eitaa logo
محمدرضا شایق
961 دنبال‌کننده
98 عکس
98 ویدیو
6 فایل
عضو هیأت علمی دانشگاه یزد مدرس حوزه و دانشگاه **این کانال توسط ادمین اداره می‌شود** وبسایت شخصی: shayeq.ir اینستاگرام: https://instagram.com/shayeq.ir تلگرام: ‌t.me/shayeq_ir ایتا: @shayeq_ir روبیکا: Rubika.ir/shayeq_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
45.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تفسیر سوره حجرات محمدرضا شایق جلسه 2 آیه 2 - قسمت اول : اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد صدايتان را بلندتر از صداى پيامبر مكنيد و همچنانكه بعضى از شما با بعضى ديگر بلند سخن مى‏ گوييد با او به صداى بلند سخن مگوييد مبادا بى‏‌آنكه بدانيد كرده ‏هايتان تباه شود @shayeq_ir @HedayatGroup1395
J2-TA2_1.mp3
4.01M
تفسیر سوره حجرات محمدرضا شایق جلسه 2 آیه 2 - قسمت اول : اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد صدايتان را بلندتر از صداى پيامبر مكنيد و همچنانكه بعضى از شما با بعضى ديگر بلند سخن مى‏ گوييد با او به صداى بلند سخن مگوييد مبادا بى‏‌آنكه بدانيد كرده ‏هايتان تباه شود لینک کلیپ تصویری : https://aparat.com/v/Nl0ng @shayeq_ir @HedayatGroup1395
35.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تفسیر سوره حجرات محمدرضا شایق جلسه 3 آیه 2 - قسمت دوم : اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد صدايتان را بلندتر از صداى پيامبر مكنيد و همچنانكه بعضى از شما با بعضى ديگر بلند سخن مى‏ گوييد با او به صداى بلند سخن مگوييد مبادا بى‌‏آنكه بدانيد كرده ‏هايتان تباه شود @shayeq_ir @HedayatGroup1395
J3-TA2_2.mp3
3.12M
تفسیر سوره حجرات محمدرضا شایق جلسه 3 آیه 2 - قسمت دوم : اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد صدايتان را بلندتر از صداى پيامبر مكنيد و همچنانكه بعضى از شما با بعضى ديگر بلند سخن مى‏ گوييد با او به صداى بلند سخن مگوييد مبادا بى‏‌آنكه بدانيد كرده ‏هايتان تباه شود لینک کلیپ تصویری : https://aparat.com/v/hLDmd @shayeq_ir @HedayatGroup1395
پاسخی به نقد آقای دکتر ایمان رحیمی پور (قسمت اول) بسم الله الرحمن الرحیم آقای دکتر ایمان رحیمی پور عضو هیئت علمی دانشگاه، نقدی بر بیانیه اینجانب نوشته است که به صورت اجمالی نکاتی را می گویم. ایشان گفته به دلیل این که علم حقوق تخصص ایشان است این نقد را نوشته (و تلویحا فهمانده که بنده و آقای مهدوی نژاد چون علم حقوق نمی دانسته‌ایم در این قضاوت به خطا رفته‌ایم). و در این عبارت ایشان چند نکته است، از جمله: -آیا کسی که رشته حقوق نخوانده از تشخیص حقوق ناتوان است؟ امام خمینی و مقام معظم رهبری و صدها مثل آنان رشته حقوق نخوانده اند آیا اینها حقوق نمی‌دانستند؟! -و آیا فقه اسلام ناب چیزی از حقوق کم و ناقص دارد که حقوق غربی بخواهد آن را کامل کند؟ -زیگرید هونکه محقق غربی در کتاب فرهنگ اسلام در اروپا اعتراف می کند که آنچه ما از دانش داریم از مسلمین و منابع اسلامی است و استاد محقق داماد که از اساتید مطرح علم حقوق است در مقدمه جلد سوم قواعد فقه اعتراف بزرگان غربی را اجمالا آورده، ایشان می گوید تمام اصول حقوق بین الملل و ارکان آن مثل قاعده شخصی بودن جرم، برائت، مساوات قانونی و امثال آن از منابع اسلامی به حقوق غربی راه یافته است. غربی ها مال خود ما را آب و رنگ کرده و بعد از تطبیق با مبانی فرهنگی خود، با ناز و تفاخر به خود ما عرضه می کنند! - ایشان قانون اساسی را محور دانسته؛ بسیار خوب، در اصل چهارم قانون اساسی تصریح شده که تمام قوانین و مقرارت (و به تبع آن احکام صادره) در نظام اسلامی باید منطبق بر موازین اسلامی باشد. با این وصف چگونه کسانی که فقط حقوق غربی خوانده و تخصصی در فقه اسلامی ندارند می‌خواهند مدافع و مجری احکام اسلام باشند و موجودیت آنها در این منصب چگونه با اصل چهارم قانون اساسی (که ام الاصول در نظام اسلامی و حاکم بر تمام قوانین است) جور در می آید؟ چگونه بدون تخصص در فقه اسلامی می توان احکام اسلام را جاری کرد؟ ادعای تخصص این نویسنده قبل از اثبات مدعای وی آن را ابطال می‌کند. علت اصلی مشکل همین جا است. تخصص پزشک با مشکل مریض تناسب ندارد. اگر مسئولان بالای قضایی افرادی را در مقام دادستانی و معاونت آن قرار می دادند که احاطه بر موازین اسلام داشته باشند این مشکلات درست نمی‌شود. اتفاقا اعتراض اصلی ما هم همین است که حضراتی که در این رابطه مسئولیت دارند واقعا در مبانی محکم قرآن و سنت در موضوع امر به معروف و نهی از منکر و سایر حدود الهی تخصص ندارند. و به اتفاق فقها قاضی باید مجتهد مطلق باشد و این متصدیان در این معارف، ورود جدی کلاسیک هم نداشته اند چه رسد به تخصص. و اگر اظهار نظر بدون تخصص بد است صادر کردن حکم بدون تخصص بدتر است. مشکل واقعی از همین ناحیه است. و ای کاش این نویسنده که معتقد به این است که نظر دادن بدون تخصص ناصواب است(و این فی نفسه حرف درستی است) بجای نقد سخنان فردی مثل بنده که به اندازه عمر ایشان در حوزه و دانشگاه تحصیل و تدریس کرده و دانشجویان دوره دکترای حقوق که بعضا قاضی بوده‌اند پای درسش نشسته‌اند ، به همفکران خود که هیچ تخصصی ندارند ، نه فقه میدانند نه حقوق ولی نظر می دهند اما موافق نظر ایشان حرف می زنند یاد آور می‌شد که نظر دادن بدون تخصص روا نیست و آیه سوره اسراء (ولا تقف ما لیس لک به علم) را برای آنها می‌خواندند. نویسنده نقد، ما را بارها متهم به مغالطه کرده است. و از آنجا که ایشان در علم منطق و نیز احکام دین و مبانی عمیق آن (که طبق قانون اساسی باید همه قوانین منطبق بر آن باشد) تخصص نداشته از جایی که خود متوجه نبوده به چاله مغالطه افتاده است. وگفته اند از بزرگترین عیوب آن است که عیبی بر دیگران وارد کنی که خود بدان مبتلایی و بزرگتر از آن این است که عیب خود را به دیگری نسبت بدهی. به فرض، ناهی از منکر ابتدا سیلی زده (که قطعا اینطور نبوده است) آیا در علم حقوق که ایشان در آن تخصصی دارد مجازاتش این است که دسته جمعی او را کتک بزنند (به طوری که بستری شود و پزشک بگوید به ستون فقرات و گردن او آسیب وارده شده) و حجابش را سلب نمایند؟! اگر این نبوده پس چرا قاضی، فاعلان منکر را محکوم کرده و مسئولان، چند روز برای رضایت گرفتن از صاحب حق به او فشار آورده‌اند و حالا که رضایت زوری گرفته شده و خیالشان از این بابت راحت شده به جای تشکر، هجوم علیه ناهیان از منکر را شروع کرده اند؟ -این که این استاد گفته من کلی گویی کرده و اسم افراد را نیاورده‌ام و به این دلیل آبروی همه را در معرض هتک قرار داده‌ام به ما بگویند با کدام مبنای حقوقی که تخصصش را دارند این حرف را می‌زنند؟ ادامه مطلب.... @shayeq_ir
