eitaa logo
علی مقدم
2.2هزار دنبال‌کننده
973 عکس
405 ویدیو
30 فایل
آثار[سخنرانی، نوشته ها و اشعار]علی مقدم عاصی خراسانی ادمین @admin9988 وبلاگ http://asikhorasani.blogfa.com/ بایگانی پادکست ها https://eitaa.com/ali_moghaddam_Podcast پیام ناشناس https://harfeto.timefriend.net/16818822335153 هندوستان @SAEB_TABRIZ
مشاهده در ایتا
دانلود
در معیّت استاد حاج علی انسانی تهران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قسمتی از شعرخوانی اردوی "به امید دیدار" حسینیّه امینی ها شهر قزوین جمعه ۴ آذر @ASI_khorasani
یافاطمه اشفعی لنا فی الجنه
به مناسبت کلیپی که این روزها در مورد رباعی منسوب به ابوسعید ابوالخیر منتشر شده مطلبی از استاد شفیعی کدکنی در مورد شاعر نبودن ابوسعید 👇
صدها رباعی ناسروده ابوسعید ابوالخیر تنها سه بیت از خود سروده است و بس! ▪️در میان «شاعرانِ بزرگی که صاحبِ دیوان‌های مشهورند ولی هرگز شعر نگفته‌اند» یعنی امثال خواجه عبدالله انصاری و حلاج (منظور دیوان فارسی اوست) و بابا‌کوهی، ابوسعید در صدر قرار دارد. بوسعید دو رباعی و در حقیقت یک رباعی و نیم سروده است. برای بسیاری از مردم، دشوار است پذیرفتن این حقیقت که ابوسعید جز یک رباعی و نیم، شعر دیگری نسروده باشد اما چه می‌توان کرد که مؤلفان زندگینامهٔ او که از خاندان او و نزدیک عصر او بوده‌اند، همه تصریح دارند براینکه وی جز دو رباعی شعری دیگر نسروده است و معاصران و نزدیکان به عصر وی که به زندگینامهٔ او پرداخته‌اند و همهٔ فضایل او را از علم و کرامت یادآور شده‌اند، اشاره‌ای به شاعری او ندارند نه صاحب تاریخ نیشابور و نه سمعانی و نه رافعی هیچ کدام اشاره‌ای در این باب نکرده‌اند تنها هُجویری از قدما شعری عربی را به نام او آورده که اتفاقاً از او نیست و ما در جای خود در باب آن شعر بحث کرده‌ایم. ▪️پس چه‌گونه است که وی شعر ناگفته، در صدر شاعران زبان فارسی و در شمار محبوب‌ترین گویندگان تاریخ ادب ما قرار دارد؟ هیچ تردیدی نیست که وی با همان یک رباعی و نیم نشان داده است که استعدادی شگرف در سرودن شعر داشته ولی عامل اصلی شهرت او به شاعری نه این استعداد شعر سرودن، بلکه، استعداد بسیار بسیار عجیبِ با شعر زیستن و در شعر نَفَس کشیدن است. از همان سن پنج‌شش سالگی زندگی او با شعر آغاز می‌شود و آن رباعی «این عشق بلی عطای درویشان است» زمزمهٔ او می‌شود تا آخرین کلامش در بستر مرگ، به روایت رافعی، پس از گفتن الحمدلله این رباعی است: آزادی و عشق چون به هم نامدراست بنده شدم و نهادم از هرسو خواست زین پس چونان که خواهدم دوست رواست گفتار و خصومت از میانه برخاست و پس از این چشم از جهان فرومی‌بندد و برای همیشه خاموش می‌شود. ▪️آن دو رباعی که بوسعید مسلماً آنها را سروده عبارتند از بیتی که در پاسخ رقعهٔ درویشی