطرافیان بود.
او پس از این كه قوای انگلیس، بوشهر را بهتصرف درآورد، بهمقابله با تجاوزگران پرداخت و شكستهای سنگینی بر آنان وارد كرد.
پس از اشغال بوشهر در رمضان سال ۱۳۳۳ق، نیروهای انگلیسی قصد تصرف دلوار را داشتند. محلی كه پیش از آن، چند بار سربازان انگلیسی به آنجا یورش برده و هربار طعم تلخ شكست را چشیده بودند. وی همراه با یارانش علیه اشغالگران وارد نبرد شد و نیروهای متجاوز را كه قریب به پنج هزار نفر بودند، تارومار کرد. قیام مردم تنگستان بر روی هم هفت سال بهطول انجامید و در این مدت، دلیران تنگستان، دو هدف عمده را دنبال میكردند: پاسداری از بوشهر، دشتستان و تنگستان بهعنوان منطقه سكونت و جلوگیری از نفوذ قوای بیگانه به درون سرزمین ایران و دفاع از استقلال میهن. با کودتای ضد انقلابی لیاخوف روسی، علیه مشروطهخواهان ۱۳۲۶ق و بمباران مجلس شورایملی و استقرار دیکتاتوری محمدعلیشاه قاجار، رئیسعلی به همراه مرتضی علمالهدی اهرمی به مبارزه علیه استبداد صغیر پرداخت. در سال ۱۳۲۷ق با کمک تفنگچی تنگستانی، بوشهر را از عناصر مستبد وابسته به دربار محمدعلیشاه پاک کرد و اداره گمرک و انتظامات و دیگر ادارات را تسخیر کرد. این کار دلیران تنگستان بر انگلیسیها که اداره گمرک را در اجاره داشتند گران آمد و آنان برای تضعیف مشروطهخواهان و استمرار سلطه بر اقتصادی و سیاسی جنوب ایران به جنگ با دلیران تنگستانی پرداختند و در این راه از دیگر خوانین جنوب ایران یاری جستند. جنگ میان رئیسعلی و دلیران تنگستان از یک سو و انگلیسیها و خوانین متحد آنان از سوی دیگر بهطور پیاپی و پراکنده تا شوال ۱۳۳۳ق ادامه یافت و انگلیسیها نتوانستند بر رئیسعلی و یارانش تفوق یابند، تا این که در گیرودار حمله انگلیسیها به بوشهر در هنگامی که رئیسعلی در محلی به نام «تنگک صفر» قصد شبیخون به قوای انگلیسیها را داشت، از پشت مورد هدف گلوله یکی از همراهان خائن قرار گرفت و در دم به شهادت رسید.
مبارزات رئیسعلی دلواری برگ زرین دیگری در تاریخ مقاومت دلیر مردان ایران در مبارزه با استعمار است
به شوند دلاوریهای این مبارز نامدار، با مصوبه شورای عالی از سال ۱۳۸۹ خورشیدی در سالنمای ملی ایران به نام «روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس» نامگذاری شده است. ...
🔥
🏆