پاسخی به نقد آقای دکتر ایمان رحیمی پور (قسمت دوم) -اگر این مدعا درست باشد باید اعتراف کرد که نعوذ بالله خداوند هم علم حقوق نمی‌دانسته که در قرآن در موارد بسیاری، جرائم آحادی از اصحاب رسول خدا را بدون ذکر اسم بیان فرموده و آبروی عموم اصحاب رسول الله را در معرض خدشه قرار داده است. مثل آیات 75، 79، 81، 98، 101 و 124 سوره توبه؛ این فقط در یک سوره است. این شیوه در قرآن فراوان بکار رفته است! -همان طور که بیان شد این نظام، ولایی و اسلامی است و طبق اصل چهارم قانون اساسی نه تنها تمام قوانین در این نظام باید منطبق بر موازین شرع باشند بلکه سایر اصول قانون اساسی نیز باید منطبق بر مبانی و موازین اسلام باشند لذا اصل چهارم حتی بر سایر اصول قانون اساسی نیز حاکم است. با این مقدمه اگر مسئولان محترمی که درگیر پرونده بودند به جای تخصص در علم حقوق غربی یا حداقل در کنار آن، تخصص در مبانی و مسائل و احکام اسلام نیز داشتند متوجه می شدند که فاعلان منکر مزبور مستحق چهار مجازاتند. اول کشف حجاب که به نصّ قرآن و روایات گناه کبیره مسلم است و فاعل آن باید تعزیر شود. و در قانون نیز بعنوان جرم تصریح شده است. دوم حق خصوصی ناهی از منکر که مورد ضرب و جرح اینها واقع و راهی بیمارستان شده و آسیب جدی دیده است که البته با اصراری شبیه اجبار رضایت آنها را گرفته‌اند. سوم اینکه تعرض به ناهی از منکر یک جرم عمومی است که قابل عفو نیست و این حکم اسلام در ماده هفتم قانون حمایت از آمران به معروف تصریح شده است. (ماده ۷ـ مجازات اشخاصی که مبادرت به اعمال مجرمانه نسبت به آمر به معروف و ناهی از منکر نمایند، قابل تخفیف و یا تعلیق نیست و صدور حکم مجازات قابل تعویق نمی باشد.) و چهارم اینکه چادر خانم جعفری توسط این مهاجمان برداشته شده و حتی وضع طوری بوده که اگر روسری خود را محکم نمی‌گرفته کشف حجاب کامل می‌شده والبته تا حدی هم شده واین گناهی بزرگتر از کشف حجاب توسط خودشان است. سوال این است که اگر ایشان رضایت داده چرا مجازاتهای دیگر اعمال نشد؟ یا مگر اعتقاد عده‌ای بر این است که رضایت بنده مهم است و حق خدا و رضایت او مهم نیست؟! و قانونی که بشر تدوین کند احترام دارد و متخلّف از آن مجرم است اما تخلف از قانون خدا مجازات ندارد؟! بلکه اگر قانون خدا توسط بشر بصورت قانون مصوّب در آمد(بشر اجازة اجرای آن را دارد) آن وقت قابل اجراست و بدون اجازة بشر (که بندگان خدایند) قابل اجرا نیست؟!! «فما لکم کیف تحکمون»؟! برخورد مسئولان به گونه ای است که گویا موضوع، دعوای شخصی بین دو نفر بوده و آنها به دنبال یافتن شروع کننده دعوا می‌گردند. علت این رفتار عدم احاطه و اطلاع کامل آنها از حقیقت و حکمت و احکام دین، خاصه امر به معروف و نهی از منکر است. و این رفتار نتیجه‌ای جز خشکاندن ریشه این دو فریضة عظیم و جرأت دادن به فاعل منکر در جامعه اسلامی ندارد و با این رفتار دیگر کسی جرأت امر به