به نام حمزة‌التُّراب نوشته و دیگری رباعی «جانا به زمین خابران خاری نیست» اینک به عین تصریح محمد بن منور توجه کنید: «روزی [حمزةالتّراب] به شیخ ما رقعه‌ای نبشت، و بر سر رقعه، تواضع را، بنوشت که «ترابُ قَدَمِه» شیخ ما قدس الله روحهُ العَزیز، بر ظَهرِ [پشت] رقعه نوشت جواب آن این یک بیت و بدو فرستاد، بیت: یک: چون خاک شدی خاک تراخاک شدم چون خاک تراخاک شدم پاک شدم ادامه از محمد بن منور: «جماعتی را گمان افتاد که بیت‌هایی که در میان سخن بر زفان مبارک شیخ ما می‌رفته است او گفته است و نه چنان است. در همه عمر او الّا این یک بیت که بر پشت رقعهٔ حمزه نوشت و این دو بیت که شیخ فرمود، دو: جانا به زمین خابران خاری نیست کش با من و روزگار من کاری نیست با لطف و نوازش جمال تو مرا در دادن صد‌هزار جان عاری نیست بیش از این، او، نگفته است. دیگر هرچه بر زفان او رفته است همه آن بوده است که از پیران خویش یاد داشته است.» و زندگی‌نامه‌نویس دیگر بوسعید که قبل از مؤلف اسرار‌التوحید زیسته و نزدیکتر به عصر بوسعید است در دنبال داستانِ بوحمزةالتّراب و نامه و جواب شیخ، می‌گوید: « پس [شیخ] روی به جمع کرد و گفت ما هرگز شعر نگفته‌ایم آنچ بر زبان ما رود گفتهٔ عزیزان بود و بیشتر از آن پیر ابلقسم بشر بود.» ▪️اجتهاد در مقابل این دو نصّ قدیمی، و از سوی دیگر، نبودن کوچکترین اشاره‌ای به شاعری بوسعید در اسناد کهن زندگی او، از قبیل گفتار سمعانی و عبدالغافر و رافعی بسیار دشوار است؛ به‌خصوص که کسی بخواهد مانند مرحوم استاد سعید نفیسی از تعبیر بیت گفتن، استفادهٔ شعر سرودن کند و معتقد شود که در تعبیر این مؤلفان هرجا آمده است که «شیخ این بیت گفت» یعنی این بیت را سرود با اینکه متون فارسی سرشار است از تعبیر بیت گفتن به معنی خواندن و قرائت کردن. به خصوص که مؤلف اسرارالتوحید فصلی را که اختصاص به این شعر‌ها ذارد تحت عنوان «آنچه بر زبان شیخ رفته» آورده است و نه «آنچه سروده». آنچه استاد سعید نفیسی تحت عنوان سخنان منظوم ابوسعید ابی‌الخیر چاپ و منتشر کرده است است، شعرهایی است که به لحاظ سبک‌شناسی و تحولات معنی و صورت در شعر فارسی نه تنها به ابوسعید که به چند قرن بعد از او نیز غیرقابل انتساب است. محمدرضا شفیعی کدکنی برای مطالعهٔ بیشتر رجوع کنید به: اسرارالتوحید فی مقامات شیخ ابی سعید [ابوالخیر]، مقدمهٔ مصحّح، صفحات صد‌و‌پنج تا صدو‌پانزده @ASI_khorasani
غزل قدیمی عاشقانه ای جان و تن من به فدایِ تو الهی یک بار بیانداز بر این خسته نگاهی برگرد ببین با جگر خلق چه کردی هر جا که روی پشت سرت لشکر آهی بس غنچه دهانی که سرِ حرف نداری لبخند بزن حدّاقل گاه به گاهی زلفت چو شب و چشم‌ دو دام و مژه ات تیر بنگر که‌ کمر بسته به قتلم چه سپاهی عاصی! مگرت فکر دگر نیست که‌ هر شب در فکر غزل گفتن از آن زلف سیاهی؟!