معروف و نهی از منکر نخواهد داشت. در حالی که قرآن کریم در آیه 41 سوره حج، فلسفه وجودی نظام اسلامی را اقامه نماز، دادن زکات و امر به معروف و نهی از منکر دانسته است. سوال ما این است که چرا باید در نظامی که با خون صد ها هزار شهید برای حاکمیت قانون خدا برپا شده احکام خدا در روز روشن زیر پا گذاشته شود و ناهیان از منکر کتک بخورند و مصدوم شوند و بعد از آن مسئولان ذی ربط به جای اجرای حکم خدا، ناهی از منکر را به حدی در فشار بگذارند که بدون رضایت قلبی مجبور به امضای رضایت نامه شود و بعد از آن علیه او جو سازی کنند. گویی که وی گناهکار و فاعل منکر و طرف مقابل مظلوم است و مدیر میراث فرهنگی به فاعلان منکر هدیه بدهد (که خدا کند از اموال بیت المال نداده باشد) و از آنها دلجویی کند! به راستی این کار جز جری تر کردن اینان در فعل خود و صاف‌تر کردن جاده اباحی گری و میراندن انگیزه مردم برای نهی از منکر چه حاصلی خواهد داشت؟ و به قرآنی که عمری به آن دم زده‌ام این مخالف راه و روش قرآن است. ایشان حرف های دیگری هم زده که اگر بخواهم جواب دهم باید ده‌ها صفحه دیگر بنویسم و البته وزن نقدهای دیگر ایشان کمتر از آن چیزی است که نقد کردم. و این جا حقایقی است که ریشه های عمیق قرآنی، روایی و عقلی دارد که مجال آن در این مجمل نیست. والسلام علی من اتبع الهدی محمدرضا شایق @shayeq_ir
از برکات بزرگ انقلاب اسلامی پاسخگویی محترمانهٔ نهادها در برابر مردم است. ضمن تشکر از پاسخگوئی دستگاه قضایی ایرادهایی در این پاسخ‌ها است که به زودی در همین کانال منتشر خواهد شد...
پاسخ نامه دکتر رحیمی پور- نسخه موبایل.pdf
192K
پاسخ به نامه دوم آقای دکتر رحیمی پور در رابطه با جریان اخیر یزد 🔸 پاسخ به گلایه‌ها 🔸 چند نکته علمی 🔹ریشه‌یابی ضعف کشور در اجرای احکام اسلامی من جمله 🔹معارضت ساختاری نظام حقوقی غربی با احکام و قوانین اسلامی 🔹 عدم امکان اجرای کامل احکام الهی در نظام حقوقی غربی 🔹و.... محمدرضا شایق @shayeq_ir
پاسخ به نامه دوم آقای دکتر رحیمی پور در رابطه با جریان اخیر یزد 🔸 پاسخ به گلایه‌ها 🔸 چند نکته علمی 🔹ریشه‌یابی ضعف کشور در اجرای احکام اسلامی من جمله 🔹معارضت ساختاری نظام حقوقی غربی با احکام و قوانین اسلامی 🔹 عدم امکان اجرای کامل احکام الهی در نظام حقوقی غربی 🔹و.... ▫️ نسخه pdf مخصوص رایانه. ▫️نسخه pdf مخصوص موبایل. محمدرضا شایق @shayeq_ir
46.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تفسیر سوره حجرات محمدرضا شایق جلسه 4 آیات 3 و 4 : كسانى كه پيش پيامبر خدا صدايشان را فرو مى ‏كشند همان كسانند كه خدا دلهايشان را براى پرهيزگارى امتحان كرده است آنان را آمرزش و پاداشى بزرگ است (۳) كسانى كه تو را از پشت اتاقها[ى مسكونى تو] به فرياد مى‏ خوانند بيشترشان نمى‏ فهمند (۴) @shayeq_ir @HedayatGroup1395
J4-TA3,4.mp3
4.31M
تفسیر سوره حجرات محمدرضا شایق جلسه 4 آیات 3 و 4 : كسانى كه پيش پيامبر خدا صدايشان را فرو مى ‏كشند همان كسانند كه خدا دلهايشان را براى پرهيزگارى امتحان كرده است آنان را آمرزش و پاداشى بزرگ است (۳) كسانى كه تو را از پشت اتاقها[ى مسكونى تو] به فرياد مى‏ خوانند بيشترشان نمى‏ فهمند (۴) لینک کلیپ تصویری : https://aparat.com/v/vqH5g @shayeq_ir @HedayatGroup1395
42.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تفسیر سوره حجرات محمدرضا شایق جلسه 5 آیه ی 5 : و اگر آنان (به جای آنکه تو را از پشت اتاق‌ها صدا زنند) صبر می‌کردند تا خود بیرون آیی (و ادب را رعایت می‌کردند) مسلما برايشان بهتر بود و خدا آمرزنده و مهربان است (۵) @shayeq_ir @HedayatGroup1395
J5-TA5.mp3
3.95M
تفسیر سوره حجرات محمدرضا شایق جلسه 5 آیه ی 5 : و اگر آنان (به جای آنکه تو را از پشت اتاق‌ها صدا زنند) صبر می‌کردند تا خود بیرون آیی (و ادب را رعایت می‌کردند) مسلما برايشان بهتر بود و خدا آمرزنده و مهربان است (۵) لینک کلیپ تصویری : https://aparat.com/v/iDYLt @shayeq_ir @HedayatGroup1395
49.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تفسیر سوره حجرات محمدرضا شایق جلسه 6 آیه ی 6 : اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد اگر فاسقى برايتان خبرى آورد نيك وارسى كنيد مبادا به نادانى گروهى را آسيب برسانيد و [بعد] از آنچه كرده‏ ايد پشيمان شويد (۶) @shayeq_ir @HedayatGroup1395
J6-TA6.mp3
4.65M
تفسیر سوره حجرات محمدرضا شایق جلسه 6 آیه ی 6 : اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد اگر فاسقى برايتان خبرى آورد نيك وارسى كنيد مبادا به نادانى گروهى را آسيب برسانيد و [بعد] از آنچه كرده‏ ايد پشيمان شويد (۶) لینک کلیپ تصویری : https://aparat.com/v/9tEdF @shayeq_ir @HedayatGroup1395
42.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تفسیر سوره حجرات محمدرضا شایق جلسه ی 7 آیه ی 7 : و بدانيد كه پيامبر خدا در ميان شماست اگر در بسيارى از كارها از [راى و ميل] شما پيروى كند قطعا دچار زحمت مى ‏شويد ليكن خدا ايمان را براى شما دوست‏ داشتنى گردانيد و آن را در دلهاى شما بياراست و كفر و پليدكارى و سركشى را در نظرتان ناخوشايند ساخت آنان [كه چنين‏ اند] ره‏يافتگانند (۷) @shayeq_ir @HedayatGroup1395
J7-TA7.mp3
4.01M
تفسیر سوره حجرات محمدرضا شایق جلسه ی 7 آیه ی 7 : و بدانيد كه پيامبر خدا در ميان شماست اگر در بسيارى از كارها از [راى و ميل] شما پيروى كند قطعا دچار زحمت مى ‏شويد ليكن خدا ايمان را براى شما دوست‏ داشتنى گردانيد و آن را در دلهاى شما بياراست و كفر و پليدكارى و سركشى را در نظرتان ناخوشايند ساخت آنان [كه چنين‏ اند] ره‏يافتگانند (۷) لینک کلیپ تصویری : https://aparat.com/v/pUNnJ @shayeq_ir @HedayatGroup1395
محمدرضا شایق
از برکات بزرگ انقلاب اسلامی پاسخگویی محترمانهٔ نهادها در برابر مردم است. ضمن تشکر از پاسخگوئی دستگاه
بسمه تعالی در پی بیانیه دادستانی یزد در مورد حوادث باغ دولت آباد و انتقاد از مواضع اینجانب و حجت الاسلام والمسلمین آقای مهدوی نژاد اینجانب پاسخی مبسوط آماده کردم تا در فضای مجازی منتشر کنم لکن در روز 12 فروردین، جمعی از روحانیون معزز در جلسه‌ای از اینجانب و آقای مهدوی نژاد خواستند از نشر پاسخ به آن بیانیه خود داری کنیم تا موضوع از طریق مذاکرات حضوری پیگیری شود. لذا بنده علیرغم اشکالات زیاد آن بیانیه، به احترام این در خواست، فعلا از ایراد پاسخ خودداری کردم.