هدایت شده از مفدا مشهد
💥 " محفل شعر آئینی " ✅ با حضور شاعران آئینی: علی مقدم (عاصی خراسانی) راضیه رجایی عاطفه سادات موسوی ⬅️ چهارشنبه ۹ آذر ساعت ۱۴ الی ۱۵:۳۰ دانشکده پزشکی، سالن شورا شماره ۱ ☘ حضور شما عزیزان مزید امتنان است. 🌐 Mashhad.mefda.ir 🆔 @Mashhadmefda
شیشه می خواست، دل فرستادم
 این ابیات بیدل دهلوی به نظرم از زیباترین اشعار بیدل محسوب میشه خیلی این ابیات را دوست دارم و زمزمه می کنم از چمن تا انجمن جوش بهار رحمت است دیده هرجا باز می‌ گردد دچار رحمت است خواه ظلمت‌کن تصور خواه نور آگاه باش هرچه اندیشی نهان و آشکار رحمت است قدردان غفلت خودگر نباشی جرم کیست آنچه عصیان‌خوانده‌ای‌آیینه‌دار رحمت است سبحهٔ دیگر به ذکر مغفرت درکار نیست تا نفس باقی‌ست هستی در شمار رحمت است وحشی دشت معاصی را دو روزی سر دهید تاکجا خواهد رمید آخر شکار رحمت است شام اگر گل‌ کرد بیدل پرده‌دار عیب ماست صبح اگر خندید در تجدیدکار رحمت است
به حشر گر که شفاعت کنی گناه مرا ثواب می خورد آن روز غبطه بر عصیان
1_1451698501.mp3
16.68M
وَيْلِي كُلَّما كَبُرَ سِنِّي كَثُرَتْ ذُنُوبِي وَيْلِي كُلَّما طالَ عُمْرِي كَثُرَتْ مَعَاصِيَّ . . هر روز با گُنه ز درت دورتر شدم ای وای ذره ذره ز کویت به در شدم شیطان قدم قدم به جهنم مرا کشید از شرِّ ذره ذره چنین ختمِ شر شدم https://eitaa.com/joinchat/3757244420C1143bd604a
هدایت شده از هندوستان
نیندازد به هر آلوده دامن ، عشقِ او سایه به خاصان می دهد شَه جامه ی پوشیده ی خود را @SAEB_TABRIZ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گناهی که موجب بهشت رفتن می شود! 🔸ففِرُّوا إِلَی اللَهِ؛ اگر آدم بخواهد فرار کند، باید برود در دامن خدا! بیانات مدظله العالی . . شرمندگیِ بعدِ گُنه دستِ ما گرفت در سلک ما گناه‌ هم اهل شفاعت است قلّاب گشته ام‌ که بگیرم‌ ز دامنت قدِّ خمیده زیرِ گُنَه نیز نعمت است عاصی مگر گناه به فریاد ما رسد "ابر سیاه حامل باران رحمت است" @ASI_khorasani
هدایت شده از سید قاسم حسینی
فروش و ساخت انگشترهای زیبای خطی مردانه💁‍♂ و زنانه🧕 برای بچه مذهبی‌های📿خوش سلیقه که میخوان با ذکر روی انگشترشون کیف کنن😍 یا یک هدیه خاص با قیمت مناسب به عزیزان‌شون❤️ بدن ... https://eitaa.com/joinchat/2600599805C5a584fa132
یکی از کارکردهای شعر پرکردن فضای خلوت انسان است و اینکه این فضا با چه محتوایی لبریز شود مهم است چون چگونگی جلوت انسان ناشی از خلوت های اوست. https://mefda.ir/news/312640/%D9%85%D8%AD%D9%81%D9%84-%D8%B4%D8%B9%D8%B1-%D8%A2%D8%A6%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%AC%D9%84%D9%88%D9%87 گزارش تصویری
ابوالمعانی بیدل دهلوی چون مو سپید شد ، سر دعوی به خاک دزد این برف پنبه‌ای‌ست اشارتگر لحاف
هدایت شده از انجمن ادبی مَطلَع
🔰 کتاب «نخستین» منتشر شد! سروده های علوی مسعود یوسف پور حاوی قصائد، بحر طویل، مثنوی، غزل و ترکیب بند و آثار جدید 📥 برای دانلود کتاب اینجا کلیک کنید
هدایت شده از هندوستان
پیامبر اکرم می‌فرمایند: «اتخذوا عِنْدَ الْفُقَراءِ أَیادِیَ فَاِنَّ لَهُمْ دَوْلَةٌ یَوْمَ الْقِیامَةِ»، با فقرا دوستی کنید؛ زیرا آنان در روز قیامت دولت بزرگی دارند. . . دوستی با ناتوانان مایۀ روشندلی‌ست موم چون با رشته سازد شمع محفل می‌شود آفرین به این نازک خیالی👌 @SAEB_TABRIZ
از غفلت خود درون چاه افتادم اینگونه به این روز سیاه افتادم از دودِ خیال، گُم شد آخر راهم از فکرِ گناه، در گناه افتادم @ASI_khorasani
43.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸مستند کوتاه زودتر از پا 🔸کارگردان: سعیده کرمانی 🔸استاد مشاور: مسعود زارعیان 🔸تدوین: سعید حمیدیان فر 🔸طراح پوستر: مسعود یوسف پور 🔸بر اساس زندگی :امیر روشن ضمیر 🔸تهیه شده در رویداد ملی سفینة النجاة 🔸 پا گر ندویده است ولی اشک دویده است با چشم رسیدیم به تو زودتر از پا 🔸 🕊@kaftarchahiemamreza🕊