39.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تفسیر سوره حجرات محمدرضا شایق جلسه ی 8 آیه ی 8 و قسمت اول آیه ی 9 : [و اين] بخششى از خدا و نعمتى [از اوست] و خدا داناى سنجيده‏ كار است (۸) و اگر دو طايفه از مؤمنان با هم بجنگند ميان آن دو را اصلاح دهيد و اگر [باز] يكى از آن دو بر ديگرى تعدى كرد با آن [طايفه‏ اى] كه تعدى مى ‏كند بجنگيد تا به فرمان خدا بازگردد، پس اگر ( طائفه باغی به فرمان خدا) بازگشت، ميان آنها را دادگرانه سازش دهيد و عدالت كنيد كه خدا دادگران را دوست مى دارد (۹) @shayeq_ir @HedayatGroup1395
J8-TA8,9_1.mp3
3.69M
تفسیر سوره حجرات محمدرضا شایق جلسه ی 8 آیه ی 8 و قسمت اول آیه ی 9 : [و اين] بخششى از خدا و نعمتى [از اوست] و خدا داناى سنجيده‏ كار است (۸) و اگر دو طايفه از مؤمنان با هم بجنگند ميان آن دو را اصلاح دهيد و اگر [باز] يكى از آن دو بر ديگرى تعدى كرد با آن [طايفه‏ اى] كه تعدى مى ‏كند بجنگيد تا به فرمان خدا بازگردد، پس اگر (طائفه باغی به فرمان خدا) بازگشت، ميان آنها را دادگرانه سازش دهيد و عدالت كنيد كه خدا دادگران را دوست مى دارد (۹) لینک کلیپ تصویری : https://aparat.com/v/3zkcU @shayeq_ir @HedayatGroup1395
39.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تفسیر سوره حجرات قسمت دوم آیه ی 9 ، جلسه 9 تفسیر سوره حجرات محمدرضا شایق جلسه 9 قسمت دوم آیه 9 : و اگر دو طايفه از مؤمنان با هم بجنگند ميان آن دو را اصلاح دهيد و اگر [باز] يكى از آن دو بر ديگرى تعدى كرد با آن [طايفه‏ اى] كه تعدى مى ‏كند بجنگيد تا به فرمان خدا بازگردد پس اگر باز گشت ميان آنها را دادگرانه سازش دهيد و عدالت كنيد كه خدا دادگران را دوست مى دارد (۹) @shayeq_ir @HedayatGroup1395
J9-TA9_2.mp3
3.64M
تفسیر سوره حجرات محمدرضا شایق جلسه 9 قسمت دوم آیه 9 : و اگر دو طايفه از مؤمنان با هم بجنگند ميان آن دو را اصلاح دهيد و اگر [باز] يكى از آن دو بر ديگرى تعدى كرد با آن [طايفه‏ اى] كه تعدى مى ‏كند بجنگيد تا به فرمان خدا بازگردد پس اگر باز گشت ميان آنها را دادگرانه سازش دهيد و عدالت كنيد كه خدا دادگران را دوست مى دارد (۹) لینک کلیپ تصویری : https://aparat.com/v/lDBEc @shayeq_ir @HedayatGroup1395
41.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تفسیر سوره حجرات محمدرضا شایق جلسه ی 10 آیه ی 10 : در حقيقت مؤمنان با هم برادرند پس ميان برادرانتان را سازش دهيد و از خدا پروا بداريد اميد كه مورد رحمت قرار گيريد (۱۰) @shayeq_ir @HedayatGroup1395
J10-TA10.mp3
3.97M
تفسیر سوره حجرات محمدرضا شایق جلسه ی 10 آیه ی 10 : در حقيقت مؤمنان با هم برادرند پس ميان برادرانتان را سازش دهيد و از خدا پروا بداريد اميد كه مورد رحمت قرار گيريد (۱۰) لینک کلیپ تصویری : https://aparat.com/v/FRn26 @shayeq_ir @HedayatGroup1395